رواية خيالك معايا دايما الفصل الثاني 2 بقلم ياسمين أشرف
رواية خيالك معايا دايما البارت الثاني
رواية خيالك معايا دايما الجزء الثاني
رواية خيالك معايا دايما الحلقة الثانية
– هتروحوا فين أن شاء الله
= مصطفي اتكلم مين حضرتك !؟
– قريبها
مصطفي بصلي اللي هو أول مرة اعرف ليكي قرايب
– معرفوش يامصطفي سيبك منه وعلى اتفقنا بقى
= اي سيبك منه دي وعد قولت مين ده
” قصدت مردتش عليه و اغيظه بمصطفي ،ميعرفش أن ابن عم ملك ولا جوزها، نستغل الحكايه دي شيفاه واقف بيطلع نار، بس احسن يستاهل وبعدين متغاظ ليه هو مش اتنيل على عينه اتجوز ”
“كنت واقف هموت من الغيظ مين ده وزاي تكلمه كدة، يانهار لو كانت اتجوزت بس لا متعملش كده باين عليها لسه بتحبني، وحتي لو مش بتحبني هخليها تحن تاني واعرفها الحقيقة، لاقتها خلصت كلام معاه وسابها ومشي كانت طالعه روحتلها ”
– مين ده ياوعد وازاي تتاجهليني كده
= نعم بصفتك مين بتسأل اصلا !!
– لا ليا وعد انتي ملكي ومش هسمح لحد يخدك انتي فاهمه
= زعقت فيه بعصبيه وعياط انت مالك انت وبعدين حكايتنا خلصت زمان يايوسف انسي اني راجعلك انت بجد انسان اناني مبتحبش غير نفسك وبس ضحكت عليا زمان وفهمتني انك بتحبني وروحت اتجوزت وانا زي العبيطه قاعده بعيط عليك وحياتي باظت بسببك
-بزعل اهدي بس وهفهك كل حاجه والله
=بعياط امشي يايوسف ومش عايزة اشوف وشك تاني ياريت تمشي وتسبني ارتاح بقى شويه حرام عليك كفايه بقي كفايه ووو محستش بنفسي تاني غير وانا نايمه على سريري وملك جمبي وهو كمان واقف وباين عليه خايف
– بصوت ضعيف ملك هو اي الحصل
= مفيش ياحبيبتي اهدي بس وهفهمك بعدين
– طب خليه يخرج ياملك مش عايزة اشوفه
= طيب هخرجوا بس اهدي
– استاذ يوسف اديك اطمنت عليها اتفضل بقى
= طب ممكن اخد من وقتك دقيقه برا
– بصيت عليها لاقتها سرحانه خرجت معاه افندم عايز اي تاني مش كفايه كدة بقي ولا ايه حرام كده حالتها دمرت بسببك تعرف رغم الي عملته فيها هي لسه بتحبك نقول اي مرايه الحب عاميه
– انا عايزك عشان كده خليكي جمبها وانا هحاول افهمها الي حصل
= لا وعلى أي كل حاجه باينه ياريت تفضل تمشي وياريت زي ماقالتلك متخلهاش تشوف وشك تاني ياريت تفهم بقى
– بس انا بحبها والله وهعرفها كل حاجه
= بسخرية بتحبها اه طيب لو بتحبها زي مابتقول امشي وسابها في حالها وروح لمراتك وابنك
– مراتي وابني انا مش متجوز اصلا
– بصدمه كمان انت طلعت منهم كمان ياريت تمشي بقى
” دخلت لوعد نايمه وعماله تعيط روحت جمبها ، اخدتها في حضني وفضلت اطبطب عليها زعلانه اوي بسبب الي حصل ”
“وعد عامله نفسها نايمه وبتفتكر ايامها مع يوسف ”
– يويو حبيبي عايزة اروح الملاهي
-انتي طفله والله بحب طفله ياناس
-بس تنكر اني قمر واتحب
-لا طبعا منكرش ياوردتي
-ولا متسبلش عشان بتكثف
-ولا وبعدين انتي بتتكثفي يابيضه
-الله قوم بينا يلا
-يلا ياختي قومي
” روحنا الملاهي وفضلنا نلعب كتير وكنا مبسوطين ، وروحنا كلنا بيتزا عشان بنحبها وبعدين روحني البيت الي شقته فوق الشقه بتاعتي اصلا ”
نفس اليوم بالليل
– وعد انتي يابت اتأخرنا انجزي
– ماتهدا يايوسف فيه ولا اتأخرنا ولا حاجه اهو
” كانت لابسه فستان بيبي بلو وحاطه مكياب سميبل ماخليها ملاك اموت في الجمال ده كنا رايحين فرح صاحبي وقصريت اخدها معايا ”
– بتصفير بحب ملاك يا اخواتي اي الحلاوة دى
– بكسوف يوسف اسكت بقى
– حاضر هسكت بس قمر جمبي واسكت هل ده يصح هههههه
– والله ادخل ومجيش معاك
– يخربيتك اتحولتي كده ليه امشي يلا
– يلا يايويو
– يويو تاني امشي يابت ههههه
“روحنا الفرح وكنا مبسوطين وبتخيل اليوم الي نبقي قاعدين مكانهم والعروسه قمرايه وانا حبتها شكلها لطيف في فستان بعد شويه ودعنا العريس والعروسه ومشينا ”
– اي رايك نتمشى لحد البيت
– موافقه طبعا دي فيها كلام
– اشطا يلا بينا يا وردتي
“اتمشينا وكنا مبسوطين واشترينا اكل كمان ، اي حاجه بعملها مع يوسف بتبقي جميله اوي عشان هو موجود ومعايا دايما”
– يوسف هسألك على حاجه..؟
– من أمتي بتاخدي إذن اسألي..!؟
– يعني انت دلوقتي بتحبني ممكن تزهق مني بعدين وتسبني !!؟
” اتصدمت من سؤلها هل دي عبيطه يعني انا مقدرش اعيش من غيرها، تقولي اسيبها دي الهوا الي بتنفسه، دي روحي ، كل دنيتي اصلا وهي عارفه اني مليش غيرها ”
– لا ياوعد مش بحبك
– بزعل وخلاص هتعيط كنت عارفه اصلا اوعا انا همشي
– مسكتها من أيدها قبل ماتمشي انتي مجنونه يابت انا مش بحبك بس انا بعشقك ياوعدي وعمري مافكر اسيبك لحد ما موت طبعا
– بعد الشر عليك ياحبيبي وانا كمان بحبك
” مر وقت لحد ما وصلنا البيت وانا خلاص مش قادرة من رجلي بس كله يهون عشان مع بعض طلعت شقتي وهو كمان دخل شقته الي فوقينا ”
°°وعد بزعل كل الي بتفكره الحلو الي بينا عايزاني انساك ازاي وانت كنت حياتي يومي مكنش بيعدي غير بيك يارب انا تعبت خلاص ريح قلبي بقى طيب والله لعلمك الادب وخليك تتمني ترجعلي ووقتها مش هوافق وهكسر قلبك زي ماكسرتني وده وعد مني ليك يايوسف °°
– ملك بت انتي يابت
– فيه ياماما سيبني انام شويه
– الله يخربيتك مين الي بيخلي باله من مين قومي يابت
– ملك صحيت افتكرت الي حصل اتكلمت بالهفه طمنيني انتي كويسه فيكي حاجه طيب
– اهدي يابنتي انا كويسه هي ساعه كام اصلا
– احنا 8 باليل زمان مصطفى جاي وهيجبلنا اكل مش قادرة اعمل حاجه
= على اساس بتعرفي اصلا
– بعرف ياحبيبتي اسألي الست حماتي كده
– ولا سأله ولا عايده اوعي كده أما غير هدومي
= ببص على نفسي لاقتني لابسه لبس بيتي نهار اسود مين غيرلي
– اهدي ياما مين هيغيرلك هدومك غيري
= ما انا بقول كده برضو
– طيب اي رايك ننزل نمتشي على مامصطفي يجي
= ملك باستغراب النشاط الي انا فيه وعد انتي كويسه صح
– ما انا زي الفل اهو فيه اي ..!؟
= وعد مش عليا عيطي ياوعد اتعصبي بس بلاش تسكتي
– اعيط اعيط ليه ..!!؟
– وعد
= ملك هههههههه هنفضل ننده اسامي بعض ياستي انا كويسه والله وخلاص مفيش عياط ولا زعل عشان حد تاني فكك ياستي ويلا قومي نلبس وننزل
– قومي ياوعد ننزل ايوا كدة حبيبتي الي مش بيهمها حد خالص
= ايوا يلا ياباشا
“دخلنا لبسنا ونزلنا قعدنا عند البحر وقعدنا نرغي كتير وقطاعنا صوت مصطفي”
– توقعت تكونوا هنا والله
= معاك حق البحر ده عشقنا يابني
– نفسي تقوليلي بعشقك زي ما بتقولي للبحر كده هههه
= بعشقك يولا
– قلب الولا والله
= ايه ياحبيبتي منك لي انا قاعده احترموني شويه
– هههههه حاضر ياختي ولا عارف احبها في البيت ولا بره كمان
= اتجوزه وبعدين حبها براحتك ههههه
– لا والله على أساس مش كاتبين كتابنا
-ولو ياحبيبي برضو تعرف يامصطفي انا بحبك اد اي وكنت فرحانه اوي لما كتابنا الكتاب واسمي بقي على اسمك
-خلاص بقي ياملك قدري اني سنجل قاعده معاكوا لما امشي واسبيكوا انتي حرة
=لا وعلى أي اسكت بقي يامصطفي
“ضحكنا عليها وبعد شويه قومنا عشان نروح عشان خلاص موتنا من الجوع ”
بعد ما اكلنا اقترحت عليهم يباتوا معايا وبعد إقناع وافقوا وقعدنا اتفرجنا على فيلم وبعد ماخلص قومنا ننام انا وملك في الاوضتي ومصطفي نام في الأوضة التانيه
°°صباح يوم جديد °°
صحيت من نوم مالقتش ملك جمبي خرجت لقتها بتعمل فطار هي ومصطفي وبيضحكوا
“افتكرت يوسف لما كنت بقوله مبعرفش اطبخ ”
-يوسف بص بصراحه كده انا مبعرفش اطبخ
= وماله ياستي نتعلم
-ومش المفروض تقول تتعلمي مش نتعلم
= لا نتعلم اصل هنعمل الاكل سوا ياروحي
– تعرف انك جدع انا كان نفسي قرة عيني يعمل معايا الاكل ومفيش مانع لو يعمله كله برضو هههههههه
= والله ياستي اعمل انا ده اشرف ليا اني اعمل لوردتي الاكل وتاكل من ايدي
– يالهوي بتكثف يولا
– اهي ولا دي الي مدوباني فيكي
ضحكت بكسوف وقعدنا كملنا الاكل
“فوقت من سرحاني على صوت مصطفي”
– الجميل سرحان فيه اي
= ولا حاجه يابني خلصتوا الاكل
– ملك من وراه اه ياحبيبتي يلا عشان نلحق نمشي
= نلحق اسمها تلحقه ياما مش نلحق
-يامصطفى بقي والله انا كويسه خدني معاك
= مالك يابت فيكي ايه
– مفيش ياستي كنت دايخه شويه ومش راضي يخليني اجي معاكوا
= معاه حق خليكي ارتاحي النهاردة ونزلي بكرة
– شوفتي وعد قالت نفس كلامي
– اه مانتو اخوات بقي هتقولوا نفس الكلام منكوا الله انا قايمه ومش هاكل
” مش اخوات بمعني حرفي مصطفي بيعملها زي أخته لأنها ملهاش حد ووعد برضو فهمتوا”
– تعالي يابت اكلي
= سبيها هدخلها انا وقام دخلها
– قومي ياحبيبتي افطري
= مش قايمه يامصطفي وأخرج بره
– هتقومي ولا اتصرف انا
– هتعمل اي يعني هههه بتخوفني وخلاص
= جبيته لنفسك وراح شالها من على سرير
– اه يالهوي الله يخربيتك نزلني هقع
= يخربيتك وطي صوتك ومتخافيش عمرك ماتقعي وانتي معايا
– ولا هتأثر فيا نزلني وو ماكملتش كلمها وباسها وبعدين نزلها يلا نخرج
= كانت في عالم تاني وخرجت معاه من غير ولا كلمه وسرحانه “لان اول مرة مصطفي يبوسها اصلا عشان كده مصدومه🤭”
– وعد قاعده مش فاهمه فيه اي وقالت هي مالها
= مصطفي بضحك ملهاش يلا كملي الاكل عشان نمشي
– وعد باستغراب هزت ملك اتكلمت
= فيه اي يابنتي
– انا الي فيه اي بس ماشي هعرف بعدين حصل ايه ههههه ” بعد شويه خلصوا اكل وجهزوا حاجتهم ومصطفي ودع ملك وقالها تبقي تروح البيت عند مامته بدل ماتقعد لوحدها بس وهي وافقت بس قالتله هتظبط شويه حاجات وهتروح ”
خرجنا من باب الشقه ولسه هننزل لقيت يوسف نازل
اتوترت بس مابينتش
– يلا يامصطفي
– يلا يابنتي انزلي الاول
وانا نازله اتكعبلت كنت هقع غمضت عيني قولت خلاص هروح فيها بس فجأة لقيت حد ماسكني
– سبني يايوسف ازاي تتجرأ تمسكني كده
=يوسف سابها بس اتأكد انها اتعدلت ومش هتقع ابقي خلي بالك بعد كده
وبص لمصطفي بغيظ وغيرة وقال وانت يا استاذ خلي بالك من مراتك
مصطفي قال •••••••
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خيالك معايا دايما)