رواية خفايا الماضي الفصل العاشر 10 بقلم حنين ابراهيم
رواية خفايا الماضي البارت العاشر
رواية خفايا الماضي الجزء العاشر
رواية خفايا الماضي الحلقة العاشرة
نهال إديني فرصة بس أشرحلك
نهال: مش عايزة أسمع إسمي على لسانك تاني إعتبر نهال ما،تت.
باك
ملك بدموع : نهال ما،تت يا خالد كانت طالبة منك حاجة بسيطة قبلها، تتقي الله في شغلك، بس إنت، مفيش فايدة
خالد ببرود: خلصتي؟ تقدري تتفضلي برة أنا عارف إنك ما عرفتيش تجيبي إثبات ضدي عشان كده جاية تعملي الشويتين دول قدامي
إبتسمت ملك ثم تحولت إبتسامتها لضحكات: ههه شويتين؟ ههه إنت تعرف عني كده؟
إختفت إبتسامتها عندما جلست على الكرسي الذي أمام مكتبه واضعة رجل على رجل و بكل ثقة: أنا جاية بس أفكرك إنك خدت فرصتك قبل كده، أنا لما قولت لبابا إني جاية أشوف موضوع الإختلاس كنت عارفة إنه إنت الي مغير في العقود عشان تاخد إنت الفرق الي بين العقد الأصلي و العقد الي بابا مضى عليه
أنا بس جيت أشوف إنت خدت كام عشان أخد بدالهم حصتك من أسهم الشركة وده الي عملته إمبارح لما مضيت على العقود و خليت حصتك بإسمي بيع وشرا
خالد وقف بغضب: إنتي بتخرفي بتقولي إيه؟
ملك: بقول إني خدت منك هدية عيد ميلادي إمبارح أسهم في الشركة
خالد : مستحيل ده يحصل
في ذلك الوقت دخل يوسف بهيبته مع المحامي: لا هو خلاص حصل
المحامي: وده إقرار هتمضيه بإنك إستلمت حق الأسهم الي إنت بعتهم للأنسة ملك
: و إن ما مضتش
ملك : خلال دقايق هيكون البوليس مزين إديك بالأساور
خالد بلع ريقه: بتهمة إيه
ملك بتفكير: تعرف تعد لحد كام؟ مهو أصل مخالفاتك خلال السنتين دول مكانش شوية
مال عليها وهو يكز علىأسنانه من الغضب: بكرة تدفعي تمن الي بتعمليه ده غالي يا ملك
أكمل بهمس و هيكون على إدين أخر حد تتوقعيه
قالها و هو ينظر ليوسف ليوقع الإقرار و يغادر
ضلت ملك تنظر لأثره بشرود
يوسف: ملااك
ملك بإنتباه: هاه؟
يوسف: يلا بينا
ملك: يلا
—
عادت ملك إلى البيت و قصت لهم ما حدث
رهف وولدتها صدمتا من فعلة خالد أما والده فقد كان يشعر بالغضب لتضييع نصيبه في الشركة لكنه لم يبدي ذلك
ناصر كان فخور بأبناءه: دلوقتي إنت موجود و هتحافظ على حقك إنت و أختك
يوسف بإبتسامة تخفي الكثير: طبعا يا بابا
صعدت ملك لترى والدتها وجدتها تحزم حقائبها
ملك: بتعملي إيه يا ماما
ثريا: زي ما إنت شايفة مبقاش ليا مكان في البيت ده أبوكي مبقاش طايق يبص في وشي بسببك
وضعت الحقيبة و نظرت لها بقسوة: عرفتي دلوقتي كنت بفضلها عليكي ليه؟
بجد إنتي خليتيني أتمنى لو كنتي مكنها يومها
تركتها لصدمتها و خرجت و كأنها لم تد،س على قلبها اللذي أصبح أشـ،لاء يصعب ترميمها لهذه الدرجة تكرهها حتى أصبحت تتمنى موتها؟
فلاش باك
كانت ملك تضع يدها على خدها بصد،مة بعد أن صفعتها والدتها
ثريا بقسوة: إنتي حيوا،نة؟ إنتي إيه الي وداكي للشركة أصلا عاجبك الخساير الي سببتيها؟
نهال كانت تحضن أختها: ماما إيه الي إنتي عملتيه ده؟ ملك مغلطتش في حاجة
ثريا: مغلطتش في حاجة اه غلطت في كتير وقعت أسهم الشركة في البورصة و العميل النهارده رفع قضية تعويض ده غير المستشفيات الي أبوكي متفق معاهم على الأجهزة لما يعرفو بالحصل و إنهم مش هيستلمو حاجة في معادهم
كانت ستمسك بها من شعرها لولا نهال: أنا نفسي أفهم إنتي بتتدخلي ليه كنتي خليتي أختك تتصرف و تحلها
نهال: يا ماما إهدي و كل حاجة هتتحل
ثريا بأمل: بجد يعني لسا في أمل إنك تحلي الموضوع؟
نهال هزت رأسها بنعم لتبتسم ثريا براحة: شوفتي؟ ياريت تتعلمي شوية من أختك
ملك بدموع: حاضر
ذهبت و تركتهم
نهال تنهدت بضيق: عملتي إيه ؟
ملك: في شركة ألمانية موافقة توردلنا الأجهزة بس…
نهال: بس إيه؟
ملك: طالبين مبلغ زيادة عشان يبعتوها خلال المدة القصيرة
نهال كانت تنظر من الشرفة بشرود عند وصول خالد بالسيارة: بلغي بابا بموافقتهم و أنا هشوف موضوع المبلغ الي عايزينه
ملك: تمام
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا الماضي)