رواية دوار العمدة الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الجزء الرابع عشر
رواية دوار العمدة البارت الرابع عشر
رواية دوار العمدة الحلقة الرابعة عشر
طارق /انا بس كنت مضايق علشان بتقولي كل واحد يروح لحاله انتي مش عارفة انك روحى اللي عايش بيها
هنادي/علشان كده فضلت كذا يوم متكلمنيش
طارق/ غصب عني كنت مضايق اوي من اللي حصل وكنت هتجنن واكلمك بس
هنادي/ كنت بتادبني
طارق/ خلاص بقي يا حبيبتي انسي
هنادي / وانت كمان حقك عليه مش هعمل كده تانى
طارق ببتسامة / طيب ادخلي سخني الأكل امي طلعت لينا العشا علشان انتي ماكلتيش وانا كمان معرفتش أكل من غيرك
هنادي ببتسامة /’حاضر من عنيه
طارق/ تسلملي عيونك يا روحي
……………….
في الصباح
تقوم هنادي بفزع من جمب طارق
طارق ممسك يدها/ رايحه فين يا حبيبتي
هنادي /هنزل تحت علشان
يقاطعها طارق ويحتضنها/’مينفعش أكون هنا وتسبيني وتنزلي
هنادي /بس يا طارق أمه الحاجة عايزني أنزل
يقاطعها طارق ويحتضنها بقوة/ وانا مش عايزك تنزلي خليكي نايمه جمبي
تبتسم هنادي / حاضر يا حبيبي
… ………..
بالأسفل
الحاجة أمينه / خلي رسميه تشيل الأكل وانتي ياهدي طلعي الأكل من التلاجة انتي وشوق هتعملوا الغدا النهاردة
شوق/ طيب!!!
ماهو ناس ليها الدلع وناس ليها الوقفه في المطبخ
الحاجة أمينه / معلش يا شوق انتي مكنتيش عروسة زيها
شوق وهي داخله المطبخ / آه يا مرات عمى كنت عروسة وبنزل اطبخ عادي
الحاجة امينه/’قومي اطبخي انتي يا بنتي وسبيها تستريح
شوق/ في ايه يا مرات عمي انتي مش طايقالي كلمة ليه
تنزل هنادي
هنادي /صباح الخير
الحاجة أمينه / صباح النور يا بنتي
ايه اللي نزلك دلوقتي
شوق بسخرية/ صحيح ايه اللي نزلك كنتي خليكي فوق
هنادي/ نزلت علشان اطبخ
هدي/ اني كنت هطبخ ومكنتيش تنزلي
الحاجة أمينه / خلاص يا هدي ادخلي انتي وهنادي خلصوا الغدا علشان يكون جاهز علي جيت الرجاله من الصلاة
هدي/ حاضر ياامه الحاجة
الحاجة أمينه /طارق صحي يا بنتي
هنادي /شوية كده وهطلع اصحيه
……………
في الأرض
كامل/ بس اني مش هبيع يا عادل
عادل/ اومال ليه مكلم جارك في الغيط علي إنك عايز تبيع
كامل/ كنت عايز ابيع قبل هنادي متتجوز دلوقتي خلاص ملوش لازمة البيع وبعدين في حتة أرض بتتباع جارنا هنا بقول اشتريها انا وانت
عادل /ماشي اشوفها الأول سعر القيراط عامل كام
كامل / خمستاتشر بس الراجل هيبيعها علي بعضها
عادل /كام قيراط
كامل/ فدان ونص
عادل/ خلاص مبروكين عليك
كامل/ بس اني مش هقدر اشتريها كلها ممعيش المبلغ كله بقول تشتري نصها بدل متضيع مننا
عادل /لأ اني هشتري في حته تانيه
كامل/ خلاص اشتري معاك فيها لو كانت أرض عافيه وسعرها معقول
عادل/:لأ اني خلصت فيها خلاص
كامل/ مقولتليش يعني
عادل/ وانت يعني كنت قولتلي علي موضوع الأرض دي غير دلوقتي
كامل/’الراجل كان مكلمني من كذا شهر بس جات جوازة هنادي وقولت الفلوس هجهزها بيها وابيع كام قيراط عليهم.
عادل /ومعاك فلوس بقي دلوقتي؟ !
خلاص يااخويا اشتري علي قد فلوسك
يعدي علي جوز صفية من قدامهم
كامل/ اتفضل يا علي اشرب الشاي
علي بضيق/ لا اكتر خيرك ياابو وائل
عادل/ اني ماشي عايز حاجة
كامل/’اشرب الشاي اني صبيته
عادل / لا يدوب هروح اتشطف علشان صلاة الجمعه
كامل/ طب استني اني جاي معاك
…………………………
في منزل العمدة بعد الغدا
العمدة ومحسن وسعيد وطارق والحاجة أمينه قاعدين مع بعض بيشربوا الشاي
العمدة/’نادي علي نرمين يا حاجة
شوق وهدي وهنادي ونرمين قاعدين مع بعض في غرفة تانية
نرمين تاخد كوباية الشاي وتقوم/ هروح اشوف امي عايزة مني ايه
هدي/ اني هقوم انام شوية
……….
العمدة /تعالي يا نرمين اقعدي جاري هنا
نرمين ببتسامة/’خير ياابه
العمدة/ خير يا بنتي
طارق/ الموضوع شكله فيه عريس هههههه
نرمين/ تاني ياابه
طارق/ انا طالع شقتي عايزين مني حاجة
العمدة/ مش تقعد علشان تعرف مين العريس
نرمين/ يعني الموضوع بجد
الحاجة أمينه / وماله يا بنتي انتي مش خلاص هتخلصي السنه دي ….ان شاء الله
طارق /بعد اذنكو
نرمين/ واني مش عايزة اتجوز
العمدة /مش تعرفي مين الأول
نرمين/ هيكون مين. ..لو من البلد مش عايزة اتجوز
سعيد / ومالها البلد يا نرمين
نرمين/ اني مش هتجوز في البلد دي دا اني مبصدق اطلع منها واروح مصر تقوموا عايزين تجوزوني فيها
سعيد /طب اقعدي واعرفي مين العريس الأول
نرمين/ هيكون مين يعني
العمدة / جمال ابن الحاج ممدوح شيخ البلد أظن شاب زي الورد ومتعلم وأهله ناس طيبين
نرمين/ جمال ههههههه معدش إلا ده كمان
محسن/ وماله جمال اني اعرف إنه مخلص كلية تجارة
نرمين/ بس فلاح بردو
العمدة/ فلاح ايه !!هو بيشرف علي أرض أبوه مش شغال فيها يعني
الحاجة امينه/’وماله الفلاح يا بنتي بلاش بطر
ومتنسيش إن ده اصلنا
نرمين بغضب/ واني مش هتجوز فلاح استريحوا بقي
تقوم نرمين
العمدة/ معرفش البت دي طالعه لمين مش عاجبها حد
الحاجة امينه / خليها بكره يجيلها اللي يطلع عينها
محسن/ اني هقوم اريح شوية عايز مني حاجة ياابه
العمدة/ لا ياابني بس ابقي عدي على الأستاذ فهمى وشوف باقي الكيماوي هيجي أمتي الكيماوي اللي جبته مش هيكفي الأرض
محسن/ حاضر ياابه هبقي اروحله المغرب
سعيد/ استني يا محسن جاي معاك
العمدة لسعيد/ وانت ياابني مش ناوي تفوق بقى وتشوف مصالحك بلاش سهر كل ليلة ده
سعيد / حاضر ياابه
الحاجة امينه/ حد من الحريم قاعد بره
محسن/ لأ الظاهر طارق خد مراته وطلعوا وشوق وهدي كمان
الحاجة أمينه / خليهم يستريحوا تعبوا النهاردة في المطبخ
العمدة / هروح أصلي العصر واعدي علي الغيط
الحاجة أمينه / واني هدخل اشوف رسميه خلصت المواعين علشان تعمل حتة الزبدة دي وتوزع اللبن علي كام واحده كده كانوا طلبوه مني واني قولتلهم مببعش اللبن
العمدة/ مترديش حد محتاج يا حاجة واوعي تاخدي من غلبان فلوس
الحاجة امينه/ حاضر يا حاج
………………………….
في المساء في شقة طارق
يستيقظ من النوم ليجد هنادي جالسه في الغرفة المقابلة لغرفة النوم
طارق ببتسامة/ سيباني نايم لوحدي وبتعملي ايه
هنادي/ بكتب الواجب
طارق / هههههههه
طب وريني بتكتبي واجب ايه
هنادي/ انجليزي
طارق/ طب تحبي أساعدك
هنادي /لأ محبش حد يحللي الواجب
طارق بمزح/ شكلك دحيحه يابنت الايه
هنادي بدهشة/ يعني ايه دحيحه دي
طارق/ يعني شاطرة ههههه متخافيش مش شتيمه
هنادي/ واضح انك بتتريق عليه
طارق/ لا يا حبيبتي انا مبتريقش عليكي بس يعني الواجب والمذاكرة ممكن تتأجل الليلة
هنادي/ معلش بقي يا حبيبي انا قربت أخلص
طارق يقرب منها ويحملها
هنادي/ استني بس انا قربت أخلص
طارق / لا مستناش الاجازة قربت تخلص وانتي قاعدة بتذاكري!!!
هنادي/’نزلني بقي يا طارق هقع بجد
طارق/ لا متخافيش انا ماسك كويس
هنادي/ طب حاسب لتتكعبل في الكرسي
تصرخ هنادي وتوقع هي وطارق
طارق بلهفة/ حصلك حاجة
هنادي /ضهري بيوجعني شوية
طارق /سلامتك يا حبيبتي وريني اشوفه
هنادي /تشوف ايه؟ !!…بقولك حاسب تقوم توقعني
طارق بتعب/ مكانش قصدي
هنادي/ حصلك حاجة
طارق /لأ مفيش حاجة بسيطة
هنادي / رجلك متعوره يا طارق هجبلك قطن وشاش واربطهالك
طارق/ متتعبيش نفسك دا جرح بسيط
تجيب هنادي الشاش والقطن وتربط رجل طارق
طارق/ تسلم ايدك يا حبيبتي
هنادي/ قوم بقي وانا هسندك للسرير
طارق/ لا انا هقوم لوحدي متكبريش الموضوع
هنادي/ فاكر لما رجلي اتعورت وانا بجري من قدام الحصان
طارق/ ههههههه كان كل مشوفك لازم تحصلك حاجة
هنادي /بس يومها عرفت اسمي صح
طارق/ هههههه ايوه صح وبعدها بيوم عرفت بيتكو
والليلة اللي بعدها اتقدمتلك
هنادي/ لأ دا كان بعد مجيت ورايا الغيط فاكر لما استخبيت في القش هههههه
طارق/ مش عارف انتي عملتيلي ايه من أول يوم شوفتك فيه
هنادي /النصيب بقي
طارق/ بس نصيبي طلع حلو وزي القمر
هنادي/ هههه طب يلا علشان تنام عندك سفر الصبح
طارق /متفكرنيش انا بحاول أنسى
هنادي/ وانا كمان
متتصورش البيت بيبقى وحش ازاي من غيرك
طارق يحتضنها/ معلش فترة وهتعدي يا حبيبتي خلصي انتي بس دراستك وانا أخدك معايا ونعيش مع بعض
هنادي/ أمتي بقي
طارق/ هانت يا حبيبتي لو عرفت انقلك السنه الجايه هسحب ورقك واقدملك في مدرسة قريبه من المنطقة اللي ساكن فيها
هنادي/ ياريت حتي نبعد عن المشاكل هنا
طارق/ وبعدين بقي مش قولنا ننسى
هنادي / خلاص يا حبيبتي نسيت
يحملها طارق ويدخل بيها الغرفة
هنادي/ لا بقي انت مصمم حاسب لتوقع
طارق/ ههههههه لا متخافيش مفيش كراسي هنا
هنادي/ ههههههههه
…………….
في منزل صفيه
صفيه/ وكان عايز منك ايه
كامليا/’معرفش ياامه بس حسيت من كلامه إنه ندمان
صفيه /ندمان؟!…اسمعي يا بنتي لو اتصل بيكي تاني اوعى تردي عليه خليه كده ندمان لوحده
قال ندمان قال.
كامليا/ بس اني مبسوطه قوي ياامه
صفيه/’وايه اللي باسطك في كده
كامليا/ حسيت انه مكسور وبالرغم انه عمل اللي هو عايزة بردو مش سعيد في حياته
صفيه/ شليه من دماغك يا بنتي انسيه خالص والتفتي لحياتك
كامليا/ لا ياامه خلاص موضوع وائل ده اتنسي خلاص
الباب يخبط تفتح كامليا
كامليا/ اتفضلي يا خالتي
صفيه/’مين يا بنتي
سعدية/ اني يا صفيه ايه أدخل ولا امشي
كامليا/ يا خبر يا خالتي اتفضلي طبعاً
تقرب سعدية تسلم علي أختها
صفيه/ اقعدي يا سعدية
سعدية/ هقعد بس يبقي من قلبك
صفيه/ من قلبي يااختي احنا أخوات والضفر عمره ميطلع من اللحم اعملي شاي لخالتك يا كامليا وهاتي حاجة حلوه من اللي انتي جايباها معاكي من مصر
كامليا/ اني بقول خالتي تتعشي معانا هدخل اجهز العشا
سعدية/ لأ عشا ايه اني هشرب شاي
صفيه /طيب يا بنتي روحي اعملي شاي
سعدية/’عامله ايه يااختي
صفيه/ الحمد لله. ..بخير انتي عامله ايه
سعدية/اني بخير طول ماانتي بخير اوعى تكوني لسه شايله مني بسبب اللي حصل من وائل
صفيه /اني مبشيلش من حد يا سعدية وخلاص دا كان موضوع وانتهي
سعدية /طيب مبتجيش عندي ليه
صفيه/ مش هكدب عليكي على واخد علي خاطره شوية اكمن كامل مجلوش ولا حتي دعاه في فرح هنادي هي مش بنته وفرحكو يفرحنا احنا كمان
سعدية/ بصراحه يااختي احنا مكسوفين من اللي حصل ومكناش عارفين نيجي نقولكو ايه
كامليا جايه بالشاي
كامليا /الشاي ياخالتي
سعدية/ تسلم ايدك يا بنتي عامله ايه يا كامليا
كامليا/ الحمد لله
سعدية/ هنادي بتقولي انكو بتكلموا بعض في التلفون
كامليا /آه بكلمها علي طول
سعدية/ انتوا أخوات يا حبيبتي اوعى تقطعي بيها
كامليا/ لا طبعا يا خالتي هنادي اكتر من أختي وعمر مافي حاجة تبعدنا عن بعض ابدا
صفيه/ اخوكي جلال جالي امبارح وطلب ايد كامليا لعمر
تنظر كامليا لوالداتها بدهشة
سعدية/ عمر أبن اخويا زينة الشباب يا بخت اللى هتتجوزه هتعيش سعيده جلال اخويا طيب ومراته كمان متتخيرش عنه
كامليا /بس اني مش بفكر في الجواز دلوقتي يا أمه
سعدية/ ليه يا بنتي إن كان علي التعليم تتجوزي وتكملي تعليمك عادي هنادي ماهي متجوزه وهي في التعليم اهوه
كامليا / بس اني جامعتي في مصر ياخالتي لأ مش هينفع
سعدية/ طيب تتمسوا علي خير الوقت اتأخر تصبحو علي خير
صفيه/ لسه بدري يا سعدية
سعدية/ بصحي بدري عندي كام بطه كده طالعينلي لو موالتهمش يموتوا
صفيه/ طيب يااختي بس ابقي تعالي اقعدي معايا أهو نونس بعض كامليا بتسافر مصر واني بقعد لوحدي
سعدية /الحال من بعضه اهي هنادي كانت مونساني قطعت بيه بعد متجوزت والبيت فضي عليه وكامل طول النهار في الغيط
صفيه/ خلاص ابقي تعالي
سعدية/ ماشي تصبحي علي خير
تخرج سعدية
صفيه/ مالك يا كامليا زعلانه ليه
كامليا/ انتي ليه قولتي لخالتي سعدية إن عمر ابن خالي أتقدملي عايزة تغظيها
صفيه/ واغيظها ليه يا بنتي ماهو ده اللي حصل فعلا خالك جالي امبارح وقالي إن عمر عايزك وكان محرج يتكلم قبل كده علشان خاطر وائل ابن عمته
كامليا/ ايه يعني خالي جه حقيقي
صفيه/ ايوه
كامليا / واني مش موافقة
صفيه/ ليه كده يا بنتي
كامليا / أهو كده وخلاص ياامه. ..تصبحي علي خير
………………
بعد مرور عدة شهور من الأحداث
في منزل كامل
سعدية/ عامله ايه في الحمل يا ضنايا
هنادي /كويسه ياامه بس تعبانه ودايخه وعايزة أفضل نايمه علي طول هو كده عادي ياامه
سعدية/ ايوه يا بنتي في ناس حملها بيبقي نوم وفي ناس عادي يعني بتتوحم علي أكل معين
هنادي/ آه ياامه فكرتيني. ..
نفسي هفاني علي جبنه حادقه هموت واكلها
سعدية/ يا ضنايا حاضر هطلع اجيبلك من الجره اللي فوق السطح
تطلع سعدية بسرعة وتنزل
سعدية /كلي يا حبيبتي الجبنه اهه غمسيها بعيش خبزاه الصبح
هنادي/ تسلم ايدك ياامه
سعدية/ هسلقلك بيض واغليلك لبن
هنادي/ لأ اني مش هاكل إلا الجبنه
سعدية/ متكلهاش حاف يا بنتي هتتعبك
هنادي/ خليني أكل لا الواد يطلعوا حتة جبنه
سعدية/هههههه بس مش تكتري منها هعملك بيض بسمنه بلدى علشان تتغذي
تدخل سعدية المطبخ
هنادي/ شوفتي ياامه عايزين يسموا الواد ايه
سعدية/ أي اسم يا بنتي المهم يجي بالسلامة
هنادي/ طارق اول معرف اني حامل وهو معلق علي اسم حامد سعدية/ وماله يا بنتي اسم أبوه متزعلهوش وسمي زي ماهو عايز
هنادي/ لا يمكن ابدا ….اني اسمي ابني حامد!!!
تخرج سعدية/ وهو اسم حامد وحش ارضيهم علشان يرضوا عنك سعدية تنظر بدهشة ^ايه يا بنتي ده انتي خلصتي الجبنه
هنادي/ ههههه ايه ياامه قولي بالف هنا
سعدية/ بالف هنا يا بنتي بس العيش قدامك زي ماهو كلتي الجبنه حاف
هنادي/ مش هيبقى هنا وهناك ياامه دول مش بيخلوني أمد أيدي في طبق الجبنه ولا المخلل قال ايه مش كويس علي الحمل سعدية /ايوه يا بنتي بلاش تكتري من الحوادق كلي بقي طبق البيض ده واشربي كوباية اللبن دي
هنادي /طب اطلعي هاتيلي حتة جبنه
سعدية/ لأ اني مش قادرة اطلع
هنادي/ خلاص هطلع اني
سعدية/ ولا انتي هتطلعي وكفاية أكل جبنه بقي وكلي حاجة مفيدة تغذي اللي في بطنك
هنادي/ عمي ومرات عمي كويسين ياامه
سعدية/ آه بخير
هنادي/ ايه ياامه مالك
سعدية /مبرحش هناك كتير بعد اللي عمله عمك
هنادي/ياااااه. .دا موضوع قديم ياامه
سعدية/ يعني يروح يشتري الأرض اللي ابوكي مكلمه عليها من غير ميقوله وابوكي اللي عايزة يشتري معاه علشان يبقوا مع بعض
هنادي/ معلش ياامه ماانتي عارفة عمي
سعدية/ لأ ومرات عمك ثناء كمان مبقتش تيجي ومقابلاها في السوق بسلم عليها
سلمت ودارت وشها زي اللي مش كانت عايزة تشوفني
هنادي/ محدش منهم دخلي بيت من أول متجوزت
سعدية/ بقولك ايه يا بنتي هي مرات اخوكي بتكلمك
هنادي/ آه ياامه كل فترة كده تكلمني وتسأل عليه هي مش بتكلمك ولا ايه
سعدية/ لا بتكلمني علي طول دي بتكلمني اكتر من اخوكي متعرفيش حملت ولا ايه
هنادي/ اني مش بسأل ياامه
سعدية/ قلقانه قوي يابنتي اخوكي داخل علي سنه متجوز
هنادي/ مااني لسه حامل اهوه في الأول واني متجوزة بعدهم بشهر واحد
سعدية/ بس خايفة يكون في حاجة وهما مش عايزين يقولوا اخوكي ساكت يعني لا بيشتكي ولا حتي بيفتح الموضوع معايا
هنادي/ متقلقيش ياامه خير. …إن شاء الله
هقوم اني بقي يدوب أروح اذاكر شوية وانام علشان الامتحان الصبح
سعدية/ هتخلصي امتحاناتك أمتي
هنادي/ الاسبوع الجاي
سعدية/ على خير يابنتي. ..ذاكري كويس علشان تعدي السنه دي علي خير
هنادي/ يارب
سعدية/ محدش هيجي ياخدك
هنادي/ لأ ياامه وبعدين الدنيا لسه مضلمتش قوي
الباب يخبط تفتح هنادي
هنادي/ خاله رسميه
رسميه/مساء الخير ياام وائل
سعديه/ يسعد مساكي اتفضلي ياام احمد
رسميه / تشكري بس الحاجة بعتتني علشان الست هنادي أهو نمشي مع بعض ونس
هنادي/ واني كنت لسه طالعه اهوه
مع السلامة ياامه
سعدية/ مع السلامة يا ضنايا خلي بالك وانتي ماشية
هنادي / حاضر ياامه
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)