روايات

رواية ذات الوجهين الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم منة محمد

رواية ذات الوجهين البارت التاسع والثلاثون

رواية ذات الوجهين الجزء التاسع والثلاثون

رواية ذات الوجهين
رواية ذات الوجهين

رواية ذات الوجهين الحلقة التاسعة والثلاثون

نور دخل معاه كياس كتير حطهم ع تربيزه السفره
نورهان خارجه من المطبخ شافته راحت عليه: اشتريت ايه يانور
نور :حاجات عشان مازن
نورهان بخبث: بس مازن مش هنا
نور عقد حواجبه بسؤال: امال هو فين؟!
نورهان مبتسمه: عند المهدء بتاعه سمسمه
عزه ضحكت بلعلعه ونورهان ضربت كتفها بغيظ: ايه الي بيضحك يا هبله
نور بيبص من الشباك لمح محمد وياسمين جاين بيته لف يستقبلهم وهما داخلين تاكسي وقف وذات نزلت منه وعلي عيونها نضاره شمسيه كبيره واكله نص وشها نزلت من التاكسي وراحت وقفت قدامهم ومخلعتش النضاره الشمسيه من ع عيونها وبصت لـ ايد محمد الي فيها سرير مازن
ياسمين بدون ما تبصلها: مازن كان بيعيط وماما نورهان جبتهولي لان مفيش حد في البيت وانا كنت برجعه لبيته ووصلتي في الوقت المناسب خدي مازن معاكي
ذات بفوقيه:شليه انتي انا ايدي مش مغسوله وخايفه يلقط جراثيم
محمد بستهزاء: الاعذار مقنعه جدا كأم بتحب ابنها بتحبه لدرجه سابته عشان راجل تاني
ذات بعصبيه: احسن من راجل ساب مراته عشان سكرتيره
محمد اتعفرت وبحده: اتكلمي بأدب
ذات بنفس الحده: انا بدين الكل
ياسمين شخطت فيهم: بس انتي وهو ايه الفايده غير هنجرح بعض بس لو عايزين تكملوا اهانه وتجريح اتفضلوا جرحوا وانا هاخد الطفل لجوه
ياسمين اخدت السرير من ايد محمد وداخله نور قابلها ولمح الشيطان واقفه معاهم
نوربقلق: ذات معاكم فيه ايه ؟!
ياسمين انفعلت من غيرتها عليه:مجرد صدفه خد مازن
نور بهدوء:شكرا يا ياسمين
ياسمين بتكشيره: انا ماشيه
ذات شافت غيرتها عليه وبدئت وقاحه: ياسمين لما يبقي عندك اخبار حلوه بلغيني ومبروك مقدما
ذات قالت كلامها ونسيت وخلعت النضاره وبصت لنور الي حرفيا رئكشانات وشه اتشدد من الغيره والغضب وحس انه ارتفع ضغطه
ياسمين فهمت اسلوبها وقالت: بس قوليلي ايه الكدمات والجروح الي في وشك
ذات دارت وشها بسرعه: مفيش حاجه وقعت
ياسمين بسخريه لاذعه: بس انا سمعت ان غـ
ذات قطعتها بسرعه: اظن ده يخصني محمد اهتم بصديقتي متتصرفش معاها زي ما كنا سوي
ياسمين فاهمه انها بضايق فيهم وردت: انا قادره اهتم بنفسي متئلئيش مش لازم نزعج الناس وانتي الي من المفروض تهتمي بنفسك وبجروحك كويس اصل سمعت ان زوجه فريد سحلتك وضربتك اتعافي بسرعه يا..ياذات
محمد واقف مبسوط اوي ونور بص لذات بحتقار
ياسمين: يله يامحمد ( مسكت ايده) وبصت لنور الي الغيره نهته وحطمته ومشت هي ومحمد ونور وشه اتغير وحس انه مقسوم نصين
نور راح قرب من ذات وبصلها بنظرات كره : كويس انك رجعتي عشان تاخدي هدومك من قدام الباب
ذات بصتلو اوي وعوجت رقبتها بغرور
نور :يله ندخل يابني
ذات دخلت وراه ووقفت ع عتبه الباب: انا اسفه عشانك يانور يظهر ياسمين ومحمد متفقين وبينهم كمياء واظن كدا فهمت ليه هجرتك
نور لف وبصلها: وياتري عارفه لما طفل رضيع لسه معرفش ربه يتهجر بيحس بأيه طبعا مش هتحسي لان معندكيش احساس ولا دم روحتي مع فريد ومراته ضربتك وواضح ع خلقتك
نورهان طلعت ومعاها شنط وبنظرات من فوق لتحت: جيتي ليه دي مش لوكانده ولا مركز اجتماعي ترجعيلو وقت ما تحبي وتمشي وقت ماتحبي ومدام مشيتي مترجعيش لاننا يستحيل نرحب بيكي
ذات ولعت نار وبكل كبر وتعالي رفعت حاجبها بشكل مستفز : وانامئعدتش معاكم في مكان لان مفيش حد مقدر قيمتي
نورهان حبت تقهرها زياده: قيمتك احنا عارفنها كويس انك حوثاله ,, والحوثاله ملهاش قيمه عشان غيرنا يشوفها عزه ارملها هلهالها لمتهم كلهم عشانك ومفيش خرقه يالعنه يا وش الشؤم والخراب
عزه رمت الشنط تحت رجولها وبضحكه فيها شماته :خدي حاجاتك جمعتهم عشانك
نورهان: يله خدي حاجاتك وامشي مطرح ما جيتي
ذات اتجاهلتها وندهت عليه : نور
نور غمض عيونه بقلة صبر وحط ايده الاتنين جوه جيوبه ولف وبصلها
ذات: ممكن اودع ابني قبل ما امشي
نور اخد الطفل من السرير عاوز يخلص ونورهان راحت وقفت قدامه تمنعه ونور هزلها دماغه بمعني خليها تودعه عشان تمشي
ذات شالت الطفل الي فتح في البكاء كأنه بيعلن رفض امومتها
نورهان خطفته منها بشده: هاتي العيل هيموت معاكي نور يله ادخل جوه استريح
نور حط ايده ع بطنه واتنهد: خدي مازن لجوه الاول يستريح يا ماما
نورهان مشت بالعافيه وذات فضلت واقفه مفكراه هيقولها استني عشان ابنك لكن نور اتحرك واخد سرير مازن الفاضي وسابها ودخل ع عتبه الباب وذات وقفت ونزلت دموعها لان كانت عندها امل يستقبلوها بحجه الطفل!!!!
………..قصص منه محمد كاتب……….
في الاذاعه راحتلها ياسمين تحكلها كل الي حصل لذات من غاده بنت الوزير
هبه : الي زي ذات لازم تقع عالارض
ياسمين: بصراحه منظرها صعب متبهدله حرفيا وبجد قلقت عليها
هبه: متقلقيش عليها الي زيها تقدر تحمي نفسها واياك تضعفي وتمدي ايدك بالمساعده زي ما عملتي قبل كدا والله اقطعك ولا اعرفك
ياسمين ابتسمت : لاء حرمت يا بيه فعل الخير نعمله بس بالعقل ناخد حذرنا كويس اوي مش اعمل الخير وابلي نفسي بالشر وبعدين من تجربتي خلاص حرمت اساعد حد لان الخير هيتحول لذنب
هبه بادلتها نفس الابتسامه: وانا مبسوطه انك بتفكري كدا
في نفس المكان بس في كافتيريا الاذاعه
نور مسد ع ركبت معتز بسعاده: لاء مش قادر اصدق هتخش القفص الدهبي بكل قواك العقليه بس بجد مبارك يا صاحبي
معتز ابتسم بفرحه: انا فرحان يانور لاني هخش القفص بس اعمل ايه هبه خطفت قلبي فلازم اعمل اي حاجه حتي لو هدخل المعتقل معاها
نور شبك ايده في بعض وبصوت نادم : فاهمك لاني مريت بده قبل منك وعارف الشعور ده كويس واياك تكدب لان الثقه مستحيل ترجع تبنيها تاني
معتز :لاء مش للدرجه خلاص ذات سابت حياتك وياسمين هتلين
نور بصوت حزين: الموضوع ملوش علاقه بذات ياسمين في حياتها حد تاني وانا مبئقتش ليها اي حاجه
معتز زقه في كتفه بخفيف لما شاف الضيق في ملامحه وقال: متفقدش الامل
نور اتنهد وبعدين قال: متشكر ع نفحه الامل
معتز اتعدل وبكل جدية: فيه اخر حاجه انا كلمت القناه وبلغوني ابلغك لو هديت ترجع تذيع تصاميمك تاني
نور نفخ بحزن كبير ورجع دماغه لوري ع الكنبه الجلد
………قصص منه محمد كاتب……..
في المطعم
محمد بنرفزه وغيظ: اختك هتجبلي جلطه وشلل رعاش واستقالتها مش بسبب الشغل هي بقالها فتره هاديه وغريبه زي ما تكون كاتمه حاجه جواها
ياسمين :هي متوتره وقالت خايفه نتجوز وهي مش هنا وقال هتخسر تمن التكت بس كلام ميدخلش العقل ولا يتصدق
محمد :وعشان متفكرش ضحي كتير قرري بسرعه وايه رايك نعمل فرح بعد هبه ومعتز
ياسمين بمرح:محمد بطل رخامه
محمد ربع ايده بزهق: منا مش عارف مالها ست الابله اختك وع فكره انا عارف حتي لو كنت بتكلم جد انتي بتحبي نور
ياسمين رجعت خصله وري ودنها وبتوتر: نور انا وهو مجرد جيران وطليقي ده بجد كل حاجه
محمد: رغم عارف انك كدابه بس انا هروح اشوف اختك واجيب النهايه معاها
ياسمين : وانا هراقبكم من بعيد
محمد راحلها لقاها قاعده قدام البحر سألها بنفاذ صبر: لسه برضو مش هتريحيني وتقوليلي السبب ليه بتسئيلي
ضحي :عايزه اتعلم مهارات جديده انت عارف اني بحب التحدي عشان كدا قررت اسافر
محمد بشويه انفعال: لو ده ردك فستئلتك مرفوضه
ضحي مسحت دمعه حزينه انسابت ع خدها الناعم
محمد جن جنونه لدمعتها وقرب وأأعد قدامها ونبره كلها حنان : مطعمنا كبر ونجح بفضلك انتي ولو انتي مش معايا هقع اكيد
ضحي لئلئت عيونها بالدموع: هو انا مهمه اوي كدا
محمد :انتي مهمه بالنسبه لي كتير ولو انتي مش معايا وسبتيني عمري ما كنت هنجح المطعم كدا حتي مشاكلي انتي الي دايما بتلاقيلي حلول ليها
ضحي بصتلو وابتسمت ونزلت منها دمعة
محمد قرب اكتر: انتي مهمه جدا بالنسبه لي وعشان كدا مستحيل تستئيلي
ضحي شهقت ومسحت انفها بأيدها
محمد: ليه بتعيطي انا معيش منديل كلنكس
ضحي ابتسمت وبكت اكتر ومحمد طلع منديله وادهولها تمسح دموعها وياسمين واقفه تسمع من بعيد وضحي مسحت دموعها ومدتهوله
محمد حط ايده تحت دقنه وابتسملها ابتسامه كلها حنان : احتفظي بيه من ريحتي
ضحي: متشكره
محمد بص لقدام: انا الي متشكر لان فيه حاجات بتبقي قريبه مننا بس تسرعنا بيخلينا مش شايفنها
ضحي: ده افضل من عدم الرؤيه
محمد حط ايده ع دماغها وهزها بمرح : هتفضلي هنا معايا
ضحي هزت دماغها مره وياسمين فهمت ان اختها بتعشق محمد وابتسمت بسعاده لما اختها واقفت ع كلام محمد
………..قصص منه محمد كاتب………
زبيده اخدت العلب من نور ودخلت حطتهم ع السفره حست بيها نازله جريت اتخبت
ياسمين نازله بترفع كمام البلوزه وشافت العلب قربت وبفرحه زي الاطفال: الله بقلاوه
ياسمين سحبت الكارت ( البقلاوه الي بتحبيها ياسمسمه مع حبي نور)
ياسمين اتكت ع سنانها بغضب واخدت العلب وراحتله وهي علي اخرها منه لقته بيلاعب ابنه بمرح وقفت مكانها!
نور بيهز ابنه وبيكلمه: طمني يا بطل حاسس بأيه بعد الشور والبودره تحب تعمل ايه تاني تجري لاء بتهزر ولا تلبس مايوه ونعوم لاء تعوم دي لما تكبر نبقي نعوم سوي ولا عايز ماما ياسمين تيجي زي انا كمان نفسي تيجي
ياسمين واقفه وراه وعماله تضحك بدون صوت
نور: عارف نفسي تيجي يابني انا مفتقدها قبل ما انام مفتقدها ولما بصحا مفتقدها بس هي زعلانه مني انصحني اعمل ايه وانت كمان ساعدني ابني البطل العبقري فكر
ياسمين مثلت الغضب من تصرفه: مش عيب تستغل البيبي
نور لف وبصلها: ياسمين جيتي هنا امتي؟؟!!
ياسمين :من اول ما بتسأل مازن لو كان مفتقد ماما ياسمين
نور :سمعتي كل حاجه
ياسمين هزتله دماغها كذا مره: اه سمعت كله وكمان بتستغل الطفل عشان ترضيني _رفعت صوبعها في وشه بتحذير _ بس احب اطمنك من غير اي فايده مجرد حرق بنزين وعمايل عيال
نور ابتسم بغلاسه: ايه رايك ماتقدمي شكوي للوزاره انا مش خايف ع فكره
ياسمين ضحكت برخامه: دمك تقيل
نور بغيظ مداري: ليه بتشتميني دلوقت وبعدين انا بسأل ابني بس هسألك سؤال تاني عشان مازن يساعدك في استعراضك
ياسمين بعناد: لاء لانه مش هيساعد سواء كان مازن او البقلاوه ومتشكره انك اشترتها عشاني بس انا مش هاكلها فبلاش تشتريها تاني
نور حط ايده قدام شفايفها :ممكن تفصلي وتفهمي انا عديت قدام المحل الي بتحبيه عشان كدا اشترتها ده كل الموضوع انتي غضبانه مني لكن مش غضبانه من البقلاوه يله خديها وكوليها والا هتزعل اوي
يله هتعجبك ( حب يجننها كلم ابنه) هتموت وتاكلها نعمل ايه قدرنا نسايس واحده لئيمه
ياسمين: تمام ! بس هاخد علبه واحده لاني مش طماعه وعارفه ان واحده تكفيني
نوربجديه: انا اتعلمت الدرس ياياسمين وسواء صدقتي ده او لاء بس اتعلمت الدرس بجد
ياسمين بصتله وقلبت وشها: حظ موفق وسعيده عشانك
ياسمين لفتلو ضهرها وابتسمت وهي حاسه باحساس جميل
نور بصوت عالي كله رجاء: ياسمين استني( بص لمازن) وانت ليه معيطش عشان ترجع
رايكم وتعالوا اقوي حلقه ظهور غاده بجبروتها ومساعدها في الشر بطل من الروايا وفريد طبعا معاهم في الليله واحداث ناريه وجميله ولسه حكايه البقلاوه مخلصتش مع حماده وتوتو بلاش تم بلوك والناس الي مش هتظهر بلوك من ع الصفحه المتابعين بيظهروا عندي غير كدا بلوق بلوق

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذات الوجهين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى