روايات

رواية رسايل في منصف الليل الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسين

رواية رسايل في منصف الليل الفصل الرابع 4 بقلم ندى حسين

رواية رسايل في منصف الليل الجزء الرابع

رواية رسايل في منصف الليل البارت الرابع

رواية رسايل في منصف الليل الحلقة الرابعة

– يعني إيه الي يخليكي متاكده انه ولد، ليه متكونش بنت
– بنت !
-ده هنعرفه بعدين كملي
-وبس لقيت صوري ماليا السوشيال كلها والناس كلها بتشاور عليا في الشارع ,وواحد كان بيصورني والصفحات كلها بتنزل صوري
-متخافيش من السوشيال دول كلاب ريتش وهجيبلك حقك منهم كلهم وده وعد
-انا مش عايزه وعود ,انا عايزاك تثبت حقيقتي تثبت اني مظلومه انا مش عارفه اعيش مش عارفه اتنفس ,كل شويه بتحصل كارثه اكبر
-وهل الصور الي نزلها دي فعلا بتاعتك
-لا طبعا هما صورتين بتوعي وانا بلبس البيت وبشري وقاعد يلعب فيهم جامد
-فين الصور
-الفون بتاعي بايظ
-طب انا عايزك اول حاجه تصلحيه النهارده وتاخدي اسكرين لكل حاجه للشات اي فويس نوت عملهالك اي كلمه باعتها الصور كلها وكل ده يتحط علي فلاشه ويكون عند مكتبي من الصبح عشان احنا كدا اتاخرنا اوي ,انتي بتقولي باعتلك وبعت لمين تاني ,هو بعت ليا ولشيماء صحبتي ولخطيبي بس دلوقتي انفصلنا مش هعرف اخد حاجه من عنده ماما لا ولا بابا
-ازاي مبعتش لبابكي اومال بابكي شاف الصور ازاي
-مش عارفه انا كان مغمي عليا ,اه صح افتكرت ,شيماء جت توريني الصور الي باعتهالها وانا ساعتها اغمي عليا وهي من لهفتها ماما قالتلي انها سابت الفون ونزلت وبابا دخل شافها
– تمام كملي
– بس خلاص مفيش حاجه تاني
– خلاص تمام انتي هتعملي الي قولتلك عليه عشان نبدأاحنا في الاجراءات بتاعتنا
– تفتكر حقي هيرجع
– ربك كريم ومش بيظلم حد وحقيقتك هتظهر قدام الناس كلها
– يارب يارب ,بعد اذنك
– اتفضلي
– خالد بلهفه اي يا نور
– خلاص يلا يا خالو
– متشوفيه يا عليا عشان نتفق معاه علي الاتعاب
– بكرا لما اجبله كل حاجه قالي عليها ,المهم دلوقتي عايزه الفون بتاعي يتصلح حالا
– هو فين
– في البيت
– طب يلا
– رجعوا علي البيت
– التيلفون اهو يا خالو
– ماشي هنزل اصلحه
– ممكن اطلب منك طلب
– قولي
– ينفع اروح اشوف ماما
– امك لسه مفاقتش خليكي لما تفوق
– انا عايزه اشوفها دلوقتي
– طيب روحي لبسي اختك وهاتيها عقبال ما اودي الفون يتصلح وارجعلك
– حور يا حور يلا اصحي هنروح لماما
– بجد
– اه والله يلا قومي اغسلي وشك وألبسي عشان خالو هيجي يودينا
– انا قايمه اهو
– دخلت تلبس وحور في الحمام يلا يا حور مش لازم تستحمي خالك زمانه جاي
– الباب خبط
– اهو وصل اهو
– فتحت الباب لقت بابها في وشها
– انتي مفكره لما تقعدي هنا خالك هيحميكي مني وتفضلي تنزلي في صورك ,انا تجيبلي العار يبنت الكلب وتفضحيني كدا والناس تعايرني بيكي في الشغل ده انا هخلص عليكي
– لسه هتصوت كتم نفسها وشممها منوم وخدها ونزل علي العربيه
– حور خرجت من الحمام علي الصوت لقت الباب مفتوح ونور مش موجوده
– يا نور يا نور نوررر ونزلت الشارع تشوفها مفيش أثر
– خالد رجع علي البيت لقي حور واقفه في الشارع وبتعيط
– في اي يا حور
– نور يا خالو مش فوق ,كانت بتصوت وخرجت ملقتهاش مفيش حد فوق
– انتي بتقولي ايه
– والله زي ما بقولك كدا
– انا مش عارفه راحت فين والله
– اطلعي فوق واقفلي علي نفسك
– لا انا مش هطلع هاجي معاكي
– تعالي يلا
– طلع علي شقه عماد وقعد يخبط ومفيش حد
– جارتهم خرجت انا شوفته خرج من ساعه كدا وانا برمي الزباله وكان خارج متعصب اوي حتي ناديت عليه مردش
– ماشي شكرا خرج وجري علي القسم ,يبلغ
– يعني اي مش هينفع ابلغ غير بعد اربعه وعشرين ساعه ,بقولك دي مخطوفه مش غايبه مخطوفه من البيت ابوها خدها
– يا استاذ افهمني دي اجراءات
– خالد بدأت انفعالاته تزيد بقولك مخطوفه ابوها خطفها لو اتاخرنا البت ه ت م و ت
– مش هعرف اعملك حاجه
– اومال انتو لازمة امكم اي البت ه ت م و ت وانت بتقولي اجراءات اجراءات اي دي
– كلمه كمان وهحبس
– تحبس مين انا هوديك في داهيه لو البت جرالها حاجه
– هي كل واحده تطفش تيجوا تقولوا مخطوفه
– خالد مسك فيهه والله ما هسيبك
– مقدم خرج من الاوضه اي الصوت ده في ايه يا يبني سيبه يا حج عيب كدا ميصحش
– لا مش هسيبه غير لما يتربي وحور واقفه علي جمب بتعيط جامد ,طيب بقول لحضرتك سيبه ولو غلطان فعلا انا هحاسبه سيبه وبالفعل سلك ما بينهم
– انا هوريك ازاي تمد ايدك علي ظابط شرطه والله ل احبسك
– امين بيه اهدي شويه
– حصل اي يا حج
– جاي بقوله عايزه اعمل بلاغ بنت اختي اتخطفت ابوها خطفها ه ي م و ت ه ا وده بيقولي اربعه وعشرين ساعه وبتاع ويقولي تلاقيها طفشت
– مقدم حسام بصله بقوه
– طب يا حج لو علي كلامك انت بتتهم ابوها الي خطفها يبقي كدا مفيش تغيب انت بتتهمه متاكد ان هو
– ايوه هو انا حتي عملت في محضر عدم تعرض ةقدمت مستندات من الدكتور الي شخص حالتها انه اتهجم عليها قبل كدا
– يبقي كدا اتحلت هتعمل بلاغ ضده بتتهمه بخطف ابلبنت واحنا نبدأ نتصرف بناء عليه
– روح يبني الهي يريح قلبك اعملي اي حاجه ألحق بيها البنت الله يباركلك
– اتفضل استريح وانا هعملهولك بنفسي
– قعد في القسم يستني يقدم البلاغ ويطبع الورق الي معاه يثبت تقرير الدكتور انه ا ت ه ج م عليها قبل كدا
– الفون بيرن
– ايوه يا علياء
– ازي حضرتك يا عمو فين الفون المحامي بيسأل عليه
– انا في القسم دلوقتي روحي هاتيه وطلعي كل حاجه من علي الموبايل ووديها للمحامي علي طول
– هو حضرتك في حاجه اجيلك
– نور اتخطفت
– نور مين
– اقفلي دلوقتش عشان واقف مع الظابط مش هعرف اكلمك
– ماشي حاضر هتصرف
– نزلت جري وراحت لبتاع التيلفونات وخدته وجايه تفتحه فيه باسورد
– رنت علي خالد
– اي يا علياء
– الفون عليه باسورد حضرتك تعرفه
– لا
– حور فين معاك
– اه
– اسألها كدا
– خدى يا حور كلمي علياء
– تعرفي باسورد فون نور
– اه عيد ميلاد شيهاء
– 2-7-2003
– تمام شكرا
– جربت فتح فعلا الفون ,ونقلت كل حاجه علي الفلاشه وطلعت علي المحامي ,واديته كل حاجه وقالتله يشتغل واتفقت معاه علي الاتعاب
– بكرا عايز توكيل
– خلاص حاضر
– اهم حاجه اشتغل من بكرا
– تمام
– شكرا يا استاذ
– رنت علي خالد وحور ردت وسألت خالد مكان القسم وراحتله
– طيب حضرتك متعرفوش مكان تبعه مثلا بيت ارض اي حاجه
– لا
– حروف العربيه بتاعته اي
– مش عارف لا
– انا عارفه
– اي يا حور
– عارفه اسم عربيه بابا اسمها بر
– مفيش حاجه كدا يا حور
– لا اسمها بر علي طول بقوله بابا ليه بر
– قالي كل عربيه ليها اسم وعقبال ما تبقي باره بوالديكي زيها كدا
– المقدم كتب بر وقسمها ب ر طيب وارقمها
– قالي ان دي عيد ميلاد العربيه
– طب قولي عيد ميلادها كدا
– 7299
– ده انتي شاطره اوي
– شكرا
– بلغ برقم العربيه كل ظباط المرور
– خالد قعد علي الكرسي وحط ايده علي دماغه ومش عارف يعمل ايه
– اكلملك حد من قرايبي عمي لواء
– علي اي يبنتي الظابط محترم اهو وبيساعدنا من الصبح الله يكرمه يارب
– ان شاء الله خير يا عمو متقلقش
– روحي روحي يبنتي عشان الدنيا ليل
– متقلقش معايا العربيه تحت
– روحي يبنتي روحي الدنيا ليل لحد يطلع عليكي خلي ربا يسترها وانا هطمنك بالتيلفون
– حاضر ابقي طمني بالله عليك
– حاضر والله
– تيجي معايا يا حور
– لا انا هستني نور عشان نروح لماما هي ووعدتني ان هنروح سوي لماما مش همشي غير لما تيجي ونروح سوي
– طب ممكن متعيطيش
– روحي معاها يا حور مش هينفع تقعدي هنا اكتر من كدا
– لا يا خالو هستني نور
– طب ممكن اتكلم معاكي شويه ,مش احنا صحااب وانا بحبك اوي ومش عندي اخت بنوته قمر زيك كدا ومش معايا حد ينام معايا في الاوضه ,ممكن تيجي تنامي معايا النهارده
– عندك اوضه لوحدك
– اه عندي
– وجيبالك حاجه حلوه معايا في العريبه
– تيجي معايا
– ممكن اروح يا خالو واجي تاني لما نور تيجي عشان علياء مش هتعرف تنام لوحدها
– روحي يا قلب خالك
– يلا بينا معلش يا عمو محتاجين بكرا تعمل توكيل للمحامي بكرا انا حجزنلك ميعاد بكرا في الشهر العقاري حقك عليا والله لو اعرف انا اعملهولك كنت عملتهولك
– حاضر الصبح هروح
-ان شاء الله مع السلامه لو وصلت ل اي حاجه كلمني لو في نص الليل مسكت ايديها وخدتها معاها
وخالد قاعد في القسم مستني يعرف اي اخبار وصلوا ليها
***
بعد منتصف الليل
-انا وانتي بس الي هنا وشوفي بقي حد هيوصلك ازاي وخالك بقي الي هيحميكي مني بقي
_انا فين
_في مكان الجن الازرق مش هيعرفلك طريق
_ انت هتعمل فيا اي
-هتشوفي اوعي تفكري قعدتك عند خالك هتخليكي تفجري اكتر وتنزلي صور اكتر وتهيصي هناك بقي ما انتي مش عليكي رقيب
– هو انت ليه مش مصدقني اقسم بالله انا ما بنزل حاجه ولا معايا تيلفون
– ض ر ب ه ا بالقلم ما انا عارف ان مش انتي مش انتي برضو بتبعتي للناس تنزل عشان ميتمسكش عليكي حاجه انا ربيتك تأكلي من الحرام يا شيخه يارب ت م و ت ي ,مش عارف ليه الموت مش راضي ياخدك بس متقلقيش هخلصك انا
– مين قالك كدا
– ليه عشان تروحي تخبي تاني خلاص انا عرفت كل حاجه كل حاجه عرفتها وانا قاعد في بيتي عايزه تأذي الناس وتخليهم يبقوا زيكم
– ناس مين فاهمني طيب انت فهمت ايه وسيبلي فرصه زي ما سمعت الناس اسمعني مره لو لمره واحده بس
– اسمعك
– خلاص متسمعنيش خرجني من هنا خليني اروح للي هيثبت حقيقتي قدام الناس كلها
– مين ده يا بت مين الي واعدك وضحك عليكي
– مش هقول
– مسكها من شعرها انطقي
– والله ما هتكلم ان شاء الله ت م و ت ن ي حتي
– متقلقيش انتي كدا كدا ه ت م و ت ى متتمنيش كتير
– انا خاصمتك ليوم القيامه ولو الحقيقه مظهرتش ربنا بتجتمع عنده الخصوم وانا والله ما مسامحه والله وحيات امي الي انت خدتني ومطمنتش عليها دى مش هسامحك ليوم الدين
– ******
-اي يا عمو انت فين
-خارج من عند ولاء كنت بطمن عليها وجاى انا جايه هقابلك دلوقتي قرب بس ل اقرب مكان وانا جايه
– ماشي هستناكي عند هايبر
– وانا قدامي عشر دقايق بالكتير وجيالك هجيب اكل لحور عشان مفطرتش
– خلاص تمام
– بيتزا تشكن
– تيجي معايا
– ايوه
– دخلت تجيب الاكل وحور بتبص حواليها وسابت ايد علياء
– حور
– بتبص وراها لقت شيماء وياسين قاعدين في المطعم و

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رسايل في منصف الليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى