رواية رحمة الفصل الثالث 3 بقلم آية أبوالخير
رواية رحمة الجزء الثالث
رواية رحمة البارت الثالث
رواية رحمة الحلقة الثالثة
يارا.. والله انا شاكه أن هو اللي قتلها علشان يخلص منها
علاء.. مستحيل يكون كريم ده كان بيموت فيها
يارا.. الفلوس متخليش حد يعرف حد يا حبييي
مقدرتش اسمع اكتر من كده ومشيت روحت عند بابا اللي لقيته بيسقف ومرات ابويا بترقصلو
انصدمت من المنظر ياااه هو انا مكنتش فارقه معاك خالص كده يا بابا لاقيت مرات ابويا بتقولو.. ايه رايك بقي طلعتك من اللي انت فيه
بابا.. اه والله ربنا يخليكي ليا
هي.. مدام بسطك يبقي تسمع كلامي
بابا.. انتي تأمري يا حبيبتي
هي.. عايزاك تصحصح كده ومتخليش جوز بنتك ياخد حاجه ويتنزلك عن الورث ولا هو هياخد الفلوس كده عالجاهز
بابا.. بس ده حقه يا وليه
هي.. جت كسر حقه بقولك ايه انت لازم توقفو عند حده وقولو كده بالعربي مالوش فلوس وأعلي ما في خيله يركبه اه خليك كده ناصح متبقاش خرع
بابا.. هكلم معاه وهشوف ناوي علي ايه
اتصدمت بقي دلوقتي كل اللي هممكو الفلوس ومفكرتوش تشوفو مين اللي قتلني يااه انا كنت عايشه في كدبه كبيره اووي
روحت لي علاء لقيت سليم معاه وبأين عليه التعب وقال.. خير يا علاء عاوزني في ايه
علاء.. يارا كانت عاوزه
يارا.. انا هتكلم يا علاء عاوزيك تشوف اجرأت الميراث وتعرف كل واحد حقه ولو تعرف تخلي كريم ميطولش جنيه يبقي احسن وانت محامي بقي وشغلتك واكيد هتلاقي حل ومتقلقش هيكون ليك نسبه في الفلوس
سليم بصدمه.. انتم بتتكلمو جد دي رحمه بقالها يومين ميته لادرجادي مش هماكم وبتفكرو في الفلوس طيب هي غريبه يا علاء انت بقي ايه هي اللي ماتت مكنتش اختك ده انا افتكرتك عاوزني علشان نشوف مين اللي قتلها
يارا.. رحمه اكيد انتحرت مين اللي ممكن يعمل كده
سليم.. هتنتحر ليه وهي اصلا كانت مبسوطه بالجواز وأنها هتجوز حب عمرها
يارا.. سليم مالوش لازمه الكلام ده خلينا في الفلوس
سليم.. يا خساره كنت فاكر ان يارا تهمكم بس طلعتو زيكم زي الغريب بيفكر في الفلوس وبس
علاء.. لا طبعا دي اختي واكيد مش هتحبها اكتر مني
سليم.. محديش حب رحمه ولا هيحبها قدي كان نفسي تعرف كده بس انا اخترت اعيش في جحيم وانها تكون مبسوطه
يارا.. يوووه ما خلاص بقي زهقنا من الاسطوانه دي يا سليم عارفين انك كنت بتحبها وانا قولتلك روحت قولتلها وهي موافقتش نعمل ايه تاني
انصدمت من اللي سمعته وقولت لنفسي.. لا كدابه محصلش انا فاكره اليوم ده كويس اوي
..فلاش باك..
يارا.. انا اتكلمت مع سليم وقالي انك بالنسباله أخته وعمره ما فكر فيكي خالص
انصدمت وقولت.. للدرجادي مش حاسس بيا خالص
يارا.. سيبك منه بقي يا يارا ده بيحب واحده وكمان هيخطب
رحمه بدموع.. كمان
يارا.. انسيه وشوفي غيره ومتفكريش فيه تاني مهما حصل فاهمه ولا حتي تتكلمي معاه ودايما اتهربي منه
رحمه.. حاضر هعمل كده
..باك..
رحمه.. يعني كنتي بتكدبي عليا كل ده
فاقت من زكريتها ولاقيت سليم بيقول.. يارتني ما سمعت كلامك وبعد انا كمان ممكن لو كنت قربت منها واتكلمت معاها كانت حبتني
يارا.. سليم خلاص اللي فات مات خلينا في الورث دول ملايين
سليم.. وانا مستحيل اساعدك في كده حتي لو هتدوني نص الفلوس سلام
مشي سليم وقالت يارا.. فقري وحمار دي اختك الله يرحمها بقي
علاء.. سليم عنده حق يا يارا
المفروض ندور علي اللي قتلها مش الورث
يارا.. علاء انا قولت اللي عندي وهنمشي بإجراءت الورث من غير حتي سليم
كنت واقفه مصدومه للدرجادي انتي وحشه اوي كده يا يارا وانا مكنتش شايفه وحشتك
لقيتها بتقول.. انا ماشيه
علاء.. راحه فين
يارا.. مش مهم تعرف سلام
مشيت وراها علشان اعرف هي رايحه فين وقولت.. اكيد وراها سر ولازم اعرفو
بص كانت الصدمه لما لاقيتها رايحه بيت بابا ازاي ومقلتش لي علاء ليه دخلت الشقه وقالت.. ايه عماله ترني ترني صدعتيني جتك الهم فيكي انتي وأبنك
محسن.. الله وانا مالي أن انا يا لمبي
مكنتش فاهمه ايه إللي بيحصل وايه علاقه يارا بامرات ابويا ولقيت يارا بتقول.. علاء حاسس بالذنب ومش عاوز يمشي اجراءات الورث
مرات ابويا قالت.. نعم وحياه امه هو هيشتغلنا ولا ايه لازم تلاقينيه بدل ما اروح امسك في زماره رقبته انا ما صدقت ان اقنعت ابوه يارا.. لا سيبي الموضوع ده عليا انا هعرف اقنعو كويس
محسن.. بس انا شايف ان عيشتك ارتاحت على الاخر
يارا.. وحياه امك ما مين اللي جايب العز ده لك ولامك مش انا برده مش انا اللي خليتها تتعرف على الراجل الكبير وبتضحك عليه وتتجوزه علشان ينوبكم من الحب جانب ولا انتم زي القطط بتاكلوا وتنكروا لولاكش انك خايب وما عرفتش توقع البت وتتجوزها انت وتاخد الورث يا موكوس
محسن.. ومين قال لك يا اختي ان انا ما حولتش حاولت كتير بس هي اللي كانت بتحب كريم وما كانتش شايفه غيره
مرات أبويا.. بس انت صحيح يا بت يا يارا ما تعرفيش مين اللي قتل البت دي
يارا.. ايه يا اختي بركه مش مهم نعرف ده عمل فينا جميله ده انا هاين عليا اروح اشكره بنفسي بس اعرف هو مين اهو وفر علينا خطت تانيه وهدت حيل
محسن.. ناويه على ايه يا رستينا
يارا.. لا ريح انت وامك دلوقتي معدش ليكو لازمه الجاي كله عليا انا
محسن.. اه بس اوعي تنسينا يا حلو بدل ما نطربقها على دماغك وانتي عارفاني لا نعيش عيشه فل لنموت احنا الكل
يارا.. ما تهتدنيش يا ابن بهيه لانك عارف ان انا مبتهددش ولو مش عاوزه اديك حاجه انت وامك مش هديك ويالا بقي ختو من وقتي كتير سلام يا غجر
مشيت يارا وقال محسن.. ايه ده ياما حيه براس ست
مرات الاب.. والنبي حاسه ان البت دي وراها لعبه كبيره اووي وهطلعنا من المولد بلا حمص
محسن.. ولا حتي حلاوه ياما
الام.. صبرني يارب ياتخده يا تاخدني
محسن.. يبقي ياخدك انتي ياما انا لسه صغير
حسيت انى مش عاوزه اعرف حاجه ولا عاوزه اعرف حتي اللي قتلتي اللي انا عرفتو كان صدمه كبيره عليا مكنتش عارفه اروح فين فكرت في كريم روحتله لاقيته قاعد ماسك الموبايل وبتفرج علي صوري حسيت اد ايه اني اخترت صح ده وقولت.. انت الحاجة النضيفه اللي في حياتي يا كريم يارتني كنت اتجوزتك من زمان وهربنا من الدنيا الوحشه دي كلها غدر وناس بي الف وش
لاقيت الباب بيخبط فتح كريم وكان بابا اللي قال.. ازيك يا كريم عامل ايه
يا تري كريم هيوافق يتنازل عن الورث ولا لا ومين اللي ورا قتل رحمه 🤔
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحمة)