رواية رخصت نفسي لاجلك الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد
رواية رخصت نفسي لاجلك الجزء السادس
رواية رخصت نفسي لاجلك البارت السادس
رواية رخصت نفسي لاجلك الحلقة السادسة
في شركه طارق بإيطاليا .
في مكتبه …
كانوا قاعدين بيتكلموا مع بعض باندماج وسعاده مش بس صبا الي معجبه بيه هو كمان اعجب بيها وبعوفيتها وكونها أنها مصريه ده في حد ذاته سعاده بالنسبه اله لانه عايش طول عمره في ايطاليا وبيحن لاي حاجه من مصر .
طارق بابتسامه ساحره/بس مشاء الله عليكي استاذه فعلا .
صبا بابتسامه اعجاب /امال ايه ي ابني هو بنلعب ده انا كنت الأولي علي الجامعه الاربع سنين ده غير بابا ادهم حبيبي كان دايما يجبلي اشطر مهندسين البيت علشان اتعلم منهم .
طارق وهو معجب بيها وعايز يعرف عنها كل حاجه/بس اسمحيلي ي صبا انتي المفروض والدك اسمه شاكر بس انا مش سامع علي لسانك غير بابا ادهم مين ادهم .
صبا بابتسامه ساحره /بابا ادهم ده بقا احن اب في الدنيا شاكر والدي انفصل عن امي من سنين وسافر ومنعرفش عنه حاجه وماما اتجوزت بابا ادهم كان احن عليا من امي نفسها ربنا مايحرمنا منه يارب .
طارق بابتسامه جميله /قصته هو ووالدتك زي امي وابويا بالظبط حبوا بعض من اول نظره من اول ماتولدت وانا بشوف منهم حب واحترام حببني في الحياه والدي ده عظيم اوي ي صبا وامي كمان ربنا مايحرمني منهم .
صبا بابتسامه ساحره/شكلهم كده هماسبب s.h الي مسمي بيهم الشركه.
طارق بابتسامه جميله /فعلا لأن والدي شهاب وامي هند علشان كده سميت الشركه باول حروف من اسمائهم .
صبا بابتسامه ساحره/ربنا يخليهم ليك يارب انا لازم امشي دلوقتي .
طارق بلهفه معرفش يداريها /هتيجي بكره بدري مش كده .
صبا بابتسامه وسعاده للهفته/أن شاء الله عن اذنك .
مشت صبا وكل واحد فيهم مش مصدق الاحساس الي اتولد جواه من اول مقابله لم يعلموا ماذا يخبئ لهم القدر ….
*********************.
في فيلا ادهم ….
علي مائده الطعام….
روح بغيظ شديد/والله مش مسمحاك ي ادهم انك سمحت للبنت تسافر تقعد كده هناك لوحدها .
ادهم بابتسامه/ايه ي حبيبتي في ايه هي صبا صغيره دي مشاء الله عليها دماغها توزن بلد ميتخفش عليها وبعدين ده حلمها مش هقدر احرمها منه وبعدين اطمني فيه حراسه مشدده عليها هناك اطمني دي بنتي وانا اخاف عليها زيك بالظبط .
روح بابتسامه/انا اسفه ي حبيبي انا مقصدتش بس اعزرني غصبن عني خايفه عليها وحياتي متزعل مني .
ادهم وهو يقبل يدها بعشق/ولا يهمك ي حبيبتي انا مستحيل ازعل منك بحبك ي روح .
روح بعشق حقيقي/وانا بعشقك ي نور عيني .
**********************.
في ايطاليا …
في فيلا شهاب …
في الجنينه ..
كان قاعد شهاب بيقرا في أحدا المجلات جات هند بابتسامه ومعاها فنجان القهوه .
/اتفضل ي شهاب .
شهاب بابتسامه/تسلم ايدك يا روح شهاب مالك شكلك عايزه تقوليلي حاجه.
هند بابتسامه جميله /انت تعرف اي معلومات عن البنت دي الي جات من مصر تشتغل في الشركه مهندسه ديكور.
شهاب باستغراب /لا معرفش بس مالها ايه الي شغلك بيها .
هند بابتسامه /اصل شكلها كده حكايتها مع ابنك مش هتعدي كده انا كنت بكلم طارق وهي معاه قفل معايا في الكلام بسرعه كأنه مش عايز يضيع الوقت معايا ويسبها ده غير أن سمعتها بتتكلم مع وبيضحكوا وصوته كده كان فيه نبره غريبه .
شهاب بضحكته الساحره /ههههه بقا كل ده عرفتيه من الثواني الي كلمتيه فيها .
هند بابتسامه عاشقه /طب بكره تشوف وتقول هند قالت انتي ناسي اني خبيره في أمور العشق دي ولا ايه ده انا وقعت فيك من اول نظره .
شهاب بابتسامه عاشقه /ده انا وقعيت فيكي من اول نظره ي روحي.
طارق بابتسامه وغمزه /الله الله تحبوا أرجع واجي وقت تاني لو مش فاضين دلوقتي .
شهاب بابتسامه/ياريت كلك نظر ي عني.
هند بنظره خبيثه/اخبار مهندسه ديكور ايه ي طارق .
طارق بابتسامه حالمه /كويسه اوي ورقيقه اوي وكمان جميله .
شهاب بابتسامه/ايه ده كله ايه ده كله الحقي ي هند ابنك وقع .
هند بابتسامه وغمزه/مش قولتلك .
طارق بابتسامه/انت بتقول ايه ي بابا مش لدرجه دي ده يدوب لسه اعجاب.
هند بابتسامه/طب بقولك ايه هدخل اشوف الاكل واسمع الحكايه كلها من اولها .
طارق قعد جنب شهاب بابتسامه/بس قولي هو انت عمرك حبيت قبل ماما .
شهاب بتنهيده عاليه /طبيعي بس كانت علاقات طياري كده ماثرتش فيا اوي امك هي حبي الاول والاخير والإعجاب بتاعك ده هيتحول العشق وهتشوف بس قولي هي بنت مين في مصر وانا اروح اطلبهالك علطول.
طارق وهو يقبل يد شعاب /ربنا يخليك ليا ي حبيبي بس الموضوع ده لسه عليه شويه .
***********************.
في شقه صبا ….
كانت قاعده ماسكه التليفون وبتبصله بلهفه غريبه نفسها تسمع صوته عايزه تكلمه بس هتقوله ايه فجاه رحمها هو من التفكير ورن عليها ففتحت المكالمه بسرعه البرق.
/اللو .
طارق بابتسامه/انا اسف لو كنت ازعجتك بس بصراحه كنت عايز اخد رايك في التصاميم الجديده كنت هعمل تصاميم جديده كنت عايز اخد رايك فيها لو فاضيه انا واقف تحت .
صبا بسعاده ولهفه /طبعا انا نازله حالا .
قامت بسرعه لبست والغريب انها ليست فستان سهره ساحر ورفعت شعرها للفوق وكانت غايه في الجمال كان شكلها فعلا واحد نازله تقابل حبيبها مش مديرها في الشغل نزلت واتصدمت من مظهره هو كمان كان للابس بدله وكان في قمه الشياكه.
صبا بابتسامه وسعاده /هو ده اللبس المفروض أن احنا رايحين نعمل شغل.
طارق بانبهار وإنجذاب ليها /سيبك انتي بس ايه القمر ده مشاء الله عليكي انتي خلاص دخلتي قلبي ومش هتخرجي منه غير وانتي مرائتي علي سنه الله ورسوله .
صبا بسعاده لا توصف /بالسرعه دي ي طارق مش قادره اصدق .
طارق وهو يقبل يدها بعشق /والله انا راجل عملي وبحب دائما امشي بالأصول واحنا خلاص ارتاحنا للبعض مفيش حاجه تمنع جوازنا احنا لازم ننزل مصر في اسرع وقت واعملك فرح مصر كلها تتكلم عنه بس دلوقتي لازم تيجي معايا لأن فيه احتفال مخصوص علشانك .
صبا بابتسامه عاشقه /امرك ورهن اشارتك.
***************
في أحدا المطاعم الفاخمه في ايطاليا .
دخلت صبا بانهبار شديد من اسمها الي مالي المكان مزينه والتورته الفاخمه الي محطوط عليها شموع بعدد عمرها لتتذكر أن اليوم هو عيد ميلادها .
صبا بابتسامه وسعاده /معقول الصدفه دي النهارده عيد ميلادي اقضيه معاك ده احلا عيد ميلاد في عمري كله ي روحي.
طارق وهو يقبل يدها بعشق /كل الي جايه في حياتنا مع بعض هيكون سعاده باذن الله ي حبيبتي.
******************
تاني يوم في الشركه .
كانت واقفه صبا بتبص علي بعض الملفات فجاه فزعها طارق بضحك .
/ههههه معلش معلش .
صبا بغيظ شديد/قسما بالله عيل صغير دي تصرفات مدير شركه عاقل دي .
طارق بابتسامه وهمس /هو انا كنت عاقل لكن خلاص علي ايدك بقيت مجنون صبا بس اعملي حسابك بقا اننا راجعين مصر النهارده انا كلمت ادهم باشا ورحب جدا وقال هيخليها مفاجاه لوالدتك وانا كمان هعملها مفاجاه لاهلي واجي اخطف الورده الجميله بعشقك ي صبا .
صبا بابتسامه/وانا بعشقك ي حبيبي .
********************.
في مصر…
في فيلا ادهم ليلا ..
كان واقف ادهم وهو بيربط الكرفت بابتسامه .
روح بابتسامه/ممكن اعرف مين ده العريس الخفي ده الي جاي دلوقتي هو وأهله هتفضل مخبي عليا كده كتير .
ادهم بابتسامه/ي روح قلبي انتي سبحان الله مش طول عمرك تقويلي انك نفسك صبا تتجوز واحد نعرفه كده اهو ده نعرفه كويس يلا بس مفيش وقت كلها دقائق وهتعرفي كل حاجه.
************.
أمام فيلا ادهم ..
كان واقف شهاب بصدمه الذكريات معقول من كل بنات العالم ابنه محبش الا من البيت ده الا بنت روح كان الزمن مصمم يرجعه للعذاب مره تانيه .
***************
من داخل فيلا ادهم …
كانوا قاعدين كلهم ماعدا روح كانوا بيتكلموا وبيضحكوا بس طبعا شهاب كان مستني يشوف رد فعلها لما تعرف أن ابنه هو العريس الي هيتجوز بنتها الي مبعرفش أنها بنته هو كمان فجاه دخلت روح .
ادهم بابتسامه/تعالي ي روح شوفي المفاجاه طارق عريس صبا هو ابن شهاب .
طبعا روح كانت متمنيه روحها تنتهي في نفس اللحظه وتخلص من كل العذاب ده غلطه غلطتها هتفضل تتدفع تمنها العمر كله من بين العالم كله بنتها حبت اخوها ياالله كان الزمن مصمم يدبحني بسكينه تلمه كان لازم الي اتستر السنين دي كلها يتفضح دلوقتي قعدت جنب ادهم وهي عامله زي المومياء .
ادهم بابتسامه/أم العروسه شرفت اهي ممكن نتكلم في التفاصيل .
روح بحده /قبل ماتتكلموا في أي حاجه انا مش موافقه علي الجوازه دي ده مستحيل يحصل مستحيل .
الكل استغراب الا شهاب الي كان متوقع جدا أنها هترفض .
صبا بدموع وصراخ/انتي بتقويلي ايه ي ماما ترفضي ليه انا بحبك طارق وهو بيحبني .
روح بوجع لا يحتمل بتتدبح بنتها بسكينه تلمه عي السبب فيها /اخرررسي ي بت الي أقوله هو الي يمشي واطلعي علي اوضتك يالا .
طارق بوجع وحزن /ممكن اعرف حضرتك بتعملي كده ليه ايه الي فيا مش عاجبك .
روح بحده /انت لسه عيل ي شاطر عمرك كله 20 سنه روح اكبر شويه وشوف واحده من سنك .
هند بحده /العيل الي مش عاجبك ده عنده شركه خاص بيه من اكتر من خمس سنين ودماغه توزن بلد بحالها يالا ي طارق يالا ي شهاب .
طارق بحزن شديد/ماما من فضلك استني نتكلم .
هند بعصبيه /نتكلم في ايه انت مش شايف من اول مدخلنا يلا ي طارق انا مستحيل اوافق علي الجوازه دي .
فعلا خرجوا هند وطارق وادهم وراهم بعد ماعنف روح علي مافعلت وظلوا من كانوا السبب في كل مايحدث الان يناظرون الي بعض نظرات توحي بالكثير .
شهاب بغضب جحيمي/قسما بالله ي روح ماتعملي كده في ابني لمجرد انك تنتقمي مني ساعتها هاخد بنتك واجوزها ابني غصبن عنك وانتي عارفه اني اقدر اعمل كده كويس.
روح بدموع وصراخ /اوعا تعمل كده ي شهاب اوعا صدقني هتندم ندم عمرك .
شهاب بحده /انا كل الي يهمني سعاده ابني وبس .
روح بدموع وصراخ/انت ايه ي اخي انت ايه مصمم تعيشني في عذاب مصمم تخليني اعيش في دموع وندم طول عمري ابعد عني ي شهاب وابعد ابنك عن ابنتي بدل مادمره .
شهاب بغضب /اتكلمي علي قدك انا الي يقرب من ابني اكله باسناني بس خودي بالك بنتك بتحب ابني ياريت تعقليها بدل ماتسلمله نفسها في الحرام زي ماعملتي معايا انتي زمان يا روح هانم .
********************.
تاني يوم …
في فيلا ادهم …
كانت قاعده جميله صديقه صبا المقربه .
روح بتعب وحزن /جميله ي بنتي خالي بالك منها أن راحت كده ولا كده قوليلي فاهمه ي بنتي .
جميله بارتباك شديد/طبعا ي طنط انا قولت نخرج بس شويه .
صبا بحزن شديد وتجاهل ل روح /يلا ي جميله .
روح بحده /انتي عارفه لو قبلت الولد ده انا هعمل فيكي ايه .
صبا بحده /قولتلك خلاص نش هقابله خلاص حفظتها يلا ي جميله .
*******************.
في عربيه جميله ..
كانت واقف العربيه قدام مكتب المأذون وكان طارق مستنيها .
جميله بقلق شديد/صبا انتي شايفه الي بتعمليه ده صح .
صبا بوجع وضيق/محدش سابلي اختيار تاني ي جميله امي بترفض من غير سبب وبابا ادهم اول مره احس انه بيعاملني علي اني بنتها هي بس مش راضي يدخل وانا خلاص مش عايزه غير طارق مقدرش اعيش من غيره يالا سلام .
*****************.
من داخل مكتب المأذون ..
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكما في خير.
طارق بابتسامه عاشقه /مبروك ي روحي .
صبا بابتسامه وسعاده/الله يبارك فيك يا حبيبي .
شهاب وهو يحتضنهم بابتسامه /الف مبروك ي ولاد .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رخصت نفسي لاجلك)