رواية خفايا الماضي الفصل الثاني 2 بقلم حنين ابراهيم
رواية خفايا الماضي البارت الثاني
رواية خفايا الماضي الجزء الثاني
رواية خفايا الماضي الحلقة الثانية
تطلعت ملك على جميلة التي كانت على وشك الإنهيار بالبكاء بسبب إتهـ،ام رودي لها شعرت إتجاهها بالشفقة خصوصا أنها واثقة بأخلاقها رغم أنها ليست صديقة مقربة منها
ملك بضيق: أظن إن دي حاجة متخصكيش ثم إن مش من حقك تتكلمي في أعراض الناس بالباطل إنتي مش قد إنها تقتص منك يوم القيامة
رودي: أنا متبلتش عليها أنا بقول الي شفته و
جميلة بشهقات: على الفكرة الي كان بيوصلني النهاردة ده أخويا
رودي: أيه أخوكي؟
تفاجأت كل من ملك وجميلة عندما وجدا أسلوبها تغير 180 درجة حين قالت بإبتسامة و حماس: بجد؟ يعني الشاب الي وصلك النهار ده دا يبقى أخوكي؟
هزت جميلة رأسها بتأكيد
رودي وهي تتنفس براحة: أذا كان كده أنا بعتذر لكي عن أسلوبي معاكي أنا في البداية كان قصدي أنصحك تبعدي عن طريق الغلط لأنه ميلقش بحجابك بس يمكن التعبير خاني
جميلة بطيبة: ولا يهمك يا حبيبتي بس ياريت المرة الجاية لما تنصحي حد تنصحيه بالحسنى عشان مينفرش منك
رودي: إن شاءلله بعتذر مرة تانية، سلام
غادرت رودي تحت نضرات دهشة من ملك و باقي البنات
مرام (صديقة رودي) تكلمت بغضب من بين أسنانها : عجبك الي عملتيه؟ أديكي أحرجتي نفسك من غير داعي
رودي كانت كأنها في عالم أخر بعد أن إنتهت صديقتها من توبيخها ردت عليها بالابتسامة و هيام :يااه يعني طلعت أخته و أنا الي كنت فكراه بيصدني عشان مرتبط بيها؟
ثم نضرت لصديقتها بحماس : أنا عرفت هلفت نضره ليا أزاي
كانت مرام تنضر لها بثغر مفتوح من صدمتها في صديقتها المهوسة حد الجنون بشقيق جميلة
—
من جهة أخرى جميلة وملك أصبحتا صديقتين بعد ذلك الموقف حتى أن جميلة كانت أحيانا تزورها في الفيلا لتذاكر هي و رهف مع ملك تفاجأت جميلة بعد أن حكت لها رهف أن ملك هي من ساعدتها في تحسين علاماتها خلال تلك السنتين ومن جهة أخرى كانت علامات ملك متدنية حتى إنها رسبت في تلك المدة مما أثار دهشتها كيف لها أن تساعد إبنة عمها وصديقتها على التفوف ولا تستطيع مساعدة نفسها؟
—
في أحد الأيام
جميلة: إيه رأيكم يا بنات تيجو تذاكرو عندي الأسبوع الجاي؟
ملك: إشمعنى؟
جميلة: رودي كلمتني إمبارح قالتلي إنها عايزة تيجيلنا في الويك أند عشان إسلام أخويا يشرحلها كام حاجة هي مش فهماها
ملك بإستغراب: رودي و دراسة مع بعض؟ بس إحنا علمي وهي أدبي
جميلة بتوضيح: اه منا قولتلك إسلام يشرحلها و إحنا نذاكر مع بعض
ملك بعدم إقتناع: امم أوكي، ثم أكملت بتساؤل هو إسلام أخوكي بيشتغل إيه؟
جميلة:ضابط
ملك بتفكير: تمام
رهف:و أنا هاخد إذن من أمي الأول
جميلة: تمام يبقا بعد يومين إن شاءلله تشرفوني
ملك: بإذن الله، سلام دلوقتي عشان العربية وصلت، إنتي هتقعدي تستني أخوكي هنا؟
جميلة: لا هو مش جاي النهار ده عشان عنده مأمورية
ملك: طب تعالي معانا نوصلك
جميلة: مفيش داعي أنا هاركب مكروباص
ملك: كده تزعليني منك
جميلة بإبتسامة: لا و على إيه حاضر هركب معاكم بس دقيقة هعمل فون وراجعة
بعد ثواني عادت جميلة: يلا بينا
ركبت ملك من الأمام مع السائق و رهف و جميلة ركبتا من الخلف
—
كانت ملك تنضر للطريق بشرود كعادتها لا تنتبه على ما يدور حولها
و جميلة تتكلم مع رهف
ملك: عم مصطفى ممكن تنزلني هنا
مصطفى نضر للمرآة بإتجاه رهف بتوتر: أنسة ملك أنااا مش هقدر أخالف أوامر البيه
ملك نفخت ب ضيق ولم تعقب بعد ثواني توقفت السيارة منتضرين تغير إشارة المرور للأخضر إستغلت ملك الفرصة ونزلت
ملك : لما البيه يسألك قوله في مشوار و راجعة بعد ساعة
لم يمتلك كل من رهف و العم مصطفى فرصة للإعتراض بعد تغير الإشارة وسماعهم لزامرات السيارات خلفهم مبدين إعتراضهم على توقفه وسط الطريق ليشغل السيارة
مصطفى: هنعمل إيه؟ البيه لو عرف هيقطع عيشي
رهف بحزن: متقلقش هو عارف إنها لما بتقرر حاجة محدش يقدر يمنعها عنها، وصل جميلة لبيتها دلوقتي خلينا نحصلها بسرعة
جميلة: هي ملك راحت فين؟ و أنتو قالقانين كده ليه
رهف:……..
—
كانت ملك تجلس أمام ذلك القبر و تتمسح بالشاهد كما كانت تمسح على شعرها عندما تنام بحجرها
ملك: وحشتني يا نور عيني
Flash Bak
ملك 9 سنين جالسة تحاول إنهاء مذاكرتها و كانت تشعر بالتعب لتدخل لها أختها و هي تقول
نهال: ماما قالتلي إنك مكلتيش من الصبح
ملك دون أن ترفع رأسها: اه إنتي عارفة إني لما باكل مش بعرف أركز و لا أذاكر و أنا عايزة أعوض العلامات الي نقصت في الإمتحان الي فات
نهال جلست بجانبها و أمسكت يدها بحنان: بس يا روحي إنتي جايبة 89 بالمية يعني إنتي كل مره بتتفوقي على نفسك و تتحسني عن المرة الي قبلها
ملك بدموع: بس ده مش كفاية إنتي لما كنتي قدي جبتي 98 يعني انا لازم أشتغل على نفسي أكتر عشان أتفوق عليكي غير كده ماما مش هتفتخر بيا
شعرت نهال بالأسى على الحالة التي وصلت إليها بسبب مقارنات والدتهما ببعض
نهال: مين قال إنها مش فخورة بيكي هيا بس بتقول كده عشان تحفزك
وضعت الصينية الأكل التي أحضرتها معها
ملك: إيه ده
نهال: أكل جبتهولك عشان تتقوتي بيه و إن كان على المذاكرة أنا عندي ليكي طريقة تساعدك على فهم و حفظ الدروس بسهولة
ملك بشك: و إيه مقابل كل الي بتعمليه على شاني ده؟
نهال بعدم فهم: مقابل؟
ملك: ماما دايما بتقولي لما بعوز منها حاجة إني لازم أستحق ده و أديها مقابل للي هتعملو عشاني زي مثلا لما إشترتلك تابلت مقابل إنك تطلعي الأولى كل سنة
نهال قامت بإحتضان ملك: ملك يا حبيبتي بطلي تربطي الأمور ببعض و تعقدي نفسك
خليكي فاكره الكلمتين دول نهال لما تعمل حاجة عشان ملك بتبقى عشان تشوفها مرتاحة و مبسوطة لأنها بتحبها ومش عايزة مقابل لحبها الي بتقدمه
(Bak)
ملك ببكاء: رحتي وسبتيني ليه يا نهال محدش هنا بيحب ملك
عارفة النهار ده بابا كلمني قالي إن خالد إتقدملي
ضحكت ضحكة ممزوجة بالقهر و الدموع: شوفتي؟ بعد كل الوعود الي كان بيقدمهالك
كان عندي حق لما قولتلك إن هدفه الوحيد كان نصيبك في الشركة مهو المسكين مش عارف إني مش هبقى الوريثة الوحيدة لبابا
: ملك إنتي كويسة؟
ملك: جميلة؟ إيه الي جابك
جميلة: قلقت عليكي لما مشيتي فجأة جيت عشان اطمن عليك
رهف حضنتها بلهفة: حبيبتي إنتي كويسة
ملك: كويسة متقلقوش
إلتفتت ألى قبر شقيقتها وهي تقول في نفسها: المرة الجاية الي هجيلك فيها هكون خدت حقك من كل الي كان سبب في مو.تك
ملك: يلا بينا يا بنات زمانهم قلقانين علينا في البيت
نضرت الفتاتان إلى بعضهما بأستغرب من هدوءها فهما قد توقعا أن يجدانها في هذا المكان منهارة بالبكاء على أختها
رهف بتوجس فهي تشعر أن هذاهو الهدوء الذي يسبق العاصفة : يلا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا الماضي)