روايات

رواية دوار العمدة الفصل الرابع 4 بقلم إنجي محمود

رواية دوار العمدة الفصل الرابع 4 بقلم إنجي محمود

رواية دوار العمدة الجزء الرابع

رواية دوار العمدة البارت الرابع

رواية دوار العمدة
رواية دوار العمدة

رواية دوار العمدة الحلقة الرابعة

داليدا.جاسر أنا ما عملتش حاجه صدقني هي اللى وقعت والله مالمستها
جاسر بغضب.ازاي واحده هتوقع نفسها انتي حسابك تقل معايا أوي وقريب هعرفك قيمتك
جلال.في ايه يا ولاد الصوت العالى ده وانصدم من شكل زهره
زينب.مالك يا حبيبتي ايه جرالك مين عمل فيكي كده
زهره بتمثيل.داليدا هي اللى وقعتني من على السلم اه مش قادره يا عمتي
زينب بكره.انتي مش عارفه انتي عملتي ايه إزاي تلمسيها اصلا انتي نسيتي نفسك إياك
نادين.ماما ما حصلش حاجه داليدا كانت لسه معانا في الاوضه فوق مش ممكن تعمل كده
داليدا ببكاء.انا ما وقعتش حد ولو مش مصدقين براحتكوا اونكل جلال أنا همشي من هنا دلوقتى وشكرا جدا علشان اللى عملته معايا أنا مش عايزه مشاكل أكتر من كده
جلال.المشاكل دي انتي مالكيش ذنب فيها وكمان أنا لا يمكن اسيبك انتي وصيه ابوكي الله يرحمه وعلشان نخلص من الموضوع كله أنا موافق إنك تتجوزي اسر ابن أخوي واظن ما حدش عنده مانع

 

 

رغد بصدمه.ايه اشمعنا اسر طب ما مهران اهو وجاسر
زهره بفرحه.واخيرا هنخلص منك
جلال.واحنا من ميتا بنقول اشمعنا يا رغد أنا قلت كلمه وخلاص
جاسر بغموض.وكلمتك يا بوي إن أنا اللى هتجوزها وفرحنا الخميس الجاي ومش العمده اللى يرجع في كلمته
جلال بفرحه مخفيه.لا يا ولدي أنا غصبت عليك وادي زهره اهي موجودة
جاسر.ومين جال إني مش هتجوز زهره أنا هتجوز الاتنين
الجميع في صدمه.ايه
جاسر.اللى سمعتوه وهو ينظر إلى داليدا
جلال.انت بتجول ايه انت اتجننت إزاي الاتنين انتي بتحطم مشاعرهم
جاسر.خلاص علشان المشاعر اتجوز داليدا وبعدها بأسبوع زهره علشان مشاعر السنيوره على حسب كلامك إنه جواز مؤقت
ثم حمل زهره من على الكرسي وذهب
زهره كانت تنظر لداليدا نظرات غيظ وكره
جلال. بنتي أنا آسف بإيديك إنك ترفضي
داليدا.لا موافقه وهي تتوعد لجاسر
في الأعلى
زهره.انا مش مصدقه نفسي يا حبيبي أخيرا هنتجوز أنا فرحانه اوي
جاسر.مش اكتر مني حاسه بأي تعب ابعتلك الدكتور
زهره.كل تعبي راح خلاص أنا بحبك اوي يا جاسر
جاسر بشك.انا اكتر يا زهره
في اوضه داليدا
داليدا ببكاء.عمري ماحسيت إني متهانه زي النهارده
نور.يا داليدا علشان خاطري ماتعيطيش ولو عايزه نمشي من هنا يلا اهم حاجه انتي انتي ناسيه إنك تعبانه وماينفعش تزعلى
داليدا.انا الزعل عمره ما سبني اهلى ماتوا وأنا مريضه قلب وممكن اموت في أي لحظه ليه ماليش نفس افرح زي بقيت الناس
نور ببكاء.لا يا حبيبتي هو مرض مؤقت والدكتور مدينا العلاج وفتره بسيطه وهتخفي ونعمل اللى عايزاه
نادين بدخول مفاجئ.مالها داليدا ومرض ايه اللى بتتكلموا عنه
نور.ها أبدا مافيش حاجه

 

 

نادين أنا سمعتكوا غصب عني بس لازم اعرف
داليدا.عندي عضلات القلب ضعيفه هو مرض مؤقت مع العلاج هيروح بس اهم حاجه اواظب على العلاج علشان ما يضاعفش
نادين بطيبه.يا حبيبتي ما تخافيش أنا معاكي وإن شاء الله هتخفي وصدقيني جاسر هيحبك
كانت رغد تنزل من على السلم
اسر.احم ألا صحيح الناس قطاعه الأرزاق عامله ايه
رغد بعصبيه.الحمد لله يا سخيف ايه كنت عايزاها اوي كده عالعموم احنا لسه فيها
اسر.لااصل أنا بحب واحده جوي جوي بس البعيده طرشه
رغد.وه مين دي بقي
اسر مش من هنا من مصر قابلتها في الجامعه
رغد.والله طب اشبع بيها بقي واحد بتاع بنات
وكادت أن تمشي إلا أن مسكها اسر من ايديها
اسر.ههه والله بحب طفله ايه يا بت عمرك شكيتي في حبي ليكي
رغد بفرحه.بجد يا اسر انت كمان بتحبني وما طلعتش لوح ثلج صحيح
اسر.بموت فيكي من صغرنا وقريب هفاتح عمي عادي في الموضوع ده
رغد.انا مبسوطه أوي وجرت على الخارج
اسر.بحب طفله والله
زينب.ليه ما وافقتش على جواز البت من جاسر البلد كلها عارفه إن زهره لجاسر وحرام نقطع رزقها أنت عارف هي بترفض كام عريس كل يوم
جلال.مالكيش دخل في الموضوع ده وياريتها توافق على الجواز من أي حد أنا مش عايز اناسب اخوكي واصل
زينب.ليه ماله اخويا عاد انت طول عمرك كاره أخوي مش عارفه ليه
جلال بعصبيه.اجولك أنا ليه علشان خد الانسانه الوحيده اللى حبيتها وبلاني بيكي ابوكي علشان عمي غصب عليا إني اتجوزك ودي كانت أكبر غلطه في حياتي وبنته جايه تعمل نفس اللى أبوها عمله
زينب.يعني انت بتحب صابرين لسه ما نسيتهاش
جلال.ولا عمري نسيتها الله يرحمها اخوكي خليها تموت بحسرتها في شبابها قبل ما تفرح حتي واتجوز واحده بعدها بشهر علشان يغيظني وده نفس اللى ابنك هيعمله وأنا عمري ما وافق على كده
زينب ببكاء.كده يا جلال أنا اللى عشت عمري كله بحلم بيك تقوم تحطمني كده
تركها جلال وخرج للجنينه

 

 

في الجنينه
كان يجلس جاسر
جلال.ازيك يا ولدي
جاسر.الحمد لله يا بوي كيفك
جلال بحزن.تعبان جوي يا ولدي وفي ايديك علاجي
جاسر بصدمه.انا افديك يا بوي بروحي جولى انت بس وأنا تحت امرك
جلال.داليدا يا ولدي عمرك ما هتلاقي زيها مش عايزك تندم زي ما ندمت فكر بقلبك يا جاسر وشوف الموضوع من ناحيه تانيه وانسي زهره دي واصل
جاسر.هشوف يا بوي واللى فيه الخير يقدمه ربنا
كانت داليدا جالسه في البلكونه
داليدا.امتي هخلص من الموضوع ده بقي عمي ياخد الورث كله بس ارتاح من اللى أنا فيه ده
جاسر.بسس بس انتي يا بت ايه اللى موجفك كده بشعرك
داليدا بتذمر.مالكش دعوه بيه انت ده حتي شويه الهوا اللى بشمهم طالعلى فيهم
جاسر.قسما بالله انتي لو ما دخلتي لاطلعك يا دالى
داليدا بغضب.ايه دالى مين انت اتجننت يا ياض انت
جاسر.ياض! طب والله لهطلعلك
داليدا.اطلع ونشوف
يالهوي ده طالع بجد استخبي فين
جاسر.اطلعي يا حلوه يلا فين المرأه الحديديه اللى كان واقفه بره دي
خرجت داليدا من الدولاب وهي تعدل خصلاتها
داليدا.احم عايز ايه ودخلت هنا ازاي والا هصوت وألم الناس عليك
جاسر بضحك.انتي بتعملى ايه في الدولاب مستخبيه مني يعني
داليدا.لا كنت بس بطلع هدوم علشان أنام يقوم الدولاب الليئم يعمل ايه يشدني فيه غصب عني
جاسر.يعني ما كنتيش خايفه مني
داليدا.تؤتؤ الدولاب هو اللي ليئم
جاسر اقترب منها ببطء

 

 

جاسر.انا قلت ايه على شعرك اللى مطلعاه ده فرحانه بيه يعني بتحسبي نفسك أنجلينا جولى ياك
داليدا بدلع.انجلينا جولى وانت مين براد بيث مثلا أنا احلى من أي واحده
قاطعها جاسر.ماانا عارف إنك احلى واحده شفتها عيني
داليدا بخجل.انت مركز بتقول ايه يعني مش هتيجي تقول زهره حياتي وحب عمري
جاسر.انا من وقت ما شفتك في المطار وأنا نسيت نفسي مش هنسي زهره يعني انتي ملكه جمال قدامي بعيونك الجميله وشعرك الطويل اللى قريب هنغطيه بالحجاب وضحكك وهزارك كل حاجه فيكي حلوه ومش بحب أشوفك زعلانه او بتبكي واصل
داليدا.يا ربي أنا بحلم ولا ايه خايفه اقوم على خازوق جامد اوي
جاسر بحب.الايام هي اللى هتثبتلك حبك ليا يا دالى
داليدا.تاني دالى
جاسر.خلاص احلى ديده في حياتي سلام بقي لازم امشي وما تفتحيش البلكونه تاني علشان بغير عليكي
داليدا بفضول.جاسر لو كنت اتجوزت اسر كنت عملت ايه
جاسر بغضب.كنت قتلتك وقتلته
داليدا.يا باي عليك انت واحد خنيق ما كنا ماشين كويس
جاسر.سلام يا ديده
داليدا.سلام يا جسورتي
في الصباح
جاسر.ابوي أنا هطلع أنا علشان اجهز كل حاجه وكمان علشان نلحق ندعي الناس البلد كبيره
جلال.ماشي يا ابني خد اخوك وولاد عمك معاك ومهران هيطلع مع البنات علشان يجيبوا الفساتين
داليدا.صباح الخير يا بابا عامل ايه
جلال.احلى بابا سمعتها منك
نادين.الله الله ده الحب كله بقي ولا ايه جرا ايه يا ديده هتاخدي القمر بتاعي مني
جلال.كلكوا حبايبي وولادي ونفس المعزه في قلبي ربنا يحفظكوا كلكوا
الجميع.امين
داليدا.انا كنت سمعت إن مهران هياخدنا نجيب الفساتين من رأي نطلب اورد وخلاص بالفساتين وكمان في اتيليه مشهور اعرفه وكمان اخترت فستان حلو أوي ليا
نادين.وريني كده
داليدا.اهو
نادين بمكر.متاكده مش قصير شويه
داليدا.لا خالص
جاسر.وريني كده عايز اشوفه
نادين.اهو يا جاسر
جاسر.نعم يا روح امك ايه ده ده قصير هو السؤال أنا عايز اشوف الفستان بس هو فين أنا كل اللى شايفه خلجه بتعري اكتر ما بتستر

 

 

داليدا.ايه يا بيبي ماهو حلو اهو علشان الحنه هتبقي حريم بس زي ما نادين قالتلى
جاسر.لو ما احلفتيش بس خلاص ممكن تلبسيه بس تغيري في اللوك او تزودي قماش فيه
الجميع.ههههه لا مسيطر يا جاسر
زهره بغيظ.عمتي ايه اللى بيحصل ده جاسر من امتي بقي كده من ليله
زينب.ماليش صالح بالموضوع ده ابني اللى عايز يختاره يختاره أنا مافيش حاجه تخصني
زهره بغضب.اكده ماشي اما وريتك يا داليدا
جلال.يلا يا ولاد كل واحد يشوف المشاغل اللى حواليه
زهره.الو يا أم الزفت انتي خلاص هيتجوز اهو واخر حاجه ادتهالى مش جايبه مفعول
المجهول.يا ست زهره أنا ماخبرش أنا عملت اللى عليا واديتك العمل
زهره.عمل مطين فوق رأسك أنا غلطانه إني مشيت ورا واحده كذابه زيك اقفلى لإما انهيكي من على وش الدنيا
زينب من خلفها.انتي بتعملى لابني عمل يا بت أنتي انتي عارفه انتي بتعملى ايه لا أنا طوعتك كتير بس لحد هنا كفايه أنا هفضحك قدام الكل انتي فعلاً ما تستاهليش ابني
زهره ببكاء مزيف.خلاص يا عمتي أنا أسفه والله آخر مره وصدقيني مش هقرب من جاسر ابدا بس ما تقوليش لحد أنا ممكن انتهي
زينب بغضب.تكرما لاخويا هسامحك بس نفسي حاجه تحصل تاني
ثم تركتها وذهبت
زهره.عمتي أنا بحبك بس مش أكتر من نفسي ولو حصلت إني اقتلك هعمل كده ومش هفكر لحظه جاسر ده يبقي ليا أنا
مهران.يلا يا بنات نخلص بسرعه ومش عايزين تأخير
داليدا.من أولها كده روح انت وتعالى خدنا احنا هنخلص على باليل كده
نور.بالظبط كده وكمان لسه هناكل ونتلكع يعني بص انسي اننا نخلص بدري
مهران.خلاص ادخلوا خلصوا وأنا مستني
خديجه.تعالوا الاول نختار فستان كتب الكتاب وبعد كده نخلص الباقي
رقيه.بصوا الفستان الابيض ده حلو أوي
رغد.ادخلى شوفيه يا داليدا واحنا مستنين
داليدا.اشطا
نور.جاسر ايه اللى جابك
جاسر.لازم أكون مع مراتي المستقبله في يوم زي ده
ويلا اطلعوا شوفوا حالكوا عقبال ما نخلص
البنات.تمام
خرجت داليدا وهي ترتدي فستان أبيض طويل ضيق من الخصر وواسع قليلا من أسفل
داليدا.ايه ده البنات فين اه جاسر ايه اللى جابك هنا
جاسر.تعرفي إنك جميله جدا

 

 

داليدا بخجل شكراً
حازم .ديده حبيبه قلبي تصدقي وحشتني وماكنتش اتوقع اشوفك هنا
داليدا.ح حازم
جاسر.مش تعرفيني يا حبيبه قلبي
داليدا بخوف.ده حازم ابن عمي
حازم.وخطيبها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى