رواية خفايا القدر الفصل العاشر 10 بقلم جهاد محمود
رواية خفايا القدر الجزء العاشر
رواية خفايا القدر البارت العاشر
رواية خفايا القدر الحلقة العاشرة
سالم بعد ما راح للبيه الكبير
سالم: كله تمام
البيه الكبير بشر وخبث: تمام اوي يا سالم قولي بقا كل حاجه بالتفصيل
سالم: ههههههه مش هتصدق قولت له اي وازاي اقنعته
البيه الكبير: اي
سالم بمكر: قولت له اني عرفت ان هو بيحب حد وانك انت ممكن تقتلها زي ما قتلت ساره وانت طبعا عارف الموضوع دا مأثر عليه ازاي
البيه الكبير: لا برافو بجد برافو كافووو لعبت علي نقطه ضعفه ومين البنت دي
سالم: لسه محدش قدر يعرف هي مين بس قريب خاالص هنعرف انا زرعت جواسيس في كل مكان يعني اطمن لو كنش برضاه وافق كنت قتلت حد غالي عليه من صحابه
البيه الكبير: لا فجأتني يا سالم اي الدماغ دي سسسسسمممم
سالم: تربيتك يا كبيير
البيه الكبير: تسلم يا سالم بس دلوك عايزين نطمن انه مش هيغير رأيه او يغدر بينا لان نحن لو اتغدر بينا وخسرنا المره دي بفوره هيقتلوني واحد ورا التاني
سالم بتفكير: انا سمعت ان يوسف هيخطب قريب
البيه الكبير: واي العلاقه
سالم بمكر وخبث : نضرب عليه نار ونهدد مالك لو حاول يغير رأيه او يغدر بينا المره الجايه يكون ميت
البيه الكبير: سم دماغك دي سم
سالم: تسلم يا كبير
عند بيت ليل
احمد بصدمه: فرييده
فريده بنفس الصدمه: أحمد
يوسف باستغراب : انتوا تعرفوا بعض
احمد تكلم وهو لسه مصدوم: دي تبقي اخت مراتي الله يرحمها
يوسف وزين ومالك وليل في نفس الصوت: نععععمممم
يوسف: ازاي دي تبقي ماما
احمد: ماما!!! ازاي
فريده: احم اه ابني وبصت بيه لاحمد كأنه يسكت
احمد فهم: يا محاسن الصدف ازيك يا فريده عامله اي
فريده: الحمد لله انتوا رحتوا فين بعد ما ليلي ماتت ودورت عليكم كتير وفي كل مكان كأن الارض انشقت وبلعتكم
احمد بحزن: بعد موت ليلي مقدرتش اقعد في الشقه اللي بتذكرني بيها ولا حتي البلد فجيت هنا انا والبنات
هنا فريده افتكرت ليل وملك
فريده لليل: انتي مين فيهم
ليل : انا ليل
فريده حضنتها وقعدت تبكي
فريده : وفين ملك وحشتني اوي اوي فينها
احمد بصوت عالي: ملك يا ملك تعالي
جات ملك وهي مصدومه من هيئه فريده وليل اللي بيبكوا ويوسف وزين ومالك مصدومين
ملك: اي في وجريت علي ليل لما لقيتها بتبكي
ملك: ليل بتبكي ليه اي في حد عملك حاجه ليل ردي علي
فريده حضنتها من غير كلام وقعدت تبكي اكتر: وحشتيني اوي يا ملك وحشتيني
ملك: مش فاهمه حاجه ولا فاهمه مين دي
فريده: انا خالتك فريده فكراني
ملك بعدم تذكر: بصراحه لا
احمد: ههه ملقتيش غير دي اللي تفتكر ملك دي خالتك فريده
ملك حضنتها لأنها بتفكرها بمامتا وفريدة بتبكي لان ملك شبه مامتها جدا وفكرتها بيها وكمان فريده بتحب ملك لأنها قعدت معاها فتره كبيره لما ليلي كانت بتولد ليل وكانت تعبانه
يوسف بصدمه وهزار: اي يا جماعه حد يفهمني انا كنت جاي اخطب بعد كده عينك ما تشوف الا النور البيت قلب بيت مسلسل هندي
فريده بعدت عن ملك: ههههههه دول يا يوسف بنات اختي اللي قولت لك عليهم واستني هتخطب مين فيهم
يوسف: ملك
فريده فرحت جدا لأنها بتعشق ملك: لولولويييي طب يلا نكتب الكتاب هاتوا المأذون
يوسف: ماشي يلا انا مواافق جدااا
ملك مصدومه ومش مستوعبه
احمد: ههههه براحه يا فريده عارفك بتحب ملك ومن هي وصغيرة وانك متعوده عليها
فريده: لا مش براحه سبوني افرح وعلي ما اعتقد الكل موافق فليه التأخير
ليل: يعني اخيييراا هلبس فستااان
كل الي قاعدين سكتوا فجأه ومالك بس عليها الي هو مين المجنونه دي وفجأه كلهم موت علي نفسهم ضحك
فريده: هههه واخده هبل ليلي هههههه
ليل: اي انا قولت حاجه غلط
احمد بضحك: هههههه روحي يا ليل هاتي ضيفي الناس روحي فضحتينا ههه
ليل مشيت بتزمر وهي ماشيه لمحت مالك بيضحك عليها وضحكته حلوه وسرحت فيه وهو لاحظ كده فغمز لها
ليل بصدمه برقت عينيها: اي قله الأدب دي ومشيت ومالك فهم هي بتقول اي فزاد صوت ضحكه
عند سمير
راجل تبعه: يوسف هيخطب
سمير: مين
الرجل: وحده اسمها ملك احمد وعايشه هي وأبوها واختها الصغيره
سمير بخبث : تمام ومتي الخطوبه لازم نقف معاهم
الراجل: لسه حددوش
سمير: تمام خليك بترقبهم دقيقه بدقيقه وتقولي علي كل صغيره وكبيره انت فاهم
الراجل: تمام ومشي
الشخص٢: اي في يا سمير
سمير: يوسف هيخطب
الشخص٢: ازاي ومين
سمير: وحده اسمها ملك احمد ولسه مش عارفين متي
الشخص٢: وانت ناوي تعمل حاجه يوم الخطوبه
سمير بخبث: هعمل وهعمل حاجه كبيره كبيره اوووي
الشخص٢: اي هتعمل اي
سمير بخبث وكره: بوووووووم
في بيت احمد
احمد: نورتنا يا جماعه
فريده: اه ما نحن بنور اي مكان نروحه
احمد: هههههه لسه لمضه زي مانتي
يوسف: مغلباني والله يا عمي
زين : ياسافل بتقول كده علي طنط فريده ما اه صح دا بقي حماك ولازم تقرب منه ترضيه
مالك كان هيتكلم لكن قطعه صوت تلفونه قام طلع يكلمه برا
مالك: الو
سمير: اهلا اهلا بابن الغالي
مالك ببرود: مين
سمير: مش مشكله المهم الف مبروك ليوسف متخفش هعمل الواجب
مالك ببرود مستفز: الله يبارك فيك تمام وبعدين
سمير : يوم خطوبه يوسف مش هتكون بالبرود دا
مالك: أمممممم
سمير: صدقني الجو يكون عباره عن انفجار بوووووم وقفل في وشه
مالك خاف علي صاحب عمره والعيله كلها
زين: كنت فين ومين رن
مالك بتوتر باين في صوته: هااا لا مافيش لازم نجتمع في المقر بتاعنا بسرعه
زين بقلق : اي في
مالك: بعدين وبعد كده بص ليوسف
مالك ليوسف : يوسف مش يلا
يوسف: اي في
مالك: هقولك بعدين بس يلا دلوك
فريده: في اي يا ولاد
مالك: لا مافيش يا طنط فريده بس بقول يلا كفايه كده
فريده: نحن لسه اتفقناش علي حاجه
مالك: مره تاني
فريده: لا مافيش مره تاني وانت يا احمد نادي علي ملك وليل نحدد الفرح وكتب كتاب ومش هنعل خطوبه
احمد ندا علي البنات
احمد لملك: ملك فريده عايزه نعمل فرح وكتب كتاب علي طول من غير خطوبه
ملك بكسوف: اللي تشوفه يابابا
ليل: بس كده مش هينفع لانهم مأخدوش علي بعض
فريده: ياخدوا علي بعض بعد كتب الكتاب وكدا كدا يوسف بيحب ملك وهي كمان بتحبه يعني منضيعش وقت
ليل: تمام انا موافقه علي الاقل البس فستان بسرعه
يوسف: وانا اجبلك فستانين عشان تبقي مرضيه
ليل: اشطا يابن خالتي يا حبيبي نادوا علي المأذون
كلهم ضحكوا ماعدا مالك اللي الضايق من كلمه حبيبي ومن المكالمة
فريده: وانت اي رأيك يا احمد
احمد: انا معنديش مشكله اهم حاجه عندي راحه بنتي وسعادتها
يوسف بفرحه وعدم وعي: وانا هشلها في قلبي متخفش
فريده: دا انت واقع واقع طب اتكسف من نفسك امك قاعده وأبوها قاعد
يوسف : احم معلش بس من الفرحه
وكلهم ضحكوا ماعدا مالك السرحان في المكالمه
احمد: تمام اي رأيكم بعد بكره
ليل: مش هينفع لان دا اول يوم في الكليه
فريده: خلاص يبقي بكره حلو
احمد: اي رأيك يا ملك
ملك: اللي تشوفه
احمد : يبقي علي خير الله نقرأ الفاتحه
قرأوا الفاتحه ويوسف وزين ومالك وفريدة مشيوا بعد ما باركوا لبعض
في العربيه
زين: طب يا شباب نروح طنط فريده ونروح نشوف بدل لنا ونحجز قاعه ونظبط كل حاجه قبل بكره
فريده: تمام ورحوا فريده وهم اتجهوا ناحيه المقر
يوسف: أي دا نحن رايحين المقر ليه
مالك: في موضوع مهم
يوسف: اي في ايوا انت بعد ما جات لك مكالمه وانت مش علي بعض
مالك: هقولكم كل حاجه يلا وصلنا
ودخلوا المقر
زين: هااا اي في
مالك: يوم فرح يوسف هيحصل انفجار
يوسف بصدمه: ازاي
مالك: جات لي مكالمه من معرفهوش بس اللي متاكد انه يعرف عز بيه
زين : يعرف عز بيه ازاي
مالك: اسلك لما الو قلي اهلي بابن الغالي
زين: طب ممكن اللي نفس الشخص اللي عايز ينتقم منك
مالك: مش عارف ما انت عارف في ناس كتير بتموت في انا هديك الرقم وانت تعرف مين
زين: تمام وبص ليوسف ولاقاه ساكت
زين: مالك يا يوسف
يوسف: انا هلغي فرحي من ملك اخاف يحصل لها حاجه
مالك حس بالذنب لأنه دا كله بسببه
مالك: انا آسف كله دا بسببي
يوسف: لو قولت كده تاني هزعل منك
مالك كان هيرد لكن تلفونه تاني
مالك: الو
الشخص: ايوا يا مالك انا سالم
مالك: اهلا يا سالم بيه
سالم: هيعمل حاجه يوم خطوبه يوسف خد بالك وقفل
مالك كان بعيد عنهم وكان زعلان ومضايق من نفسه جدا لان دا كله بسببه هو وقرر انه هيسيب البلد الفتره دي
زين: مين المتصل
مالك: لا رقم غلط
زين : تمام يلا نجهز لبكره
وقعدوا الليل كله يجهزوا لفرح يوسف وملك ومالك كان بيفكر يقولهم انه ماشي ولا لا وفي الاخر قرر انه يقولش لحد
عند ليل وملك هما كمان كانوا بيجهزوا
وعدي الليل وكل واحد من ابطالنا باله مشغول بحاجه وجه صباح يوم المفاجآت والصدمات
ملك وليل صحيوا وراحوا ليشتروا فساتين ويوسف كنش معاهم لأنه مشغول
مالك راح شوف لنفسه بدله
ملك: انا تعبت هو انا كان مالي ومال الزواج
ليل: قولي لنفسك بصي دا روحي قسيه
ملك راحت تقيسه
ليل شافت مالك وهي مستنيه ملك وكانت محتاره تروح له ولا لا في الاخر اخدت قرار وراحت وقربت منه وكام يتكلم في التليفون
مالك: لازم تتصرف في تذكره سفر ضروري وتكون قبل المغرب ولازم الكل يعرف ان مالك الجارحي سافر إلى باريس
الشخص: حاضر مالك بيه وقفل معاه
ليل وقفت مصدومه ازاي هيسافر وليه وبعد ما كانت رايحه له رجعت تاني
ملك خرجت وشافت ليل مصدومه: اي في
ليل: هااا لا مافيش الفستان تحفه عليكي
ملك: بجد حلو
ليل: اه والله جميييل خاالص
ملك: تمام هاخده ودخلت تغير
تسريع أحداث الكل كان متجه الي القاعه
وملك وليل راحوا لأول لان ملك هتحط ميكب( القاعه دورين والدور التاني اوضه خاصه العروسه )
يوسف : امال فين مالك
زين: اكيد سبقنا علي هناك
يوسف: تمام يلا بينا نحن كمان مش عايزين نتأخر علي الناس
واتجهوا الي القاعه
ملك: شكل حلو
احمد من وراها: قمر يا حبيبتي
ملك حضنت باباها : شكرا يا بابا
ليل: وانا ماليش حضن
احمد: لا طبعا ليكي واخدهم هم الاتنين في حضنه
عند مالك: انا اسف يا يوسف بس انا هسبب لك مشاكل لو قعدت انا لازم ابعد فتره كبيره
زين ويوسف وفريدة وصلوا القاعه
زين : اي دا مالك مش هنا
يوسف: امال راح فين تعالي ممكن جوا
زين : تمام ودخلوا القاعه والمأذون جه وطلب العريس والعروسه
يوسف راح وملك كانت نازله من فوق ويوسف شافها وانبهر من جمالها وفضل متنح
فريده: يخربيتك تتنحش كده هتكسفنا
يوسف: اي الجمال دا يعني بعد ما شوفت الجمال دا مش عايزاني اتنح وراح اخدها من باباها وانكجها وراحوا للمأذون
المأذون: فين ابو العروسه
احمد: انا اهو
المأذون: طب اقعد هنا قعد احمد المأذون سأل عن شاهد العريس
يوسف : مالك فين مالك هو الشاهد بتاعي بس مش عارف راح فين
ليل: بس انا اعرف
يوسف: ازاي وهو راح فين
ليل: لما كنا في المول سمعته بيتكلم في التلفون وهو حاليا في المطار متجه الي باريس
يوسف وزين بصدمه: اييييييه
خلص البارت انتظروا الاحداث القادمة
واتوقعوا زين ويوسف هيلحقوا مالك ولا لا وهل يوسف هيسامح مالك لأنه سابه ومشي هنعرف دا كله البارت الجاي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)