روايات

رواية رساله الى أحدهم الفصل السادس 6 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الفصل السادس 6 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الجزء السادس

رواية رساله الى أحدهم البارت السادس

رساله الى أحدهم
رساله الى أحدهم

رواية رساله الى أحدهم الحلقة السادسة

نرجس / بنتها و اخت عمر بلاش انتى الصراحة مش ماشيه معاكى خوفك على ولاد عمى وخالتى ربنا يرحمها
انعام / طااااااخ بالقلم على وشها انتى قليلة الربايه
الحاجة حميدة / انتى ازاى تمدى ايدك عليها قدامي خلاص ما عدتيش بتكبري لحد ثم ايه اللي مزعلك في قعده مرات فهد فوق الجواز نصيب يا بنتي واختك خلاص فاتها القطر من زمان انسي
حمزة / هو فى أية مالكم ستى الدوا ده لولاد عمى فهد هو فى أية
الحاجة حميدة / مرات عمك مش عاجيبها ان مرات فهد تقعد بالولاد فوق تراعيهم انا يا ابني ما عادش قادره الاولاد عاوزين حيل وقوه وانا خلاص يا ابني والله ما عادش فيها صحه ليهم
حمزة / ليه يا مرات عمي العيال اتنين فيهم عاوزين ياخدوا نفس صناعى على طول صدرهم متاذم من الاهمال لو كانوا لقوا اللي رعاهم كويس ما كانش صدرهم اتاذم
الحاجة حميدة / مرات عمك قاعده بيهم ومراعياهم يكفي ان هي شايله ثلاث عيال عمرهم ما كملش سنتين قايمه نايمه بيهم
انعام / دى كمان شويه ولا بلاش
مختار / انعام قسما عظما لو لو ما اتلميتي لاكون مطلقه
انعام / خلاص يا اخويا انا مش هتكلم تاني
الحاجة حميدة / الغدا يا ام مرعى
ام مرعى ( ست شغالة هى وبنت اخوها عندهم / جاهز ياحاجة
مختار/ فى 3 فدن جنب الأرض البحرية و عمى سوليم قالى لو لازماكم ايه رأيك اكلم اخواتى
حمزة / وماله يا عم يا ريت الارض ثمنها فيه
مختار / ما فيش جواز السنه دي لو اشترينا الارض
حمزة / اشتري الارض لو على الجواز نشترك احنا مع بعض و نساعد محمود في جوازته
مختار / ربنا يرضى عنك يا ولدي حاضر هنكلم الجماعه
فى شقة فهد
فرح / اخرجت الاجنده وقعدت على ترابيزه السفره وفى ايدها مج القهوه وقعدت تكتب
انا فرح بنت حمدان عبد التواب منصور امي اسمها قدرية محمود سعد الله يرحمها كانت ست طيبه اوي مع الاسف الطيب ملهوش حظ في الزمن اللي احنا فيه على اول محطه ابويا باعها وراح اتجوز ست اعوذ بالله ولما امي ورثه فلوس من ابوها حكم عليها اشتريت الشقه اللي هو عايش فيها علشانه هو ومراته بس امي طلعت اذكى منهم كتبت الشقه باسمي وبعدها هي ماتت وابويا طردني و وداني عند ستي ام امي عشت معاها 15 سنه هي ست طيبه اه بس ايدها مش طايله لا معاها فلوس تصرف عليا ولا تجيب علاجها بتقبض معاش التكافل و الكرامة مش بيكفي شيء علشان كده طلعت اشتغلت من وانا في تانيه اعدادي لحد ما قابلت فهد كنت رايحه لابويا اقولله ستى ماتت وخايفه اقعد لوحدي في الشقه وخلاني عاوزين الشقه خذني اقعد معاكم ساعتها فهد شافني بتكلم مع ابويا على البوابه جاء مسك ايدي فضربت بالقلم وسبته ورحت على شقه بابا اللي هي المفروض شقتي قعدت مع كريمه زوجه ابويه اللي كل ساعه خناقه معايا بسبب ومن غير سبب و قعدت من الشغل كان معايا فلوس كنت بصرف على نفسي منها اكل واي حاجه عاوزه لحد ما جاء ابويا الله يسامحه يبكي ويقول لي انا مختلس فلوس من الشركه وصاحب الشركه خيرني بين الحبس او الزواج منك ابوس ايدك توافقي تتجوزيه
وتركت القلم و أغلقت الأجندة وقعدت تبكى
بسمة / مامى عوزة اكل
فرح / انتى بتقولي مامى و اخدتها فى حضنها وقعدت تبوس فيها انا بحبكم كتير اوى يا حته من قلب مامى
فهد / كل يوم يكلم فرح على الفون أو نت أو واتساب ليطمن على ولاده
فرح / حبايب قلب مامي تعالوا ننزل في عند ستو شويه واخذتهم ونزلت وكان الكل موجود
فرح / السلام عليكم يلا يا اولاد سلموا على عمامكم
انعام / يامه جاب الغراب وضحكت
نرجس / بسم الله ما شاء الله تسلمي يا مرات عمي الولاد ما شاء الله عليهم بأن عليهم النظافه والصحه
فرح / حقهم انا ما بعملش غير الواجب عليه
الحاجة حميدة / تعالى اقعدى جنبي يا بنتي انت عايشه ازاي رغم انك ما بتطلبيش حاجه من تحت
فرح / فهد ج…..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى