رواية خماري عفتي وليس عائق الفصل الرابع 4 بقلم أمة الله
رواية خماري عفتي وليس عائق الجزء الرابع
رواية خماري عفتي وليس عائق البارت الرابع
رواية خماري عفتي وليس عائق الحلقة الرابعة
زين: أول مانزل الموقع إنصدم من ال شافه شاف آيه بتشتغل وتعمل كل حاجه وبطريقة عملية وسهله باللبس الواسع ال هي لابساه نده علي البشمهندس سامي وايه شافته وتجاهلته تمام
سامي: نعم يا بشمهندس
زين: المشروع عامل اي معاكم
سامي: كله الحمد الله بخير بس في سؤال كدا يا بشمهندس
زين: سؤال إيه يا سامي
سامي : هو من بعد إذنك يعني هو يعني مافيش بنات بينزلوا مواقع وكدا يعني كل شغلهم ليتم عن طريق المكتب واحنا بناخد البيانات وبنشتغل عليه عملي
زين: وأظن حاجه متخصكش يعني هي بتطلب مساعده منكم شغله فيه غلط
سامي: مقصدش والله يا بشمهندس وهي الشغل ال عليه مش بتطلب مساعده من حد بتعمله لواحده أنا بس مستغرب إن فيه بنت نزلت موقع وباللبس ده
زين: تمام يا سامي ياله علي شغلك
سامي: تمام يا بشمهندس وانا أسف مقصدش
زين: تمام ياله علي شغلك ونده علي آيه
آية: نعم يا بشمهندس نديت عليه في حاجه
زين: أسوأ عايزك في الشركه في مشروع تاني هتاخديه
آية: تمام يا بشمهندس بس أنا لسه مخلصتش المشروع ال في إيدي
زين : بصوت عالي وأظن أنا ال بقرر خلصتي ولا لا قولت في مشروع تاني هتاخديه ياله علي الشركة
آية: بنفاذ صبر حاضر يا بشمهندس
زين: ساق عربيته ووصل الشركه ودخل علي مكتبه
آية: دخلت ورا زين وكل الانظار كانت عليه وطبعا ضحك باستعزاؤ وتريقه علي طريقه لبسه بس هي معطتش إهتمام لحد ووصلت عند مكتب زين وخبطت ودخلت
آية: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
زين وعليكم السلام فيه مشروع تاني هتاخديه بس الأول هاخلصي شواية أوراق روحي إنتي علي المكتب والسكرتير هجبهم
آية: تمام يا بشمهندس وإستأذنت وطلعت
سلمي:تعالي هقولك حكاية الست دي
ولسه هنتكلم لقت الممرض بيقولها الدكتور يزن عاوزك في المكتب فراحت سابتها مع الام البتعيط ومشيت
زين: أما نشوف هتستحملي إزاي
آية: راحت علي المكتب وبتقول مع نفسها انا كان مالي ومال الشغل مانا كنت مرتاحه في بيتنا من اول يوم كدا يعني عليكي ياآيه يابنت ام آية وصلت للاوضه وخبطت ودخلت
وكان فيها بنتين بيدربوا زي محجبين بس الحجاب ال مبين نص الشعر وحاجه كدا أستغفر الله العظيم دخلت ولاقتهم بيبصولي
بإستغراب وسمعت واحده فيهم بتقول اي دا في حد يلبس البتاع دا في الحر دا دا انا هموت من الحر ومش مستحمله الطرحه صاحبتها غمزتلها أنها تسكت عشان صوتها مسموع
آية:اول ما سمعتهم روحت اتقدمت منهم واتعرفت عليهم
آية بمرح:علي فكره سمعتكم لقيتهم بصوا لبعض بخجل روحت قولتلهم انا آية وانتم
البنت الكانت بتتكلم: وانا روميساء وممكن تقوليلي يا ميساء
آية :خلصانه هقولك يا ميساء
البنت التانيه:وانا ريناد
آية:اتشرفت بمعرفتكم ياعسلات
انا سمعتك يا ميساء علي فكره وكنت عاوزه اجاوبك علي سؤالك بقصه بسيطه اي رايك
ميساء بخجل:اتفضلي
آية : تعرفي سُميه بنت الخياط
ميساء و ريناد بإنتباه :مين دي
آية:دي ياستي أول شهيده في الاسلام
هي وزوجها وابنها من أوائل من أسلموا
مكانش لسه حد أعلن إسلامه خوفاً من كبار قريش بس مولايهم من بني مخزوم عرفوا بقا أنهم أسلموا يسيبوهم في حالهم ازاي طبعا لا فراحوا فضلوا يعذبوا فيهم كل يوم وكانوا بيستنوا وقت الضهر علشان الشمس بتكون سخنه ويحطوهم علي الرمال ويحطوا علي بطنهم صخور ودا كله ليه عشان يرجعوا عن دين الإسلام ويسبوا رسول الله صلى الله عليه وسلم بس هما كانوا بيرفضوا فكان ابي جهل يعذبهم حتي يفقدوا الوعي بس في الوقت دا مكانش حد يقدر يمس الرسول صلى الله عليه وسلم بأي أذي لانه عمه حمزه (أسد لله)وابن المطلب وأبي بكر كانوا قومه بيحموه فكان المشركين بيطلعوا غضبهم في المسلمين الضعفاء وروي عن عثمان بن عفان رضي الله عنه إن النبي صلى الله عليه وسلم كان يمر بآل ياسر حتي يطمئن عليهم وهو لا يستطيع أن يمنع عنهم العذاب فقال ياسر إلي متي سنظل نعذب علي هذا الحال فرد عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم صبراً آل ياسر فإن موعدكم الجنه وكان يدعوا لهم اللهم أغفر ل آل ياسر انتوا عارفين يعني اي الرسول صلى الله عليه وسلم يبشركوا بالجنه ويقولكم أنه نهاية صبركم الجنه يعني عذاب الدنيا كلها يهون المهم استمروا يعذبوا فيهم وكانت سمية بنت الخياط قد تكون تعدت ال50 عام واستحملت كل العذاب دا استحملت عذاب ميقدرش يستحمله واحد في زمنا دا كانت متمسكه بدينها رغم كل العذاب دا كله ولما ابي جهل يئس منها ومن عدم تراجعها عن الإسلام حمل حربته وقال لها اكفري برب محمد فلم تكفر فغرز حربته في جسدها عدة مرات وهو يقرر اكفري برب محمد فلم تكفر حتي ماتت وبالمثل فعل مع زوجها وكانت سميه بنت الخياط نتيجه لصبرها وقوة إيمانها كُتبت أول شهيده في الاسلام
خلصت وآثار الدموع في عينها تأثراً بالقصه
وكملت
آية:فأنتوا كنتوا بتقولوا ازاي متحمله الخمار واللبس الواسع في الحر دا صح ببساطه دا ميجيش حاجه قدام ثبات سميه بنت الخياط هي استحملت عشان عارفه إن نتيجة صبرها حب الله ورسوله والجنه وأنا مستحمله الحر دا عشان عارف إنه تمنه الجنه إن شاءالله ها يستي عرفتي بقا مستحمله الخمار واللبس الواسع في الحر دا ازاي
وبصيتلهم لقيتهم اتأثروا ودمعوا
عند زين خلص شغله وروح كانت مامته وباباه مستنينه علي العشاء دخل وسلم علي باباه وباس إيده وسلم علي مامته وباس دماغه وقعد يتعشي معاهم
الاب: قولي يا زين الشركه ماشيه ازاي وفيه متدربين السنه دي كمان عاملين إيه في التدريب
زين: كل حاجه بخير والله يا حج والمتدربين بيدربوا حلو عن إذنكم بقي عشان تعبان إنهارده وعايز أنام
عند آية: خلصت شغله وروقت مكتبه وروحت أول ما دخلت
الأم : إتاخرتي لي كدا يابنتي
آية: معلش والله يا ماما كان ورايه شغل كتير واتاخرت
الأم: ماشي يابنتي أدخلي غيري أكون وضبت الاكل
آية: حاضر يا ماما وسلمت علي مامته وباست علي رأسه ودخلت غيرت وإتوضت وصلت وطلعت تتعشي مع مامته
الأم: عامله اي يابنتي في الشغل
آية: الحمد الله يا ماما كله بخير والشغل حلو كمان هستاذن أنا بقي عشان أموت وأنتم
الأم: ماشي يابنتي ربنا يوفقك يارب
آية: دخلت اوضتة لاقت تليفونها بيرن وكانت رحمه
رحمه: قوليلي بقي إي ال حصل معاكي إنهارده
آية: وعليكم السلام الناس بتبدأ بالسلام وتطمن الاول وبعدين تسال
رحمه: إنجزي قوليلي ياله مش وقت محاضراتك
آية: بصي يا ستي وحكتله علي كل حاجه
رحمه: يعيني عليكي يابنتي شكلك هتطردي طردة الكلاب بصي بقولك إيه إوعك تسمحي بكدا خالص لازم تثبتلهم إنك كده ماشي
آية: إن شاء الله تصبحي علي خير بقي عشان تعبانه إنهارده وأموت وانام
رحمه: وانتي من اهله
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تاني يوم صحت آية واتوضت وصلت ولبست دريس وخمار والكوتش وطلعت سلمت علي مامته وفطرت ونزلت علي الشركه
زين: صحي واتوضي وصلي ولبس وطلع سلم علي مامته وباباه وفطر ونزل علي الشركه أول مادخل علي مكتبه إتصل بالسكرتير وإداله ملفات وقاله تخدهم علي مكتب آيه وقوله تخلص الملفات دي النهارده تكون علي مكتبي وريني بقي هتخلصهم إزاي
آية: أول ما دخلت الشركه السكرتير نده عليه وقاله البشمهندس زين بيقولك الملفات ال علي المكتب تكون متخلصه النهارده وعلي مكتبه
آية: تمام واول ما دخلت المكتب لاقت كمية ملفات كتيره اوي بقي كدا عشان تطردني بس بعينك وبدأت في الشغل
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خماري عفتي وليس عائق)