رواية دنجوان الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم سارة أحمد
رواية دنجوان الصعيد الجزء العاشر
رواية دنجوان الصعيد البارت العاشر
رواية دنجوان الصعيد الحلقة العاشرة
يجلس ماهر بزهول من جمال ناديه
وينسي نفسه لي فتره من الزمن
ماهر:هو معقول في جمال بشكل ده في الاقصر لا ده انا قلبي داب…
السائق :يا باشا ننطلع ولا نفضل وقفين….
ينظر اليه ماهر بضيق :لا اطلع علي القصر … بسرعه
ينطلق السائق
يملس ماهر علي شعر ناديه…
باعجاب وانبهار
ماهر:انتي هتبقي مدام ماهر مهران شمس الاقتصاد….
لكن يقطع احلامه وطموحاته سياره هارون التي اعترضت الطريق واجبرته علي الوقوف ..
ماهر بغ*ضب:ايه يا زفت ليه وقفت بطريقه الغبيه دي…
السائق بخوف: والله ما انا السبب دي عربيه هارون بيه الا السبب
فينظر ماهر من نافذه السياره فيجد سياره هارون السوادء تقف في ومنتصف الطريق… فيبتسم ماهر بسخريه
ماهر:ايه وحشتك يا دنجوان الصعيد…..فقولت تستناني في الطريق وتقولي وحشتني
يهبط هارون من سيارته بوجه يشتع”ل غيره وغ”ضب….
ويقترب من سياره وبدون مقدمات يفتح باب سيارته ويسحب ناديه لكن يجد يد ماهر تمسك يده بغض”ب نار”ي
وينظر ماهر لي هارون بغض”ب جح”يمي فيبادله هارون نفس النظره لكن بحده اكبر
ماهر:انت فاكر نفسك بتعمل ايه يا هارون….
يبتسم هارون بسخريه:تصدق انا الا كنت هسألك نفس السؤال هي مراتي ناديه المنصوري بتعمل ايه عندك يا ابن مهران….
يتعجب ويغض”ب ماهر:معقول دي تبقي مراتك لا وكمان ناديه المنصوري لا دي شكلها حكايه مثيره وانا لازم اكتشف ده حصل ازاي……
يبتسم هارون بثقه:طيب انا هاخد مراتي واسيبك مع تعجبك وفضولك سلام يا جميل وغمز ليه
وحمل ناديه لي سيارته…وانطلق وهو ينظر لي ماهر بتحدي….
وهذا اغض”ب ماهر…..
ماهر:بقي كده يا هارون يعني انت والست ناديه تعرفوا حكايه مهره… يبقي انتوا السبب في الغلطه الا حصلت عموما الحساب طويل اوي وتقيل يا هارون…..واكمل حديثه اطلع علي القصر….
يصل هارون لي بيته ويحمل ناديه لي غرفته وهو يشطاط غض”با
ويضعها علي السرير ويجلس بجانبها…..ويملس علي شعرها بخوف وحب
هارون:انا اسف يا قلب هارون اني زعقت فيكي وبهدلتك….بس انتي كمان غلطانه بقي تحر”قي البت عشان غيرتك وكمان تحاولي تهربي مني كده كنتي هضيعي مني…
بس متخفيش انتي معاي في امان
يقاطعه صوت منير الذي جاء ومعه الطبيبه….
منير:انا جيت مع الدكتوره عشان تكشف علي ناديه زي ما طلبت مني
هارون:اتفضلي يا دكتوره
منير:انا هستناك بره …وخرج منير
بدأت الطبيبه في فحص ناديه…
هارون بقلق:ها خير يا دكتوره هي كويسه
الطبيبه ببسمه رقيقه:متقلقش كده المدام كويسه اوي هي بس مغمي عليها من سبب الصدمه مش اكتر فيه بس شويه كدما’ت وايام وهتروح……
هارون براحه:الحمد لله شكرا لكي يا دكتوره
الطبيبه باعجاب:مفيش شكرا بينا يا دنجوان الصعيد ده حلم اي بنت انها تتكلم معاك كلمه مش تشوفك
يبتسم هارون بلطف:ده من ذوقك يا دكتوره…..
في نفس اللحظه تفيق ناديه وتتأوه
ناديه:اه يا راسي اه يا جسمي انا فين…؟
هارون بلهفه:انتي في قلبي يا نادي
تغير الطبيبه منه غزله لي ناديه
فتستوعب ناديه اين هي وتنظر لي الطبيبه بغيره وغض”ب نظرات تكاد ان تحر”قها من شدت سخو”نتها خصوصا اول ما لقيتها مسكه يده….. فتبعدها عنه بحده
ناديه:خلص يا حلوه دورك انتهي وانا بقيت كويسه يلا روحي شوفي اكل عيشك في مكان تاني وزغ’دت هارون في جانبه…بقوه
فتأوه هارون….اه يا مفتريه
الطبيبه بلهفه:خير مالك يا هارون
تجز ناديه علي اسنانه بغيظ
وتجذب هارون من يده فينحني لها فتهمس اليه بضيق والله ولم ما سربتها دلوقتي هخليها تبات في المستشفي سنه وهي متجبس”ه وانت عارفني مجنونه واعملها
يبلع هارون ريقه بصعوبه
هارون:وعلي ايه الطيب احسن منيير…
يدخل منير:خير يا هارون بتصرخ ليه هو انا اطرش
هارون:خد الدكتوره وصلها
يبتسم منير علي شكل هارون لانه فهم ما يحدث
فيقرب منه ويهمس لها بشما”ته احسن تستاهل عشان تبقي تغازل شمسي تاني…
هارون:طب ماشي وحسابك معاي بعدين
يمشي منير ومعه الطبيبه التي ستنف”جر غيظا غيره من ناديه
يقرب هارون من ناديه فدير ناديه وجهها لي الجه الاخري….
فيذهب اليها هارون ويجثو علي ركبته… ويحضن وجهها بين كفاه
هارون برقه:انا اسف يا قلب هارون يا عيوني يا شمس ايامي بلاكي لا يكون هارون انتي نسمتي فرحتي انتي بلسمي من كل اوجاعي احبك الي غير نهايه حبي فاق كل الحدود انتي غدي ومستقبلي احبك فسلمي لي حتي اتنفسكي واعيش فيكي احبك يا نهر خلودي …….
تبكي ناديه من كلمات هارون وترتمي بين احضان”ه وتضمه اكثر
وتبك
ناديه:وانا كمان بحبك اوي يا هارون ومكنش اقصدي الا فهمته اني رفضه لمستك او وجودك بس
انا كنت متلغبطه وخايفه اوي…
يخرجها هارون من حض”نه ويمسح دموعها برقه
هارون بحب: الماس ده مش عوزه ينزل تاني لا عشاني ولا عشان اي انسان انتي فرحتي وبجد انا مش مصدق نفسي انا سمعت كلمه بحبك خرجه من شفايفك دي وقرب عليها وقبلها برقه…النسيم
جعلت ناديه في عالم اخر فتشجع هارون لي يقتحم حصونها…ويجعلها زوجته… حقا
في المستشفي….
تستعد شمس لي الخروج ومعها امها وياسمين واسمي وحوريه
شمس بوجع اه يا ماما مش قدره منها لله ناديه
فوقيه بغ”ل:والله لا ادفعها التمن غالي صبرك يا حبيبتي….
ياسمين واسمي لا يعجبهم الكلام
ياسمين بضيق:متخليكي محضر خير يا فوقيه ناديه مكنش اقصدها وعلي العموم جات سلميه احمدي ربك…..ويلا عشان نروح
كانت حوريه في الكافتيره المستشفي تاكل بعض الطعام وانتهت وكانت في طريقها لي غرفه شمس لكنها تجد من يجذبها
من الخلف ويكتم صوتها ويدخلها لي احدي الغرفه….
فتفزع وتشهق..:هو انت يا نهار اسود……
في غرفه مهره يجلس اكرم بجانبها يمسك يدها بحب
اكرم:هتفوقي امتي بقي يا قلبي نفسي اشوف عيونك اسمع صوتك
تحسي بيه اقولك بحبك تتجوزني
وفجأه تفتح مهره عينها… وفي نفس الوقت يفتح باب غرفتها ويدخل ماهر….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دنجوان الصعيد)