روايات

رواية دماء بريئة على الطريق الفصل الثالث عشر 13 بقلم ولاء حامد

رواية دماء بريئة على الطريق الفصل الثالث عشر 13 بقلم ولاء حامد

رواية دماء بريئة على الطريق الجزء الثالث عشر

رواية دماء بريئة على الطريق البارت الثالث عشر

دماء بريئة على الطريق
دماء بريئة على الطريق

رواية دماء بريئة على الطريق الحلقة الثالثة عشر

الفصل الثالث عشر
محروسه بدئت تمسح ضهر سمر وجسمها بالفوطه براحه وبعدها لبستها عبايه جابتها سلفتها
نهي بخوف: يا أما البت شكلها قاطعه النفس وعايزه حكيم
محروسه بشخطه: اكتمي انا دلوقتي هافوقها وهااقوم زي القرد
محروسه قربت البصله من منخير سمر وبدئت تحركها يمين وشمال وتضغط جامد لحد ما سمر بدئت تبربش بعينها اللي مش قادره تفتحها من الوجع
محروسه اتنهدت لما سمر فتحت عنيها واستعادت جمودها وجبروتها: هببتي ايه يا بنت نعيمه خليني راجلك يطحطح عضامك عملتي ايه يا بت انطقي
سمر حاولت كتير تتكلم بس بوقها وارم
محروسه :طيب نامي يا اختي جسمك مفشفش خليني اطلع اطمن على ابني اللي قاعد زي اللي غيطه غرقت
وسابتها لوحدها وطلعت
محروسه طلعت بره لابنها اللي قاعد وسط اخواته وأبوه ومبينطقش وبصوت حازم: هببت ايه بنت نعيمه خلتك دقيت عضمها في لحمها لحد ما قطعت النفس
جمال استوعب اللي عمله وبسرعه فكر في كدبه:بنت الكلب بتفتش في ورقي وبتقولي حقي وحق عيالي دي بنت كلب تستاهل الحرق وكمل ببجاحه وكده وافتري مش قولتلك دي بت مش سالكه بس أما الغلطان اني ناسبت ناس قله وعره زيهم بس ملحوقه وكمل بشر انا هاعرف اربيها عدل
الكل فضل يبص لبعضه بذهول وسكت ومن نظرهم سمر بجحه وتستاهل تتربي
فضلت سمر في سريرها اسبوعين مش قادره تتحرك من الكدمات ووشها الوارم
بعد اسبوعين بعتت محروسه صباح تنادي سمر
نزلت سمر وهي جسمها لسه بيأن من الوجع
سمر :نعم يا حاجه
محروسه بقلبه وش وكره باين للأعمي اسمي ست محروسه ادخلي يا بنت الحسب والنسب على المطبخ
سمر من سكات دخلت بدون كلمه والكل شمتان في قليله الأصل من وجهة نظرهم وبدء الكل يرمي الشغل عليها مهو الكل بيسعى لرضا الحاج علام ومراته اللي لحم اكتافهم من خيره
سمر بقت تعمل المطلوب من سكات وكل يوم بتدبل عن اليوم اللي قبله بس ولا حد مديها اهميه ورفضوا تقعد معاهم على سفره واحده
وكمان نعيمه بطلت تسأل وقالت راجل ومراته يصطفلوا
مر 3 شهور على وضع سمر كل يوم خدمه واهانه وهي مش بتنطق وكأن الكلام هرب من لسانها
عند جمال شايف سمر بقت زي الورده الدبلانه وشرد مع نفسه: ايوه كده احسن خليها تفضل مكسوره علشان متنطقش تفضل تحت رجلي لحد ما تكمل السنه دي واوديها للدكتور يعملها العمليه واخلص بقى عشان اكتم الالسنه وتعيش زيها زي غيرها خليهم
قلبه : طيب واللي نشرته عنها وبقى الكل بيكرها بسببك
عقله: كده احسن عشان محدش يتعاطف معاها ومتصعبش على حد
قلبه: ولما تحمل زي ما بتخطط هاتعمل ايه محدش هايرحمها ولا هايطيقها لا هي واللي في بطنها
عقله: وقتها اقولهم انها اتعدلت وبقت زي الفل وهاعرف اخليهم يحبوها تاني
قلبه: هاتعرف مهم خدوا عليها خدامه دانتا خليتها خدامه لحريم اخواتك واخواتك البنات هاتعرف
عقله: انا هاعرف اتصرف خلاص بقى سيب الأيام وهي هاتحلها انا هاعرف اصلحها بس لما تتم السنه وتحمل
قلبه: براحتك بس افتكر انك ظالم
جمال: خلاص بقى خليها كده عشان متنطقش كده احسن خليها قطه مغمضه بدل ما تفتح وتفضح الدنيا خليها مكسوره عشان متفضحش الدنيا
سكت جمال وهو مرتاح لكسره سمر ودبولها اللي من نظره احسن ليه عشان يفضل مستور في نظر الكل
مرت الأيام على نفس المنوال كل يوم خدمه وسمر حرفيا بقت شايله كل الفيلا وبقت خدامه لكل أهل البيت وهي حرفيا بقت خرسا مبتنطقش
****************
عند مسعود قام من نومه مفزوع: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم لا إله إلا الله
نعيمه: في إيه يا حاج مالك
مسعود بقبضه قلب: سمر بنتي فيها حاجه البت فيها حاجه
نعيمه: استعيذ بالله من الشيطان الرجيم داه شيطان
مسعود بخوف: لالالا البت جاتلي في الحلم مكسوره وعلى بوقها قفل من نار ومربوطه بسلسله قايده نار وبتخاول تصرخ ومش قادره وجسمها بيولع من السلسه لا بكره نروح آخر النهار انا وانتي نطمن عليها
نعيمه: من عنيا خلاص وحد الله وبكره نروح ليها
في صباح يوم جديد سمر نزلت
محروسه: يلا يا اختي ادخلي اغسلي السجاد اصل اتوسخ
سمر بإستسلام هزت رأسها واتحركت للأوضه االي بيغسلوا فيها السجاد وفيها فرن الخبيز
دخلت سمر واتفاجئت بكميه سجاد مهوله عنيها دمعت من الكسره وبدئت تغسل السجاد ساعات طويله مرت وسمر شغاله تغسل السجاد وحرفي هدومها بقت كلها ميه وبعد اكتر من 6 ساعات كانت خلصت كانت الساعه 4 العصر دخلت الفيلا وقبل ما تطلع شقتها
محروسه بصوت عالي: على فين يا مهنمه انجري على المطبخ يلا ادخلي اغسلي السمك اصل أولادي ورجالتي عايزين ياكلوا سمك تغسلي السمك وتنضفيه وتقلي نصه وتشوي نصه واعملي سلطه خضرا ورز صيديه واعملي طحينه
سمر من سكات دخلت المطبخ وفوجئت بأكتر من عشره كيلو سمك وقفت سمر تنضف ساعات على الحوض
سمر لنفسها: يااااه يا دنيا هي دي الحوازه يا نعيمه اللي كنتي بتحلمي بيها بقت خدامه ليهم بلقمتي اللي بيطفحوهالي قبل ما أكلها ونومتي اللي بيشوكو فرشتها كأنها جمر كنت بحلم ابقى دكتوره بقيت خدامه منك لله يا أما دموعها غلبتها
ووقفت تكمل المطلوب وقفت تشوي الأول
وصل الكل وسمر لسه مخلصتش
جمال :ايه يا أما فين الأكل
محروسه: المعدله مراتك لسه بتجهزه يا اخويا تقولشي بتعمله على ضوء الشمس يا اخويا
جمال بعصبيه انا داخل لبنت الكلب دي
دخل جمال بزعبيبه على المطبخ وبصوت عالي سمع كل اللي في البيت: ايه في إيه لكل داه بتعملي الأكل على الشمس
سمر بصتله وبصت للطاسه تكمل قليه السمك
جمال شد دراعها: في ايه يا بنت الكلب مش بكلمك تردي عليا جو الخرس داه مياكلش معايا
سمر مردتش عليه واتلفتت تكمل
جمال : انا بقى هاعرف اخليكي تنطقي وتبطلي الخرس داه
ومسك ايدها نزلها في طاسه الزيت المغلي
سمر بصريخ وروحها سحبت من جسمها
جمال بتشفي :ايوه كده نطقتي
سمر بألم: ربنا ينتقم منك ربنا ينتقم منكم كلكم
جمال بجنون: بتدعي علينا يا بنت الكلب يا ناقصه يا تربيه الجوع وسحب حزام البنطلون ونزل ضرب في سمر وصوت صراخها سمع كل اللي حواليها والكل واقف يتفرج بعد ما سمعوا دعاء سمر عليهم جمال لما ايديه تعبت من ضرب الحزام كمل ضرب بالشلاليت في جسمها
جمال بجنون: بقى انا يا بنت الكلب بتدعي عليا بقى اخدك من بيت الجوع وتيجي تدعي علينا يا بنت الكلب ومع كل كلمه قلم او شلوت
مسعود بصوت عالي: بنتيييي اوعي يا كلب يا واطي يا خسيس
مسعود بص لبنته بذهول وصدمه هي دي سمر اللي كانت زي الورده المفتحه ودموعه غلبته ونزلت: قومي يا ضي عيني قومي يا بنت قلبي ايه اللي صابك فوقي يا سمر فوقي يا ضنايا
مسعود بجنون مسك جمال من هدومه :وديني يا ابن علام لاربيك
وشال بنته اللي شبه ميته وبص لعلام: اللي حصل لبنتي وصابها مش هايعدي بخير وديني وما أعبد لادب كل واحد منكم ولجيب حق بنتي من حباب عنيكم
مسعود بشخطه: همي يا ام محمود يلا
شال مسعود بنته اللي بقت جثه وطلع من بيت الجحيم اللي اترمت فيه بنته وطلع جري على العربيه اللي مأجرها وطلع على المستشفي
طول الطريق وواخد بنته في حضنه والدموع مش بتقف في عينه
وصل السواق المستشفي ونزل مسعود جري وبنته بين حضنه
مسعود بصوت عالي: دكتووور حد يلحقنا بنتي بتموت ابوس ايديكم
جه دكتور وكذا ممرضه خدوا بنته ودخلوا جري
مسعود قعد على الأرض وخط رأسه بين ايديه ودموعه نازله
******************
علام: تفتكرو البت ماتت
محروسه: يا اخويا في داهيه
علام : ابوها مش هايسكت
جمال سابهم وطلع وهو جواه خايف كان مبسوط من اللي بيعمله في سمر وانها مبتشتكيش لحد ولا بتنطق مكنش عامل حساب ظهور مسعود او نعيمه
**********************
مرت ساعتين وطلع الدكتور :مين الحيوان اللي عمل فيها كده
مسعود بوجع: طمني يا دكتور الله لا يسيئك بنتي صابها ايه
الدكتور بعصبيه: بنتك في اب يعمل يعمل في بنته كده
نعيمه بدموع: مش ابوها داه جوزها طمني الله لا يسيئك
الدكتور جوزها: دي طفله دي متجوزه إزاي مستحيل تكون متجوزه
نعيمه: وكتاب الله يا دكتور متجوزه ليها 4شهور
الدكتور بصدمه: ازاي دي لسه انسه
مسعود مركزش في الكلمه :طمني بنتي بخير
الدكتور: لا للأسف البنت جسمها متدمر من الضرب كدمات شديده وحرق من الدرجه الثانيه في ايدها وشرخ في رجلها غير الكدمات اللي في وشها وباقي جسمها
مسعود قعد على الكرسي وكأنه فقد كل معاني الحياه ووشه بقى شبه وشوش الموتي
نعيمه بصت للدكتور: يا دكتور معلش انتا متأكد انها بنت بنوت
الدكتور: يا فندم لما البنت جات كان هدومها فيها دم افتكرنا نزيف ولما كشفت لقيتها لسه فيرجن وداه دم حيض ونتيجه لرفعه الضغط مع الانفعال عمل شبه نزيف ونزل بكميات كبيره
نعيمه: عايزه دكتوره نسا تكشف على بنتي وتعملي تقرير انها لسه بنت بنوت
الدكتور: ماشي هابعتلك دكتور تعمل المطلوب المفروض دلوقتي هاتعلموا بلاغ
نعيمه: اصبر لما تفوق الله يسترك اديك شايف ابوها حالته ايه وهي لسه عروسه مش عايزين شوشره اللسنه الناس مبترحمش
الدكتور بتفهم: ماشي يا حاجه
قعدت نعيمه جمب جوزها: هانعمل ايه يا حاج
مسعود وكأنه وعي للأمر الواقع: هاجيب حق بنتي منيش عويل ولا اني قليل ولو هو ابن الشلاواني فأنا ابن ابو شامه واللي يدوس لبنتي على طرف ادوس على رقبته بجزمتي وميرفليش جفن
نعيمه: طيب وحد الله واستني لما بنتك تفوق ويحلها ربنا
جات دكتوره النسا ودخلت كشفت على سمر واتأكدت انها لسه فيرجن وكتبت التقرير ووقعت عليه وختمته بأكلشيه وختمته بختم المستشفى وتم تسجيله في سجلات المستشفي
مر الوقت وسمر بدئت تفوق وهي بتأن من الوجع فتحت عنيها اللي شبه مقفوله من الزرقان اللي كسى وشها
مسعود بلهفه: حمد الله على السلامة يا قلب ابوكي ايه اللي صابك
سمر بدموع بصت للكل بوجع ودورت وشها النحيه التانيه
مسعود شدي حيلك شويه واصلبي طولك وتوني على روحك
على بالليل مسعود طلب من الدكتور انه ياخد سمر وفعلا الدكتور كتبلها خروج وشال مسعود سمر ووقف عربيه ورجع بيته
رجعت سمر بيتها بس مش زي ما رجعت رجعت مكسوره ودبلانه
حسن ومحمود وجلال ومصطفي:في ايه يا أبا فهمني مين دي
مسعود : انا تعبان الله لا يسيئكم وفيا اللي مكفيني
حسن بجنون: مين دي بقى هي دي سمر اللي كانت زي الورده المفتحه هي دي سمر اللي كانت زي فلقه القمر اللي جوه دي شبح دي واحده ميته وفيها نفس داخل وخارج دي واحده ميته بالحيا واحده مكسره وورامه عمل فيها ايه ابن الكلب اللي روحتو رميتوها ليه
ليلي بتلويه بوق: اهدا يا ابو محمد ووحد الله الراجل ومراته ياما بيحصل بينهم داه الراجل ومراته زي القبر وحشراته
حسن بجنون: انتي تكتمي خالص اقطعي نفسك يا اوس الخراب يا بومه
ليلي: ليه يا اخويا وهو انا اللي كنت ضربتها ولا كنت عملتلها حاجه
حسن :انتي اوسخ من كده انتي السبب في اللي صابها وعظيم بيمين ما هايعدي عملتك على خير انا كنت صابر كام شهر بس شكل ان الأوان
مسعود بصوت عالي: باااااس ايه فينا اللي مكفينا وانتوا واقفين تتخانقوا واختكم جوه بين الموت والحيا
الصمت خيم على الكل
كمل مسعود بعصبيه: خلونا نشوف هانعمل ايه في الغلبانه اللي جوه واللي صابها
حسن: عندك حق يا حاج وبص ليلي غوري على شقتك يلا
طلعت ليلي وهي قالبه وشها
حسن طلع بص على السلم واتأكد ان ليلي طلعت : بص بقى يا يا حاج انا هاروح بكره مم النجمه المستشفى واجيب تقرير بحاله سمر ولما تشد حيلها يبقى لينا كلام تاني لما نفهم ايه اللي صابها وخلاها زي اللي طالعه من قبر كده
مسعود: عندك حق لما تشد حيلها ونشوف هانعمل ايه
مر اسبوع وسمر راقده زي الميته ومهما حاول الكل يخرجها من اللي فيه او يحاول يكلمها مش بترد على حد
مسعود بتعب ودموع: وبعدهالك يا سمر قلبي وجعني حاسس انه هايقف من الوجع يا بنتي ابوس ايدك انطقي طمنيني عليكي
سمر بدموع : مالهوش لزوم اصل الكلام مش هايغير حاجه
مسعود :لا هايغير وكتاب الله اللي عايزاه هايكون مهما ان كان
سمر بصوت رايح :حتي لو قولتلك تطلقني منه
مسعود: داه هايحصل لانه مينفعش ترجعيله تاني
سمر :وعد
مسعود: للدرجه دي مش مصدقاني
سمر: بطلت أصدق حد خلاص
مسعود: عندك حق وعد ويشهد عليه ربنا اللي عايزاه هايكون
سمر حكت لابوها كل شيئ وكل اللي حصل معاها
مسعود بوجع: ياااااااه كل داه حصل وانا معرفش ليه عمتي ابوكي ولا ملكيش رجاله
سمر بدموع: وانتوا كنتوا فين كان مين معايا مين جه يسأل عليا شهور وشهور مرت ومحدش جه يسأل عليا من باب البر حتى ولا يطمن عليا
مسعود: يحقلك يا بنتي يحقلك بس يعني يا بنتي انتي لسه بنت بنوت
سمر :يعني إيه
مسعود :لا ولا حاجه ريحي انتي وانا هاتصرف
طلع مسعود ودخل المطبخ:ام محمود تعالي عايزك
نعيمه :حاضر يا حاج
دخلت نعيمه ومسعود قفل الباب:اقعدي يا حاجه بنتك لسه بنت بنوت
نعيمه بخوف: سايقه عليك حبيبك النبي تهداء كده وانا هاقولك
مسعود بغضب: احكي
نعيمه حكت لجوزها كل حاجه حصلت مع سمر من اول يوم جواز لحد ما خلصت زيارتهم واللي حصل في المستشفى وتقرير الدكتوره
مسعود: يعني انتي كده معاكي ورقه من الدكتوره انها لسه بنت بنوت يعني الواد داه فيه حاجه وجاب علته في بنتي وكان بيكسرها عشان متنطقش وايه حكايه الحكيم اللي خدها ليه في مصر داه
نعيمه بخوف: طيب ناوي على ايه
مسعود : ناوي اجيبهم واعملهم قعده عرفيه على اللي صاب بنتي لما ابنهم معلول يعمل في بنتي كده ليه
نعيمه :طيب اهدا يا حاج طيب بص انتا تجيب الواد وأهله وتجيب الشيخ عرفه شيخ الجامع الكبير وتشهده عليهم
مسعود بتفكير :هاشور أخواتها واشوف
وفعلا مسعود استنى لحد اخر النهار لما عياله كلهم اتجمعوا واتغدوا وبعد الغدا
مسعود استنوا عايزكم اتجمع الرجاله وقعدوا في الصالون
جلال: خير يا حاج
مسعود حكي لولاده كل اللي حكته سمر واللي حكته مراته
حسن :يعني ابن الكلب مهواش راجل وكان بيفرد قلوعه عليها ويستقصر حيطتها يا ابن الكاااااالب يامين ينولني رقبته
مسعود: اهدا انا فكرت اجيب الواد وأهله وأطلب الشيخ
عرفه راجل تقي ويعرف ربنا ونشهده عليهم في قعده
مصطفي بتعقل: طيب يا حاج ما نعمل جلسه عرفيه
مسعود: لما نشوف القعده دي هاترسي على ايه ولو مجابتش نتيجه نعملهم جلسه عرفيه بلاش نفضح الدنيا مره واحده ها ايه رايكم
جلال: الرآي رائيك يا حاج شوف واحنا معاك
مسعود : يبقى على بركه الله انا بعد صلاه العشاء هاكلم الشيخ عرفه وهابعت لبيت الشلاواني
مر الوقت وطلع مسعود وأولاده يصلوا في الجامع الكبير وبعد الصلاه
مسعود:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا شيخ عرفه
الشيخ عرفه ببشاشه وجه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك يا حاج مسعود
مسعود: الحمد لله على كل حال
الشيخ عرفه: يستاهل الحمد في السراء والضراء
مسعود: الحمد لله انا ناخيك يا شيخ وقاصدك لوجه الله
الشيخ عرفه بإنصات: قول يا حاج ولو في أيدي اعتبره تم بمشيئه الموالي عز وجل
مسعود: وداه العشم وقص مسعود عليه كل شيء
الشيخ عرفه: لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم من كل كرب عظيم طيب والمطلوب مني ايه يا حاج وانا عنيا ليك
مسعود :انا هاشيع ليهم ييجو بكره هما وأهل بيته بعد صلاه العشاء وعايزك حاضر وشاهد
الشيخ عرفه: من عنيا يا حاج بعد صلاه العشاء ان شاء الله هتلاقني عندك
مسعود: بإذن الله يلا بالاذن منك السلام عليكم
الشيخ عرفه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مر الليل وحل النهار ومسح سواد الليل بنوره اللي فرشه على كل مكان ومر اليوم والكل مترقب واذان الظهر اتصل مسعود بالحاج علام
مسعود: ايوه يا حاج هما كلمتين ورد غطاهم بعد صلاه العشاء تيجي انتا ورجالتك والا عظيم بيمين المره الجايه هاجيبك في قعده عرفيه
علام: انتا بتهددني
مسعود: انا بوضح التهديد لسه جاي جاي اصبر على رزقك واللي حصل في بنتي مش هايعدي بالساهل وحق بنتي هاجيبه من حبابي عنين اللي ظلمها واللي شارك في ظلمها واللي وقف واتفرج وبنتي بتدبل مستنيك يا حاج
وقفل المكالمه
ليلي بخبث: طيب يا خالتي وانتي هاتسيبيهم يطلقوا سمر وهي لسه حتى مكملتش سنه دي حتى عيبه في حقنا هاتخلينا لقمه في بوق الناس والكل هايقول انها معيوبه وكل واحد هايحكي بحكايه شكل وكملت بشر ويمكن المستور اللي حصل يتكشف ونتفضح
حسن بشر: هو إيه المستور قصدك الملعوب الوسخ اللي عملتيه انتي والواطي اخوكي دانا كنت مستنيكي على نار واديكي جيبتيها قرصه طايبه لحد عندي لمي هدومك وعلى بيت اهلك
ليلي بشر: انتا بتكرشني من بيتي انتا قد الكلام داه
حسن بصوت عالي: وقده وقدود وبالدليل وهايكون قدام ابوكي وأمك وحقي وحق اخته هاجيبه من حبابي عنيك
ليلي :قصدك إيه
حسن بوجع: انتي طالق ياليلي طالق طالق طالق
ليلي بصراخ: يالهوووي بتطلقني يا حسن بتطلق بنت خالتك وأم عيالك
حسن: تعبت منك ومن شرك تعبت من عمايلك وخبثك غوري بقى خليني انضف منك ومن عمايلك الوسخه خليني انفض من على توبي غبار شرك
ليلي طلعت شقتها مكسوره ولمت هدومها ودهبها وراحت بيت ابوها
ومر الوقت والكل مترقب وبيعد الساعات والدقايق والثواني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دماء بريئة على الطريق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى