روايات

رواية داليدا الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ابراهيم

رواية داليدا الفصل الأول 1 بقلم حبيبة ابراهيم

رواية داليدا الجزء الأول

رواية داليدا البارت الأول

رواية داليدا الحلقة الأولى

يا آسيل روقي الشقة وجهزي البلالين و الزينة عشان لما اختك تيجي تتفاجئ وكمان اتصلي بصحابها أكدي عليهم عشان ميتأخروش
_حاضر يا ماما
_الو يا تاليا ماما بتقولكوا متتأخروش انتي و ريم عشان نفاجئ داليدا
=اوكي
________
(بعد قليل)
(دق على الباب)
_ايوه مين؟
=انا تاليا يا آسيل
_ايه يا تاليا كل التأخير ده
=يا بنتي الطريق زحمة
_طب فين التلج عشان نضربة ف وشها (تلج المفاجآت)
=ريم قالتلي هي هتشتري تلج
_يوهه يا بنتي داليدا قالتلي انها في الشارع اللي جمبنا
=هتصل ب ريم اشوفها فين
الو يا ريم انتي فين يا بنتي
ريم: انا قدام الباب
(ثم يدق جرس الباب)
أسيل: ايه يا ريم كل ده تأخير هاتي التلج
ريم: اوكي
أسيل: هتصل ب داليدا
ريم و تاليا: اوكي
(بعد قليل)
أسيل: ريم تاليا داليدا على السلم
بسرعة لازم نفاجئها
ريم: ماشي ماشي
أسيل: تاليا هاتي الفون عشان نصور المفاجأة
تاليا: ماشي
(ثم دق جرس الباب)
أسيل: ريم التورتة في ايدك عشان تتفاجئ
ريم: اوكي
ريم وتاليا وأسيل: هابي بيرز داي تو يو
هابي بيرز داي تو يو
هابي بيرز داي تو يو داليدا هابي بيرز داي تو يو
داليدا بتفاجئ: بجد ايه ده انا فرحانة اوي انتوا احلى صحاب في الدنيا وانتي احلى اخت
أسيل: كل سنة وانتي طيبة
داليدا بضحك: لأ بقولكوا ايه الحوارات دي متاكلش معايا فين الهدية
ريم بضحك : ايه يابت انتي بجحة كده ليه
ثم اتت ام داليدا
ام داليدا: كل سنة وانتي طيبة يا داليدا
داليدا: وانتي طيبة يا ماما ايه الهدية الجميلة دي
ام داليدا: انتي بتحبي الميكب ف جيبتلك ميكب
داليدا: شكراً يا اجمل ماما
داليدا:بجد فرحانة اوي
أسيل: انا هاخد الهديات دي هخليها في اوضتك يا داليدا ودلوقتي ناكل التورتة
داليدا بضحك: بت انتي حرامية
أسيل بضحك: ماشي ماشي
داليدا بضحك: انتي يا تاليا انتي وريم عاملين ماتشينج شنط
تاليا بضحك: اه
(بعد مرور يوم)
داليدا: فنزاتشييي انهاردة يوم ميلادي وقولت اشوف الهديات اللي جاتلي
طبعا ماما جابتلي ميكب
ودول شنطتين من صحابي وطبعا مش عارفة دي شنطة مين ودي شنطة مين لان الشنط زي بعض
المهم الشنطة دي جواها عروسة جميلة جدا بجد شكرا ل تاليا او ريم
والشنطة دي جواها ميكب برضو
دلوقتي في برضو ناس من الفانز جابولي هديات
ف شكراً جداً
_وانتوا طيبين يا بنانيت على الكومنتات الجميلة دي
_يارا ابراهيم بتقولي الميكب حلو ولا لأ؟
_داليدا: بصي هو انا لسه مجربتهوش بس لما اجربه هقولك
داليدا:انا عارفة يا بنات ان انتوا مش بتشوفوني ب ميكب اساسا عشان انا مش بحطة برة البيت عشان حرام بس عمتا انا بحب الميكب جدا وبقعد طول اليوم اعمل اشكال في وشي
-داليدا:، فيه اتنين بيقولوا العروسة بتتحرك ايوه يا بنات انا فاتحة المروحة
داليدا: ايه يا شباب كل الكومنتات اللي بتقول العروسة بتتحرك دي انا خايفة ابص ورايا بجد
فجأة اخت داليدا بتبتدي تعيط
داليدا: في ايه في ايه
اختها بتشاور على العروسة وعمالة تعيط وايديها متخربشة
داليدا: مالها دي؟ متخافيش دي جميلة ايه ده البنسة اللي في شعرها عورتك معلش هنشيلها خالص
داليدا: طب يا شباب انا هقفل دلوقتي وخلينا نكمل بكرة إن شاء اللّٰه تصبحوا على خير يا حبايب قلبي
خدت داليدا اختها ودخلوا يناموا
________
(تاني يوم)
داليدا: ٱسيل بقولك ايه هلبس البلوزة بتاعتك انهاردة
ٱسيل: لا لا هتبوظيها
داليدا: متقلقيش انا عندي مشوار هاجي بسرعة يا ٱسيل
ٱسيل: طب ماشي
ماما ٱسيل: بقولك يا ٱسيل انا نازلة اجيب شوية حاجات خلي بالك من اختك لتروح حتة
ٱسيل: حاضر
(بعد نص ساعة)
ٱسيل: الو يا ماما النور قطع وموبايلي هيفصل حاطة الكشاف فين
ماما ٱسيل: معرفش يا ٱسيل دوري عليه يا ٱسيل
(صوت خرابيش وكركبة)
ٱسيل: ماما انا خايفة اوي قولي بسرعة فين الكشاف فيه صوت خرابيش وكركبة وموبايلي في اتنين
ماما ٱسيل: لا لا دي تهيؤات اختك جمبك؟
ٱسيل: ايوه يا ماما قولي فين الكشاف
ماما ٱسيل: هتلاقيه جمب الكنبة الصغيرة
ٱسيل: طيب يلا سلام
ٱسيل رايحة تجيب الكشاف وفجأة

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية داليدا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى