رواية خفايا القدر الفصل السادس والأربعون 46 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت السادس والأربعون
رواية خفايا القدر الجزء السادس والأربعون
رواية خفايا القدر الحلقة السادسة والأربعون
توقفنا لما زاهر قال بنرفزه : ايه انت متأكد من الكلام ده
نادر قال بإبتسامة : هو ده اللي الغفر قالوا لي قولت ايه هتكلم جلال بيه
وسرح زاهر بتفكيره وقال لنفسه باستغراب : معقول
نادر قال بإبتسامة : ايه يا زاهر هتكلمه
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
نادر قال باستغراب : ايه زاهر روحت فين
زاهر قال باستغراب : ها بقولك ايه يا نادر انا عاوز منك خدمة
نادر قال باستغراب : ايه هي
زاهر قال بدهشة : عاوزك تتاكدلي من الموضوع ده
نادر قال باستغراب : موضوع ايه
زاهر قال بغضب : يا بني الموضوع اللي انت لسه مبلغني به
نادر قال بإبتسامة : موضوع الفندق الجديد اللي بيبنيه جلال بيه في شرم
زاهر قال بنرفزه : ايوه
نادر قال باستغراب : وده يهمك في ايه ليكونشي هتعمل عنه موضوع صحفي وضحك
زاهر قال بنرفزه : وبعدين يا نادر انا بتكلم جد
نادر قال باستغراب : خلاص ما انا مش فاهم انت مهتم اوي بموضوع ده ليه
زاهر قال بإرتباك : ها هو مش صديقي
نادر قال بإبتسامة : اه
زاهر قال بنرفزه : طيب عاوز اتاكد علشان ابركله
نادر قال بإبتسامة : اه ااااه مش عارف ليه حسي الصحفي بيقولي إن فيه حاجة تانية
زاهر قال بنرفزه : يوووه يا نادر خلاص انا مش عاوز حاجه انا هتاكد بمعرفتي سلام
نادر قال بإبتسامة : لا خلاص انا هتاكد وقولك ماتزعلش مالك كده قفشت بسرعة
زاهر قال باستعجال : بس بسرعة علي بكرة بالكتير
نادر قال بإبتسامة : طيب وليه الاستعجال يعني
زاهر قال بنرفزه : تاني يا نادر
نادر قال بإبتسامة : طيب طيب خلاص بكرة هكلمك ماشي
زاهر قال بإبتسامة خفيفة : ماشي سلام
نادر قال بإبتسامة : مع السلامة وقفل الخط هو ماله اول ماعرف موضوع الفندق الجديد ده وهو اتغير صوته اكيد فيه حاجة
زاهر قال لنفسه باستغراب : معقول الكلام ده يكون مظبوط بس هو هيعمل كده ليه
وخرج خالد من غرفته ونزل وراح علي السفرة ونظر لقي جده وملك قعدين وقعد علي الكرسي وقال بإبتسامة : لسه قلقنا ياجدي من الحراسة
ونظر له جده وقال بثقة : قلقنا ايه يا انا حامد العشري انت نسيت ولا ايه
خالد قال بإبتسامة : لا طبعا هنسها ازاي
جده قال بقلق : بصراحة ياخالد انا قلقنا اكتر من الاول وبينظر عليهم في الجنينه
ونظروا خالد وملك له وضحكوا علي ماسمعه
ونظر لهم حامد بيه وقال باستغراب : انتم بتضحوا علي ايه
ملك قالت بإبتسامة : لا مافيش يا جدي
ونظر خالد جانبه قال بإبتسامة : امال زاهر فين
جده قال : لسه في غرفته
خالد قال بإبتسامة : يافتحية فتحية
وطلعت فتحية من المطبخ وراح علي السفرة وقالت بإبتسامة : ايوه يا خالد بيه
ونظر لها خالد بيه قال بإبتسامة : اطلعي نادي لزاهر بيه من غرفته وقولي له احنا مستنينه علي العشا
فتحية قالت بإبتسامة : حاضر وطلعت علي فوق ونظرة لقيت زاهر بيه طالع من غرفته العشا جاهز
ونظر لها زاهر وقال بإبتسامة خفيفة : طيب انا جاي
ونزلت فتحية وراحت علي المطبخ
ونزل زاهر بيه وراح علي السفرة وقعد بجانب خالد بدون تعليق
ونظر له خالد وقال بإبتسامة : شوفت يازاهر جدي لسه قلقنا من الحراسة
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
خالد قال بإبتسامة : زاهر يازاهر
ونظر الكل له باستغراب
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
وهزه خالد قال بإبتسامة : ايه مالك
ونظر له زاهر وقال بإبتسامة خفيفة : مافيش انا كويس
خالد قال بإبتسامة : طيب
ملك قالت بإبتسامة خفيفة : امسك ياجدي الدواء اللي بعد العشا
وأخذ منها حامد بيه وقال بإبتسامة : شكرا يا ملوكة
ونظر له خالد وقال بإبتسامة : ملوكة انت بدلعها ياجدي
وبياكل جده وقال بإبتسامة : اه وحش ملوكة
خالد قال بإبتسامة : لا حلو ورايق عليها كمان ملوكة
ونظرة له ملك وقالت بنرفزه : جدي بس هو اللي قولي يا ملوكة
خالد قال بإبتسامة : ليه بقي ما انا حفيده واللي يعمله جدي انا بعمل زيه
ملك قالت باستغراب : يعني انت بتعمل زيه في أي حاجة
خالد قال بإبتسامة : اه يا ملوكة
ملك قالت بنرفزه : طيب امسك
خالد قال باستغراب : ايه ده
ملك قالت بنرفزه : ده دواء بتاع جدي
خالد قال باستغراب : ايوه ما انا عارف ما انا لسه شوفه واخد منه اعمل به ايه
ملك قالت بنرفزه : تاخد منه
خالد قال باستغراب : ايه
ملك قالت بنرفزه : مستغرب ليه مش انت بتقول انك بتعمل زي جدي في كل حاجة وجدي لسه واخد منه ولازم انت كان تاخد منه وساعتها هسمحلك تقولي يا ملوكة
ونظر له جده وقال بضحك : ملك معها حق يا خالد
خالد قال بنرفزه : لا طبعا
ملك قالت بنرفزه : ليه مش انت زي جدي
خالد قال بإبتسامة : انا زي جدي في أي حاجة إلا الدواء
ملك قالت : لا لازم تكون زي في كل حاجة
خالد قال بإبتسامة : إلا في دي وبعدين ده شرط علشان اقولك يا ملوكة
ملك قالت بنرفزه : اعتبره كده
خالد قال : لا شوفي حاجة تاني غير الدواء وانا موافق عليها
ملك قالت : انت متأكد
خالد قال بإبتسامة : اه وشوفي
ملك قالت بإبتسامة : يعني مش هترجع في كلامك
خالد قال بثقة : أحفاد العشري مابيرجعوش في كلمة قولوها ولا ايه ياجدي
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
جده قال بإبتسامة : ايوه طبعا
ملك قالت بإبتسامة خفيفة : فاكر
ونظر لها حامد بيه ومسك ايدها وقال باستغراب وبصوت منخفض : انتي ناوي علي ايه
ملك قالت بصوت منخفض : هتعرف ياجدي
خالد قال بإبتسامة : ايه هتقولي ولا رجعتي في كلامك
ملك قالت بنرفزه : لا طبعا
خالد قال بإبتسامة : بس بعد ما نفذ الشرط توافقي اني اقولك ياملوكة
ملك قالت بنرفزه : بس الأول تنفذ ونبقي نشوف
خالد قال باستغراب : ليه هو صعب لدرجتي
ملك قالت بنرفزه : هو سهل بس أظن أنه هيبقي صعب عليك
خالد قال باستغراب : ليه هو ايه
ملك قالت : انك تقوم معانا انا وجدي وتعمل معانا رياضة بس مش مشي انت هتجري ساعة من غير ما تقف
ونظر لها خالد وقال باستغراب : ايه
ونظر لها حامد بيه وقال باستغراب : ايه خالد يعمل رياضة وكمان جري لا ده مستحيل يامبيحبش الرياضة وخصوصا الجري
ملك قالت باستغراب : ايه مابيحبش الرياضة يا انا كنت فاكرة انه بيحبها كده الشرط بقي أصعب
خالد قال بدهشة : بس
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : بس ايه انت لسه قايل إن أحفاد العشري مش بيرجعوا في كلمة قولوها
ونظر له جده وقال بضحك: انت لسه قايلها اللي احنا مش بنرجع في كلمة قولنها
ونظر له خالد وقال بزعل : بس ياجدي ده شرط صعب وانت عارف اني مش بحب للعب الرياضه وكمان جري وساعة ده كتير
وضحك جده وقال : انت لازم تبقي قده كلمتك ولا عاوز تسوء سمعتنها ولا ايه يا زاهر
ونظر له زاهر وقال بإبتسامة : ها طبعا ياجده بعد اذنكم هطلع هنام
ونظر جده للطبق و قال باستغراب : بس انت ماكلتش حاجه
زاهر قال : لا الحمد لله انا شبعت تصبح علي خير ياجدي
جده قال بإبتسامة : وانت من اهله
خالد قال بزعل : انت هتسبني في المصيبة دي لوحدي
فشاور له زاهر وهو مشي وطلع علي غرفته
ونظرة له ملك وقالت : ها قولت ايه
ونظر لها خالد وقال بزعل : انا موافق وربنا يستر
ونظر لها حامد بيه وقال : بس فيه حاجة
ملك قالت باستغراب : ايه هي ياجدي
حامد بيه قال : انت هتعرفي منين انه مواقفش
ملك قالت بإبتسامة : انت ياجدي هتتصل به كل ربع ساعة ولو سمعته مش عارف يرد ومش قادر يأخذ نفسه يبقي كان بيجري وتليفونك ياجدي هو اللي واقفه
حامد قال بدهشة : فكرة حلوة بس ممكن مايكونش بيجري هو اللي بيعمل كده بصوته
ونظر له ملك وقالت : معتقدش ياجدي انه ممكن يعمل كده
خالد قال باستغراب : ليه يعني ما انا ممكن اعمل ذي ما جدي بيقول وانتي مش هتكوني شايفني
ونظرة له ملك وقالت : ياجدي اللي يحافظ علي كلمته بشكل ده وينفذ حاجه هو مش حببها يبقي عمره مايفكر يكذب كل اللي هيحاول يفكر فيه أنه ازاي هيقدر ينفذ حاجة هو مش بيحبها صح ياجدي
ونظروا لها باستغراب علي ماسمعه منها
حامد بيه وقال بإبتسامة : صح يا ملوكة
ونظر لها خالد وقال بإبتسامة : طيب هقوم انام علشان اعرف اصح بدري تصبحوا علي خير
جده قال بإبتسامة : وانت من اهله
ملك قالت بإبتسامة : وانت من اهله
وطلع خالد علي غرفته ودخل وقعد علي السرير ومسك المنبه وقال بنرفزه : تعال أما اظبطك انا ايه اللي عملته في نفس ده معقول انا ممكن اصح بدري وكمان اجري ساعة لا لا وحط المنبه ونام علي والسرير انا مش متخيل
في السفرة :
وقامت ملك من علي الكرسي وقالت : وانت ياجدي وقام نام تصبح علي خير
وقام حامد بيه وقال بإبتسامة : وانتي من اهله
ومشي حامد بيه وطالع علي غرفته وقال بصوت مرتفع : يافتحية فتحية
وطلعت فتحية من المطبخ وقالت : ايوه
حامد بيه قال : لمي الأكل
فتحية قالت بإبتسامة : حاضر
ومشت ملك وراحت علي غرفتها اللي في الجنينه
في فيلا الناري :
وطلع سعد من غرفته ونازل وبينظر يمينه وقال باستغراب: ايه ده هو جدي نسيها يطفي النور غرفته وراح وفتح باب الغرفة براحة وهيطفي النور وبينظر ايه ده جدي انت لسه صاحي
جده قال بإبتسامة : أصل مش جيلي نوم
وراح له سعد وقعد جانبه علي السرير وقال باستغراب : مالك يا جدي
جده قال : أصل كنت عاوز انزل البلد النهاردة بس لما وصلنها كان الوقت متأخر
سعد قال بإبتسامة : إن شاء الله ياجده من الصبح بدري هنسافر البلد تمام بس ننام علشان تصح بدري وانا هنام معاك علشان وراح وقعد جنبه وحط راسه علي كتفه بقلي كتير منمتش معاك فاكر ياجدي لما كنت بتحكلي حواديت وانا صغير
جده قال بإبتسامة : إلا فاكر هي دي ايام تتنسي
سعد قال بضحك : طيب ما تحكلي حدوته من بتعوا زمان ياجدي
جده قال بإبتسامة : ياريت كان ينفع
سعد قال باستغراب : طيب وليه لا
جده قال : علشان حواديت زمان معتش تنفع بعد ما كبرت
سعد قال باستغراب : ليه بقي
جده قال بإبتسامة : علشان لو حكتهملك مش هتفرح فيهم زي ماكنت بتفرح زمان لما كنت صغير بس لو أنا حكتهملك دلوقتي هتقول ايه العبط ده كل حاجة في وقتها حلوه
سعد قال بإبتسامة : معاك حق يا جدي وغمض عيونه وراح في النوم
جده قال بإبتسامة : شوفت بقي الحالة بتقي في وقتها حلوه بس بعد كده ماتنفعش تنقال ولا ايه يا سعد وبينظر ايه ده انت نمت
وشال دماغه من علي كتفه وحطها علي المخدة وباس راسه ومد ايده وطفي النور ونام
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
خالد قال لنفسه بنرفزه : وبعدين بقي وحط المخدة علي وشه وشالها وقعد علي السرير ايه ده انا مش عارف انام ليه كل ده وملك زمانها دلوقتي نايمة مرتاحة وانا هنا قلقنا ومش عارف انام بسبب اللي حصل انا احسس اني اتورط علشان افتح صدري اوي ووافق علي كلامها هي زمانها نايمة ومرتاحة وانا هنا قلقنا مش عارف انام طلعت ذكية مش زي ماكنت فاكر أما أحاول انام وقام تاني انا عارف نفسي مش هعرف انام وقام من علي السرير وطلع من غرفته وراح علي غرفة زاهر ودخل علي اطراف صوابعه ونظر ايه ده امال زاهر فين وبينظر أمامه لقي زاهر في البلكونه وراح له ونظر ايه يازاهر انت لسه منمتش لغاية دلوقتي
ونظر له زاهر وقال باستغراب : معقول انت منمتش لغاية دلوقتي انا كنت فاكر انك نمت من زمان
وقعد خالد قال بنرفزه : اعمل ايه عندي قلق وكله بسبب ملك
زاهر قال باستغراب : بسببها ليه عملت ايه تاني
خالد قال باستغراب : عملت ايه انت ماكنتش معانا علي السفرة
زاهر قال بتنهيد : لا كنت معكم بس كنت بفكر في الشغل
خالد قال باستغراب : معقول زاهر العشري هو اللي بيقول كده اللي الناس كلها بتعمله الف حساب لا انا مش مصدق
زاهر قال بتنهيد : ساعات ياخالد القلق بيكون صحي وقلقي مش خوف من حد
خالد قال بإبتسامة : اه ما انا بقول كده برده ازاي زاهر العشري يقلق من حد
زاهر قال بإبتسامة : انت بقي قلقنا من ايه لدرجة أنه طير انوم من عينك
خالد قال بنرفزه : انا حكيلك علي قول حاجة علشان تقولي اعمل ايه في المصيبة اللي جبتها لنفسي
زاهر قال بإبتسامة : وانا سمعك
وحكله خالد علي الموضوع وقال بنرفزه : قولي بقي اعمل ايه
زاهر قال بإبتسامة ماكرة : طلعت ذكية وراي فيها طلع مظبوط علشان تبقي تصدقني
خالد قال بنرفزه : لا زاهر هي صحيح ذكية بس مش معني كده ان رأيك فيها طلع مظبوط وهيجي يوم وهفكرك انها مش زي ما متوقعها
وقام زاهر ودخل وقال بنرفزه : طيب امال تسمي اللي هي عملته فيك ده ايه
خالد قال بنرفزه : مش مهم دلوقتي اللي هي عملته قولي اعمل ايه في المصيبة دي
زاهر قال بإبتسامة : ودي عاوز كلام لازم طبعا تنفذ كلمتك علشان احنا مابنرجعش في كلمة بنقولها
خالد قال بنرفزه : هو ده الحل وقعد علي السرير بيقي مش هعرف انام وحط ايده علي خده ونظر وراها انت بتعمل ايه
زاهر قال بنعس : هعمل ايه يعني هنام علشان عندي شغل بكره بدري انت نسي اللي احنا هنبدي بكرة مشروع العمارات
الجديدة ولازم أكون هناك صحيح أخبار الأرض اللي المحافظة عاوزها تبعها ايه
خالد قال بنرفزه : لسه وأول ماهتبيع هقولك تمام
زاهر قال بإبتسامة : طيب تصبح علي خير
خالد قال بنرفزه : برده هتنام وتسبني كده وراح جنبه علي السرير وهينام
ونظر زاهر وراها وقال باستغراب : انت هتعمل ايه
خالد قال بنرفزه : هنام جنبك علشان مش عارف انام فى غرفتي يمكن اعرف انام
زاهر قال بنرفزه : من غير ما تقعد تتقلب علشان انا عرفك لما تكون قلقنا بتقعد تفرك في السرير وانا عاوز انام علشان وراها شغل وعاوز أكون فايق كويس ماشي غير كده تروح تنام في غرفتك قولت ايه
خالد قال بنرفزه : طيب مش هتقلب وشال الغطاء يارب اعرف انام وغمض عيونه ونام
في الصباح الباكر
صحت ملك من النوم وفتحت الدولاب وأخذت هدوم وقفلته ودخلت الحمام وخرجت ووقفت امام المرايا وبتنشف شعرها وسرحته وعملته علي شكل كحكة وخرجت من الغرفة
في غرفة حامد بيه :
وصح حامد بيه من النوم وقال باستغراب : ايه الصوت ده ونزل من علي السرير وخرج من غرفته ايه الإزعاج اللي علي الصبح ده ووقف أمام غرفته جاي منين الصوت ده باين جاي من غرفة خالد وراح وخبط علي الباب ودخل ونظر ايه ده هو راح فين وراح وطفها المنبه ليكون مابتشي في الفيلا علشان اللى حصل امبارح معقول ونظر للمنبه بس هو ظابط المنبه امال هو فين وخرج من الغرفة يمكن يكون عندي زاهر وراح وخبط علي الباب ودخل ونظر لقها خالد نايم
ونظر له زاهر وقال بإبتسامة : صباح الخير يا جدي
جده قال بإبتسامة : صباح النور هو خالد كان نايم معاك
زاهر وقال بإبتسامة : اه أصل معرفش ينام في غرفته
جده قال باستغراب : ليه
زاهر قال :مافيش أصل كان قلقنا امبارح علشان كده جيه ينام عندي
جده قال بإبتسامة:اكيد كان قلقنا من اللي حصل امبارح
زاهر قال :اه
جده قال بإبتسامة : طيب صحيه
زاهر قال بإبتسامة : حاضر ياجدي
وخرج جده من الغرفة وقفل الباب وراها ورايح علي غرفته بينظر علي السلم لقها ملك
ملك قالت : صباح الخير يا جده
حامد بيه قال بإبتسامة : صباح النور ودخل الغرفة
ودخلت ملك وراها وقالت باستغراب : ايه اللي مصحيك بدري كده وراحت ناحية الدولاب وطلعت الترنيج وحطه علي السرير
وقعد حامد بيه علي الكرسي وقال بإبتسامة : مافيش يا المنبه بتاع خالد هو اللي صحني
وراحت ملك وناحية البلكونه وفتحتها وقالت:وهو صح
حامد بيه قال : زاهر بيصحيه
ملك قالت : طيب انا هستناك تحت
حامد بيه قال بإبتسامة : طيب
وخرجت ملك من الغرفة ونزلت وراحت علي الجنينه
في غرفة زاهر بيه :
وبيفتح زاهر الدولاب بيجيب هدومه وقال بصوت مرتفع : يا خالد اصح ياخالد اصح بقي
وصح خالد وقعد علي السرير وقال بنعس : فيه ايه يا زاهر وبينظر للغرفة ايه ده انا اللي جبني علي غرفتك
زاهر قال بإبتسامة : لا بجد مش انت جيت امبارح علي غرفته علشان كنت قلقنا وماكنتش عارف تنام في غرفتك وقولتلي انك هتنام معايا
خالد قال بإبتسامة : اه صح ايه ده وقام من علي السرير مسرعا
زاهر قال باستغراب : فيه ايه
خالد قال باستعجال : الشرط وخرج من الغرفة وراح علي غرفته
زاهر قال بإبتسامة : والله انت مجنون ودخل الحمام
في فيلا الناري :
وصح سعد من النوم وخرج من غرفة جده ونزل وقال : اعمللي قهوة
الخادمة قالت بإبتسامة : حاضر
وراح سعد علي الجنينه وأخذ نفس وراح علي الصالون ومسك سماعة التليفون وبيتصل بالشركة وقال : الووه انا سعد الناري
يحيى سكرتير قال بإبتسامة : صباح الخير يا فندم
سعد قال بإبتسامة : صباح الخير بقولك ابعت عمال علي شرم علشان يبدوا الشغل في والأرض مش فتحي بعتلك التفاصيل المشروع
يحيي السكرتير قال بإبتسامة : ايوه يافندم والعمال جاهزة اهي والمهندس اللي هيكون مسئول عن المشروع
سعد قال بإبتسامة : طيب كويس ابعتهم وبقي بلغني لو حصل حاجة
يحيي قال بإبتسامة : بس فيه حاجة يافندم
سعد قال باستغراب : فيه ايه
يحيي قالت : المحافظة بكرة هتعمل ميزاد بخصوص حته أرض وهي هتكون مناسبة للمطعم اللي حضرك عاوز تبنيه
سعد قال :طيب نص ساعة وجاي تكون مجهزلي كل حاجة عنها
يحيي قال بإبتسامة : حاضر يافندم
وقفل سعد الخط
وجات الخادمة وقالت : القهوة يافندم
واخذها منها سعد وبشربها وبيفكر في الأرض وطلع علي غرفته
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
طلع خالد من غرفته ولقي جده طالع من غرفته
ونظر له جده وقال باستغراب : انت لحقت تصح وتلبس كمان
خالد قال بإبتسامة : امال ياجده
ونزلوا وبينظروا لقوا ملك واقفه في الجنينه
وطلع خيرية من غرفتها ونظرة لهم وقالت بإبتسامة : صباح الخير ايه ده خالد بيه صاحي دلوقتي معقول انا مش مصدقها
وراح حامد علي الجنينه بدون تعليق
خالد قال بزعل : شوفتي يادادة امال لو عرفتي اني هروح اعمل رياضة هتقولي ايه
ونظرة له دادة خيرية قالت باستغراب : لا اكيد انت بهزر
خالد قال بزعل : والله ذي مابقولك كده
خيرية قالت : يا انت مش بتحبها
خالد قال بزعل : اعمل ايه بقي يادادة
خيرية قالت باستغراب : شكل مضايق انك رايح تعملها بما انك مضايق هتعملها ليه
خالد قال بثقة : علشان انا اديت كلمة
خيرية قالت باستغراب : لمين
فشاور خالد بصبعه و قال بإبتسامة : لذكية اللي واقفة هناك دي
ونظرة خيرية وراها وقالت باستغراب : لملك
خالد قال بإبتسامة : اه
ونظرة له خيرية وقالت بإبتسامة : والله برافو عليها انها صاحتك بدري وكمان هتلعب رياضة اقنعتك زي دي
خالد قال بزعل : كده يادادة ماشي ومشي
في الجنينه :
ملك قالت : يلا يا جده
حامد بيه وقال بإبتسامة : استني اهوه جيه
ونظر ملك وقالت بإبتسامة : جاهز
خالد قال بثقة : ايوه طبعا
ملك قالت : معاك تليفونك ياجدي
حامد بيه وقال بإبتسامة : اه
ملك قالت : طيب يلا
ورحوا عندي البوابة
ونظر حامد بيه وقال بتنهيد وبصوت منخفض : قولهم ياخالد انهم يفتحوا البوابة
ونظر له خالد وقال بإبتسامة : ليه ياجدي ما تقولهم انت
ونظر له جده وقال بتنهيد : لا أصل بحب ابقي مسترخي وانا بتمشها ولو اتكلمت معهم هتعصب وانا مابحبش ابقي متعصب علي الصبح كده
وضحك خالد وقال : اه ااااه طيب افتح البوابة
وفتح الحارس البوابة وخرجوا
ونظر له ملك وقالت بإبتسامة ماكرة : يلا ابقي
خالد قال بإبتسامة : طيب وجرها
ونزل زاهر من غرفته وخرج وركب العربية وفتحوا الحارس البوابه ومشي ورايح علي الأرض
في فيلا الناري :
خرج سعد من غرفته
ونظرة له والداته وقالت باستغراب : صباح الخير
سعد قال بإبتسامة : صباح النور ياماما
والداته قالت باستغراب : هو انت رايح فين علي الصبح كده
سعد قال : مافيش أصل عندي شغل في الشركة ولازم اروح
والداته قالت باستغراب : انت مش هتسافر معانا علي البلد
سعد قال بإبتسامة : لا يا ماما مش هينفع عندي شغل كتير سافرهم انت وانا لو خلصت ابقي احصلكم ماشي
والداته قالت بإبتسامة : بس
وقطع سعد كلامها وقال بإبتسامة : خلاص ياماما بقي اتاخرت سلام ونزل
والداته قالت بتنهيدة : مع السلامة
وخرج سعد وركب عربيته ومشي ورايح علي الشركة
ووصل زاهر علي الأرض ونظر لقي العمال بيشتغلوا ونزل من العربية وبينظر لهم
وراح له المهندس فارس وقال بإبتسامة : صباح الخير يا فندم
ونظر له زاهر وقال بصوت مرتفع : صباح الخير ايه الاخبار
المهندس فارس قال بصوت مرتفع : تمام يافندم
ورن تليفون زاهر وطلعه من جيبه وقال بصوت مرتفع : طيب كويس ونظر فيه وفتح الخط ايوه يا نادر عملت ايه
نادر قال بإبتسامة : الناس بتقول صباح الخير وانت دخل عليها وبقول عملت ايه
زاهر قال بنرفزه : صباح الخير يا سيدي ارتاحت قولي بقي عملت ايه
نادر قال بإبتسامة : صباح النور شوف ياسيدي طلع الكلام اللي انا قولت لك امبارح صحيح والنهاردة بدوا الشغل فيه
زاهر قال بغضب : وانت عرفت منين
نادر قال بإبتسامة : هو انت بس يعني اللي لك علاقات هناك يعني
زاهر قال بنرفزه : يوووه يا نادر
وقطع نادر كلامه وقال بإبتسامة : خلاص خلاص صحفي زميلي هناك بتغطي مؤتمر فقولتله وجبلي المعلومات بس كده
زاهر قال بغضب : وقالك مين الشركة اللي بتبني الفندق
نادر قال بإبتسامة : قالي بس نسيت لا لا افتكرت شركة الناري
زاهر قال بدهشة : ايه شركة الناري ———-
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)