رواية ذئب الصحراء الفصل الثاني 2 بقلم نورة عبدالرحمن
رواية ذئب الصحراء الجزء الثاني
رواية ذئب الصحراء البارت الثاني
رواية ذئب الصحراء الحلقة الثانية
مرجانه بحده :يعني ايه هتجوز غصب عني..
ناصر : انا خالك ومسؤول عنك…. انا مش قد سالم ..
مرجانه :أنتي سامعه كلام اخوكي يمه..سمعاه عايز يبعني لسالم..انا بقولك اهاه مش هتجوز يمه ..مش هتجوز لا سالم ولا غيره انتي خابره زين بتك محدش يقدر يغصبها..
ناصر :بتعندي معايا يابت نرجس..
مرجانه بغضب :افهمها كيف مفهمتها ….لتسقط ارضا اثر صفعة قويه من خالها ليقول بتهديد اسبوع واحد و هتتجوزي سالم ويدخل عليكي وده اخر كلام عندي..لينظر لوالدتها التي تبكي بحرقه: عقلي بتك بدل متجنن عليكوا..
مرجانه بجمود وتحدي :قولتلك مش هتجوز واعلا مافخيلك اركبه..
ناصريابت.ال*****وقفت بوججهها نرجس :عشان خاطري ياخوي عيله وغلطت ..كلامك يمشي غصب عنها ..
ناصر :ماشي يانرجس.كويس انك عرفتي صالحها..
مرجانه :يمه انتي بتقولي ايه.
نرجس :اخرسي مش عايزه اسمع حسك..
بعد فتره كان سالم يجر مرجانه من شعرها ويصرخ بتهربي يابت نرجس بتهربي يا******ليخرج مصطفى على صراخها ويصدم من ذلك المنظر…ونرجس ترجوه بان يتركها.لكنه لا يستمع لها ومستمر بتعنيفها
مصطفى بغضب :انت اجننت كيف بتضربها م..
سالم :مراتي وبربيها ارادت مرجانه التحدث لكنه قاطعها بصفعه ليهدر برجاله: خدوها واحبسوها ولو خرجت من هنا صدقوني هتبقى نهايتكم..بتهربي يابت نرجس انا بقى هربيكي من اول وجديد..
مصطفى بضيق: يلااا ياغالب…
سالم :على فين ياباشا..
مصطفى :هنروح
سالم :مش هتفضلوا هنيه..لحد ميخلص شغلكم..
مصطفى :لا مخلاص انت هتخلص شغلنا كيف ماقولت مش اكده
سالم :ايوا ياباشا..
مصطفى بتهديد :بس اقسم بالله لوحصل حاجه للراجل بتعنا لتكون نهايتك على يدي..
سالم :متقلقش ياباشا مش اول مره يعني نتعامل مع بعضنا…
ليغادر مصطفى وغالب..
غالب :غيرت رايك ..اياكك.
مصطفى :البت مجوزه ياغالب انا كنت هتجوزها شهر اتنين واطلقها ..بس مدام متجوزا..خلاص..
_____
نرجس ببكاء: ابوس يدك ياخوي روحله خليه يخرجها..
ناصر :لا مش هيبقى جوزها يبقى خلاص..
نرجس :انت بتتخلى عن بتى ياناصر..
ناصر :يوووه خلاص متقرفيناش..عاد
نرجس :ماشي ياناصر ماشي..ربنا ينتقم من الظالم..لتغادر الى ابنتها وتجدها..تبكي ..وتقول مرجانه :اقسم بالله لو جوزتوني بالغصب لكون مموته روحي ومخلاصاكم مني..
نرجس :متقوليش اكده .
مرجانه :خرجيني من هنيه يمه سالم عايز يتجوزني بكره يمه انا هموت خلاص…
هخرجك يبنتي حتى لوفيها موتي مش هسكت.
____
في الصعيد وقفت نرجس امام السريا والذكريات المؤلمه تعود لها حتى استجمعت شجاعتها..قلبها يرتجف بخوف وهي تتبع الحارس الى الصاله كان يجلس بهدوء..نبضات قلبها ازدادت عندما راته لكنه تمالكت نفسها..لتستفيق على صوته..عايزه ايه بعد السنين دي كلاتها..اسرعت الى. يده وقبلتها نرجس :ابوس يدك ياحمدان خلص بنتنا..
حمدان بصدمه بنتنا..انتي مش قولتي ماتت قبل ما تهربي..
نرجس: لا لا وحيات ربنا مامتتشش..انا قلت اكده عشان متخدهاش مني..الحقها انا قدرت احميها طول الوقت ..انما النهارده مقدرش ..جي دورك ياحمدان..تحمي بتك
حمدان : ايه اللي حصل..لتخبره بماحدث..
حمدان اخرج هاتفه واتصل بمصطفى وطلب منه الحظور بسرعه..
واخبره دون الدخول بتفاصيل ان يذهب مع نرجس ويحضر ابنتها ..
ولم يمضي وقت حتى وصل مصطفى ومعه نرجس..ورجاله..لم يكن يعي بانها نفسها تلك الفتاه التي خطفت عقله حتى راي نرجس تحتضنها وتبكي وتقول خلاص يابتي جايه اخلصك من القرف ده كله …خلاص هترتاحي…
سالم :جرى ايه ياباشا ايه الرجاله اللي انت جايبهم..والست دي تعمل معاك ايه
مصطفى :البت دي تخصنا وهناخدها معانا..
سالم :بس ياباشا دي مراتي وميصحش..
نرجس:اكداب ..هي لسه مبقتش مراتك امش يابتي امشي..
سالم: على فين
.وقف بوجهه مصطفى ليقول ببرود: ايه ياسالم عايز الديبب ياكلك بعز النهار ..اياك ه…
سالم بخوف: يباشا..
مصطفى لنرجس :ا خدي بتك واطلعي العرببه..
مرجانه كانت متعبه ولم تستطيع الاعتراض على اي شيء لذلك مشت مع والدتها التي اخذت بيديها وصعدت السياره لتنظر من نافذت السياره..رأت..
مصطفى اخرج.رزمة نقود.:.الفلوس دي عشان انت حبيبنا وبتسمع الكلام..بس حسك.عينك تقرب من الست دي وبنتها لحسن يمين باللله لادفنك مطرحك..
سالم بخوف :تتتحت امررككك ياباشا..
ليغادر مصطفى اما سالم فقد كان يتوعد للجميع …
مصطفى بداخله سعيد فقط لانه علم بانها ليست متزوجه ولم يعرف بعد عن حده لسانها..وكرهها للرجال…وعقدها. الكثير التي لايمكن لاي رجل تحملها…
وصلو السريا ليسرع اليها حمدان ويحاول احتضانها لكنها ابتعدت بعنف.:.انت بتعمل ايه ياراجل ياخرفان انت.
نرجس :اسكتي يامرجانه..
مرجانه بحده :اسكت ايه انتي انقذتني من سالم عشان الراجل الخرفان ده يستفرد بيا يمه ليه هتبعيني ليه كمان.كيف معمل اخوكي..
نرجس :اخرس ده ابوكي..
صدمه الجمت لسانها…وسقطت كالصاعقه على مصطفى ليفتح فاهه بصدمه..
حمدان: بتي حبيبتي.
تراجعت الى الخلف متهوبش ناحيتي قالتها بحده..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذئب الصحراء)