روايات

رواية رمضان كريم الفصل الثاني 2 بقلم أوشا مصطفى

رواية رمضان كريم الفصل الثاني 2 بقلم أوشا مصطفى

رواية رمضان كريم الجزء الثاني

رواية رمضان كريم البارت الثاني

رمضان كريم
رمضان كريم

رواية رمضان كريم الحلقة الثانية

الجد بغضب:قسم قسم ياجوري
جوري:بتتعصب عليا يجدو؟
الجد:اخدك ب الحضن يعني ولا اي
جوري:المفروض يبقي فيه افتخار تعملولي تمثال ف مدان عام
انا ولا بلا فخر ضربت حرامي وكان عايز يسرق مني دي
ورفعت شنطه الكنافه
دي الي بتلمنا اول يوم دي الي ب ٢٠٠ جنيه خمسه وستين قرش
انا الي انقظت الكنافه ومقولتش،انا الي نقظت الاقرش ومعومتش ،انا المطرشم ياجدو
الكل سقفلها بحراره كبيره
الجد:انا فخور بيكي يابنت بنتي
فارس:عرفت اربي يا جوري
جوري:بابا جدو عاصم وكمان ماما وكمان ليلي
الحلبوحه وأبيه غيث الكبير واخو أبيه غيث الكبير
طاهر وكمان عمو قدري أبو غيث وطاهر وليلي
الحلبوحه وخالتي سميه الي بتغير من ماما وكمان
خالتوا عبير المطلقه وبنتها ملاك المقرفه الي كل شويه
تستلف مني هدومي
انتوا أهلي وسندي وأنا هنا علشان اقوم بواجبي وانقظ
الكنافه وتاكلوها ب الهنا والشفا ع قلوبكم
مستعده اتخلي عن حياتي علشان انتوا كل حياتي
ولتاني مره العيله تسقفلها
جوري:انا مش عاوزه هِتاف خاص انا عاوزه هِتاف عام
يله جود باي حبايبي ورايا مسكات وسكين كير علشان رمضان …..
غيث مسكها من قفاها وطاهر وعاصم
جوري :هو في اي
بعد شويه
الكل كان رايح وجاي بيجهز لرمضان وملاك وليلي بيعلقوا الزينه
أما جوري ف علقوها
ملاك:الجو عامل اي عندك يجوري
جوري:امطار غزيره وصحراء ليليه وجبال منكسره والله يا ملاك
ملاك:دا الضهر ولا العصر ولا انتي اي قصتك
ليلي :جوري تاكلي
جوري:ياريت
الأمهات كانوا ف المطبخ واقفين بيطبخوا
أم جوري ملك .
ملك:يعني حمزه طلقك علشان جبتي السكرتيره من شعرها
عبير بدموع:لاء ياملك مش دي القصه انا جبلتها ارتجاج صغير ف المخ بس خلي بيا بعد م اكلته محشي
وانهارت ف البكاء..
ملك وهي حاضنه اختها :لاء ياعبير ياحببتي متعيطيش طب سبتي المحشي ومشيتي
سميه :والله ؟
الرجاله كانت قاعده بتلعب دومينو
الجد نادر وابو جوري فارس وابو ليلي قدري
فارس كسب للمره التالته
الجد:لولا إنك جوز بنتي يافارس كنت طلقتك
فارس ضحك وقال كفايه عليكم كدا يرجاله
قدري:طول عمرك حريف يافارس
الجد:عايزكم ف حاجه ياولاد
فارس وقدري بصوله ب إهتمام
الجد:………..
************
عاصم وغيث وطاهر كانوا ف الشارع بيعلقوا الزينه …
عاصم:طاهر خف غيره علي ملاك
طاهر:قصدك أي ياعاصم
عاصم بضحك بص لغيث وغيث بص لطاهر
طاهر:اه فهمتكم لو في اي حاجه ف دماغكم شيلوها انا بعتبر ملاك زاي ليلي وجوري ب الظبط
نسيب العيله الهبله دي ونروح عند عيله مصطفي الكيلاني…
دخل مصطفي البيت علي المغرب كدا وكان جعان اوي
مصطفي:داده سيده اعمليلي غدا وانا هطلع اخد دش
سيده:حاضر يازينه الرجاله
سعاد:مصطفي استنا
مصطفي بضيق:نعم
سعاد:اخوك حازم ف السجن وانت سايبه كدا عادي
مصطفي:حازم ميقربليش اخ لو حتي ب الد’م
سعاد:ازاي انا مرات ابوك وحازم اخوك
مصطفي:مليش دعوه
وطلع وسابها وكان بيغني وهو بيفتكر جوري
“واحده شيك ف جمالها ليه مكنش عشانها😍😂”
سعاد قالت بغضب ماشي يا ابن مريم …يا انا يا انت ف البيت دا
واتصلت ب طه جوزها
مصطفي دخل اوضته اخد شاور وشرب عصير عقبال م الاكل يجهز….
وكان بيقرأ ف (كتاب الله الكريم …..)
وبعدين قال صدق الله العظيم
وقام علشان يصلي العشاء …
وبعدين نزل وكان الاكل جهز
“مصطفي بيجيب أكل معاه وهو جاي من مرتبه الخاص”
“وعقبال م يجهز بياخد وقت”
قعد علشان ياكل
مصطفي:سيده جهزيلي الشنطه
سيده:ليه يامصطفى باشا هتسافر ف حته
مصطفي:متسأليش كتير يا سيده
سيده:حاضر يا مصطفي بيه
كمل اكل ودخل طه….
وأول م شاف مصطفي قال بغضب….
بليل ع اول السحور الكل اتجمع
والباب رن
الجد:قومي ياعبير افتحي
عبير؛حاضر يابابا وأول م فتحت قالت بصدمه حمزه؟؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رمضان كريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى