روايات

رواية دوار العمدة الفصل السابع 7 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الفصل السابع 7 بقلم حبيبة الرحمن

رواية دوار العمدة الجزء السابع

رواية دوار العمدة البارت السابع

رواية دوار العمدة الحلقة السابعة

عادل / لا اني همشي
كامل بهمس/ ميصحش يا عادل اقعد حتي علشان خاطري متكسفنيش
يخرج كامل ياخد الأكل من سعدية ويضعه علي الطبليه
كامل/ لقمه كده علي قدنا
العمدة ببسامة/ علي قدكو ايه بس يا كامل انت مكلف نفسك جامد
كامل/ دا احنا الفرحه مش سيعانا بوجودكم حدانا النهاردة
طارق/ تكرم ياعمي انتوا أهل الكرم كله ومكنش ليه لزوم تعب خالتي وهنادي
كامل بمزح/ متخافش عروستك ممدتش ايدها في حاجة خالتك سعدية اللي عملت كل حاجة
بعد شوية يقوم طارق
كامل/ ايه ياابني مبتاكلش ليه ولا الأكل مش عاجبك
طارق/ تسلم الايد اللي طبخت. ..انا…الحمد لله. ..شبعت
يخرج طارق يغسل أيده
هنادي جوه تخلص أكل وتروح تغسل ايدها تتفاجا بطارق
طارق مبتسما / ازيك يا هنادي
هنادي بخجل/ الحمد لله
طارق / وحشتيني اوي يا هنود
هنادي/ وسع علشان اغسل أيدي
طارق/ مبسوطه يا هنادي
هنادي تبتسم صامته
سعدية / ايه ياابني ماكلتش ليه
طارق/’الحمد لله. ..تسلم ايدك يا خاله
سعدية/ بالف هنا ياابني اتفضل انت
طارق وهو بينظر لهنادي / حاضر. …بعد اذنكو
سعدية / كان بيقولك ايه
هنادي /اني
سعدية/ اومال خيالك
هنادي/ ولا حاجة ياامه
سعدية/’هنبدأ اللءم من دلوقتي
هنادي/ ادخلي ياامه غسلي واني هشيل الأكل
تدخل سعدية تغسل ايدها
تقرب هنادي تشيل الأطباق في غرفة الحريم
الحاجة أمينه /’عنك يا حبيبتي هساعدك
هنادي بحرج/ لا مينفعش حضرتك تشيلي حاجة
يدخل طارق بعد ميخبط علي الباب تلتفت هنادي ناحية الباب
طارق يدخل ببتسامة
الحاجة امينه/ تعالي يا حبيبي أدخل
طارق/ كنت عايز هنادي في حاجة
الحاجة أمينه / طب اني هطلع اغسل أيدي
يقرب طارق من هنادي وهي في ايدها الأطباق
طارق ياخد الأطباق منها ويضعها علي الطبليه ويخرج موبايل من جيبه ويعطيه لهنادي
هنادي /ايه ده
طارق/ تليفون علشان اعرف اكلمك
هنادي وهي بترجع التليفون/ لا مش هينفع ابويا هيزعقلي
طارق/ خلاص متقوليش إن معاكي تليفون
هنادي/ بس اني عمري مكدبت علي ابويا
طارق /حيرتيني معاكي خلاص قوليلوا عادي مش انا بقيت خطيبك
هنادي تبتسم بخجل
طارق / بحبك يا هنادي
تدخل سعدية/ احم احم
طارق/ انا كنت بساعد هنادي
سعدية/ ودي تيجي ياابني لا مينفعش اتفضل انت في الأوضة التانية مع الرجاله واني وهنادي هنشيل الأكل
بعد نص ساعة يقوم العمدة
العمدة/ نستاذن احنا بقي يلا ياابني
كامل/ ماهو بدري ياعمدة
العمدة ببتسامة / بدري ايه بس دا احنا قعدنا كتير مش ناقص غير اننا نبات هنا
كامل/ يزيدنا الشرف ياعمدة
العمدة/ دايماً عامر. ..وسفرة دايماً. ..وقول لام وائل تسلم ايدها علي الأكل الحلو بتاعها
كامل/ الف هنا تعملها بقي قريب وتشرفنا
العمدة /المرة الجايه بقي في بيتنا تيجي وتشوف شقة عروستنا كامل/ إن شاء الله
………………………..
في منزل العمدة
العمدة/ ناس كرمه قوي ياابني ضيفونا وجابوا آخر ماعندهم
طارق/ آه ياابه ناس طيبين اوي
الحاجة امينه/ ولا العروسة زي القمر
العمدة ببتسامة/ عينتيها كويس يا حاجة
الحاجة امينه/ طبعاً ودي حاجة تفوتني فصصتها من راسها لصوابع رجليها
طارق/ اوعى تكون زعلت ياامه
الحاجة أمينه /دي حاجة مفيهاش زعل ياابني دي هتبقى مراتك ولازم أطمن
طارق بخجل/ انا طالع انام تصبحو علي خير
…………..
في منزل كامل
سعدية / آه يااني ياضهري تعبت قوي يا كامل النهاردة
كامل /الف سلامة عليكي ياام العروسة
سعدية/ من الصبح واني واقفة علي رجلي بس تصدق اني مبسوطة قوي عريس بنتك زي القمر طول بعرض وكلامه حلو قوي
كامل/ يعني ايه كلامه حلو؟!
سعدية /أقصد يعني لسانه حلو في الكلام محترم كده صحيح العلام بيخلي للواحد قيمه
كامل/ أهو نصيب بنتك. ..الحمد لله
بس ادعي تعدي علي خير انا طالع انام علشان اروح الغيط
سعدية/ هو عادل اخوك كان ماله مبوز كده ومش مبسوط
كامل/ ماانتي عارفة اللي فيها يا سعدية نهايته المهم سعادة بنتنا اني ميهمنيش حاجة في الدنيا غير اني اشوف ولادي مستريحين ومبسوطين في حياتهم
سعدية/ تسلم ياابو عيالي
كامل/ هطلع انام علشان اعدي على عادل الصبح اشوفه عايز مني ايه مش هتطلعي تنامي
سعدية/هروق المطبخ واطلع انام علي طول
………..
في غرفة هنادي
قاعدة علي السرير سرحانه وبتفكر
تفتكر طارق ابتسامة تملأ وجهها
التليفون يرن
تجري بسرعة تمسكه علشان تقفله قبل ماحد يسمع
تلاقي المتصل حبيبي طارق طبعاً هو اللي مسجل الرقم علي التليفون
هنادي /الو مين
طارق / ههههههه حلوه مين دي يعني اسمي مظهرش عندك
هنادي بارتباك/ مين اللي سجله كده
طارق/ ايه مش عاجبك حبيبي طب ماانا مسجل رقمك عندي حبيبتي وروحي نوده
هنادي بضيق / لو كلمتني كده تاني مش هرد علي التليفون وهرجعهولك اني مش عايزاه
طارق/ خلاص خلاص. ..متبقيش حمقيه انا اسف مكنتش فاكر إن كلامي هيزعلك
هنادي /الاحسن متتصلش تاني واني هقفله خالص
طارق/ لا علشان خاطري متقفلهوش انا مش هضايقك تاني بس عايزك تفتحي تليفونك دايما علشان ابقي أطمن عليكي وانا في مصر
هنادي/ خلاص يبقي بعد كتب الكتاب
طارق/ حاضر مش هتصل تاني قبل كتب الكتاب بس هتصل علشان اخدك اعملك البطاقة
هنادي /ابقي كلم ابويا
طارق /بس دي حاجة تخصك انتي
هنادي /انت بقي هتعملها حجه كل شوية علشان تكلمني
طارق /على فكرة انا خطيبك ومينفعش تكلميني كده
هنادي /انت زعلت ولا ايه
طارق /تصبحي علي خير
هنادي /اني مش قصدي يا طارق استني مش تقفل التليفون
طارق /انا تعبان وعايز انام. .. سلام
هنادي بحزن/ طيب براحتك
ويقفل طارق التليفون مع تنهيدة قوية ويغلق عينيه لينام
……
هنادي بتتقلب مش عارفة تنام
هنادي تحدث نفسها / طب هو زعل من ايه هو اني عملت ايه
ماهو مش هينفع كل شوية يكلمني وابويا لو عرف مش هيعديها علي خير
تنام هنادي بعد تفكير طويل
……. .. ………
في الصباح بعد مرور أربعة أيام
سعدية/ قومي ياهنادي يلا ابوكي مستني تحت
هنادي/ ايه ياامه في ايه
سعدية/ ابوكي صاحي من بدري قومي افطري معاه علشان تروحي تعملي البطاقة يلا
هنادي /ابويا بس اللي تحت
سعدية/ يعني هيكون مين معاه قومي اغسلي وشك والبسي يلا علشان مش تتاخروا
هنادي / حاصر.
تنزل سعدية
كامل/ ايه يا سعدية هنادي مصحيتش لسه
سعدية/ صاحيتها ونازله
كامل/’مالك يا سعدية وشك متغير في حاجة
سعدية/ مش ملاحظ إن عريس بنتك من آخر مره كانوا فيها هنا مجاش ولا حس ولا خبر
كامل/’تلاقيه مشغول وبعدين هيجي ليه انى مش عاوزة كل شوية الاقيه هنا
سعدية / قلبي مش مطمن كده وخايفة مش عارفة ليه
كامل/ يا ستي مش تبقي موسوسه كده هيكون في ايه
تنزل هنادي
هنادي/ اني البست ياابه
كامل/ طب قولي صباح الخير الأول
هنادي/ صباح الخير معلش أصل امي صحيتني واني مشبعتش نوم وراسي بتوجعني
كامل/ ساعة زمن. ..إن شاء الله. ..وراجعين
صوت عربية بالخارج
سعدية بفرحه/ تلاقيه عريس بنتك
هنادي قلبها ينبض بفرحه
كامل يقرب يفتح الباب.
كامل مرحبا/ اتفضل ياابني
طارق/ صباح الخير ياعمي معلش مش هقدر ادخل
هنادي جهزت
كامل/ ملوش لزوم نتعبك ياابني
طارق/’تعبكم راحة بس انا قولت اوصلكوا
كامل ينادي على هنادي/ يلا يابنتي
تخرج هنادي ببتسامة
يفتح طارق باب العربية ببتسامة/’صباح الخير.
هنادي بصوت خافض/ صباح النور
طارق بمكر/ ها بتقولي حاجة
تبتسم هنادي وتركب
يركب كامل جمب طارق
طول الطريق وهنادي تنظر من شباك العربية علي الطريق
طارق من وقت للتاني ينظر لها من خلال المرآة ببتسامة
أمام السجل المدني يسحب طارق إستمارة ويملأ بياناتها ويسلمها للموظف
تنتهي كل الإجراءات في طريق العودة
كامل/ هنزل أجيب حاجة مش هتاخر
طارق/ قولي عايز ايه ياعمي وانا أنزل اجيبها بلاش حضرتك تتعب نفسك
كامل/ لا ياابني كتر خيرك اني عارف اللي هجيبه
ينزل كامل أمام أحد محلات العطارة
طارق لهنادي/ ايه ساكته يعني مش عايزة تقولي حاجة
هنادي / لأ
طارق/ طيب
هنادي/ هو انت زعلان مني
طارق /لا ابدا ليه انتي عملتي حاجة تزعلني
هنادي/ انت عارف إنه مينفعش يعني تكلمني في التليفون
طارق /طب ماانا وانتي بنتكلم مع بعض ولوحدنا ايه الفرق بقي
هنادي /معرفش هو كده وخلاص
طارق/ هههه طيب تشربي ايه واوعي تقوليلي مش عايزة والكلام ده انا عطشان وعايزة اشرب
هنادي /خلاص هاتلي مانجه
طارق ببتسامة وهو نازل/ حاضر يا مانجه
تبتسم هنادي
طارق/ أخيراً فكيتي ههههههه
…………………
في صباح أحد الأيام
كامل / يعني ايه يا عادل الكلام ده
عادل/ اني قولت اكيد هتتزنق علشان جوازة بنتك وتبيع كام قيراط من اللي حداك فقولت اني أولي من الغريب
كامل/ ايوه طبعا انت أولي من الغريب بس المبلغ اللي بتقوله ده قليل قوي يااخويا يعني كده برمي الكام قيراط في الأرض دا ولا نص المبلغ اللي بيتباع بيه الأراضي اللي جارنا
عادل/ ماانت ارضك مش عفيه قوى يا كامل ومحصولها مش قد كده
كامل/ بتلوي دراعي يا عادل علشان عارف اني مزنوق
في فلوس جهاز البت
عادل/ اني مستعد اكملك علشان تجهزها
كامل/ لأ اني هبيع الأرض بالتمن اللي تستحقة ليك أو لغيرك
عادل/ محدش هيشتريها يا كامل غيري
كامل/ يعني ايه
عادل/ يعني محدش هيحط رجله فيها غيري ياكامل فوتك بعافيه يااخويا
كامل/ بقي كده يا عادل بتهددني
…………………….
يأتي يوم الخطوبة وكتب الكتاب
سعدية/ شوفي الفستان ده يابنتي
هنادي /مش حلو ياامه
سعدية/ طب شوفي ده كمان حلو يابت
هنادي /لبستوا كتير ياامه
كامل ينادي من تحت علي سعدية
سعدية /حاضر جايه
اني رايحه اشوف ابوكي عايز ايه وشوفي انتي فستان واني شايفة انهم كلهم حلوين عليكي
تتنهد هنادي وهي غاضبة
……
بالأسفل
سعدية/ مين دي ياكامل
البنت / اني أميرة بعتتني الحاجه امينه علشان ازين العروسة
سعدية ببتسامة/ تعالي يابنتي العروسة فوق
كامل/ استني خدي الحاجات دي معاكي
سعدية /ايه دول
كامل/ طارق جاب الحاجات دي ومشي علي طول
تطلع سعدية ومعاها أميرة
هنادي تفتح الشنط / شوفي ياامه طارق جايبلي ايه
سعدية/ كل دي فساتين
هنادي/ شوفتي بقي أهو اني دلوقتي محتاره البس أنهو واحد فيهم
سعدية الشبكة كمان مع ابوكي لسه جايبها طارق دلوقتي
هنادي/ اشوفها ياامه
كامل/ ابوكي بيقول لما تخلصي لبس
اميرة/مبروك يا هنادي
هنادي /عقبالك يااميرة
سعدية/ انتوا تعرفوا بعض ولاايه
اميرة/ اني وهنادي كنا في مدرسة الاعدادى مع بعض بس اني أكبر منها بسنتين
سعدية/ عقبالك يابنتي عاوزاكي تطلعي هنادي بقي زي عرايس التلفزيون
اميرة/’هنادي اصلا حلوه يا خاله من غير أي حاجة
هنادي/ تسلمي يا أميرة بس تحطيلي كده حاجات خفيفه
أميرة / من عنيه
سعدية/ اني نازله للستات اللي قاعدين تحت علشان نخلص تسوية الأكل
…………
في منزل علي
صفيه/’بتعملي ايه يا كامليا
كامليا/ بلبس ياامه
صفيه/ ليه رايحه فين
كامليا /طالعه ياامه
صفيه/’ايوه مااني عارفة انك طالعه رايحه فين بقي
كامليا بتنهيدة/ رايحه لبيت خالتي سعدية
صفيه باضطراب تسرع في إغلاق باب الغرفة وترجع لكامليا
صفيه/ يالهوي انتي بتقولي ايه ابوكي لو عرف مش هيعدي الليلة دي علي خير أعقلي يابنتي
كامليا/ أمه هنادي ملهاش ذنب في اللي حصل واني بقي مش هسيب بنت خالتي في يوم زي ده
صفيه/ بس يابنتي ابوكي لو عرف هتبقى مصيبه
كامليا / ابويا حدا عمي ومش هيعرف حاجة علشان خاطري ياامه سبيني اروح
صفيه باستسلام/ماشي يا ضنايا بس متتاخريش
وأبقى سلميلي علي خالتك وهنادي
كامليا/ حاضر ياامه
صفيه /عقبالك يابنتي
……………….
في الطريق
وائل / الطريق طويل معلش بقي
بثينه/ دا انا كده هروح عندكو انام ههههههه
وائل /’مفيش مشكلة اوضتي موجودة
بثينه/ نعم
وائل /’خلاص ابقي نامي في اوضة اختي هنادي
بثينه / انا حاسة اني انا واختك هنبقي أصحاب
بس انا شايفة إنها صغيرة اوي علي الجواز
وائل /عندنا في البلد كده البنت بتتجوز صغيرة يعني البنت لو وصلت للعشرين ومتجوزتش يبقي كده كبيره هههههه
بثينه/ انتوا تقاليدكو صعبه اوي
وائل / ههههه انتي لسه شوفتي حاجة
بس ايه القمر ده انا خايف عليكي من الحريم اللي عندنا
بثينه /ليه
وائل / أصلهم مبيسبوش حد في حاله وهيقعدوا يبصولك بقي ومش هنخلص من قرهم وعنيهم
بثينه/ يعني هبقي احلي من العروسة !!
وائل /بس هما يعرفوا هنادي بس انتي هتبقي وجه جديد بالنسبهلهم
تنظر بثينه للطريق الزراعي للبلد
بثينه بفرحه/ اللون الأخضر جميل اوي عارف يا وائل انا كان نفسي من زمان بابا يبني لينا فيلا في الريف ونقضي الأجازة فيها
وائل / هههههه وانا بقي زهقان من البلد ولو مش خطوبة اختي مكنتش عتبتها
بثينه/ ليه دي شكل البلد جميلة والناس شوفت طيبين وباين عليهم البساطة في كل حاجة لبسهم ونظراتهم لينا كلها انكسار معرفش ليه
وائل / الفقر وحش هو اللي بيخلي الناس عينها مكسوره
بثينه/ أنا مش معاك في الحته دي الفقر عمره مبيكسر صاحبه اللي بيكسر أي واحد قدام الناس هو العمل الغير شريف ودول فلاحين كل قرش جيبينوا بعرقهم وتعبهم ايه اللي يكسرهم
وائل / اصلك معشتيش عيشتهم ولا جربتي إن يكون نفسك في حاجة وباباكي مش قادر يجيبهالك علشان معهوش فلوس
بثينه/هحوش من مصروفي واشتريها المهم راحة البال
وائل / انتي طيبه اوي هههههه عايشة في دنيا تانية وزمن غير زمانا
خلاص وصلنا
يوقف وائل بالعربية أمام منزل والده
وائل / خليكي في العربية وانا هنزل اخبط علي الباب
هزت بثينه رأسها ببتسامة
يطرق وائل الباب يفتح كامل الباب ببتسامة وترحيب ويحتضن وائل
وائل / ثواني ياابه هنزل الحاجات من العربية
تنزل بثينه تسلم علي كامل وتدخل المنزل
وائل / اومال فين امي وهنادي
كامل/’فوق ياابني
تعالوا ادخلوا هنا
الستات اللي في منزل يهمسون لبعض
مين دي يااختي
ترد سيدة تانيه/ تلاقيها عروسة الباشمهندس
سيدة اخري/ بس باين عليها بنت ناس اغنيه قوي شوفتوا لبسها
سيدة أخرى /حظوظ يااختي بايضلهم في القفص ولاد سعدية
سيدة اخري/ خلصوا اللي في ايدكو سعدية زمانها نازله دلوقتي
سيدة تانية/ يااختي إلا مامدت ايدها في حاجة كل شوية تنزل تتأمر علينا وتطلع تاني
سيدة اخري/ شوفتوا لا أختها صفية شوفناها ولا حتي سلفتها ثناء شكلهم متخاصمين
سيدة تانية/ ماهو اللي عمله ابنها في بنت خالته مش شوية بردو ياجماعه
سيدة تانية/ طيب صفية وعرفنا مجتش ليه ثناء بقي وعمتها كريمة مجوش ليه
سيدة اخري/ شكلهم كده مش موافقين علي الجوازه دي
سيدة اخري/ بيقولوا الواد فتحي ابن عمها كان عينه منها وطلب ايدها وكامل بقي بدا ابن العمدة علي ابن أخوه
سيدة تانية/ ماهو معاه حق يااختي بقي ابن العمدة ولا ابن أخوه
سيدة اخري/ شوفتوا كامليا بنت صفيه لسه كانت طالعه من شوية
في غرفة هنادي
سعدية محتضنه كامليا/ بقي كده متساليش علي خالتك ولا هنادي دا انتوا أخوات وطول عمركو متربيين مع بعض
كامليا/ معلش ياخالتي ماانتي عارفة اللي فيها علي العموم اني بردو مهانش عليه اسيب هنادي في يوم زي ده
مبروك يا هنادي
سعدية /عقبالك يا ضنايا و…إن شاء الله
هيجيلك احسن منه متزعليش نفسك اني من يوم اللي حصل لساني مخاطبش لسانه
كامليا/ لا ياخالتي خلاص اني مبفكرش في الموضوع ده
اني قدمت في الجامعه اللي في مصر
هنادي /بتتكلمي بجد يا كامليا
كامليا/ آه ياهنادي وقدمت في كلية الهندسة كمان
هنادي / مبروك يا كامليا
سعدية/ بس يابنتي هتضيعي عمرك في التعليم
كامليا/ دول هما خمس سنين ياخالتي
سعدية/ والخمس سنين شوية يابنتي علي العموم الف مبروك يا ضنايا عقبال منباركلك علي العريس قريب. ..إن شاء الله
كامليا/ معلش بقي ياخالتي معلش ياهنادي اني همشي علشان امي مش تقلق عليه
سعدية/ سلميلي عليها يا بنتي وقوليلها خالتي واخده علي خاطرها منك
كامليا /متزعليش ياخالتي امي نفسها تيجي بس ابويا اللي زعلان شوية بكره يروق
عن اذنكو
تقبل هنادي / الف مبروك اوعى متعزمنيش علي الفرح ازعل
هنادي /انتي اول واحده تيجي يا كامليا بس لسه بدري علي الفرح
تنزل كامليا بسرعة ومعاها سعدية
الستات اللي تحت / ازيك يا كامليا
كامليا بحرج/ الحمد لله
يخرج وائل من غرفة الضيوف
توقف كامليا مكانها
وائل بحرج يسلم علي سعدية
وائل /ازيك ياامه وحشاني
سعدية /لو كنت وحشتك كنت سألت عليه
وائل / ازيك يا كامليا
كامليا / الحمد لله
اني ماشية ياخالتي
سعدية/ مع السلامة يا بنتي
خرجت كامليا في هدوء وعندما ابتعدت عن منزل خالتها صارت تبكي
وائل / ايه ياامه مش هتيجي تسلمي علي بثينه
سعدية/ ومين بثينه دي كمان
وائل بهمس/ دي عروستي ياامه
سعدية/ طيب لما أخلص اللي ورايا
تخرج بثينه من الغرفة ببتسامة تقرب من سعدية
بثينه/ حضرتك مامت وائل صح؟
تقرب من سعدية تحتضنها
سعدية واقفة مكانها باندهاش
بثينه / انا عارفة إن حضرتك اول مرة تشوفيني بس انا حاسه اني شوفتك قبل كده
سعدية بحرج/ ازيك يا بنتي
بثينه /الحمد لله. …انا بقي مامتي متوفيه اسمحيلي بقي تبقي انتي مامتي
سعدية بتأثر / يا ضنايا يا بنتى طبعاً بنتي وزيك زي هنادي
بالظبط
وائل /شوفتي بقي ياامه بثينه بتحبك ازاي وكمان لما تعرفيها هتحبيها اوي
سعدية/ أحبها آه بس ده مش هينسيني اللي عملته بردو
يغمز وائل لوالدته
بثينه / انا عارفة إن حضرتك زعلانه علشان يعني الخطوبة حصلت بسرعة بس صدقيني كان نفسي اوي تحضري الخطوبة معلش بقي تتعوض في الفرح
سعدية/ والفرح أمتي بقى
وائل / الاسبوع اللي جاي
سعدية/ طيب هروح اشوف الناس اللي بره واشوف الأكل
بثينه / اسمحيلي اساعدك
نظرت سعدية لملابس بثينه
بثينه/ انا ممكن اغير هدومي
وائل / لا يا بثينه خليكي بلاش تتعبي نفسك الستات بره كتير
سعدية/ أهو عريسك قالك اهه. …كتر خيرك يا بنتي
……………..
في غرفة طارق
الحاجة أمينه تطرق الباب وتدخل/’ايه ياابني كل ده بتلبس
طارق ببتسامة/ ايه رأيك ياامه
الحاجة أمينه / محروس من العين ياابني قرب مرقيك لتتحسد
طارق/ هههههه ماشي ياامه متحرمش منك
….
في شقة محسن
شوق وهي بتلبس/ ايه يا محسن انت مش هتلبس ولا هتيجي كده
محسن/ اني مش هروح في حته كفاية انتى
شوق/ تصدق اني منفسيش اروح معاهم بس علشان عمي ومرات عمي ميزعلوش اانت عارف لو زعلوا مني هيقلبوا علينا واحنا مصلحتنا في رضاهم هنعمل ايه
محسن/ اني بقي عارف هعمل ايه
شوق/ بلاش تشتري عدواة حد يا محسن طب دا حتي هدي قالتلي إن سعيد رايح معاهم
محسن / هي قالتلك كده
شوق/ ايوه قالت كده سعيد بيفكر صح العند مش هيجيب نتيجة صدقني وكمان نرمين جايه معانا يلا بقي تعالي معانا انت كمان هتقعد لوحدك تعمل ايه
محسن/ اني هلبس وهطلع افك عن نفسى شوية
شوق وهي خارجة من الغرفة / براحتك اني هاخد العيال معايا
………….
العمدة / متشهلوا يا ولاد بتعملوا ايه ده كله
شوق نازله من فوق / اني خلصت أهو انا والعيال ياعمي
العمدة/ وجوزك فين
شوق تصمت
العمدة / براحته
ينزل طارق والحاجة أمينه
شوق ببتسامة/ ماشاء الله. …عليك ياابن عمي زي القمر في البدله
طارق / متشكر يابنت عمي
نرمين بضيق/ انا خلصت يلا بينا
طارق /لو مش عايزة تروحي براحتك محدش غاصبك
الحاجة أمينه / خلاص بقي ياابني احنا مصدقنا
طارق^ لأ صحيح لو رايحه غصب عنها بلاش احسن
نرمين/ يعني أدخل اغير هدومى
الحاجة امينه/ يابنتي خلاص بقي اخوكي بيهزر معاكي
اومال هدي فين مش جايه ولا ايه
تنزل هدي جري علي السلم
هدي ببتسامة/ ودى تيجي بردو ياحاجة ازاي بقي منحضرش خطوبة الأستاذ طارق دا اني اول واحده هزغرطله
طارق ببتسامة/ متشكر يا هدي
ينزل سعيد ببتسامة مصطنعه/ يلا يا جماعة ولا مش رايحيين
. ……………..
في منزل كامل
………
في غرفة هنادي
بعد لبس الفستان
هنادي /شوفي كده ياامه حلو عليه
سعدية والدموع في عنيها/ زي القمر يا ضنايا. ..ربنا يسعدك
هنادي/ طب وايه لازمة العياط بقي دلوقتي
سعدية انهارت بالبكاء/ ملحقتش اشبع منك اتخطفتي بدري يا ضنايا
أميرة بتضحك/ هههههههه
هنادي /اتخطفت ايه ياامه أنتى شايفاني هروح معاه ولا ايه
اميرة/’ياخالتي ادعيلها …بدل اللي انتي عملاه ده
سعدية تحتضن هنادي/ دعيالك ياضنايا
اميرة/ طب وسعي بقي ياخالتي علشان اخلصها العريس زمانه جاي
…….
بالأسفل
المنزل مليء بالناس الأقارب والجيران وزغاريط من بعض السيدات
يدخل عادل وزوجته ثناء والأولاد فتحي وايهاب وكريمة شقيقة كامل
يقرب وائل وكامل يسلموا عليهم
بالخارج أمام المنزل يوقف طارق بعربيته ومعاه والده ووالدته ونرمين
وعربية تانية فيها سعيد وزوجته وأولاده
كل الحضور مهللين وأصوات الزغاريط تملأ المكان
……
هنادي / أمه الظاهر جم
سعدية/ خلصيها يااميرة واني هنزل للناس تحت
تخبط سماح وتدخل
هنادي /أخص عليكي لسه جايه محدش شافك يعني النهاردة
سماح/ معلش أصل امي تعبانه شوية سيبتها وجيتلك
الف مبروك يا هنادي عملتيها قبلي يامكاره
اميرة/ نصيب بقي يا سماح
سماح/ ازيك يااميرة تسلم ايدك مطلعه هنادي قمر
اميرة/ تسلمي يا حبيبتي عقبالك واني اللي ازوقك بنفسى
……….
بالأسفل
المأذون /فين العروسة ياابو العروسة
كامل بارتباك / حاضر هاندهلها
سعدية/ خليك اني هطلعلها
نرمين/ بتتقل علينا فاكره نفسها مين
الحاجة امينه/ خلي ليلتك تعدي علي خير
سعيد/ هما مستعجلين على ايه مش نشوفها الأول
الحاجة امينه/ اخوك شافها وعجبته وكل واحد يحط لسانه في حكنه خلي الموضوع يتم علي خير
……
تنزل هنادي بخجل سماح ممسكه الفستان
وسعدية أمامها بتدعي لهنادي ودموعها نازله علي خدها
يقرب وائل يمسك ايد هنادي ينزلها
طارق ببتسامة يقرب من هنادي/ مبروك يا احلي عروسة
هنادي صامته بخجل
وائل / معلش بقي ياعريس العروسة مكسوفة شوية
تقعد هنادي بجوار والدها والماذون في المنتصف وفي الناحية الأخرى العمدة وبجواره طارق
المأذون / بطايق العريس والعروسة
هدي لنرمين/ ماشاء الله
العروسة زي القمر عقبالك يا نرمين
نرمين/ يعني مش اوي بس شكلها بردو فلاحه
تصمت هدي
ينتهي المأذون من إتمام إجراءات الزواج
المأذون / مبروك بالرفاء والبنين
ترفع سعدية يدها لتزغرط وهي عيونها بتدمع من الفرحة
المعازيم مهنءين العريس والعروسة
تدخل سعدية وبعض السيدات المطبخ لتجهيز العشاء للحضور
تقترب بثينه من هنادي
بثينه /مبروك يا هنادي هدية بسيطة اتمني تعجبك
طارق مبتسما / طب الأول البس عروستي شبكتها
بثينه/ معلش بقي سبقتك
وائل / مفيش فرق اتفضل يا طارق
كامل/ استنوا الناس تتعشا الأول
طارق /معلش بقي يا عمي البس هنادي شبكتها الأول
كامل ينادي سعدية
هنادي تلبس شبكتها وهي مبسوطه
طارق /ايه مش هتلبسيني الدبله
وائل / هههههه هي المهم عندها إنها تلبس شبكتها وخلاص
طارق ممسك الدبله يعطيها لهنادي
هنادي بخجل تمسك الدبله
هنادي/ قرب ايدك
طارق / ههههه اكتر من كده
وائل / يا بنتي خلصي بقي
هنادي أيها بترتعش ممسك يد طارق
طارق بهمس/ ايه اتكهربتي ولا ايه ههههههه
متنسيش انك بقيتي مراتي
هنادي وجهها يتورد من الخجل وتدخل الدبله
طارق / متتكيفيش كده احنا لسه في الأول
وائل / مبروك يا هنادي
يحتضن كامل هنادي بدموع / مبروك يا بنتي
تغمز الحاجة امينه لنرمين
تقرب نرمين تسلم علي هنادي ببتسامة مصطنعه / مبروك يا عروسة
هنادي/ متشكرة يا. ..
طارق / نرمين اختي
هنادي /ازيك يا نرمين
تقرب هدي وتبارك لهنادي وكذلك الحاجة امينه.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى