رواية دموع معاقة الفصل الحادي عشر 11 بقلم صباح عبدالله
رواية دموع معاقة الجزء الحادي عشر
رواية دموع معاقة البارت الحادي عشر
رواية دموع معاقة الحلقة الحادية عشر
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠في المطبخ وتعمل الاكل علشان يوسف واقفه وبين عليه الزعل
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠دخل المطبخ وتشوف جنات واقفه ومش بين انها بخير. تروح عند جنات مالك ياجنات من الصبح وانا حاسه انك مش علي بعضك ورحت الشغل ورجعت وانتي زي مانتي في حاجه يوسف مزعلك
جنات ٠٠٠٠٠٠ بدموع يوسف رفض يخليني اكمل علام ياياسمين وانا عملت المستحيل علشآان اكمل علام انا اتعذبت كتير اوي علي ماخلاصت الثانوية ومش عايزه العذاب ده كلو يروح على الفاضي
ياسمين ٠٠٠٠٠٠ بحنان وتمسح دموع جنات ولا يهمك يا حبيبتي لم يوسف يجي بسلامه انا هكلاموا
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠لا ياسمين معليش دي حاجة بيني انا وجوزي وزي هو مش هايوفق من نفسوا انا مش هكبروا
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠الله يسمحك ياجنات هو انا غريبة
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠لاابدا ده انا اول مره اعرف يعني اي يكون عندي اخت اكبر مني بس ياحبيبتي انا ويوسف اتنين متجوزين والعلاقة الزوجية حساسه جداً حتي لو في حب كبير والمشكله اللي بيني وبين يوسف صغير وممكن مجرد خلف بسيط بس لو شخص تاني دخل ممكن بكل بساطة تكبير وتكون عواقبه كبير علشآان كدا انا مش عايزه حد يدخل بيني انا ويوسف حتى لو المشكله اللي بيني وبنو كبيرة انا وهو بس هنحلها ومن غير حد تالت حتي لو حد تالت دخل وحل المشكله بيسيب جروح ام لو الزوج والزوجة حلوها من غير مساعدة من حد ف هم قدرين يشفوا كل الجروح فاهمتني انا ليه بقولك لاء
ياسمين ٠٠٠٠٠٠ تحضن جنات تعرفي ماني انا أكبر منك بس انتي علمتني درس مهم جدا ياجنات ولم ربنا يكرمني وتجوز انا مستحيل اسمح لحد يدخل بني انا وجوزي لان زي مانتي قولتي العلاقة الزوجية حساسه وكمان احنا مش ضمنين ضمير الناس في اي يبق لازم اخلي سري انا وجوزي بيني وبنو اذا حلو او وحش
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠ان شاء الله ياحبيبتي
ياسمين ٠٠٠٠٠٠ بتعملي اي كدا
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠هعمل مكرونة بالبشاميل
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠٠٠هههه اشمعنا مكرونة بالبشاميل يعني وتغمزلها
جنات٠٠٠٠٠٠٠هههه رخمه علشآان اصلح يوسف هو نزل مضيق بسببي الصبح حتي لَو انا مش غلطانه في حاجه ف انا هصلحوا لم يرجع بسلامه ولو هو رفض موضوع العلام ف انا قرارت لو يوسف رفض انا مش عايزه اتعلام ومش كل حاجه انا هعوزه لازم واخده بس مش لازم اسيب يوسف زعلان ولازم ارضي علي طول علشان ربنا يرضي عليا
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠٠مش فاهمة اصدك اي علشآان ربنا يرضها علىكي
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠هفاهمك أنه على الزوج أيضًا أن يرضي زوجته ولا يتركها غاضبة؛ فهذا مما يستحب له حتي تدوم بينها المودة.
أن الزواج من العلاقات ذات الميثاق الغليظ في الشريعة الإسلامية، وقد حث الرسول- صلى الله عليه وسلم- الزوجة على حسن معاملة الزوج والإحسان إليه؛ مستندًا إلى حديث رسول الله- صلى الله عليه وسلم- : « لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِغَيْرِ اللَّهِ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا من عظم حقه عليها».
وأوضح أنه – صلى الله عليه وسلم- أوصى بحسن معاملة النساء، حيث قال: « ما أكرمهن إلا كريم وما أهانهن إلا لئيم، وأحب أن أكون كريمًا مغلوبًا لا لئيمًا غالبًا».
واستدل بما روى عنه – صلى الله عليه وسلم- من قوله: « خيركم خيركم لأهله، وأنا خيركم لأهلي»، وفي رواية: « خيركم خيركم لنسائه، وأنا خيركم لنسائه».
واسشتهد أيضًا قوله – صلى الله عليه وسلم-: « ألا أخبركم بنسائكم من أهل الجنة : الودود ، الولود ، الغيور على زوجها ، التي إذا آذت أو أوذيت جاءت حتى تأخذ بيد زوجها ثم تقول : والله لا أذوق غمضا حتى ترضى عني».
واختتم: ندعو الزوج والزوجة معًا أن يفهموا هذه المعاني وأن يفعلوها في حياتهم الزوجية، ولا يغب بعضهم الآخر فأن اغضبه لا يتركه يبيت غضبانًا.
حقوق الزوج على زوجته..
، أن الأصل في العلاقة بين الزوجية أنها مبنية على المودة والرحمة، مشيرًا إلى قوله تعالى: « وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21)»الروم.
: حقوق الزوج على زوجته؟ أن الله تعالى قال: « الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ»النساء، مشيرًا إلى أن الله تعالى فضل الرجال على النساء في أمور، وفضل النساء على الرجال في أمور أخرى، وأن الله تعالى عقب بـ “وبما أنفقوا” ليدل على أن النفقة
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠عرفتي ليه انا مش عايزه اخلي يوسف يفضل زعلان حتي لو انا مش غلطانه في حاجه حتي لو هو غلط انا اللي هصلحوا وانا متأكدة ان لو يوسف شفني كويسة معها هيعملي كل اللي انا عايزه ومن غير ماقول
الهام ٠٠٠٠٠٠٠٠الله يبارك فيكي يابنتي ويسعدك ويسعد قلبك ويسعد كل ايامك والله يرضي عليكي يا جنات يابنت امك وابوكي ايوا ياحبيبتي لو فضلتي انتي الكويسة ديما هيجي يوم وهشيلك من علي لارض شايل الرجل على ماقد مكان جامد او عصبي ف هو مش بيعوز غير الحنيه ومن زوجتو بذات
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠كلامك حلو يأماما بس يلا خلوني اخلاص الاكل قبل مايوسف يجي
في الفلا
عربية من اغالي واحدث انوع العربيات تدخل من باب الفلا
ريهام ٠٠٠٠٠٠سيف وصل انتوا جهزين
جان٠٠٠٠٠٠٠انا جهزي
جني٠٠٠٠٠٠٠٠٠تنزل من علي السلم لبسه فستان استغفر الله العظيم وعملها تسريحه اخر موديل وحطه ميكاب اوفر وانا كمان جهزي
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠٠ماشاء الله عليكي اي الجمال ده ((فعلاً والله ياجماعة الفساد مش بيحب غير فاسد زيوا هي بدل ماتقول لبناته ان البس ده غلط وحرام بالعكس هي بتشجاعة على ربنا يهدي عبادو)))وقال الله تعالى في ايات القرآن الكريم (((وَقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارًا (26) إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِرًا كَفَّارًا (27) رَّبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا (28)} [نوح]صدق الله العظيم
الجرس بيرن
الخدمة تفتح الباب
يدخل شاب في منته الجمال
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠بخوف بس ماتبينهوش وتغمض عنيها وتهدي نفسه من التوتر وببتسامه مظيفه
سيف حمدالله على السلامه يا حبيبي اتفضل نورت ياحبيبي
سيف٠٠٠٠٠٠٠يبصلها ويقلع النضاره ده بيتي ومش محتاج اذن من حد
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠تفرق في اديه من كتر التوتر. وتبص على بناته وتبل شفيها طبعا ياحبيبي ده بيتك
جان ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بضحكه ازيك ياسيف يابن عمي عامل اي سيف من غير مايبصلها تمام وانتي
جان٠٠٠٠٠٠٠٠بنفس الضحكه انا الحمد لله تمام
جني٠٠٠٠٠٠٠٠٠بدلع وتمد ايديه ازي ياسيف عامل ايه
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص لجني من تحت لفوق ويخد بالو من نظم لبسها سيف يروح عند جني
جني٠٠٠٠٠٠٠٠٠تبتسم بدلع
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠بجدي هو اي اللي انتي لبسه دي واي القرف اللي انتي عملها في نفسك ده 🤨 ويبص على ريهام انتي ازي تسمحي لها تلبس القرف ده
جني ٠٠٠٠٠٠٠٠٠مالو لبس وتبص على نفسها انا لبس حلو فستان شيك وجميل
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠يطلع منديل من جيبوا ويمسك جني من درعها جامد لو امك ماعرفتش تربيكي انا هربيكي وغمض عيني وفتحه ملاقيش القرف ده على جسمك انتي فاهمه
جني ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بدموع درعي وجعني
سيف٠٠٠٠٠٠٠يمسكه اكتر انتي فاهمه وانا مش بحب اعيد كلامي مرتين يابنات عمي ويبص على جان وعلي لبسه هي لبسه بنطلون جينس ضيق وعلي تشرت كت وفرضها شعره
وانتي كمان اي اللبس ده
جان ٠٠٠٠٠٠٠٠مالو لبسي
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠يكلام ريهام هو انتي ازي تخلي بناتك يلبسو لبس المسخره ده ويبص على جان وجني بغضب وبصوت عالي معاكم خمس دقايق تكونوا لبسين حاجه غير المسخره اللي انتو لبسنها دي وبعدين فين جنات وانس
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠٠٠واقفه ووشها جاب ماء كلو وبخوف جنات اتجوزت واخدات انس معاها
سيف ٠٠٠٠٠٠ بصدمه انتي بخرفي تقولي اي
جان٠٠٠٠٠٠٠٠ماما بتقول الحقيقة جنات فعلاً اتجوزات بس احنا ماكنش موفقين بس هي وتجي سكتها
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠بصوت عالي وكلو غضب هي اي انتقي
ريهام وبناته يتنفدو من صوت سيف
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بخوف هي كانت عملها علاقه مع ابن الخدمه
سيف٠٠٠٠٠٠٠يروح عند ريهام انتي عارفه انتي بتقولي اي
جني ٠٠٠٠٠٠٠٠٠احنا بنقول اللي حصل جنات كانت ماشي مع ابن الداده الهام ولم اتكشفنا اتجوزو قدمنا
ريهام ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بدموع تماسيح صدقني يابني انا حولت معها انها تسيب الود الصايع ده وحتي اتعملت معاها بعنف بس للأسف هي ماسمعتش لحد فين ومن شهر حصل مشكله كبيره في البيت واطرين انهم يتجوزو
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠اي حصل علشان تجوزي جنات من وراه علمي بس خدي بالك لو كذبيتي في حرف وعرفت انك كذبتي عليا دلوقتي او بعدين انا هخليكي تتمني الموت وتلاقي
ريهام ٠٠٠٠٠٠ واقفه على رجليها ومن كتر الخوف والتوتر هي مش حسه اذا كنتي وقفه ولاقعده
جان٠٠٠٠٠٠انا هحكيلك كل حاجه بس شوف الفديو ده لاول
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠يخد التلفون من جان ويتصدم من اللي بيشوفوا هو شاف جنات في حضني راجل غريب
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠هو اي ده وبعصبيها انا بقول مين ده
جان ٠٠٠٠٠٠٠بخوف ده ابن الداده يوسف
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠ده مكنيكي
عند جنات في غرفة
انس ٠٠٠٠٠٠ واو اي الحلوها دي ياجنات
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠بكسوف بجد حلوه يانس
انس٠٠٠٠٠٠٠اجمل من القمر والله العظيم
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠تحضن انس حبيبي يانوسه انت والباب يخبت جنات يوسف جها وتجري علشان هي تفتحلو
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠ببتسمها حمدالله على السلامه وبصوت وطي ياحبيبي
يوسف ٠٠٠٠٠٠٠٠يبص على جنات بستغرب ويرفع حاجب وينزل التاني هو انا دخلت بيت غريب ولا اي 🤨 وبضحكه هو اي حصل انتي سوخنه ياجنات
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠تبص على يوسف وتمد شفيشها لقدم هو انا علشان بدلع جوزي حبيبي اكون سخنها
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠ببتسامه لا مش لازم بس انا نزل الصبح وسيبك زعلانه علشان كده مستغرب فكرت انك مش هتكلاميني تاني
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠وانا اسفه علشان خليتك تنزل زعلان ومضيق بس ان شاء الله مش هتحصل تاني وبعدين انا ماقدرش اني مش اكلامك لحظه علي فكرة
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص لجنات برومانسيه يعني مش زعلانه مني علشان انا رفض اقدملك في الكلية
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠زعلانه طبعا بس مش هعمل حاجه من غصب عنك طول مانا عايشه
يوسف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص لجنات ربنا يخليكي ليا ياحبيبتي قلبي
الهام٠٠٠٠٠٠٠حمدالله على السلامه يا بني
يوسف ٠٠٠٠٠٠ يسيب جنات الله يسلمك ياست الكل ويروح عند اموا ويحب على ايديها عامله ايه ياست الحبيب
الهام٠٠٠٠٠٠٠٠بخير طول مانتو بخير ياحبيبي
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص على اموا بين عليكي في حاجه و يبص لجنات
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠بصراحه يايوسف ماما من الصبح وهي قلقينها وخايفه من حاجه بس مش عارفين من اي
يوسف ٠٠٠٠٠٠ خير ياست الكل قلقين من اي
الهام. ٠٠٠٠٠٠٠٠٠تملس على شعر يوسف وتبصلو وحسها وزي مايكون هي اخر مره تشوف الهام دموعه تنزل علي وشه وتبوص على يوسف انا خايفة عليك اوي يايوسف انا شوفت حلم من بعد صلاة الفجر مخوفني
يوسف ٠٠٠٠٠٠ يقوم ويحب على راس الهام متخفيش ياست الكل ان شاء الله كل حاجه هتكون بخير ولا يصيبنا إلا ما كتب الله لنا هو مولانا ونعمة
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠كلام الهام ودموعها زرعو في قلبها الخوف جنات يارب العالمين احميلي جوزي من كل شر
وفجأة الباب بيخط بطريقة غريبة
جنات والهام ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠في صوت واحد خير اللهم ماجعلو خير
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠تروح تفتح الباب
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠بصدمه وخوف وترجع لوراء سيف
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ايوا سيف وبكل غضب ويجي ضرب جنات بالقلم
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠بصوت روجولي كل غصب ويروح عند جنات ويقومه من علي الأرض انت ازي تتجراء ترفع ايديك على مرتي وانا واقف
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ وانت ازي تتجراء تلعب بشرف علتي وانا موجود ويجي ضرب يوسف بي البوكس
الهام ٠٠٠٠٠٠ واقفه وتفتكر الحلم ان في حد دخل البيت وضرب يوسف بنار وقتلوا الهام لا ابني
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠يرفع وشوا ويرد البوكس لسيف انت ازي تتجراء ترفع ايدك على في بيتي
ويفضلوا يضربوا في بعض ومحدش قادر يبعضهم عن بعض هم الاتنين بنفس الجسم ونفس القوا ونفس الشجاعه ونفس الرجوله
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠بدموع يوسف
الهام ٠٠٠٠٠٠٠٠يارب احميلي ابني
جنات٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠تدخل المطبخ وتجيب السكينه وبصوت عالي والله ماسبتو بعض لكون قطع شرين ايدي وتحط السكينة علي ايديها
يوسف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يسيب سيف وبصوت عالي جنات ارمي السكينه دي من ايديكي
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بدموع انت عايز اي ياسيف انا خلاص بقيت متجوزه سبني في حالي
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠يروح عند جنات وبعصبيها وعايز يضربها
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠يقف قدم سيف وبعصبيها دي حرماني ومش بسمح لحد يقرب منهم وانا موجود وانت ازي ترفع ايدك على واحده متجوزه يابن ادم
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠بانفس جراء وشجاعت يوسف ابعد عن طريقي يامكنكي
يوسف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ بنفس النبره انا بقولك دي حرماني وانا مش بسمح لحد يقرب منهم وانا موجود
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يرجع خطوات لوراء طلق جنات يايوسف واكسر الشر
يوسف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠لو انت عارف انو شر جاي تعمل اي ياسيف عز دين في بيتي
الهام٠٠٠٠٠٠٠بصدمه ده ابن عز دين
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠٠٠انتي تعرفي منين يأماما
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يسيب يوسف ويروح عند ياسمين وريتاج انتي ياسمين وانتي رتياج صح
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠مالكش دعوه بخوتي ياسيف
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠وانا مش غريب عنهم يايوسف واوع تنسي انا مين
جنات ٠٠٠٠٠٠٠٠٠انت عايز اي ياسيف
سيف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص لجنات بقرف انتي حسابك معايا عصير ياجنات
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠يبص على الهام هتقوليلهَم انتي ولا اقولهم انا
الهام٠٠٠٠٠٠٠٠٠تبص على سيف ودموعها في عنيها وتروح عندو وتخدو في حضنها سيف حبيبي وبدموع انت كبرت اوي ياقلبي
سيف ٠٠٠٠٠٠٠٠٠يذق الهام من حضنوا اوع تقربي مني مره تانيه انتي فاهمه
يوسف٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠بصوت عالي سيف ويروح عند الهام ويمسكها
جنات والبنات ماما ويروحوا عند الهام
ياسمين ٠٠٠٠٠٠٠٠٠بغضب وتروح عند سيف انت واحد مش متربي وقليل الذوق؟؟
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دموع معاقة)