روايات

رواية رجفة قلب بارد الفصل السادس 6 بقلم شروق مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية رجفة قلب بارد الفصل السادس 6 بقلم شروق مصطفى

رواية رجفة قلب بارد الجزء السادس

رواية رجفة قلب بارد البارت السادس

رجفة قلب بارد
رجفة قلب بارد

رواية رجفة قلب بارد الحلقة السادسة

اتصدمت من كميه الاتهامات الموجهه لها انت مريض بجد والله مريض و مش فاهم حاجه.
والتفتت الي الجهه الاخرة تنظر حتي تتفادى نظرات عيونه الحقيره لها.
ألتفت هو وكمل سواقه و تحدث كأنه لم يصرخ بها منذ قليل و تعرفوا البنت الثالثه كمان !
مي سامعاه و مرتدش
تحدث مرة ثانية بتكلم انا ع فكره !
نطقها بصوت عالي نسبيا وهو بينظر لها من مرايا
مي وهي تربع يدها وتنظر الى النافذه مش ملزمه اجاوبك على فكره ابقا اسأل اختك .
..تمتم بصوت واطي لكنه مسموع معرفه هباب و اشكال زباله شمال يومها مش معدي لما اروحلها بس.
مي اتصدمت لما سمعته و لم تصمت له الاشكال الزباله دي ال انت و اشكالك ال تعرفوها يا زباله انت.
لم تكن غير لحظه محستش غير و بابها فتح مره واحده و جذبها من ذراعيها ليخرجها من السيارة و قام بهزها بعنف انا الزباله يازباله انتي و صحبتك الشمال اللي بتتشقطوا مع رجاله عادي في الشارع.
مي بألم اااه ابعد عني انت انسان مريض و مجنون سيبني بقا.
تحدث بفحيح لو شوفتك تاني مش هرحمك سامعة.
تركها وركب سيارته و أنطلق بسرعه منفعل وذهب بعيدا.
كانت تتوجع و تبكي امسكت ذراعيها بألم وهمست حيوان ومش طبيعي.
نظرت وجدت نفسها قريبه من منزلها فهرولت ودخلت غرفتها واترمت علي الفراش تبكي في انهيار ليه كده ليه يقول علينا كده .
فاقت مي عندما شعرت بهبوط شلالات من الدموع الساخنه علي وجنتيها فهو اول شخص يحكي عنها هكذا بطريقه سيئة لكنها انتوت علي تلقينه درس هامسه لحالها ” لا لايمكن اسيبه متهني وانا احرق في دمي كده” ومسحت دمعتها و حاولت تشغل نفسها بالركض لتخرج كل الطاقه السلبيه الذي اخذتها و خلصت و رجعت الى الفندق
وجدت سيلا جالسه علي الفراش و امامها اللاب توب و علامات الصدمه علي وجهها سيلا في ايه مالك وشك اصفر ليه كده انتي يابنتي فيه ايه
لم تجدها ترد بحثت علي همسه وجدتها نائمه دخلت لها همسه اصحي انتي كمان جايه تنامي هنا.
همسه بتتاؤب اثر النوم في ايه يا مي بتصحيني بدري ليه سيبيني اكمل نومي بقا.
وكادت أن تغفل مره اخرى حتي جذبتها مي من ذراعيها محدثه
اختك مالها يا بنتي انا سيباكوا نايمين قومي شوفيها مالها متنحه كده و مش بترد عليا.
نهضت الاخيره بفزع و فتحت أعينها علي اوسعهم سيلا مالها فيها ايه .
ذهبوا لها مره اخرى حتي أقتربوا لها يهزوها ثم اتجهوا اعينهم نحو الجهاز الذي امامها
حتي اتصدمت من هذا الخبر المشؤم !
مي بزهول ماتت ده معناه انهم و صمتت لم تكمل .
همسه لم تفهم بعد في ايه يا مي فهميني و مين دي اللي ماتت سيلا مالها حد يفهمني.
داخل مبني الداخليه صباحا
هرج ومرج داخل الداخليه و اللواء ايمن الجابري منفعل
: ده تهريج ازاي ده يحصل ازاي و عليه حراسه مشدده
ازاي ينتحر و كل ده و انتو نايمين يا حاضره الظابط ؟
حضرتك متحول للتحقيق انت والطقم ال عندك .
لعدم المحافظه علي السجناء عندي اتفضل
خرج الظابط واجرى مكالمه لصديقه الذي بمجرد ما رن فتح سريعا.
اللواء محسن لازم اقابلك ضروري موضوع لا يحتمل التأخير ؟
محسن حاضر هعدي عليك في مكتبك موجود امتي؟
اللواء دلوقتي لو ينفع موضوع كبير فانتظارك و اغلق معه .
و حاور نفسه اغبيه اغبيه لازم تبعد لحد ما الامور تهدي مش هيسيبوها في حالها !
مرت نصف ساعه و حضر صديقه محسن و الد سيلا و بعد الترحاب و السلام تحدث محسن :خير يا ايمن قلقتني و خليتني اجي بسرعه ليه موضوع ايه اللي لا يحتمل التاخير اوعا تقول سيلا حصل لها حاجه و وضع يده علي قلبه
محسن كلم اللواء ايمن قبل ذلك لوضع حراسه لابنته بعد مكالمه التهديد
اللواء ايمن اطمن يا محسن محصلش حاجه لبنتك لكن للاسف القضيه كبيره والطبيب مات مقتول داخل السجن ، وتم العثور علي جثه الممرضه مذبوحه و مرمية بجانب النفايا بعد ما جالنا بلاغ باختفاءها عثرنا علي جثتها انهارده الصبح !.
محسن صدم من هول ما سمع اذن الدور علي ابنته وعند الوصول للنقطه دي زادت دقات قلبه ولم يقوي علي اخذ نفسه
اللواء فزع من هيئته محسن محسن .
و نده علي عسكري الذي بالخارج حد يناولني مياه بسررعه وظل يهوي وفتح ازرار قميصه وناول له مياه وشرب منه قليلا
اهدي بنتك بخير و انا اضمنلك انها هتكون بأمان.
ونده ع عسكري مره اخر هات واحد ليمون بسررعه وذهب ليلبي طلبه
ورجع لصديقه مره اخري اسمعني بس يا محسن كويس في اللي هقولهولك.
بنتك دخلت نفسها مع مافيا و الناس دي مش بتلعب دي وراهم ناس تقيله اوي واسهل حاجه بيعملوها وقت ما يتكشفوا القتل هو الحل الوحيد لهم.
و بنتك دخلت معاهم للاسف بسبب اخر مقال نزلته و شرحت تفاصيل الجريمه بأكملها و مكان الطبيب و تفاصيل كثير جدا و هما مش بالسذاجه حتي لو مكتبتش اسمها انهم مش حيعرفوا يوصلولها دي باماره المكالمه دي عصابه عارفه هي بتعمل ايه و بتتعامل مع مين للاسف دي شبكه كبيره جدا.
واطرافها بالخارج ولما بيحسوا انهم قربوا يكتشفوا بيصفوا الطرف الداخلي تأمينا لنفسهم بالخارج
بعد مكالمه التهديد اللي جاتلكو لازم سيلا تبعد عنهم .
و للاسف بموت الطبيب والممرضه يبقا مفيش قضيه كمان الا اذا بنتك لو معاها نسخه من الصور وحبت تلعب بيها معاهم و قتها بجد مش حيسبوها فحالها و عشان انت قولتلي انها متدهوره ممكن بجد تأذي نفسها .
عشان كده جبتك عشان نوصل لحل بنتك لازم…
محسن استمع له للاخر واخيرا رد و فكرك هي هتوافق علي حاجه زي دي؟ افرض نكشت وراهم فعلا ؟ و هي هناك !
رد اللواء بثقه لا من الناحيه دي اطمن جدا ! معاها ذئب الداخليه مش هيديها اي فرص لاي شئ
و لو فكرت بس تفكير بسيط هنقدر نسيطر عليها متقلقش.
محسن بإمتنان انا مش عارف بجد من غيرك كنت عملت ايه .
اللواء احنا اخوات ولا انت نسيت
محسن انسي ازاي دي عشره عمر
اللواء لسه كنت مع احمد امبارح و كنا بنتكلم سوا علي ايام زمان.
و ظلو يثرثروا و يسترجعوا ذكريات زمان و استأذن محسن للعوده للبيت للمهمه الاكبر اقناع زوجته بسفر سيلا للخارج
بعد شد وجذب بين نرمين و محسن بعد ما شرح لها كل الامور طيب و همسه هتروح معاها برده.
محسن لا طبعا همسه هترجع مع مي بعد ما يخلصوا الافتتاح انهارده يعني هيوصلوا هنا علي بكره الصبح ان شاء الله
نرمين ما زالت غير قادره علي الاستيعاب يعني حتي مش هشوفها و اسلم عليها.
محسن حاول يهدأها هانت هي فتره وهترجعلنا تاني.
نرمين و انت عارف بنتك هتسكت و لو رجعت مش هتنكش وراهم بنتي و انا عارفاها.
محسن و افتكر ! كلام صديقه علي هذه النقطه و رد عليها متقلقيش يا نرمين ايمن طمني انه مطلع معاها اكفأ ظابط مخابرات علي مستوي الداخليه كلها و هيعرف يتعامل معاها كويس !.
و خلي بالك ايمن نبهني لنقطه معينه ؟
لو اتكلمتي معاها انهارده متجبيش ليها سيره انها حتسافر و لا اي كلام من ال اتكلمنا فيه.
هي هتسافر بعد الافتتاح علي طول ! لان لونبهتيها حتهد الدنيا وقتها و منطمنش هتعمل ايه؟
نرمين لا مش هقولها حاجه اهم حاجه تبعد عن العصابه دي في اسرع وقت وتكون بامان.
….
في مكان اخر
الحوار مترجم
ماذا فعلتم ؟ هل حصلتم علي الادله؟
الرجل الاخر تحدث سيدي لقد تم تصفيه الطبيب و الممرضه ولكن لم نجد اي ادله معهما ورلم نجد للصحفيه اثرها الي الان و لم توجد قضيه تم حفظها مثل سابقها.
تحذير لك الصوره الخاصه بي ان ظهرت سأمحي وجودك افهمت ؟
رد الاخر لا تقلق سيدي لا اثر لاي صور و ان وجد سأتصرف ، وداعا.
…..
استيقظ عاصم علي صوت طرق الباب و قام بفتحه وابتسم واخذه بالأحضان معتز حمدلله علي السلامه حبيبي تعالي
.ااااه هلكان بجد و عاوز انام مش قادر.
ضحك عاصم تعالي ريحلك شويه قدمنا يوم طويل انهارده اووووي و كمان محضرلك مفاجأه هتعجبك اوي و ابتسم بخبث !
معتز مش عارف مش مطمن من مفاجأتك حاسس وراها بلاوي خير ان شاء الله؟
..لا لما تريحلك شويه و بعدين نروح الفرع
……
اخيرا خرجت من سكوتها واعينها تنذر بهبوط الدموع لكنها تأبى النزول طيب ليه عملت ايه عشان تموت بالطريقه البشعه دي كل ده عشان بتحاول تظهر الحق ! هو احنا رخاص اوي كده.
كادت همسه تتحدث لتواسيها منعتها مي و أشارت لها برأسها بمعني اتركيها تخرج ما لديها .
لكنها أزدادت أنهيارها يعني
ده جزاءها انها لما شافت غلط و بتجيب حقها تتذبح بسهوله كده ! و اولادها تتيتم ياه الانسان رخيص اوي كده عندنا للاسف احنا معندناش اي قيمه هنا بيتاجروا بينا علي حسابهم بيقتلونا و بيسرقونا عشان هما يعيشوا شايفين الفرق واضح ازاي ! يخطفونا ويغتصبونا ويسرقونا و اطفالنا تتخطف من باب بيتنا بدون وجه حق”
اخذت انفاسها و خرجت ما بداخلها
عشان هما يعيشوا ويجروا ويكونوا حياه جديده علي حسابنا احنا.
علي كل ام قلبها اتقهر علي ضياع وموت أولادها اللي اتخطفت و مرحموش اب وهما بيغتصبوا عرضه وشرفه
ما كفهومش ولسه بيتاجروا و يسرقوه عشان يعيش انسان علي حسابنا .
وجع اب ربي وعلم وكبر يروح قدام عنيه ليه بيعملوا فينا كده ليه مرخصنا كده ليه مش بيوقفوا المهزله دي احنا بقينا في غابه .
انهارت في بكاء مرير حتي جذبتها مي و همسة داخل احضانهما وبكوا ثلاثتهم.
أتكلمت وسط شهقاتها بس انا انا السبب انا اللي بسبب مقالي وضحتلهم تفاصيل انتبهوا ليها انا السبب كلمتني تستنجد بيا قولتلها انا معاكي و في ظهرك اتغدر بيها انا انا السبب.
مي حبيبتي ده نصيبها مش انتي السبب و لا حاجه متحمليش فوق طاقتك هي شافت واقعه و راحت بلغت و انتي قابلتيها هناك صدفه و اتكلمتي علي هذا الاساس عشان تشغلي راي العام و تبقي قضيه راي عام عشان يكون هناك رادع قوي لكن للاسف هما ليهم خونه كتير هنا بينفذوا طلباتهم من غير تفكير .
سيلا مسحت دموعها و بثبات نعم لن تتخاذل هكذا لن تكون ضعيفه هكذا لا مش نصيبها كده و انا مش هسيبهم هفضل وراهم لحد اخر نفس فيا لحد مايوقعوا واحد ورا تاني زي الكلاب.
مي تركت حضنها وتحذير وجهت لها كلام ابعدي عنهم انتي مش ادهم فاهمه.
سيلا حاولت تطمنها لكنها سوف تنفذ ما يدور بعقلها حاضر يا مي.
مي مش مرتحالك والله خايفه عليكي بلاش تأذي نفسك.
سيلا لم تتكلم فقط هزت راسها بنعم.
همسة بقولكو ايه فككو من جو الدراما اللي علي صبح دي ياريتني ما جيت معاكي بجد انتو الاثنين اوفر اووي الصراحه.
مي خليكي علي جنب انتي يافنانه ولا اقولك هوينا انهاردة هنسيبك انهارده طول نهار ارسمي براحتك عشان ورانا شغل انا و الاستاذه دي.
همسه هتوحشوني اوووي اووي بجد متتاخروش عليا بقا ها.
مي بتتريقي شكلك.
همسة بضحك يقطعني انا لا ابدا .
مي بقولكو ايه عرفتوا شوفت مين قبل ما اطلعلكم؟
وغيرت ملامح وجهه باشمئزاز.
سيلا و همسه في نفس واحد مين
مي اخو رودينا.
سيلا ماهو يا بنتي ده اللي حميته امبارح بكوبايه المياه.
مي بضحك لا ليه اخ تاني سقيل و ملزق في نفسه كده و شايف حاله اوي مش عارفه علي ايه و مستفز جدا اتعاركت معاه تحت في الريسيبشن وطلعو اصحاب الفندق علي حظنا الهباب.
بقلم شروق مصطفى
سيلا متفاجئة اصحاب الفندق .
مي اه شوفتي عاوزين نظبطوهم مقالين ثلاثه حلوين خلي سياحه تنضرب عندهم ولاد اللي تيت دول.
سيلا تنتاست الي فات و ظلت تضحك جامد اوي اوي بس كده.
وضاقت أعينها تفكر بس انتي دخلك ايه طيب انا وليا عداوه معاه من زمان انتي بقا هو اتصدر ليكي في حاجه؟
اتنهدت بضيق للاسف اه بس محبتش ايامها احكيلك حاجه و قابلته انهارده برده و…
حكتلها علي موقف القديم والجديد
ونفس النظره و كلام المهين اللي يسد النفس ده لكن انا اقسمت اني هرد له كل اللي عمله فيا و فيكي انتي كمان مش هسيبه.
همسه متدخله و الله ما فاهمه حاجه منكوا انتو الاثنين انا هقوم اجهز الادوات الرسم و انزل ادور علي مكان هادي و رومانسي كده وارسم عشان المسابقه قربت باي.
.مي قومي يا رايقه انتي.
وخلينا احنا بقا هنعمل فيهم ايه ؟
ربعت سيلا رجليها علي السرير قصاد مي كده اللعب هيبدا يحلو احنا سبناهم زمان لكن
هما اللي بينكشونا دلوقتي و زمان كنا فافي و بابي و كيكي دلوقتي فيش كلام ده صح.
مي مشجعها لكلامها صح .
سيلا وهي تقبل يدها وهي تتحدث احنا بس نتاكد من موضوع اصحاب الفندق و طبيعه شغلهم و نضربلهم كم مقال .
و ضحكا ضحك شرير ها هاه هاه هاه.
علي خروج همسه بعد ما جهزت
والله مجانين.
ما وفق الا مجمع اخرتكوا هباب انتو الاثنين وأبقوا اسالوني .
قاما الأثنين بالقاء بعض المخدات فهرولت من امامهم يا مامي اللحقيني.
و خرجت و اغلقت الباب وراها.
……
واقف بكامل اناقته ببدلته السوداء و وضع افخر العطور لديه و قام بتمشيط شعره
،و وجه كلامه لأخيه الذي قد غلبه النعاس قليلا ارتاح شويه وخلي تليفونك جانبك و متتاخرش
هخلص كم حاجه هناك تكون ارتحت انت سامعني انت يا بني و اقترب منه.
رفع الاخر ايده بمعني تمام
ابتسم له عاصم ماشي سلام.
ولم يكاد يخرج حتي اصدر هاتفه عن اعلان عن مكالمه ما
عاصم الو تحت امرك يا فندم.
ايوه يا عاصم جاهز ؟
عاصم جاهز يا فندم.
نفذ النهارده بعد ماتنهوا الافتتاح علي طول مفيش وقت ! انت عارف.
عاصم عارف يا فندم متقلقش
. معتمد عليك
عاصم ان شاء الله اكون اد الثقه دي يا فندم.
و تم انهاء المكالمه.
و بعدها هو قام بأجراء مكالمات اخري
جهز لي طائرتي الخاصه عاوزها مطار الغردقه الساعه … بدون تأخير فاهم .
و اغلق و قام بأجراء مكالمه اخري لكن باللغه الالمانيه
الحوار مترجم
عاصم اهلا سيدتي سوف احضر اليوم انا وضيف ما ارجو تجهيز المكان قبل الحضور
الي اللقاء.
..و تم غلق المكالمه و توجهه الي مقر الشركه ليتابع التجهيزات المقامه و الحفله ايضا حيث سيقوموا بقطع شريط الاحمر اولا و بعد ذلك القاء كلمه و ثم اللقاء بعض الصحفين الصور و الحوار معهم و فجاءه …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رجفة قلب بارد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى