روايات

رواية دنجوان الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم سارة أحمد

رواية دنجوان الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم سارة أحمد

رواية دنجوان الصعيد الجزء الرابع

رواية دنجوان الصعيد البارت الرابع

رواية دنجوان الصعيد
رواية دنجوان الصعيد

رواية دنجوان الصعيد الحلقة الرابعة

ناديه بعصبيه:طلقني لو عندك كرامه … الكل اتعصب واتضايق من كلامها المستفز… وطريقتها المتعجرفه…. يتعصب جدها ويجذبها من يدها بحد”ه…

سعيد بتعن”ف:ايه الهبل الا بتقوليه ده….انتي مجنونه يا ناديه…

تبكي ناديه:بقي كده يا جدي بتبعيني وتتخلي عني بقي انا ناديه بنت العز والقصور علي اخر الزمن اعيش في بيت زي الخرابه…..

ومع ناس همج”يه…. يتعصب الجد وتحمر عينها… من الغض”ب

سعيد:لا بقي دي انتي نقصه تربيه وانا الا هربيكي…ورفع يده حتي يصف”عها لكن يوقف صوت هارون

هارون:لا يجدي ارجوك دي مراتي واي اهانه لها تبقي اهاتني وانت ميرضكش اهانتي….

ينظر اليه الجميع بجمود وتعجب من موقفه… لكن جده اركان ينظره اليه بغض”ب وعتاب….ويلتزم الصمت….حتي راي ماذا سوف يفعل….. حفيده….

يبتسم عمران بحب

بقي كده يا حبيبتي مش عوز تروحي بيتنا وعيلتي هي عيلتك انا بحبك يا ناديه اكتر من حياتي وكل حرف بيخرج من شفايفك الماس….

تخجل ناديه وتهدأ من غض”بها…

وتخفض راسها لي الاسفل…..

ناديه في نفسها:يا لاهواااي دي احرجني بس اثر فيه يخربيتك ده انت خطير….

عمران بحنان:حبيبي تعالي هنا…

ناديه بشرود :ها…

عمران ببسمه لطيفه:بقولك تعالي هنا جانبي… يا قلبي.. قربي

قربت ناديه من سريره وهي متردده …

يمسك عمران يدها ويطبع قبله رقيقه عليها ويهمس برقه وحب

هارون:ممكن يا قلبي تنوري بيتنا لحد ما اخرج منها هنا وعرف ازاي اقدر الجمال ده واشكر ربي ليل ونهار علي نعمته عليه….

تتجمد ناديه مكانها وتبلع ريقها بصعوبه :ياه ده خطير استر عليه يارب…

ناديه: حاضر يا عمران انا هروح بيتك واحضر الفرح الا من غير عريس…..

يبتسم عمران ويغمز لها:كلها شهرين واخرج واسعد قلبك ان شاء الله واعملك احلي فرح واسفرك في احلي رحله شهر عسل…..

تذهب ناديه مع جدها لي بيت هارون ويستقبلها اركان من يدها ويرحب بيها…. تنبهر البلد كلها من جمالها….. لكن عيون الفتيات والنساء تحسدها وتحق”د عليها…

لاحظت ناديه هذا وشعرت ببعض الغيره علي هارون…..

حوريه:متخديش في بالك اصل كلهم هيم”وت ويتجوزا اخوي اصله وسيم اوي ورمانسي…

ناديه بهيام:انتي هتقولي ما انا عارفه وده الا خايفه منه….

حوريه بمك”ر:ايه ده ده احنا وقعين اوي….

ناديه بعصبيه:طيب خليكي في نفسك احسن لكي

تضحك حوريه :حاضر يا ختي…

وبعد انتهاء الفرح…تتحرك ناديه بتعب ونعاس لي الصعود لي غرفه هارون حتي تنام…..لكن يوقفها صوت اركان :علي فين يا بنتي…

ناديه بنعاس:علي فوق يا جدي انا عوزه انام تعبانه اوي….

اركان بود:طيب يا حبيبتي تصبحي علي خير وحوريه هتبات معكي والصبح نعرفك علي عيلتك….

ناديه بلطف:حاضر يا جدي تصبح علي خير…يلا يا حوريه واتسندت عليها….تضحك حوريه :هو انا المخده بتاعتك….

ناديه بنعاس:عوز انام خدني لي السرير ينوبك ثواب

تضحك حوريه: طيب هوانتي هتشحتي يلا علي فوق…

يضحك اركان عليهم:عندك حق يا هارون دي طفله وقلبها طيب…ربنا يهدي سركم…

وفي الصباح تفيق ناديه بنشاط وتذهب لي الحمام وتتحمم وتلبس عباءه زهريه مصنوعه من الحرير وتجعل شعرها منسدل علي ظهرها وبعض الزينه الخفيفه….وعطرها

تتنهد ناديه بخوف:ياه انا خايفه من الناس الا هنا لا لازم اتشجع كده وابين اني قويه…..

ونزلت لي اسفل حتي تتناول الافطار مع العيله….

وتقول ببسمه:صباح الخير…

ترد عليها حوريه بحب: صباح الجمال…. ايه الجمال ده….

تنكسف ناديه :هو فيه اجمل منك….

لكن ترد شمس بنت عم هارون بسخافه…

شمس:هي فين الجمال ده دي كلها صناعي ….

تنظر اليها ناديه بقرف:لا يا بابا ده كله جمال طبيعي…ومش زي ناس

شمس بغيره:اقصدك ايه…

اركان بحزم:فيه ايه يا بنات… اهدو حبه وانتي يا شمس خفي شويه…

وانتي يا ناديه تعالي جانبي هنا….

وجلسوا جميعا…..

اركان:احب اعرفك علي العيله

دي شمس بنت ابني جميل..في اخر سنه من كليه الحقوق….والا جانبها دي فوقيه امها ودي شهد اختها في ثانويه عامه…. ام الا بعدها دي بقي حماتك ياسمين…ام هارون والا بعدها جميله وهي ارمله بنتي ودي اسما بنتها دكتوره….كده مش فاضل غير ابني جميل وهو مسافر لي اسوان بيتفق علي صفقه مهمه…

ناديه:بود اهلا بيكم…يارب يكون في محبه بينا….

ياسمين:اهلا بيكي يا مرات ابني

ناديه:تسلمي يا حماتي

ياسمين بود:لا بلاش حماتي قولي يا ماما….

ناديه:حاضر يا ماما….

تتعصبه شمس وتهمس لي امها:جري ايه يا ماما هنسيب البت دي تسرق هارون …انا بحبه وعوزه اتجوزه….

فوقيه بش”ر:لا طبع بس اصبري انا هطفشها من هنا دي بت فوفوره…ومش هتتحمل يوم واحد….

بعد الافطار الكل ذهب لي اشغاله وكلياته…لم يبقي الا فوقيه وياسمين…..

فوقيه :انا لازم اطفشها النهارده وصعدت لي غرفتها ووضعت فيها فار وسحليه صغيره وبدلت الشامبو بكري مضر لي الشعر….

تشعر ناديه بلحر بعد ما اغلقت فوقيه التكيف …

ناديه بضيق:يا نهار هو التكيف باض اف بقي انا ادخل اخد حمام…وفعلا ذهبت وتحممت وهي خرجه من الحمام وبتجفف شعرها بي المنشفه ولبسه الروب وبترفع وجهها لي تجد الفأر والسحليه علي السرير فتصرخ وتجري برعب حد يلحقني يا ناس واول ما تشوف شعرها في ايدها تصرخ بفزع وتسقط فاقده الوعي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دنجوان الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى