رواية الاختيار الفصل الثاني 2 بقلم دعاء حجاج
رواية الاختيار الجزء الثاني
رواية الاختيار البارت الثاني
رواية الاختيار الحلقة الثانية
دخل والد ايمان وقال:البنت فين لترد عليا والده ايمان وتقول:انا هربتها
_😳😳٠٠٠٠والد ايمان فاق من الصدمه وقال:هربتى مين
بعصبيه:ايوه هربتها قولتلها روحى للشخص اللى بيحبك وانتى بتحبي
وفجاه قلم ينزل علي وشها ويقول بحده:انتي ازاى تعملى كده وربنا ليكون مو’تك النهارده وفجاه جاب مسد’س ورفعه على زوجته وقال:فرحانه كده شوفي عملتك ده هتوصلك لفين
_انت مجنون ازاى عايز تقت’لنى
_ايوه اقت’لك لما تعملى غلط ٠٠٠٠٠٠ركز المسدس على رأسها وكان رايح يضر’ب ولكن صوت ايمان قاطعه
_بابااا لاءءءء
التفت لمصدر الصوت ورمي المسدس على الأرض وقال:كنتى فين يا روح امك
والده ايمان ببكاء:رجعتى ليه يا قلبي انا مش مهمه المهم انتى
ايمان راحت عند والدها وقالت:انا موافقه اتجوز حازم يا بابا بس على شرط
والد ايمان بفرحه:اتفضلى
_الجواز يكون عالطول ويا ريت يكون على اسبوع
_😳😳٠٠٠٠فاقت من الصدمه وقالت:ايمان انتى بتقولى اي انتى مستوعبه كلامك يا بنتى ؟
_قولت اي يا بابا
والد ايمان كان في حاله ذهول وفجاه اخدها في حضنوا وقال:هي ده بنتى طبعا يا قلبي بعد اسبوع اللى تحبي
الدموع نزلت من عين ايمان ووالدتها كانت مستغربه جداا اللى حصل !!
_طب البسي الفستان ده بقا العريس واهله على وصول حتى المعازيم ممكن يجوا في اي وقت
ايمان خدت الفستان ودخلت الحمام ووالدتها مكنتش مستوعبه اللى حصل وقالت: يا تري اي اللى حصل ؟؟
عند محمد ✨
قعد على الأرض ورمي المفك وفجاه تليفونه رن
محمد طلع التليفون من جيبوا وقال:الووو
_شاطر اوى فلوسك هتكون معاك خلال اربعه وعشرين ساعه
_تماام ٠٠٠سلام ٠٠٠محمد قفل التليفون ورمي على الأرض وقال بعصبية:انا اسف يا ايمان اسف اوى
فلاش بااااك✨✨
_اخبارك اي يا محمد
محمد قام عالطول وبص في الأرض وقال:خالد بيه !!
_انا عارف انى جر’حتك بكلامى انا مش هنا عشان اجر’حك تانى لسمح الله بس حبيت اقولك بنتى تبعد عنها سامع
_مش هبعد يا خالد بيه واللى عندك اعملوا
_طب اي رايك بقا ان امك بين الحياه والمو’ت ومخبيه عليك
_اي ؟؟
_امك عندها عمليه تكلفتها ٥٠٠ الف يعنى نصف مليون لازم تعملها والا هتمو’ت
_انت كداب
_انا مش كداب لو مش مصدقنى روح المستشفي واسال المهم ده الكارت بتاعى لما حضرتك تتأكد انك امك فعلا بين الحياه والمو’ت تقدر تكلمنى على الرقم ده عشان اديك
ال٥٠٠ الف
_والمقابل ؟
_تجر’ح بنتى بكلامك تقولها روحى اتجوزي الشاب اللى والدك اختاره قول اي حاجه انا مش هوصيك سلام
بالفعل خالد ركب العربيه ومشي ومحمد مكنش مصدق
محمد ركب الموتوسيكل بتاعه وطلع متجها إلى المستشفي
بعد مرور ربع ساعه في المستشفي ✨
محمد وصل المستشفي بالفعل وجري عالطول على الممرضه اللى ماسكه الملفات بتاعت المرضه
_السلام عليكم
_وعليكم السلام اقدر اساعد حضرتك في اي ؟
_حليمه على حميده ؟؟
_ده والدتك
_ايوه ممكن اعرف حالتها اي
_ثانيه لو سمحت ٠٠٠محمد كان وقف وخايف اوى وبيدعى ربنا أن كلام خالد يكون كذب
_والده حضرتك عندها ورم في الكلى للاسف ومحتاجين عمليه ولكن مقدرتها مكنتش تسمع وحاليا بين الحياه والمو’ت
الدموع نزلت من عين محمد ومكنش عارف يعمل اي من ناحيه البت اللى بيحبها ومن الناحيه التانيه امه اللى مالوش غيرها في الحياه
محمد رجع البيت وسمع صوته امه وهي بتتا’لم والدموع نزلت من عينها وطلع التليفون ورن على خالد وقال:انا موافق بس الفلوس تكون على الموعد
_كنت عارف انك ذكى ٠٠٠٠محمد قفل التليفون وقال:ده الصح انا مقدرش اسيب امى كده
بااااك ✨
المعازيم كلهم وصلوا بم فيهم العريس وأهله
ايمان كانت في اوضتها وفجاه جات ليها صوره ٠٠٠ايمان فتحت التليفون وكانت في حاله صدمه وفجاه حد رن عليها
_الوووو
_شوفي حبيب القلب باعك بالفلوس ازاى اول ما والدك عرض عليا فلوس وافق عالطول ونسي الحب اللى ما بينكم
التليفون وقع من ايد ايمان ومكنتش مصدقه وحاسه أن الدنيا بتلف بيهااا
قامت ومسحت دموعها ورنت على محمد
_الوووو
_انت فعلا اخدت فلوس من بابا مقابل انك تسبنى
_ايوه
ايمان بعصبية:ايوه اي انت مجنون
_بقولك اي انا مش فاضي سلام ٠٠٠وقفل التليفون وإيمان انهارت من العياط لحد ما دخلت ليها امها
_في اي يا بنتى
ايمان قامت ومسحت دموعها وقالت:مفيش عن اذنك
والده ايمان مسكت أيدها وقالت:اي اللى حصل ؟
_محصلش حاجه يا ماما عن اذنك
_ايمااان ٠٠٠٠
ايمان طلعت وقعدت جنب حازم وبعد شويه لبسوا الدبل والخطوبه تمت واتفقوا على الجواز اللى هو بعد اسبوع بنا على رغبه ايمان
في صباح اليوم التالى
محمد فاق من النوم على صوت رنت موبايله
_الووو
الشخص:__________
_😳😳٠٠٠
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية الاختيار)