رواية ذات الوجهين الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم منة محمد
رواية ذات الوجهين البارت الحادي والثلاثون
رواية ذات الوجهين الجزء الحادي والثلاثون
رواية ذات الوجهين الحلقة الحادية والثلاثون
ياسمين دخلت البيت حست بحركه في غرفه ذات الي كانت مقيمه فيها راحت فتحت الباب ولقته واقف
ياسمين كملت دخول وسألته: بتعمل ايه عندك
نور لف وبصلها: تعالي حبيبتي انا بجهز الاوضه عشان ابننا ومن دلوقت ومن اللحظه مش هسمح لحد يفضل في الاوضه هنا لان الاوضه دي هتكون لطفلنا_طلع ظرف من جيب بنطلونه الوراني_ ودي البدايه عشانه
ياسمين فتحت الظرف: رحله
نور: ايوه حجزت من فتره بس الفوضي الي حصلت أجلتها عشان كدا مقولتلكيش
ياسمين بصتلو بنظره كلها حب وهي بتجاهد دموعها لا تنزل وتبوظ عليهم الجو
نور مسك ايدها: هنسافر ونسيب كل حاجه هنا ونستجم سوي ونستريح وانشاء الله نرجع وابني جواكي ويتولد ويعيش ويلعب في الاوضه دي ها موافقه تسافري معايا
ياسمين بصاله وساكته
نورمسك وشها بين ايديه: ياسمين عارف اني غلطت في حقك بس انتي شايفه بنفسك بأني بحاول اعمل اي حاجه اكفر عن كدبتي وترجعي معايا نفس الاول
ياسمين لفت وشها والدموع اتحجرت جوه عيونها
نور لف وشها له: ومش بس كدا انا هفضل اعمل المستحيل عشان حياتنا ترجع نفس الاول واحسن وبجد انا اسف اسف جدا بس انتي افضل مني عشان كدا هنقدر انا وانتي نتخطي الوجع والالم ده بس مع بعض
ياسمين بصتلو وسكتت وهو شدها من ايدها: تعالي_ ضمها بكل حب_ ارجعي سمسمه الاولي لو سمحتي
……….قصص منه محمد كاتب……….
في الاذاعه
هبه: طبعا سافري وانا موافقه ع الاجازه اعتبريها شهر عسل تاني اما بالنسبه للشغل ولا تقلقي واقدر اخد مكانك انا وحنان صح يا حنان
حنان مندمجه في الفون وبصتلهم: معنديش اي اعتراض ياريسه لان انا كدا كدا بشتغل بدالها ع كل حال
المساعد ضحك: انا كمان معنديش مانع اشيل الليله ع كتافي وياسلام لو اخد مرتبها كدا فل ورضا وعال العال
ياسمين ضحكتلهم: بجد الف شكرا انتم نعمه الناس _ومسكت ايدها_ وشكرا ياهبه بجد
حنان جات أأعدت جنبها وبهمس: بقولك ايه عندي طرق حلوه عشان تجيبوا طفل ابعتهالك
ياسمين بحرج: لاء انا مش مسافره انا ونور عشان نجيب طفل احنا مسافرين نستريح من الدوشه ونريح اعصابنا منفكرش في اي حاجه توترنا
هبه بتشجيع: انا معاكي خاليه يحصل بشكل طبيعي ده اجمل ولما تسافري لا عايزاكي تقلقي ولا تلومي واستغلي الوقت للصلح مع نور وابدئي معاه من تاني
ياسمين: نويت اعمل ده ياهبه تعبت من الجفا والبعد
هبه: كدا يله نشوف شغلنا قبل ما تسافري وتوحشينا
ياسمين قامت معاها تلفونها رن برقمه ردت بهدوء: ايوه يانور
نور: حبي انا مع معتز في الاستوديو بنعمل مونتاج وقاعد هسمع الحلقه
ياسمين: تمام ياحبيبي
نور: سلام حبي اشوفك
ياسمين: اشوفك
ياسمين دخلت هي وهبه الغرفه الكاتمه للصوت وحطت السماعه وقربت الميكرفون منها واخدت اتصال مشتركه وبعد ما نهت معاها وادتها حل للمشكله بكل سعاده
هبه بصتلها: ياسمين معانا شويه وقت من الحلقه تحبي تستقبلي اتصال اخير اضافي
ياسمين ببتسامه: تمام اي شخص عنده مشكله مهموم مضايق ويحب يتكلم معانا رجاء يتصل حالا انا وهبه مستعدين نسمع جميع المشاكل ونحلها سوي
التلفون رن والمساعد من برا رفع ايده بـ لايك
هبه استقبلته: معانا اتصال سريع وعاجل اهلا وسهلا
الصوت: اهلا
ياسمين: ايه المشكله الي حابه تشركينا معاكي فيها
الصوت: ياتري حاربتي عشان راجل بتحبيه لدرجه تبقي مستعده تقاتلي عشان يكون ملكك انا بمر بده حاليا
ياسمين ركزت وشكت في نبره الصوت ورجعت نفضت الاحساس ده
هبه ردت: ممكن تحكلنا بدء ازاي؟!
الصوت: بدء لما بدئت املك صديقه حبيتها كتير من واحنا اطفال لكن صدقتنا اتغيرت لما دخل فيها راجل واحد والراجل ده حبني كتير وطبعا صدقتنا كانت لازم تتغير اول ما ظهر
هبه بصت لياسمين الي عيونها زايغه بالدموع
الصوت: كنت انا وهو في حكم المخطوبين بس عشان كنت طايشه معرفتش احدد قلبي وسبته واتجوزت راجل تاني وصديقتي كانت بتحبه وكانت منتظره الفرصه ابعد من وقت طويل وراحت تواسيه وقدرت تاخده وتتجوزه
حنان شهقت وحطت ايدها ع بؤها: دي ذات _كتبت ورقه بسرعه افصل الخط_
هبه حطت ايدها ع كتفها وبتسألها بعيونها تقطع حنان الخط
ياسمين بندفاع: كملي الي بعده
ذات: انك لازم تفهمي مش معني انه اتجوزها انه بيحبها ولازم يكون فيه مشاكل لان الحب من طرف واحد
حنان رفعت الورقه تاني واترجتها تفصل الخط
ياسمين هزت لها دماغها بـ لاء
ذات: لما انفصلت انا وجوزي هو وانا اتقابلنا تاني بس بلاش اقولك تفاصيل حوالين لما اتقابلنا تاني وايه الي حصل وعملنا ايه سوي اصل انا مراعيه مشاعر صديقتي_وضحكت_
ياسمين عيونها لمعو دموع وهبه قلقت من منظرها
ذات: خلينا نقول ان الراجل ده لازم يعرف الحقيقه والي عايزه قلبه
ياسمين بنفعال: صوتك واضح فيه نبره السعاده ليه متصله ولا الراجل ده رجع لمراته
ذات: اه رجع بس بجسمه لكن قلبه معايا انا عشان كدا مفيش الي اغير منه واحيانا مش بفهم صديقتي بتحب تتصرف ع انها انسانه عاقله جميله وتعملها احيانا دراما ومتعرفش تسيب الامر
هبه لاحظت ان ياسمين تنفسها مضطرب مع أنها بتحاول وبتجاهد تسيطر عليه وتهدي حالها
ذات تابعت : برغم الراجل مقدرش ينسي حبيته القديمه وهي لازم تفهم كويس مستحيل تعيش معاه في سعاده وراحه
ياسمين قلبها ضرب زي المجانين وجسمها رجف برعشه
ذات تابعت: ورغم كدا لسه متمسكه بيه وقافشه ومش عايزه تسيبه
هبه لما لقت ياسمين وشها اصفر وهرب منه الدم وممكن تنهار شاورت لحنان تقطع الخط بسرعه ياسمين شاورتلهم برفض
معتز شهق: ده صوت ذات
نور اتجنن و اتصل بحنان ردت: ايوه يا بشمهندس
نوربعصبيه: مدام حنان اقطعي الخط
حنان برتباك: ياسمين رفضت بس وعد هلاقي فرصه واقطعه سلام
نور مسح وشه وشعره وفك زراير قميصه وطلع يمد بخطوات متعصبه
معتز مسكه من ضهره: نور رايح فين
نور بنفعال: رايح اشوف البلوه دي
معتز هداه وقعده: اهدي واستني الاول ونشوف اخر الحوار
ذات كملت: لما مسكت طليقي بيخوني مع سكرتيرته طلقته فورا ومعملتش دراما وعرفت انسي الامر احسن منها
هبه بهجوم شديد: وازاي انتي متاكده بانه عاوز يرجعلك بسبب الحب يمكن عايز يرجعلك عشان ينتقم منك لانك سبتيه قبل كدا
ذات بتحدي : انا بتكلم مع ياسمين سبيها هي تتكلم وترد _ضحكت يما_ ولا سماع حكايتي بيخليها متقدرش ع الكلام اصل انا لسه عندي كلام كتير عايزه اقوله تحبي تسمعيه
هبه بغيظ: كان نفسي اسمعلك بس الوقتـ
ياسمين قطعتها: كملي رغم عرضنا وقته انتهي واظن انه مش هيفيدك كتير لان الي بتعمليه في نفسك بتفضحي نفسك ع الهواء
الكل كان مبسوط من رد ياسمين حتي محمد وضحي وكل الي عارف بالحكايه
ياسمين عيونها لئلئت بالدموع وصوتها اتخنق : انتي ورطتي جوز صحبتك الانسانه الي كانت صديقتك ودلوقت بتحاولي تلاقي الاعذار ع انك مش مذنبه حتي الماضي الي بتتكلمي عنه اي ان كان الي حصل معاكي فيه انت والراجل ده واد ايه حبيتوا بعض بس هو دلوقت متجوز بست تانيه عشان كدا متستخدميش لقب حبيبته القديمه في اخر كلامك وتخالي نفسك ضحيه تشفق عليها الناس وتتعاطف مع حكايتك وترمي اللوم ع مراته انا هختم المكالمه بأنك مختله عقليا
هبه: وانا اتفق مع ياسمين جدا انتي مجنونه ومريضه وخيالك راح لبعيد وكل ما هتتكلمي اكتر زاد تعاطف الناس مع الزوجه اكتر عرضنا وقته انتهي
ذات بحده: استني حيث ان عرض البرنامج عطاني مساحه اتكلم خليني اقول اخر كلامي لصديقتي السابقه
هبه بصت لياسمين وهي هزت لها دماغها تسيبها
هبه بجديه: مختصر لان الوقت انتهي بالفعل
ذات تبص لبطنها بفرحه وتحسس عليها : مختصر اكيد كلمتين اسمعيهم كويس جدا (((انا حامل)))))) وضحكت انها فجرت الصدمه ع الهواء
استوب رايكم انا عارفه اتصدمتوا بس لسه هنكمل صدقوني هبهركم بس لو لقيت مفيش تقدير او الردود ان الرويا بوخت والخ هوقف لحد هنا ومش هكملها الا لنفسي مش للعرض وارجع اقول تاني اعتبروه الحلقه 14 الاخيره ان ذات مشت من عند ياسمين لكن لو لقيت تفاعل هكمل بالاحداث ناريه ومفيش شر بنتصر ابدا يستحيل هو بس مجرد وقت وبيمر ويعدي
هبه ضامه ياسمين الي روحها كأنها فارقتها من اول ما سمعت الخبر!
المساعد بصوت مخنوق: حنان شوفيها نشرتها ع الصفحه
حنان: واحده زيها هتنشرها للعالم عشان يعرف بالتأكيد
حنان ضربت خدودها: نهاري نشرتها هنعمل ايه ياتري نقول لياسمين
المساعد بص لياسمين ولحالتها وقال بنفعال: نقولها وننهي الكلام كله اليوم
حنان اخدت نفس وكتمته وقامت تدخلهم هي والمساعد
هبه: اهدي ياسمين يمكن بتكدب اهدي
حنان بتردد: ياسمين ده اخر بوست نشرته ع صفحتها
ياسمين خرجت من حضن هبه وبصت للتحليل وكأن الكلام اختفى من على لسانها
حنان بصوت حزين: نشرت نتيجه الحمل الخاصه بيها وعملت اشاره للباشمهندس نور
ياسمين عيطت بصوت مقهور بيطلع في الروح
المساعد: هبه معتز اتصل وقال المحطه طالبه اجتماع عاجل وجاي لحد هنا
ياسمين بصت لهبه الي قالت: مفيش مشكله وانتي يا ياسمين سلميها لله صلاح انت وحنان متمشوش استنوا رجوعي من الاجتماع انا ماشيه
حنان: ياسمين
ياسمين شاورتلهم انهم يسبوها لوحدها لان القهر والدموع خنقوا صوتها مشعارفه تتكلم
المساعد صلاح: تعالي نخرج ونسيبها لوحدها
حنان طبطبت ع كتف ياسمين وقالت: تمام
…………قصص منه محمد كاتب…………
نور دخل عليها زي الوحش وشياطين الدنيا على راسه : ذات انتي فين اطلعيلي يا فاجره
ذات طلعت وضحكت ضحكه سخريه تنرفز : طبعا سمعت الاخبار الجميله وجيت تشوفني وتطمن عليا
نور هجم عليها يخنقها: انتي مجنونه ليه اتصلتي ع المحطه حذرتك متلعبيش مع ياسمين _اتك اكتر_ ليه عملتي كدا ليه
ذات شدت ايده بتهديد غير مباشر: ومستعده اعمل اي حاجه لو مطلقتهاش هعمل البدع لحد ما تطلقوا
نور بغضب اسود:وانا مش هطلق
ذات :وانا مش هوقف لحد ما املكك وهي بتمر بده بسببك لو كنت راجل قوي واتماسكت مكناش اتحطمنا انا وهي بالشكل ده لكن انت عشان زوج فاشل فطبيعي مراتك تتعب وتعاني
نور: ليكي عين تبجحي يا ساقطه
ذات بحده: يله اضربني اضرب عشان العيل يتأذي واوديك في ستين داهيه
نور اتك ع اسنانه ونزل ايده المرفوعه: انتي كدابه
ذات بثقه: اتاكد من المستشفي الاوراق هناك ومتستخدمش اللعب بأن العيل مش منك انا مش ببيع جسمي انا عملت علاقه مع راجل واحد وهو انت ع عكس غيرهم_مسكت ايده_يله اضرب وموت العيل يله
نورشد ايده منها وعيونه بيطلع منها نار: سبيني ومش هطلق بأي حال مش هطلق
ذات: تمام مش هطلق بس لو هي اصرت ع الطلاق مش هتقدر توقفها فطلقها واتجوزني عشان العيل لو مبقتش زوج كويس خليك اب كويس
نوررفع السبابه في وشها وبتحذير: لو العيل ابني من صلبي فعلا مش عايزك تقلقي هتحمل مسؤليته لكن امه متحلميش اتجوزك ولا يمكن اسمي يتحط جنب اسمك ابدا وتاخدي لقب عايلتي
ذات انقهرت منه ونور بصلها من فوق لتحت طلع برا البيت ورزع الباب بقوووه
…………قصص منه محمد كاتب………….
ياسمين سندت على اقرب كرسي محتاجه توازن نفسها وبتعيط وكأن حد ضربها قلم جامد
نور دخل جري عليها: ياسمين انا بجد اسف بجد اسف
ياسمين مسحت دموعها بدون ما تبصله: متعتذرش خلاص الامر اتخطي النقطه دي_ لفت عليه بالبطيئ وبصتله وعيونها فيها الف سؤال وسؤال قالتله _ بس عايزه اعرف حاجه واحده ايه الي ناوي تعمله بعد كدا
نور بصلها شوي وبلع مراره بحلقه: هتحمل مسؤليه العيل الي هي حامل فيه
ياسمين هنا وجعها قلبها وغرقت عيونها دموع من تاني
نور شاف ملامحها الي مالهاش لون مصفره حط أيده على كتفها: بس متقلقيش انا هقبل بالطفل بس اما هي مستحيل اقبل بيها
ياسمين فتحت عيونها وبصتلو: وتفصل طفل عن امه
نوربصوت متوتر مهزوز: انا مش عايز اعمل ده بس مفيش طريقه تانيه يا ياسمين لما تولد الطفل هديه لـ امي نورهان تربيه وهي تبقي تيجي تشوفه وتقدر تربيه معاها لو حبت وانا هسمحلها( شدها من كتافها عليه) لكن الي مش هسمحلها بيه تدخل بينا تاني وتفصلنا
ياسمين بصاله وساكته وعلامات الاستغراب والدهشه على وشها
نور محبش نظرة التأنيب اللي اترسمت جوه عدسه عيونها اتنهد بقهر وقال بضيق: عارف قراري قاسي بس هي الي خلقته وانا ممكلكش حل تاني
ياسمين: فيه
نور مسك ايدها وبلهفه: لاء يا ياسمين لو تقصدي الطلاق انا لو قامت القيامه مش هطلقك ومتطلبش مني الطلب ده تاني مهما حصل
ياسمين: ايوه بس
نور قطعها :من غير بس صدقيني هنعدي ده كله وبالنسبه للطفل مش عايزك تتوتري انا هحل امره
ياسمين نزلت دموعها زي المطر عالضياع اللي هما فيه ونور ضمها ع صدره وشاركها نفس دموعها وحاسس بنفس خوفها من الجاي بكره !!!!!
……………….قصص منه محمد كاتب……….
في بيت نور وتحديدا في الجنينه
عزه واقفه بتسقي الزرع لقت تاكسي بطئ ودخل وركن ع جنب رمت الخرطوم وشافتها عوجت بؤها وقالتلها: هو انتي
ذات نزلت من التاكسي وكلمت السواق: لو سمحت نزل الشنط من العربيه
عزه بعدم فهم: اي شنط ولمين
ذات بغرور: شنطي انا جايه اعيش في البيت هنا
عزه وقفت قصادها ورفعت ايدها في الهواء وصرخت فيها: ع جثتي الباشمهندس قالي ممنوع تعتبي خطوه وانا يستحيل ادخلك بلاطه واحده
ذات: الباشمهندس بتاعك مش هيسمحلي ادخل لكن هيسمح لابنه يدخل
عزه شهقت وفتحت بؤها ع اخره
ذات بأمر ووقاحه: ارفعي الشنط ودخليها لاني حامل
عزه لطمت خدودها: نهار مطين حامل_ وحطت ايدها على راسها وصوتت_ حامل من مين يابت انا قربت اتشل
ذات طلعت غرفتها القديمه لقتها مجهزه لغرفه اطفال حدفت اللعب بغضب وراحت لغرفه نومهم
عزه طالعه بالشنط شافتها صرخت: استني عندك مينفعش تدخلي هنا دي اوضه نومهم الخاصه
ذات: عارفه (شدت منها شنطه)
عزه دخلت وراها: قولت مينفعش تدخليها
في نفس اللحظه كانت ياسمين رجعت هي ونور ودخلت ع جوه ونور وقف وسند ع العربيه مهموم لقاه تلفونه بيرن
نور رد: خير ياعزه
عزه: انت فين ارجع بسرعه ذات الشر هنا ودخلت اوضه نومك
نور: ايه هي هنا ودخلت اوضه نومي
عزه: ايوه دخلتها عافيه
نور غمض عيونه واخد نفس بعمق: ده انا هدخلها المستشفي النهارده اقفلي انا هنا
ياسمين طالعه ع فوق شافت الشنط وقفت بسؤال لنفسها: شنط مين دي؟!
نور طلع يجري ع السلم: ياسمين ماتيجي نروح بيت ابويا
ياسمين: ليه نروح والشنط دي لمين
سمعوا صوت عزه بتزعق فيها: بأي حق ترمي هدوم ست ياسمين كدا علارض
ذات بتحدف في الهدوم بغل: لو مرمتهاش هحط هدومي فين فكري
عزه هجمت عليها: بقولك وقفي وسيبي الهدوم
ياسمين رمت شنطه ايديها وطلعت تجري ع جوه ونور جري وراها
عزه بتشد منها الهدوم: اوعي سيبي
ذات شدتها لحد ما مزقتها في ايديها: انتي مالك يا خدامه
عزه :اخرجي من هنا
نور دخل وعيونه بطلع نار و قلبه مولع من المنظر وحس انه ممكن يرتكب فيها جريمه يشد منها الهدوم : بتعملي ايه سيبي الهدوم سيبي
ذات بتشدها منها بحقد: سيب
نور زقها طيرها ع السرير: قلت سبيبي
ذات طارت عالسرير ومسكت بطنها بألم وياسمين عيونها اتملت بالدموع ومشعارفه تتكلم
نور: انتي هنا ليه وجايبه شنطك ليه انتي ليه مخك طخين ومش بتفهمي
ذات اتعدلت: لو مش حامل مكنتش جيت بس العيل في بطني ومحتاج للي يهتم بيه ويقعد في مكان نضيف مش شقه منها للسطوح واظن ياسمين بترجع للبيت بالعافيه لان وراها شغل ولو اخدت اوضتها مش هتعترض ولا هتمانع لانها كريمه زياده عن اللزوم
نور بعصبيه : مينفعش تئعدي هنا امشي غوري
ذات بصريخ جهوري: مش همشي
نور بصلها بعيون حاده: لاء هتمشي يئما هرميكي من البلكونه
ذات بتحدي وعناد: مش همشي سامع مش همشي
نور خلاص جاب اخره ومبقاش قادر يتحملها فاتجنن ومسكها من دراعها وبيزقها ع برا وهي بتصرخ في وشه بستماته انها مش خارجه
ياسمين حاست انها ضايعه بينهم صرخت فيهم بكل قوتها: باسسسسس انتم الاتنين باسسسس
نور وذات سابوا خناق بعض وبصولها
ياسمين اللي انفجرت في العياط: انتي عايزه تعيشي هنا اتفضلي تقدري كمان تاخديه
نور مسك ايدها ونبره كلها توسل ورجاء: لآء يا ياسمين انا مش هسمحلها تعيش في البيت هنا(مسك ايدها) ده بيتنا احنا وهي بتحاول تفرق بينا متسمعلهاش وتديها الفرصه وتضعفي متسمعلهاش
ياسمين: تعبت لانه مبقاش مثلث بعد الطفل الي هيتولد وهو ملوش ذنب حرام يعاني بسبب افعالنا واخطائنا
ذات بصتلها بخجل مصطنع وحطت وشها في الارض
ياسمين بدموع : عايزه الدولاب خديه عايزه الاوضه عايزه البيت عايزه نور خديه ومن دلوقت مفيش داعي تحاربي ضدي اظن فوزتي بما فيه الكفايه وانا قدامك وقدام افعالك بستسلم
نور بصوت باكي: لاء ياسمين لاء
عزه جريت وراها: لاء متمشيش والنبي
نور لف وبصلها وسابها قبل ما يتهور ويعمل أي رد فعل يندم عليه بعدين وراح وري ياسمين
………….قصص منه محمد كاتب………..
نور بيجري في الشارع وري ياسمين الي ماشيه وشايفه الدنيا حواليها ضلمه وقلبها بينزف جواها وبتعيط بجنون
نور قلبه اتقطع اشلاء: ياسمين استني
ياسمين لفت وراها شافته طلعت تجري بكل قوتها
نور بيجري وراها :ياسمين استني متمشيش
ياسمين كملت جري رغم الكعب العالي المها لحد ما شافت تاكسي ونطت فيه نور قدر يحصل التاكسي وفضل يهبد ع الشباك برجاء ودموع: لاء ياسمين انزلي متمشيش ارجوكي
ياسمين بتعيط بجنون : اطلع بسرعه لو سمحت
نور فضل يجري وري التاكسي لدرجه اتشقلط ووقع واتعور في جبينه وياسمين بصت عليه وبكت ونور قام وعدل نفسه وقعد راكع عالارض و بكاء زي الطفل
را يكم هما اولي كام حلقه ونشقلب الاحداث
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات الوجهين)