روايات

رواية رحيل الفصل الثالث عشر 13 بقلم شهد محمد

رواية رحيل الفصل الثالث عشر 13 بقلم شهد محمد

رواية رحيل الجزء الثالث عشر

رواية رحيل البارت الثالث عشر

رواية رحيل الحلقة الثالثة عشر

ياسين: مين فهد اللي كنتي بتحلمي بيه طول الليل دا
فجر بتوتر: مـ.. مين اللي بتتكلم عنه دا أنا مش فاهمة حاجة
ياسين قرب عليها: أممم مش عارفة مين دا اللي مش عيزاه
فركت في يديها بتوتر بلعت ريقها الباب طرق
ياسين: أدخل
دخلت عبير رأت فجر شبه في حضن ياسين بعدت نظرها عنهم بخجل حاولت فجر أبعاده عنها بتوتر سحبها ليه أكتر
ياسين: في حاجة يا عبير
عبير: أنا خلصت وهمشي هتعوز حاجة تاني يا بيه
ياسين: لا أمشي وخدي الباب وراكي
نظر لها: فلتتي من السؤال النهاردا بس مش هتعدي بعدين
مسك الطعام وأبتدي في أطعامها
فجر: بس كدا أنا شبعت
ياسين: طب خدي الأدوية
أخذت الأدوية
فجر: أقفل الستاير عايزة أنام
قام أغلق الستائر وخرج من الغرفة بهدوء
… في الجامعة أسينا جلست في كافيتريا الجامعة
أسينا: أنا جيت أتفضل قول كنت عايز أي
فهد: أول حاجة أنتي وحشتيني أوي وثانيًا أنا بطلب منك السماح على اللي حصل زمان
أسينا: وأنا مش هسامحك ولا أنت ولا هيا
فهد مسك يدها : صدقيني وقتها هي حاولت تغـ..ريني وقربت عليا وصرخت علشان أنتي تشوفيني وتبعدنا عن بعض
أسينا بدموع: فهد أنا لسه بحبك
فهد: أسينا تتجوزيني
أسينا: أنت بتتكلم بجد
فهد: اه هاجي الأسبوع الجاي أطلب أيدك
أسينا: بس في عريس متقدملي وجاي بالليل
فهد: أي أنتي لازم تعملي حاجة
أسينا بتفكير: أكيد هعمل حاجة بس أنا لازم أمشي دلوقتي لأن نهال مستنياني برا
خرجت من الكافيتريا قربت على صديقتها نهال
نهال: عملتي أي
سردت لها ما حدث في الداخل: وبس كدا هو دا اللي حصل
نهال: طب وأنتي دلوقتي هتعملي أي
أسينا: مش عارفة بس أنا لازم مرجعش البيت النهاردا
نهال بخبث: عيد ميلاد واحده صاحبتي النهاردا تيجي معايا وأرجعي بالليل يكون العريس مشي
… وقفت أمام السكرتيرة : أستاذ أسلام جواا
السكرتيرة رفعت نظرها لها: واخده معاد قبل كدا
ياسمينا: مش محتاجة أخد معاد
نظرت لها بقرف من ملابسها وأقتحمت مكتبه بغضب دخلت وجدته كان يعمل نظر لها بأستغراب
السكرتيرة : أنتي أزاي تدخلي كدا أتفضلي أطلعي…
أسلام بمقاطعة : سالي مدام ياسمينا وقت ما تيجي في أي وقت تدخل على طول
سالي: بس يا فندم
ياسمينا بغيرة : هو مش قالك وقت أما تيجي تدخل يعني خلاص يلا روحي شوفي شغلك وخدي الباب وراكي
أتكسفت سالي وخرجت وأغلقت الباب خلفها
قربت ياسمينا على أسلام وقفت أمامه وضعت يدها على وسطها بعصبية
ياسمينا: تقدر تقولي أنت مشغلها لي عندك
عقد حاجبيه بستعباط: الملف بتاعها كويس وشغلها ممتاز علشان كدا شغلتها معايا
ياسمينا: وحضرتك مش لاقي غيرها تشتغل معاك
أسلام وهو يحاول تعصيبها: البنت شغلها ممتاز جدا وأنا مقدرش أستغني عنها الصراحه
ياسمينا: طب البنت دي تمشيها وتجبلك حد تاني مكانها ولا هي عجباك بكورعها الباينة دي
سحبها أسلام وقعت في حضنه دفن وجهه في رقبتها
أسلام: مفيش أحلى من الكوارع اللي في الحلال
ياسمينا بعدته عنها: يعني أي
أسلام بأبتسامة: يعني مفيش أحلى منك يا جميل
ميل على شفيفها ألتهما في قبـ.. لة الباب أتفتح حاولت ياسمينا أبعاده ولاكن أسلام أستمر فما يفعله طرقت سالي على الباب بعصبية
بعد أسلام عن ياسمينا التي خبت وجهها بخجل في حضنه: مش المفروض تخبطي قبل ما تدخلي
سالي بتوتر: ما.. ما
أسلام: عايزة أي
سالي: في معاد غداا مع الأنسة لمار
أسلام: روحي أنتي على شغلك والمعاد زي ما هو
خرجت سالي رفعت وجهها أحضانه
ياسمينا: قليل الأدب
أسلام: أممم قليل الأدب طب أنا دلوقتي عندي معاد عمل هخلص وبعد كدا أبقي أعرفك معني الكلمة دي
ياسمينا بخجل من تلميحه: أنا هاجي معاك الغدااا
أسلام: ماشي
خرجت ياسمينا مع أسلام وصلوا المطعم جلسوا
أسلام: تحبي تطلبي أي
ياسمينا: زيك
أتت لمار وطلب أسلام الطعام
أسلام: شوف الأستاذة تطلب أي
لمار بأبتسامة: زي أستاذ أسلام
الجرسون: نص ساعة بالظبط والأكل يكون موجود
لمار نظرت إلى ياسمينا: على أساس أتفاقنا أننا هنتغدي مع بعض
ياسمينا: وأي اللي حصل ضايقتك في حاجة ، كنتي هتتكلمي مع مستر أسلام في حاجة خاصة
لمار: خاصة أي ، حاجات يعرفها الكل
ياسمينا: اللي هيا أي أنا معرفهاش
الجرسون وضع الطعام أمامهم أبتسمت ياسمينا بقرف ووضعت الطعام في فمها وبدالها نفس الحركة أسلام
لمار: من أمتي والسكرتيرة بتحضر غدااا أو عشااا عمل
ياسمينا بأبتسامة: مستر أسلام مش قادر يستغني عني لدرجة أنه صمم أني أحضر العشااا
لمار: سمعت عن مستر أسلام أنه بيحب يغير السكرتيرة كل فترة ، بس غريبة عمره ما يطول معاه سكرتيرة أكيد أنتي شاطرة وشاطرة أوي قوليلي يا..
ياسمينا: ياسمينا ياسمينا
لمار: شكلك سوري يعني مش قد كدا وأستاذ أسلام مش بيقبل غير من مستوى راقي مش مستواكي
أسلام: لمار ألزمي حدودك في الكلام وأعرفي أنتي بتكلمي مين
ياسمينا وقفت بغضب: لا دا أنتي زودتيها أوي
قربت عليها بغضب وسحبتها من شعرها وجدت شعرها يتـ.. خلع في يدها رمت الشعر على الأرض وصرخت وجريت في حضن أسلام من الخضة
في مكان ما كانت ترقص وهي لا تدري ما تفعله وأحد يصورها وعلى وجهها أبتسامة شر على طوله في المكان شاور بأصبعه ليميل الحارس الشخصي له
– تبعتلي البت دي على الأوضة
الحارس: حاضر
الحارس قرب على الفتاة التي تصورها: أخرها كـ.. ام
نهال: اللي أنت تدفعه
الحارس حك في دقنه: شكلك بتحبي صاحبتك أوي
نهال: أوي فوق ما تتخيل
طلع الحارس الأموال ووضعها أمامها: نص ساعة وتكون في أوضة رقم.. من غير دوشة
نهال: أنت تؤمر
نهال سحبتها وهي ترقص أسينا: سيبيني أرقص شوية كمان
نهال: لا كفاية كدا تعالي معايا
أسينا بضحك: طب أستني أنا عايزة بتاع من اللي أنتي جبتيه أشربه طـ.. طعمه حلو أوي
نهال: لا كفاية كدا يلا أمشي معايا
أخذتها نهال وطلعت على الغرفة دخلت وهي تسند أسينا
أسينا: أي دا سرير أنا عايزة أنام اوي
رمت نفسها على الفراش ونامت بسرعة خرجت نهال بأبتسامة بعد خروجها دخل الغرفة نظر لها بخبث خـ.. لع القميص وقرب و..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى