روايات

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل التاسع والأربعون 49 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الجزء التاسع والأربعون

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) البارت التاسع والأربعون

رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)
رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الحلقة التاسعة والأربعون

صوت الرصاص المدوي في كل مكان حاوليهم اصابهم بالفزع والرعب …هو وامه كانوا تحت الاقامة الجبرية والحصار من الغادر برچي حداد فجأة لقي امه فتحت باب غرفته بهلع ورعب ودخلت تجري عليه بخوف…
سيداء ضمته بخوف: حبيبي انا خايفة عليك انا عم بسمع صوت الرصاص زي المطر الله يستر بيكون هاد القاسي برچي مخبص مع شي حدا وچاين لهون لحتي يقتلوه الله ياخده انشاله بس انا خايفة عليك انت يا حبيب انك!!!!
فراس كان جامد وفاتر طول الفترة اللي فاتت معاها دائما وحيد ورافض يختلط بيها او حتي يشاركها مجلس او كلام او حتي نظرة عين ..دائما بيلومها بكل جوارحه وكيانه علي خطيئتها زمان فيه وكم الظلم اللي وقع عليه بسببها ومش قادر ينسي او يغفرلها انها حملت فيه سفاحا وزنا …احساس انه ابن غير شرعي وانه ابن زنا كان بيقتله ويمزع فيه بكل قسوة ..حاسس انه مدنس ومالوش اصل…
لكن مع صوت الرصاص واحساسه ان الخطر بيقرب حاوليهم وممكن فعلا امه تتأذي او يخسرها غصب عنه قلبه رق ليها ولقي چوارحه بتخونه وتضمها بخوف …ذراعاته ضمتها بخوف وضم رعشة جسمها الضعيف الخايف….غمض عيونه بعتاب ووجع…
فراس: روقي شوي لا تتفزعي هيك…انطري حتي نعرف شو عم بيصير برا انا ما عم بعرف مين هادول اللي عم يهاچوا برچي..تعي معي راح اخبيكي هون بالخزانة الكبيرة واوعك تطلعي ولا تتحركي من مطرحك…راح انزل لتحت واعرف شو فيه وترچعلك …تعي معي…
سيدرا اتمسكت بيه اكتر برعب وعيونها متعلقة بيه بزهول وبتحرك رأسها بنفي ودموع…
سيدا: لا لا اوعك…اوعك تنزل لتحت..راح تموت لا ماراح اتركك تموت متل ابوك لا ابقي معي هون لحتي يخلوص كل شي بترچاك ابني بترچاك لا تروح…
فراس اتنهد بشفقة من حالتها وخوفها عليه واخدها بعيد عند خزانة الملابس الخاصة بيه..
فراس بهدوء: طيب اسمعي شو راح قلك ..ابقي هون وانا ماراح انزل لتحت راح اصعد لفوق البيت وشوف شو عم بيصير تحت لو طليت من هون بيچوز يطولني الرصاص …لا تخافي علي انا راح كون بخير…
سيداء بخوف ورچاء: بترچاك لا تروح لا تبقي عنيد يا ابني بوس ايدك خاليك هون واتخبي معي…..
فراس اتنهد: راح ارچعلك بوعدك بس انا ضروري اعرف شو عم بيصير لحتي اتأكد ان الخطر ما بيقرب علينا…ما بيصير ابقي و اتخبي هون من دون ما اعرف شي…اتخبي منيح وانا ما راح اتأخر …
سلمت سيداء قصاد تصميمه واصراره وسابته يخرج من الغرفة …وبالفعل خرج فراس من الغرفة وهو لسة بيسمع الهرج والمرج اللي في الاسفل تحت بين برچي ورجالته وواضح كدة انهم اتهاجموا علي حين غفلة ومن دون انذار … وكان متوتر من صوت الرصاص والاسلحة اللي بتستخدم في الحرب اللي تحت وده اقل وصف عن اللي هو شايفه وسامعه….كمل صعود لاعلي البيت وفوق استغرب لما شاف طيارات وسيارات عليها شعار الجيش اللبناني ورجال كتيير ملثمين بيحاوطوا البيت وبيصوبوا تجاه كل مكان تحت نظرهم ونظر اسلحتهم قعد في الارض بحرس وهو بيخطف النظرات علشان يتابع اللي بيحصل بحذر وفجاة سمع صوت وراه صوت هو حافظه و عارفه كويس …لكن كان اخر صوت يتخيل انه يسمعه او انه يتواجد في المكان ده بالاخص وهو منزل ووقر وامبراطورية برچي حداد…
مؤمن بهدوء وثقة: وعدتك ووعدت ابوك اني مش هسيبه وهجيبه هجيبه لو اخر حاجة هعملها في حياتي اني اقبض عليه او اقتله واديني النهاردة قدرت انفذ وعدي واحقق هدفي …..
فراس مصدوم وقرب منه بوجع وجرح: اللواء مؤمن!!! شو عم بيصير انت هون لحتي تقبض عليه عن چد!! لكن ليش اتأخرت كل هاي السنين ليش!! ليش ما قضيت علي شره وظلمه قبل ما يتوحش ويصير فرعون كبير مابيرحم ولا يغفر ….ليش انطرت لهلأ …ياريتك كنت اچيت من قبل هيك وكنت منعتني اني اعرف الحقيقة المرة اللي عم تمرر چوات قلبي مر العلقم ..ليش اتأخرت ليش!!؟
مؤمن اتنهد وقرب منه بهدوء : اتأخرت علشان ماكنتش قادر اوصل لمكانه ولا اعرف هو مستخبي فين برچي هنا كان عامل امبراطورية مغلقة ومحكمة حتي الجيش اللبناني كان فاشل انه يوصله وحتي عيونهم هنا كانت بتترشي من برچي وكانوا بيعتموا علي مكانه ونشاطه وبيدو للجيش معلومات غلط علشان يغطوا عليه مقابل شراه ليهم بالفلوس…لكن الفضل يرجع ليك انت …انت السبب في الانجاز ده من غيرك ما كناش هنقدر نوصله ولو بعد ١٠٠سنة …
فراس عقد حاجبه بدهشة:انا !! وكيف هيك !! كنتم عم بترقبوني وانا چاي علي هون!! حتي لو كان هيك ليش اتأخرتوا كل هاي الوقت من يوم ما اچيت انا لهون!!؟
مؤمن ابتسم بخفة وقرب منه : احنا فعلا كنا بنراقبك بس مش بالطريقة اللي في دماغك ..وانت محجوز في مصر ايام التحقيق برچي عرف طبعا واتأكد انك اصبحت كارت محروق بالنسبة ليه وطبيعي يتخلص منك لو افرجنا عنك …بس فكرة انك ابنه مش مجرد واحد من رجلته بيستغله..وانه اكيد لما هترجعله مش هيقتلك ولا بتخلص منك…. رجحت فكرتنا وخطتنا اننا نستخدمك بشكل عكسي زي ماهو استخدمك ..لكن طبعا وضعنا ومقصدنا يختلف عنه…وفعلا ده اللي حصل وكنت انت السهم اللي شاورلنا عليه وحددلنا مكانه بمنتهي الدقة…
فراس بتفكير: لكن لو مثل ما عم تحكي بيچوز انتم خبيتم شي چهاز باغراضي او موبايلي ..وبرچي دايما وكل مرة من سنين من اول ما بقرب علي المكان كان بيأمرني سكر كل اچهزتي ولما بوصل هون يستخدم اشيا غيرون لحتي ارچع و افتح اچهزتي من تاني وهاد اللي حصل هاي المرة متل كل مرة كيف بقي فيكم تعرفوا انا وين !!! و فوق كل هاد حددتم المكان هون وسط الچبال !!!!؟
مؤمن التفت ورا فراس وكشف عن كتفه من الخلف وضغط علي مكان صغير برفق لكن الصغطة دي كانت كفيلة تخلي فراس يتألم..فراس اتألم وكتم صوته …
فراس بدهشة وتساؤل: شو هاد اللي بيألمني هون انت ليش عم تضغط هيك!!؟
مؤمن بهدوء: ده مكان الجهاز اللي احنا زرعناه واستخدمناه عن طريقك!!!
فراس فتح عيونه بصدمة : شو!! كيف يعني الچهاز جوات چسمي من دون ما احسن ولا اعرف !!؟ وامتي دخل چواتي ووين !!؟
مؤمن : احنا كنا متأكدين ان برچي حويط بكل الطرق …والا ماكنش قدر يستخبي طول المدة دي عننا …ولو اننا استخدمنا فونك او لاب توب الخاص بيك او حتي الايباد بالتأكيد بمجرد من يتقفلوا احنا هنفقد الاتصال بيك …او حتي ابسط شئ لو شبكة الانترنت سقطت او ضعفت لان كل الاجهزة دي علشان تتفاعل معانا لازم اجهزتك تكون متصلة بالانترنت …ما ازاي بقي زرعنا الجهاز جواك هقولك….
وقتها قررنا ان الجهاز يكون مكانه انت وده اللي مش هيتوقعه حداد ولا حتي يخطر بباله وكمان الجهاز جواك متفعل فيه الاتصال المباشر معانا طول الوقت…
اما بقي امتي…احنا كنا عارفين انك هيجي عليك ساعة تتعب وتغفل من الارهاق مهما حاولت تتعمد انك تفضل صاحي وواعي وفعلا جاتلك ساعة وقعت فيها ونمت من التعب وقتها كانت فرصتنا اننا نزرع الجهاز في كتفك واختارنا المكان من عكس كتفك علشان حتى لو حسيت بيه في اي وقت يكون بعيد عن مرمي نظرك وما تقدرش تاخد بالك من علامته …ومن وقت ما اتحركت من عندنا و احنا محددين خط سيرك لحد ما وصلت هنا…
اما كمان بالنسبة ليه انتظرنا طول الوقت ده لحد ما داهمناه…فاحنا انتظرنا طبعا لحد ما برچي ينتهي من اجراءات الامان اللي اكيد بيعملها كل مرة انت بتوصل فيها هنا….ويدي الامان …وكمان نكون جهزنا كل حاجة بينا وبين الحكومة هنا علشان يساعدونا اديك شايف المواجهة مش سهلة ابدااا و احنا كنا في تحدي تاني اننا نحاول نحافظ عليك انت ووالدتك من غير اصابة ….
وقتها فراس تذكر سيداء وبقلق: إمي!!! إمي بالاسفل متخبية وما بعرف سو صار معاها انا ضروري انزل اطمن عنها وطمنها كمان…
مؤمن حرك رأسه بهدوء: بس خاليك ورايا ما تضمنش واحنا نازلين نقابل مين في طريقنا لتحت …
وبالفعل مؤمن امن فراس بحذر مع كل خطوة لحد ماوصلوا لغرفة سيداء علشان يطمنوا عليها لكن كانت المفاجأة انها مش موجودة في الغرفة كلها ولا في خزانة الملابس زي ماكان فراس مخبيها وقتها فراس اترعب عليها ….
فراس بقلق: إمي!! إمي مانا هون !!؟ إمي وين !!؟ شو! تكون نزلت لتحت؟؟! بس كيف !؟ هاي كانت مرعوبة وخايفة متل اللصغار كيف فيها تنزل من دوني!!؟ كيف!!!!!؟
مؤمن عقد حاجبه بشك اقرب لليقين: والدتك مانزلتش بإرادتها يا فراس!!
فراس التفت ليه بدهشة: كيف يعني!! شو عم بتفكر !؟؟ بتقصد إنا!! اا
مؤمن اتنهد بغضب :ايوة بالظبط!! اكيد برچي اخدها رهينة علشان يساومنا عليها ..وكمان تلاقيه كان بيدور عليك انت كمان …
فراس اندفع بسرعة علشان ينزل لاسفل يطمن عن امه …بس مؤمن وقفه ومنعه…
مؤمن بهدوء: اعقل واهدي هننزلها اطمن ماتقلقش بس بالعقل تعالي معايا …
*************************************************🌹بقلم ريحانة الجنه🌹
كان قاعد غرقان في تجهيز وتأمين رجوعهم سوا وعيونه بتتابع التحركات والمعلومات اللي قصاده علي شاشة اللاب توب اللي قصاده لكن كل ده ما قدرش يسرق عيونه ولا تفكيره منها هي….كانت عيونه بتخطف النظرات ليها يطمن عليها حتي وهي نايمة قصاده ومستغرقة في نومها… لكن مع نومها وهدوئها ده كان جواه احساس ان فيه شئ غريب هيحصل ايه هو مش عارف ولا قادر يحدد!! بس الاكيد شئ يخصها هي لان قلقه عليها الغريب ده مش مريحه خصوصا انها بقالها يومين بتتألم الم غريب وتعبانة ومرهقة بشكل ملحوظ…كانت ايده علي الازرار بتجري من دون وعي اما عيونه كانت عليها هي ومع وصول اخر احساس جواه بعدم الامان عليها غمض عيونه بقوة وغضب وايده ضمت ملامحه وخصلات شعره بقوة وغيظ وخرجت منه نفخة قوية مريرة وحيرانة!!!!!….
انتبه علي صوت فونه وشاف اسم رعد اخد نفس بهدوء ورد ..
فارس : ايوة يا ملك تحت امرك!!؟
رعد بتفكير: ماسة كويسة!!؟
بص عليها من تاني بغموض وعدم ارتايح واتنهد بحيرة وابتلع ريقه بغصة غريبة …
فارس بقلق وغموض: بالنسبة للامان هي كويسة وقصاد عنيا …لكن للخوف اللي جوايا!! مش عارف ان كانت كويسة ولا لا !!!
رعد عقد حاجبه بحيرة واستقام في قعدته : مالها ماسة يا فارس حصل ايه وانت مخبيه عليا!!؟
فارس غمض عيونه واتنهد بغيظ: مش عارف!! مش عاااارف صدقني!!! …اااا اااانا جوايا خوف عليها غريب مع انها معايا وتحت عنيا بس حاسس انها مش بخير وشها شاحب وبتتألم من الحمل وبتنام كتيير من غير ما تتحرك وبتقوم همدانة واكلها ضعيف ماسة دبلت قصادي بشكل غريب مش هي دي الماسة اللي كانت منورة حياتي …ماسة حزينة علي وحدتها وحاسس انها محتجالكم …محتاجة للعيلة ولامها وابوها …بس مش قادرة تتكلم ولا تحملني ذنب اللي هي فيه مع اني السبب الحقيقي في كل اللي هي وصلتله …ماسة تعبانة من الحمل ومش قادرة تبين ليا وبتداري وانا خايف عليها اوي خايف !!!؟
رعد قام وقف بغضب: وانت ازاي شايفها كدة وسااكت ليه ما اخدتهاش للدكتور ولا لاي مستشفي تطمن عليها انت ايه مجنون!!!؟
فارس بهدوء: زي ما تكون سيادتك ناسي المكان اللي احنا فيه وانه تقريبا في نهاية الجزيرة !!! والاهم اننا لسة في خطر ومش هجازف بيها واثق في اي حد واعرضها للخطر !! انا فعلا عملت اتصلاتي بالناس اللي ممكن اثق فيهم والليلة انا مستني دكتور جي ليا من طرف واحد ثقة يشوفها ويطمني عليها…
رعد بجنون : انت معاند وغبي لو كنت قولتلي انها بالحالة دي كنت عرفت ازاي ابعتلها دكتور من تحت الارض مكان ما انتم ومن غير ما التاخير ده كله اسمع انا خلال دقايق هتصرف ورجالتي عندك هتجيب دكتور ويجولك وانت بطل كبر وعناد ولما تحتاج حاجة اطلب منهم انت متعمد تهمشهم من كل اللي بيحصل معاك مع اني مفهمك وقايلك ان دول حماية ليكم مش بديل عنك …انت غباءك مش مخليك تتقبل مساعدة حد…بس غباءك ده لو خسرني حفيدتي او اللي في بطنها هخسرك عمرك وانت عارف اني مش هرجع في تهديدي!!
فارس بعصبية: انا مش بتهدد وانت عارف كدة وانا مش بعند معاك ومش هعند علي حساب مراتي وابني لازم تفهم كدة كويس!! كمان دول احفادك هي واللي في بطنها ..وعندك غيرهم كتيييير…لكن انا!! انا ماسة وابني بالنسبة ليا حياتي عارف يعني ايه حياتي!!؟ واغلي كمان انا ماخوفتش عمري علي نفسي وحياتي زي ما خوفت علي ماسة …حياتي ماكنش ليها قيمة قبلها ولا هيكون ليها قيمة من غيرها…بس انا مش هجازف باي خطر يهددها ولو واحد في المليون !!! ورجالتك دول انا ااقوي منهم كلهم وعملت واقدر اعمل اللي كلهم مايقدروش عليه وانت متأكد من كدة ولو علي العلاقات انت عارف انا اقدر اعرف مين وفين بس انا بحسب كل ملي في خطوتي علشان ماسة!!!….
فارس نفخ بضيق من اندفاعه ورده علي رعد وفاق علي تجاوزه معاه في الرد والعنف من سكوت رعد عليه …
رعد بهدوء: خلصت!!!!؟
فارس ضم ملامحه بكف ايده بغيظ: انا اسف يا ملك بس …بس انت اتهمتني اكبر تهمة في حياتي …اني مش فارق معايا ماسة وابني!!؟ وانت عارف ان ده مش حقيقي …يا ملك انت عارف انا بحبك وبحترمك واتمنيت ياما اقتبلك زمان ولما عرفتك اتمنيت اني كونت ابقي من عائلتك ومن احفادك زيهم وانت لما جوزتني ماسة قولتلي اني بقيت حفيدك انا كمان فاكر!!؟
يبقي ازاي بتتهمني بالتقصير معاها بالشكل ده !! لو انت شاكك فيا من البداية جوزتهالي ليه؟؟ وافقت انها تبعد عنكم وتعيش معايا ليه!!؟ واثقت فيا ازاي لما وعدتك اني ارجعها لحضني!؟؟
رعد اتنهد بهدوء: فارس انت مازلت بتكابر وانت من جواك عارف اني قولت الحقيقة !! بس زي ما قولتلك فكرة البطل الاوحد قصاد ماسة عمياك عن اعتبارات كتيير …مافيش حد قوي لوحده من غير مساعدة ..انا عمري ما كنت هبقي في مكاني ده لوحدي؟؟ لازم يكون ليك ايدين تضرب بيها من بعيد وقت اللزوم ….وعيون تشوف بيها كل شئ مهما كان بعيد عنك وانت قاعد في مكانك ….قنابل تفجر بيها عدوك حتي وانت بعيد عنه….الانسان علشان يقوي محتاج المقومات لده…انا لوحدي ومن غير رجالتي وعيلتي واللي شغالين معايا ماكنتش وصلت للي انا فيه دلوقتي وماكنتش هقدر اعرف كل حاجة واعمل اي حاجة…حتي لو كنت امتلك مال الدنيا….الفلوس اللي هتشتري بيها اي حد وارد جدااا غيرك يشتريه بسعر اغلي وقتها هيبيعك ومش هيبكي عليك لان همه الاول الفلوس !!…السعر!! السعر يا فارس!!
عارف الفرق بينك وبيني ايه!! انت معتمد في علاقاتك وللاسف كلها قائمة علي الخوف منك والشراء والبيع بينك وبينهم تديهم علشان تاخد خدمتك….
لكن انا لو كنت اعتمدت علي ده من زمان كان زماني انتهيت !!…انا اعتمادي الاول علي الولاء!! الولاء والحب يا فارس!!! انا كل رجالتي والناس اللي بتخدمني وبثق فيها بتقدملي حبهم وثقتهم فيا وولائهم ليا قبل ما انا ااقدملهم الثمن والمقابل..
اكيد بلجأ زيك للبيع والشراء في بعض الاحيان ومع قليل من الناس بس ده مع ناس بتكون وسيلة مؤقتة وفي وقت معين…لكن مش رجالتي ابدااا ولا عمري اثق في راجل عندي همه الاول ياخد ايه قصاد خدمته ليا …لان ده الف غيري يشتريه…
رجالتي اللي عندك ومعاك وحاوليك دول يفدوك انت وماسة بعمرهم وراضين ومش كارهين …لكن بقي اللي انت معتمد عليهم دول لو بس شموااا خبر انك فيه حد وراك وعنده استعداد يدفع علشان يطولك هيبعوك ويدوسوا عليك مقابل اللي هياخدوه قصادك!!!…
فارس انا الدنيا ماكبرتنيش اسم وعائلة وبس !! الدنيا دي عرضت عليا وشها الحلو ووشها القبيح المقرف اللي ماحدش يطيق يشوفه…رعد الحديدي قلبه مش قاسي ولا مغرور بجبروته ولا هو فرعون زمانه!!
رعد الحديدي يا فارس قاسي علي قوة وقسوة الدنيا قصاده علشان لازم يغلبها…وغروري بردوا علي الدنيا اللي ياما حاولت تغلبني وتحطني تحت المقصلة علشان تطير رقبتي وانا كنت دايما بغلبها وانط فوق سن سيفها وادوس عليه وعمرها ماقدرت تطول رقبتي…كبريائي يافارس عزة ..عزة تفوق اي غبي بيتخيل انه يهني او يطولني…
انا مش بتحكم فيكم ولا عايزكم عرايس احركها بكيفي لا…انا زي ما قولتك مشيت طريق وحفظته بحفره.. وانهاره …وجناته ..وناره…وارضه ..وسماه…وانتم قصادي بتمشوا نفس الطريق…تفتكر وانا ماشي طريقك و عارف اللي هيقابلك ده فخ وحفرة غويطة هتبلعك وتكسر رقبتك قبل رجلك…هنبهك وامنعك انك تخطي عليه..حتي لو غصب عنك وبالقوة المهم احميك!!!.. ولا اسيلك واقول يجرب ويتعلم !!
عارف كنت اسيبكم تجربوا وتتعلموا امتي!!؟ لما يكون اللي تحت رجلك حصي صغير يكعبلك ويوقعك بس…ساعتها هقول ده انذار ليهم علشان يتعلموا يبصوا تحت رجلهم وحاوليهم ويشوفوا الطريق…واهو قلم يفوقهم وهيعدي…
لكن لما اشوف حياتكم في خطر مؤكد …لما اعرف ان الف سن والف خنجر بيجهز يتغرز في قلوبكم وانا اقف اتفرج علي رد فعلكم ده مستحيل يحصل …فاهم يعني ايه مستحيل يافارس!!؟
فارس كان بيسمعه وهو مقتنع وفاهم كل كلمة بيقولها وكمان متأكد ان رعد مش غلطان وان فعلا فارس غروره مخليه رافض انه يتقبل مساعدة من اي حد او يحس انه مجبر يسمع اوامر حد مهما كان حتي لو كان رعد نفسه وده كبرياء وغرور غريزي جواه وغصب عنه حتي لو ماكنتش قاصد ومتعمد بإصرار…
وقتها ووسط سكوته وتفكيره سمعها بتأن وتتألم انتبه ليها …
فارس بتوتر: ااانا …انا اسف يا ملك مضطر اقفل ماسة شكلها تعبانة هشوفها وارجع اكلمك تاني..
رعد اتنهد بتعب: روح شوفها وانا خلال وقت قليل هبلغك ان فيه دكتور جايلك وفي اقرب وقت هرجعكم مصر بطريقتي انا فاهم يافارس!!!
فارس غمض عيونه واتنهد بهدوء: فاهم يا ملك عن اذنك….
قفل فارس وقرب منها بقلق وهو بيلمس جبينها وخصلات شعرها بحنان…
فارس بحب: ماستي انتي كويسة !!! ايه اللي بيوجعك قوليلي!!؟
ماسة حقيقي بتتألم وحاسة بتعب غريب الفترة اللي فاتت بس دايما بتحاول تداري عنه وتتماسك لكن التعب بيزيد اكتر وحالتها بتتدهور زيادة وضعفها ووهنها بقي معلن غصب عنها وبتفشل تداريه…..
ماسة بتحاول تتغلب علي تعبها وابتسمت بوهن: انا كويسة حبيبي انت ليه قلقان كدة !!!
فارس بضيق: ماسة انتي تعبانة ومصممة تخبي عليا وده مضايقني …انطقي وقولي ايه تاعبك …كمان انتي تقريبا ما بتكليش لازم تهتمي بصحتك شوية ..
ماسة استقامت من نومتها وقعدت بتعب وابتسمت: يا قلبي ده انا بقيت منفوخة وزي الكورة وشكلي غريب كدة وتقولي مش باكل اومال لو اكلت بقي هبقي ايه كورنبة متحركة!!؟
فارس مش مرتاح وقلقان : ماهو ده اللي مخوفني ومستغرب ليه!!! ماسة انا شايفك مش بتكلي وواضح عليكي تعبك وضعف جسمك بس كمان مستغرب انك وشك وجسمك اكنهم وارمين مش تخن حمل ولا زيادة وزن دي انا مش مرتاح !!!
ماسة غمضت عنيها وضمت بطنها بألم ووجع …ضمها ليه بعصبية وخوف ولمس بطنها بخفة..
فارس : مش قولتلك فيكي حاجة مالك بس ايه وجعك!؟؟
ماسة بتعب: بطني بتوجعني شوية مالك بس يا فارس ده طبيعي انا حامل واكيد لازم اتعب!!
فارس اخد ايديها وضمها لقلبه بجدية : سامعة ده!!! عمره ما خاب ولا كدب عليا وخصوصا معاكي…قلبي بيقولي انك فيكي حاجة وكبيرة كمان …اوعي تفتكري اني خايف علي الحمل!! لا تبقي واهمة ايوة عايزه ..وايوة ابني وحتة مني…وايوة فرحتي بيه مالهاش حدود …لكن ده بعدك انتي انا عايزك انتي الاول فرحتي مش هتكمل الا بيكي انتي ..ماسة لو الحمل ده هيخليكي تتعرضي لخطر او يخليني اخسرك…صدقيني مش هتردد اني اضحي بيه ومن غير تفكير …ماسة انتي مش قادرة تفهمي انتي ايه بالنسبة ليا..ولا انا من غيرك حالي ايه!!! ماسة وانتي نايمة مجرد نومك بحس اني يتيم ..وحيد….ماليش حد…ابوس ايدك خاليكي صريحة و قولي فيكي ايه !! ماسة كون انك تخبي عليا وتداري وجعك وفي النهاية الاقي مصيبة تهدد حياتك مش هسامحك اقسم بالله ماهسامحك يا ماسة فاهمة !!؟
ماسة وقتها تعبها غلبها وماقدرتش تتمالك نفسها من القئ وجريت بسرعة من قصاده وهو وراها ماقدرتش تمنعه انه يفضل جنبها في لحظة هي شايفاها مقززة ..زي دي لكن هو ماكنش شايفها كدة كان كل اللي شايفه حتة منه بتتألم ومش قادر يعملها حاجة …كان ضاممها بذراعه بإحتواء وقوة …كان مشهد غريب اكنها عصفورة ضعيفة مستخبية تحت جناح صقر كبير وقوي مادد جناحه ليها وهي متظللة بيه !!!
كان جسمها ضعيف ومرهق وتقريبا هو اللي شايلها بين ذارعه وجسمه من اتزانها ولا الارض هي اللي شايلاها…كان بياخد قطرات المياء ويمسح بيها ملامحها وعيونها برفق وحنان …كانت هي بتبتسم بوهن وهي عنيها عليه في المرايا وشايفة خوفه عليها وعقدة حاجبه المقتضبة الغضبانة من خوفه عليها …وقتها مالت بعنيها علي وشة وبصت في عيونه وبهمس ..
ماسة بهمس واهن: للدرجة دي بتحبني يا سياف!!؟
وقتها شدد من ضمة ذراعه ليها وايده التانية لسة بتمسح ملامحها بالمياه بحنان …زاح خصلات شعرها بخفة ولمس شفايفها برفق وعيونه في عيونها غايب في حنينه وخوفه عليها…
فارس بهمس وتنهيدة عاشق مجنون: ااااااه لو ماكنتيش بالتعب والضعف ده!!! كنت عاقبتك علي سؤالك الغبي ده !! بعد كل اللي انا فيه في حبك واللي جرالي علي ايدك !!! بس لو عايزة اجابة!! يبقي اكيد مش بحبك …اللي انا فيه ووصلتله معاكي ماينفعش يتسمي حب…ده اكبر واصعب كتيير اوي من مجرد حب…انا جوايا دمي بيغلي من خوفه عليكي …جوايا دقات قلب بتنبض برعب عليكي….جوايا عيون مش عايزة تشوف غير ضحكتك ولا تلمح الا ملامحك ولا تحلم الا بطيفك …جوايا انسان مش عايز يسمع الا صوتك ولا يلمس الا جسمك ولا يتنفس الا ريحتك…ماسة انتي بتجري في دمي ..صدقيني انا قولتهالك قبل كدة السياف عمره ما خاف من سيوف العالم وسلاحه زي ما اترعب من كل كيانه انه يخسرك او تروحي منه..انتي روحي يا ماسة روحي..
ماسة وقتها كانت بتنهار من التعب والدوخة اتمسكت بيه بقوة ومن دون وعي لدرجة ان اظافرها كانت بتتشبث بجلده بقوة وحفرت في جلده بعلامة واضحه…لا هي حاست بده ولا هو حتي اهتم او اتألم المه كان عليها هي بحالتها دي ضمها اكتر بقوة وشالها بحنان ودخلها سريرها من تاني… نيمها برفق وحنان وضم ايديها لقلبه وباسها بقوة…
فارس : سلامتك يا روحي يارب كل وجعك ده يحل فيا انا …انا اتحمل عنك يا ماسة حياتي …
ماسة بتعب وضعف دمعت: فارس انا خايفة اموت وابعد عنك…خايفة اموت من غير ما اشوف بابا ومامي وماليكة وياسو وجدو ونانا…خايفة اموت لوحدي انا خايفة !!!
فارس بغل وغضب وبيمسك دمعة خوف وتوتر من كلمتها: لوحدك!؟ هان عليكي تقوليها وانا جنبك وتحت رجلك يا ماسة!!! انتي لوحدك!؟؟
ماسة بدموع: مش قصدي كدة وانت عارف… بس انا عايزة اشوف ماما وحشتني اوي يا فارس انا اول مرة احس اني ضعيفة كدة ومحتاجالها…انا تعبانة اوي …عايزة ماما يافارس
..اول مرة اقولهالك من يوم ما عرفتك …وديني لامي وحياتي …عايزة حضنها انا محتاجالها ..محتاجالها اوي بجد…
دموعها زادت ونحيبها وجع قلبه وكل كتمان الفترة اللي فاتت اتتفضح في اللحظة دي وخرجت ضعفها ووجعها….ضمها بحنان وهو بيضم معها دمعة منعها تنزل واتمالك حاله بقوة وباسها من جبينها بحنان…
فارس : حاضر يا روحي…حاضر هرجعك مصر في اقرب وقت ماتقلقيش…المهم لحد ده ما يحصل لازم اطمن عليكي انتي حالتك كدة ما تطمنش ابدااا…
وقتها فارس لقي فونه بيرن وشافه رعد اتماسك ورد عليه بهدوء.: ايوة يا ملك!!
رعد : بعد نص ساعة بالظبط هتلاقي الدكتور جاليك مع الرجالة لحد عندك هو هيطمنا عليها وبعد كام يوم هكون جهزت طريقة ارجعكم بيها مصر …
فارس اتنهد بتعب: تمام اللي تشوفه…
ماسة بتعب رفعت عيونها من حضنه: عايزة اكلم جدو!!
فارس ابتسم وقربلها الفون وهي كلمته وبتكتم دموعها: وحشتني اوي يا جدو..ونانا…بابي فين بقاله يومين ماكلمنيش لا هو ولا مامي هما كويسين!!؟
رعد اتنهد بلهفة وابتسم: حبيبة جدو انتي وحشتينا كلنا اوي وكلنا مستنينك انتي وولي العهد ترجعوا …وفادي وحلا يا ستي زي الفل ما تقلقيش دول بيجددوا الشباب وقاعدين في الجونة المهم انتي خدي بالك من صحتك وقريب هرجعك لحضني ما تقلقيش…
ماسة بضعف فلتت منها دموعها بخوف: جدو انا عايزة مامي …رجعني ليها انا تعبانة اوي من غيرها …قولها اني محتاجلها اوي ارجوك…
دخلت همس عليه وهو بيغمض عيونه بغضب وكاتم خوفه : اهدي يا ماسة امك موجودة وهرجعك ليها …قوليلي فيكي ايه و ايه وصلك لكدة !؟؟
همس قربت بخوف ورعشة ايد مدت ايديها واخدت منه الفون وهو انتبه ليها وسكت وقربلها الفزن واتنهد بحيرة. .
همس بدموع: مالك يا قلب ناناه فيكي ايه حبيبتي !!!
ماسة استقامت في قعدتها من حضن فارس وبلهفة واستنجاد: ناناه همس…وحششتييني اوي وحششتيني …انا محتجالكم اوي…انا ماكناش اعرف ان الحمل ده متعب كدة ؛!! هو انا ليه حاسة اني هموت ياناناه ليه !!؟
همس بإنهيار وخوف: اسكتي..اسكتي …اوعي تقولي كدة فاهمة…موت ايه اللي بتتكلمي عنه ده!! ده انتي لسة وردة بتفتح للدنيا…لسة العمر قصادك…لسة هتفرحي بإبنك وتحبيه وتربيه وتفرحي بيه…اوعي تقولي كدة تاني يا ماسة اوعي …
ماسة سابت الفون ودفنت نفسها في حضن فارس وفضلت تبكي بخوف …وهو قفل الفون وضمها بحنان يهديها …
همس بخوف سابت الفون وقربت من رعد: حفيدتي يا رعد …ماسة ترجعلي بسرعة انت فاهم!! البنت مش مريحاني ابوس ايدك رجعها بسرعة…انا مش مطمنة البت فيها ايه !! انا خايفة عليها…دي ماسة يارعد ماااسة…
رعد ضمها بحنان واتنهد : اهدي يا همس صحتك…ابوس ايدك ما تتعبيني…انتي بالاخص مش بحب اشوفك كدة اهدي…ماسة هترجع قريب ..واللي هي فيه ده مجرد تعب زي اي واحدة حامل وكمان خوفها ده كمان طبيعي اني نفسك في حملك كنتي دايما متخيلة انك هتموتي وتسبيني فاكرة!!! هي بس لوحدها بعيد وده محسسها بالخوف المهم دلوقتي انا لازم اشوف حد يوصلنا بفادي وحلا قافلين الفونات بتاعتها في الاجازة الزفت دي والبنت عايزة تسمع صوتهم وتطمن …ده اكيد هيفرق معاها شوية لحد ماترجعلنا…
همس بدموع: طيب هو الحمل فيه خطر ولا حاجة !! يعني انتم مطمنين انها هي والجنين بخير!!؟ ريح قلبي وقولي مخبي عليا ايه يا رعد!!؟
رعد : والله ما مخبي عنك حاجة ..هي فيه دكتور رايحلها دلوقتي هنعرف منه حالتها وهل اللي هي فيه ده تعب حقيقي ولا نفسيتها بس اللي تعبانة وصدقيني هطمنك اول ما اعرف …اهدي بقي انتي اعصابك مش حمل كل ده!!
همس بصت للسما برجاء : يارب…يارب ولادي واحفادي وانا عايشة لا!! يارب ما اشوف اليوم ده ابدا ..ولا اودع حد منهم وانا عايشة…خدني الاول يارب وبعد كدة استرد امانتك منهم..بس انا ضعيفة مش حمل الصدمة دي…يارب خدني قبلهم يارب
رعد ضمها بغضب وعنف: انتي بتقوولي ايه!!! اوعي تدعي كدة تاني انتي فاهمة!! هو يعني انا اللي هتحمل موتك!؟؟ بتفكري فيهم ونسياني ياهمس!!؟
همس ارتاحت في حضنه بحزن: انا كبرت يارعد مش حمل الخوف اللي احنا فيه ده انا حاسة ان فرط العائلة دي بيفرط من بين ايدينا..زرع السنين بيضيع في الهواء…انا مش مرتاحة ..نفسي اغمض عيني وافتحها الاقيهم كلهم متجمعين حاولينا زي زمان …لاحد غايب ولا حد ناقص..لاحد خايف ولا حد موجوع…لاحد بيتألم وبيداري وساكت …ولا حد ضايع وتايه…انا تعبانة يا رعد قلبي واجعني علي حال الكل ..
رعد اتنهد بوعد وهدوء: قريب ..قريب يا همستي كلهم هيكونوا هنا معانا وجنبنا ما تقلقيش …انا مش هرتاح الا لما الم شملهم تاني …
*************************************🌹بقلم ريحانة الجنه🌹
كان واقف بيتابع كشف الدكتور عليها بغيرة وغيظ بس خوفه عليها وقلقه كان هو المانع الوحيد ليه انه يسحب سلاحه ويطير رقبة الدكتور وهو بيلمسها اللمسات البسيطة والعادية دي..واللي تقريبا قليلة جداااا وكمان خالية من اي مشاعر وهو عارف لكن جنون الغيرة جواه كان عاميه عن اي عقل …
قرب من الدكتور بضيق وعاقد حاجبه بغيرة: خير يا دكتور هي فيها ايه كل ده كشف و ايه كل الاسئلة اللي بتسئلها عليها دي !!! هو فيه ايه!!؟
شاكر: بص يا فارس بيه المدام واضح كدة انها عندها تسمم حمل وكل الاعراض اللي عندها دي بتقول كدة حتي شكلها واضح عليه..وللتإكيد انا اخدت منها عينة الدم دي للتحليل علشان اتأكد واضح كمان ان الانميا عندها نسبتها عالية والصفائح الدموية كمان هي الحقيقة عايزة فحص شامل حالتها متأخرة اوي ربنا يستر…
فارس بجنون سحبه من هدومه بغضب : انت بتقول ايه!!؟ خطر ايه ومتأخر ايه !!؟ هي عندها ايه بالظبط فهمني !!! ولو الحمل ده هيضرها نزله انا مش عايزه انت سامع !!؟؟
ماسة بدموع وضعف وصوت واهن: انت بتقول ايه!؟؟ انت مجنون اوعي تسمع كلامه ابني لا انا كويسة مافيش حاجة..
شاكر بهدوء: يا جماعة لا انا ولا انتم اللي هنقرر الوضع ايه تسمم الحمل اللي عند مدام ماسة بيحصل وارد لستات كتيير مع بداية الشهر الخامس لحد السابع وبمجرد ما بتتحسن حالتها وحالة الجنين الخطر بيزول الا في حالة واحدة لو حالة الجنين هي اللي اتدهورت بشكل قوي يعني التسمم ده اثر علي رئته ونموه وقتها بيكون احتمال ولادته ضعيف ويا بيموت في بطنها يا بتولد ويموت يا بيدخل حضانة وبردوا يموت ونادر انه يكمل ويعيش….
ماسة ضمت بطنها برعب: يعني ايه!! وانا ابني حالته ايه انا كدة خوفت طمني ارجوك!؟
شاكر اتنهد: اولا لازم جهاز سونار علشان احدد بدقة وضع الجنين والمشيمة وحجم الجنين كمان اذا كان طبيعي ولا اقل من الطبيعي ….وكمان تكون نتيجة التحاليل اللي هعملها تطلع ..وقتها هقدر اقولكم الوضع ايه والحالة بدقة اكتر..
فارس بغصة قلب وخوف: طيب..طططيب لحد ده ما يحصل هي وضعها ايه وهنعمل ايه!؟؟ فيه خطر عليها الايام اللي جاية !! ممكن تتعب وتتألم اكتر ؟؟؟ فهمني !!؟
شاكر بيجمع ادواته : اولا الراحة التامة الفترة دي والهدوء نفسي كمان مهم…التغذية الصحية والمستمرة والادوية والڤيتامينات اللي هبعتهالها …وان شاء الله انا هتابع معاكم خطوة ..خطوة لحد ما ربنا يسهل ونطمن علي الجنين وعليها ..
وبحرج قرب من فارس: ممكن دقيقة برا من فضلك!!؟
فارس عقد حاحبه وبص لماسة بدهشة وبعد.كدة سحبه بعيد عنها بقلق: خير فيه ايه!!؟ هي ماسة فيها حاجة وانت مش عايز تقول قدامها!!!!؟
شاكر بحرج: ايه لا لا..ابدا ان شاء الله هتكون بخير..بس كنت يعني عايز اقولك ان لحد ما اقدر اعملها سونار واطمن علي وضع المشيمة مطلوب منك طلب مهم….لاني مهما حاولت اعرف ده بالكشف العادي مش هعرف !؟؟
فارس: ايه المطلوب قول بسرعة!!!.؟
شاكر بيحك شعره بحرج: بص هو العلاقة الحميمة حاليا فيها خطر عليها لان لو فيه سقوط للمشيمة مع العلاقة ده في بعض الحالات ممكن يسبب نزيف في عنق الرحم يفضل تتجنبوا العلاقة دي لحد ما نطمن وكل الامور تمشي مظبوط اظن فهمتني كدة!!!
فارس نفخ بضيق: اها ياخويا فهمتك!! حاجة تاني مطلوبة مني!!؟
شاكر: ايوة تهتم بأكلها شوية دي جسمها ضعيف اوي مايغركش الورم اللي في وشها وجسمها ده !!؟ ده كله من اعراض التسمم اللي عنها مش حاجة صحية هي منفوخة ورم مش تخن…
فارس غمض عيونه بغيظ ووجع وخبط دماغه بالحائط بعصبية: انا السبب شوفتها بتدبل قصادي وتتعب وسبتها هي بتكابر تحكي وتحملني ذنبها وانا غبي واناني ساكت وسايبها…
شاكر بشفقة: هو انا مش عارف اي تفاصيل عن وجودكم هنا بس رجالة رعد بيه فهموني انها حفيدته والحقيقة هو ليه افضال عليا كتيير واتمني ااقدر اساعدكم…بس هو فيه سؤال!!؟ الجرح اللي في بطنها ده شكله من قريب وواضح كمان انه متخيط بشكل يدوي مش تجميل !! هي اتعرضت لحادثة قريب!!؟
فارس التفت ليه بخوف: هو ممكن يكون الجرح ده هو اللي عملها التسمم!!؟
شاكر بنفي: لا لا تسمم الحمل ده داخلي من الحمل والنقص اللي عندها ونتيجة تفاعلات داخلية مش جرح سطحي زي ده هو اللي هيسممها …بس اللي اقصده انها محتاجة رعاية طبية ونفسية …هي شكلها خارجة من ازمة او بتمر بأزمة مدمرة صحتها بشكل عام صحي ونفسي…وعموما انا هكون دايما علي اتصال معاك لحد ما ربنا يقومها بالسلامة ان شاء الله…عن اذنك انا همشي وهبلغك امتي ناخدها للمستشفي علشان الاشعة وكمان ابلغك نتيجة التحاليل…
مشي الدكتور وفارس دخل جهزلها لبن وعصير واكل وفاكهة ودخل ليها وقعد جنبها بحنان وابتسم…
فارس: ماستي الحلوة ممكن تقومي تاكلي وبعد كدة تنامي تاني!!؟
ماسة بتعب: ماليش نفس…مش قادرة يا فارس ..
فارس سحبها برفق من السرير لحضنه وهو بيقرب العصير منها : ولو قولتلك علشان خاطر ابنك حبيبك تعبان جوا ومحتاج يتغذي هترفضي!!؟ انا مش ححلفك بيا يا ستي ..واضح كدة ان انا مابقتش اغلي ما عندك و الاستاذ ده لسة ما شوفناش وش اهله وحبتيه وبتخافي عليه اكتر مني !؟
ماسة رفعت عيونها لعيونه وابتسمت: عمري ماشوفت واحد بيكدب بإقناع بالشكل ده!!؟ انت عارف ومتأكد اني لا ححب ولا اخاف علي حد قدك انت ولا زيك بس خوفي وحبي ليه علشان هو منك انت!! حتة منك بتكبر جوايا وهتموت لو راحت مني …يعني جزء مني ومنك ممكن يروح ومايرجعش!؟!
فارس اتنهد : يبقي اسمعي الكلام وكلي كويس وساعديني نعمل كل اللي قاله الدكتور علشان نحافظ علي ابننا اتفقنا!؟؟
ماسة بعتاب: انا زعلانة منك اوي!؟! بقي تقول الدكتور نزله!!! مش عايزه!؟ عايز تقتل ابني وابنك يا فارس!!؟
فارس ضمها بقوة واتنهد: اااااااه يا ماسة غصب عني والله…هعمل بيه ايه لو تعبك او ضيعك مني!!! وايوة لسة عند رئي وقراري…احنا هنحاول نحافظ عليكي و عليه سوا ..بس لو وحوده فيه خطر عليكي او ياخدك مني ..لا لا مش هخليه دقيقة واحدة …
ماسة غمضت عيونها في حضنه بتعب: انا بحبك اوي يا فارس اوي…انا اسفة لو كنت ضايقتك النهاردة باي كلمة …انا جنبك مش وحيدة زي ما فهمت من كلامي والله مش قصدي كدة انت مالي حياتي ومش محتاجة حد معاك..بس هي لحظة ضعف ومريت بيها علشان ماما وبابا وحشوني مش اكتر …
فارس خرجها من حضنه برفق وابتسم: انا فاهمك وحاسس بيكي يا ماسة قلبي…وااااه منه لله الدكتور الغبي ده لازم يعني يسدها في شي كدة الاهي تتسد في وشه !!!
ماسة بدهشة: ليه هو عمل ايه!!؟
فارس بضيق: قال ايه ممنوع ااقرب منك!! منع العلاقة يا ختي اهو علشان ترتاحي فضلتي تقوليلي اتهد ..اتهد…اتهد…اديني اتهديت اجباري اهو…
ماسة بتكتم ضحكتها: هو كان عايزك برا علشان كدة!؟ احممم طيب وانت هتسمع كلامه!!؟
فارس قرب من شفايفها وبهمس: لا وحياة اهله انا مش هتحمل بس يعني انا هخليني خفيف خفيف كدة مش هدوس للاخر…
ماسة ابتسمت وسط تعبها بخبث: امممم…يعني ايه فهمني كدة اكتر او اشرحلي عملي علشان افهم كويس!!؟
فارس ضغط علي شفايفه برغبة : عليا الطلاق ماحد سقط المشيمة دي غير دلعك عليا ده…انتي تدلعي من هنا وانوثتك دي تغريني وانا ابقي حصان مالوش لجام طايح في ارض فضا لا حد يقدر يوقفه ولا يمنعه…
ماسة بهمس : فارس !!؟
فارس قرب اكتر وهو بيلتهم شفايفها بجوع وحنين ومن بين جوعه كانت كلماته الهامسة بخفة : قلب فارس…وعيون فارس…وروح فارس..
ماسة من بين جوعه ليها برغبة مجنونة كانت بتلقط انفاسها بصعوبة : انت مجنون بجد…هو مش قالك ممنوع انت بتعمل ايه !؟؟
فارس بيبعد الاكل اللي جهزه ليها وقرب ليها اكتر: هو يقول زي ما يقول …وكمان انتي قولتيلي اشرحلي عملي علشان افهم!!! انا اهو هشرحلك عملي اهو !!؟
ماسة بمكر: وهتشرحلي ايه بقي!!؟
فارس بحنين واشتياق : هشرحاك ازاي الحصان يجري في الفضا بس وقت اللزوم نشد اللجام…هاه…اشرح!؟؟
ماسة بضعف: اشرح بس وحياتي خد بالك عليا علشان انا مستسلمة لاقصي درجة!!؟
فارس بيحضن شفايفها بشفايفه بحنان ورقة: اجمل لحظاتك لما تكوني مستكينة ومستسلمة كدة…بتكوني مختلفة عن الشرسة المجنونة اللي بتعلم علي جسمي علامات زي المتوحشين…خاليني استمتع معاكي بالهدوء ده…بس ما تخافيش مش هأذيكي ولا اوجعك…بس وعد بعد شوية تاكلي وتسمعي الكلام!!؟؟
ماسة شدته بقوة وقربته منها اكتر ولمست شفايفه بجنون: ششش…انا جعاانة وانت كمان كمان جعان…شبعني حب الاول وبعد كدة الاكل ده امره سهل….
فارس بجنون: بعشقك يا ماسة بعشقك!!

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى