رواية رساله الى أحدهم الفصل الرابع عشر 14 بقلم هبة أحمد
رواية رساله الى أحدهم الجزء الرابع عشر
رواية رساله الى أحدهم البارت الرابع عشر
رواية رساله الى أحدهم الحلقة الرابعة عشر
فهد / عوز اطمئن على مرأتى
دكتور مندور / قول عاوز اطمئن على ضحيتى منك لله انت انسان معندكش دم و لا ضمير
فهد / قام مسك فيه انت عارف بتكلم مين يا حيوان
حمزة / زق عمه احنا فى مستشفى محترمه عيب كده
دكتور مندور/ مشى بيبرطم
بعد الظهر تم نقل فرح فى حجرة عادية و جه الضابط طه ومعاه معاون مباحث و كاتب المحكمة لتسجيل اقول المجنى عليها
حمزة / ارجوك ياعمى مش عاوزين فضايح انا داخل اطمئن على مرأت عمى و هاطمنك
فهد / قعد ساكت
طاهر المحامى / متقلقش كل حاجة متظبطه
مختار / هى خرج من العناية
فهد / شاور بدماغة بنعم
طلعت / خير ان شاء الله انا جبت مبلغ كبير معايا علشان لو المحامى حب يتفاهم معاها و تاخد مبلغ وتروح لحال سبيلها
عمر / انت عندك بنات فبلاش تكون ظالم و عمى المفروض عدل ربنا انه ياخد جزائه دقتل روح بريئه بغير ذنب
مختار / عارفين كل ده بس للضروره احكام
حمزة / اطمنوا هى هتطلع اكرم مننا كلنا معتقدش أنها هتتهم عمى بشيئ
عمر / تبقى غلطانه والله
طاهر المحامى / هاشوف فى ايه وجاى
طلعت / أهدى هى مش هتقدر تتهمك
حمزة / الحق لا يمكن يموت بقوة الباطل ربنا كبير و اسمه العدل انا ماشي
وكيل النيابة دخل اوضة فرح و معاه الضابط طه و الكاتب
وكيل النيابة / السلام عليكم عامله ايه
فرح / شاورت على حنجرتها
دكتور مندور / المريضة الحادثة أثرت على احبالها الصوتية مش هقدر تجاوب حضراتكم
الضابط طه / اعمل اى حاجه انا نفسى اقبض على المغرور زوجها و احبسه
فرح شاورت بايدها انها عوزة تكتب اقولها
دكتور مندور / هاجيب ورقة وقلم بسرعة
كاتب المحكمة / هى هتكتب اقولها فى المحضر مباشرة كنوع من التوثيق
فرح / هزت راسها موافقة
وكيل النيابة اكتب يابنى أنه فى يوم الخميس الموافق…………
حضرنا نحن محمد عبد المعطى على وكيل نيابة…………
وكيل النيابة / انتى بتتهمى مين اللى ضربك ضرب مبرح أدى إلى إسقاط جنينك وحدوث كسر فى ايدك الشمال و كدمات فى جميع اجزاء جسمك وحدوث نزيف
فرح / انا مش بتهم حد انا كنت بغير اللمبة ووقع من على الكومودينو فاتخبطت في حرف الكنبه وقعت على ذراعي وانكسر وحصل النزيف وبالنسبه للبيبي ربنا اراد كده انه يموت ربنا اراد ذلك و انا راضية بقضائه
وكيل النيابة / يعنى انتى مش متهمة المدعو فهد اللى هو زوجك بالاعتداء عليكى و ضربك ضرب مبرح أدى إلى إسقاط حملك و كسر زراعك و وجود كدمات متفرقة في جسمك
فرح / لا زوجى طلع وجدنى مغمى عليه جابنى المستشفى
الضابط طه / لو خايفه منه هو هيتسجن و انا اطمنلك امان كامل
فرح / الأمن مع زوجى و اولادى
المحامى طاهر / دموعه نزلت من كلام فرح وهى صعبت عليه جامد و فى هذه اللحظه تمنى معاقبه فهد على ما فعله فيها
وكيل النيابة / انتى مقتنعه بكلامك ده
فرح / أيوة و أمضى على كده
وكيل النيابة /انتى عندك اولاد
فرح / عندى تلات توأم بسمة و نسمة و باسم عمرهم تلات سنين و اسبوعين
وكيل النيابة / انتى ست محترمه جواكى خير كتير تأكدى أن ربنا هيجازي اللي عمل فيك كده لو ما كانش في الدنيا هيكون في الاخر امضي على اقوالك يا بنتي ربنا معاك انا كان نفسي اخذ حقك بس انتي مع الاسف كتفتي ايديا
فرح / اسفة ما عنديش اي كلام ثاني متشكره جدا ربنا ما يكتب عليك حاجه وحشه انت والجميع ودموعها نزلت جامد وكتبت انا منتظر عدل السماء مهما طال الوقت و اغمضت عينه على دموعها و واداره وشها للحائط كل من في الحجره خرج ما عدا المحامي
طاهر المحامى / اتكلمي انا حاسس انك مظلومه اتكلمي وانا مستعد اسجنه بدل السنه عشرة وشويه على ظلمه ليكي
فرح / شاوره بيدها لا
طاهر المحامى / خرج لقى طلعت مصطفى ومختار و منتصر اخوات فهد قاعدين جنبه فقال مرأتك طلعت اكرم منك رفضت تتهمك و قالت انها وقعت وهى بتغير لمبه السقف اقسم بالله لو رضت تعترف عليك كنت سعيت علشان تاخد أقصى عقوبه د كمان لما وكيل النيابة سألها عندك اولاد قالت بابتسامة عندى تلات توأم بنتين و ولد
طلعت / وأخواته دموعهم نزلت من كرم تلك الفتاة التى لا تمتلك مال مثلهم بل تمتلك ضمير حى و رحمة و تسامح
طلعت / شوف مرأتك عوزة ايه ونفذ طلباتها دى ست اجدع مننا كلنا كان فى أيدها تدخلك السجن و تتطلق و انت محبوس وتروح تشوف حياتها بس هى بنت محترمه تنشال على الدماغ
فهد / ساكت فى دنيا تانيه حس بقيمه هذة الفتاة و أنه ماهو الا انسان معندوش ضمير لما فعله فيها و مازال مش عارف هو ضربها ازاى و ليه
فى البيت
الحاجة حميدة/ عوزة اروح ازور فرح
حمزة / فرح اعترفت أنها وقعت من على السلم يعنى ابنك براءه ابنك خلاص بقى حر بس يا رب ضميره يصحى ويعترف مع نفسه انه قتل نفس بغير وش حق وانه اذى مراته الغلبانة
الحاجة حميدة / والله يا ابني ما انا عارفه هو جاب الجبروت دي منين وازاي قلبه طوعه انه يقتل طفله
انعام / هى لو كان ليها مكان ثاني تقعد فيه كان سجنت عمك بس مع الاسف وابتسمت وقالت اصل جايبها من الشارع هتروح فين لازم تنفي ان هو عمل لها حاجه علشان ترجع تعيش في العز والهنا اللي هي كانت عايشه فيهم
حمزة /انتى هتموتي من الغيظ معلش يا عمر انا اسف فى الكلمه دي امك دي المفروض ما تقعدش مع البشر المفروض تقعد في مكان لوحدها في الصحراء علشان خاطر كميه الغل اللي جواها دي ما تاثرش على الناس
عمر / انا جبت اخري من الكل دماغي خلاص يلا يا ستي ولا اقول لك بلاش علشان خاطر الغلبانه تقدر تاخذ قرار يمكن تكون عاوزه تطلق وتروح لحال سبيلها مش عاوز الولاد تاثر على قرارها والله من حقها ان هي تسيب البلد بحالها بعد اللي شافته
الحاجة حميدة / كلامكم صح يا ولاد وانا ما رضاش على اي واحده من احفادي يحصل لها كده والله لو كانت واحده من احفادي ما كنت خليت جوزها عايش حر كنت سجنته بكل الطرق بنات الناس مش لعبه وانا ليا تصرف مع عمك
عمر / عمي عمي خلاص طالما ما تعاقبش هيعمل كثير وهي لو راضت ترجع معاه هترجع لقضاها مش بعيد يقتلها علشان متعقبش
انعام / يا رب يا اخويا على الأقل نرتاح منهم هم الاتنين
عمر / خلي الن…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)