روايات

رواية خيط ضعيف الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نور البشري

موقع كتابك في سطور

رواية خيط ضعيف الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم نور البشري

رواية خيط ضعيف الجزء الحادي والعشرون

رواية خيط ضعيف البارت الحادي والعشرون

خيط ضعيف
خيط ضعيف

رواية خيط ضعيف الحلقة الحادية والعشرون

أنا بدأت في العياط
وليد : انا نازل راجع الشركة.
اول لما وليد نزل قعدت اعيط جامد أول مره من يوم ما رجعنا انا ووليد يتعصب ويجنن عليا كدا مادنيش حتي فرصه للكلام .
قعدت اعيط وعقلي واقف عن التفكير .
وليد اتصل بيا كذا مرة مردتش عليه خوفت ارد عليه يكمل خناق معايا .
عملت موبيلي صامت علشان أحاول أنام واهد
ى
وليد عمال يتصل …اتصل في اقل من ساعه 30 مرة
ردت عليه
وليد : نغم انتي كويسة أنا هموت من الرعب عليكي مردتيش ليه علي موبيلك كل دا عارف انك زعلانة.
انا بعياط : انا كويسة .
وليد : طيب حقك عليا أنا عارف اني اتعصبت وكنت غبي معاكي بس مستحملتش أسمع منه كلمة زي دي عليكي يا نغم أنا مش بستحمل أي كلمة عليكي.،
ولو علي الشغل مش هتسيبه هنقعد ونفكر مع بعض في حل يرضيكي ويريحني .
أنا : ماشي يا وليد.
وليد : اهدي بقي علشان خاطري انا لما هديت لومت نفسي علي غضبي معاكي واتصلت بيكي كتير جدا علشان اصالحك.
أنا أسف أني كنت سبب إنك تعيطي.
أنا : أنا صعبان عليا نفسي منك يا وليد أنا مش بدلع ولا بهزر الا بحدود وعامله حساب كويس جدا اني على اسمك.
وليد : أنا عارف يا حبيتي والله حقك عليا.
أنا : ماشي يا وليد خلاص أنا ههدى دلوقتي وابقى كويسة.
وليد : انتي دلوقتي هتقومي تغسلي وشك وتجهزي علشان نخرج في المكان الي يعجبك.
أنا : ماشي خلاص اديني نص ساعة وأجهز.
وليد : ماشي يا حبيتي أنا داخل علي البيت هستناكي تحت.
لبست وجهزت ونزلت لاقت وليد واقف مستني ومعاه بوكيه ورد
انا بضحكه : ايه دا
وليد : الورد الي بتحبي متزعليش مني.
أنا : مينفعش ابقي زعلانه بعد كل الدلع دا .
وليد : طيب اقري الكارت الي في الورد .
أنا : حاضر
الكارت : بحبك يا نغم إنتي مش بس مراتي انتي بنتي وحبيتي وصاحبتي وكل الدنيا في عنيا.
أنا وعدتك يوم ما ربنا جمعنا اني مش هعمل غير الي يفرحك وهعيش عمري كله علشان أنفذ وعدي دا متزعليش مني وانا مش هخليكي تعيطي تاني ابدا بسببي.
أنا : وليد مش عارفه أقولك ايه.
وليد بيبوس راسي
متقوليش حاجه يا نغم
انا معترف اني اتعصبت عليكي جامد بس دا من حبي لكي بس أوعدك اني احاول اتحكم في نفسي اكتر من كدا انا عارف.
خرجنا يومها انا ووليد قضنا اليوم بره متكلمناش في حاجه تخص الشغل أو الزعل الي حصل.
لما روحنا
وليد : نغم حبيتي انا مارضتش اتكلم في حاجه غير لما نكون هدينا خالص وعقلنا رايق .
أنا : أنا سمعاك.
وليد : انا مش عاوزك تسيبي شغلك يا نغم انا عارف انك بتحبي شغلك وبتعملي وانتي مبسوطة مقدرش امنعك عن حاجة بتخليكي مبسوطة بس في نفس الوقت مش هستحمل أنك تبقي قاعده في الشغل ويحصل موقف زي الي حصل النهاردة فا إنتي شايفة الحل ايه .
أنا : أنا عندي حل يرضيك إنت اعتراضك علي الشباب صح.
وليد : أه
انا : طيب ايه رايك انا هروح الصبح لكريم هطلب منه يحول الشابين اي قسم تاني ويحطلي مكانهم بنات
كدا يبقي إنت مطمن وأنا في شغلي وفي نفس الوقت انا مخسرش شغلي .
وليد : دا حل مناسب وانا موافق عليه ،
انا : خلاص اتفقنا يلا بقي ننام علشان نلحق نصحي الصبح.
تاني يوم
روحت لكريم وطلبت منه أنه ينقل الشباب من القسم عندي ويحطلي مكانهم بنات مكنش عنده مشكلة ورحب .
كلمت وليد
أنا : خلاص يا حبيبي عملت زي ما اتفقنا ودلوقتي الفريق الي معايا كله بنات .
وليد : تمام انا كدا مرتاح
ايه رايك نخرج النهاردة مع نهي وحسام
انا : تمام جدا موافقة
وليد : خلاص نهي هتكلمك وتعدي عليكي بعد الشغل وانا هعدي علي حسام ونتقابل
أنا : خلاص اتفقنا.
نهي كلمتني واتفقت معايا انها تجلي
في معاد المرواح من الشغل
نهي بتتصل بيا
نغم خلصتي يا حبيتي انا تحت
انا : فاضل بس حاجه بسيطة وأخلص ممكن تطلعي تقعدي معايا لحد ما أخلص.
نهي : تمام انا طالعالك
نهي طلعت قاعده معايا
كريم داخل يسألني عن حاجة
كريم : هو انتي عندك ضيوف بعتذز مكنتش اعرف
انا : دي نهي اختي وصاحبتي.
نهى اعرفك استاذ كريم رئيس التحرير
كريم : اهلا أستاذه نهى.
نهى : اهلا بحضرتك انا كنت جايه لنغم بس علشان خارجين كلنا اتفضل معانا .
كريم مركز جدا مع نهي ونهي كمان لأول مره الاقيها مركزة مع حد من بعد مصطفي الله يرحمه .
كريم : لا شكرا اسيبكم علي راحتكم .
أنا : حضرتك تنورنا يا أستاذ كريم دا انا ونهي ووليد وحسام صاحبه .
كريم : خليها مره تانية.
اخدت نهي ونزلنا في الطريق
نهي : استاذ كريم شكله محترم .
أنا : أه جدا راجل كويس جدا الصراحه حتي وليد بيرتحاله .
نهي : مدام وليد سيبك تشتغلي معاه يبقي فعلا كويس.
وصلنا لوليد وحسام واتغدنا واحنا مروحين انا ووليد
انا : وليد عاوزه أحكيلك علي حاجة.
وليد : خير يا حبيتي
انا : انا حست أن كريم معجب بنهى.
وليد : بجد نهي تستاهل كل خير .
انا : طيب وازاي هقوله علي علاقتك بيها مهوا اكيد يعرف انكوا كنتوا متجوزين .
وليد : متسبقيش الأحداث وسيبي نهي هي الي تحكي الي يريحها.
الفتره الي بعد كدا نهي بقت بتجلي كتير المجلة
علاقتها بكريم بدأت تتوطد وتقريبا اول لما بتجلي المكتب بتاعي كريم بيجي يقعد عندي .
كنت فرحانه بيها اوي نهي من الشخصيات الجميلة الي تستاهل كل حاجة حلوة .
لحد ما في يوم نهي وكريم كانوا قاعدين يتكلموا عندي في المكتب وكريم طلب مني أجيب حاجه من مكتبه فهمت أنه عاوز نهى علي إنفراد .
خرجت شوية ورجعت تاني لاقت نهى عنينها بتضحك من الفرحة.
بعد ما كريم خرج انا ونهى بنتكلم .
أنا : ايه بقى
نهى: كريم طلب ايدي .
أنا : ألف مبروك يا حبيتي كنت واثقة.
نهى: أنا حكتله علي علاقتي بوليد وأن جوازنا كان علي الورق بس.
أنا : طيب ورد فعله.
نهى :قال علي وليد أنه جدع أنه وقف معايا وقتها وان يمكن ربنا عمل كدا علشان أعرف كريم.
أنا : فرحتني اوي يا نهى.
عدت الفترة الي بعد كدا بسرعة
نهي وكريم إتفقوا علي الخطوبة
بقت أخلص شغلي واروح مع نهي نحضر حاجة الخطوبة واقابل وليد اروح معاه يساعدني في البيت ونقعد نشتغل وننزل نخرج ونروح ننام.
يوم خطوبة نهى.
النهارده انا ووليد بقالنا 6 شهور متجوزين
نهي عروسة زي القمر عيونها طايرة من الفرحة وكريم طيب وبيحبها ربنا عوضها بعد كل التعب الي شافته بكريم ، مكنش في حد في الخطوبة غير انا ووليد وحسام وأهل كريم واخته مروة.
اليوم كان جميل جدا
قبل ما نروح حسيت فجأة بارهاق شديد حاولت اتماسك علشان مبوظش اليوم ومقلقش وليد عليا …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خيط ضعيف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى