روايات

رواية رحلة جديدة الفصل التاسع 9 بقلم رندا شرقاوي

موقع كتابك في سطور

رواية رحلة جديدة الفصل التاسع 9 بقلم رندا شرقاوي

رواية رحلة جديدة الجزء التاسع

رواية رحلة جديدة البارت التاسع

رحلة جديدة
رحلة جديدة

رواية رحلة جديدة الحلقة التاسعة

كانت لازالت تبكي عندما قاطعها رنة التليفون، مسحت وجهها من الدموع، لما لقت فاطمه، بس هتقول ليها ايه مش مهم نتفوق المهم يبقى فيه ثمن الدروس بتاعة الثانوي…
فتحت الخط لكنها صدمت من بفرحة صديقتها، وهي تقول:
_ حبيبتي انت شفت النهاردة بابا قال لي ايه؟
_ايه؟
_ انا سمعت منه ولقيت فرصة جميلة اوي و..
ايمان بعصبيه: الله يبارك فيكي، خلصي قولي عايزة تقولي ايه عشان أقفل
فاطمة بدهشه من كلام ايمان الحاد سألتها: ليه في حاجه في حاجة تخليكي زعلانة الزعل ده كله، اكيد بابا وماما متعاركين معاكي على حاجة.
ايمان بهدوء: لا مفيش حاجه احكي يا فاطمة ب
فسالت بقلق: متاكدة انك كويسة؟
ايمان بهدوء: متاكدة
فاطمة: بابا النهارده قال لي لازم تدخلي الصنايع علشان مجهودك عالي تدخل في الصنايع تقضي الثلاث سنين دول بخير، تدخلي على كلية هندسة او تدخلي قسم تفصيل وتبقي خياطة.
ايمان بقلق وعدم فهم:
_ هندسة من الصنايع؟ او خياطة يعني انتي هتدخلي صنايع؟ وبعد من الصنايع دي هتدخلي كلية هندسة؟ او تكملي في الفنون او تصميم انا بصراحة مش فاهمة، خلي باباك يكلمني، ويفهمني ازاي هندسة…
نادت فاطمة على والدها وطلبت منه ان يتكلم مع ايمان يوضح لها
ابراهيم: الو الو حبيبتي ايمان انا ابو فاطمة انت اكيد عارفاني من زمان
ايمان بالاحترام وادب: اكيد اكيد يا عمي انا عارفاك اتفضل قول ليا وفهمني انت احسن من المفعوصة اللي جنبك، اللي مش عارفة تفهمني ..
ابراهيم بتفاهم: حبيبتي انا كنت بقول لفاطمة تدخل صنايع عشان الظروف وهي جايبة مجموع عالي زي ده هتدخل اي قسم يعجبها او تفصيل زي ما هي عايزة بعد منها هتتعلم في السنوات دي التفصيل، تتعلم تصميم فساتين وتتعلم تصمم حاجات كتير ده هيفيدك بعدين..
_ يفيدها بعدين في ايه يا عمي
_ انا هقولك بعد ما تخلص الثلاث سنوات دول تنتقلوا على المعهد، المعهد ده بتاخده في سنتين، بتكون في مصممين كبار يعلموكم الخياطة والتصميم على مستوى عالي وبعدين بالشكل ده هتجيب مكن خياطة كتير والكلام ده هيكون بالتقسيط وبعدين هتبداو تشتغلوا عليها للناس في تصميم هدوم رجالي وهدوم حريمى وهدوم اطفالي هتكونوا معروفين ومشهورين بالبلد ممكن تاجروا استوديو تعملوا فيه او الدكان تعملوا فيه هتكونوا معروفين وممكن تدرسوا في الكلية وانتو بتشتغلوا ناس كثير هتيجي عندكم بالشكل ده وغير ده كله مش هيكون في مصاريف فلوس كثير لان الصنايع ارخص بكثير من الثانوي العامة.
ايمان: فعلا يا عمي كلامك صح
ابراهيم: وكمان الثانوي دلوقتي ثلاث تربع الكليات فيها ملهاش اصلا وظائف فانا بقول لكم دي هتكون حاجة
مضمونة ليكم انت وبنتي وعندما سمعت ايمان الكلام ده بدا الكلام يدخل عقلها، ودماغها تفكر في كلام ابوها وتفكر في كلام الحاج ابراهيم ابو فاطمة…

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

قراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحلة جديدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى