رواية رفيقة الدرب الفصل الثالث 3 بقلم مي الحسيني
رواية رفيقة الدرب الجزء الثالث
رواية رفيقة الدرب البارت الثالث
رواية رفيقة الدرب الحلقة الثالثة
عبدالرحمن/دي مصاصات مي اشتراها ليها هي ومريم
خالد/شكلك اتكعبلت يا صاحبي وحبيت
عبدالرحمن/شكلها كده وبعدين مين ده اللي بيتكلم علي اساس انا اللي اليلل كله بتغزل في مريم وجمال مريم وأدب واحترام مريم
خالد/طيب يا خويا يلا قبل ما يخلصوا كلام ويجوا يحسبوا
مي/السلام عليكم حساب حضرتك كام
_الحساب وصل يا بنتي
مي بستغراب/ازاي محدش دفع لاانا ولا أختي اكيد حضرتك في غلط
_لا يا بنتي مافيش غلط ولا حاجه دكتور عبد الرحمن دفع لحضرتك
مي بعصبية/ازاي يعني يدفع وبعدين حضرتك ازاي تاخد منو حسابي
_يابنتي دي حاجه بسيطه دول شويه مصاصات
مريم جت على صوت مي في ايه يامي وطي صوتك ميصحش كده
مي/في ان دكتور عبد الرحمن حاسب علي المصاصات يا مريم
مريم/خلاص يا مي بكره نروح المكتب بتاعو ونتكلم معاه نشوف ايه حكايتو ده كمان وبعدين الراجل ملوش ذنب
مي/ماشي يا مريم يلا
في بيت عبدالرحمن وخالد
عبدالرحمن/يا ترى ايه ردت فعلها
خالد/مش عارف انا حاسس اني هي بكره هتروحلك المكتب وتهزاك
عبدالرحمن/الله يبشرك بخير يا أخي ليه كده حرام عليك
خالد/يابني دول بنات ملتزمين ومحترمين جدا مستحيل يقبلوا حد يدفع الحساب بتعهم خصوصاً لو كان غريب
عبدالرحمن/ايوه صح وبعدين
خالد/ معرفش أنا داخل أنام علشان عندي اجتماع بكره في الشركة بدري تصبح على خير
عبدالرحمن/وانت من أهل الخير
************
تاني يوم في الجامعة
مي/تخلصي وتيجي علي طول يامريم علشان نشوف الدكتور ده ايه حكايتو
مريم/طيب يا ستي بس متكلميش ولا تطولي لسانك ده
مي/طيب
في مكتب الدكتور عبد الرحمن
البنات/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
عبدالرحمن/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته اتفضلو
مي/هو حضرتك دفعت حساب المصاصات ليه اتفضل ده حسبهم
عبدالرحمن بكسوف من إللي عمله/أنا آسف بس دى حاجة بسيطة وبعدين انتوا أخواتي
مريم/طبعا بس أنا بعتذر بس مينفعش الحركة دي تتكرر تاني
البنات طلعو من المكتب وعبدالرحمن فضل يفكر ويكلم نفسه هو أنا ازاي اعمل كده دول مش زي كل البنات اكيد خدو عني فكرة مش كويسه وبعدين خرج من المكتب علشان عندو محاضره
مي ومريم كل واحده دخلت المحاضره بتاعتها
عند مي وعبدالرحمن المحاضره خلصت بعد ما الكل خرج عبدالرحمن راح لمي إللي كانت مستنيه مريم علشان يتأسف
عبدالرحمن/أنا اسف
مي/خلاص ولا يهمك
سبته ومشيت هووب اتكعبلت وقعت على وشها
مي/يالهوي يارب الارض تنشق وتبلعني
عبدالرحمن/جري يشوف مي حصلها ايه
مي/لااضحك كتمها ليه
عبدالرحمن/ ضحك طيب ياختي قومي
مي حولت تقوم معرفتش تقوم رجلها كانت اتلوحت او اتكسرت الدموع تجمعت في عينيها وقالت
_انا عاوزه مريم لو سمحت
عبدالرحمن خد بالو من كده وخدها المستشفى على طول
في المستشفى.
عبدالرحمن في الفون/ايوه يا خالد
خالد/أنت فين أنا في الجامعة عندك
عبدالرحمن/أنا في المستشفى وحكالو
خالد/خمس دقائق وكون عندك
عبدالرحمن/خالد جيب مريم معاك علشان ماتعرفش هي اكيد في المكتبه مستنيه مي
خالد/تمام
في المكتبه
مريم كانت قاعده مستنيه مي اللي اتاخرت عليها وهي قلقنه عليها جدا
خالد/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا انسه مريم
مريم/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته حضرتك مين
خالد/أنا خالد ابن خالت دكتور عبدالرحمن هو بعتني ليكي علشان اخدك عند مي لان هي وقعت ورجالها اتلوحت وخدها المستشفى
مريم/أنا هروح لوحدي شكرا
خالد/مينفعش وبعدين أنا كده كده رايح هنالك
بس قبل ما يخلص كلامه مريم خرجت من المكتبه و هو كان فرحان جدا بسبب أدب مريم إللي انعدم الايام دي
في المستشفى
عبدالرحمن/اخبارك دلوقتي
مي/تمام الحمد لله شكرا بس أنا ممكن اعرف الدكتور قال ايه
عبدالرحمن/العفو ده واجبي هو قال هي اتلوحت بس يومين وهتكون تمام
مي بصدمه يا لهوي مريم أنا نسيت مريم اكيد دلوقتي هي خايفه عليا جدا
عبدالرحمن بضحك/لا متخافيش هي زمنها علي الطريق هي وخالد انا بلغتها عن طريق خالد
مي/لا هي مش هتيجي معاه وبعدين خالد مين
عبدالرحمن/خالد ده يا ستي بنسبالي زي مريم بنسبالك وكمان هو ابن خالتي بس خالتي وجوزها متوفين من زمان وهو عاش معنا في البيت
مي/الله يرحمهم البقاء لله
عبدالرحمن/بس أنتي غريبه قوي برغم أن رجلك واتلوحت ما بكتيش
مي/هوانت عوزني ابكي
عبدالرحمن/لا والله مش كده بس استغربت ازاي بت رقيقه زيك كده وكمان كنت حاسس انك بريئه زي الاطفال تكون قويه ومتبكيش ومتنزلش دموع
مي/أنا مش بحب ابكي قصاد حد
عبدالرحمن/ممكن رقمك علشان اطمن عليكي
مي/لا مش علشان سمحتلك تقعد واتكلمت معاك تقولي رقمك لا مش أنا
مي كانت هتكمل بس جت مريم في الوقت المناسب وحضنت مي وبسرعة خرج عبدالرحمن
مريم/كنت هموت من الخوف عليكي ازاي حصل كده
مي/بعيد الشر عنك يا عمري وحكت لمريم كل حاجه لحد اللحظة اللي هي دخلت فيها بس انتي لو اتاخرتي شويه بس كنت خلص تهزيق فيه
بره كان عبدالرحمن الرحمن بيحكي لخالد علي اللي حصل جوه
خالد/ليه بس يا عبدالرحمن تقول كده مش كفايه المصاصات مش انت اللي قالتي اني هما ملتزمين ومحترمين مالهمش في الف و دواران ده
عبدالرحمن/مش عارف بقي بس تعرف هي كانت عارفه ان مريم ماهتركبش معاك
خالد/طيب يلا ندخل نطمن عليها ونمشي
خالد/حمدلله على السلامه حضرتك
مي/الله يسلمك شكرا جدا
خالد/وهو حضرتك ليه مركبتيش معايا ومشيتي قبل ما اخلص كلام يا انسه مريم
مريم بخجل/معلش بس مكنش ينفع اركبت مع حضرتك بس أنا اسفه كان لازم اوصل لمي بسرعه حضرتك مش عارف دي ايه بنسبه ليه
خالد/حصل خير بس يلا علشان نمشي بس انا اللي هوصلكم
مي ومريم في نفس الوقت لا شكرا مينفعش
عبدالرحمن/ لا ينفع انتو محسسني أن سواق التاكسي اخوكم في الرضاعة ليه
مي بعصبية من إللي عمله/بص بقي يا دكتور لحد كده وكفاية وشكرا جدا على كل اللي عملته معايا
وبعدين سواق التاكسي ده سواق عادي كل الناس تركب معه بس عربيه خاصه ده مش طبيعي اتقي الشبهات يا دكتور
مريم/شكرا جدا احنا مقدرين تعب حضرتكم معنا ومشيت هي ومي
**************
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رفيقة الدرب)