روايات

رواية رغم قسوته يبقى الحب الفصل الأول 1 بقلم اياد حلمي

رواية رغم قسوته يبقى الحب الفصل الأول 1 بقلم اياد حلمي

رواية رغم قسوته يبقى الحب الجزء الأول

رواية رغم قسوته يبقى الحب البارت الأول

رواية رغم قسوته يبقى الحب
رواية رغم قسوته يبقى الحب

رواية رغم قسوته يبقى الحب الحلقة الأولى

الام:استعدي عشان هتروحي كمان ساعه تعملي عمليه تلقيح عشان ينزرع جنين حمزه بيه في رحمك انا بعيتك وقبضت تمنك هو كتب كتابه عليكي من ساعه ودفع يلا قوي….

تبكي فردوس بقه”ر علي حظيها التعس فما من يوم مو”ت ابوها وامها يتتلذذ في تعذ’يبها والان لا تعرف ماذا ينتظرها… فقد زوجتها لي رب عملها وهي لا تعرفه

فردوس بدموع وضعف:حر”امك

عليكي يا ماما بتعملي فيه كده ليه ده انا بنتك ….

تنظر اليها ساميه بحتق”ار وك”ره

وتتحدث ببرود :يلا اتنيلي اجهزي عشان حمزه بيه هيبعت السواق بتعه يشحنك علي المستشفي بتعته يلا قومي…..

تبكي فردوس وتنهض وتردي ملابسها الباليه وتخرج في انكس”ار مع امها وتذهب لي المستشفي وتخضع لي العمليه وبعد اسبوعين تخرج من المستشفي وهي حامل في طفل حمزه وتصل لي قصر حمزه الذي قبض قلبها بمجرد ان رأته فبكت اكثر وبعد فتره لا تعلم مدتها وهي حبيسه الغرفه …

يفتح باب غرفتها فتنكمش في نفسها وتنظر في ترقب من الذي دخل فتجده شاب ضخم البنيه حاد الملامح وبارد النظرات فتبكي….

حمزه:من النهارده انتي اسيرتي لحد ما تولدي ….

~~~~~~~~~~~~~

يقترب منها حمزه فترتجف فردوس رعبا من قربه منها فيبتسم حمزه بغرور ويجلس بجانبها فتبتعد فردوس قليلا فينظر اليها حمزه بحده ويشير لها بأن تقترب

فردوس في نفسها:يا ربي ساعدني عشان اقدر اعيش معا انا بخاف منه اوي…

حمزه بعصبيه:هو انا هفضل مستني جنابك كده كتير…

فتبلع فردوس ريقها وتقترب منه

وعيونها منديه بدموع

حمزه بتحذير:اسمعني يا جنه عشان انا مش هعيد كلامي تاني

تنزعج فردوس من لفظه لي اسمها خطأ….فترد عليه بتردد وخوف

حمزه:اناااا فتقطعه

فردوس:انا مسميش جنه انا اسمي فردوس ومن فضلك متغلطش في اسمي…. عشان كده عيب

🖊اياد حلمي

تحم’ر عين حمزه بغض”ب جحيم”ي ويجذبها من يدها بع”نف وشده فتتاوه فردوس وتدمع عينها…

فردوس:حرا”م عليك ايدي بتوجعني انت معندكش قلب…

يهتز حمزه من بكها ويشعر بحنان قلبه عليها فيتركها فتمسك فردوس يدها وتنظر اليه بخوف….

يحاول حمزه ان يسيطر علي نفسه

ويبتعد عنها قليلا حتي يتركها تتنفس الصعداء

حمزه:انا سيبتك بس عشان خاطر ابني الا في بطبك وانا متجوزك عشانه وبس…غير كده ملكيش اي حق عندي…ولا اي لازمه

تبكي فردوس من كلامه القاسي المهين….

ويكمل حمزه كلامه

بصي بقي القواعد الا هتعيشي بيها هنا لو خلفتيها هتشوفي مني سواد

اكتر من شعرك ده يا جنه وانا بحب اسم جنه مش فردوس…

اولا مفيش خروج بره الدور ده كله مخصص لكي طول فتره حملك

ثانيا انسي امك واصلك كله انتي من اللحظه دي ملكي انا وبس

ثالثا اياك واياك تعملي اي مجهود ياذي ابني واقترب منها ونظر في عينها وحذرها

لو فقدتي الطفل ده هتخس’ري حياتك….واي كلمه اقولها مسمعش منك غير حاضر وبس انتي سمعه…

ملاحظه انا محظور من النشر

عشان كده كل شويه يترفض

تبكي فردوس بق”هر وتهز راسها بمعني حاضر….

حمزه بغرور:شاطره كده احبك دلوقتي سلمي المرافقه لكي هتيجي دلوقتي وتساعدك في ترتيب امور حياتك….وتعرفك كل كبيره وصغيره…تخص نظام اكلك لبسك ومواعيد الدكتور انا مش هشوفك الا يوم الولاده ….

وتركها وخرج ….

تنهار فردوس جالسه علي الارض وتبكي…

فردوس:يارب انا عملت ايه في حياتي عشان اتعذب كده ده انسان بارد ومعندهوش قلب ليه بس يا ماما تعملي فيه كده حتي اختي الا كانت حنينه عليه اختفت يارب ساعدني مليش غيرك….انا بكر”هو اوي ومستحيل احبه

قامت فردوس تتوضئ وتصلي

وتدعي ربها وبعدها وضعت يدها علي بطنها بحب ولهفه

فردوس:تعرف اني بحبك اوي حتي من قبل ما اشوفك وحسه انك هتكون دعم ليه وسند انا بحبك اوي وهعلمك ازاي تكون انسان محب عطوف مش زي الجبل المتحرك ده…. ويدق باب غرفتها فتنفزع خوفا من ان يكون الطارق هو…..فتهمس بتردد

فردوس:اتفضل ادخل….

فتدخل سلمي وهي مبتسمه سعيده وبوجهها البشوش ومعها الخادمه تحمل صنيه عليها الغداء

سلمي:ازيك يا مدام فردوس انا سلمي في خدمتك….ودلوقتي معياد الغداء

تبتسم لها فردوس بود لانها شعرت معها براحه والالفه…

فردوس:لا قولي فردوس انا حيبتك اوي ممكن نكون اصدقاء

ثم تنهدت بحزن واكملت انا اصل انا مليش اصحاب حتي الكليه مش هعرف اكملها اصل انا كنت في كليه

التربيه في السنه الثالثه وكان حلمي ابقي مدرسه ابتدائي…اصل بحب الاطفال كتير….

تبتسم سلمي بحب وتقترب منها وتجلس بجانبها وتضمها بحب

فتشعر فردوس لي اول مره بلحب والحنان والامان…..

سلمي:اكيد احنا بقينا اخوات مش اصحاب بس…يلا نتغد سوا.وبعدين نشوف ورنا ايه

تبتسم فردوس بسعاده ويبداو في تناول الطعام..

🖊اياد حلمي

في احدي غرفه القصر العتيق تحدث مؤامره علي تلك المسكينه

حنان بك”ره مرات ابوه:يعني ايه يا شهيره هنسكت لي البت دي انها تكمل حملها وتخلف وريث تلم بيه الثروه كلها اومال كل الا احنا خططنا ليه وعملنها يضيع كده….

شهيره بمك”ر:لا طبع مصرها هيبقي زي غيرها ولا نسيتي

حنان بش”ر:لا طبع منسيتش طيب هنفذ امتي…

شهيره عمت حمزه:الليله هنخلص من الحمل ده

 في المساء

يجلس حمزه في غرفته وهو ممكس بصوره وينظر لها ويبكي

حمزه:انا خايف عليكي اوي يا فردوس يا جنتي من الا عوزين يجنوا عليكي

تقترب منه جدته بحزن علي حال حفيدها….

الجده:لسه برده مش عوزه تقولها

حمزه بحب وخوف:انا خايف عليه اوي يا جدتي….مش وقته

وفجأه يسمعوا صوت صرخات وسقوط فيجري حمزه خارج غرفته لي يصعق حين يري فردوس ….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رغم قسوته يبقى الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى