روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الرابع

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الرابع

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الرابعة

صلي علي محمد
رد وقال:
عليه بردو ياأسد
رد أسد وقال :
هتلبسني حاجه وخلاص اياك
رد صديقة وقال :
لا وعلي ايه دة انت قلبتلي صعيدى
ضحك أسد وذهبه
اما عند لؤلؤ ركبت السيارة هي وفهد وذاهبة علي الصعيد
في البيت الكبير وتحديداً منزل سلطان المنشاوي الجميع مبسوط والبعض النار قد اكلته اما عن قمر ابتسامتها وفرحتها كبيرة جدا فهي منتظرة مجيئ اولادها
اقتربت سيارة فهد ولؤلؤ من الصعيد وعند وصولهم فرأي اصوات الموسيقي والدبايح في انتظارهم وجميع اهالي البلدة حاضرين وكبارات البلاد والمشايخ

 

 

نزلت لؤلؤ من السيارة هي وأخيها فهد اقترب والدها واخذهم بالأحضان نظر جدها فركضت اليه لؤلؤ وقبلت يداه واحتضنته بالهفه فهي الحفيدة المحببة والمقربة لجدها سلطان فقد اخذت نفس طباعه وبعض طبع من قوة جدتها فهي مزيج كبير بينهم ولكنها يزداد عليها طبعاها القوى والمتمرد فالجميع ينظر الي اولاد دياب وبعض الكبارات يتحدثون علي لؤلؤ وجمالها الاخاذ وهناك اعين نظرت لها بعين المحبة وطلب القرب منها ومن نظر ل اجل المطامع ومنهم من ينظر بالانتقام
دخلت لؤلؤ وفهد البيت الكبير وعند دخولهم اصبح المنزل مليئ بزغاريط فالنساء العيلة والخدم وبعض اعيان البلد يمكسون عندهم ل اجل الاحتفال بوجودهم ركضت قمر واحتضنت اولادها وظلت تبكي من فرط سعادتها وقامت ياقوت بقوتها وصلبتها واحتضنتهم وسط اعين الجميع وبالأخص نجات ونعمه والكثير من الاعين المليئة بالحقد
جلست لؤلؤ مع الحريم اما فهد طلع مع والده وجده واخاه قصي وعمو نور الدين وعمه مندور
صدح صوت نجات وهي تقول :
نورتي البيت يالؤلؤ
نظرت لها لؤلؤ بنصف عين وقالت :
نسيتي اياك انا اسمي الكبيرة يامرت عمي ولا عتحبي تضربي حديت ملوش لازمه عاد
نظرت لها ياقوت وقالت :
اهدى ياكبيرة انتي الكبيرة الكل خابر اجده
نظرت نجات بغل وقالت وهي قريبة من قمر :
هعديها لبتك ياقمر لان انا مرات عمها وعتحدد اجده معايا
نظرت لها قمر بغضب وقالت :
سكري خشمك ياحرمه وبعدى عن خلجتي
خافت نجات من نظرتها اما عند لؤلؤ تركتهم لتنعم بحمام دافئ ولبست عبائه وتركت لشعرها الحرير العنان وطلت بجمالها الساحر علي سلم المنزل ليتفت لها كل من يجلس وتحمل في يديها عبائتها المطرزة بعنايا فهي صنعت مخصصه من أجلها ف أهدها ايها جدها وقال لها هذة العبائها من نفس خامه ملابس الكبير انتي سلاحي يابت ولدى وعاوزك متهبيش حد واصل يوم الا هتلبسي العبائه هتكوني ظاهرة للكل والكل لازم يعرف مين لؤلؤ الصعيد
نزلت بخطوات جبارة وقالت بصوتها القوي :
ياصباح
ركضت صباح وقالت :
امرى ياكبيرة
ردت لؤلؤ بقوة وقالت :
جدمي الوكل للموجدين دلوجت
ذهبت صباح وبدأ التحضيرات والجميع يجلس ويأكل اما لؤلؤ ذهبت الي حيث يجلس جدها وطلعت وهي بهيائتها القوية والقت السلام علي الموجودين اما عند اخيها قصي قال :
خيتك دى جوى جوى شايف هيئتها بحس اني شايف جدى سلطان جدامي
رد فهد وقال :
دى ميجدرش عليها غير ربنا دى دركولا والله ياخي مخابرش كيف مطلعتش هادية زينا

 

 

ضحك قصي وقال :
تربيتك جدك ياحزين ولا نسيت جدك شاف فيها عين أبوة الحادة وقوة امه
نظر له فهد وقال :
اني هاجي امعاك الجاهرة عاوز ابدء شغل بجا
رد قصي وقال :
تنور ياخوى
جلست لؤلؤ بوقار بجانب سلطان المنشاوى
وبعض رجالة يتحدثون حتي قال رجل :
اكني شايف المنشاوى بيه في عيون بت الكبير
وواحد قال :
مثل جدها قوية ووعاره نظرتها
اما عند النساء قالت أمل :
اشمعنا ياماي لؤلؤ طلعت عند جدى
ردت وقالت نجات :
روحي عنديها ما انتي زيك زيها
نهضت أمل ولكن اوقفها صوت ياقوت القوى :
أمل
انتفضت أمل ونظرت لجدتها وقالت :
نعم ياجدتي
ردت ياقوت وقالت :
عتروحي فين عاد
ردت وقالت :
هطلع برة
ردت ياقوت وقالت :
ومن ميتا بتنكشفي علي اي حد
ردت نجات وقالت :
ووه ياكبيرة البت عاوزه تروح لبت عمها
ردت ياقوت بقوة قد افزعت الجميع وقالت :
نارك ما تبردش ابدا يانجات انتي خابرة مين لؤلؤ زين بلاش تعملي فرج في دماغ بتك ويلا ادخلي جوة وحديدى تسمعي يابت ولدى

 

 

ركضت أمل بجانب أمها وجلست وقالت :
جبتيلي الحديد ياماي
ردت نجات بصوت هامس وقالت :
الصبر حلو جوى
بعد الانتهاء من الاحتفال مشى الجميع
جلست لؤلؤ مع عائلتها وكل من في المنزل جلس حتي قال سلطان المنشاوي :
منويش تفرحنا بيك ياقصي ولا ايه ولا هتعمل كيف عمك نور الدين
رد قصي وقال بهدوء :
ان شاء الله ياجدى بس مش دلوجت اول ما الجي بت الحلال اول واحد هجولك
ردت نجات وقالت :
ليه اكتر من البنات اهنية مفيش ولا انت عاوز تتجوز من البندر ياقصي
نظرت قمر لها بغضب وهمست لها بهدوء وقالت :
اركضي يانجات حلمك مش هيتحجج واصل ولدى ما يشمش بتك أمل طول ما اني عايشة سمعاني ياحزينه
تغير لون وجه نجات حتي صدر صوت سلطان وقال :
وانت ياحزين منويش ولا لسه مستني تجفل ال ٤٠ سنه انا سيباك براحتك من زمان بس دلوجت لا وجهز حالك في عروسة هنروح نتقدملها ومفيش حديد بعد حديدى
نظر نور الدين لهم وقال :
بتحطوني جدام الأمر الواقع ولا ايش يابوي لا معيزش اتجوز يابوي
خبط سلطان بعصاه علي الارض بقوة وقال بغضب :
هتعمل الا جولت علية ومعنديش حديد تاني من بكرة هنروح بيت نوح ابو زهران وحديدى خلص وتركهم وذهب
نظر للجميع وقال ل امه ياقوت :
كيف اجده ياماي اني هسافر بكرة ومش هجعدلكم اهنه كيف تحطوني جدام الامر الواقع
نظرت له ياقوت بحب وقالت فهي تعشقه :
عتصي أوامر كبيرك اياك ياحزين اسمع ياحبيبي احنا هنروح ومتجلجش هنشوف العروسة يمكن تكون زينه ياولدى
رد دياب وهدء اخاه وقال له :
اهدى ياخوي اوعدك لو معجبتكش مش هتمم الجوازة

 

 

ذهب نور الدين وقبل يد اخوة وقال :
ربنا ما يحرمني منيك ياخوى
نظرت نجات بحقد وقالت في سرها :
طارت نعمه اعمل اي بجا
في صباح يوم جديد علي الجميع استيقظت لؤلؤ ودخلت لها قمر وقالت :
ياصباح الجمر ياحبة جلبي
نظرت لها لؤلؤ بحب وقالت :
صباحك فل ياماي ياروح جلبي ونبضي
ابتسمت قمر وقالت :
عترفي يالؤلؤ اتوحشتك جوى انتي مش بتي بس انتي صحبتي وخيتي وكل حاجه ليه
قبلتها لؤلؤ وقالت :
وانتي كل حاجه ليه ياماي عتعرفي صباحك دة ووشك الا كيف الجمر احلي حاجه في حياتي
وذهبت لؤلؤ الي الحمام وانعمت بدش دافي
اما عن سلطان المنشاوي انهي حديثة في الهاتف وقال :
هنكون اهناك الساعه ٧ بالأذن
لفظ سلطان وقال :
هنكون اهناك الساعه ٧ ياولدى وخليك فاكر زين اني عاوزلك الصوح
اما في منزل نوح ابو زهران وهو يقول في هاتفه :
ماشي ياحج ينورو
قفل نوح ونظر للجميع وقال :
في ضيوف جايين النهاردة جهزو الوكل والحلو
رد أسد وقال :
مين عاد ياجدى
رد وقال وهو ينظر ل ميادة :
عريس ياولدى لعمتك
نظرت ميادة لهم ب ارتباك وقال اسد :
من عيلة مين ياجدى

 

رد نوح وقال :
ابن سلطان المنشاوي ياولدى من كبارات العائلات
رد زين وقال :
وووه عتجول الحج ياجدى دول من اعيان البلد والله حظك زين ياعمتي
رد أسد وقال :
ومين العريس ياجدى اني بعرف قصي ولد دياب ونور الدين
رد وقال نوح :
نور الدين ياولدى
اما عن ميادة ذهبت الي غرفتها ومعاها فاطمه زوجه زين وقالت فاطمه :
ارجصي ياعمتي دة انتي انفتحتلك طاجه الجدر
ردت ميادة وقالت بعدم فهم :
ليه ياحزينه
ردت وقالت :
عتعرفي مين نور الدين دة زينه الشباب ياعمتي زين جوى والبنات كليتهم عيتجننه عليه اتفرجي بس وهو راكب الفرس بتاعه والبنات عيونهم عتتخلع عليه
ردت ميادة ب ابتسامه :
عتتكلمي جد يعني شكله عامل كيف
ردت فاطمه وقالت :
زين ووسيم جوى ياعمتي كيف البدر ميتخيرش عن جمالك
فرحت ميادة وقالت :
اني الا يفرج امعاي ان يكون زين وارتاح يافاطمه
ردت وقالت :
لا هو زين جوى جوى
دخل زين وفارس وأسد وقال :
ان شاء الله تفرحي ياعمتي
ردت وقالت :
بوجودكم ياحبايبي
رد فارس وقال :
عيلة سلطان المنشاوي كبيرة جوى ياعمتي كيفنا اجده وعنديهم بت تجول للجمر جوم وانا اجعد مكانك
ضربة اسد علي قفاه وقال :
وعتعرف كيف ياحزين
قال فارس :
شفتها امبارح ياخوى كنت في بلدهم امبارح مع جريبهم بس اي لهطه جشطه ياخوى بس وعاره جوى

 

 

ردت فاطمه وقالت :
كيف يعني
رد فارس وقال :
شديدة وقوية جوى
انسجم اسد مع الحديث حتي دقت الساعه ٧ ووصل عائلة سلطان المنشاوي ويترئسها سلطان وولده دياب وزوجته ياقوت وقمر ونور الدين ومندور ومحملين زيارة تتحكي بها البلد
جلسة في غرفة الضيافة اما عند الحريم جلسه ومعهم فاطمه زوجه زين ومرات نوح الثانيه ومعهم سمر اخت فاطمه ومعاها عنيات ابن اخ زوجه نوح
نظرت ياقوت وقالت :
عروستنا فين
حتي نظرو وانفتح الباب ودخلت ميادة بطلتها الساحرة الجميلة وهدوء وبراءة وجهها وطيبته بشعرها المنسدل علي ظهرها
نظرت ياقوت لها وابتسمت هي وقمر وقال ياقوت :
تعالي يامرت ولدى
نظرت لها ميادة بحب وقالت :
نورتينا ياكبيرة
نظرت لها بحب ياقوت وقالت :
لا جوليلي ياماي انتي هتكوني بتي كيف قمر بت اخوي
فرحت مبادة وقبلت ايدها وقالت :
يعلم ربنا انا شفت فيكي امي
حضنتها ياقوت وعرفتها علي قمر وحبوها كلهم
اما عند الرجالة جلسة واتفجه ولكن قال سلطان :
ياحج نوح رايد طلب منيك
رد نوح وقال :
اؤمرني ياحج سلطان احنا بجينا عيلة

 

 

رد بحب سلطان وقال :
الامر لله يارجل ياطيب كنت عاوز نور الدين يتحدد مع عروسته وهي حجها تشوفه ياحج
رد نوح وقال :
انت تأمر ياحج تعالي ياولدى
دخل نور الدين غرفة الحريم وقال :
السلام عليكم كيفك ياحجه
ردت ياقوت وقالت :
زينه جوى بشوفه عروستنا الزينه
رد بسعادة وقال :
العريس برة وعاوز يتحدد مع عروسته هنستأذن بجا ناخدها شوية
فرحت ميادة من جوها واخذها حيث يجلس نور الدين ودخلت بخطواتها الرقية حتي رفع نور الدين عيناه وقال

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى