رواية دق قلبي الفصل الثالث 3 بقلم مريم حجاج مصطفى
رواية دق قلبي البارت الثالث
رواية دق قلبي الجزء الثالث
رواية دق قلبي الحلقة الثالثة
إسراء ويوسف في صوت واحد:نعم
غالب:اهدوا بس انتوا الاتنين بصي يا إسراء انتي زي
حفيدتي ليلة وانا حابب اساعدك بس مفيش طريقة غير كده
ويوسف هيطل*قك بعدها بفترة
إسراء سكتت وغالب قال:خد إسراء واخرجوا اتمشوا شوية
يوسف بص لجده بض”يق وإسراء قالت:هغير بسرعة
يوسف مشي من قدام جده وليلة كانت بتبص لجدها وقالت:انت
بتعمل كده عشان ينسي زينة
غالب بابتسامة:تصدقي بقي انا مبسوط انه مقالش لزينة علي اللي جواه
انا شايف ان إسراء مناسبة ليه قوي
ليلة ابتسمت وقالت:بصراحه عندك حق هقوم اشوف إسراء
بعد ربع ساعة
عند يوسف
كان مستني في العربية بض”يق وهي ركبت جنبه ويوسف بصلها
بض”يق وكان هيتكلم بس سكت
إسراء بتوتر:ديه ليلة اختك وانا مكنتش عايزة كده
يوسف بص قدامه وقال:بس حلوة
إسراء:تقصد ايه اني وح**شة
يوسف:صووو*تك
إسراء لفت وشها وسكتت وهو قال:متز”عليش
إسراء:مبتعرفش تقول اسف
يوسف مردش وهي سكتت
بعد ساعتين
إسراء بصت ليوسف اللي بيلعب في تليفونه وسابته ومشيت
بعد خمس دقايق
يوسف بقي يدور عليها حواليه وهو خا*يف ليكون ابن عمها
اذ**اها لحد ما لقيها بتلعب مع بنت صغيرة
يوسف قرب منها بخو”ف وشدها لحضنه
إسراء فضلت ثابتة لحد ما بعد عنها وبص لعيونها
إسراء شعرها بدأ يتحرك بسبب الهوا وهو قال:كنت بخلص شفل علي التليفون
مش بلعب
إسراء كتفت ايديها قدامها وقالت؛وانا مبحبش حد يتجا*هلني
يوسف مسك ايدها وشدها لحد ما وصلوا عند بتاع الدرة واشتروا دره
تاني يوم في بيت يوسف
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
أمير حضن يوسف وليلة حضنت إسراء
أمير ليوسف:انا هطلب منك طلب عايز اتجوز اختك ليلة
يوسف بصله وهو قال:بحبها قوي
يوسف ابتسم وقال:هكلمها في الحوار ده
يوسف بص لإسراء لقيها بتضحك مع اخته ابتسم وقرب منهم
وقال:روحي أمير عايزك تعالي انتي معايا وشدها وراه
ليلة لأمير:خير يا أمير،
أمير:انا بحبك وعايز اتجوزك خو*فت كتير اقولك بس لا اللي يحصل يحصل
ليلة سابته ومشيت وهو اتنهد بحز”ن
عند يوسف وإسراء
يوسف كان حاطط شريط علي عيونها وماسك ايديها وقال:بس اقفي هنا
إسراء وقفت وهو شال الشريط من علي عيونها وهي بصتله وقالت:ايه ده يا يوسف
يوسف:حلمك.
إسراء بر”قت وقالت :مطعم.
يوسف:اشتريته وكتبته باسمك ودلوقتي تقدري تحققي حلمك وتفتحي المطعم
اللي بتحلمي بيه ومتخا**فيش الفلوس من نصيبي في الشركة
إسراء بدموع:ماما لو كانت عايشه كانت هتبقي مبسوطة قوي
يوسف بحب:امسحي دموعك وبعدين المفروض متعيطيش
إسراء ابتسمت وهو قال:تسمحيلي اعمل حاجة
إسراء هزت راسها وهو فجاة شدها لحضنه ورفعها عن الارض وبا*سهها
وهي مصد”ومه
إسراء بعدت عنه وقالت:لازم نروح
يوسف حس بضي)قها فسكت وهز راسه
في الليل في فيلا يوسف
عمر:هو ساكن هنا
ركز انت كل اللي هنعملوا ان انت هتجيب اللي اسمها إسراء من جوه
في الجنينة
أمير كان مستني ليلة وهي جت وقالت:اسفة جبتك في الوقت ده
بس حبيت اقولك رايي يا أمير
أمير هز راسه وهي قالت……
في اوضه يوسف
كان بيبصلها وهي قالت بتوتر:هنزل اجيب مياه
يوسف مسك ايدها وقال:إسراء محصلش حاجة لكل ده
إسراء سكتت وهو ساب ايدها وهي نزلت بسرعه
في المطبخ
إسراء كانت ماسكه الكاس لحد ما حد جه من وراها وحط
ايده علي بوقها والكاس وقع من ايدها بخو”ف
حط المسد”س علي رقبتها وقال:اتحركي معايا احسنلك
دموعها نزلت بخو”ف وفجاه عض”ته وصر”خت
إسراء بصر”يخ:يوسفففففف
فوق
يوسف قام علي صر”يخ إسراء ونزل بسرعة ولقي واحد مل*ثم
وإسراء جريت ناحيه يوسف بخو”ف
حضنها وقال بزعيق:انت مين وازاي تت*جرأ ت*م*د ايدك علي مراتي
وازاي تدخل هنا
وفجاة فيه واحد جه من وراهم وضر”ب يوسف بالمسد*س علي راسه
وقع وراح شد إسراء وخد**رها
تاني يوم في البلد
إسراء كانت مر”بوطة وبتعيط من الو*جع بسبب ضر”به ليها
عمر ضر”بها بالقلم وقال بزعيق:بقي بتهر*بي ومفكره مش هجيبك
إسراء بتعب:عمر انا بنت عمك ليه بتا**ذيني كده
عمر ضحك وقال:انتي لسه مشوفتيش حاجة ومسك المق**ص وهي بتصر”خ
وبتعيط وبدا يق*ص شعرها
عمر رمي المق*ص بعد ما إسراء شعرها بقي واصل لرقبتها وز”قها ناحية السرير
وهي بتعيط
وراح فتح الباب ودخلوا ثلاث ستات
وقالوا:هي ديه يا باشا
عمر:اه هي اصلها لسه بنت بنوت ومش هترجع لجوزها فعايزينكم
كده تعملولها دخلة بلدي
إسراء بصر**يخ وعياط:محدش يقرب مني
عمر طلع وقفل الباب وواحد مسكت ايديها المربو**طين وكتمت نفسها والتانية مسكت
رجليها والثالثة قربت منها يقماشة وإسراء هتمو*ت من الخو”ف لحد ما فجاة بدا يطلع
من إسراء صر”يخ مكتو*م بو”جع ودام لوقت لحد ما بدات تنز**ف وفجاة………،.،،،،………….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دق قلبي)