روايات

رواية رسايل في منصف الليل الفصل الثاني 2 بقلم ندى حسين

رواية رسايل في منصف الليل الفصل الثاني 2 بقلم ندى حسين

رواية رسايل في منصف الليل الجزء الثاني

رواية رسايل في منصف الليل البارت الثاني

رواية رسايل في منصف الليل الحلقة الثانية

نور…
ولاء خرجت من المطبخ جري علي الصوت في اي
-هي فين
دخل لقها راقده علي السرير ميعرفش انها مغمي عليها مسكها من شعرها وصفعها عدة صفعات متتتاليه جبتلنا العار يخربيتك ده انا ه ق ت ل ك ولا هخليكي تعيشي يوم تاني علي وش الارض
-دي مغمي عليها
-اوعي كدا وزقها
-بتحاول تسلكها من ايده وهي فاقده الوعي لا حول ليها ولا قوه الحقوني يا ناس
-اقفلي بؤقك هتفضحينا ه ق ت ل ك معاها مش تربيتك دي
-صور من دي صور مين
-طب سيبها والنبي البت مغمي عليها اصلا
-اسكتي خالص وخبطت نور في الحيطه دماغها اتفتحت الناس اتلمت والدكتور وصل وبيحاولوا يخدوها من تحت ايده بعد ما وشها كله دم
-ه ق ت ل ه ا والله ما هسيبها عايشه علي وش الارض ساعه ولا هي ولا امها
-يا حج البنت مغمي عليها اصلا ووشها كله بينزف لازم تتحول علي مستشفي
-مش هتخرج برا البيت وكل الناس دي تطلع برااا مش عايز اشوف حد هنا
-الدكتور بيشلها
-بقولك سيبها ومتحركهاش من مكانها واتفضل برا محدش طلب منك تيجي اصلا
-سيبو يفوقها
-كلمه كمان وهتحصليها اقفلي بؤقك
-اسندى معايا يا حاجه ندخلها جوا
-لا مش جوا ولا برا هنا
-هعلق ليها محلول هنا ازاي
-قولتلك متعملش حاجه انت مش راضى توفر علي نفسك انا كدا كدا ه خ ل ص عليها
-يا حاج استهدى بالله
-طب ممكن الدكتور يشوفها ونتكلم انا هفهمك كل حاجه والله في حاجه غلط صدقني
-غلط اي انا شوفت بعيني متخلنيش اتكلم الدكتور واقف
-والله العظيم مش بتوعها
-طب اسكتي خالص اسكتي احسنلك
-الباب بيخبط *افتح يا عماد* بقولك افتح
-وده مين الي جابه ده عشان قولتلك اكتمي بؤقك ونزل عليها بصفعه قويه فرجتي عليا الناس
-افتح بقولك
-ألحقني يا خالد
-والله لو ما فتحت ل اكسر الباب
-مسكها من شعرها والدكتور بيحاول يسلك ما بينهم ومش عارف راح فتح الباب ,خدها خالد من ايده ,
انت ازاي تمد ايدك عليها من سمحلك بكدا انت واخدها من بيوت ناس, حصل ايه لكل ده الشارع كله واقف يتفرج عليكوا
-خرجني يا خالد من هنا وانا هحكيلك كل حاجه
-تحكيله اي تحكيله علي فضيحة بنتك تحكيله عن تربيتك العار هتحكي اي
-كلمه كمان والله ما هسكتلك انا لحد دلوقتي ساكت احتراما للبيت الي واقف فيه
-عماد شد الدكتور خرجه برا وقفل الباب
-بص كدا اي ريك اي ريك ف المنظر دي نور ولا لا
خالد مسك الصور ومش مصدق المنظر وبيدور يشوف نور الي مرميه في الارض لا حول ليها ولا قوه وشها بينزف دم
-والله ما هي يا خالد ده واحد بيحاول بيهددها بصورها
-براحه طيب عشان افهمك
-حد واخد صورها لاعب فيها بالمنظر الي انت شايفه ده
-بس الصور مش باينه كدا خالص يا ولاء
-لسه عايزه تكدبي يا مرا يا كدابه ,داري عليها داري كويس ,وانتي كمان عامله صورك كدا ولا ايه
-خالد ض ر ب ه بالبوكس وبدؤا يتخانقوا
-ادخلي لمي هدومك عشان مش هتقعدي في البيت ده ثانيه كمان وهاتي هدوم بينتك معاكي ويلا
-لو طلعتي من البيت ده هتبقي طالق ومتخلهوش انتي وبنتك طول العمر
-ولاء في صدمه ومش عارفه تتحرك
-قولتلك ادخلي هاتي حاجتك انتي لو قعدني هنا يبقي بتهيني كرامتك ده شك في شرفك خالد شال نور وخارجين من الباب ,خالد مسك ايد ولاء حتي الهدوم مش عايزنها خلهالك
-ولاء انتي طالق
ولاء وقفت وكأن حد حط س ك ي ن ه في قلبها
-اهدي وانزلي بنتك بتموت
-خالد حط نور في العربيه وراحوا بيها علي المستشفي الدكاتره خدوها وولاء وخالد قاعدين برا
-اهدي كل حاجه هتبقي كويسه
-طلقني يا خالد وكان ه ي ق ت ل بنته مجرد ما شاف الصور وشك في شرفي حتي مسبش فرصه لنفسه يتاكد حتي
-متفكريش في حاجه دلوقتي غير ان بنتك تقوم بالسلامه وبعدين هنشوف كل ده
-نشوف اي يا خالد نشوفف اي ربنا يعينا الايام الجايه علي الفضايح دي وهتلاقي اهل خطيبها وصلهم الخبر وامه ما هتصدق حاجه تمسك فيها يارب اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه يار عينا يارب يارب عينا الفتره الجايه يارب استرنا يارب حور فين يا خالد
-عندنا في البيت متقلقيش
-الدكتور خرج من عند نور:طمني يا دكتور
-مين الي اعتدي عليها كدا لازم اعمل محضر البنت جسمها كله معلم ودراعها اكسر غير النزيف الي نزل من دماغها خيطنلها 6 غرز انتو لو سيبتوها شويه كمان كان زمنها ماتت ضغطها كان واطئ جدا ,احنا علقنلها محلول وخدت حقن ,بس بعتذر منك لازم ابلغ الشرطه
-طب ممكن يا دكتور اتكلم مع حضرتك كلمتين في المكتب مينفعش الكلام هنا
-اتفضل
-ادخلي اطمني علي بنتك يا ولاء لحد ما اجي
-اتفضل يا استاذ خالد
شكرا يا دكتور لذوقك
-انا عارف ان من واجبك لما حاله تيجي زي كدا لازم تبلغ بس انا الي هقدر اقولهولك وبأختصار ان دي مشكله اسريه كبيره والي عمل كدا بابها والبنت دي هتتجوز خلاص واحنا مش هينفع نعمل شوشره عشان اهل جوزها مسفكروش يعملوا معاها كدا او يفضلوا يعايروها ب ابوها ان وصلها للحاله الي زي كدا
-يا استاذ خالد البنت كانت هتموت وممكن يعتدي عليها تاني
-ما انا عايز حضرتك تثبت الحاله واحنا هنخرج من هنا علي البيت ولو فكر يقرب حتي هنعمل محضر وهنثبت الحاله وهنعمل محضر بعدم التعرض اصلا بس المهم الدنيا تهدي شويه وربنا يصلح الامور
-خلاص الي تشوفه بس حضرتك الي هتتحمل المسئوليه
-موافق
-كتبلها علي خروج والادويه المطلوبه وفهمه انها محتاجه الراحه بس
-اخر اليوم خدها وخرجوا من المستشفي ورجعوا علي البيت
-ونور من ساعة ما فاقت مش بتتكلم
-ولاء دخلت اوضتها ونامت من كتر التعب
-خالد دخل لنور يطمن عليها ,لقها قاعده علي السرير ومنامتش
-ممكن اتكلم معاكي شويه
-..
-احكيلي اي الي حصل بالظبط مش احنا صحاب من زمان عايز كل الحقيقه يا نور وانا اقسملك بالله ل اساعدك وما هسيبك غير لما اعرف مين الي امه دعت عليه ده الي يفكر يأذيكي ,واهدي مش عايز عياط
-امبارح اتبعتتلي رساله في نص الليل فيها الصور دي والمسدج دي
-دي صورك
-اول صورتين دول بتوعي فعلا انا اتصورتهم لما جبت الفستان ده كان عجبني فعلا وسايبت شعري كدا وفعلا اتصورتها بس حفظتها علي الفون في الصور المحفظه بباسورد والله
-دي صور تفضل علي الفون ده انتي مكسوفه وانتي بتورهالي المهم
-الباقي دي مش بتاعتي ,وبعت صور تانيه علي تيلفون صحبتي ويتهيقلي دي الي بابا شافها
-عامله ازاي
-متركبه اوسخ من دي ,دي متركبه وكأنها منزلها علي مواقع
-صحبتك مين
-شيماء
-اشمعنا هي
-عشان هي الي كانت بتكلمني امبارح وقولتلها وهو حذرني قالي اي حد هتقوليله هبعتله الصور
يعني المفروض هيبعتلي دوقتي
-الله اعلم بعتها لمين دلوقتي وحطيت ايديها علي راسها والله يا خالو ما عملت حاجه استاهل عليها كدا ده ياسين عمري ما بعتله صور حته من شعري باينه
-ربنا مبيجبش حاجه وحشه وكل قضاء ليه حكمه واكيد في حكمعه من الي حصل ده كله وان شاء الله هنعرفها تعالي اغسلي وشك واشربي مايه واحمدي ربنا
-حكمه اني اتفضح كدا قولي فسن الحكمه طيب فهمني لو انا مجنونه وامي هتموت بحسرتها بسببي قولي يا خالو اي حاجه والله واعلم ياسين عرف ولا امه هتعمل اي وابويا الي عمل فيا كل ده وزمانه بيتعاير بيا قولي فين الحكمه وبدأصوتها يعلي وتنهار قولي حاجه انا احسن حاجه ليا اني اموت نفسي انا مليش عيشه تاني انا انسانه مينفعش تعيش علي وش الارض دقيقه تاني
-لولا اني مقدر حالتك كان زمان ايدي بتسلم علي وشك لو كل واحد هتجيله مصيبه ي ن ت ح ر محدش كان عايش خالص ,ارضي بالي ربنا كتبهولك ,وادعي يصلح حالك
-انا رايح انام
-خرج وقفل عليها الباب وسابها تعيط يمكن العياط يقلل من الغضب الي هي فيه
*******
تاني يوم عند ياسين في الشغل
-دخل الشركه ولقي صجابه ماسكين الفون واول ما شافوه كل واحد راح علي شغل وقفل الفون
-صباح الخير يا شباب
-محدش رد غير لمياء زميلته في الشغل
-اي لمياء مالهم دول
-مفيش يا ياسين يلا علي الشغل عشان المدير ميعلقش ده جاي علي اخره النهارده
-متقوليله في اي يا لمياء
-اسكت يا عز علي الصبح
-ويسكت ليه ما طول عمره بيحب الرغي زي النسوان بالظبط
-تؤتؤ قصدك بحب النسوان اوي وبالذات الحلوه زي خطيبتك كدا
-ياسين قام مسكه من قميصه,كل كوم وخطيبتي كوم فاهم ولا بلا
-متتحمقش اوي كدا دي صورتها مع الشباب في الشركه كلها بس اي موزه بجد تستاهل حمقتك عليها
-رد عليه بالبوكس في وشه ومسك تيلفون عز وشاف صورها ووشه احمر وعينه تكاد هتتخلع من الغضب , ده انا ه ق ت ل ك جبت الصور دي منين ,رد عليا دي مبعوته علي تيلفونتنا كلنا مش بعيد تكون هي الي باعتها ,بس يخساره المفروض تبعتلك انت الاول انت اولي بيها
-ض ر ب ه جامد والاصوات عليت والمدير خرج والشباب بيسلكوا بينهم وياسين مش راضي يسيبه و خ ا ن ق ه
-المدير خرج وسلك بينهم وبيسأل علي الي حصل محدش بيرد
-عز وهو بياخد نفسه من الضرب ,هو الي ضرب ومد ايده
-المدير سأل مين مد ايده الاول
-لمياء:عز استفزه يفندم الاول
-انا بسأل مين مد ايده الاول
-محدش بيرد
-انا الي بدأت
-اتفضل روح وهتاخد جزاء فصل 15 يوم
عز بانتصار
-وانت يا عز الترقيه بتاعتك اتأجلت والعلاوه اتشالت من عليك الشهر ده
-حد يبعتلي HR علي المكتب
اتفضل ياسين روح
-ياسين خد حاجته ومشي وبيفتح الفون لقي الصور مبعوته من الصبح علي الفون
-طلع علي بيت نور والجيران قالتله مفيش حد هنا وانها في بيت جدها
-خبط علي الباب جامد وهو كله عصبيه
-خالد فتح براحه انت بتخبط علي بيت ناس مش زريبه
-لا هي زريبه زقرف وقذاره ومفيش ا و س خ من كدا
-اعدل لسانك وانت بتتكلم احسنلك واحترم البيت الي واقف فيه
-انا مش عايز اقف اصلا انا واقف وحاسس بكميه قرف جوايا انت مش هتقدر تستوعبها
-ولاء خرخت علي الصوت ,اقعد ياسين ,اقعد يبني متفرجش علينا الناس احنا مش ناقصين والله
-فين بنت حضرتك المصون يا حماتي المحترمه
-لو كلامك معجبنيش مره تانيه هطردك من بيتي
-نور خرجت من اوضتها وحالتها مش محتاجه كلام خالص ,عايز اي ياسين .عايز تفهم ولا عايز تصب غضبك وتمشي عشان بس ابقي فاهمه هنمشي في انهي اتجاه ,صور مش بتاعتي ومبعتهاش لحد والصور دي متركبه ومتخصنيش عايز تصدق تمام مش عايز شوف الي انت عايزه برضو
-انا مش عارف اي البجاحه والبرود الي انتي فيه ده
-متخلنيش اقولك يارب يبقي عندك نص برودي ده عشان انا جوايا نار محدش عارفها ولا يحس بيها غير ربنا وكل واحد يجي يتهمني في حاجه مش بتاعتي ومش ذنبي والله ما عملت كدا والله ما بتاعتي يناس تعالي نتاكد منها ل اي حد بتاع فوتوشب تبلفوني اهو كله قلب فيه لو لقيت الصور دي عندي يجماعه انا تعبانه كفايه عليا كدا
-مسلي مسلي برافو عليكي والله اوسكار بجد الي يشوفك وانتي مبتخلنيش امسك ايدك ولا نخرج خروجه لوحدنا ميشوفش صورك دي
-انت لو بتفكر دقيقه بكلامك ده كنت شكيت انها مش بتاعتي مبخرجش معاك وانت هتبقي جوزي هنزل الصور دي علي النت ده انا مبنزلش صوري علي الفيس
-صورك مع صحابي فش الشغل دخلت لقيتهم بيتفرجوا عليكي
-طب استني
-ده تيلفوني جاب شاشه من امبارح ,بعتهم امتي ,ياسين ده حد بيبتزني بصوري ومعرفش عايز اي مقابل انا معرفش حاجه الموضوع كله يوم وليله واديك شايف حالتي
-كلامك ده كله ميهمنيش الله اعلم لو كنا سرعنا الجوازه هتكوني مخبيه اي تاني ,دبلتك دي ولا انتي تلزميني تاني
-زي ما انتو متلزموناش تاني بردوا وخلي دبلتك معاك واستني ومسكت ايد نور قلعتها الدبله خد يا حبيبي وهبعتلك الباقي بكرا ,ولو والدتك رفعت عليا سماعة التيلفون تاني هتشوفوا وش اقسم بالله اندمكوا
-وبسألها جايبه البجاحه منين امي الي مش عجباكي دي عرفت تربي لو اختي كانت زمانها د ب ح ت ه ا
-اطلع برا علي رجلك ,عشان هخرجك علي ضهرك ولما ماما تبقي تعلمك تتكلم ازاي في بيوت الناس وتحترمها تبقي تبعتك يلا برا وخالد قفل الباب وراه
-حقكم عليا حقكم عليا والله انا اسفه ربنا يخدني بجد عشان ترتاحوا مني بجد ودخلت الاوضه وقفلت علي نفسها
******
في المساء
-افتحي يا نور شيماء صحبتك جايه تسال عليكي
-يا نور
-فتحت الباب وشيماء دخلت وقفلت الباب ,حضنتها هتعدي والله هتعدي
-تعدي ازاي بس كل يوم اقول هتخلص ومش راضيه
-ما ضاقت الا لما فرجت بجد
-كل يوم كارثه جديده يا شيماء ومبتخلصش ,امبارح بابا واديكي شايفه حالتي ايده معلمه في راقبتي وياسين رمي دبلته ومشي مبصش وراه لحظه -ايه ده هو شاف الصور -معرفش بقي اكيد يعني اومال عمل كل ده ليه
-سيبها علي الله والله هتتحل ,هسيبك دلوقتي ترتاحي وهجيلك تاني سلام يحببتي
-خليكي قاعده شويه يا شيماء
-هجيلها بكرا تاني يا طنط
-ماشي يحببتي تسلم رجلك ,مع السلامه
*****بعد منتصف الليل
-خالد:انا داخل انام يا ولاء عايزه حاجه ,لقها بتصلي
قعد يستنها ويقلب في الفون شويه فتح فيس بوك لقي صور نور في كل حتي والصحافه بتتكلم علي الصور الي لسه نازله والصفحات بتتبادل الصور مع بعض والشير شغال
*****
في مكان تاني
-الو معايا ياسين
-ايوه مين معايا
-انا شيماء و..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رسايل في منصف الليل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى