رواية رساله الى أحدهم الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم هبة أحمد
رواية رساله الى أحدهم الجزء الخامس والعشرون
رواية رساله الى أحدهم البارت الخامس والعشرون
رواية رساله الى أحدهم الحلقة الخامسة والعشرون
فرح / عوزة الأجندة خديها اعملى اللى انتى عوزاه بعيد عن الايميل بتاعى
بدور / لا انا اكيد هضيفك لكل الجروبات اللى هانشر عليها و كمان هاعملك مشاركة على صفحتك
فرح / ماشى ياظنانه يلا ننام
بدور / عوزة اكل فته عدس
فرح / عندك العدس فى درج التلاجة اعملى حسابى معاكى
بدور / حاضر ياقلبي و روحى و عقلى بقولك الا لو زوجك جه دلوقت هتعملى ايه معاه
فرح / يا مرحب بيه بعيد عنى انا مش قادر اتخطى موت ضناى على أيده
بدور / سامحى علشان قلبك يفضل نضيف و ابيض
فرح / انا مسكت رجله بوستها علشان يرحمنى رفسنى و فى بطنى فى فى فكى كسرلى ضرسين وفكى لسه بيوجعنى انا ولا كنت فى حلبه المصارعه وبكت
نرجس / بنوم مالكم هو حصل حاجه
بدور / ابدا كانت بتفتكر عمك و يوم ما كان بيصارعها
نرجس / انسى الحمد لله أن صوتك رجع وبقيتى بخير
فرح / الحمد لله على كل حال عمر حجز الكشف
نرجس / أيوة بيقول ميعادنا الساعة 9 و نص
بدور / اكون اكلت رنجة و عدس لا قفلى على العدس خليها رنجة وسردين علشان ارحله تمام
نرجس / هو انتى عندك الضغط
بدور / لا ولا السكر
نرجس / امال هتكشفى على ايه
بدور / اكشف احتياطى للمستقبل اكيد هيجالى يا ضغط يا سكر يا الاتنين هو ده العادى بتاع الشعب المصري
نرجس / هههههه والله انتى عسل
بدور / هامشى بكرة زوجى وحشنى بجد
نرجس / بالله عليكى خليكى يومين كمان انا حبيتك
بدور / الكلبه دى تبوس ايدى و تتحايل عليه
باسم / ماما عوز اكل
فرح / تعالوا كلكم اكلكم جاهز وشوف تيتا حميدة صاحية
باسم / تيتا بتصلى
بعد صلاه العشاء
راحت بدور و فرح و نرجس للدكتور اللى طلع انسان فى منتهى الاحترام و التواضع و عجب نرجس اوى بأسلوبه المحترم و تمكنه من مهنته
فرح / والله ده شكله انسان كويس صلى ركعتين استخارة و ربنا يوفقك
بدور / تعالوا نجيب عيش فينوا و جبنه و مربى
فرح / العيش في الفريزر و الجنبه موجودة في التلاجة امشى انتى غاويه دفع فلوس وخلاص
بدور / اصلى البلد هنا حلوة و الناس متسامحة
نرجس / بس عند الغضب بيتحولوا
انعام / اخذت البنزه وطلعت لشقه فهد فضلت تحاول تفتح الباب والاخر اعاده تخبط بالشاكوش على الباب جامد فجاه الباب اتفتح وخرج فهد وبصوت عالي انت عاوزه ايه من هنا بتخبطي على الباب ليه لو عايزه تدخلي ليه تعاليلى بقى والله ماني سايبك يا عمر يا عمر يا مختار يا عالم يا اللي تحت حد يجي الكل طلع يشوف في ايه
انعام / انت كنت بتنادي عليا ليه عاوز مني ايه انا حذرتك اكثر من مره تبعد عني
فهد / نعم يا روح خالتك تعالي بقى والله ما سايبك انا نايم لقيت الباب بيتكسر بفتح لقيتها هي اللي ماسكه الشاكوش بتكسر في الباب
انعام / كذاب انا جايبه الشاكوش علشان اضربك بيه
نسرين / لما لقت مختار مسك في فهد وقفت في النص ما بينهم مش كده يا عمي مرات عمي هي اللي طلعت بالشاكوش والبنزه بتقول وهي طالعه انا هكسر الباب ده الشقه ديت بتاعتي مختار ساب فهد ومسكها
عمر / خالي مرتضى وصل يلا معايا ياما مش ناقصين فضايح انتى خلاص ربنا يعوض عليك في مخك اللي طار
نسرين / اسفة على كلامي مرات عمي عايزه تروح لدكتور نفسي
طلعت / طول ما هي ماشيه ورا الدجل والشعوذه هيفضل مخها تعبان مراتك كانت عند سعديه مرأت صالح الشيخ شكلها كده كانت بتعمل حاجه عنده انا شوفتها كذا مره عندهم وبالاماره كانت واخده النهارده رز ابيض وفراخ من الفريزر معاها انا ما اتكلمتش بس صورتها وهي بتاخد الحاجه وهي داخله بروضه لبيت الشيخ صالح
نسرين / انت بتعملي عمل لعمي حرام عليكى هو عارف يعيش من غير اعمال ده قاعد مشتت هو في مكان ومراته واولادي في مكان
مختار / استلم يا حاج مرتضى اختك ان صلح حالها لازماني ان فضلت كده خليها عندك ومصروفها كل شهر هيوصلها
مرتضى / قعد يشد فيها
نسرين / خذ يا عم مرتضى الحاجه دي وقعت من هدوم مرات عمي شوف هي ايه عمى انا كنت كنت عاوزه حمزه ضروري
فهد / قاعد على الباب شقته ساكت مغيب ما كانش متصور ان اخوه يمسك فيه
مختار / قاعد جنبه اعذرني يا اخويا اسف
فهد / نزلت الدموع لولا وجود نسرين مش بعيد كان واحد فينا قتل الثاني انا كنت جاي اخذ هدومي الشتوي كنت همشي والله ارجع شغلي ماني خلاص ضيعت بيتي ومراتي ولادي مش قادر ابص عليهم واملي عيني منهم وبكى بجد
نسرين / فرح بنت حلال يا عمي والله لو رحت اتاسفت لها هتقبل اعتذارك روح جرب
فهد / اخذ شنطته في ايده ونزل
عمر / مسك الشنطه من ايده تعالى نروح نشوف باسم وبسمه ونسمه اكيد وحشينك ستى هناك انا عاوزك في موضوع ضروري
فهد / سيبني ارجوك انت متخيل ايه اللي كان هيحصل اخويا مسك فيا بسبب امك امك كانت عاوزه تبليني بمصيبه ومش اي مصيبه انا مش عارف امك دي ايه
عمر / لو كلام عمي صحيح يبقى هي السبب في انها تفرق بينك وبين مرات مرات عمي ست محترمه اكيد هي عامله حاجه للتفرقه بينكم ممكن تجيب مفتاح الشقه بتاعتك وانا هاتصرف
فهد / خد مش عاوز شقق انا عاوز اعيش في امان مع اولادي ومراتي اللي انا حطمتها وكسرت بخاطرها وحرمتها من طفلها وهي بتخدم في ثلاث اولاد بحب وضمير
عمر / عارف كل ده وان شاء الله خير انا هتصرف
فهد / انزل روح لستك روحها البيت ستك ما تسيبش البيت ثاني اديك شوفت ايه اللي حصل
عمر / تعالى معايا سلم على الولاد قبل ما تمشي بالله عليك
فهد / حاضر والله نفسي اخدهم في حضنى نفسي اشبع منهم بس مش قادر علشان فرح كل ما تشوفني تقعد تتنفض من الخوف
عمر / سلم وامشي على طول وبلاش تقول حاجه انا هتصرف خير ان شاء الله
فهد / انا هاكلم واحد يعرف الضابط خليل هابلغه بالزفت صالح واللي بيعمله هو ومراته
عمر / هو ده الكلام الصح واشرب حاجه وامشي
فهد / حاضر ونزل قعد مع الاولاد شويه وجه يمشي بدور قالت له خليك للصبح وخدنا معاك احنا ساكنين في الشارع اللي فيه عمى حمدان ابو فرح
فهد / اضطر يوافق علشان ياخذ بدور معاه هي واولادها يرجعهم لبيتهم
فرح / اتفضل نام على السرير وانا هنام على الارض
فهد / ابتسم هو انت صوتك رجع الف مبروك على فكره وحشتيني وانا اسف ابوس ايدك سامحيني مش ناقص عذاب
فرح / انت قتلت ابني اسامحك ازاي انا قاعده بس علشان الاولاد وعلشان ما ليش مكان ثاني
فهد / انت بادبك وضميرك الحي على راسي انا اسف كمان مره ولو انت متضايقه من وجودي امشي دلوقتي هي قريبتك اللي خلتني انتظر للصبح
فرح / لا حقك تاجى بيتك و تنام برحتك و راحت على حرف السرير و نامت وهو نام جنبها اعطاها ضهره ونام
صباح جديد
بدور / صباح الخير على احلى ناس انا ماشيه خليكم فاكريني انا هرجع تاني انا حبيت هنا بجد الناس هنا كويسه جدا يا ريت نلاقي شقه كنت قعدت معاكم على طول زوجي بيجي كل شهرين يقعد اسبوع ويرجع شغله تاني هو سيستم نفسه على كده مش هيفرق معاه المكان ما حدش يلاقي شقه تمليك علشان خاطر زوجي ما يرجعش في كلامه ويقول لي نرجع نقعد جنب امى
عمر / نشوفلك شقة هنا تحت امرك
بدور / ودعت الكل و ميلت على ودن فرح شكلك نضفتى و ريحتك بقت حلوة هو حل ايه بالليل
فرح / ضربتها على كتفها غورى ابت مش عوزة اشوفك تانى
بدور / لا ياماما أنا هاخد رق….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)