رواية رد حق الفصل العشرون 20 بقلم زينب مجدي
رواية رد حق الجزء العشرون
رواية رد حق البارت العشرون
رواية رد حق الحلقة العشرون
كان البيت عند عمر في حالة من الهرج والمرج والحركه السريعه فوالد عمر ذبح له جمل ليطعم المعازيم
وجميع من المنزل يقومون بالتجهيزات بما فيهم زينب
وكان البيت مليئ بالسعادة والفرحة وكان عمر واقفاً يشرف على كل شيء
وفي المساء كان المنزل عند عمر مملوء بالمعازيم والمهنيين.
وذهبت زينب إلى جهاد ووجدت نساء المزرعه يجلسون حول جهاد ويغنون لها
وكانت جهاد سعيده للغايه
ووجدت زينب أيضاً والدتها واخوتها فهم لم يرحلو أمس ونامو مع جهاد حتي لا يتركوها بمفردها
كانت سهره بسيطه لكنها كانت سعيدة
ذهبت زينب إلي جهاد وحضنتها
زينب….. ألف مليون مبروك يا قلبي ربنا يتمملك على خير يارب
جهاد….. الله يبارك فيك يا احلى صديقه في الدنيا سيبتي الفرح هناك وجيتي
زينب…… أنا أقدر اسيبك في يوم زي ده دا إنتي اكتر من أختي
جهاد…… يا حبيبة قلبي تعالي اقعدي جمبي هنا شايفه المزرعه كلها قاعده فرحانه ليا إزاي
أنا عمري ما كنت أتخيل إن حد يقف معايا كده
زينب….. علشان إنتي بس طيبه يا قلبي ربنا بيسخرلك الناس الكويسه
جهاد….. قوليلي بقي الفرح هناك عامل إزاي وعمر عامل ايه
زينب…. بصي الفرح هناك جميل جداً وكل إللي هناك مبسوطين جدا جدا بالنسبة لعمر بقي فهو فرحته هي إللي بتحركه تحسي كده إنه طاير وسط الناس مش ماشي
نظرت جهاد إلي الأرض بكسوف وضحكت وقامت احدي البنات وشدت جهاد في وسط التجمع وقالت
ار*قصي يا جهاد
جهاد….. نعم أعمل إيه دا أنا عمري ما عملتها
الفتاة….. فرحتك هي إللي هتحركك
وشدت زينب … وقالت
قومي ار*قصي مع صاحبتك شجعيها
زينب…. إنتي بتقولي إيه … يرضيكي أطلق بعد شهر واحد جواز . دا أيمن كان دب*حني قبل ما يطلقني
الفتاه…. أولا مفيش بينا رجا*له خالص . ثانياً صاحبتك مرضتش تخلينا نشغل أغاني وقالت حرام
ثالثا بنطبل علي جردل وبنغني أغاني انقرضت من سنين
هو ده فرح ده
جهاد …. أيوه فرح وعجبني جدآ كمان
الفتاة..؟.. لااااا أنا همشي علي رجلي أحسن ما أمشي مشلوله والناس شايلني
جهاد ….. هههههههههههه الله يسامحك تعالي تعالي سقفي معانا
نظرت لها الفتاه بغيظ وتمتمت ببعض الكلمات ووقفت بجانبها تسقف معهم
كان الجميع سعداء للغايه وانهو السهره في وقت قريب وعادت كل واحدة إلي سكنها وجاء أيمن وأخذ زينب
عادت زينب إلي الفرح كان ملئ بالمعازيم دخلت عند السيدات فقالت حماتها
إنتي جيتي بدري وسيبتي جهاد ليه يا زينب
زينب….. جهاد خلاص خلصت سهرتها ونامت وقربت تصحي كمان
أم أيمن….. ربنا يتمم لهم على خير يارب
زينب…… اللهم امين
قامت زينب واندمجت مع النساء الموجودين في الفرح تقدم معهم الأكل والعصير
وكان عمر عند الرجال يقوم بعمل كل شيء بنفسه يقدم الطعام ويستقبل الضيوف
وكان سعادته ظاهره جليه علي وجهه
صديق عمر….. ألف مليون مبروك يا عمر ربنا يتمملك على خير
ويرزقني أنا كمان ببنت الحلال إللي تخليني وشي منور في فرحي كده
عمر….. اللهم امين يارب العالمين دور إنت بس وإنت تلاقي
صديقه….. عمال أدور على أخري اهه
جاء آدم إلي عمر وقال في أذنه
أقعد بقي يا عمر إنت هتتنش عين محترمه انهارده
عمر…. ليه كده يا ساتر يارب خليني أعدي فرحي على خير يا آدم وصلي على النبي كده
آدم……. أنا بصلي يا أخويا أنا بس خايف عليك من عيون الناس
انتهت السهره عند عمر فى وقت متأخر وذهب كل إلي منزله
وعاد عمر إلي سريره وهو مبتسم ويحلم بغدا
لم تذق جهاد طعم النوم في هذا اليوم كان التوتر والخوف مسيطرين عليها كليا
فقامت تصلي وتدعو الله أن يوفقها في حياتها القادمة
اتي الصباح علي الجميع وذهبت جهاد إلي صالون التجميل
منذ الصباح هي واخوات زينب قالت لها والدة زينب أنها ستعود إلى المنزل وسوف تأتي علي قاعه الفرح
عادت والدة زينب إلي منزلها
واستيقظت والدة عمر ووالده وقامو بما يجب فعله وكان المنزل على قدم وساق يجهزون كل شيء
وبعد الظهر ايقظو عمر الذي لم يذق طعم النوم أمس
قام والده بالجلوس معه واجبره على الطعام بعدما رفض
وقام بنصحه وكيف يجب عليه أن يعامل زوجته
وأن يستخدم عقله بدلا من يده
وأن يتعامل معها باللين والمعروف وأن يتقي الله فيها
وبعد العصر ذهب عمر إلي الحلاق وعندما انتهي لبس بدلته
وقام بالاستعداد للذهاب إلى جهاد
كانت زينب قد ذهبت إلى جهاد
جهاد….. إيه رأيك في الميك اب
زينب…… بسم الله ماشاء الله تبارك الله زي القمر ربنا يحفظك يارب
جهاد….. بس إيه رأيك في المفاجئة إللي هعملها لعمر
تخيلي كده هتعجبه ولا لأ
زينب…… من واقع عشرتي للجماعه دول أحب أقولك إنها هتعجبه جدآ جدآ جدآ
جهاد…… يارب تعجبه يارب هو رن عليا وقرب يوصل
أنا هخليها تكملي لبس بسرعه
نظرت جهاد إلي فتاه بالقرب منها وقالت
بصي أنا عايزاكي تصوريه أول لما ألفله عايزاكي تجيبي رأكشنات وشه واضحه . أنا معتمدة عليكي إنك تطلعيلي فيديو كويس
الفتاه….. متقلقيش خالص هعملك أحلي فيديو في الدنيا
اكملت جهاد لبسها ورن عليها عمر واخبرها أنه في الأسفل
وقفت جهاد وعدلت من وضعها واعطته ظهرها
دخل عمر فابتسم عندما رآها بهذا الفستان الجميل
ولف لها الجه الأخري فلفت جهاد قبل أن يراها
كل ذلك كان يصور
فلف لها مره اخرى وظل ينظر لجهاد بنظرات
صدمه تملؤها السعاده
عمر….. ده بجد
اومأت جهاد برأسها موافقه
عمر…… دي أحلي مفاجئة أسعدتني في حياتي
جهاد….. بجد …أنا كنت خايفه أوي إنك متوافقش
عمر….. إزاي موافقش إن مراتي تبقي ليا أنا وبس محدش يشوفها غيري
جهاد….. يعني النقاب حلو عليا
عمر….. مخليكي أحلي قمر طلع في الدنيا كلها
قبل عمر رأسها وأخذها وذهبوا إلي القاعه
كانت القاعه مملوءة بالمعازيم وفي انتظار العروسين
ادخل عمر جهاد إلي الجزء الخاص بالسيدات في القاعه وعاد هو إلي الجزء الخاص بالرجال
قامت جهاد بخلع النقاب وجلست وسط السيدات بفرحه شديدة اخذو الكثير من الصور .وظلت تتجول بين الضيوف
قامت زينب بالاتصال على والدتها
زينب….. أيوه يا ماما مجتيش ليه لحد دلوقتي
والدة زينب…. أيوه يا حبيبتي أنا كنت بجهز الغمزه لجهاد
يارب المفاجئة دي تعجبها
زينب….. يا حبيبتي يا ماما ربنا يباركلك في صحتك يارب ويجازيكي خير . المهم إنتي هتيجي أمتي
والدة زينب…… أنا قاعده هنا في البيت مع جدة عمر لحد العرسان ما ييجو . هستناكم معاها
زينب…. ماشي يا ماما في حفظ الله
أغلقت معها زينب الهاتف وذهبت إلى جهاد
جهاد… . هي ماما مجاتش ليه لحد دلوقتي
زينب…… قاعده مستنياكي في البيت عند عمر
جهاد…. طيب ليه مجاتش هنا
زينب…… كانت بتجهزلك الغمزه يا ستي الله يسهلك
جهاد…..نظرت لها بصدمه…. هي ليه تتعب نفسها كده وتكلف نفسها
زينب….. علشان خاطر عيونك يا جميل مفيش حاجه في الدنيا تغلي عليكي
جهاد…… ربنا يخليكو ليا بجد انتوا وقفتو جمبي كأنكم أهلي بالظبط
زينب… جهاد يا حبيبتي انهارده فرحك عايزاكي تفرحي كده وتنبسطي
جهاد….. أنا فرحانه والله بلمتكم حواليا أوي
قامو جهاد وزينب واندمجو وسط النساء
وكانت ليله سعيده علي الجميع وعندما انتهت الليلة لبست
جهاد النقاب وركبت مع عمر السيارة
ومن أمام السيارة الدراجات الناريه ومن خلف السيارة العربيات الأخري
وصلت السيارة إلي المنزل ودخل العروسين
ووقف . المعازيم خلف الباب يرددون
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
دخل عمر الشقه وأدخل جهاد
كان عمر مزين الشقه بطريقة جميلة جدا خطفت قلب جهاد
وفي بداية الشقه كان يوجد شريط أعطاها عمر المقص وقال
عمر…… قصي الشريط يا عروسه
نظرت له جهاد بفرحه واخذت المقص وقصت الشريط
فقال عمر
إنتي دلوقتي داخل مملكتك طلباتك كلها أوامر
اطلبي طلب أول شريط تقصيه
جهاد……. هو لسه في تاني هيتقص
عمر…… طبعاً في كتير اطلبي
اتمنى إننا منزعلش من بعض أبدا ونفضل طول عمرنا متفاهمين
أخذها عمر إلي غرفة الاطفال وقال قصي الشريط
قصت جهاد الشريط وهي مبتسمة ففتح عمر غرفة الاطفال
ودخلت جهاد وأعجبت بها كثيرا
عمر….. إيه رأيك في الاوضه دي
جهاد….. تحفه. أجمل من الصور بكتير
عمر….. طيب يلي اطلبي الطلب بتاع قص الشريط ده او أتمني امنيه
جهاد…… بسعادة ولمعه في عينيها ….. أتمني يكون عندي اطفال كتير اوي اربيهم كلهم علي طاعة ربنا ويطلعو حنينين كده زيك
عمر…. يارب ارزقنا بالذرية الصالحة يارب تعالي بقي علي غرفة المعيشة
قصي الشريط علشان أفتح الباب
قامت جهاد بقص الشريط وفتح عمر الباب وأعجبت جهاد بالغرفة كثيراً
أتمني امنيه يلي أو اطلبي طلب
جهاد….. أنا هطلب منك إننا يومياً نقعد مع بعض هنا ونحكي مشاكلنا لبعض ونخفف عن بعض ومنخبيش عن بعض حاجه أبدا
عمر … وأنا هحاول على قد ما اقدر انفذلك الطلب ده
يلي بقي علي اوضة النوم علشان تقصي الشريط
قصت جهاد الشريط وفتح عمر الباب
فوجدت جهاد الغرفه مزينه بالورود وفي غايه الجمال لم تستطع أن تمسك دموعها فنزلت على وجهها وهي مبتسمة
كل ده علشان خاطري أنا
عمر….. إنتي تستاهلي كل الخير إللي موجود في الدنيا كلها
يلي اطلبي الطلب او أتمني امنيه
جهاد…… أنا هتمني امنيه بس المره دي هخليها في قلبي
ومش هقولك عليها غير في وقتها
عمر….. طيب يلي نصلي أنا نفسي أصلي بيكي أمام
جهاد… أنا متوضيه وهصلي بالفستان
عمر… وأنا متوضي يلي بينا نصلي
واغلق الباب على عمر وجهاد وهم بين يدي الله يصلون
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية رد حق)