روايات

رواية رجفة قلب بارد الفصل الثالث 3 بقلم شروق مصطفى

موقع كتابك في سطور

رواية رجفة قلب بارد الفصل الثالث 3 بقلم شروق مصطفى

رواية رجفة قلب بارد الجزء الثالث

رواية رجفة قلب بارد البارت الثالث

رجفة قلب بارد
رجفة قلب بارد

رواية رجفة قلب بارد الحلقة الثالثة

نزل الثلاثي للمطعم الخاص بالفندق و طلبوا طلباتهم و بعد قليل اتي النادل بطلباتهم و أتفقوا بعد أنهاء وجبتهم يكتشفوا المكان الاول ، و بعد ذلك يسألوا عن مقر الشركه و يقوموا بأنهاء عملهم بتلك الشركه الجديده أنهو وجبتهم ثم
قاموا ب التمشيه قليلا و لم يخلوا بالهزار و الضحك ايضا لحد ما أقتربوا من حوض السباحه الكبير
و ما زالوا يثرثروا و يمرحوا لحد ما.

مي والله أنا نفسي أقعد هنا علي طول و كل يوم أنزل ال بسين ده شكله و وهم ما تيجي ننزلوا شويه بعد مانخلص شغل.

همسه هتفت الصراحه شكله مغرى أوي بس أنا مش مستعدة و معملتش حسابي.

سيلا أبتسمت بخبث لم تلاحظهما مي و لا همسه طيب: و اللي يحققلكوا أمنيتكوا تعملو ايه؟
مي وهمسه في نفس واحد بحماس ..أزاي يعني مش فاهمين…

و لم يكملوا كلامهم و كانت قد أوقعتهم داخل الحوض السباحه دفعتهم فجأه مره واحده، و شربوا بعض المياه و بدأوا في السعال.

سيلا بقهقه و لم تتوقف عن الضحك بصوت عالي حققت لكوا أول أمنيه أهو.
مي والله م نا سيباكي بس لما اطلعلك يا زفته.
همسه ماشي يا سيلا.

و ما زالت سيلا تضحك بصوت عالي كأنها لم تضحك من قبل و لم تعدي ثواني و كانت سيلا بجانبهم داخل البسين و كانت الصدمه من نصيب كلا من مي و همسه.
رفعت سيلا وجهها لأعلى لترى من الذي تجرأ علي فعل هذا لم يطلع عليه نهار، و صدمت من هويه الشخص انه ذات الشخص الذي حُطم الكامير قبل قليل، وجدته ينظر لها نظره انتصار و ابتسامته الصفراء و ترك المكان بأكمله و ذهب ! .
ضربت بأيديها علي سطح المياه بعنف وأحتد عينيها بغضب ماشي دا انت يومك مش معدي ! يا انا يا انت
و نظرت ل مي وهمسه نظره ناريه عجبكو كده.

همسه بقهقه من حفر حفره لاخيه وقع فيه.
أمسكت الاخرى ضحكتها من منظر التي امامها ؛ لكنها شردت قليلا تتذكر اين راته ايضا ، و لكن لم تسعفها ذاكرتها في الوقت الحالي.

بدأت مي بنثر قطرات المياه امام وجهه همسه و الأخري أيضا و لعبوا سويا، و ألتفتوا المعركه إلي سيلا فبعثروا المياه بوجهها بضحك لتتغلب علي هذا الموقف السخيف، و يقللوا حده غضبها قليلا لكنها لم تندمج معهم و تركتهم و ذهبت لتنظيف حالها من هذه المياه الغبيه!
و أخرجت نفس عالي أه لو شفتك تاني.
اتجهت إلى غرفتها لتغير ملابسها و هي بقمه الغضب، و لاحقتها مي و همسه خلفها.
رجع هو للمطعم و ابتسامته لم تختفي بعد و همس لنفسه دي البدايه ! و شرع في الاكل و انتهي وذهب…
صعدت الى غرفتها و هي في اعلي درجات الغضب ارادت تضرب اي شيئ أمامها دخلت الحمام و ظلت تحت المياه البارده لتهدأ قليلا ، و تنظف نفسها من لمسته ! و غيرت ملابسها المبلله بأخرى و طلعت بالخارج و لم تهدأ ابدا ارادت ان تذهب اليه وتخنقه علي فعلته هذه لم تستوعب صدمتها بعد و ظلت بالغرفه ذهاب و إيابا تتذكر اين رآته ! “حاسه اني شوفته قبل كده بس فين فين ياربي”

حتى لو قابلته قبل أزاي يعمل كده أه لو أشوفك تاني مش هعدهالك علي خير.
و دخلت مي و همسه حاولوا تهداتها
يا سيلا اهدي طيب هو ليه يعمل كده طيب انتي تعرفيه ؟
سيلا مصدقت و أنفجرت بوجههم و انا ايه اللي يخليني اعرف الأشكال دي من الاساس .
واقفين امامها الاثنين لا يدروا كيفية التصرف.
.سيلا بغضب أنا لو شفته مش هسيبه أنا هنزل أدور عليه تحت أكيد مقيم في الفندق الزفت ده ! أبعدو عني كده .
و حاولت تبعدهم عن طريقها للوصول للباب.

و قفوا أمامها يمنعوها من التقدم إلى الباب و نفس الوقت يتحدثوا معها: استني بس ما ينفعش تنزلي كده أهدي بس الاول.
و هرولت مي تقفل الباب بالمفتاح بسرعه و وضعته بجيبها.

لا أنا نازله أبعدوا.
و وصلت لحد الباب سيبيني بقا لازم أشوفه فين ومش هسيبه كده .
و تعالت أصواتها عندما و جدت الباب مغلق و طرقت الباب بإيديها أفتحي الباب يا مي بقولك و غوري من وشي دلوقتي.

همسه أهدي طيب هنيجي معاكي نغير بس هدومنا و نيجي معاكي ماشي مش هنسيبك لوحدك دلفت همسة سريعا إلى الحمام لتبيدل ملابسها

سيلا موجها حديثها لمي سيبي مفتاح هنا.
مي بخوف لا خليه معايا اطمن.

سيلا رافعه حاجبها و هو انا لو عاوزه أفتح الباب هغلب يعني منا ممكن اكلم روم سيرفسRoom service أمشي يا مي من وشي
خرجت همسه سريعا و أخذت سيلا تربت عليها حتى تهدأ و ذهبت مي بسرعه لتغير ملابسها ايضا.

فردت سيلا جسدها على الفراش و الأخرى تحاول أن تهداها قليلا .

همسه كانت تحسس على شعرها أهدى يا حبيبتي هندور عليه كلنا و نعرف عمل ليه ! كده اكيد مش قصده.
غفت بعدها ثم خرجت مي من الحمام أشارت لها همسة ان لا تتحدث عندما وجدتها غطت إلى النوم.
مي حمدت ربنا انها نامت و اتسحبت بهدوء كي لا توقظها و طلعت إلى الشرفة أمام البحر تحاول أن تتذكر أين رأت هذا الشخص أيضا ! و تتحدث مع حالها
مش غريب عليا حاسة اني شوفته بس فين .
وسرحت قليلا تحاول أن تفتكر أين رآته عندما ذهبوا للمشفى ثلاثتهم !
حاولو يسعفوا الفتاه لكن نزفت كثيرا و للاسف كانت قد فارقت الحياه علي ايدي ذئاب بشريه قبل وصولها للمشفي.
والاخري مازالت فاقده للوعي في عالم اخر عقلها توقف علي بعض مقتطفات(مشاهد معينه) مشهد صريخ ! رجل تعالي يا حلوه ! اغتصاب ! دم فتاه ونزيف !
حاولو يفوقوها بشتي الطرق وقياس ضغط الدم
مؤشراتها كلها في الانخفاض !
الحاله بضيع مننا !!
صرخ بها احد الاطباء داخل حجره العمليات.
صديقتها في حاله انهيار تام بالخارج منتظره ان تطمئن عليها بفارغ الصبر لحد ما لاحظت طبيب طلع من الداخل جرت مي بلهفه له خير دكتور فاقت ؟

الطبيب بأسف للاسف مقدرناش نلحقها هي جايه ميته اصلا.
مي سمعت الخبر اغمي عليها هي الاخري ووقعت من طولها لم تحتمل فقدانها
وامسكها الطبيب ونادي علي ممرضه و وضعها في غرفه الكشف.
آمر الدكتور الممرضه بعد ما فاقت شوفي ارقام اهاليهم وشوفي كمان حاله ال جت بواقعه الاغتصاب كلمي اهلها الشرطه هنا بسرعه
الممرضه حاضر يافندم هكلمهم .

ذهبت الممرضه لمي عامله ايه دلوقتي ؟
..بتشنج وانهيار .سيلا سيلا حقولهم ايه حقولهم ايه يا يارتني ما سبتها ل لوحدها اااه ياحبيبتي .

ممرضه اهدي ياحبيبتي ده قضاء ربنا اهدي ولو تعرفي حد من اهلها اديني اكلمه عشان يجو يستلمو جثتها.
والبنت الثانيه نقلت الغرفه ال جنبك بس لسه مفاقتش لو تعرفيها برده هاتي اكلم حد يقعد معاها لان حالتها صعبه جدا عندها صدمه نفسيه ربنا يستر لما تفوق لازم حد ضروري يكون جنبها
مي وسط شهقاتها مصدقتش ال سمعته…انتي قولتي ايه مين ال جنبي في الاوضه ؟
يعني يعني هي هي عايشه ما ما ممتش .
الممرضه . اه عايشه بس جالها صدمه نفسيه شكلها شافت واقعه الاغتصاب يا عيني وراقده جنبك .
مي : امال امال مين ال ماتت دي؟
ممرضه .دي البنت ال اغتصبت اللهم استر علي بناتنا يارب
مي من بعد الحزن والانهيار قامت وحضنت الممرضه الحمدلله الحمدلله حبيبتي يا سيلا متقلقيش انا حكلم اهلها واخويا حيجي بس معرفش اهل البنت الثانيه انا .
الممرضه خلاص تمام انا هتصرف يلا اسيبك تستريحي بقا.

مي برفض لا خوديني معاكي عند سيلا عاوزه اشوفها ممكن.
الممرضه ممكن طبعا تعالي يا حبيبتي
ذهبت مي مع الممرضه لغرفه صديقتها ودمعت من منظرها بشرتها باهته واسلاك كتير حوليها اتخضت من منظرها
الممرضه لمي سيبيها وتعالي يا حبيبتي هي مش حتفوق دلوقتي تعالي استريحي بره

مي نظرتلها وهزت راسها مش قادره تجاوبها ح حاضر
وخرجت كان تليفونها يصدر عن اعلان اتصال وكان والد سيلا..
الاب : اهلا يا بنتي عامله ايه؟
ردت مي وكادت ان تختنق من البكاء انا انا ك كويسه يا اونكل

الاب بقلق مال صوتك في ايه و سيلا تليفونها مقفول اتاخرتو ليه كده؟
مي اطمن متقلقش احنا كويسين بس سيلا تعبت شويه وجبتها علي المستشفي
الاب بفزع مستشفي ايه بسرعه ؟

و قالتله علي اسم المشفي و أغلقت
وانتظرت بالخارج وحضرت الشرطه واخذت اقوالها و سبب تواجدهم في هذا المكان
وفي انتظار الشاهده الاولي والاساسيه ال شافت الحادثه وتركوا عسكري خارج الغرفه لحد ماتفوق حتي يتم استجوابها ؟

اتصلت رودي بمي
.الو انتو فين ايه مقلب البايخ ده بجد البنات زعلو اوي منكو

مي تتحدث بصعوبة دودو احنا في المستشفي ثم انهارت بعدها من بكاء
رودي بتقولي ايه مستشفي ايه ليه و فين سيلا هي كويسه انطقي.

مي لا سيلا مش كويسه خالص مفاقتش و مش عارفين هتفوق
امتي ادعيلها بالله عليكي محتاجه الدعا .
رودي ايه حصل فهميني طيب.
مي مش قادره اتكلم بجد .
رودي طيب يا حبيبتي انا هكلم اخويا اول ما يجي وهخلي يوصلني واشوفكو .
مع السلامه.
عدى ربع ساعه و.وصل كلا من نرمين و.محسن جري و جدوا عسكري خارج الغرفه وذهبوا للطبيب و شرح لهم كل شئ وف انتظار افاقتها.

نرمين رأت مي في حاله أنهيار واخذتها بأحضانها مي حبيبتي طمنيني عليكم.
حكت الاخيرة لها ما حدث وبكوا سويا ثم سألتها و انتي شوفتي ال حصل كمان.
مي نفت براسها لاء وبتردد ماشفتش حاجه خلتني امشي و و هي راحت ت ت تلهي تلههيهم ع عن البنت ال ال معاهم
ربتت عليها طيب يا حبيبتي اهدي اهدي انتي و ان شاء الله خير و هتقوملنا بسلامه ان شاء الله .
بعدها قليل وصلت رودي و أحضنتها مي و حكت لها ما حدث و دخلت غرفتها و جدتها نائمه في عالم اخر ووجهت كلامها ل مي…
مي يامي يامي انتي يابنتي
فاقت مي علي صوت همسه و.هي
بالشرفه و هي شارده ها في حاجه
ردت الاخيره …بنادي عليكي من بدري سرحانه في ايه !

مي اتنهدت مفيش بس بحاول افتكر شوفت الشخص ده فين؟
همسه و هو انتي تعرفيه كمان.

.بيتهيألي شوفته قبل كده و كنت بحاول افتكره .

همسه اكيد مش قصده يوقعها يعني و لا انتي شايفه ايه ؟

مي انا شايفه ان احنا ضيعنا وقت فاضي و معملناش اي حاجه لا في الشغل ولا في الفسح و اليوم ضاع علي الفاضي.

همسه ابتسمت بس انا بقا مضيعتوش و انتهزت فرصه انكو نايمين و.اشتغلت شويه الصراحه انتو صداع اووي .

تصدقي انا غلطانه اني بكلم معاكي اصلا انا هنزل اتمشي شويه تعالي نصحي سيلا و ننزل هتيجي معانا و لا هتقعدي ترسمي يا فنانه.
همسه : جايه معاكو يلا نصحيها .

حاولوا ان يقظوها مازالت نائمه
ياسيلا فوقي بقا اليوم هيضيع واحنا هنا يلا ننزل نسأل علي الشركه الجديده يلا بقا
فاقت سيلا اه انا مصدعه اوي.

مي نمتي كتير يمكن عشان كده
ردت سيلا يمكن طيب ممكن تطلبيلي فنجان قهوه طيب مش قادره بجد دماغي هتنفجر.

همسه طيب يلا فوقي و ننزل نشربها تحت احنا جايين نقعد هنا يلا بقا
حاولت تعتدل نفسها و تنهض طيب طيب وسعي كده هدخل اغسل وشي و ننزل نشرب قهوه.

داخل مكان مجهول

..ها قول ال عندك

رد عليه الاخر ياباشا الجريده شغال فيها اربع شباب وثلاث بنات
ودي ورقه مكتوب فيها تخصص كل واحد فيهم اتفضل وورقه الثانيه عناوين كل ال شغال في الجريده
رد بقرف طيب غور انت بره لو عوزتك هندهلك.

قال ذلك وبعدها غادر اوامرك يا باشا.
وبعد ما تفحص الاوراق التي امامه لمعت عينيه ببريق غريب مريب
ممممم طلعت بنت ! كمان شكلها هتحلو اوي

بصوت عالي تعالي يا زفت هنا
دخل جري لسيده اؤمر يا باشا خدامك
خد دي واعطي له ورقه مدون بأسم البنت هاتلي كل حاجه عنها تحركاتها بتاكل ايه بتشرب ايه بتروح فين كل حاجه عنها فاااهم
بتردد ف فاهم فاهم يا باشا.

امشي يلا وخرج مهرول خوفا من بطش رئيسه
تحدث حاله وهو يقهقه كده اللعب هيحلو اوي
وصدر ضحكات عاليه هاه هاها
…..
تركتهم كي تجهز نفسها و لكن جاءها تليفون ! ردت عليه
بتلجلج الطرف الاخر : أ ا الو
استغربت سيلا منها مين معايا
مجهوله انا انا لازم اشوفك ضروري .
ردت عليها سيلا بنفاذ صبر مين معايا الاول !

ردت الاخرى انا مني
سيلا بعد ان تذكرتها اااااه يا مني مال صوتك في حاجه؟
مني بتردد ل لازم اقابلك ضروري موضوع مش هينفع في التليفون.

سيلا بس انا مسافره ولسه مش هرجع دلوقتي ! قولي اللي انتي عاوزاه في تليفون ؟ عرفتي حاجه جديده ! و لا ايه؟
حاولت مني تهدأ من نفسها وتتحدث ايوه و في حد كلمني كمان معرفش مين بس اكيد تابعهم هقولك مضمون المكالمة.
هقولك بس بس انا خايففه اووي
سيلا تطمئنها متخافيش انا معاكي و وراكي انطقي بقا.
مني جالي مكالمه مكالمه من حد معرفوش ينبهني ان احافظ علي نفسي و ما ارحش المحاكمه؟
لو شوفوني هناك هيقتوني وينفوني من الدنيا كلها وقفل في وشي بس كده و انا مرعوبه اوي.

سيلا اه يا ولاد الك’ب مش هسيبكم تفلتوا بعملتكوا القذره دي

مني كده انتي بقيتي في خطر اكثر مني هما فكرني ان الادله معايا انا !
عشان كده بيهددوني اني ابعد
سيلا سألتها بترقب وهتبعدي !

مني بأسف للاسف مضطره انا و رايا كوم لحم و اولادي انا حاخدهم و اسافر البلد.
صمتت وكملت وحضرتك هتعملي ايه؟
سيلا سيبك مني انا انا مش خايفه من حد لكن انتي لازم تحضري المحاكمه لازم يتعدم لازم تعترفي بكل ال شوفتيه عليهم لازم ال وراه يوقعو ويتعدموا
مني ببكاء انا اسفه اسفه كان نفسي اساعدك اكثر من كده.
سيلا خرجت عن شعورها و اتعصبت وصوتها عالي غبيه غبيه طول ما احنا خايفين و سايبنهم كده هيفضلوا كل يوم و التاني يقتلو فينا هي قتلوها و بكره الدور عليكي وبعده انا وبعده اولادك ال خايفه عليهم دلوقتي بكره حيذبحوهم عشان خايفين خايفين .
الو الو ورمت تليفونها ع الارض بعصبيه غبيه.

دخلوا همسه و مي علي صوتها العالي و صوت الذي اصدره وقوع التليفون :مالك بتكلمي مين في ايه .
تركتهم ودخلت الحمام و دخلت تحت المياه كي تهدآ نارها و.خرجت لبست: يلا بينا ننزل.

مي و همسه نظره لبعض و.لم ينطقوا وتركوها براحتها يلا بينا
….
نزلو تحت و دخلوا قعدوا في الكافيه و طلبوا طلباتهم وظلوا يثرثره كثيرا لحد ما انتبهت سيلا للجالس امامها و يتحدث في الهاتف و امامه بعض الورق مركز بهم و لم ياخد باله بمن حوله !
حاولت تفتكر اين راته من قبل وذهبت لذاكرتها للوراء ؟ وفجاءة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رجفة قلب بارد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى