رواية رمضان جانا الفصل الأول 1 بقلم نور أحمد
رواية رمضان جانا الجزء الأول
رواية رمضان جانا البارت الأول
رواية رمضان جانا الحلقة الأولى
– رمضان جانا وفرحنا به بعد غيابه اهلا رمضان قولوا معاناااااااااااا
= اهلا رمضاااااان
– يخربيتك يا يوسف خضتني وبعدين صوتك وقع الدهان من على الحيطان متغنيش تاني
= اسمالله على الي صوتها شبه نانسي عجرم
– بس يا عديم الفن ايش فهمك انت
= طب خدي ماما بعتالكم طبق الكنافه ده
– مش عيب تديني الطبق من البلاكونه للبلاكونه كدا بدل م تخلي عندك دم وتخبط عالشقه تديهوني؟
= قولي بقي انك معجبه وعايزه تشوفيني كل شويه
– يا واد دا انت كل ما تسمعني خرجت بلاكونتنا تنطلي من بلاكونتكم
= يخرابي يا شيخه اتقي الله
– هتقي الله ماشي وبعدين الله مش دا الطبق الى امي بعتته امبارح بجولاش يا يوسف ؟
= اها قولنا نرجعه مليان بقي
– لا دا امك بتعلي علينا والله لايرجع بكره وفيه بسبوسه اية رأيك
= الله هو دا طبق مين اصلا
– والله مانا عارفه بايني بتاعكم
= لا الاطباق بتاعتنا عليهها ورد ازرق دا احمر
بس بقولك اية حاسبي وطنط بتحط بسبوسه بكره فالطبق تتلخبط وتقطع منك..
– يخربيت تقل دمك
= تصدقي انا غلطان يا امنيه
– طب اخرج بقي من البلاكونه وسبني مع كوباية التمر دي
= تمر؟ اخس الواحد لو مشربش عرق سوس ميبقاش رمضان لي طعم
– انت اكيد قصدك ان رمضان هيبقي ليه طعم لما نشربه بس ماسخ
= بس دوقيه وهيعجبك
– انت هتعمل زي الحجه بقي
= بصراحه هو طعمه زي طعم السم الهاري
– عرق سوس قال اها ونبي اسكت دا مشروب مُميت
= والله عندك حق وبجح
– بجح؟
= اها مش بس طعمه وحش دا كمان خبيث وعاملنا فيها بيبيسي
ضحكت – اها والله حاجه هم بس
= بس تعرفي يا امنيه؟
– اتحفني
= انا امبارح طلعلي جن امنيات وكدا
– احلف
= ايوا وقالي عاوز كام امنيه قولتله عاوز امنيه واحده بس
– وطبعا اخترت فلوس صح؟ امال مش شايفه عربيه لامبورجيني ليه؟
= بقولك اخترت امنيه
– مش فاهمه
= اخترت امنيه واحده يا امنيهههههه
– ماتقول اية هي !!!
= ياشيخه الله يخربيت مخك حسبي الله
– ااهه يمفتري يالي بتحسبن عليا فالرايحه والجايه كدا هموت ناقصه عمر
قاطعنا دخول طنط اميره مامت يوسف البلاكونه
اميره: يوسف بتعمل اية هنا
اية دا ازيك يا امنيه ياحببتي
امنيه : الحمد الله ياطنط حضرتك عامله اية
اميره : كويسه ياقمر ، عجبتك الكنافه
امنيه بأبتسامه : لسه مكلتش منها اصل الفطار واجعلي بطني والله
يوسف : منتي طفسه كلتي كل الاكل هنعمل اية
اميره : بس يا واد انت ، ابقي سلميلي على ماما يا لولو بقي
امنيه : حاضر الله يسلمك
اميره : يوسف انا هدخل انام شوية متنساش السحور
يوسف : حاضر
– بقولك اية يا يوسف
= قولي
– ابقي خدني معاك
= اخدك فين ياختي؟؟
– اجيب لينا سحور احنا كمان
= هو انتي عايزه تنزلي الشارع واحده بليل تجيبي سحور
– اها فيها اية؟
= امنيه انتي عمرك نزلتي الشارع عشره بليل حتي؟
– لاء
= امال مالك ياحببتي في اية
– انا كبرت دلوقتي هما العشرين سنه مش مالين عينيك ولا اية يا استاذ
= لا ولا كبرت ولا صغرت هبقي اجيب انا ليكوا
– وانا عايزه انزل الله وبعدين هبقي معاك وكدا كدا الناس كلها بتنزل ونبي ونبي ونبي
= خلاص ! ياساتر بس متخديش على كدا
– حبيبيييي والله هدخل بقي
= ماشي
دخلت وانا قعدت افكر فيها كالعاده..
امنيه جارتي من سنين من ساعه ما جيت البيت وكنت بشوفها بتلعب وهي صغيره فالبلاكونه الى قصادنا بيتي في وش بيتها علطول اتعرفت علي مامتها والي حبتني جدا وكمان اتعرفت على امي وبقوا صحاب وبابها الله يرحمه مات بالسرطان وهي عندها 15 سنه ساعتها قررت اكون جمبها واحاول اعوض ولو جزء صغير من مكان والدها اما انا ابويا مسافر وشغله واخده مننا
ويمكن دا المشترك بينا ان كل واحد كان وحيد..
_____________________
تاني يوم رمضان خرجت البلاكونه بصيت عليها كا العاده ملقتهاش فا خبطت عليهم وفتحت طنط فاطمه والدتها
– ازيك يا حبيبي اتفضل
= انا جيت اخد طبق البسبوسه الى وعدتني بيه امنيه
بأبتسامه- كانت هتعملها والله بس تعبت
اتخضيت فجأه = حصلها اية؟؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية رمضان جانا)