روايات

رواية خفايا القلوب الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب أحمد

رواية خفايا القلوب الفصل السابع عشر 17 بقلم زينب أحمد

رواية خفايا القلوب الجزء السابع عشر

رواية خفايا القلوب البارت السابع عشر

خفايا القلوب
خفايا القلوب

رواية خفايا القلوب الحلقة السابعة عشر

رزان: امشي ياحمزة انا لا يمكن اسامحك علي خذلانك ليا في وقت ضعفي
حمزة زعيق: لا مش هامشي يارزان الا لما تسامحيني
رزان بزعيق: قولتلك امشي انا لما بشوفك بشوف بس الخذلان فيك بعد ماسيبتني وسافرت
حمزة بزعيق: كان لازم امشي والا كنتي هاتعرفي الحقيقه كان لازم امشي علشان مكنتش هاقدر اخبي عليكي انك
ثم سكت فجاه فقد ادرك ماكاد ان يقوله
نظرت له رزان
وقالت بسخرية: انى بنت وصال مش كده؟
حمزة بصدمه: انتى عارفه!!! طب ازاى
رزان: مش مهم المهم ان ده مش مبرر لخذلانك ليا
حمزة: بس انتي عارفه ان احنا اخوات في الرضاعه مش كده يعني ده مش هايغير ان احنا اخوات
رزان: امشي ياحمزة دلوقتي
كاد ان يغادر حمزة ولكن اوقفه جملة رزان
رزان: محدش يعرف اني عارفه ده لو عاوزني اسامحك فعلا
حمزة بهدوء: حااضر
………………………..بقلم زينب أحمد………………
في بيت عادل
سالي: يعني انتى هاتوافقي بجد
سلمى: وموافقش ليه طالما هاكسب في الاخر
وهاخد الي انا عاوزاه
سالي تجلس بجانبها؛ اوعى تكونى فاكرة ان جدو سهل ولا انك تقدرى تضحكي عليه ولا تاخدى حاجه منه هو مش عاوز يعطهالك
سلمي: ده كان زمان لكن دلوقتي لا دلوقتي الي تطوليه منه تاخديه قبل مااولاد عمك ياخدوهم واحنا لا
سالي: طب وبابا عارف
سلمى: لا طبعا واوعي تقوليله حااجه
سالي: طب هاتطلعي وتخرجى ازاى
سلمي: عادى زى ماكنت بطلع وعادل بيه بذات نفسه مخدش باله
سالي: هاتروحى لجدو امتى وتقوليله ردك
سلمي: النهاردة
سالي وهي تغادر: انتى حرة انا حذرتك يلا بااى
…………………………….ببقلم زينب أحمد………………..
في شركة نايل
السكرتيرة: ده تقرير يافندم باولاد ابراهيم الادهم واعمارهم وكل حاجه عنهم
نايل: طب روحى انتى
وبدأ ينظر في الاوراق…..حمزة السيد علي
ده ابن مراته
ثم انتقل الي الورقه التانيه بها صورة رزان
رزان ابراهيم عادل الادهم
ثم قال بهمس
رزان
فلاش باك
نايل: حبيبتي عملت اكل اي النهارده
وصال: اكلتك المفضله
نايل يقبلها من خدها: هادخل اغير عما تخلصي
بعد خمس دقايق علي الطاوله
نايل: الاكل تحفه تسلم ايدك ياحبيبتي
وصال بحب: تسلملي ياعمرى.. قولي يانايل لو خلفنا بنت او ولد تسميهم اى
نايل: انتي حاامل؟؟
وصال: مالك اتخضيت كده ليه… لا انا بسال عادى متقلقش
نايل: بصي لو بنت هاسميها رزان علي اسم أختي
وصال: أختك اسمها روز
نايل: هههه ده الدلع بس لكن اسمها الحقيقي رزان
وصال: امممم ولو ولد
نايل: لا هاسيبك انتي تسميه هاا هاتسميه اى؟؟
وصال: اممم ده سر
نايل: لا ده مش عدل ياوصال كده
وصال تبتسم ولا ترد عليه
نايل يمسك يدها: بس عاوزك ميبقاش في حمل الوقتي لحد مااقف علي رجلي واقدر اطلبك من ابوكى ونعلن جوازنا
وصال: متقلقش مع ان صحوبية ابوك بابويا تغفرلك
نايل ترك يدها: انتى ناسيه ان العلاقه بينهم باظت بعد الي حصل
وصال: وبابا ذنبه اى مهوا انت شايف اتبرى من اخويا وطرده بره وانا كمان قطعت علاقتي بيه علشان الي عمله مع روز
نايل: وعلشان كده انا بحبك ولا يمكن ابعد عنك
عودة للوقت الحاضر
نايل: رزان تبقي بنتي؟؟ معقول… بس ازاى وهى متسجلة باسم ابراهيم
واصلا وصال قطعت علاقتها بيه
لا لا مش ممكن
انا لازم اوصل لبنتى باى شكل
انا لازم اسال ابراهيم
………………………..ببقلم زينب أحمد…………………….
في بيت ابراهيم
سلمى: انا موافقه ياجدو
عادل: موافقه علي اى
سلمى: موافقه علي طلب حضرتك علشان تمولي المشروع انا خلاص كلمت ناس اصحابي وهانزل اشتغل معاهم
عادل: لا لا انا في مكان كويس اووى للشغل وقولتلهم عليكي
سلمي بصدمه: اي
عادل: ايوه انتى فاكرة وهاتابعك كل يوم
عادل: حمزة… حمزة
حمزة: ايوه ي جدو بتنده عليا
عادل: اه تعالي مكان الشغل الي قولتلك عليه
خد سلمى وديها هناك
حمزة نظر لسلمى باحتقار
سلمى بصدمه: حمزة الي هايوديني
حمزة: اسمى استاذ حمزة ياانسة
سلمى: جدو عاجبك
عادل: اه عاجبني اكبر منك ولازم تحترميه
وتسمعي كلامه ولو قولتى لا علي حاجه يبقي اتفاقنا لاغي ذ
سلمى بضيق: مااشي
عادل: يلا ياحمزه عرفها الطريق
………………………..بقلم زينب أحمد…………………..
في المستشفي
وصال: خير ياعمر طلبتني اقابلك هنا ليه
عمر: انا عارف طبعا ان في خصوصية بين المريض والدكتور بس احنا عيلة ولازم تعرفي بما انك عمتي والموضوع يخص حد تبعك
وصال بقلق: انجز ياعمر في اي
عمر: ادهم مريض ولازم يعمل عملية في اسرع وقت
وبما ان مالوش اخوات لازم ناخد عينه من حضرتك ومن عمو شريف والد ادهم
وصال بصدمه: اي… ادهم عنده اى بالظبط
عمر: هاشرحلك كل حاجه بس كلمي عمو شريف يجى ويحضر معانا علشان الموضوع مش مستحمل تاجيل
وصال بقلق : حااضر بس فهمني ادهم ماله
ابني هايبقي كويس صح ياعمر
عمر: ان شاء الله
………………………..ببقلم زينب أحمد…………………
في بيت ابراهيم
سهيلة: يابنتي اقعدى في بيتك اهل جوزك يقولوا اي
رزان: مش هايقولوا حااجه ده البيت بعدنا بشارعين
سهيله: ولو برده كل مااجوزك يسافر تيجي مش حلو في حقنا
رزان: اول مرة اشوف ام مش طايقه بنتها كده
سهيله: ده انتي حته من قلبي بس انا قلقانه عليكي
رن جرس الباب
رزان: انا هاروح افتح
ذهبت رزان لفتح الباب بعد ان وضعت حجابها علي راسها
لتنصدم من الواقف
رزان: انت؟؟ … اى الست وصال بعتاك تهددنى
نايل بابتسامه: لا مبعتتنيش انا جيت لوحدى
رزان ببرود: ايوه يعني عاوز اى
نايل ببرود مماثل: عاوز استاذ ابراهيم
رزان: بابا مش هنا لو عاوز تقوله حاجه قولى وانا هابلغه
نايل: لا هابقي اجيله مرة تانيه ي رزان مش كده
رزان: اهاا ابلغه اقوله مين؟؟
نايل: مش مهم هابقي اجيله مرة تانية… باى
………………………….بقلم زينب أحمد……………..
في المساء
في بيت عادل
ادهم بزعيق: انت اتجننت ازاى تتصرف من دماغك
عمر: علشان مصلحتك اعمل اى حاجه ومش ندمان
ادهم بزعيق: انت مين انت وبتدخل ليه في حياتى وتاخد قرار عنى
عمر: انا في مقام اخوك الكبير ومن حقي ادور علي مصلحتك
ادهم بزعيق: بس انت مش اخويا
وصال بزعيق: ادهم
شريف: صحيح الي احنا عرفناه ده… انت ازاى تخبي علينا حاجه مهمه زى دى
ادهم: انا حر
وصال: لا مش حر حياتك حياتنا
ادهم: هاتفرق في اى لما تعرفوا هاا
انا معنديش اخوات علشان حد فيهم يعمل العمليه وبابا تعبان وانتى مش هاتستحملي تعملي حااجه زى كده
وصال: لا هاستحمل… انا عملت التحاليل والدكتور بتاعك هايكلمني يقولي اذا كنت مناسبة ولا لا
شريف: امال عمر مش الدكتور بتاعه
وصال: لا شغال في نفس المستشفي وعرف بوضع ادهم وبلغنا
شريف يربت علي كتف ادهم: هاتبقي احسن ياادهم متقلقش
ادهم: انتوا مش حااطين اى احتمال للاسوء ليه
وصال بحده: علشان مفيش حااجه هاتحصلك انا مش هاسمح لاى حاجه وحشه تحصلك
رن هاتف ادهم
وصال: مين ياادهم
ادهم: ده الدكتور… ثوانى
الو… ايوه ي دكتور
اى… طيب.. طيب
مع السلامه
وصال: في اى ياادهم قالك اى طمنا
ادهم: التحاليل بتاعتك مش مناسبه
وصال بصدمه: اى
ادهم لعمر: عااجبك كده… استفدت اى لما قولتلهم
عمر بزعيق: استفدت ان هايبقوا حواليك هايدعموك
ادهم بزعيق: مكنش له لازم يشوفوني وانا بموت
وصال بحده: مش هاتموت
ادهم بحده: بطلي بقاا تعشميني وتبني احلام ورديه
وصال بزعيق:انا مش بعشمك انت عندك أخت
ادهم بصدمه: اي
…………………………………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القلوب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى