رواية رأتها عيني فتورط قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم إسراء هاني
رواية رأتها عيني فتورط قلبي البارت الثاني عشر
رواية رأتها عيني فتورط قلبي الجزء الثاني عشر
رواية رأتها عيني فتورط قلبي الحلقة الثانية عشر
حدق بعينيه يستوعب ما يحدث..
عندما دخل أحمد وهمست سارة بتحدي : أحمد استاذ سيف عايز حد من اهل منى يستأذن عشانها مشيت تعبانة
أحمد : تعبانة مالها
سارة وهي تنظر لذاك الذي اوشك عالانهيار : لا ابدا بس صداع اعطي بطاقتك لو سمحت
اخرج احمد بطاقته واعطاها لسيف الذي ما زال ينظر حوله غير قادر على الكلام ..
تنظر له بابتسامه انتصار عندما شاهدت كم الألم والصدمة بعينيه واخذت ثأر تلك التي تبكي بسببه
خرج أحمد وما زال سيف لم ينطق بكلمه
اقتربت منه بابتسامه وهمست : ما تستاهلهاش انا أثبتت برائتها عشان اشوفك بتتوجع زي ما وجعتها
نظر لها بعينين مليئة بالدموع وهمس : سارة انا
سارة : مش عايزة تبرر بس عايزاك تعرف انك خسرت انضف واجمل واروع بنت في الدنيا .. دي قلبها لوحده يستاهل احسن واحد في الدنيا
يستمع لها بكسرة وحسرة ان يكون خسرها
ادارت ظهرها تريد الذهاب ليمسك يدها ويهمس بلهفة ؛ سارة استني
نظرت ليدها ليتركها ويهمس برجاء : بحياة اغلى حاجة عندك بحياة منى عندك ساعديني
سارة : ما تستهلش
كز على اسنانه بغيظ: وهمس عارف بس عشان خاطرها عشان خاطر مستقبلها انا غلطان واستاهل ضرب الجز.مة بس ساعديني وحياة ربنا فرصة وحدة بعدها ولعي فيا انا موافق
نظرت لكم الحزن في عينيه وهمست : موافقة حساعدك عشانها
تنهد بارتياح وهمس : هااا عندك فكرة
سكتت قليلا وهمست : شوف بقى ..
////
منى : كل ده بتغيري يا ز.فتة
سارة : كنت تعبانة نمت انتي عاملة ايه
منى : اديني لسة عايشة
سارة : طيب قومي نخرج
منى : ما ليش نفس
سارة : و النبي يا شيخة و النبي يارب تعدميني ان ما خرجتي
منى بعبوس : قايمة ي زنانة
ارتدت فستان ابيض بودود بنفسية و حذاء بنفسجي كان جميل كدا يظهر جمال جس.دها ووضعت مكياج خفيف يخفي اثر دموعها و ذهبوا إلى مطعم كان بطايق علوي كان اضاءته و جماله يخطف القلوب لكنه فارغ
منى : الله ده حلو اوي
سارة ” فعلا يجنن
منى : عرفتي المكان النضيف ده ازاي
سارة : انا اه شوفتوا على الفيس
جلسوا قليلا منبهرين بجماله
سارة ” حاروح الحمام ثانية وحدة
منى : ما تتأخريش
اشتغلت اغنية جميلة جدا
انا ازعلك حبيبي ده انت نور عينيا
انا ازعلك لا لا و الله ما يهون عليا
انا كلمة بحبك اقولها لحد تاني
طب آن شاء الله أن حصل حبيبي يتقطع لساني
طب ان شاءالله أعدم عينيا
لو ازعلك حبيبي لو ازعلك حبيبي
ادمعت عينيها من الاغنية و تخيلت سيف يغنيها لها و بعد أن توقفت الأغنية اشتمت عبيره وضعت يدها على قلبها تحاول تهدئتها
سيف : بحبك
انتفضت فجأة و وقفت بسرعة و سارت ناحية الباب تريد الذهاب أمسك يدها
منى : لو سمحت سبني عايزة امشي
سيف : انا اسف
منى : أسف هه سيب ايدي لو سمحت
سيف : اعطيني فرصة اوضح
منى : توضح لو كان يهمني سيب ايدي خليني امشي
جذبها بقربه ووضع وجهها بين كفيه يتأمل عينيها و الحزن الذي بداخلهما بسببه اغمض عينيه بعنف و تنهد
سيف : ما فيش حاجة ممكن تبرر اللي انا عملته بس انا شوفت كتير و تعبت كتير
منى : تعبت تروح لدكتور و تسبني امشي اذا سامحت
سيف : بحبك
رجف جس.دها بقوة و جلست على الكرسي لتنهمر دموعها بغزارة جلس على ركبتيه و أمسك يدها و ق.بلها بقوة
سيف و صوته يخرج بصعوبة : اعطيني فرصة وحدة بس و انا اصلح كل حاجة و بعد كدة اقتليني
منى : اللي تكسر مش حيتصلح انت شكيت فيا يعني حتتكرر
هز رأسه بالنفي : فرصة وحدة بعدها اوعدك مش حتشوفي وشي
منى : انت جرحتني اوي
سيف : بحبك
منى : انا قلبي وجعني اوي
سيف : بحبك
منى ، و مش حاقدر اسامحك
سيف : بحبك
وقفت و ذهبت ناحية الباب دون أن تتكلم و تركته ينظر إلى الارض و هو يقبض يده بقوة أدارت ظهرها له
منى ، و دي رموشك و لا تركيب
ليقطع المسافة بينها بسرعة و يجذبها من خصرها لتصطدم بصدره و ضمها بقوة دافنا وجهه بعنقها يكتم شهقاته و الم قلبه
منى: الفرصة دي و بس بعدها مش …
لتكمل كلمتها في فمه ق.بلة متمكنة للغاية رومانسية لأبعد الحدود جعلتها تفقد قدرتها على النطق تركها بعد فترة ليست بقليلة تأخذ نفسها و ضع جبهته على جبهتها يشتم عبيرها
سيف : ما فيش بس دلوقتي فرحة و حب و بس نفسي اجرب شعور تكون مع حد بتعشقه
منى : بتعشقه
سيف : ايوة بعشقه محمد قالي الب.وسة من اللي بتحبه حتخليك طاير و انا السعادة اللي في قلبي تتوزع على بلاد
منى : بس بترجاك ما توجعني تاني المرة دي حتكون القاضية
سيف : مش حيحصل اوعدك انا اسف عن أي وجع سببته ليكي
وضمها بقوة مطمئنا قلبه انها بجانبه
منى : صحيح هيا سارة كانت متفقة معاك
هز رأسه بالايجاب و تكلم بوجع : جميلها ده عمري ما حانسى نورتني على حاجات كتير اوي كانت غايبة عني دي بتحبك اوي فعلا صاحبة جدعة
منى :؛ حسابها معايا بعدين انا واقعة من الجوع
سيف: ي قلبي من عينيا انا خليت محمد يحجزلي المطعم ده كله عشانك اختاري الاكل اللي نفسك فيه انا كمان جعان اوي الاكل معاكي له طعم حلو اوي
////
في مكان ما انتهى اخيرا من تشطيب شقته ليتقدم لخطبة فتاة لا يرى غيرها عندما كان صغيرا كان يقول لها ساتزوجك و الاهل يضحكون بشدة و يقولون فقط اجهز و سوف نوافق و مع انه كبر الا انه ما زال يعتبر كلامهم رسمي
بعض ان اصبح مهندس كمبيوتر و جهز شقة رائعة جدا بها الالوان التي تحبها
دينا : تجنن يا ادهوم ربنا يسعد قلبك يا ابني يارب
أدهم: حبيبة قلبي يا أمي
دينا : فاضل العفش و طقم النوم
أدهم : لا طبعا هيا اللي حتختارهم حقها
دينا : تمام انا قولت لمرات عمك حنتقدم الليلة عشان نخطبها
أدهم: حلو اوي حاروح اشتري بدلة ليا و عباية حلوة تليق بأم العريس أكدتي على بابا يا أمي
طارق : طبعا و انا اقدر اتأخر و جيت بدري كمان
اقترب منه و قبل يده
أدهم : خايف يا بابا يرفضوا
دينا : ليه يرفضوا هما يطولوا
طارق: ان شاءالله حيوافقوا عمك ابو احمد عارف انك بتحبها و بتجهز نفسك تتقدم ليها استنينا يعمل العملية و يرجع و الحمد لله رجله بقت احسن و منى من زمان و هيا عارفة انه عينك منها و بتحبها و هيا كمان شكلها كدة
أدهم بابتسامه و ضربات قلبه تزداد : هانت كلها كام يوم و حلم حياتي يتحقق و تكوني ملكي يا احلى منى
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رأتها عيني فتورط قلبي)