روايات

رواية رخصت نفسي لاجلك الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية رخصت نفسي لاجلك الفصل الخامس 5 بقلم رنا أحمد

رواية رخصت نفسي لاجلك الجزء الخامس

رواية رخصت نفسي لاجلك البارت الخامس

رواية رخصت نفسي لاجلك الحلقة الخامسة

في المستشفي …
كان واقف شهاب بصدمه من الي بيسمعه معقول صبا فعلا مش بنته معقول فعلا انها بنت شاكر طب ازي وكل الاحساسيس الي حساها ناحيتها وفوق كل ده خلاص مبقاش فيه حاجه يقدر يرجع بيها روح ليه من تاني .
شهاب بصدمه قاتله/حضرتك متاكد من الي بتقوله .
الدكتور بجديه /طبعا ي استاذ شهاب انا عديتها اكتر من مره مستحيل انا اسف عن اذنك .
شهاب بحزن عميق/حتي لو مش بنتي مش هسيبها لا ولا روح ل ادهم انا أحق بيكم منه انا ماضيكي ومستقبلك ي روح .
***************
في فيلا ادهم .
في جناحه .
كان قاعد ادهم بيبص الرساله بصدمه بيحاول يرن كتير علي الرقم بس محدش بيرد التفكير كان هيجننه بس رجولته وعشقه كأنه مستحوزين علي تفكيره.
/انت راجل ي ادهم مهما كان الي حصل زمان في حياتها مش من حقك تحاسبها عليه حاسبها من اول مبقت علي مرائتك روح واضح انها شافت في حياتها كتير اوي متجيش عليها انت كمان حمياها هي وبنتها .
فعلا ادهم كان راجل بجد مسح الرساله وقرر ميصدقش اي حاجه عنها هي مرائته وحبيبته وهو واثق فيها وده كفايه اوووي خرجت روح من الحمام جري عليها وحضنها وكأنه بيثبت لنفسه انها فعلا حبيبته .
*****************.
في فيلا شهاب …
كان قاعد بوجع ومراره ومعاه عدي.
عدي بصدمه قاتله/مش بنتك ازي مستحيل.
شهاب بحزن /هو ده الي حصل ي عدي مش بنتي .
عدي بجديه /طب خلاص متزعلش أن شاء الله تحب غيرها وتخلف دسته عيال .
شهاب بقوه وثبات/انا مستحيل اسيبها ي عدي روح هتكون ليا مهما حصل .
عدي بحده /وبعدين معاك ي شهاب سيبها بقا في حالها انت شايف هي بتحب ادهم وخلاص صبا طلعت مش بنتك عايز منها ايه سيبها ي شهاب وشوف حياتك بقا مع واحده غيرها .
شهاب بوجع وضيق/مش قادر ي عدي مش قادر حاسس انها ملكي بتاعتي مش عارف أخرج الاحساسيس دي من جوايا .
عدي بغضب /لازم تخرجها ي شهاب روح خلاص عمرها مهتكون ليك متوقفش حياتك ي صاحبي علشان خاطر حد .
********************
في أحدا المطاعم الفاخمه….
كانت داخله روح في احضان ادهم بعشق وسعاده بس اتفاجات أن مفيش غيرهم في المكان .
روح باستغراب /ايه ده ي ادهم هو مفيش غيرنا ولا ايه .
ادهم وهو بيشدد من احتضانها /انتي عايزه لما يكون معايا القمر النجوم تكون موجوده ده كلام .
روح بعشق /بعشقك ي ادهم بعشقك .
ادهم وهو يرقص معاها برومانسية/وانا بعشقك ي روحي عارفه ي روح انتي رديتي فيا الروح انا معاكي بقيت طائر في السماء بس عارفه نفسي في ايه .
روح بعشق /في ايه ي نور عيني وانا انفذه حالا والله لو اقدر .
ادهم وهو بيقبلها بعشق /روح قلبي انتي نفسي اخلف منك .
روح بابتسامه/حبيب قلبي وانا كمان والله نفسي أشيل جوايا حته منك بعشقك ي ادهم بعشقك .
ادهم بعشق /وانا بموت فيكي ي روحي.
بس فجاه جه تليفون ل ادهم خلاهم يرجعوا البيت بسرعه ..
**************.
في فيلا ادهم …
كان قاعد ادهم بضيق شديد بس خساره اهم صفقه في تاريخ تجارته كان هيتجنن مين الي عمل كده ما التفاصيل كانت سريه مين الي عرفها وخسره صفقه عمره …
شهاب بنظره خبيثه/معلش ي ادهم متزعلش غيرها في غيرها ي صاحبي .
ادهم بضيق شديد/غيرها في غيرها ايه بس ي شهاب دي كانت صفقه عمري ده انا خسرت ملايين مش عارف بس مين الي عمل كده .
روح وهي بتبص للشهاب بكره /اكيد واحد ابن حرام ربنا ينتقم منه .
ادهم بضيق شديد/معلش ي شهاب انت مش غريب بس انا محتاج ارتاح شويه .
روح بقلق عليه/انا جايه معاك .
ادهم بعصبية/قولتلك عايز اكون لوحدي شويه ايه مبتفهميش .
طلع ادهم للفوق مع دموعها الي بتنزل بسرعه .
شهاب بابتسامه سخريه /اقعدي شكلك كده ملكيش اهميه في اللحظات الي زي دي ملكيش غير في اللحظات اللي قضناها سواء فاكره ههههه .
روح بغضب وكره /انا متاكده انك انت الي عملت كده انت ايه ي اخي ده صاحب عمرك .
شهاب بحده /بس واخدك مني والي عملته مش اخر المشوار ي روح .
روح بغضب /انت عايز مني ايه بالظبط ها أنا بكرهك مش عيزاك ي اختي خالي عندك دم وسيبنا في حالنا وقسما بالله ي شهاب لو عملت حاجه تاني انا مش هسكت وهوديك في ستين داهيه.
شهاب وهو ماسك ايدها بغضب /مبقاش كمان الي انتي ي بنت النقاش الي بتهدديني انا قولتلك تكوني ليا ساعتها هسيب حبيب القلب في حاله غير كده هعيشكم في جحيم فاهمه .
********************.
في شقه شهاب …
كان نايم علي السرير وهو بيشرب سيجارته جنبه شربات .
/اه يا سيد الناس اخيرا رضيت عني ده الليله معاك تساوي العالم كله والي فيه .
شهاب وهو ينفخ سيجارته في الهواء /بس علشان مبسوط النهارده متاخديش علي كده فاهمه .
شربات بدلع ودلال/يارب تفضل مبسوط كده علطول ي حبيبي .
وفي لحظه جاتله رساله علي التليفون خلته رما التليفون في الأرض بغضب جحيمي.
/حتي دي عرفت تخرج منها ي ادهم اوووف واضح أن مفيش حل غير اني اخلص منك خالص .
****************.
في فيلا ادهم …
كانت قاعده روح بدموع ووجع قرب منها ادهم بابتسامه عاشقه .
/انا اسف ي حبيبتي والله مكان قصدي كنت متعصب شويه معلش سمحيني .
روح بدموع وعتاب /لا انا زعلانه منك ي ادهم انت جرحتني اووي مكنتش متصوره أن في أي مشكله بدل مانحلها سواء تعمل كده .
ادهم وهو بيقبل أيدها بعشق وندم /انا اسف ي روحي حقك عليا بس الصفقه دي كانت مهمه اوي بالنسبه الي بس الحمد لقيت رجل اعمال كبير معرفه ظبط كل حاجه والصفقه رجعت تاني باسم حبيبك .
روح بسعاده كبيره للفرحه ادهم وفشل مخطط شهاب /بجد ي حبيبي الحمد لله ي يارب علشان كده مبسوط .
ادهم بعشق وهمس /هو بصراحه مبسوط بس من غير حبيبتي متكون راضيه عني مالوش اي قيمه .
روح وهي بتمسح دموعها ببراءه /خلاص مش زعلانه بس صالحني بقا وديني الملاهي انا وصبا .
ادهم بابتسامه عاشقه/بس كده عيوني ليكم ي اميراتي .
*****************.
اليوم التالي …
مسااااااء .
كانت واقف روح بتعمل اكل في المطبخ فجاه رن التليفون بتعها وصرخت باسم ادهم وجريت علي المستشفي بدموع وصراخ.
*****************.
في المستشفي…
في غرفه ادهم ..
كانت قاعده جنبه بدموع ووجع بس بتحمد ربنا أنها جات علي قد كده طبعا البوليس اكتشف أن الفرامل كانت مفكوكه بفعل فاعل ي عني حادثه مدبره هي طبعا عارفه مين الي وراء الي حصل توعدت له بالانتقام .
/حبيب قلبي أصحا بقا رد عليا سمعني صوتك ي ادهم انا هتجنن عليك ياريتني انا الي موت ي روحي ولا يحصللك كل ده .
ادهم بخفوت وتعب /بعد الشر عليكي ي روحي.
روح بابتسامه وسعاده من بين دموعها/ادهم حبيبي الحمد لله يارب الحمد لله انك كويس وسمعت صوتك اه ي مالك قلبي كنت هموت لو جرالك حاجه.
ادهم بخفوت وابتسامه /انا قولتلك حتي الموت مش هيبعدنا عن بعض احنا روح واحده بعشقك ي روح بعشقك .
روح وهي تقبل يده بعشق /وانا بعشقك ي نبض قلبي.
شهاب كان واقف بوجع ومراره وسمع كل حاجه وبدأ يكلم نفسه بوجع.
/خلاص ي شهاب انت كده مبقاش ليك مكان بينهم حبهم وعشقهم لبعض اقواء من كل خططك بعتلع رسائل علشان يشك فيها بس للاسف اثبتلك انك ولا حاجه طلع راجل بجد وصدقها وفضل جنبها حتي الموت متفق معاهم عليا ومرضيش يحرمها منه دلوقتي حتي القشه الي كنت ماسك فيها طلعت مش من دمك عدي عنده حق انت لازم تبعد ي شهاب تبعد خالص طول العمر لازم تشوف حياتك انت مع الي تحبك وتحبها بجد لازم .
مشي شهاب سافر وسأب البلد كلها حتي ارقام تليفوناته غيرها قررر يبعد خالص وفعلا سافر ايطاليا بس قابل هناك هند الي حبها وحبيته من كل قلبها واتجوزوا وخلفوا طارق..
*******************.
بعد مرور 20 عاما…
كانت واقف روح بعصبيه بتكلم صبا الي سافرت ايطاليا علشان تنضم لاكبر شركات الديكور ..
/بنت انتي مش هقولهالك تاني لما اكلمك تردي عليا فاهمه انا قلبي وقف لما مرضتيش مش كفايه اني وافقت انك تسافري تقعدي شهرين في بلد غريبه لوحدك .
صبا بابتسامه/وبعدين معاكي ي روح مانتي عارفه بنتك قويه جمدي قلبك كده وسلميلي علي بابا ادهم حبيبي يلا سلام علشان عندي ميعاد مهم ..
قفلت روح ورجعت للماضي .
/اه ي بنتي الحمد لله انك بتحبي ادهم كده وشيفاه ابوكي فعلا علشان محسش بالذنب اني حرمتك من ابوكي الحقيقي كنتي هتعيشي في ذل وعار ي بنتي لما تعرفي انك جيتي من مجرد ليله قضيناها انا وابوكي في الحرام .
فلاش باك …
في فيلا شهاب …
كان قاعد عدي فجاه الباب خبط ودخلت روح .
عدي باستغراب /روح .
روح بدموع ووجع/كويس انك لسه فاكرني ي عدي كنت عايزه منك خدمه متاكده انك هتساعدني لو بتحب شهاب خليه يبعد عني وينساني ابوس ايدك أنا مصدقت اعيش حياه نضيفه انا شوفت المر اللوان ارجوك ساعدني .
عدي بجديه /طب وصبا انا متاكد انها بنت شهاب صح .
روح بدموع ووجع/ايوه بنته هو ده الموضوع الي عيزاك فيه شهاب شاكك أنها بنته انا عارفه أنه مش هيسكت وهيحاول يعمل تحاليل يتأكد ابوس ايدك لازم تتصرف لو شهاب عرف انها بنته مستحيل يسكت هياخدها مني وهتفضح وكل حاجه هتنكشف لو بتحب شهاب ساعدني ي عدي شهاب لازم ينساني ويعيش حياه جديده وصبا لو عرفت انها جات من ليله في الحرام ايه الي هيحصل فيها ارجوك ي عدي ارجوك .
عدي بجديه /اطمني شهاب مستحيل يعرف انها بنته مستحيل شهاب لازم يبعد لازم .
*****************.
باك …
/الحمد لله كل حاجه عدت وربنا سترك ي روح انتي وبنتك وهتفضلي بنت شاكر في النور بس انت في الحقيقه بنت شهاب .
******************
في ايطاليا …
في شركه طارق …
دخلت صبا بابتسامه جميله .
/مساء الخير.
طارق بابتسامه ساحره/مساء النور حضرتك صبا طبعا اجمد مهندسه ديكور في الشرق الأوسط .
صبا وهي بتمد أيدها بإعجاب بذلك الوسيم بشده /صبا شاكر .
طارق بابتسامه ساحره /طارق شهاب الجارحي.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رخصت نفسي لاجلك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى