رواية دانا وماسة الفصل الرابع 4 بقلم عادل عبدالله
رواية دانا وماسة الجزء الرابع
رواية دانا وماسة البارت الرابع
رواية دانا وماسة الحلقة الرابعة
: علشان خاطري يا ماسة انا عارفة انتي لو مسكتي الكتاب يوم واحد هتدخلي وتقفلي المادة . ومفيش حد هيلاحظ ان انتي اللي دخلتي الامتحان مكاني .
: لأ انا خايفة .
: متخافيش يا ماسة ، ده انا لما ببصلك بحس اني ببص في المرايا مستحيل حد هيكشفك .
وفي النهاية دخلت الامتحان مكانها وامتحنت من غير ما حد يحس .
وده كان سبب في نجاحها وفي نفس الوقت أثر الوقت اللي ضيعته في اني مش قدرت اقفل المادة اللي امتحنتها بعدها .
ظهرت نتيجة الثانوية العامة وطلعت الاولي علي المدرسة والادارة ودخلت كلية الطب ، وكمان دانة نجحت لكن مجموعها كان قليل و دخلت معهد .
دانة شالت لي جميل اني دخلت الامتحان مكانها ورجعت علاقتي بيها تاني و رجعت تاني تيجي تقعد معايا عند تيتا واحيانا انا اروح اقعد معاها شوية عند ماما .
وفي يوم دانة كلمتني واتفقنا اني هروحلها اقعد معاها شوية .
روحتلها وقعدت معاها في اوضتها وماما كانت مش موجودة .
كان عندي صداع شديد وقولت لدانة انا عاوزة اشرب قهوة قالتلي طيب اخلص التليفون اللي معايا واقوم اعملك .
ولما دانة طولت في المكالمة وانا قولتلها تاني علي القهوة قالتلي قومي اعملي لنفسك واعمليلي معاكي . بقلم / عادل عبد الله
قومت دخلت المطبخ وبدأت اعمل القهوة وفجأة لقيت حازم جوز ماما بيحضني من ورايا وبيقولي وحشتيني اوي ميعادنا النهاردة يا دوندون !!!
لفيت وروحت ضرباه بالقلم علي وشه .
بص لي في ذهول واتلخبط في الكلام و قالي : ايه ده !!! انا بهزر معاكي يا ماسة .
بصيت عليه باحتقار وخرجت من المطبخ ودخلت اوضة دانة .
حازم دخل ورايا بسرعة اوضة دانة وقالي : انتي بتعملي كده ليه ؟! انا بهزر معاكي .
: لأ انت كنت فاكرني دانة .
: لأ انا عارف انك ماسة وحبيت اهزر معاكي .
دانة قفلت تليفونها بسرعة ووشها اتغير وقالت : هو في ايه ؟
حازم قالها : انا لسه راجع من الشغل و كنت بهزر مع اختك بس هي مش قابلة مني هزار معرفش ليه .
دانة : مالك يا ماسة ؟ عمو حازم بيهزر معاكي ، انتي قفشتي ليه
سكت ومش رضيت اتكلم لحد ما خرج حازم من الاوضة .
قومت قفلت الباب بسرعة ومسكت دانة وقولتلها : هو الراجل ده بيعمل معاكي حاجة ؟
قالتلي : حاجة ايه مش فاهمة ؟
: لأ انتي فاهمة ، بيعمل معاكي حاجة قلة ادب ؟؟؟
: انتي اتجننتي يا ماسة !! انتي فاكراني ايه !!!! وبعدين ده جوز ماما يعني في مقام ابويا ازاي تقولي كده ؟!!
: انتي مرتبكة ليه كده ؟؟ انتي كدابة يا دانة .
: انا مش بكدب وبطلي اسلوبك ده معايا .
روحت ضرباها بالقلم علي وشها وقولتلها الراجل ده عمل معاكي ايه ؟
: معملش حاجة .
: انتي كدابة . ده دخل المطبخ عليا وكان فاكر ان انا انتي وحضني من ورايا وبيقول وحشتيني يا دوندون ميعادنا النهاردة !!! ده معناه ايه ؟
: ما هو قالك كان بيهزر معاكي !! بقلم / عادل عبد الله
: لأ بلاش استعباط ، لو مش قولتي الحقيقة هقول لماما .
: هتقولي لماما ايه ؟
: هقولها اللي حصل والكلام اللي قاله .
: لا لا لا اوعي يا ماسة ، اوعي يا مجنونة .
: طيب قولي الرجل ده بيعمل معاكي ايه ؟
: بيهزر معايا بس .
: وبيحضنك ؟؟!!
: ايوه بهزار يعني .
: بيقولك ميعادنا النهاردة يقصد ايه ؟
: معرفش يمكن كان هيتكلم في اي حاجة ، مش عارفة .
: انتي كدابة بردو مفيش فايدة انا هقول لماما اول لما تيجي .
: لا والنبي اوعي تقوليلها .
: طيب احكيلي بينك وبينه ايه بالتفصيل ولو كدبتي هعرف ويبقي لازم اقول لماما .
: طيب خلاص خلاص هقولك بس اوعي يا ماسة تقولي لماما او لحد .
: ماشي مش هقول .
: احلفي يا ماسة .
: حلفت ، قولي بقي بس من غير كدب .
: انا في ليلة كنت نايمة و حسيت بحاجة ماشية علي جسمي كنت فاكرة اني بحلم لحد ما فوقت وحسيت بايد حازم وهو بيحسس علي جسمي !!!
اتعدلت وقومت مفزوعة وقولتله : انت بتعمل ايه ؟
قالي : باب الاوضة كان مفتوح ولقيتك عريانة دخلت اغطيكي من البرد .
قولتله : شكرا يا عمو حازم بس لو سمحت متعملش كده تاني .
: امتي حصل كده ؟ بقلم / عادل عبد الله
: بعد ما هو سمعنا وانتي بتقولي لماما لما المدرس شافني وانا ماشية مع خالد اخو صحبتي بالليل في شارع ضلمة .
: يبقي الحيوان طمع فيكي ، كملي وبعدين ؟
: بعد كده لاحظت ان حازم مركز معايا وبيتفرج عليا وانا ماشية في الشقة و مع كل حركة الاقيه بيتفرج علي جسمي !!!
: و مقولتيش لماما ليه ؟
: خوفت .
: علي الاقل كنتي البسي هدوم واسعة ومقفولة ؟
: معنديش ، كل هدومي زي ما انتي شايفة كده ، انا متعودة علي كده من زمان وكنت معتبرة حازم زي ابويا ، عمري ما فكرت انه هيبصلي .
فكرت اقول لماما لكن خوفت تحصل مشكلة كبيرة وابقي انا سببها .
لحد ما في ليلة دخلت نمت كالعادة وانا غرقانة في النوم حسيت بحد بيقلعني هدومي !!!!
قومت مفزوعة لقيته علي السرير معايا و كان عريان ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دانا وماسة)