روايات

رواية رفيقة الدرب الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية رفيقة الدرب الفصل السادس 6 بقلم مي الحسيني

رواية رفيقة الدرب الجزء السادس

رواية رفيقة الدرب البارت السادس

رواية رفيقة الدرب
رواية رفيقة الدرب

رواية رفيقة الدرب الحلقة السادسة

مريم/عوزين ننزل بدري ساعة قبل معاد الحلقه علشان نشوف شهد بطلت تنزل ليه
مي/ايوه هي ليها فتره مش بتنزل المسجد ممكن تكون تعبانه ولا حاجه ناخد ثواب زياره مريض ونطمن عليها
مريم/ ايوه صح ولا نص ساعة كفايه
مي/خلاص نص ساعه حلوه هي تحت اصلا نعدي احنا ونزلين مش هناخد وقت
مريم/مي بصي عليا لما تكلمني سيبك من التلفون ده
مي/طيب لحظه
مريم/يا بنتي بصي عليا
مي/ايه يا مريم يا حبيبتي الكلام بيتسمع مش بيتشاف
مريم/اه منك يا أم لسانين انتي
مي/طيب يا اختي فاضل ساعة ونص على معاد الحلقه روحى البسي علشان نلحق نصلى العصر جماعة معاهم قبل الحلقه
مريم/طيب
عند شهد
مريم ومي/السلام عليكم
شهد/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته مريم ومي مره وحده حمدالله على السلامه
مريم/الله يسلمك يا قلبي
مي/ مش بتنزلي المسجد تحضير معانا ليه يا شهد احنا قلقنا عليكي ليكي فترة مش بتنزلي من ساعة لما جينا تقريبا
شهد/لا مافيش حاجه والله عادي
مريم/طيب يا بنتي لو مش فاضيه انزلي صلى العصر جماعة معانا دول يومين في الاسبوع
مي/فعلا صلاه الجماعه متفوتش
شهد/ما أنا ليه فترة مش بصلي اصلا
مي/يا نهار ابيض دي مشكله كبيره جدا
مريم/ايوه صح كبيرة
شهد/فيه ايه يا بنات مشكله ايه دي
مي/شوفي بقي كده كبير جدا جدا تفتكري ممكن تتحل
مريم/ايوه طبعا يا مي اكيد هتحل
شهد/يابنات في ايه بجد قلقتوني
مريم/لازم تقلقي طبعا
مي/المشكلة باختصار يا ست هانم
شهد/ايوه ايه هي بقي المشكلة
مي/ المشكلة مش إنك بطلتي تصلي!
المشكلة بجد إنك مش حاسس بالذنب ومش بتحاولي ترجعي لربنا وتتوبي!!
قال تعالى : { فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا } .
يعني عقاب تارك الصلاة إنه يلقى في وادي غي والذي قيل عنه أنه من شدة حرارته بتستعيذ منه جهنم في اليوم سبعين مرة..! فما بالك بالإنسان الضعيف اللي مش بيستحمل نار الدنيا حتى..؟!
مريم / ولكن ربنا غفور رحيم ..بعد ماقال : { فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا } .
قال : { إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلا يُظْلَمُونَ شَيْئًا } .
مي / يعني لسه قدامك الفرصة تتوبي وترجعي لربك من تاني
مريم/بظبط كده يعني تروحي تلبسي واحنا مستنينك ننزل مع بعض
شهد/بجد مش عارفه تقول ايه يا بنات ربنا يخليكم ليا يا رب
مي/انتو عارفين ايه اللى تعبني بجد
مريم وشهد/ايه
مي/اني كنت نازله اخد ثواب زيارة مريض بس يلا الحمد لله
مريم وشهد/هههههههه
شهد/الحمد لله على الصحبه الصالحه
مي/أنا مش صالحه أنا مي ههههه
مريم وشهد/😑😑😑
مريم/ايه يا بنتي خفت الدم دي
مي/خلاص مش هتكلم تاني
شهد/احسن برضو أنا هروح البس
ذهبت شهد للارتداء ملابسها وخرجت من الغرفة قطه صغيره
مريم/ايه ده نوسه قلبي ماما انتي هنا أنا بدور عليكي من بدري
مي/قلب ماما ولسه
مريم/ايه يا مي دي عسل خدي شليها كده دي كيوت خالص
مي/شكرا مش عاوزه
مريم/يابنتي أنتي لسه بتخافي من القطط
مي/مريم قولتلك ميت مره مش بخاف منها أنا مش بحبها عادي
مريم/لا حبيها يا مي دي حلوه خالص
مي/حاضر يا مريم بس روحي شوفي هتوديها فين هطلعيها فوق ولا هتسبيها هنا
مريم/لا هسيبها هنا وتطلع برحتها خدي امسكيها لحظه اشوف التلفون
مي/يوه بقي يا مريم خلاص بقي
مريم/هههههههه اهدى اهدى خلاص
شهد/يلا يا بنات أنا خلصت
مي ومريم/يلا
في الطريق جردل ميه ساقع ينزل على مي من حيث لا تحتسب
مي/ايه ده يا أم محمد حد يعمل كده
أم محمد/ هو انتي يا مي كويس أن هو جه عليكي انتي
مي بعصبية/هو ايه اللى كويس أن جه عليا ده يا شيخه حرام عليكي
أم محمد/خلاص يا اختي شويه وهدومك تنشف روحي مشوارك
مريم/تنشف ايه بس يا أم محمد ده احنا في شهر يناير يعني غز البرد حد يعمل كده برضو
أم محمد/خلاص يا بنات وكويس أن جت في مي
مي/هو ايه اللى كويس بظبط هو انتي ليكي عندي تار روحي يجزيكي ربنا باللى عملتيه ان كان خير ولا شر
شهد/خلاص يا مي اهدى روحي غيرى هدومك قبل ما تخدي بر
مريم/ايوه يلا روحي بسرعه
مي/طيب اسبقوني انتو وأنا هاجي وراكم
بعد قليل أثناء الحلقه في المسجد
مريم/ايه يا بنتي اتاخرتي ليه
مي/العصر اذن وصليتو علشان ماكنتش هلحق صلاه الجماعه
مريم/ماشي يا قلبي أقعدى هي اصلا الحلقه مبداتش
المعلمه/ السلام عليكم يا بنات
البنات/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
المعلمه/احنا النهارده هنعمل حاجه مختلفة ونتكلم في اكتر من موضوع يعني هنجيب صندوق وكل واحدة تكتب سؤال أو اكتر يعني اللى عاوزة وبعون الله نقدر نجاب عليه متكتبش اسمها عليه وتحطه في الصندوق وأن شاء الله نقدر نجاب عليه
وبعد نص ساعة تقريباً
المعلمه/ دى اول ورقه ومكتوب فيها
[اذا آتاك خاطب و اشترط عليك :
جلباب شرعي و نقاب
عدم حضور اعراس المنكرات و الغناء و أماكن الفتن
عدم التسليم على الأجانب و الخوض معهم من غير المحارم
لا يرضى عليك العمل و الدراسة في الإختلاط غيرة منه و إتباعا للشرع و غيرها من الأمور التي حرمها الشرع ماذا تفعلين ؟]
السؤال ده بيتكرر كتير في كل مكان وفي كل مواقع التواصل الاجتماعى والاجابه واحد على فكره وهي
إذا لم تقبلي بسبب هذه الشروط فراجعي دينك فالخلل فيك ليس فيه ايوه الخلل فيكي لانك المفروض بتعملي الحاجات دي اصلا لان ده الدين الصح اللى المفروض كل واحد عارفه كويس ونعمل بيه
-الورقه الثانيه
[اعمل ايه علشان احافظ على توبتي ونفسي من المعاصي؟]
عليكي بالصحبه الصالحه والبيئة الصالحه والمنهج الصالح تلك اسباب صلاح النفس
-الورقه الثالثة
[مش قادره أواجه الضغط وحسه نفسي ماعنديش سلام داخلي]
*اسمعني ، أنت أقوى من أي موقف بتواجهه ، وأقدر من أي تحدي بتواجهه ركز في دماغك إنك قدها وقادر تجتاز أي شيء متخافش ولا تتردد إنت شجاع ومكمل وبتعرف توصل للي نفسك فيه دايمًا خلي روحك مرتاحة ومبسوطة واستمر في الطريق بثقة وربنا معاك في كل خطوة حِفاظاً عليَ السَّلامُ الداخلي بحب أفكّر نفسي أن لو ليّا خير فـِ حاجة هاخدها وإللي بيروح مِني مِش خير

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيقة الدرب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى