رواية دوار العمدة الفصل الخامس عشر 15 بقلم حبيبة الرحمن
رواية دوار العمدة الجزء الخامس عشر
رواية دوار العمدة البارت الخامس عشر
رواية دوار العمدة الحلقة الخامسة عشر
الخامس عشر
رجعت هنادي البيت مع رسمية وأول مدخلت قابلته محسن نازل من علي السلم
محسن لرسميه بضيق / كنتي فين لحد دلوقتي
رسميه/ شيعتني الحاجة علشان اروح للست هنادي بيت أبوها
محسن بسخرية /ست
هنادي بتحاول تتجاهل نظراته ليها
محسن/ وانتي بقي قولتي لحد في البيت إنك رايحه لبيت ابوكي
هنادي بحده/ طارق عارف واني كمان استاذنت من ابويا الحاج
تخرج الحاجة أمينه /هنادي انتي جيتي يا بنتي
هنادي /مساء الخير ياامه الحاجة
الحاجة امينه / مساء النور يا بنتي ادخلي علشان تتعشي
ادخلي يارسميه ساعدي البنات في المطبخ
هنادي/ لأ اني مش هقدر اتعشي هطلع اذاكر شوية وانام
الحاجة امينه/ مينفعش تباتي من غير عشا حتي علشان اللي في بطنك ادخل يا محسن ياابني انت رايح فين كده
محسن / رايح مشوار كده علي السريع وجاي علي طول
هنادي/ تصبحو على خير
الحاجة أمينه /بردو مش هتتعشي؟!
دماغك ناشفه اني هقول لجوزك يشوف حل معاكي
تطلع هنادي شقتها
محسن/ ماعنها متعشيت ياامه انتي مضايقك نفسك ليه
الحاجة امينه/ ليه بتتكلم كده ياابني مش عيب دي مرات اخوك وميصحش كده
محسن/ يصح ايه وميصحش ايه ياامه
انتي عماله تعزمي عليها وهي بتتكبر عليه مش عارف
لتكون فاكره انها هتجيب الديب من ديله ولا اول اللي هيخلفوا
الحاجة امينه/كلامك مش عاجبني يا محسن احسنك متكونش فرحان لاخوك
محسن/ واني افرح ولا ازعل ليه مش هو اللي اختارها وجابهالنا تعيش معانا
الحاجة امينه/ روح يا ابني شوف وراك أيه الكلام معاك مش هيجيب نتيجة
………………….
هنادي في التليفون / لسه جايه من عند امي دلوقتي
طارق /متبقيش تتاخري كده تاني
هنادي /حاضر بس امي مسكت فيه علشان اتعشي معاها وهو ده اللي اخرني
طارق/ يعني متعشتيش مع الجماعة تحت
هنادي/ شبعانه ومش قادرة احط حاجة في بوقي
طارق/ بتعملي ايه دلوقتي
هنادي/ كنت لسه هفتح الكتاب علشان اذاكر
طارق/ طيب هسيبك علشان تذاكري
هنادي/ لا يا طارق خليك معايا شوية
طارق /يا حبيبتي انا عايز ابقي معاكي علي طول بس علشان خاطر السنه دي تعدي علي خير وتنجحي لازم نضحي شوية ومش عايز دلع ذاكري كويس وركزي في الإمتحان
هنادي /هركز ازاي واني ببقي قاعدة في الامتحان بفكر فيك وبشوف صورتك في ورقة الأسئلة
طارق /هههههه أنتي
آه منك. ..بتاكلي بعقلي حلاوة بالكلمتين دول
هنادي/ لا بجد هو دا اللي بيحصل
طارق/ يعني ايه مبتحليش في ورقة الاجابة
هنادي/ لا بحل ماهو انا لما بشوف صورتك بفتكر الاجابة علي طول
طارق /ههههههه بجد مش عايز اقفل معاكي بتوحشيني اوى بس هعمل ايه مستحمل بس علشان خاطرك
هنادي/ بتحبني يا طارق
طارق / مش هجاوبك علشان السؤال ده مش مفروض تساليهولي مفروض تبقي عارفة الاجابة لوحدك
هنادي/ يعني عمرك مهتسيبني
طارق /ايه الكلام ده يا هنادي
هنادي/ مش عارفة ليه دايما عندي إحساس إن السعادة اللي اما فيها دي مش هتدوم
طارق /ليه كده يا هنادي
هنادي ببكاء / مش عارفة إحساس بيجيني
انا كده من وانا صغيرة مفيش فرحه ليه كملت للآخر
طارق / ادخلي اغسلي وشك وصحصحي وذاكري كويس علشان الاسبوع الجاي هاخدك معايا مصر تقعدي لحد مخلص امتحانات في المدرسة ونرجع نقضي الاجازة في بيتنا
هنادي بفرحه/ بجد يا حبيبي
طارق /بجد ياروحي
هنادي/ ونرمين ؟
طارق/ مالها ؟
هنادي/ هتبقى معانا
طارق/ اه ليه
هنادي/ لا ولا حاجة
طارق /نرمين مبتقعدش في الشقة لانها بترجع من الجامعة متأخر والوقت اللي بتقعده هنا بتبقي في اوضتها احنا تقريباً مبتقعدش مع بعض غير ساعة الغدا بس
هنادي/ طيب
طارق/ هقفل علشان تذاكري تصبحي علي خير يا حبيبتي
هنادي/ وانت من أهل الخير يا حبيبي
سلام
طارق / سلام
ينتظر شوية وبعدها
طارق /مبتقفليش ليه
هنادي/ لما تقفل انت الأول
طارق/ اقفلي يا مجنونه هههههه
هنادي/ بصراحة مش عايزة اقفل
طارق/ لو مقفلتيش ودخلتي اتذاكري هتعيطي الصبح
هنادي/ بتفكرني علشان اقفل يعني طيب مش قافله
طارق/ طيب انا اللي هقفل ايه رأيك بقي
يقفل طارق التليفون
هنادي بحزن/ كنت خليك شوية يا طارق
مع السلامة يا حبيبي هتوحشني لحد مسمع صوتك بكره
وتدخل اوضتها تذاكر
………….
في شقة وائل
وائل / يوووووه انتي ايه مبتزهقيش من الكلام في الموضوع ده بثينه / هو في أهم منه في حياتنا
واءل/ اه فيه
بثينه / طب قولي انت ليه مش مهتم
انا عملت التحاليل وطمنتك ليه انت متعملش وتطمني
وائل / وانا بقولك اطمني
ومتفتحيش الموضوع دا تاني
بثينه / يا حبيبي ماهو لازم انا وانت تطمن علشان لو الأمور طبيعيه يبقي خلاص نسكت ونستني
وائل / بردو مصره يبقي كلامنا في الموضوع ده وبس
قوليلي بقي سحبتي الفلوس من البنك
بثينه / بصراحة لأ
وائل / ليه
انتي مش مستامناني عليها
بثينه / لأ طبعا يا حبيبي بس يعنى الموضوع دا محتاج تفكير شوية
وائل / مش انتي صاحبة الاقتراح من الأول
بثينه / اه انا قولتلك تعمل مصنع علي قدك بس مش دلوقتي يعني بعدين تكون جمعت مبلغ كويس علشان متكونش مديون لحد
وائل / وانا قولتلك فلوسك هرجعها بعد ميبدأ المصنع يشتغل
بثينه / المبلغ اللي معايا ميكفيش
وائل/ اسحبيه وانا هتصرف
بثينه بتردد/ اوك بس الاسبوع الجاي
وائل / براحتك انا مش مستعجل
بثينه / هروح احضرلك العشا
تدخل بثينه المطبخ
بثينه تحدث نفسها/هو ايه اللي انا بعمله في نفسى ده ازاي ضعيفة كده قدامه ومش قادرة أقوله لأ
حتي حقي اني ابقي أم مش عارفة اواجهه واقوله لازم يعمل التحاليل
ياترى في ايه مخبيه عليه يا وائل
اخدت كل حاجة الشقة والعربية حتي فلوسي اللي في البنك عايزها
بس هو بيحبني وبيعمل كل ده علي مستقبلنا
انتي بتضحكي علي نفسك يا بثينه أنهي مستقبل ده وانتي مش عارفة تجيبي طفل منه ولا حتي راضي يكشف لو في حاجة حتي يتعالج
ولا يمكن مش عايز يجيب منك اطفال
يدخل وائل المطبخ تفزع بثينه
وائل / في ايه يا حبيبتي مالك اتخضيتي كده ليه
بثينه / لا مفيش
وائل/ طب بسرعة بقي علشان عندي شغل الصبح بدري
بثينه / حاضر يا حبيبي ثواني والعشا يبقي جاهز
……………………
في أحد الأيام
في منزل صفيه
كامليا / اني قولتلك ياامه لأ معرفش انتي مصره ليه
صفيه/ خالك جاي دلوقتى يتكلم معاكي واني قولتله إنك هنا
كامليا /ليه كده ياامه بتحرجيني معاه
صفيه /طب اسمعي منه وبس ومحدش هيغصبك علي حاجة يا بنتي
كامليا باستسلام/ حاضر ياامه
الباب يخبط تفتح صفيه
صفيه / اتفضل يا جلال. ..انت يا عمر ياابني
كامليا توقف بارتباك
جلال ببتسامة/ ازيك يا كامليا
كامليا / الحمد لله. . ياخالي بخير
عمر/ ازيك يا بنت عمتي
كامليا / الحمد لله
صفيه/ اقعد يااخويا واقف ليه
جلال / طب ممكن عمر يقعد مع كامليا يتكلم معاها شوية
صفيه/ وماله يااخويا
جلال / خلاص نسيبهم يتكلموا هنا براحتهم واني عايزك في كلمتين
صفيه / تعالي نقعد هنا
تقعد صفيه وجلال في ركن بعيد عنهم
عمر ل كامليا / عامله ايه في درستك
كامليا / كويسه النهاردة اجازة ومسافرة الصبح بدري
عمر/ اني أدخل في الموضوع علي طول علشان مطولش عليكي انتي اكيد عندك علم احنا جايين ليه
كامليا/ عمر اني بقول
يقاطعها عمر/ معلش يا بنت عمتي اسمحيلي أكمل كلامي وبعدين اتكلمي انتي براحتك
كامليا/ اني مقصدش حاجة بس حابه أوفر عليك واقولك متزعلش مني طلبك يعني
عمر /سكتي ليه
لسه بتفكري في وائل ابن عمتي
كامليا / اني! !!
لأ طبعا
عمر/ ممكن اعرف ليه رفضاني
كامليا / اني مش رفضاك انى رافضة الموضوع من الأساس ومبفكرش فيه دلوقتي
عمر/ إن كان يعني تقصدي الجامعة وكده وقعادك في مصر فاني معنديش مانع انتي بنت عمتي ومش هلاقي واحده في اخلاقك واحنا عارفين بعض كويس يعني لو فيه عيب قوليلي عليه
كامليا / عمر انت الف واحده تتمناك والموضوع ملوش علاقة بيك اني قولتلك مبفكرش في الموضوع ده
عمر /يعني مفيش فايدة
مفيش أمل تراجعي نفسك
كامليا/ عمر اني آسفة
عمر/ وعلي ايه الأسف يا بنت عمتي الجواز مفهوش غصبنيه بالعكس لو مفيش رضا عمرك مهتبقي سعيدة بس اني حابب اقولك كلمتين واعتبري اني مش اتقدمتلك نهائي
هقولك اوعى تشتري اللي باعك في يوم لان اللي باع مره هيبقى الف مرة وافتكري اني قولتلك
كامليا / متشكرة علي نصيحتك دي وانت اخويا يا عمر واوعي تزعل
عمر/ مش زعلان بالعكس اني بتمنالك السعادة كل قلبي
ويبتعدت عمر عنها قائلاً / يلا ياابه
صفيه/ ايه ياابني مستعجل ليه اقعدوا اتعشوا معانا علي زمانه جاي يلا يا كامليا ندخل نجهز العشا.
جلال / لا معلش يا صفيه اني عندي مشوار كده لازم اروحه مره تانية بقي
يخرج جلال وعمر من المنزل يقابلوا علي بالخارج
علي/ علي فين يا جلال ازيك يا عمر
عمر/ الحمد لله
جلال / مروحين البيت كنا جايين نطمن علي صفيه ازيك محدش شافك من زمان مختفي فين
علي /ابدا يااخويا انت عارف من البيت للغيط
جلال /ابقي هات صفيه وتعالوا اقعدوا معانا شوية
علي /طيب متدخل نتعشي سوا
جلال / لا معلش
انت عارف أم العيال مبتاكلش من غيري
علي/ ههههه ماشي يا عم مع السلامة
………… ……
في منزل العمدة
الكل مجتمع علي السفرة ماعدا هنادي والعمدة
الحاجة أمينه لهدي/’اطلعي يا بنتي لهنادي خليها تنزل تتعشي
سعيد/’وتطلع ليه ياامه متنزل لوحدها
الحاجة أمينه /يمكن نايمه يا ابني يعني محدش يطلع يشوفها يمكن تعبانه ولا حاجة
هدي/ حاضر ياامه الحاجة
سعيد بحده/ لأ مش هتطلعي
ينظر محسن لشوق بغمز
محسن/ سبيها ياامه براحتها لو جعانه هتنزل لوحدها
الحاجة أمينه / يعني مفيش حد منكو عايز يطلع طيب اني اللي هطلع
محسن بغضب/’خليكي ياامه اطلع يا واد يا محمود خبط علي مرات عمك خليها تنزل تتعشي
يطلع محمود فوق عند هنادي
الحاجة امينه/ انتوا مالكو عاملين ليه كده هي دي مش مرات اخوكو يعني مفروض مسؤلة مننا علشان اخوك مش موجود
محسن/ ياريت ياخدها معاه لما يجي كل واحد فيه اللي مكفيه ومكناش ناقصينها هي كمان
ينزل محمود
محمود/ طلعت يا ستي محدش بيرد
هدي/ اني هطلع ياامه الحاجة
ينظر لها سعيد بغضب
الحاجة امينه/ اطلعي يا بنتي طمنيني بدأت اتوغوش عليها
تطلع هدي وتخبط علي شقة هنادي محدش يرد ترن الجرس كتير
تقوم هنادي بكسل وتعب تفتح الباب
هدي
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دوار العمدة)