رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل الرابع والستون 64 بقلم ريحانة الجنة
رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الجزء الرابع والستون
رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) البارت الرابع والستون
رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الحلقة الرابعة والستون
كان سايق عربيته من المطار من وقت وصوله بجنون ..وقلق وخوف وبسرعة رهيبة لحد ما وصل المستشفي ودخل الغرفة وشافهم كلهم منتظرين في الاستراحة والحزن والقلق علي ملامحهم!! قلبه انقبض اكتر وابتلع غصة حزن ببطئ..
قامت بلهفة وجريت عليه ورمت نفسها في حضنه بحزن وإنكسار ..وكأنها لقت الآمان أول ما وصل وكأنه هو اللي ابوها مش هي اللي أمه!! أيوة هي امه حتي لو كانت مش هي اللي ولدته!! لكنها امه اللي سهرت وربت وإهتمت …
أكمل ضمها بحنان وخوف : طمنيني هو حصله إيه !!
ريما خرجت من حضنه بحزن وهي بتبكي: تعبان اوي يا أكمل مروان بيروح مني… أنا هموت لو جراله حاجة قلبي مش هيتحمل …
أكمل غمض عيونه بحزن وخوف واخد نفس طويل بيحاول يتمالك نفسه ويستقوي: انا عايز ادخل اشوفه عايز اطمن عليه!!
أكمل الجد قام بهدوء وقرب منه: مروان في العناية المركزة يا حبيبي مش جوا لان حالته حرجة شوية اخرج روح لسامر وهو هيطمنك عليه…
تسنيم قربت منه بدموع: عامل ايه يا حبيبي وحشتني اوي يا أكمل !! مالك شكلك تعبان ومرهق كدة ليه!!
أكمل الجد بضيق: يعني يا تسنيم واحد جاي من دبي متصربع وخايف علي ابوه عايزاه يبقي وشه مورد والدموية بتنطح منه!!؟
تسنيم بعصبية: الله !! انا عارفة انه خايف وقلقان علي أبوه ماقولتش حاجة!! لكن انا قصدي حالته بشكل عام مش مظبوط !! انت مش واخد بالك الولد شكله ايه!! مش شايف خاسس وممأوت ازاي!! ولا الكبر والنظر اللي ضاع مش مخلينك تشوف كويس!!؟
أكمل الجد بضيق وتأفف: يارب صبرني!! يا ستي انتي هو ده وقته!! ما تخلينا في اللي إحنا فيه !! الراجل بيموت جوا وانتي تقوليلي خاسس وممؤت!!
أكمل قرب من جدته قبل ما ترد علي جده بأي كلمه علشان ينهي النقاش اللي مش في وقته ولا مكانه!!
أكمل بتعب: أرجوكي يا ناناه كفاية !! جدو مش قصده حاجة هو بس قلقان علي بابا شوية ..وانا حبيبتي كويس وزي الفل شوية تعب في الشغل بس وارهاق وقلة نوم مش أكتر… المهم عن اذنكم هروح اطمن علي بابا !!!
خرج أكمل بسرعة ..اما تسنيم التفتت لأكمل بضيق: افهم بقي مالك مش بالع ليا كلمة ليه !! ومتعصب كدة وبتخانق دبان وشك!!!
أكمل اتنهد بنفاذ صبر: علشان انتي مش عارفة تفرقي بين الوضع والمكان والظرف اللي ينفع تتكلمي فيه وتقولي إيه وامتي!!
تسنيم بعصبية: انت قصدك ايه!! تقصد إني ما بفهمش!!؟
أكمل دفن وشه بين كفوفه بتعب واتنهد : إستغفر الله العظيم واتوب اليه!!!
تسنيم بغضب : استغفر كمان ما اهو انا اللي بقيت بحملك ذنوب!!
ريما كانت بتتابعهم بصمت وحزن اتنهدت بوجع وجواها عتاب كبير!! حاسة انهم المفروض يحتوها اكتر ويقدروا وضعها وحزنها وخصوصا تسنيم !! ازاي في وسط المصيبة اللي هي فيها وتسنيم كل اللي فارق معاها حفيدها وبس وكأنها نسيت ان حفيدها ده يبقي إبنها هي كمان مش ابن چنا بنتها وبس!!!
وقتها ريما استأذنتهم بحزن: عن اذنكم هروح اشوف مروان واطمن علي حالته!! اسفة لو كنت معطلاكم معايا وتعباكم لو حابين تروحوا امشوا اكيد عايزين ترتاحوا !! كتر خيركم لحد كدة…واهو أكمل رجع بالسلامة وهيبقي معايا مش هبقي لوحدي!! كمان رعد كان معايا طول الليل ومشي الصبح هو وهمس!! ماتقلقوش !!
أكمل فهم انها زعلانة وشايف انه حقها!! اتنهد بضيق: مافيش بينا الكلام ده يا ريما ولا تعب ..ولا عطلة ..ولا الكلام ده !! احنا كلنا عيلة واحدة مافيش فرق بينا!! انا او رعد اللي فينا موجود يسد!! كمان انتي عارفة مروان يبقالي ايه!! مروان مش مجرد كان زوج چنا الله يرحمها ولا والد أكمل حفيدي وبس!! ده اخويا وعشرة عمري!!
روحي اطمني عليه انتي وتعالي انتي وأكمل طمنونا! احنا موجودين مش هنمشي!!
ريما وقتها اتنهدت براحة يمكن علشان ما كنتش عايزة تشوف اي تغير في علاقتهم وخوفهم علي بعض!! يمكن علشان مش حمل صدمة الفتور وتغير السنين!! ايا كان الاحساس او السبب المهم انها ارتاحت .. هي عايزة مروان يشوف ويحس بكل العيلة وان كل اصحابه واهله حاوليه…مش عايزاه يحس ولو للحظة انه وحيد ..حركت راسها بخفة وموافقة وخرجت بهدوء ..
وقتها أكمل التفت لتسنيم بعتاب: فيه إيه يا تسنيم!! مالك !!؟
تسنيم بحزن ولوم: انا برضوا!! بتسالني انا مالي!؟ إسأل نفسك انت فيه ايه! من وقت ما جينا هنا وانت متعصب ومش طايق مني كلمة وكل شوية تحرجني وتكسفني!! انا عملت ايه لكل ده!! وانت من امتي كدة وبتتعامل معايا بالشكل ده!!؟
أكمل اتنهد بهدوء: انتي اللي من إمتي كدة!! ازاي مش مقدرة حالة ريما وحزنها علي مروان وانتي حتي من قبل وصول اكمل وانتي عمالة تعتبيها وتلومي عليها انها بلغت اكمل وخضته علي ابوه!! وازاي تخليه جاي الطريق كله كدة وهو خايف وقلقان عليه!! واول ما وصل سبتي الوضع الاصلي اللي احنا فيه وكل اللي شاغلك حفيدك خاسس ومرهق وتعبان! معقول ياتسنيم!!؟ ليه تحرجيها وتتجاهلي حزنها وحالة خوفها علي مروان بالشكل ده؟؟
تسنيم ببراءة: ااانا ما قصدش كل ده صدقني… اااانا كل اللي كنت بعتب عليها فيه انها ماكنش لازم تبلغ أكمل بتعب مروان بالشكل ده انت عارفه عصبي ومتهور افرض عمل حادثة وهو رايح المطار ولا حتي وهو جاي منه علي هنا !! افرض ماكنش لقي حجز طيارة بسرعة!! كان هيعمل ايه وهيفضل علي اعصابه لحد ما يحجز ويوصل ازاي!! كمان كان زمانه عمل الف مشكلة وخناقة ! أكمل حفيدك وانت مربيه وعارفه زيي واكتر !! كنت خايفة عليه غصب عني ده هو اللي فاضلي من ريحة چنا!! كل اللي قولته انها كانت تقوله اي حجة يرجع بيها من غير ما تعرفه حاجة ولما يوصل نبقي نقوله!!! كمان لما وصل يا قلبي شكله قطع قلبي خاسس اوي ومرهق وتعبان وعيونه دبلانة!! هو ده أكمل اللي كان ماشاء الله طول وعرض ووسامة قلبي وجعني اول ما شوفته!! غصب عني لقتني بسأله واطمن عليه!!؟ انا ما أجرمتش!! وريما تزعل ليه!! مش هي اللي ربته وبتقول انها زي امه!! لو ده حقيقي هي كمان كانت هتزعل علشانه زي تمام وتحس بالتغير اللي حصله!! انا ام وجدة يا أكمل قلقانة وخايفة علي حفيدها ما غلطتش!
أكمل سحبها بهدوء لحضنه بندم: حقك عليا اسف اني اتعصبت عليكي!! بس حقيقي حالة مروان حرجة اوي!! وانا قلبي مش مطمن وحاسس انها مش زي كل مرة!!
وقتها الباب خبط ودخل رعد وهمس…ومعاهم عدي وعشق..
رعد بهدوء: مساء الخير يا جماعة.
أكمل ابتسم: اهلا مساء النور! كويس انكم جيتم …مروان سأل عليكم كتير عايزكم ضروري.
عدي بقلق: طمني عليه يا أكمل هو حالته ايه دلوقتي!!؟
أكمل بأسف: حالته صعبة اوي يا عدي ومش مرتاح لحالة الاستسلام اللي هو فيها دي !!
الله !! اومال هو فين مهاب عز الدين!! مروان سأل عنه كتير!!؟
الباب وراهم اتفتح ودخل مهاب ومعاه نغم …
مهاب بمزاح: ايه مات ولا لسة!!؟
كلهم ضحكوا بيأس منه طباعه هي هي مهما اختلفت المواقف !!!
أكمل بعتاب: ياخي الملافظ سعد!! انت مش هتتغير!!
رعد بسخرية : وهو اللي زي ده هيتغير ازاي وهو ضارب الدنيا طناش ومروق علي نفسه بلمة الستات حاوليه!! هيفضل كدة مصغر نفسه وفاكر روحه عنده ثلاثين سنة المسن اللي بقي جد واحفاده قربوا يخلفوا كمان!! راجل متصابي بصحيح!!
مهاب بهدوء ولا مبلاه اخد نغم بخفة وقعدها وابتسم: تعالي يا روحي ارتاحي انتي لحد ما اشوف العجوز الخرفان الغيران مني ده عايز ايه واجيلك !! اقعدي هنا جنب الستات اللي زي الورد دول!!
والتفت لعشق وغمز لعدي بإعجاب: جون جامد ان جيت للحق يا صاحبي حاجة كدة اكسير الشباب بصحيح يسهله!!
عدي ابتسم: خد بالك بقي علشان بقت مرات اخوك بطل معاكسة مراتك قاعدة اهي اختشي علي دمك!!
نغم بتعب ويأس: والله مراته خلاص نحست يا عدي!! ده هيفضل كدة لحد ما يجلطني او اطب ساكتة بسببه مافيش ست حلوة تعدي كدة من قصاده بسلام ! والغريب انهم بيحبوه حتي البنات الصغيرة بتنسي نفسها معاه تقول بيعملهم سحر!!
عشق ابتسمت: ماهو برضوا يا جماعة ان جيته للحق سيادة اللواء عليه طلة كدة ولا شاب في العشرين وماشاء الله زي القمر وكمان خبرة في الستات ولسانه بينقط سكر! قولولي انتم الستات هتقاومه ازاي!!؟
مهاب ابتسم اكتر وغمزها: والله ماحد سكر الا انتي يا صاروخ !! احمم قصدي يا مدام عشق!!
عدي قرب منه وضربه في كتفه بغيرة: ما تتلم يا جدع انت انا واقف!!!
مهاب بهمس وببراءة: ماهو بصراحة البت جامدة اوي يا عدي!! وقعت عليها فين دي!! بس اخدت بالك وهي بتقولي خبرة!! عليا النعمة البت دي بتفهم!! الا قولي بصحيح احنا اخوات يعني!! انت قادر تسد مكانك ولا الاعصاب باظت والركب خلعت!! اصل البطل ده عايز تسفله صيدلية مقويات وانت يا قلب امك خاسس كدة وضعفان وحالتك تصعب علي الكافر! لو عايز اي مساعدة قول انا اخوك. ستر وغطاء عليك!؟
عدي بغيظ: مهاااااب!!؟
مهاب تجاهل عصبيته وبعد عنه ببراءة وراح لرعد وكأنه ما نطقش بأي شئ!!!
مهاب: قولتي بقي كنت بتقول ايه يا راجل يا عجوز انت!!؟
****🌹بقلم ريحانة الجنه****🌹
كانت واقفة بعيد من خلف الازاز وعيونها علي حياتها كلها!! ايه حياتها!! هي فعلا حياتها كلها بتختصر في الاتنين دول!! مروان وأكمل!! زوج وحبيب حبته بجنون من اول ما بدأ قلبها يحب ويدق !! اتحدت علشانه كل الفروق وكل الصعاب!! اتوجعت بسببه ومعاه وشربت نار الغيرة والقهرة وهي شايفاه بيحب غيرها ويتجوز ويعيش مع غيرها!! حاولت تبعد عنه لكن حبها الاسطوري ليه منعها من البعد!! اجبرها تعيش وتكمل معاه وكل لحظة الغيرة والنار تنهش فيها ببطئ!! حتي لما ماتت چنا وبقي ليها لوحدها!! حزنه وذكريتها معاه فضلت قصادها !! وكأنها لسة عايشة وبتشاركها فيه!! ومع ذالك فضلت تحبه وتعشقه !! والتاني نور دخل حياتها نورها وبرغم انه ابن اكتر انسانه جرحتها واتسببت في غيرتها وحرقة قلبها حتي لو كانت بدون قصد ومش متعمدة لكن حب مروان ليها كان كفيل يخليها تكرها لكن برضوا هي ماعرفتش تكرهها ولا تكرهها ولا تكره إبنها اخدته ..وحبته ..وربته. واحتوته.. وكانت ليه ام بجد.. كل الحب والعاطفة اللي جواها غرقته فيها من غير حساب!حياتها كلها اتقفلت عليهم الاتنين…سخرت حيانها ليهم ولسعادتهم وبس!!
قرب منها سامر وابتسم بخفة: الجميل واقف ليه كدة!! وما تدخلي انتي كمان مع اكمل تطمني عليه!!؟
ريما اتنهدت بتعب وابتسمت : لا هما محتاجين يكونوا مع بعض لوحدهم شوية !! كمان انا متعتي كلها وانا شايفاهم قصاد عنيا كدة مش عايزة اكتر من كدة!!؟
سامر اتنهد بتمني: قوليلي هو فيه ستات زيك كدة تاني!! معقول في حبيبة تحب حبيبها بالشكل ده وبرغم كل اللي انتي شوفتيه لكن تفضلي تحبيه كل السنين دي !!!؟ انتي عملة نادرة اوي بجد!!؟
ريما ابتسمت بحب وهي عيونها علي مروان : انا مش بس بحبه!! انا بعشقه !! مروان ده اول راجل يدخل حياتي واخر راجل! لا حبيت قبله ولا عنيا شافت غيره!! حبي لمروان مش حب عادي ولا احساس ست بجوزها لا!! مروان من يوم ما عرفته وهو وحيد!! وقتها لقيت نفسي حبيبته.. واخته.. امه…وصاحبته..بقي هو حياتي كلها …انا جوايا عاطفة غريبة ناحيته!! بحسه ابني ومسؤل مني قبل ما يكون حبيبي وجوزي!! مروان ده روحي يا سامر!!
والتفتت ليه وبمزاح: قولي بقي وانت وحبيبة القلب مش ناوين تفرحونا بقي!! أكمل كان قالي ان ربنا فك عقدة لسانها خلاص!! متأخرين ليه بقي؟؟
سامر ضغط علي شفايفه بغيظ من أكمل وهو بيبص عليه من بعيد وبيتوعده : هو سي هباب ده ما بيتبلش في بقه فولة!! لحق قالك!! ده انا قايله سر!!؟
ريما ابتسمت بحب: ياحبيبي عمر الفرح والحب ما كان سر!! تخبي ليه!! قول وسمع الدنيا كلها وعيش وحب وافرح!! ليه تستني!! الدنيا دي غدارة يا ابني وقت ما يجيلك فرح خده واستمتع بيه…علشان مش هتضمن الفرح ده هيستمر لأمتي!! في لحظة الحلو بيتبدل والفرح بيغيب!؟
سامر اتنهد بتعب وحيرة: والله عندك حق!! بس هي مجنونة كل ساعة بحال!! كمان الوضع العام مش مريح ومش مشجع!! العيلة كلها مشاكل وازمات !! تنحل من هنا تقوم تتعقد من هنا!! مش عارف القيها منين ولا منين!؟
ريما طبطبت عليه بحنان: معلش بكرة بأمر الله كل شئ ينحل ويتصلح!! وربنا أكيد هيفرحك ويفرحنا كلنا !!!
سامر ابتسم وضم ايديها بحنان : ان شاء الله ربنا يسمع منك والغمم دي تنزاح ونفرح كلنا بقي!!؟
****🌹بقلم ريحانة الجنه🌹****
كانت قاعد قصاده بحزن وضامم كف ايده بين قبضة ايده بحنان!! احساس غريب ومعكوس بفعل السنين والعمر !! في البداية كان هو الضعيف الصغير.. وابوه هو الكبير القوي!!.. كان هو اللي بيتحامي في ابوه وهو اللي محتاجله!… دلوقتي ابوه هو الاضعف هو اللي محتاجله!!…
الدنيا عكست الادوار واصبح هو القوي الشديد وابوه كانه صغر وضعف!! الوهن والكبر والمرض غيروا الادوار !!؟
كان ضامم كف ايد ابوه بحنان وهو بيستغرب ازاي كبر كدة فجأة وازاي بقي ضعيف كدة!! معقول كان ده بيحصل بشكل تدريجي وهو اللي ما كنش بيركز ولا واخد باله!!؟ ولا المرض الاخير كان شديد لدرجة انه غيره وبدل حاله بالشكل ده!!؟
الحقيقة احنا دايما بنرفض فكرة اننا بنكبر ومسؤلين …مهما كبرنا وكبرت مسؤليتنا تجاه حياتنا ونفسنا واولدنا لكن بنلاقي نفسنا بستمتع بإحساس الصبي مع الاب والأم !! احساس اننا لسة صغيرين وانهم لسة بيمارسوا سلطة ..وحنان.. وخوف واحتواءالابوة والامومة معانا شئ ممتع بيهون علينا مصاعب وتعب الحياة !! انك ان دايما تلاقي ابوك وامك في حياتك بيساعدوك في دنيتك ومشاكلك ولما تزورهم يعاملوك انك لسة صغير نفس الاهتمام والحنان والقلق بتاع زمان بيخليك تاخد نفس وتغمض عنيك وتاخد استراحة قصيرة من متاعب وهموم الحياة اللي بتعصرك وتطحنك !! كل ده وهما قصادك لسة بصحتهم حتي برغم كبرهم..وحتي لو هما بيخبوا ويداروا آلمهم وعجزهم قصادك ..وانت مش واخد بالك…لحد اللحظة اللي عكازهم بيتكسر…وآلمهم يزيد ومقاومتهم تقل والضعف والانكسار يظهر ويبان ..وقتها بتشوف الحقيقة غصب عنك وتعرف انهم كبروا فعلا وانهم حاليا هما اللي محتاجنلك مش العكس …وكأنك كنت مغيب مش شايف ولا مستوعب انهم في كبرهم بيتحولوا للاصغر وانك فعلا خلاص!! كبرت!! ايوة وقتها بس بتتأكد انك كبرت !! وكبرت اوي كمان!!
مروان فتح عيونه من نومته اللي بفعل تعبه والادوية اللي بياخدها…اول ما فتح عيونه ابتسم بفرحة لما شاف أكمل قصاده وماسك ايده!!
مروان بوهن وتعب: كنت خايف اموت من غير ما أشوفك!!
أكمل انتبه لصوته وإفاقته ابتسم بفرحة وبص في عيونه بعتاب : مين ده اللي يموت يا راجل يا عجوز !! انت فاكر اني هيدخل عليا الشغل ده !! بتاع تعبان وهموت وقلبي بقي وبتاع!! لا لا الكلام ده تضحك بيه علي الغلبانة اللي واقفة برا دي انا بقي فاقسك وعارف دلعك ده كويس!! عارف انت شكلك بتتلكك وعايز تعملها وتتجوز للمرة الثالثة !!
مروان ضحك بقوة من وسط تعبه وتصاارع دقات قلبه : هههههههه…ااااه يا ظالم لو تسمعك ريما هتتجنن علي طول مش بعيد تحقني بحقنة هوا وتخلص مني!!
أكمل غمزه بمكر: طب عيني في عينك كدة!! قول بس انا ابنك وهداري عليك!! هجبلك عروسة ايه تصحي فيك كل اللي مات وترجعك شباب من تاني!!!
مروان لسة بيضحك: يا ابني انت لسة صغير مش عارف حاجة فيه حاجات يا ابني لما بتموت مافيش حاجة بتصحيها …
أكمل ضحك بقوة: لا لا انت مش متابع اسألني انا هنصحي الميت ونعدل المايل انت بس طاوعني!!
مروان بيلتقط انفاسه بتعب : المهم بقي نتكلم بجد وياريت تسمعني من غير ما تقاطعني فاهم!!! انا بقالي فترة وانا حاسس اني خلاص عمري انتهي لحد كدة…والموت ده حق علينا وانا عارف ده وراضي بحكم ربنا..لكن علشان جربت وجعه والحرمان اللي بيسببه وقت ما ماتت چنا …عارف ومتوقع حالك وحال ريما هيكون ايه!!
أكمل بيحاول يتكلم ومروان منعه بإشارة صمت وسكوت: ششش اسمع قولتلك ومن غير ماتقاطعني!!
كمل مروان بتعب: انا عارف ان ربنا أكرمني وغيرك من ناحيتي قبل ما اموت واليأس يتملكني!! انا كنت خلاص بفقد الامل انك تحن عليا وتحس بحبي ليك وخوفي عليك! وربنا استجاب ليا فعلا ورجعتلي بعد سنين حرمان ووجع…انت اكيد هتحزن عليا ..لكن ريما هتموت بالبطئ!! خد بالك منها علشان خاطري!! انا عارف انك بتحبها لكن وقتها هي هتكون محتجالك اكتر من زمان واكتر من دلوقتي بكتير!! وقتها هتكون لوحدها وكمان حزينة!!؟…ريما ليها رعد وهمس واولادهم ايوة!! لكن انا وانت حاجة تانية ! وانت بالاخص…اوعي تسيبها لوحدها لحظة!! هتقعد هنا تخليها في حضنك.. هتسافر دبي تاخدها معاك!! اوعي تسبها للوحدة والحزن يا أكمل!!
أكمل دموعه بدأت تخونه وقاطعه غصب عنه: ارجوك كفاية بقي!! ااااانا مش مستوعب اللي انت بتقوله ده!! ااانت مكبر الموضوع اوي!! شوية تعب كالعادة وهيروحوا مالك بقي!!؟
مروان دموعه خانته هو كمان : أمك وحشتني اوي!! سنين وانا بتمني اموت وادفن جنبها واتونس بيها!! كنت كل مرة اروح ازورها اتمني اموت وانا هناك !! وهي بقالها كتيير بتجيني في احلامي وعلي غير العادة بتحضني وتاخدني معاها!! وچنا مش بتكدب !! مادامت جات واخدتني يبقي خلاص…دي بشارة من ربنا اني رايح معاها!!
أكمل بدموع: وهو الموت بقي بشارة يا بابا!!؟
مروان ابتسم وسط دموعه: طبعا بشارة!! لما حبيبتي وام ابني تخدني ليها يبقي بشارة!! المهم دلوقتي توعدني انك تنفذ اللي طلبته منك!! ريما يا أكمل!!! ريما امانة في رقبتك!؟
أكمل ضمه بقوة ودموع ومروان كمان إتمسك بيه بقوة : انا مالحقتش اعوضك عن عقوقي ليك كل السنين دي!! مالحقتش اشبع منك ولا اشبعك مني!! ارجوك خاليك معايا!! انا محتاجلك اوي يا بابا محتاجلك اوي !!
مروان بدموع: أمك ريما معاك…وجدك اكمل وجدتك تسنيم وكل العيلة معاك!! وقبلهم كلهم ربنا يا حبيبي!! وزي ما ربنا صبرني وقواني علي فراق امك!! هيصبرك ويقويك علي فراقي!!
بدأ مروان يتعب ونفسه يضيق وكلامه بقي صعب وتقيل: أكمل!! اخرج وابعتلي رعد وأكمل ومهاب وعدي بسرعة يا ابني!!
أكمل مش قادر يخرج ويسيبه : طيب قولي عايز ايه انا جنبك اهو!؟
مروان بتعب وتصميم: بسرعة يا أكمل!! بسرعة حبيبي!!
خرج أكمل وكانوا كلهم منتظرين قصاد الاوضة!!!
أكمل بدموع : بابا عايزكم بسرعة !!
دخل رعد وأكمل وعدي ومهاب بسرعة ولهفة وخوف علي مروان من حالة أكمل ودموعه!! ريما حاولت تدخل معاهم لكن اكمل منعها وحضنها وهي مش مستوعبة ولا عايزة تصدق اللي بيحصل!!
مروان بتعب: اسمعوني من غير مناهدة ولا مقاطعة: انا عارف ان رعد مش هيسيب ريما لوحدها علشان انا متأكد هي بالنسبة ليه ايه!! وعارف كمان ان أكمل مش هيسيب حفيده لوحده لانه حتة منه ومتاكد من حبه ليه!!؟
لكن انا مش عايز كدة!! انا مش عايزهم يتفرقوا!! ريما وأكمل في كفة واحدة !! دي وصيتي ليكم..اياكم تفرقوهم عن بعض!! او حتي تسمحلهم يفترقوا!!
حالة من الحزن مسيطرة عليهم والدموع بتنزل من العيون بصمت وسكوت….مروان التفت لأكمل بتعب ونده عليه …أكمل قرب عايزك!!
قرب منه أكمل بدموع: يا مروان وحد الله!! انت تعبان وان شاء الله هتقوم بالسلامة!!
مروان بإنقطاع للكلام وصوته ضعف لاقصي درجاته: ادفني معاها!! عايز اتونس بيها!! اوعي تدفني بعيد عنها!!
وقتها سكت صوته!! وغمضت عيونه!! وانتهي مشواره ودوره!!
همهمات عليت بصوتهم بالتوحيد والحزن والصدمة كمان!! لكن حالة الانهيار اللي صبتها هي لما سمعت صوت همهماتهم واتأكدت بغيابه الازلي عنها وفراقه المحتوم …انهارت بدموعها في حضن أكمل بضعف ووجع!!
ريما بدموع: لا لا لا…هما بيقولوا ايه!! ابعد علشان خاطري دخلني عنده !! ابعد يا أكمل خاليني احضنه ابعد …
دفعت أكمل بقوتها ودخلت وجريت عليه وحضنته بصراخ ونحيب: لييييه!! بتسبني وتمشي ليه!! انا مش هعرف اعيش لوحدي من غيرك!! للدرجة دي بتحبها!! بتسبني لتاني مرة وتروحلها!! خاليك معايا وحياتي!!؟ ابوس ايدك ما تعملش فيا كدة!! ليه تقهرني كدة!! انت بتتفنن في وجعي ليه ليييه!!!
رعد سحبها من حضن مروان وضمها لحضنه بحزن : كفاية حبيبتي..كفاية !! ادعيله بالرحمة هو محتاج لكل دعوة دلوقتي!!؟
ريما بنحيب وضعف: وانا مين يرحمني!! انا مين يدعيلي !! انا بموت يارعد بمووووت!!
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان))