روايات

رواية رساله الى أحدهم الفصل السابع 7 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الفصل السابع 7 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الجزء السابع

رواية رساله الى أحدهم البارت السابع

رساله الى أحدهم
رساله الى أحدهم

رواية رساله الى أحدهم الحلقة السابعة

الحاجة حميدة / تعالى اقعدى جنبي يا بنتي انتى عايشة ازاى رغم انك مبطلتيش حاجة من تحت
فرح / فهد جايب لينا كل حاجه بس ممكن حد يجيب 3 كيلو دقيق ابيض عوزة اعمل عيش فينو علشان سندوتشات الولاد و وتغيير الانبوبتين بس
انعام / مهو هيجيب بأرباح الشركة طلبات الهانم
حمزة / ماشاء الله الولاد بان عليهم النضافة والصحة
طلعت / انتى تأمرى طلباتك اوامر عمر طلع انبوتين لشقه عمك يركب واحده على الفرن وواحده على البوتاجاز
عمر / حاضر يلا معايا يا اخ ومسك حمزه من قفاه
الحاجة حميدة / بتاكلى ازاى يابنتى
فرح / بعمل اكل و كمان بأخبز على عين البوتاجاز و فى الفرن الحمد لله احنا بخير
طلعت / ليه يامه مبطلعيش اكل لولاد اخويه و مرأته
الحاجة حميدة / سهى عليه و الله يابنى انا غلطانه
انعام / اللى يلاقى دلع
مختار / السلام عليك انا جعان بجد
عمر / مين عوز شيكولاته من عمو عمر
فرح / بلاش شيكولاته علشان صدرهم دول لسه واخدين جلسه تنفس
عمر / مكنتش اعرف احنا غيرنا الأنابيب
حمزة / هاجيب الشنطة واكشف عليهم
فرح / هم الحمد لله حالتهم استقرت دلوقت
طلعت هنا بيتك و اى مكان نكون فيه هو ملك ليكى انتى و ولادك
انعام / ولاد مين قول ولاد الغلبانه اللى ماتت من قبل ماتفرح بيهم
فرح ربنا يرحمها كانت ست محترمة
انعام / أيوة مش خطفت ابو العيال من خالتهم
مختار / انتى مريضه بالغل اعوز بالله
فرح / يلا ياولاد بعد اذنكم و اسفه لو كنت سببت ازعاج لحد
نرجس / مرأت عمى ممكن نبقى نطلع نقعد معاكى شوية انا و البنات
فرح / تنوروا ياريت
مختار / ام عزمى طلعى لستك فرح دقيق و رز و بص لامه وجود مرأت اخوية فوق فى شقتها احسن ليهم مرأتى ناقصها رباية وانا خايفة اضربها ضربه تموت في ايدى
طلعت / شوف حل فى لسان مرأتك كده مش كويس
عمر / امى مش هتسكت الا لما تحصل مصيبه
انعام / سحبت نفسها و طلعت شقتها
تمر الايام ولا يوجد اي احداث تذكر الا زواج محمود من بنت عمه وحضور فهد الزفاف وبقائه اسبوع في البلد مع اولاده وفرح
فهد / عامله ايه يامه
الحاجة حميدة / بخير ياولدى انت اخبارك و اخبار شغلك ايه
فهد / بخير يامه شريكي في الشغل كلمني على نرجس ايه رايك
الحاجة حميدة / يا زين مااختار يا ابني بصراحه بنات ولادي كلهم طيبين ربنا يسعدهم خليه يجي يا ابني في اي وقت يتقدم وربنا هو اللي عليه التساهيل
فهد / تمام ياما هنخرج انا وفرح والاولاد شويه نشتري لهم لبس ويغيروا جو عاوزه حاجه ما تيجي تخرجي معانا على الاقل نفوت على الدكتور بتاعك
الحاجة حميدة / انا بخير يا ابني وحمزه متابع معي على الوتس ولا اسمه وباخد علاجي وماشي الحال المهم انت تشوف مراتك شكلها حزين اليومين دول
فهد / بصراحه ياما هي شايله حمل العيال ومرهقه من التعب تحتهم حتى قولت لها اجيب لك حد يساعدك رفضت
الحاجة حميدة / شوفها يا ابني لو عاوزه تروح لدكتور من حقها تكون ام روح لدكتور يشوفها لو كده يعطيها شويه فيتامينات اصلها خسه خالص اليومين دول
فهد / حاضر يا غاليه انا ماشي تامريني بشيء
الحاجة حميدة / سلامتك يا ابني ربنا يكتب لك في كل خطوه سلامه
عمر / عمي حبيبي الغالي كنت عاوزك في مشوار
فهد / ما كانش ينعز انا خارج انا والاولاد
عمر / تصدق انت ابن حلال انا كنت عاوز اقول لك كده خرج الست الغلبانه دي تشم هوا الا امي اعوذ بالله كبسه على نفسها زي ما يكون مش عاوز اقول لك ههههههه
فهد / وانت فين من ده كله يا خفيف مش تعمل حاجه
عمر / لا ده انا في مرحله لا تكرر من حياتي انا اليومين دول وبلا فخر اتعرفت على مزه بس ايه صاروخ ارض جو يخرب بيتك يا عمر لو بقت دى من نصيبك والله ما هتنام الليل
فهد / ودي مين الهبله اللي ردت تتكلم معاك د انت اخرك خيريه العمشه ههههه
عمر / روح يا عمى الله يسامحك دانا مز بس ما حدش عارف قيمتي اسال عني بسمه ونسمه دول بيموتوا فيا اعترض بقى
فهد / انا ماشى يا صداع
فرح / نزلت شايله نسمه وبسمه وباسم ماشيين وراه
عمر / قمرات ياناس و قعد يصفر ايه الجمال ده بسم الله ما شاء الله
حمزة / ستى انا رايح العياده ما شاء الله ايه يا اولاد منورين الدنيا كلها ما شاء الله عليكم شوف يا عمي الاهتمام حلو ازاي
فرح / ماما الحاجه ازيك عامله ايه و وطت باست ايديها
الحاجة حميدة / تسلمي يا بنتي ربنا يبارك في عمرك
عمر / هاجي معاكم عاوز تيشرت وبنطلون ومرات عمي تجيب طرحتين للمزه بتاعتي
حمزة / هههههه والله كبرت بقى لك مزه يا عمور
مختار / فهد كويس اني انا لقيتك انا عاوز اعتذر لمراتك قدامك و قدام امي انا اسف يا بنتي
فرح / اسف على ايه يا عمي انت على دماغي من فوق ما فيش حاجه والله بس ما حدش يزعل مني انا مرتاحه كده الاولاد عاوزين مكان مكنون علشان اظبط علاجهم علشان خاطر صدرهم ما يفضلش متاذم على طول دكتور حمزه بيقول ممكن تعب صدرهم يخف بعد ست سنين وانا اتمنى ذلك
فهد / انت اكبر من ان انك تتاسف لحد يا اخويا والله فرح ما قالت لي حاجه وبعدين فكك من رغي الستات يلا يا فرح
عمر / ولد يا حمزه خدني معاك المركز عاوز اشوف المزه يابا انا عاوز اتزوج ما ينفعش كده محمود اكبر مني بخمس ايام واتزوج
مختار / نفس هبل امك هههه ربنا يشفي الجميع كلم عمك طلعت ورتب معاه هو اللي ماسك الموضوع ده
عمر / حاضر حبيبي يا عم طلعت اموت فيك
مختار / كل واحد يشوف وراه ايه مسافر امتى يا فهد
فهد / بكره بامر الله
يمر اليوم بدون اي احداث تذكر غير رجوع فهد مع مراته محملين بالالعاب والملابس وخزين المطبخ
فرح / ربع ساعه الاكل يكون جاهز
فهد / هو ايه اللي حصل يخلي اخويا يعتذر لي
فرح / ولا حاجه ما انت عارف ام عمر و لسانها انا ما ردتش واخذت العيال وطلعت بس عمي طلعت سمعاه بيزعق بعد ما طلعت علشان كده بنزل لماما الحاجه الصبح بدري او بالليل متاخر علشان ما اشوفش حد واعمل مشكله
فهد / احسن كده معلش حمل تقيل انا عارف انك شايله الاولاد لوحدك
فرح / انا بحبهم والله معتبرهم ولادي
فهد / انا شوفت ابوكى الاسبوع اللي فات كان جاي على البوابه وقفني وانا طالع وبيقول خلي فرح تبيع لي الشقه علشان الولاد انا ما ردتش عليه بقولك اللي حصل
فرح / دي شقه امي من حر مالها ورثها عن ابوها حرام عليه ازاى عاوزنى اتساهل واسيبها لكريمة اللي ما وريتش امي يوم حلو الشقه بتاعتي وفي يوم في هاخذها
فهد / انا ممكن بس مش عارف اقولها لك ازاي هو هيبعد عن سكتك خالص وانا قايل له قبل كده انسى ان ليك بنت اسمها فرح سيبيهم فيها اعتبريها صادقه جاريه على روح امك الله يرحمها طالما انك مش محتاجاها
فرح / لا انا هاخدها اجرها علشان يبقى لي قرش خاص بي لو حبيت اجيب حاجه لنفسي
فهد / على اساس ان انا مقصر معاكي اطلبي اللي انتى عاوزاه من عيني
فرح / الحمد لله يلا نام علشان هتصحى بدري انا هنام مع الاولاد
فهد / ماين…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى