روايات

رواية خفايا القدر الفصل السابع والسبعون 77 بقلم أسماء صلاح

رواية خفايا القدر الفصل السابع والسبعون 77 بقلم أسماء صلاح

رواية خفايا القدر الجزء السابع والسبعون

رواية خفايا القدر البارت السابع والسبعون

رواية خفايا القدر
رواية خفايا القدر

رواية خفايا القدر الحلقة السابعة والسبعون

زاهر قال : طيب ياجدي هروح وخلي خالد هنا علشان يسوق العربية
جده قال : لا خده معاك علشان لو حصل حاجة
خالد قال : بس ياجدي
جده قال بنرفزه : مابسش روح معها انت شايف حالته افرض حصله حاجة تبقي انت جانبه تسنده وبعدين هيسوق العربية وهو في الحالة دي ازاي
خالد قال : معاك حق يا جدي هروح معها
وجاء الدكتور فؤاد قال : إزاي يادكتورة عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله
ومسك الدكتور فؤاد ايد ملك بيقس النبط وخلاص وراح شاف تقرير حالتها وقال : لا يا احنا بقينها كويسين
حامد بيه وقال : يعني هتخرج النهاردة
الدكتور فؤاد قال : ايوه هكتبها على خروج بس الفترة الجاية لازم تاكلي كويس
ملك قالت : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : لو احتاجي لأي حاجة انا موجود
ملك قالت : شكرا يادكتور
زاهر قال باستغراب : هي هتروح فين ماهى هتكون معاكم في المستشفى
الدكتور فؤاد قال بإرتباك : ها ما أقصد في المستشفى لواحتاجت حاجة تبقي تجلي
زاهر قال : اه ااااه
الدكتور فؤاد قال : بعد اذنكم
زاهر قال : اتفضل
وخرج الدكتور فؤاد من الغرفة وقال لنفسه بقلق : ربنا يستر لما يعرف زاهر بلي ملك ناوي عليه اكيد هيحصل كارثة استر يارب وراح علي مكتبه
وجاءت الدكتورة رانيا وقالت : الدكتور فؤاد جيه
ملك قالت : ايوه وهاخرج ايه اللي معاكي ده
الدكتورة رانيا قالت : دي هدوم روحت اشترتها علشان تخرجي بيها
ونظر لها خالد بإبتسامة وبدون تعليق
ملك قالت : ربنا يخليكي ليها يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : ويخليكي ليها
حامد بيه وقال : يلا بقي روحوا انتم
زاهر قال : طيب يلا ياخالد وقام
وبينظر خالد لرانيا بسرحان وبدون تعليق
زاهر قال : خالد خالد
خالد قال : ها
زاهر قال : ها ايه يلا وخرج
خالد قال : يلا وخرج وراها
حامد بيه وقال : انا بره ياملك
ملك قالت : طيب ياجدي
خرج حامد بيه من الغرفة
أمام المستشفى :
وبينظر زاهر وقال : مش ده ناجي
خالد قال : ايوه هو تلقي جدي كلمه وجيه
زاهر قال باستغراب : بالسرعة دي
خالد قال : عادي تلقي الطريق ماكنش زحمة
زاهر قال : طيب يلا سيب عربيتك وتعال اركب معايا
خالد قال : طيب وركب
ناجي قال : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يسلامك اطلع لجدي علشان عاوزك
ناجي قال : عارف
زاهر قال باستغراب : عارف
خالد قال : يلا يا زاهر
زاهر قال : طيب وركب
ومشي خالد بالعربية
ودخل ناجي على المستشفى وقال : لوسمحت غرفة الآنسة ملك فين
الموظف قال : تقصد الدكتورة ملك
ناجي قال : لا انا عاوز الآنسة ملك اللي جابها زاهر بيه العشري هنا
الموظف قال : ماهي الدكتورة ملك في الدور الثاني
ناجي قال باستغراب : شكرا ومشي هي الآنسة ملك دكتورة وراح علي الغرفة وبينظر لقي حامد بيه واقف وراح له
حامد بيه وقال : كويس أنك جيت
ناجي قال : هي الآنسة ملك دكتورة
حامد بيه وقال : ايوه عرفت منين
ناجي قال : انا كنت بسال تحت على غرفتها وبقوله الآنسة ملك قاللي انها دكتورة ملك
حامد بيه وقال : اه ااااه
ناجي قال : إنما هي دكتورة ازاي
حامد بيه وقال : مش وقته وبينظر لقي ملك طالعها من غرفتها وسندها رانيا وراح لها وسندها
ناجي قال : حمد لله على السلامة يا انسة ملك
ملك قالت : الله يسلامك
حامد بيه وقال : يلا يا ملك
ملك قالت : يلا يا جدي ومشت
ومشت الدكتورة رانيا معها
ملك قالت : انتي رايحة فين يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : جايه معاكي
ملك قالت : لا يا رانيا انتي خليكي هنا علشان انتي وراكي شغل وبعدين جدي معايا
الدكتورة رانيا قالت : بس ياملك
ملك قالت : مابسش يا رانيا متقلقش وبعدين ايه ذنب الحالات انها تقعد تستنها يلا بقي
الدكتورة رانيا قالت : طيب بس هاعدي عليكي النهاردة
ملك قالت : طيب سلام
الدكتورة رانيا قالت : مع السلامة
ملك قالت : يلا يا جدي ومشت
وسندها حامد بيه ومشي ومشي وراها ناجي
وخرجوا حامد بيه وملك وناجي من المستشفى
وراح ناجي وفتح باب العربية لملك وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وركب حامد بيه وناجي
حامد بيه قال : اطلع و متروحش على الفيلا
ناجي قال : امال على فين يافندم
حامد بيه قال : اطلع بس وانا هقولك
ناجي قال : حاضر يافندم ومشي
أمام المستشفى الأمل :
وصل يحيي علي المستشفى ونزل من العربية مسرعا ودخل وبينظر لقي الشغالة قاعدة فاراح لها وقال بقلق : الهانم عاملة ايه
الشغالة قالت بقلق : معرفش بس الدكتور بيقول انها معتش بتتكلم
يحيي قال بخضة : ايه
الشغالة قالت بقلق : ايوه هو اللي قال كده
يحيي قال : هو مين اللي جابها لهنا
الشغالة قالت : فيه شاويش جيه الفيلا وكان عاوز الهانم والهانم قابلته وبعدين حصل اللي حصل وانا طلبت الإسعاف وجيه معايا لغاية هنا وبعدين مشي
يحيي قال بقلق : يبقي قالها
الشغالة قالت : قالها ايه
يحيي قال : ان سعد بيه
الشغالة قالت : ماله
يحيي قال : مات
الشغالة قالت بخضة : ايه مات
يحيي قال بحزن : ايوه الشرطة قتلته لما كان عاوز يقتل زاهر العشري
الشغالة قالت وبتبكي : علشان كده الهانم وقعت من طولها مستحملتش الخبر ياعيني الله يكون في عونها
يحيي قال بحزن : ايوه وبينظر لقي الدكتور فاراح له دكتور
الدكتور قال : ايوه
يحيي قال : عاوز اسال حضرتك عن الحالة اللي جات المستشفى من شويه
الدكتور قال : اه ااااه مش اللي جابها الشاويش
يحيي قال : ايوه
الدكتور قال : عندها صدمة وفاقدة النطق مؤقت
يحيي قال : والصدمة دي هلتخف منها يادكتور
الدكتور قال : صعب علشان كانت شديدة عليها واحنا عملنها كل اللي علينها والباقي علي ربنا ادعلها بعد اذنك
يحيي قال : اتفضل وراح للشغالة انا رايح الشركة علشان مش هينفع اسيبها اكتر من كده وهاتي تليفونك
الشغالة قالت : اتفضل
واخذه يحيي منها وسجل رقمه وقال : لو حصل حاجة ابقي كلمني علي الرقم ده اللي انا سجلته ماشي
الشغالة قالت : حاضر
ومشي يحيي من المستشفى وركب عربيته ورايح علي الشركة
في عربية زاهر :
وبينظر خالد لزاهر وقال باستغراب : مالك يا زاهر
زاهر قال : مش عارف
خالد قال : مش عارف ازاي يعني
زاهر قال : حاسس اني مش مرتاح
خالد قال بدهشة : ليه ما كل حاجة بقت كويسة
زاهر قال : ايوه فعلا
خالد قال : امال مش مرتاح ليه
زاهر قال : معرفش ياخالد انا حاسس بكدا ليه
خالد قال باستغراب : غريبه انك حاسس بكده وكل حاجة حوليك الحمد لله كويسة وعدت على خير
زاهر قال : مش عارف انا حاسس ليه كده برغم إن كل حاجة عدت علي خير زي ما انت قولت وبيتصل بعصام
خالد قال : بتعمل ايه
زاهر قال : بتصل بعصام علشان يحصلنها على هناك
خالد قال : طيب
زاهر قال : الووه ايوه يا عصام
عصام قال : ايوه يافندم
زاهر قال : انا رايح علي هناك اهوه ابقي حصلنها
عصام قال : حاضر يافندم هحصلك على هناك
زاهر قال : سلام
عصام قال : مع السلامة
وقفل زاهر الخط وبينظر من شباك العربية وأخذ نفس وقال : أقف هنا ياخالد
خالد قال : ليه
زاهر قال : هجيب حاجة البسها بدل اللي عليا دول أقف
خالد قال : طيب ووقف السيارة
زاهر قال : خليك انت هنا
خالد قال : طيب
ونزل زاهر من العربية ودخل المحل وبينظر علي الملابس اللي في المحل وأخذ تشيرت لونه ابيض وبنطلون جينز اسود وجاكت لونه اسود ودخل يغير هدومه وطلع وراح وأخذ كوتشي ابيض من علي الرف وقلع الجزمة ولبسه وراح لصاحب المحل لوسمحت شنطة
صاحب المحل قال : اتفضل
زاهر قال : شكرا اتفضل الفيزا
وأخذ صاحب المحل الفيزا وأخذ الحساب وقال : اتفضل
زاهر قال : شكرا وخرج زاهر وراح علي العربية وركب وحط الشنطة على الكرسي اللي وراها
ونظر له خالد وقال : كده بقي بقيت زاهر العشري
زاهر قال : ما انا زاهر العشري
خالد قال : لا الأول ماكنتش زاهر العشري خالص
زاهر قال باستغراب : امال كنت ايه
خالد قال : كنت واحد غريب كده زي مايكون اول مرة اشوفه
زاهر قال : طيب اطلع ياظريف لنتاخر
خالد قال : حاضر ومشي
أمام بيت الدكتورة ملك :
ملك قالت : بس أقف هنا
ناجي قال : حاضر ووقف بالعربية
حامد بيه وقال : هو ده بيتك
ملك قالت : ايوه هو ياجدي
ونزل حامد بيه من العربية وراح وفتح الباب من ناحية ملك ومسكها ايدهاونزلت ملك من العربية
حامد بيه قال : استنها هنا ياناجي
ناجي قال : حاضر يافندم
وطلع حامد بيه وملك على السلم
حامد بيه قال : راجعي نفسك ياملك
ملك قالت : انا عارفة ياجدي انك مش عاوزني امشي من عندك بس صدقني معدش ينفع اقعد عندكم بعد اللي حصل وبعدين انا كنت قعدة معاكم على أساس اني ملك اللي انت اعتبرتها حفيدتك واللي انت كنت محتاجلها بس الحقيقة ياجدي انا اللي كنت محتاجلك علشان اقدر ارجع للحياة تاني وانت ياجدي ساعدتني كتير بس دلوقتي معتش ينفع اقعد معاكم علشان الكل هيسال مائة سؤال وسؤال وانا مش هقدر اجاوب علشان معنديش إجابة فلازم ارجع
حامد بيه وقال : طيب ياملك بس الدكتور قال انك لازم ترتاحي وانتي مش معاكي حد هنا علشان يساعدك
ملك قالت : ما تقلقش ياجدي انا هاتصرف وبعدين أنت مش عارف حفيدتك ولا ايه
حامد بيه قال : عرفها وعارف كمان انها عنيدة بس ماكنتش اعرف انها عنيدة بالشكل ده يلا
ملك قالت : يلا
حامد بيه وقال : نهيي شقتكم دي ولا دي
ملك قالت : لا دي
حامد بيه قال : طيب افتحي
ملك قالت : المفتاح مش معايا
حامد بيه وقال : كويس تعالي نرجع
وابتسمت ملك وقالت : استنها ياجدي
حامد بيه وقال : استنها ايه مش بتقولي إن المفتاح مش معاكي
ملك قالت : يمكن مع طنط شريفة جارتنها
حامد بيه وقال باستغراب : وهو هيكون مع جيرانكم ليه
ملك قالت : ماهو يوم ما انقذتك من الحادثة كنت بازور ماما فى المدافن وهي كانت بيتها معايا علشان مانمش لواحدي في الشقة ونزلت من غير ما اقولها تليقها هي قفلت الشقة وخلت المفتاح معها
حامد بيه وقال : اه ااااه
ملك قالت : تعال ياجدي
وراح حامد بيه وملك على شقة جيرانها وشن حامد بيه الجرس وقال : اهوه محدش بيفتح يبقي محدش جوه
ملك قالت : استنها ياجدي انت مشنتش غير مرة واحدة شن مرة تانية
حامد بيه وقال بتنهيد وقال : طيب وشن الجرس
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت بدهشة : ملك
ملك قالت : ازيك ياطنط
شريفة قالت بإبتسامة : الحمد لله ازيك انت وحضنتها
ملك قالت : اه
حامد بيه وقال : براحة هي تعبانه
شريفة قالت بقلق : مالك
ملك قالت : انا كويسة المفتاح معاكي
شريفة قالت : ايوه معايا ثانية واحدة اجبهولك
ملك قالت : طيب
ملك قالت : مش قوتلك ياجدي انه معها
حامد بيه وقال بحزن : طيب
وجاءت شريفة وقالت : اتفضلي
ملك قالت : شكرا
شريفة قالت : إنما انتي كنتي فين المدة دي ومين حضرته
ملك قالت : حضرته حامد بيه العشري
شريفة قالت : تشرفنا إنما مقولتليش انتي كنتي فين
حامد بيه وقال : كانت عندنا
شريفة قالت باستغراب : كانت عندكم
حامد بيه وقال : ايوه أصل انا كنت تعبان وهي بصفتها دكتورة كانت قعدة عندنا لما أخف بس كده
شريفة قالت : حمد لله على السلامة
حامد بيه وقال : الله يسلامك
شريفة قالت : امال مجتيش ليه وطمنتينها
حامد بيه وقال : ما انا قوتلك انا كنت تعبان علشان كده معرفتش تجي
شريفة قالت : طيب
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : علي فكرة انا كنت كل يوم انظف الشقة علشان عارفة انك هتجي في يوم من الأيام
ملك قالت : شكرا
حامد بيه وقال : ابقي خلي بالك عليها علشان هي تعبانة شويه ومحتاجة للراحة انا كنت هخدها عندي في البيت بس هي اللي أصرت انها تجي علي هنا
شريفة قالت : ما تقلقش حضرتك دي زي بنتي وهتبقي في عنيها
حامد بيه وقال : شكرا يلا ياملك
ملك قالت : يلا
شريفة قالت : انا جاية معاكم وقفلت شقتها
أمام شقة ملك :
حامد بيه وقال : هاتي ياملك المفتاح
ملك قالت : اتفضل يا جدي
وفتح حامد بيه الشقة وقال : اتفضلوا
ودخلت ملك وشريفة وقفل حامد بيه الباب وسندت شريفة ملك وقالت : تعالي يا ملك
وقعدة ملك وقالت : شكرا
شريفة قالت : علي ايه يا انتي زي بنتي وقعدة
وقعد حامد بيه وقال : خدي ياملك المفتاح واخدت ملك منه المفتاح
حامد بيه قال : طيب ياملك انا هامشي بقي عاوزه حاجة
ملك قالت : لا يا جدي شكرا
حامد بيه وقال بقلق : خلي بالك منها
شريفة قالت : ما تقلقش حضرتك دي في عنيها
ونظر حامد بيه لملك بحزن وقال : هجيلك علشان اطمن عليكي
ملك قالت : طيب ياجدي هتوحشني وبتبكي
حامد بيه وقال بحزن : وانتي كمان ربنا يصبرني على فراقك بعد ما تعودت عليكي متعيطيش بقي علشان محلفش اني هاقعد معاكي هنا
ملك قالت : لا خلاص ومسحت دموعها
حامد بيه وقال : مع السلامة
ملك قالت بحزن : مع السلامة يا جدي
وفتح حامد بيه باب الشقة ونظر لها بحزن وقفل الباب ونزل وركب العربية وقال : اطلع ياناجي
ناجي قال : مش هنستنها الآنسة ملك
حامد بيه قال بحزن : هي مش جاية اطلع
ناجي قال : علي فين يا فندم
حامد بيه وقال بحزن : على الفيلا
ناجي قال : حاضر ومشي
وبينظر حامد بيه علي البيت بحزن
في دايرة زاهر بيه :
ووقف خالد العربية وقال : وصلنها وبينظر لزاهر لقها حاطت ايده علي قلبه ايه مالك
زاهر قال : مش عارف ياخالد
خالد قال : فيه حاجة بتوجعك
زاهر قال : لا بس
خالد قال باستغراب : بس ايه
زاهر قال : حاسس اني مش مرتاح
خالد قال : تاني يا زاهر نفس الشعور
زاهر قال : معرفش ليه انا بحس كده فيه حاجة غلط
خالد قال : طيب ايه هي
زاهر قال : مش عارف
خالد قال : لو تعبان نروح
زاهر قال : لا لازم اقابلهم ونزل
ونزل خالد وراها من العربية وبينظر عصام لقي زاهر بيه وصل وقال : اهوه زاهر بيه وصل وراح له حمد لله على السلامة يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يسلامك يا عصام
وجوم أهل الدايرة له وقالوا : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه
زاهر قال بصوت مرتفع : الله يسلامكم وانا متشكر اوي على شعوركم ده
عوض قال : متقولش كده يا زاهر بيه يا انت واحد مننا وبعدين أنت النائب بتاعنها واحنا مصدقنها انه يجي واحد زايك قده كلمته يمثلنها
زاهر قال : اطمنوا انا كويس وان شاء الله مش هيحصل حاجة طول ما انتم بتدعولي
وراحت له ست كبيرة وشدته من ايده وقالت : انت فاكرني
زاهر قال : ايوه طبعا ازاي انساكي مش حضرتك اللي بتها كان هايقع
الست الكبيرة قالت : ايوه انا جيت اشوفك بعد ماعرفت انك انضرب عليك نار انت كويس
زاهر قال : اه الحمد لله انا كويس
الست الكبيرة قالت : الحمد لله انك كويس انا لما عرفت خوفت عليك اوي وخطبتك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله كويسة
الست الكبيرة قالت : الحمد لله يارب يحمها ويحمك خلي بالك منها
زاهر قال : حاضر مش عاوزة حاجة
الست الكبيرة قال : سلامتك
زاهر قال بصوت مرتفع : ماتقلقوش الطلبات بتاعتكم عصام عطهالي وانا هشوفها
عوض قال : يعيش زاهر بيه
الناس قالوا : يعيش زاهر بيه
زاهر قال بإبتسامة : سلام عليكم
الناس قالوا : وعليكم السلام
وركب زاهر وخالد العربية ومشوا
في الفيلا العشري :
ونزل حامد بيه من العربية ودخل وعلي وجهه علامات الحزن وشن الجرس وطلعت فتحية من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت بإبتسامة : حمد لله على السلامة يا حامد بيه
حامد بيه قال : الله يسلامك وراح وقعد في الانتريه وقفلت فتحية الباب ودخلت علي المطبخ وقالت : ست خيرية
خيرية قالت : ايوه يافتحية
فتحية قالت : حامد بيه وصل
خيرية قالت : وصل
فتحية قالت : ايوه
خيرية قالت بإبتسامة : حد معها
فتحية قالت : لا هو لواحده
خيرية قالت : طيب وخرجت وبتنظر لقت حامد بيه فى الانتريه فاراحت له حمد لله على السلامة يا حامد بيه
حامد بيه قال : الله يسلامك
خيرية قالت : امال زاهر بيه وخالد بيه فين
حامد بيه وقال : روحوا مشوار وجاين
خيرية قالت : وملك فين امال
وطلع حامد بيه علي غرفته بدون تعليق
خيرية قالت لنفسها باستغراب : هو فيه ايه
في الجنينه :
حمزه الحارس قال : حامد بيه راجع لواحده يعني امال زاهر بيه وخالد بيه والإنسة ملك فين
ناجي قال : زاهر بيه وخالد بيه لما وصلت علي المستشفى لقتهم خارجين باين رايحين مشوار
حمزه الحارس قال : والإنسة ملك معاهم
ناجي قال : لا كانت معانا
حمزه الحارس قال : امال هي فين
ناجي قال : بعد ما مشينها من المستشفى روحنها على بيت ونزل حامد بيه وملك من العربية ودخلوا البيت ده
حمزه الحارس قال : وانت مدخلتش معاهم
ناجي قال : لا حامد بيه طلب مني اني استنهم تحت وبعد شويه نزل حامد بيه من غير الآنسة ملك
حمزه الحارس قال : إزاي يعني
ناجي قال : زي مابقولك كده
حمزه الحارس قال : وبعدين
ناجي قال : مافيش جينا على هنا
حمزه الحارس قال باستغراب : يعني ايه الكلام ده
ناجي قال : مش عارف حتى انا استغربت وسألته قبل مانمشي وقولته احنا مش هنستنها الآنسة ملك قالي لا اطلع
حمزه الحارس قال : مايكونش لهم قرايب في البيت ده وسبها عندهم كذا يوم
ناجي قال : لا مفتكرش وبعدين يسبها ازاي وهي تعبانه كده عندهم لا طبعا
حمزه الحارس قال : امال ايه
ناجي قال : افتكرت في حاجة حصلت في المستشفى غريبة
حمزه الحارس قال بدهشة : ايه هي
ناجي قال : وانا بساب في الرسبشن عن غرفة ملك الموظف اللي في الرسبشن قالي انها دكتورة
حمزه الحارس قال باستغراب : هي مين اللي دكتورة
ناجي قال : ملك ياحمزه دكتورة
حمزه الحارس قال بدهشة : دكتورة ازاي
ناجي قال : زي الناس هتبقي دكتورة ازاي يعني
حمزه الحارس قال : يعني في يوم وليلة بقت دكتورة
ناجي قال : لا طبعا وانا أستغربت زيك كده وسألت حامد بيه
حمزه الحارس قال : وقالك ايه
ناجي قال : قولي انها دكتورة
حمزه الحارس قال بدهشة : وهو كمان عارف انها دكتورة
ناجي قال : مش عارف وبينظر لقي زاهر بيه وخالد بيه داخلين من البوابة واسكوت بقي علشان زاهر بيه وخالد بيه وصلوا
ونظر لهم حمزه الحارس قال : طيب
ونزلوا زاهر وخالد من العربية وبشن خالد الجرس وطلعت فتحية من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت : الحمد لله على السلامة
خالد قال : الله يسلامك يا فتحية ودخل ودخل زاهر وراها
وبينظر خالد لقي خيرية قعدة في الانتريه وراح لها وقال : ازيك يا داده
وقامت خيرية قالت : ازيك ياخالد بيه عامل ايه
خالد قال : الحمد لله يادادة اقعدي
خيرية قالت : بس
خالد قال : مابسش اقعدي يادادة ياانتي وحشتني اوي اليومين اللي فاتوا دول
وقعدة خيرية قالت : والدليل انك اتصلت بي صح وانا كل ما اتصل بك زاهر بيه هو اللي يرد عليه
خالد قال : معلشي يا داده احنا كنا مشغولين اوي
وقعد زاهر قال : إزيك يادادة
خيرية قالت : ايه اللي عمل في وشك كده
زاهر قال : دي حكاية طويلة ابقي اقولك عليها بعدين جدي وصل
خيرية قالت : ايوه وفي غرفتة امال فين ملك
زاهر قال باستغراب : فين يعني ايه ماهي جات مع جدي
خيرية قالت : لا مجاتش يا انا قولت انها معاكم
زاهر قال بدهشة : مجاتشي
خالد قال باستغراب : مجاتشي ازاي وجدي قال إنه هيجبها ويجي
خيرية قالت : انا حتى لما سألت حامد بيه عليها مردش عليه وطلع علي غرفته
زاهر قال بدهشة : إزاي ده وطلع
خيرية قالت باستغراب: هو فيه ايه
خالد قال : بعدين هقولك علي كل حاجة وطلع وراها زاهر
وراح زاهر علي غرفة جده وخبط علي الباب ودخل وبينظر في الغرفة ملقش حد وقال : جدي
وسمعه جده وهو في الحمام وقال : ايوه يا زاهر
ودخل خالد الغرفة وبينظر وقال : امال جدي فين
زاهر قال : في الحمام
وطلع جدهم وبينشف وشه وقال : انتم جايتم عملتم ايه
زاهر قال بقلق : فين ملك ياجدي
ونظر له جده وقال بإبتسامة: فين يعني ايه
خالد قال بقلق : دادة قالتلنها انها مجتش معاك صح الكلام ده
جده قال : ايوه فعلا هي مجاتش معايا
زاهر قال بقلق : إزاي وحضرتك كنت معها في المستشفى وقولت انك هتجبها وتجي
جده قال : لا يا زاهر انا قولت هروحها
زاهر قال باستغراب : يعني ايه ياجدي
جده قال : يعني روحتها
خالد قال بدهشة : روحتها ازاي وهي مجتش معاك ياجدي
جده قال : انا فعلا روحتها بس مش هنا
زاهر قال بدهشة : تقصد ايه ياجدي
جده قال : أقصد ان ملك رواحت على بيتها
زاهر وخالد قالوا بدهشة : بيتها
جدهم وقال : هي قالتلي انها عاوزها ترجع بيتها فروحتها
زاهر قال بغضب : وانت ازاي ياجدي توفقها على كده
جده قال بإبتسامة خفيفة : يعني اعملها ايه واحدة وعاوزها ترجع على بيتها احبسها يعني
زاهر قال بنرفزه : ايوه تحبسها اذا لازم الأمر
جده قال : مقدرش اعمل كده معها بعد اللي هي عملته وبعدين مش من حقي اني احبسها
خالد قال بحزن : بس ياجدي هي تعبانة والدكتور طلب منها انها ترتاح
جده قال : ما تخفش في حد هيساعدها هناك
زاهر قال بعصبية : انا مش فاهم انت ازاي توافقها : سبحان الله يا أخي مش انت اللي ماكنتش طايق قعدتها هنا وكنت عاوز تمشيها انهاردة قبل بكرة مضايق من ايه دلوقتي اهي مشت
زاهر قال بغضب : انا مضايق علشان ازاي تمشي من غير ما تقول لحد
جده قال : ما هي قالتي انها عاوزها ترجع على بيتها
خالد قال بحزن : طيب هي مقلتلنش ليه
جده قال : ما هي طلبت مني اني اوعدها اني مقلش لحد
زاهر قال بعصبية : بقي كده يعني هي اللي طلبت كده تمام وخرج من الغرفة وراح علي غرفته
خالد قال : وبيتها ده فين ياجدي
جده قال : ليه انت هتروحلها
خالد قال : اه
جده قال : ناجي عارفه خدوا معاك وهو هيوصلك
خالد قال بحزن : طيب وخرج وراح ودخل علي زاهر زاهر
ونظر له زاهر بغضب
خالد قال : انا رايح لملك تجي معايا
زاهر قال بغضب : لا يا خالد مش هي اللي عاوزها كده وطلبت من جدي انه هو ميقلناش يبقي خلاص انا مش هروح لحد
خالد قال : اكيد اللي هي عملته ده عندها بسبب ليه
زاهر قال بغضب : اي كان السبب اللي خلها تعمل كده برده كان لازم تقول انها ماشيها
خالد قال : يازاهر
زاهر قال بعصبية : خلاص ياخالد سبني دلوقتي
خالد قال : طيب ومشي ونزل
خيرية قالت : رايح فين
خالد قال : رايح لملك
خيرية قالت : رايحلها فين
خالد قال : ما هي رجعت بيتها يادادة
خيرية قالت باستغراب : رجعت بيتها
خالد قال : ايوه
خيرية قالت : ليه هي رجعتلها الذاكرة
خالد قال : معرفش يادادة ومشي وراح عندها العربية ناجي
وراح له ناجي وقال : ايوه يا خالد بيه
خالد قال : تعرف المكان اللي وصلت عليه ملك وحامد بيه قبل ماتجوا على هنا
ناجي قال : ايوه
خالد قال : طيب امسك المفاتيح ووديني هناك
ناجي قال : حاضر وركب العربية
في غرفة حامد بيه :
حامد بيه وقال لنفسه بإبتسامة : تصرفك ده يازاهر يأكد انك بتحب ملك وزعلان علشان مشت بس هتعرف امتا انك بتحبها مش عارف بس خطوة ملك دي اللي عملتها من غير ما تقصد يمكن تخليه يعترف انه بيحبها والخوف انها تجي بالعكس ازاي يعني أنه يعاند وزاهر شخص عنيد يا لوحصل ده هاتبقي مشكلة بس معتقدش انه يحصل علشان زاهر مش بيجي بالغصب وانت عارف كده كويس ايوه صح بس برده هو حبها والحب ده هو اللي هيتغلب على عناده ياريت يحصل كده وميحصلش العكس يارب وخرج من غرفته وراح علي غرفة زاهر وخبط علي الباب ودخل وبينظر هو راح فين ونظر لقها في البلكونه وراح له ايه يازاهر واقف كده ليه زاهر قال بضيق : مافيش يا جدي حضرتك عاوز حاجة
جده قال : لا مافيش مش هتاكل
زاهر قال بضيق : لا ماليش نفس
جده قال : بس ده مش كويس علشانك انت لسه تعبان ولازم تأكل علشان صحتك
زاهر قال بضيق : لما هاجوع ابقي أكل
جده قال : طيب هو خالد مقلقكش انه راح لملك
زاهر قال بنرفزه : لوسمحت ياجدي انا عاوز ارتاح شويه
جده قال : طيب ارتاح انت تعبت كتير وخرج إظهار هاتجي بالعكس ولا ايه ربنا يستر ونزل
زاهر قال لنفسه بغضب : انا مضايق كده ليه علشان راحت طيب ما كنت عاوز انها تروح من هنا ايه اللي مضايقني اوي كده المفروض أكون فرحان علشان راحت مش مضايق كده وهو ايه اللي بيحصل معايا انا معتش فاهم حاجة ليه حاسس إن فيه حاجة مهمة راحت مني برغم إن مافيش حاجة راحت أمال أنا ليه حاسس بكده انا معتش فاهم حاجة وخرج من البلكونه وقلع الجاكت ورمها على السرير وقلع الكوتشي ودخل الحمام وفتح الدش وحط نفسه تحته بهدومه وبيتذكر ملك
في الانتريه :
حطت حامد بيه ايده علي راسه
وجاءت خيرية وقالت : هو فيه ايه يا حامد بيه
ونظر لها حامد بيه وقال باستغراب : فيه ايه فى ايه
خيرية قالت : ملك صحيح رجعت بيتها
حامد بيه وقال بتنهيد : ايوه
خيرية قالت بدهشة : يعني هي رجعتها الذاكرة ياحامد بيه
حامد بيه قال : هي أساس ماكنتش فاقدة الذاكرة
خيرية قالت باستغراب : ماكنتش فاقدة الذاكرة
حامد بيه وقال : ايوه
خيرية قالت بدهشة : امال هي قالت كده ليه لما خالد بيه سألها
حامد بيه وقال : مش وقته ياخيريه روحي اعمللي قهوة دماغى حاسس انه هينفجر
خيرية قالت بدهشة : بس حضرتك كنت بطلت شرب القهوة علشان بتسهرك
حامد بيه وقال : هشربها تاني فيها حاجة دي اتفضلي
خيرية قالت : بس ياحامد بيه
حامد بيه قال بنرفزه : مابسش اتفضلي روحي اعمللي القهوة
خيرية قالت : حاضر عاوزها ايه
حامد بيه قال : سادة
خيرية قالت باستغراب : حاضر ومشت هو ايه اللي بيحصل ملك أمال هى مش فاقدة الذاكرة ليه قالت إنها فاقدة انا معتش فاهمة حاجة ودخلت علي المطبخ
أمام بيت ملك :
ووقف ناجي العربية
خالد قال : وقفت ليه
ناجي قال : احنا وصلنها
خالد قال باستغراب : وصلنها
ناجي قال : ايوه يافندم
ونظر خالد من شباك العربية على البيت وقال باستغراب : هو ده البيت
ناجي قال : ايوه يا خالد بيه
خالد قال بدهشة : انت متأكد ان ده البيت
ناجي قال : ايوه هو البيت
خالد قال : طيب ونزل من العربية
ناجي قال : اجي مع حضرتك
خالد قال : لا استني هنا
ناجي قال : طيب
ودخل خالد علي البيت وطلع ووقف أمام شقة ملك وقال لنفسه بحيرة : يا تري انهيي شقة ملك انا نسيت أسأله هما طلعوا أي شقة وبعدين بقي لسه هنزل تاني
وطالع سامي على السلم وبينظر لقي واحد واقف وقال : عاوز مين ياحضرة
ونظر خالد بيه وقال : عاوز شقة الدكتورة ملك
سامي قال : هي دي وشاوره عليها
خالد قال : شكرا
سامي قال : بس هي مش موجودة
خالد قال : لا هي موجودة جدي لسه موصلها علي هنا وشن الجرس
سامي قال باستغراب : موجودة
وراحت شريفة وفتحت الباب
خالد قال : لو سمحتي الدكتورة ملك موجودة
شريفة قالت : ايوه مين حضرتك
خالد قال : انا خالد العشري
شريفة قالت : طيب اتفضل
خالد قال : شكرا ودخل
سامي قال : شريفة
شريفة قالت : انت جيت
سامي قال باستغراب : بتعملي ايه عندك
شريفة قالت : قعدة مع ملك
سامي قال : هي ملك جات
شريفة قالت : ايوه تعال
ودخل سامي وقال : جيت امتا
وقفلت شريفة الباب وقالت : جيت من شويه اتفضل لما اديلها خير
خالد قال : طيب وقعد
وقعد سامي وحط الشنطة اللي معها وبينظر لخالد وقال : هو حضرتك مين
خالد قال : خالد العشري
سامي قال : اهلا وسهلا
خالد قال : اهلا بك
فى غرفة ملك :
شريفة قالت : خالد العشري بره ياملك وعاوز يقابلك
ملك قالت : خليها يتفضل ياطنط
شريفة قالت : حاضر بس هو مين خالد ده
ملك قالت : هقولك بعدين بس خليها يجي
شريفة قالت بدهشة : طيب وخرجت وراحت لخالد اتفضل
وقام خالد وقال : شكرا بعد اذنك
سامي قال : اتفضل
ومشي خالد مع شريفة ورحوا علي غرفة ملك
شريفة قالت : اتفضل
ودخل خالد الغرفة وبينظر لملك وقال : كده ياملك
ملك قالت : طيب اتفضل الأول
وبتنظر شريفة لهم باستغراب
خالد قال بضيق : انا مش جاي اقعد يلا قومي معايا يلا
ملك قالت باستغراب : علي فين يا خالد
خالد قال : علي الفيلا يلا
ملك قالت : اقعد بس ياخالد
خالد قال بضيق : لا يا ملك قومي معايا
ملك قالت : علشان خاطري اقعد
ونظر لها خالد وقال بضيق : طيب وقعد أمامها على السرير ليه عملتي كده
ملك قالت : كان لازم اعمل كده
خالد قال : ليه
ملك قالت : تشرب ايه الأول
خالد قال : مش عاوز حاجة
ملك قالت : طنط ممكن تعملي عصير ليمون
شريفة قالت : حاضر ونظرة لهم وخرجت
خالد قال : تقدري تقوللي عملتي كده ليه
ملك قالت : كان لازم ياخالد امشي بعد اللي حصل
خالد قال : هو ايه اللى حصل يعني
ملك قالت : يعني مش عارف
خالد قال : لا مش عارفة
ملك قالت : بعد ما انتم عرفتم انا مين ماكنش ينفع اقعد معاكم
خالد قال : ليه يعني هو ايه اللي اتغير عن الأول
ملك قالت : يعني مش عارف
خالد قال : لا قوللي
ملك قالت : اللي اتغير اللي انا دلوقتي الدكتورة ملك مش ملك اللي كانت قعدة عندكم علشان كده كان لازم أمشي
خالد قال : انتي ملك وهاتفضلي ملك انا ميهمنيش كل اللي حصل يلا قومي معايا وقام
ملك قالت : اقعد بس ياخالد
خالد قال : وبعدين انتي ازاي تمشي من غير ما تقوللي احنا مش أخوات في اخت تعمل كده مع اخوها
ملك قالت : ما انا لو كنت قوتلك ماكنتش هاتوافق اني امشي وكنت هاتمنعني
خالد قال : ايوه كنت هامنعك علشان انتي بقتي واحدة من العيلة ياملك انتي ليه مش قدرها تفهمي كده احنا حبنكي كملك يعني ميهمنيش انتي دكتورة ولا لا
ملك قالت : بس انا يهمني ياخالد علشان كده انا مشيت وجدي فهم ده علشان كده ساعدني وبعدين انا هفضل اختك ولو عاوز تشوفني تعال في أي وقت زي ما جيت دلوقتي يعني مش هيتغير حاجة
خالد قال بدهشة : يعني مش هترجعي معايا
ملك قالت : مش هينفع ياخالد صدقني الوضع اتغير دلوقتي
خالد قال : وضع ايه اللي اتغير ياملك
ملك قالت : اللي انا بقيت الدكتورة ملك مش ملك والدكتورة ملك لازم ترجع لحياتها ياخالد
خالد قال : يبقي خلاص اقعد معاكي هنا بدل انتي مصره انك مترجعيش معايا
ملك قالت : مش هينفع ياخالد
خالد قال : ليه بقي
ملك قالت : علشان انا قعدة هنا لواحدي
خالد قال : يبقي خلاص ارجعي معايا
ملك قالت : ياخالد علشان خاطري متصعبهاش عليها انت مش عارف كان قده ايه صعب عليا اني اخد القرار ده وبعدين أنت مش يهمك راحتي
خالد قال : ايوه طبعا
ملك قالت : طيب خلاص سبني براحتي لو عاوز تشوفني تعال
خالد قال : طيب ياملك انا مش هضايقق اكتر من كده
ملك قالت : انت زعلت
خالد قال : طبعا زعلت بس انا يمهني انك تكوني مرتاحة وانا هجي كل يوم علشان اشوفك
ملك قالت : طيب
وطلعت شريفة ومعها العصير من المطبخ وراح علي غرفة ملك
ونظر لها زوجها سامي وقال : شريفة وراح لها هو مين اللي جوه ده
شريفة قالت : معرفش حتى انا سألت ملك وهي قالتلي بعدين
سامي قال : وهي كانت فين كل الأيام اللي فاتت دي
شريفة قالت : كانت قاعد عن راجل كبير علشان كان تعبان وهي اللي كانت بتعلاجه وهو اللي جابها لغاية هنا
سامي قال : ومين الرجل ده
شريفة قالت : اسمه وبتذكر اه حامد العشري
سامي قال : يمكن اللي جوه ده قريبه علشان اسمه خالد العشري
شريفة قالت : ايوه صح يمكن يكون حفيده وجاي يطمن علي ملك
سامي قال : بس ملك مجاتش تقول لينا ليه انها قاعدة عند الرجل ده
شريفة قالت : علشان الرجل كان تعبان اوي واسبني بقي أدخل العصير للرجل اللي جوه وراحت علي غرفة ملك ودخلت اتفضل العصير
خالد قال : لا مافيش داعي انا ماشي وقام
ملك قالت : اشربه برده ياخالد علشان يهدي اعصابك شويه
خالد قال : طيب ياستي واخده وشرب حبة منه كفايه كده وحط الكوباية على الصنية اللي مسكها شريفة مش عاوزها حاجة
ملك قالت : لا شكرا ابقي سلاملي على جدي وكل اللي في الفيلا
خالد قال : طيب
ملك قالت : ابقي خلي بالك من جدي ومواعيد الأدوية بتاعته
خالد قال : طيب ياملك انا هاجيلك كل يوم
ملك قالت : طيب بقولك هو عامل ايه دلوقتي
خالد قال باستغراب : هو مين ده زاهر
ملك قالت : ايوه لسه تعبان
خالد قال : مش عارف ان كان تعبان ولا لا كل اللي اقدر اقولهولك انه مضايق اوي علشان انتي مشيتي
ملك قالت باستغراب : غريبة مش هو كان عاوز كده
خالد قال : مش عارف ياملك انا معتش فاهم حاجة
وسرحت ملك بتفكيرها
خالد قال : طيب ياملك انا ماشي سلام
ملك قالت : ها مع السلامة
خرج خالد من الغرفة
سامي قال : مع السلامة يا خالد بيه
خالد قال : انا متشرفتش بحضرتك
سامي قال : انا سامي جار ملك
خالد قال : طيب تشرفنا وفتح الباب وخرج ونزل وركب العربية اطلع ياناجي
ناجي قال : علي فين يا فندم
خالد قال : على الفيلا
ناجي قال : حاضر مشي هي الآنسة ملك كويسة
خالد قال : اه كويسة
ناجي قال : امال منزلتش مع حضرتك ليه
خالد قال : مافيش وكافي كلام بقي وخلي بالك من الطريق
ناجي قال : حاضر و ساكت
في فيلا العشري :
في الانتريه :
وجاءت فتحية بالقهوة وقالت : القهوة يافندم
حامد بيه قال : حطيها عندك
فتحية قالت : حاضر وحطتها على الترابيزة حضرتك تأمر بحاجة تانية يافندم
حامد بيه قال : لا روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
ونزل زاهر من غرفته
ونظر له جده وقال : زاهر زاهر
ونظر له زاهر وراح وقال : ايوه يا جدي
جده قال : انت رايح فين
زاهر قال : رايح علي الشركة
جده قال باستغراب : انت كويس
زاهر قال : اه كويس ليه
جده قال بدهشة : مافيش حبيت اطمن عليك مش اكتر
زاهر قال : طيب ياجدي عاوز حاجة
جده قال : بلاش تروح الشركة انهاردة انت لسه تعبان
زاهر قال : لا يا جدي انا كويس متقلقش ونظر للقهوة ايه ده يا جدي انت رجعت تشرب قهوة تاني
جده قال : ايوه
زاهر قال : بس هي مش هتخليك تنام
جده قال : ايوه أصل حاسس اني دماغي هينفجر
زاهر قال : ليه مالك
جده قال : متقلقش انا كويس
زاهر قال : اكيد ياجدي ولا اتصل بل الدكتور
جده قال : لا مافيش داعي انا كويس
زاهر قال : يبقي بالها قهوة يادادة
جده قال : هو فنجان واحدة بس يازاهر
زاهر قال : لا يا جدي مش انت دايما اللي بتقولي اني أخلي بالي من صحتي
جده قال : ايوه بس
زاهر قال : مابسش عاوزني اسمع كلامك ازاي وانت مش بتسمع كلام حد يا دادة
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : لو سمحتي ياداده شيلي القهوة دي وهاتي عصير ليمون
خيرية قالت : حاضر وشالتها ومشت
زاهر قال : عاوز حاجة ياجدي
جده قال : مش هتاكل معانا
زاهر قال : لا يا جدي ماليش نفس سلام
جده قال : مع السلامة
جده قال لنفسه : انا عارف إنك مش كويس يازاهر وبتظاهر بكده طول عمرك وانت تبقي زعلان وتقول انك كويس ولا اكن حصل حاجة
ووصل خالد علي الفيلا ودخل خالد وبينظر لقي جده في الانتريه وراح له وقعد
جده قال : عملت ايه شوفت ملك
خالد قال : ايوه شوفتها
جده قال : وهي كويسة
خالد قال : اه الحمد لله كويسة
جده قال : امال مالك
خالد قال : حولت اقنعها انها ترجع معايا بس هي مرضتش
جده قال : خليها على راحتها ياخالد
خالد قال باستغراب : انا مش عارف أنت هادي كده ازاي ياجدي ياانتي المفروض انك اول واحد فينا ترفض ان ملك ترجع على بيتها
جده قال : ليه يعني
خالد قال بدهشة : بتسالني ليه ياجدي هو انا مش عارف أنت قده ايه بتحبها ياانت ماكنتش بتخلي حد يقول بس كلمة تزعلها يبقى معني هدوءك ده ايه انا مش عارف
جده قال : انا حاولت أقنعها انها ماترجعش علي بيتها بس كانت مصره يبقي خلاص هاضايقها ليه وهي تعبانة
خالد قال : لا اكيد فيه حاجة تانية علشان كده وافقت إن ملك ترجع على بيتها
جده قال : ايه اللي خالك تقول كده
خالد قال : علشان انت كنت مستحيل توافق على رجوع ملك بيتها كده بسهولة فيه ايه يا جدي
جده قال : مافيش حاجة ياخالد بقولك ايه هتاكل معايا ولا هتحصل زاهر علي الشركة
خالد قال باستغراب : هو زاهر راح على الشركة
جده قال : ايوه راح
خالد قال : وازاي تسيبه ياجدي يروح علي الشركة وهو تعبان بشكل ده
جده قال : حاولت اقنعه بس هو عنيد ومصر يروح علشان يشوف الشغل عامل ازاي
خالد قال : طيب ياجدي انا هطلع اغير هدومي ونزل اروح الشركة وقام
جده قال : طيب ايوه صحيح هو فرح رأفت امتا الاسبوع الجاي
خالد قال : معرفش
جده قال : هو مقلكش
خالد قال : لا بس هو بعت دعوة
جده قال : وهي فين
خالد قال : مع داده خيرية يا داده
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا خالد بيه
خالد قال : مش رأفت عطاكي دعوة فرحه
خيرية قالت : ايوه
خالد قال : طيب لو سمحتي يادادة هاتيها
خيرية قالت : حاضر ومشت
وجاءت فتحية بالليمون وقالت : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : طيب خليه عندك وروحي انتي
فتحية قالت : حاضر وحطته ومشت
وقعد خالد وقال : انا مش قادر افهم إللي حصل وأخذ كوباية الليمون وشربها وحط الكوباية علي الترابيزة
جده قال : علي فاكرة الكوباية دي كانت علىشانى
خالد قال : معلشي يا جدي مخدتش بالي انا مش عارف مالي النهاردة
جده قال : مالك مانتي كويس اهوه
خالد قال : كويس ايه ياجدي بعد اللي حصل ده ابقي كويس ازاي بس ياحتي الكوباية دي مش هتعمل حاجة
جده قال : اخليهم يعملوا واحدة تانية
خالد قال : لا يا جدي مالهوش لازمها العصير اللي ملك كانت عملتهولي هو اللي بيهدي اعصابي انا مش عارف مين اللي هيعمل العصير ده بعد ما هي معتش موجود
جده قال باستغراب : هي عملت عصير قبل كده
خالد قال : ايوه يا جدي شربته ونمت من هنا زي ما يكون فيه سحر وحتى زاهر شرب منه
جده قال : وزاهر كمان شرب منه
خالد قال : ايوه ما هو كمان كان مضايق احنا كلنا دلوقتي مضيقين ومحتاجين العصير ده بس هي فين اللي هاتعمله
جده قال : تبقي تروحلها وتعملهولك هناك وتجيبه وانت جاي
خالد قال : فكرة حلوة ياجدي أيوه صحيح هي بتسال عليك وبتقولك تاخد الأدوية بتاعتك في مواعيدها
جده قال : الله يسلمها ماجبتش سيرة حتى تاني
خالد قال : لا جابت
جده قال : مين
خالد قال : بتسلام علي كل اللي في الفيلا
جده قال : بس مسالتش على حد
خالد قال باستغراب : حد زي مين
جده قال : زاهر
خالد قال : لا جابت
جده قال : انت اللي جبت سيرته الأول ولا هي اللي جابتها
خالد قال : لا هي اللي جابتها
جده قال بإبتسامة : قالتلك ايه
خالد قال : مافيش يا جدي
جده قال : مافيش ازاي اكيد قالتلك حاجة عنه
خالد قال : ماقلتش غير أني اخد بالي منه علشان هو لسه تعبان بس كده
جده قال : بس كده
خالد قال : ايوه
جده قال : مقلتش حاجة تانية
خالد قال : لا
جده قال : انت قولتها علي اللي عمله زاهر لما عرف انها مشت
خالد قال : ايوه
جده قال : وقالت ايه
خالد قال : استغربت انه مضايق علشان هو كان عاوزها تمشي من الفيلا
جده قال : ومقلتش حاجة تانية
خالد قال : لا يا جدي هو فيه ايه وقام
جده قال : مافيش
وجاءت خيرية وقالت : اهي الدعوة
واخذها خالد منها وقال : امسك يا جدي شوف امتا اعقبال ما اروح اغير هدومي
جده قال : طيب
خيرية قالت : طيب مجبتش ملك معاك ليه
خالد قال : مش راضية يادادة حاولت معاها بس هي عنيدة
خيرية قالت : ليه كده
خالد قال : انا هاطلع اغير
خيرية قالت : طيب احضرلك الغداء
خالد قال : لا يادادة انا هروح علي الشركة
خيرية قالت : طيب مشت
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
شريفة قالت بدهشة : إنما مين خالد ده ياملك
ملك قالت : ده حفيد حامد بيه العشري اللي وصلني لغاية هنا
شريفة قالت : انا قولت كده برده و معندش اللي هو
ملك قالت : لا عنده واحد تاني إنما ليه بتسالي
شريفة قالت : لا مافيش اصلهم شكلهم بيحبوكي اوي علشان يجولك لغاية هنا
ملك قالت : اه هما ناس طيبين ياطنط
شريفة قالت : طيب انا هروح اغسل الكوباية عاوزها حاجة
ملك قالت : لا شكرا انا هنام شويه
شريفة قالت : طيب وخرجت
سامي قال : ادخلي قولها اني عاوز أسلم عليها
شريفة قالت : لا هي نامت علشان تعبانه
سامي قال : ليه مالها
شريفة قالت : معرفش بس الرجل اللي جابها لغاية هنا اللي اسمه حامد العشري هو إللي قال كده علشان أخلي بالي منها
سامي قال : طيب خليكي معها انهاردة
شريفة قالت : وطيب وانا عملك الأكل في المطبخ ماشي
سامي قال : طيب وفتح الباب وخرج وراح علي شقته
ودخلت شريفة المطبخ
في غرفة ملك :
ملك قالت لنفسها باستغراب : انا مالي مش مرتاحة ليه من ساعة ماعرفت من خالد اني زاهر مضايق وانا مش عارفة مش مرتاحة ليه ايه اللي بيحصل معايا ليه حاسة كده وبعدين هو مضايق من ايه مش هو اللي كان عاوزنى أمشي من الفيلا يبقي هو زعلان ليه دلوقتي ممكن يكون مش زعلان اني مشيت من الفيلا ايوه اكيد زعلان علشان حاجة تانية انا أساس مهموش اذا كنت قاعدة أو مشيت يبقى هيزعل ليه هو كده وخالد اللي فهم غلط بس انا ليه مضايقة وحاسة اني مخنوقة انا معتش فاهمة حاجة وايه اللي بيحصل معايا ده وغمضت عينها وبتذكر زاهر ونامت
في عربية زاهر :
وبيتذكر زاهر ملك وهو سايق وقال لنفسه بضيق : إزاي تروح كده من غير ما تقولي وضرب بايده على الدركسيون وبيقولك ليه هو انت تبقلها ايه ولا حاجة ازاي بقي هي مش خطبتي ايه يازاهر انت نسيت انها كانت خطوبة قدام الناس بس يعني مش حقيقي يعني هي مش خطبتك بجد مش انت اللي قولت كده انها خطبتك قدام الناس بس حتى لو كده هي ماكنتش قعدة معانا ولازم تقولي انها مشيها زاهر هي قالت قبل كده انها قعدة مع جدي مش معاك وهي قالت لجدي حتى لو كده كان لازم تقول انها ماشيه هو انت مضايق كده ليه يهمنى في ايه مشت ولا قعدة مش عارف ياتري ايه اللي بحصلي ده وبفكر فيها اوي كده ليه لا انا معتش هفكر فيه لا ووقف السيارة ونزل ايه يابشمهندس
المهندس محمد قال : حمد لله على السلامة يا فندم
زاهر قال : الله يسلامك
المهندس محمد قال : انا عرفت بلي حصل لحضرتك بس متأخر فأنا اسف علشان مجتش لحضرتك علشان اطمن عليك
زاهر قال : لا ولا يهمك انا كويس وهبقي كويس اكتر لما نخلص المشروع ده
المهندس محمد قال : ان شاء الله يا فندم هانت
زاهر قال : طيب مش عاوز حاجة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال : طيب انا في الشركة لواحتاجت حاجة
المهندس محمد قال : حاضر يافندم
زاهر قال : سلام
المهندس محمد قال : مع السلامة يا فندم
وراح زاهر وركب العربية ورايح علي الشركة
في فيلا العشري :
نزل خالد من غرفته وقال : عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا وخلي بالك على زاهر
خالد قال : ما تقلقش ياجدي هاخد بالي منه
جده قال : وحاول تخليه يأكل حاجة علشان هو تعبان ولازم يأكل
خالد قال : طيب انت مقولتلهوش ليه يأكل قبل مايمشي
جده قال : قولته بس هو عنيد مرضاش
خالد قال : يبقي هسيمع كلامي انا
جده قال : اهوه حاول يمكن يسمع ويأكل حاجة
خالد قال : طيب سلام
جده قال : مع السلامة
في المستشفى :
في مكتب الدكتورة رانيا :
الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : نسيت أسأل ملك علي عنوان الفيلا هروحلها ازاي دلوقتي وبتفكر ايوه تليفون خالد معايا اتصل بي واعرف هما ساكنين فين لا اتصل بملك احسن وهي هتقولي وبتتصل بملك مش بترد ليه اتصل بها تاني برده مش بترد خلاص بقي اتصل بخالد وطلعت الكارت بتاعه وكتبت رقمه على تليفونها وبيتصل بي
في عربية خالد :
وبيتذكر خالد رانيا وقال لنفسه بتفكير : يا تري هتصل بيا ولا قالت كده وخلاص ورنها تليفونه وطلعه من جيبه الووه
الدكتورة رانيا قالت : الووه
خالد قال باستغراب : اهلا يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : عرفت ازاي اني انا
خالد قال : أصل كنت لسه بفكر فيكي
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : بتفكر فيها
خالد قال بإرتباك : أقصد يعني علشان اشكرك على اللي عملتيه مع ملك في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : تشكرني على ايه دي صديقتي وده أقل حاجة اعملها معها
خالد قال : بس كويس أنك اتصلت بي ايه العربية عملتها وعطلت
الدكتورة رانيا قالت : لا العربية كويسه بس انا اتصلت بك علشان اخد منك العنوان بتاعكم واستاذنك اني اجي اشوف ملك
خالد قال : تستاءني ايه البيت بيتك تجي في أي وقت
الدكتورة رانيا قالت : شكرا العنوان
خالد قال : بس ملك مش عندنا
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : مش عندكم ازاي
خالد قال : زي ما بقولك كده
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : امال فين
خالد قال : رجعت على بيتها
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : وانا عاوز منك خدمة ممكن
الدكتورة رانيا قالت : ايوه طبعا اتفضل
خالد قال : انك تحاولي تقنعيها انها ترجع تاني الفيلا
الدكتورة رانيا قالت : ليه هي رافضه انها ترجع
خالد قال : ايوه وانا حاولت معها بس هي مش راضيها
الدكتورة رانيا قالت : معقول رافضه ترجع معاك
خالد قال ايوه
الدكتورة رانيا قالت : هو حد زعلها
خالد قال : لا طبعا ياهي طلعت من المستشفى على بيتها
الدكتورة رانيا قالت : طيب انا هاحاول أتكلم معها
خالد قال : شكرا
الدكتورة رانيا قالت : متشكرنيش على حاجة تاني
خالد قال : ليه
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة بس متشكرنيش وخلاص
خالد قال : طيب وا?

الجزء الثاني

الدكتورة رانيا قالت : متشكرنيش على حاجة تاني
خالد قال : ليه
الدكتورة رانيا قالت : مش عارفة بس متشكرنيش وخلاص
خالد قال : طيب وابقي كلمني علشان تقوللي هي قالتلك ايه ماشي
الدكتورة رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
أمام شركة العشري :
وصل زاهر علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة ورايح علي مكتبه ونظروا له الموظفين ورحوا له وقالوا : حمد لله على السلامة يا فندم
زاهر قال : الله يسلامكم
الموظف قال : حضرتك كويس يافندم
زاهر قال : اه الحمد لله اتفضلوا على مكتبكم وانا متشكر اوي على مشاعركم دي اتفضلوا ومشوا الموظفين
وراح زاهر بيه علي مكتبه
ونظرة له ياسمين السكرتارية وقالت : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يسلامك ودخل مكتبه وقعد وقام وبينظر من الشباك المكتب
أمام الشركة :
وصل خالد بيه علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح الي مكتبه ياسمين زاهر بيه معها حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
خالد قال : طيب ودخل ايه يازاهر
وبينظر زاهر وراها قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : ايه اللي نزلك الشغل وانت تعبان وقعد
وبينظر زاهر من الشباك وقال : لا انا بقيت كويس
خالد قال : كويس ايه يا انت لسه طالع من المستشفى كنت ارتاح وانا هنا هاشوف الشغل
زاهر قال : لا متقلقش انا كويس
خالد قال : بس برده كان لازم ترتاح على الأقل انهاردة
زاهر قال بضيق: لا يا خالد انا كويس متخافش
خالد قال : طيب وقام ومشي ووقف زاهر
زاهر قال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : انت متأكد انك كويس
زاهر قال بضيق : اه متأكد خلص هتقعد تسأل كام مرة اني كويس وهقولك اني كويس
خالد قال : انا بسالك علشان انت مزعلتليش اني دخلت عليك من غير ما خبط زي كل مرة
زاهر قال : علشان زهقت كل مرة اقولك كده وانت برده بتدخل من غير ما تخبط يبقي خلاص هاقعد هقولك وانت مبتعلمش لازمته ايه بقي
وراح له خالد وحط ايده علي كتفه وقال : زاهر انا عاوز اطمن عليك لو فيه حاجة قولي عليها يمكن اساعدك مش احنا بنقول كل حاجة لبعض
زاهر قال : خالد متقلقش انا كويس ولو فيه حاجة هقولك بس مافيش حاجة
خالد قال : طيب انا في مكتبي لوحبيت تقولي حاجة ابقي تعالها
زاهر قال : طيب
ومشي خالد
ورن تليفون زاهر وسمعه وراح له ومسكه وقال : الووه
نادر قال : الووه ايوه يا زاهر عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : انا كويس الحمد لله
نادر قال : طيب الحمد لله وملك عاملة ايه
زاهر بدون تعليق
نادر قال : ايه يا زاهر انت سامعني
زاهر قال بضيق : ايوه يا نادر سامعك
نادر قال : طيب كويس أصل افتكرت الخط انقطع بقولك ملك عاملة ايه
زاهر قال بضيق : كويسة يانادر
نادر قال : طيب حمد لله والدكتور مقلش هتخرج امتا
زاهر قال : لا احنا خرجنا النهاردة
نادر قال : طيب انا اتصلت بك علشان كنت ناوي اروح انهاردة المستشفى
زاهر قال : انت عامل ايه
نادر قال : كويس الحمد لله على فكرة انا مكتبتش اللي انت قولتهولي في الخبر
زاهر قال : طيب ليه ما انت قولتي وانا مزعلتش منك
نادر قال : ايوه بس انا اللي مردضش علشان انت قولتهولي كصديق مش كصحفي وبعدين انا اتكلمت مع رئيس التحرير وهو وافق على كده وكمان علشان ابقي مرتاح ويبقى في فصل بين صداقتي معاك وبين شغلي كصحفي انت فهمني يازاهر
زاهر قال : ايوه فهمك يانادر
نادر قال بإبتسامة : وبعدين صديقي بقي أشهر من النار على العالم بعد اللي حصل معها
زاهر بدون تعليق
نادر قال باستغراب : زاهر زاهر
زاهر قال : سامعك يانادر
نادر قال : مالك يا زاهر
زاهر قال : مافيش يا نادر
نادر قال : مافيش ازاي وانت مضايق مش زي عاويدك من اللي أنا قولته يا انت حتى معلقتش
زاهر قال : عادي يا نادر يعني
نادر قال : لا مش عادي فيه حاجة وانت مخبيها عليه
زاهر قال : لا يا نادر مافيش حاجة انا كويس متقلقش
نادر قال : هو انت فين
زاهر قال : في الشركة ليه
نادر قال بدهشة : في الشركة
زاهر قال : ايوه
نادر قال : انت روحت الشركة ليه وانت لسه تعبان
زاهر قال : لا انا كويس وبعدين انا عندي شغل كتير يلا سلام
نادر قال : طيب سلام وخلي بالك من نفسك
زاهر قال : وانت كمان ومع السلامة
نادر قال : سلام وقفل الخط ماله زاهر فيه حاجة صوته زي مايكون مضايق اوي زعلان من حاجة ياتري فيه ايه
فى مكتب زاهر :
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : بلغي المهندسين إن في اجتماع بعد عشر دقائق وبلغي خالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وبتتصل بخالد بيه
خالد وقال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : في اجتماع بعد عشرة دقائق يافندم
خالد قال باستغراب : اجتماع
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم زاهر بيه طلب مني اني أبلغ حضرتك
خالد قال : طيب وقفل الخط مش بيريح نفسه ابدا مايبقاش زاهر لومعملش كده وقام وخرج من مكتبه وراح علي غرفة الاجتماعات
وراحت ياسمين السكرتاريه على مكتب زاهر بيه وخبطت على الباب
زاهر قال بضيق : أدخل
ودخلت ياسمين السكرتارية قالت : انا بلغتهم يافندم وهما منتظرين حضرتك في غرفة الاجتماعات
زاهر قال : طيب وقام وخرج وراح علي غرفة الاجتماعات ودخل
ووقف الكل ماعد خالد وقالوا : حمد لله على السلامة يا زاهر بيه زاهر قال : الله يسلامكم اتفضلوا اقعدوا
وقعد الكل
زاهر قال : ايه أخبار المشاريع
المهندس فارس قال : كله تمام يافندم انا خلصت تصميمات مشروع الفندق وهنبدء فيه من بكرة إن شاء الله
زاهر قال : طيب كويس والمطاعم
المهندس هاني قال : قربت تخلص يافندم
زاهر قال : طيب تمام حسام عملت ايه في تصميمات فيلا أشرف نجاتي
المهندس حسام قال : خلصت يا فندم وبكرة إن شاء الله هنبدء فيها
زاهر قال : طيب تمام اتفضلوا انتم
وخرجوا المهندسين
خالد قال : هتعمل ايه في العمارات
زاهر قال : هعملها دعاية علشان الشقق نبعها
خالد قال : طيب مين اللي هيعمل الدعاية دي
زاهر قال : اشرف نجاتي
خالد قال : علشان كده خلتني اقابله كويس
زاهر قال : ايوه وسرح
خالد قال : يا انت يازاهر بتعلب
وسرح زاهر بتفكيره وبدون تعليق
خالد قال : زاهر زاهر
زاهر قال : ايوه يا خالد فيه ايه
خالد قال : مالك
زاهر قال : مافيش
خالد قال : طيب انتي هتاكل ايه
زاهر قال : لا ماليش نفس
خالد قال : انت لازم تاكل علشان انت تعبان ولازم تتغذها كويس
زاهر قال : لما اجوع هأكل
خالد وقال : يبقي مش هتاكل انا هطلب أكل قولي اطلبك ايه
زاهر قال : مش عاوز ياخالد كول انت
خالد وقال : بس الناس موصييني عليك
زاهر قال باستغراب : ناس
خالد قال : ايوه
زاهر قال : ناس مين
خالد قال : جدي وملك
زاهر قال بدهشة : ملك
خالد قال : ايوه قالتي أخلي بالي منك
زاهر قال بغضب : هي قالتك كده
خالد قال : ايوه
زاهر قال : وهي عاملة ايه
خالد قال : كويسة وقعدت أقنع فيها علشان ترجع معايا بس هي رفضت
زاهر قال بنرفزه : رفضت وسرح
خالد قال : هتاكل ايه بقي
وقام زاهر قال بنرفزه : مش وأكل وخرج
خالد قال لنفسه باستغراب : هو ماله فيه ايه
وخرج زاهر من الشركة وركب عربيته ومشي
وخرج خالد من غرفة الاجتماعات وراح علي مكتب زاهر ودخل وبينظر ملقش حد وخرج وقال : ياسمين زاهر بيه فين
ياسمين السكرتارية قالت : مشي يافندم
خالد قال باستغراب : مشي
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال لنفسه باستغراب : هو ايه اللي بيحصل معها مشي ليه وبعدين هو اضايق من ايه أما اتصل بيه لا بلاش احسن اخليه قاعد لواحده شويه وبعدين هو تلقيه راح على الفيلا لما هاروح ابقي اكلم معها ودخل مكتبه
في بيت ملك :
وطلعت شريفة من المطبخ وفي ايدها صنية أكل وراحت علي غرفة ملك ودخلت وحطت الصنية من ايدها
ملك قالت : فيه حاجة ياطنط
شريفة قالت : انتي لسه منمتش
ملك قالت : حاولت انام بس معرفتش
شريفة قالت : طيب كويس أنك منمتيش قومي بقي كولي انا عملت الأكل
ملك قالت : لا ياطنط ماليش نفس
شريفة قالت : بس انتي تعبانه ولازم تاكلي علشان تخفي هو انا اللي اقولك الكلام ده برده ما انتي مش دكتورة وعارفها
ملك قالت : صدقني ياطنط لما هاجوع ابقي أكل
شريفة قالت : طيب الأكل عندك اهوه انا هسيبهلك علشان تاكلي انا هاخد مفتاح الشقة واروح اشوف عمك سامي
ملك قالت : طيب هو عامل ايه
شريفة قالت : كويس الحمد لله مش هتاخر
ملك قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : متشكرنيش يا انتي زي بنتي كولي
ملك قالت : طيب
وخرجت شريفة من الغرفة وراحت وأخذت المفتاح وخرج من الشقة وراحت علي شقتها وخبطت علي الباب
وراح سامي فتحت الباب وقال : جيتي ليه
شريفة قالت : انت مصدقت اني مشيت ودخلت وقفلت الباب
سامي قال : لا بس ملك تعبانه سبتها ليه
شريفة قالت : ما انا عملتها الأكل ودخلتهولها علشان تأكل وجيت أشوف عملت ايه في المطبخ
سامي قال : طيب يعني هي كويسة دلوقتي
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : طيب الحمد لله إنما هي تعبانه مالها
شريفة قالت : تلقي عندها شويه بارد ودخلت المطبخ
وطلع سامي تليفونه وبيتصفحه وقال بدهشة : ايه ده يا شريفة شريفة
شريفة وهي في المطبخ قالت : فيه ايه
سامي قال بصوت مرتفع : تعالي كده
وراحت له شريفة وقالت : فيه ايه
سامي قال : مش الشاب اللي جاب ملك كان من عيلة العشري
شريفة قالت : ايوه مش هو عارفك بنفسه وعلي فكرة طلع حفيد حامد العشري
سامي قال : يبقي ده اللي ملك بقي خدت الرصاصه مكانه هو اللي انضرب عليه نار
شريفة قالت بدهشة : هو انضرب عليه نار
سامي قال : ايوه مكتوب كده في الخبر وبيقوله انه كان معها واحدة وهي اللي اخدت الرصاصة مكانه ممكن تكون ملك هي اللي كانت معها ساعتها
شريفة قالت باستغراب : لا معتقدش
سامي قال : ليه هي مش كانت قعدة عندهم
شريفة قالت : ايوه بس هي كانت بتعالج الرجل الكبير اللي اسمه حامد العشري ايه اللي هيخليها تخرج مع خالد ده
سامي قال : وايه يعني وبعدين هما ماكنوش رايحين يسهروا ياهما كانوا رايحين يعملوا خير
شريفة قالت : ازاي يعني
سامي قال : كانوا رايحين ملجأ فملك ممكن تكون راحت معها علشان كده الرصاصة جات فيها
شريفة قالت بدهشة : تفتكر
سامي قال : بيتهيئلي ده اللي حصل طيب هي قالتك هي تعبانه مالها
شريفة قالت : لا وانا أساس مسالتهاش
سامي قال : خلاص اساليها وشوفي هتقولك ايه
شريفة قالت : طيب هسالها بس الرجل حامد العشري ده شكله غني
سامي قال : هو انتي متعرفيش انه من أكبر رجال الأعمال في البلد
شريفة قالت بدهشة : من أكبر رجال الأعمال في البلد
سامي قال : ايوه
شريفة قالت : يا انا كنت فاكرة انه غني بس مش غنى كده إنما انت عرفت منين
سامي قال : دي أشهر من النار على العالم وبعدين هو لما سألته عن اسمه وقالي خالد العشري انا مركزتش في الاسم اوي بس لما كنت بأكل تذكرت الاسم وبحثت عنه على الانترنت وعرفت انه حفيد حامد العشري وعلي فكرة هو ليه حفيد تاني اسمه زاهر العشري وده برده من أكبر الرجال الأعمال في البلد
شريفة قالت : ياسلام
سامي قال : زي مابقولك كده
شريفة قالت : ملك برده قالتلي انه عنده حفيد تاني بس مقلتليش اسمه ايه
سامي قال : شوفتي بقي اني معايا حق
شريفة قالت : بس هو بيشتغل في ايه
سامي قال : في البناء والإنشاءات
شريفة قالت : يعني بيبني بيوت
سامي قال : بيوت وفنادق ومطاعم كل حاجة تخص البناء هو بيعملها
شريفة قالت : اه ااااه طيب أما روح اغسل الموعين
سامي قال : طيب
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خيرية قالت : احضر لحضرتك الأكل
حامد بيه وقال : لا لما يجي زاهر وخالد
خيرية قالت : بس هما ممكن يتاخروا
حامد بيه وقال : مش مشكلة استنهم
خيرية قالت : طيب ومشت
في شركة العشري :
وطلع خالد بيه من مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لو حصل حاجة ابقي كلمني ماشي
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
خالد قال : طيب ومشي وخرج من الشركة وراح وركب عربيته ومشي ورايح علي الفيلا
في عربية زاهر :
وسايق زاهر العربية وقال لنفسه بغضب : هو انا بعمل ايه وليه مضايق اوي كده لما خالد قالي انها مش عاوزها ترجع من ساعة ماعرفت انها مشت وهي مش بتروح من بالي لحظة ليه بفكر فيها كده كل مااقول انا مش هفكر فيها برجع تاني أفكر فيها طيب ليه وبعدين انا رايح علي فين ووقف العربية انا مالي متلغبط كده ليه ايه اللي بيحصل معايا ده وضرب ايده علي الد ركسيون وحرك العربية مشي هروح علي الفيلا لا انا مش عاوز حد يشوفني كده خلينا ماشي كده لما ارتاح شويه وبعدين ابقي اروح
في شركة رأفت الحوت :
في مكتب رأفت :
وبيتصل رأفت بهالة وقال : الووه
هالة قالت : الووه ايوه يا رأفت
رأفت قال : انت لسه في الشركة
هالة قالت : ايوه خلصت وكنت ماشيه
رأفت قال : طيب كويس بقولك ايه رأيك لونتعشها بره
هالة قالت : مش هينفع تشوفني غير يوم الفرح تيتة بتقول إن العريس مينفعش يشوف عروستة غير يوم الفرح
رأفت قال بضيق : يعني ايه الكلام ده يعني انا مش هاشوفك غير يوم الفرح
هالة قالت : ايوه
رأفت قال بنرفزه : ايوه لا مش هينفع الكلام ده انا عاوز اشوفك
هالة قالت : لا يا رأفت لازم نلتزم بالعادات وبعدين هانت كلها يومين وتبقي تشوفني زي ما انت عاوز بعد كده
رأفت قال بضيق : بس ده حرام ازي يعني تبقى خطبتي ومش عارف اشوفك
هالة قالت : هي العادات كده وبعدين ابقي كلمني زي ماانت عاوز
رأفت قال : بس انا بحب اشوفك قدامى
هالة قالت : وانا كمان بس معلشي اسمع صوتي بس مؤقتا
رأفت قال بضيق : أمري الي الله
هالة قالت : بقولك ايه عاوزها رقم ملك
رأفت قال : ليه وهو مش معاكي
هالة قالت : لا انا عطتها رقمي بس هي مكلمتنيش وانا عاوزة اطمن عليها
رأفت قال : طيب بقولك ايه متجي نروحلهم
هالة قالت : لا مش هينفع انا روحت معاك علشان كنت قلقنا عليهم وبعدين انا ماكنتش اعرف كده بس بعد ماعرفت مش ممكن اخالف العادات
رأفت قال : يعني مافيش فايدة
هالة قالت : معلشي يا رأفت استحمل علشان خاطري
رأفت قال : طيب هبقي اكلم خالد علشان يبعتلي رقم ملك وهبعتلهولك
هالة قالت : طيب سلام
رأفت قال : مع السلامة يا حبيبتي
ووصل خالد علي الفيلا ونزل من العربية وراح وشن الجرس وراحت فتحية وفتحت الباب بدون تعليق
ودخل خالد وقال : زاهر جيه يافتحية
فتحية قالت : لا يا خالد بيه لسه مجاش وقفلت الباب
خالد قال باستغراب : لسه مجاش
فتحية قالت : ايوه
وراح خالد لجده وقال : ازيك يا جدي
جده قال : الحمد لله امال فين زاهر
خالد قال : معرفش انا افتكرته هنا
جده قال باستغراب : ليه هو مارحش الشركة
خالد قال : لا كان هناك وبعد كده خرج معرفش راح فين
جده قال باستغراب : ليه فيه حاجة حصلت في الشركة
خالد قال : لا يا جدي الشغل ماشي كويس
جده قال : امال يعني مشيها كده من غير سبب إنما قولي هو كان عامل ازاي
خالد قال : يعني ايه عامل ازاي
جده قال : يعني كان فرحانه كان مضايق كانت حالته ايه يعني
خالد قال : كان عصبي جدا ياجدي ومضايق بس معرفش ليه
جده قال لنفسه بإبتسامة : بس انا عارف
خالد قال : جدي انت معايا
جده قال : اه معاك هو أكل
خالد قال : لا يا جدي هو ده السبب اللي خلها يمشي ويسيب الشركة
جده قال بدهشة : إزاي يعني
خالد قال : أصل احنا بعد ما خلصنا الاجتماع قولته هتاكل ايه بس هو قالي ماليش نفس فحاولت معها بس هو مرضيش فقولته إن ملك وانت جدي موصيني اخد بالي منه فجأة ياجدي اتعصب وقالي مش وأكل ومشي
جده قال بإبتسامة : هو انت قولته إن ملك مرضتش ترجع معاك
خالد قال : ايوه هو سألني فقولته
وضحك جده
خالد قال باستغراب : انت بتضحك ياجدي
جده قال : ايوه
خالد قال بدهشة : هو ايه اللى بيحصل ياجدي انا مش فاهم حاجة
جده قال بإبتسامة : زاهر بيحب ملك
خالد قال : بيحب ملك
جده قال : ايوه فاكر لما قوتلك كده ومصدقتنيش
خالد قال : ايوه بس بما انه بيحبها طيب ميقولها
جده قال : هيقولها ازاي وهو مش عارف انه بيحبها
خالد قال باستغراب : مش عارف
جده قال : ايوه
خالد قال : إزاي ياجدي
جده قال : زي مابقولك كده علشان كده هو مضايق انها مشت من غير ماتقوله
خالد قال : طيب ماتقوله ياجدي انه بيحبها
جده قال : مينفعش لازم هو اللي يعرف لواحده علشان لو انا قولته هيعناد ومش هيرد يعترف بكدا
خالد قال : بس هو مضايق اوي ياجدي
جده قال : عارف انه مضايق ومش بس كده متلغبط في تصرفاته ومش عارف ايه اللي بيحصل معاها بس هو اللي لازم يعرف لواحده انه بيحبها وبعدها هيعرف يتصرف
خالد قال : علشان كده انت وافقت ملك انها ترجع بيتها
جده قال : ايوه علشان يعرف أنه بيحبها وعلي فكرة هي كمان بتحبه بس برده مش عارفها
خالد قال : طيب هنعمل ايه ياجدي دلوقتي
جده قال : هنفضل نتفرج لما هنشوف هيحصل ايه ومتقولش لزاهر علشان انت ممكن كده تضروا وانت فاكر انك بتساعدوا
خالد قال : إزاي ياجدي
جده قال : لو قولته هيرفض انه بيحبها ويفضل طول عمره كده مش عارف يقولها وفي نفس الوقت بيتعذب
خالد قال : معاك حق يا جدي
جده قال : وعلي فكرة الدكتورة رانيا كويسة
خالد قال بإرتباك : تقصد ايه ياجدي
جده قال بإبتسامة : مقصودتش حاجة انا بتكلم في العموم يعني
خالد قال بإرتباك : اه ااااه
جده قال : وصديقه ملك كمان
خالد قال : ايوه ما انت عارف ياجدي انها صديقتها انت عاوز تقول ايه
جده قال : مش عاوز اقول حاجة انا بتكلم معاك بس
خالد قال : طيب انا هاطلع اغير هدومي
جده قال : طيب
وطلع خالد علي غرفة
جده قال لنفسه : انت كمان واقع في نفس المشكلة وأخيرا احفادي وقعوا في الحب يا انا هستمعتع أستمتاع خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : حضري الأكل
خيرية قالت : حاضر بس لما يجي زاهر بيه
حامد بيه قال : لا زاهر بيه هيتاخر شويه
خيرية قالت : طيب ومشت
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتورة نهال قالت : ايه يارانيا خلصتي شغل
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
الدكتورة نهال قالت : عرفت إن ملك خرجت من المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : ايوه الدكتور فؤاد كتبها على خروج
الدكتورة نهال قالت : وهي هتستلم شغلها امتا
الدكتورة رانيا قالت : يعني أسبوع كده وتجي إن شاء الله تستلم الشغل
الدكتورة نهال قالت : طيب لوشافتها ابقي سلاملي عليها
الدكتورة رانيا قالت : يوصل سلام
الدكتورة نهال قالت : مع السلامة
ومشت الدكتورة رانيا وخرجت من المستشفى وركبت عربيتها ومشت ورايحة علي بيت ملك
في بيت سامي :
شريفة قالت : انا رايحة لملك مش عاوز حاجة
سامي قال : لا
شريفة قالت : طيب وخرجت من الشقة وراحت علي شقة ملك وفتحت بالمفتاح ودخلت وقفلت الباب وراحت لملك في الغرفة وبينظر لقت الأكل زي ماهو ايه ياملك انتي ماكلتيش ليه
ملك قالت : مليش نفس ياطنط
شريفة قالت : مينفعش كده ياملك لازم تاكلي
ملك قالت : معلشي ياطنط سيبني براحتي
شريفة قالت : يابنتي انتي تعبانه ولازم تاكلي
ملك قالت : هبقي أكل
شريفة قالت : طيب إنما قوللي ياملك انت تعبتي من ايه
ملك قالت : مافيش دور بارد
شريفة قالت : طيب ربنا يشفكي طيب مش عاوزة حاجة
ملك قالت : لا ياطنط شكرا
شريفة قالت : هاخد الأكل علشان برد
ملك قالت : طيب
شريفة قالت : انا بره لوعاوزتي حاجة
ملك قالت : ربنا يخليكي ياطنط
وخرجت شريفة وفي يدها صنية الأكل من الغرفة
في فيلا العشري :
نزل خالد من الغرفة وقال : زاهر لسه مجاش ياجدي
جده قال : لا لسه
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز
خالد قال : مش هنستنها زاهر
جده قال : لا زاهر ممكن يتأخر شويه يلا
خالد قال : طيب
في السفرة :
ونظر خالد علي كرسي اللي كانت بتقعد عليه ملك وقال بحزن : والله ياجدي مش قادر أتخيل إن ملك معتش موجودة في البيت
جده قال : ولا انا بس زاهر الوحيد هو اللي هيقدر يرجعها تاني
خالد قال : افرض ياجدي زاهر مرضيش يعترف بحبه لها ساعتها ملك مش هترجع
جده قال : يمكن يحصل في حالة واحدة
خالد قال بدهشة : ايه هي
جده قال : انه حبه لها ماكنش حقيقي وانا متأكد إنه حقيقي
خالد قال : وانت ياجدي ايه اللي مخليك متأكد إنه حقيقي
جده قال : اللي عمله في المستشفى هو اللي اثبتلي ده خوف أنها تروح منه مخطرته لحياته علشانها من غير مايفكر يأكد انه بيحبها فعلا بس هو يعترف وهاتشوف
خالد قال : معاك حق يا جدي بس هو اتاخر كده ليه
جده قال : ماتقلقيش عليه في حالته دي احسن حاجة انه يقعد لواحده علشان يعرف يفكر كويس
خالد قال : يعني انت مش قلقنا ياجدي
جده قال : قلقنا طبعا بس مطمن
خالد قال : وايه اللي مطمنك كده
جده قال : مش عارف بس انا مطمن
خالد قال : طيب وبياكل
جده قال : إنما مقولتليش يعني أنك وصلت الدكتورة رانيا على البيت
خالد قال باستغراب : وانت عرفت منين ياجدي
جده قال : هي اللي قالتلي لما سألتها
خالد قال : اه ااااه
جده قال : إنما انت مقولتلؤش ليه
خالد قال بإرتباك : عادي يا جدي يعني ماجتش مناسبة وبياكل
جده قال : طيب وقام
خالد وقال : مش هتكمل اكلك ياجدي
جده قال بإبتسامة : لا انا شبعت تصبح علي خير
خالد قال : وانت من اهله متنساش تأخذ الدواء ياجدي
جده قال : طيب وطلع علي غرفته
وجاءت خيرية وقالت : امال حامد بيه فين
خالد قال : طلع ينام اليومين اللي فاتوا كانوا متعبين عليه
وقعدة خيرية قالت : ليه ايه اللي حصل
خالد قال : زاهر اضرب عليه نار هو وملك لما كانوا طلعين من الملجا
خيرية قالت بقلق : امتا حصل الكلام ده
خالد قال : الليلة اللي مابتنش فيها في الفيلا ساعتها كنا في المستشفى علشان ملك هي اللي اخدت الرصاصة مكان زاهر وكانت بين الحياة والموت
خيرية قالت بقلق : طيب زاهر بيه مقليش ليه وانا كنت بتصل بك وهو اللي رد عليه
خالد قال : كان خايفة انك يحصلك حاجة لو قالك بس كده وخصوصاً ان ملك أتحسنت الحمد لله وبقت كويسة وقولنها لما نجي نبقي نقولك
خيرية قالت : علشان زاهر بيه وشه مجروح
خالد قال : لا ده من حاجة تانية
خيرية قالت باستغراب : حاجة ايه
وحكلها خالد علي اللي حصل في المستشفى وقال : ده اللي حصل
خيرية قالت بخوف : يقتل زاهر
خالد قال : ايوه يادادة
خيرية قالت بقلق : وايه اللي حصل
وحكلها خالد علي اللي حصل لسعد وقال : ومات
خيرية قالت بقلق : طيب الحمد لله ان زاهر بخير وازاي اللي اسمه سعد ده كان عاوز يقتله وبعدين يقتله ليه
وحكلها خالد علي اللي حصل من جده سعد وقال : ده اللي حصل يادادة
خيرية قالت بدهشة : انت بتقول ايه يا خالد بيه
خالد قال : زي مابقولك كده يادادة
خيرية قالت : يعني هو مكفهوش اللي جده عمله فيكم جاي هو يكمل
خالد قال : اهو اخد جزائه ومات
خيرية قالت : طيب وملك عملها ايه دلوقتي
خالد قال : الحمد لله كويس يادادة
خيرية قالت : طيب مرجعتش معاكم ليه
خالد قال : مش راضية يادادة حتى انا لما روحتلها مرضتش برده ترجع معايا
خيرية قالت باستغراب : طيب ليه
خالد قال : هي بتقول علشان احنا عرفنها هي مين
خيرية قالت : ليه هو انتم عرفتم هي مين
خالد قال : ايوه يا داده
خيرية قالت : عرفتم ازاي
وحكلها خالد علي اللي حصل قال : متطلعتش فاقدة الذاكرة زي ماقولت
خيرية قالت : ايوه ما حامد بيه قالي بس هي قالت ليه كده
وحكلها خالد علي اللي حصل مع ملك في المستشفى وقال : ده اللي حصل
خيرية قالت بدهشة : معقول فى ناس اذيها كده
خالد قال : ايوه يادادة فيه تعرفي يادادة من الكشف الدكتورة اللي اذت ملك
خيرية قالت : مين
خالد قال : زاهر يادادة
خيرية قالت باستغراب : زاهر
خالد قال : ايوه
خيرية قالت بدهشة : وايه علاقة زاهر بل حصل مع ملك علشان يكشف براءتها
خالد قال : ماهو زاهر صاحب المستشفى اللي ملك بتشتغل فيها
خيرية قالت : معقول ده
خالد قال : ايوه يا داده وهو اللي كشف براءة ملك من غير ما يعرف انها ملك اللي قعدة معانا هنا
خيرية قالت : يعني علشان كده ملك مرضتش ترجع
خالد قال : ايوه
خيرية قالت بدهشة : طيب ازاي حامد بيه يوافق انها ترجع بيتها
خالد قال : علشان خلته يواعدها علشان كده وافق
خيرية قالت : اه ااااه
خالد قال : لولا كده ماكنش وافق انها ترجع ابدا علي بيتها وقام
خيرية قالت : اكيد انت رايح فين
خالد قال : انام تصبحي علي خير
خيرية قالت : مش هتكمل اكلك
خالد قال : لا شبعت يلا تصبحي علي خير
خيرية قالت : وانت من اهله يافتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : لما الأكل
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : وخليكي صاحيه لما يجي زاهر بيه
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : وانا في غرفتي صاحيه لو جيه ابقي قوللي
فتحية قالت : حاضر
أمام بيت ملك :
وصلت الدكتورة رانيا على بيت الدكتورة ملك وخبطت علي الشقة
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : اهلا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : اهلا ياطنط ملك صاحية
شريفة قالت : ايوه اتفضل
ودخلت الدكتورة رانيا قالت : شكرا
وقفلت شريفة الباب وقالت : كويس أنك جيتي
الدكتورة رانيا قالت بخضة : ليه فيه حاجة
شريفة قالت : لا مافيش حاجة متدخضيش
الدكتورة رانيا قالت : مش حضرتك اللي لسه قالها اني كويس اني جيت
شريفة قالت : ايوه علشان ملك مش راضيه تأكل وانا تعبت اقولها انك لازم تتغذي وهي ولا هنا يمكن انتي تقدري تقنعيها
الدكتورة رانيا قالت : هي فين
شريفة قالت : في غرفتها اتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : شكرا ومشت وراحت علي غرفة ملك وخبطت علي الباب
ملك قالت : أدخل
ودخلت الدكتورة رانيا قالت : ايه ياملك اللي انتي عاملها ده وقعدة على السرير جانبها
ملك قالت : رانيا عملت أيه
الدكتورة رانيا قالت : مش راضية تاكلي ليه
ملك قالت : ماليش نفس يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : بس انتي لسه تعبانة لازم تاكلي
ملك قالت : حاولت بس مش جايلي نفس
الدكتورة رانيا قالت : ليه
ملك قالت : مش عارفة حاسة اني مش مرتاحة
الدكتورة رانيا قالت : ليه حاسة بحاجة
ملك قالت : لا انا كويسة متقلقش
الدكتورة رانيا قالت : امال فيه ايه
ملك قالت : مش عارفها حاسة اني مخنوقة ومش مرتاحة
الدكتورة رانيا قالت : تعرفي ليه
ملك قالت : ليه
الدكتورة رانيا قالت : علشان بعتي عن ناس اتعودتي عليهم علشان كده انتي حاسة انك مش مرتاحة
ملك قالت : تفتكري
الدكتورة رانيا قالت : ايوه الحالة اللي انتي فيها دي بتقول كده
ملك قالت : هما كمان وحشوني اوي
الدكتورة رانيا قالت : امال رفضتي ترجعي مع خالد ليه بدل هما وحشوكي كده
ملك قالت : هو خالد كلمك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه اتصلت بيه علشان اخد عنوان الفيلا بتاعتهم علشان اجي اشوفك هو اللي قالي انك مش عندهم ورجعتي على بيتك والحقيقة كان مضايق اوي انك رفضتي ترجعي معها
ملك قالت بإبتسامة : وعرفتي منين انه كان مضايق
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : صوته كان بيقول كده المهم رافضتي ترجعي معها ليه
ملك قالت : ماكنش ينفع يارانيا اني أعيش هناك تاني بعد ما عرفوا كل حاجة عندي
الدكتورة رانيا قالت: ليه يا ملك ماهما كانوا مسيرهم يعرفوا وبعدين انتي مش خطيبته زاهر
ملك قالت : لا يا رانيا مش خطبته بجد
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : يعني ايه خطيبته مش بجد
ملك قالت : يعني قدام الناس وبس
الدكتورة رانيا قالت : ازاي يعني
ملك قالت : حصلت ظروف اضطرتنها اللي احنا نتخطب قدام الناس بس يعني انا مش خطبته بجد فاهمة
الدكتورة رانيا قالت : وايه اللي خليكي توافقي على كده ياملك
ملك قالت : كان لازم أوافق علشان الموضوع يخص سمعتي فجدي حامد بيه قرر الخطوبة دي وانا وزاهر ماكناش موافقين على الخطوبة دي بس اتضطرينها نوافق
الدكتورة رانيا قالت : ليه هو إيه اللي حصل علشان حامد بيه يقرر كده
ملك قالت : زاهر كان مرشح نفسه في الانتخابات واتنشرت صور ليها أنا وهو مش كويسة في الدايرة اللي كان مترشح فيها فجدي حامد بيه قرر الخطوبة علشان يحافظ على سمعتي وفي نفس الوقت يحافظ على سمعة عيلته
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه ومين اللي نشر الصور دي
ملك قالت : معرفش
الدكتورة رانيا قالت : بس تعرفي يا ملك اللي يشوفه وهو خايف عليكي في المستشفى وانتي كنتي ف غرفة العمليات وخاطر بحياته علشان يعطيكي دم يقول انك خطبته وبيحبك اوي وخايف انك تروحي منه
ملك قالت بدهشة : بيحبني
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
ملك قالت : لا يا رانيا انتي غلطانه يا انا وزاهر دايما بتتخانق
الدكتورة رانيا قالت : بس اللي شاف اللي عمله علشانك فى المستشفى يقول انه بيحبك وانا نفسي حاسة بكده
ملك قالت : لا لا يا رانيا انتي اكيد غلطانه
الدكتورة رانيا قالت : ليه يا ملك هو زاهر مش كويس
ملك قالت : لا طبعا كويس وسرحت وطيب جدا بس هو مش بيظهر كده وبيخاف على عيلته اوي وبيبقي تعبان بس بيظهر انه كويس عيبه الوحيد عصبيته لما بيتعصب مش بيشوف قدامه لازم يهدها علشان تعرفي تكلميه والاكل ده مش بيفكر فيه خالص طول ما وهو مشغول لازم تفكيره علشان يأكل تعرفي انه بيلعب تنس كويس اوي وركوب الخيول بيحب انه يركبه اوي ودايما أنيق ومهمل اوي في صحته دايما بيفكر في غيره
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : ملك انتي بتحبي زاهر
ملك قالت باستغراب : بحبه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه بتحبيه يا انتي عارفة أدق التفاصيل عنه
ملك قالت : ايوه علشان عشت معاهم مدة
الدكتورة رانيا قالت : لا يا ملك وكلامك عنه زي ماتكوني نفسك تشوفيه
ملك قالت بدهشة : لا يا رانيا بحبه ايه لا طبعا
الدكتورة رانيا قالت : يمكن بس أنا شايفة عكس كده
ملك قالت لنفسها بدهشة : بحبه
الدكتورة رانيا قالت : ما توافقي انك ترجعي تعيش تاني عندهم بدل ما انتي قعدة لواحدك كده وبعدين هما بيحبوكي
ملك قالت : مش هاينفع يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : طيب وخالد ذنبه ايه يعني
ملك قالت : انا عارفة انه مالهوش ذنب وانا مضايقة علشانه بس انا قولته انه يجي في أي وقت يزرني وتكلمت معها وهو فاهم وجهة نظري
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : امال هو فاهم كلمني ليه في الموضوع
ملك قالت بإبتسامة : مش عارفة لما تقابليه ابقي اساليه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه لازم هساله
ملك قالت : طيب
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : قولي ياملك خالد لحظتي عليه حاجة. انتي كنتي قعدة عندهم
ملك قالت باستغراب : حاجة ايه
الدكتورة رانيا قالت : مجنون مثلا
ملك قالت بإبتسامة : لا تعرفي خالد مش بيحب الرياضة خالص بس علشان يقولي ياملوكة قولته انا عندي شرط
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : شرط
ملك قالت : ايوه انه يقوم الصبح بدري يعمل رياضة ويجري
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : وعملها
ملك قالت : ايوه علشان ميرجعش في كلمته وبقي يقولي ياملوكة
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : غربية قده كده بيحافظ على كلمته
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : وايه تاني تعرفيه عنه
ملك قالت بإبتسامة : ليه
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : مافيش من باب الفضول مش اكتر
ملك قالت : طيب شوفي ياستي خالد طيب جدا زي ماانتي عارفة مش بيحب القراءة وجده حاول معها علشان يخليه يحبها بس فشل
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : مش بيحب القراءة كمان
ملك قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : امال بيحب ايه
ملك قالت بإبتسامة : بيحب الأكل جدا لو بعمل ايه لازم يأكل علشان يركز لو ماكلتش مش بيعرف يركز في أي حاجة مهما عملتي معها عكس زاهر
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : لدرجتي
ملك قالت : ايوه وببحب السفر وركوب الدراجات والخيول زي زاهر وعلي فكرة مش بيحب المفاجأت
الدكتورة رانيا قالت : ازاي يعني حد مش بيحب المفاجأت
ملك قالت : هو مش بيحب انه يستنها ابدا بيفضل قلقنا طول الليل مش بيعرف ينام غير فين وفين
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : معقول ده
ملك قالت : ايوه انتي عارفة يوم الرياضة اللي قولته يعملها فضل طول الليل صاحي بس بصراحة قام على الوقت
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة : بجد
ملك قالت : ايوه وجدع جدا في أي وقت احتاجتي المساعدة يساعدك مش بيقول لحد لا ولما بيزعل بيقي عامل زي الطفل وبيخاف على جده اوي زي زاهر وعلي قده ماهو طيب بس بيبقي عصبي اوي لما بيكون مش فاهم ايه اللي بيحصل حوليه وصعب انك تقنعيه بلي انتي عاوزها ويعمله من غير ما يفهم هو ده خالد
وسرحت الدكتورة رانيا بتفكيرها
ملك قالت : رانيا
وسرحت الدكتورة رانيا بتفكيرها
ملك قالت باستغراب : رانيا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا ملك
ملك قالت : روحتي فين
الدكتورة رانيا قالت : مافيش ونظرة في الساعة ياهي يا انا اتاخرت وقامت
ملك قالت : ايه ماشيه
رانيا قالت : ايوه تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله
الدكتورة رانيا قالت : لازم تاكلي ياملك
ملك قالت : طيب
الدكتورة رانيا قالت : اوعدني إنك هتاكلي
ملك قالت : اوعدك اني أحاول أكل
الدكتورة رانيا قالت : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله خالي بالك من نفسك
الدكتورة رانيا قالت : طيب هجيلك الصبح قبل ما اروح المستشفى ماشي
ملك قالت : إن شاء الله
الدكتورة رانيا قالت : سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرجت الدكتورة رانيا من الغرفة
شريفة قالت : ايه ماشيه
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
شريفة قالت : طيب وملك
الدكتورة رانيا قالت : متقلقش هي واعدتني انها هتاكل
شريفة قالت : كده طيب هحضرها الأكل
الدكتورة رانيا قالت : تصبحي علي خير
شريفة قالت : وانتي من اهله
وخرجت رانيا من الشقة ونزلت وراحت علي عربيتها وركبت ومشت رايحة علي البيت
في عربية زاهر :
ووقف زاهر العربية وبينظر لقي نفسه واقف أمام بيت ملك وقال لنفسه باستغراب : انا ايه اللي جابني هنا بعد الف ده وصلت عندها برده ونزل من العربية وبينظر علي البلكونة
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
ملك قالت لنفسها بدهشة : ايه الشعور اللي انا حاسها ده زي مايكون حد بيندهلي وحطت ايدها علي قلبها وسرحت وتذكر زاهر
أمام بيت ملك :
وبينظر زاهر للبلكونة بيت ملك وقال لنفسه : يا تري هي عاملة ايه اكيد نايمة دلوقتي انا مش عارفة ليه حاسس اني عاوز اشوفها وركب العربية ومشي رايح علي الفيلا
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وطلعت ملك من غرفتها وراحت علي البلكونه وبتنظر في الشارع وقالت لنفسها : مافيش حد امال انا ليه حسيت ان فيه حد بيندهه عليا وليه فكرت في زاهر ساعتها معقول انا بحبه زي ماقالت رانيا علشان كده انا بفكر فيه لا لا أحبه ازاي اكيد لا امال ايه اللي بيحصل معايا ده بفكر فيه ليه انا معتش فاهمة حاجة وخرجت من البلكونه
وطلعت شريفة من المطبخ وبتنظر لقيت ملك طالعه من البلكونه وقالت : ايه ياملك اللي قومك من السرير بس
ملك قالت : مافيش ياطنط انا قولت اني اتمشها شويه علشان زهقت من القعدة وبعدين انا كويسة متقلقش
شريفة قالت : طيب اعملك حاجة تاكليها
ملك قالت : لا ياطنط انا لما اجوع ابقي أكل
شريفة قالت : طيب لو عوزتي تاكلي ابقي صاحيني
ملك قالت : طيب تصبحي علي خير
شريفة قالت : انتي مش هتنامي
ملك قالت : شويه كده
شريفة قالت : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانتي من أهل الخير وراحت ملك وفتحت التليفزيون وقعدة
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
وبينقلب خالد يمين وشمال على السرير وقعد وقال لنفسه : انا عارف اني مش عارف انام يوووه بقي حط ايده علي راسه أما أكلم رانيا اشوفها عملت ايه مع ملك وبينظر في الساعة بس الوقت اتاخر و زمانها نايمه لا معتقدش هي ممكن تكون عند ملك وهرن عليها رنه واحدة علشان لو نايمة ماتصحهاش ومسك تليفونه وبيتصل بها
في عربية رانيا :
ورن تليفون الدكتورة رانيا وقالت لنفسها : ده اكيد بابا اكيد قلق لما اتاخرت ومدت ايدها في الشنطة وطلعته وفتحت الخط الووه أيوه يا بابا انا في الطريق وجاية على البيت
خالد قال باستغراب : انا خالد يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه انا آسفة افتكرت بابا
خالد قال بدهشة : عملت ايه مع ملك
الدكتورة رانيا قالت : مافيش فايدة ياخالد حاولت معها بس هي مش راضية
خالد قال : انا كنت عارف
الدكتورة رانيا قالت : إنما قولي أما أنت اقتنعت بلي هي قالتوا خلتني ليه أتكلم معها تاني
خالد قال : هو انا مقتنعتش اوي وقولت أحاول مرة تأتي فلقيك بتكلمني فقولت اكلمك في الموضوع علشان انتي صديقتها ويمكن تقدري تقنعيها بس برده منفعش
الدكتورة رانيا قالت : علي العموم ياخالد انا مش عاوزك تزعل من اللي عملته ملك علشان لو جينها نفكر من وجهة نظرها هنلقي انها معها حق
خالد قال باستغراب : معها حق
الدكتورة رانيا قالت : ايوه وفي نفس الوقت انت معاك حق علشان كده سيب الظروف هي اللي تحل الموضوع ده ومتفكرش فيه
خالد قال : هو انتي لسه ومروحتيش
الدكتورة رانيا قالت : ايوه عرفت منين
خالد قال : في أول المكالمة قولتي انك متقلقش يابابا انا راجعه على البيت
الدكتورة رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : انتي كنتي عند ملك ولا في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت : لا عند ملك والكلام اخدنها واتاخرت
خالد قال : طيب خالي بالك من نفسك ولو حصل حاجة كلمني علي طول انا كمان مش جيلي نوم
الدكتورة رانيا قالت : ليه علشان اللي عملته ملك كانت مفاجأة لك وانت مش بتحب المفاجأت صح
خالد قال : ايوه وانتي عرفتي منين
الدكتورة رانيا قالت بإرتباك : ملك قالتلي بالصدفة واحنا بنتكلم
خالد قال : اه ااااه طيب اتصلي بي مترددش لوحصل حاجة
الدكتورة رانيا قالت : طيب متقلقش العربية كويسه
خالد قال : طيب خلي بالك وانتي سايقة
الدكتورة رانيا قالت : طيب تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله وقفل الخط برده ملك مرضتش راسها ناشفه زي زاهر اما أقوم اشوفه جيه ولولا لسه وخرج من غرفته وراح علي غرفة زاهر ودخل وسرج النور ونظر ملقش حد باين لسه مجاش وبينظر علي المكتب لقي الطلبات بتاعت أهل الدايرة انا قولته اني هساعده فيه ونسيت بسبب اللي حصل باين هو خلص دول واخدهم وقعد علي السرير وحط هاتفه جانبه وبدأ يقرأ
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصلت الدكتورة رانيا على بيتها وخبطت علي الباب
وراح والدها وفتحت الباب وقال : ايه يا رانيا اتاخرتي كده ليه
ودخلت الدكتورة رانيا وقالت : أصل كنت بازور واحدة صاحبتي كانت تعبانة والوقت اخدنها انا آسفة يابابا مش هتكرر تاني
والدها قال : طيب يلا غير هدومك اعقبال اما احضرلك العشا
الدكتورة رانيا قالت : ليه هي ماما فين
والدها قال : قعدة تستناكي لما نامت قولتها قومي انتي وانا هفضل استنها يلا بقي روحي غيري
الدكتورة رانيا قالت : وطيب وراحت علي غرفتها
في فيلا العشري :
وصل زاهر علي الفيلا وطلعت فتحية وقالت : زاهر بيه
ودخل زاهر وبينظر وقال : امال فين جدي وخالد
فتحية قالت : ناموا يافندم احضرلك الأكل
زاهر قال : لا روحي نامي
فتحية قالت : بس
زاهر قال : بس ايه
فتحية قالت : الست خيرية طلبت مني استناك علشان احضرلك الأكل
زاهر قال : امال هي فين
فتحية قالت : في غرفتها هروح اصحيها
زاهر قال : لا سبيها نايمة
فتحية قالت : بس هي اللي طلبت مني إن لما حضرتك تجي ابقي اصحيها
زاهر قال : لا ماتصحهاش
فتحية قالت : طيب
زاهر قال : وروحي نامي انتي كمان
فتحية قالت : حضرتك مش هتاكل
زاهر قال : لا
فتحية قالت : طيب تصبح علي خير يافندم
زاهر قال : وانتي من اهله وطلع علي غرفته ودخل وبينظر لقي خالد نايم قعد بجانبه يانام وهو بيقرا الطلبات بس هو ايه اللي جابه على غرفتي اه ااااه تلقيه كان قلقنا ومعرفش ينام في غرفته ولم الورق وأخذ اللي في ايده وحطه على المكتب ومسكه وحط دماغه على المخدة وغطها وقلع الجاكت ورن تليفون خالد وراح ومسكه وبينظر فيه رأفت دلوقتي الووه
رأفت قال : الووه ايه ياخالد كويس أنك لسه منمتش
زاهر قال : انا زاهر يارافت
رأفت قال : زاهر عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله احسن
رأفت قال : هو انتم لسه في المستشفى
زاهر قال : لا احنا خرجنها
رأفت قال : وملك عاملة ايه
زاهر قال : كويسة الحمد لله
رأفت قال : امال خالد فين
زاهر قال : خالد نام اصحهولك
رأفت قال : لا مافيش داعي انا كنت عاوزه يبعتلي رقم ملك علشان هالة كانت عاوزها علشان تطمن عليها
زاهر قال : اه ااااه
رأفت قال : طيب ممكن تبعتهولي
زاهر قال : طيب يارافت بس ممكن الصبح علشان الوقت اتاخر
رأفت قال : طيب مش مشكلة تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله وقفل الخط تليفون ملك وتذكر لما هالة طلبت منها رقمها وملك قالتلها أعطني رقمك وانا هتصل بيك ملك مش معها تليفون ازاي أديله تليفونها وقعد علي السرير وطلع تليفونه وفتحه وبيتصفح وبينظر علي التليفون هو ده اطلبه كده هجيلي على الصبح بس هتاخده ازاي ممكن ترفض ممكن لا يا هي اكيد هترفض اعطهلها ازاي مافيش غير خالد هو اللي هايقعنها علشان تاخده وراح فتح الدولاب وأخذ ترنيج ودخل الحمام وطلع وطفي النور وخرج وراح علي الجنينه وبيتمشها ووقف ونظر على الغرفين اللي ملك كانت قاعدة فيهم وتذكر ملك وراح قعدة وبينظر علي الورود بتاع والده والداته وغفل ونام
ونظر له حمزه الحارس وقال : ناجي زاهر بيه إظهار نام وهو قاعد
ناجي قال : باين كده
حمزه الحارس قال : طيب اروح اصحيه علشان يطلع ينام في غرفته
ناجي قال : لا يا حمزه بلاش بدل ما يزعق
حمزه الحارس قال : طيب
في الصباح :
طلع حامد بيه من غرفته وراح علي غرفة زاهر وخبط ودخل وبينظر لقي خالد نايم وقال لنفسه : امال زاهر فين معقول لسه مجاش من امبارح لا معتقدش يمكن يكون في الحمام وراح وخبط علي الباب الحمام زاهر زاهر وفتح مش هنا امال هيكون راح فين وخرج من الغرفة ونزل خيرية خيرية
وطلعت فتحية قالت : صباح الخير يا فندم
حامد بيه وقال : صباح الخير امال خيرية فين
فتحية قالت : في غرفتها احضر الفطار
حامد بيه وقال : ايوه
فتحية قالت : حاضر ومشي
حامد بيه وقال : استني
فتحية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : زاهر بيه مجاش امبارح
فتحية قالت : لا جيه يافندم
حامد بيه قال : جيه
فتحية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : امال هو فين
فتحية قالت : في غرفته يافندم
حامد بيه قال : لا مش فيها
فتحية قالت : لا يا فندم انا شايفها طالع علي غرفته امبارح
حامد بيه وقال : طيب انتي ماشوفتهوش صحها
فتحية قالت : لا يا فندم
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ
حامد بيه وقال لنفسه باستغراب : امال هيكون راح فين مش معقول يكون راح الشركة من الصبح كده وطلع علي الجنينه وبينظر علي يمينه لقي زاهر نايم زاهر وحط ايده علي كتفه زاهر
وصحها زاهر وبينظر وقال : جدي صباح الخير
جده قال : صباح الخير ايه اللي منيمك هنا
زاهر قال : مافيش كنت قعد وباين عليا غفلت
ونظر حامد بيه علي غرفة ملك وقال : اه ااااه طيب قوم يلا علشان تفطر
زاهر قال : طيب وقام
ودخل حامد بيه وزاهر
زاهر قال : هو خالد صاحي
جده قال : لا لسه نايم صحيح هو ايه اللي منيموا في غرفتك
زاهر قال : تلقيه كان قلقنا امبارح علشان كده جيه ينام معايا انا هطلع اصحيه
جده قال : طيب وراح قعد في الانتريه
في غرفة زاهر :
وبيفتح زاهر البلكونه وقال : خالد خالد اصحها يلا خالد بقي اصحها
وصحها خالد قال : زاهر انت ايه اللي جابك غرفتي على الصبح كده
زاهر قال : لا انت اللي في غرفتي
خالد قال باستغراب : في غرفتك
زاهر قال : ايوه
ونظر خالد حوليه وقال : ايوه صحيح انا ايه اللي جابني هنا
زاهر قال : تلقيك كنت قلقنا امبارح ومعرفش تنام في غرفتك وجايت تنام معايا
خالد قال : اه صح إنما انت ايه اللي اخرك امبارح كده
زاهر قال : مافيش قوم يلا ودخل الحمام وطلع انت لسه قاعد
خالد قال : هي الساعة كام دلوقتي
زاهر قال : يعني 8 ليه
خالد قال : وبتصحني ليه 8 لسه بدري
زاهر قال : خالد قوم جدي بينتظرنها تحت علشان نفطر معها وتبقي قلة ذوق لو اتاخرنها عليه وبعدين أنت مافيش عندك شغل في الشركة
خالد قال : طيب وقام
زاهر وقال : قولي صحيح انت قراءة الطلبات دي
خالد قال : ايوه وعلي فكرة معظمهم شباب اللي مقدمين علي شقق بس مستلموهاش
زاهر قال : ايوه فعلا
خالد قال : وانت ناوي تعمل ايه
زاهر قال : لسه مش عارف
خالد قال : علي فكرة دي اكتر مشكلة بتواجه الشباب دلوقتي اللي عاوزين يتجوزم ومش لقي?
خالد قال : علي فكرة دي اكتر مشكلة بتواجه الشباب دلوقتي اللي عاوزين يتجوزم ومش لقين شقق برغم انهم مقدمين عليها بس مستلموهاش لغاية دلوقتي وامكايناتهم متسمحش انه يأخذ شقة أجار واللي اتنصب عليه وضاعت كله فلوسه علشان حلمه في الشقة واللي ساكن مع حماه وحماته ومش قادر على العيش معاهم وبيتمنها لو غرفة واحدة بحمام يعيش فيها مع مراته ومش عارف يعمل ايه بسبب امكانايته المحدودة واللي فسخ خطتبه علشان الشقة مشكله صعبه فعلا بصراحة ربنا يكون في عونك
زاهر قال : فعلا مشكلة ومش عارف اعمل ايه فيها
خالد قال : قدام الطلبات دي للمجلس وخلاص
زاهر قال : لو قدمتها هيبقي هو ده الحل
خالد قال : امال هتعمل ايه
زاهر قال : لسه مش عارف المهم اغسل وشك وحصلني
خالد قال : طيب
وخرج زاهر من غرفته ونزل وراح علي الانتريه
جده قال : ايه خالد صحي
زاهر قال : ايوه اهوه نزل
وجاء خالد قال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير
وجاءت خيرية وقالت : صباح الخير
حامد بيه وقال : صباح الخير
خيرية قالت : اتفضلوا الفطار علي السفرة
خالد قال : طيب يادادة
في السفرة :
خالد قال : ماتنسوش النهاردة فرح رأفت
زاهر قال : لا مش ناسي
خالد قال : طيب كويس علشان نخلص شغل بدري ونلحق نجهز
حامد بيه وقال : هي ملك عارفه ان انهاردة الفرح
خالد قال : لا متعرفش انا هبقي اعدي عليها قبل مااروح على الشغل هقولها
جده قال : طيب كويس
أمام البوابة :
وخبط فلان على البوابة
وفتح الحارس البوابه وقال : ايوه يا حضرة عاوز مين
فلان قال : الطرد ده جيلكم اتفضل
وبينظر ناجي علي البوابه لقي واحد بيتكلم مع الحارس وراح لهم وقال : فيه ايه
الحارس قال : بيقول فيه الطرد
ناجي قال : الطرد
فلان قال : ايوه اتفضل
ناجي قال : شكرا
فلان قال : ممكن تمضلي هنا
ناجي قال : طيب وبينظر لتطرد لقي اسم زاهر بيه
وراح ناجي ومعه الطرد وشن الجرس
وطلعت فتحية من المطبخ وراحت وفتحت الباب وقالت :فيه ايه يا ناجي
ودخل ناجي وقال : زاهر بيه فين
وقفلت فتحية الباب وقالت : في السفرة
ناجي قال : طيب وراح له زاهر بيه
زاهر قال : فيه ايه يا ناجي
ناجي قال : الطرد ده جيه لحضرتك
خالد قال باستغراب : طرد
ناجي قال : ايوه اتفضل
زاهر قال : شكرا اتفضل انت
ناجي قال : طيب ومشي
جده قال بدهشة : وده مين اللي باعته
زاهر قال : لا يا جدي انا اللي طلبته من علي الإنترنت
جده قال : وده فيه ايه
زاهر قال : دلوقتي هاتشوف ياجدي وفتحه
خالد قال : ايه ده تليفون
زاهر قال : ايوه
جده قال : ليه هو انت تليفونك انكسر ولا ايه
زاهر قال : لا تليفوني كويس امسك ياخالد
خالد قال بإبتسامة : ليا
زاهر قال : لا مش ليك
خالد قال باستغراب : امال بتعطهوني ليه
زاهر قال : علشان تعطيه لملك
جده قال بإبتسامة : ايه ده هو لملك
زاهر قال : ايوه طلبتهولها اون لاين امبارح
خالد قال : ايه اللي خالك تعمل كده
زاهر قال : علشان لاحظت انها مش معها واحد وكمان علشان رأفت اتصل بك امبارح وانت نايم وكان عاوز رقمها
جده قال : عاوز رقمها ليه
زاهر قال : علشان هالة عاوزه تتصل بيها وتطمن عليه فطلبتهولها علشان كده
جده قال : اه ااااه
خالد قال : بس ده أحدث حاجة نزلت السوق
زاهر قال : ايوه ما انا عارف ابقي اعطولها
جده قال : طيب ما تعطولها انت
زاهر قال : لا علشان مش هترضها تاخدوا مني
جده قال : ليه
زاهر قال : كده هو انت مش عارفها ياجدي وبعدين انا مش عاوز اروح هناك
جده قال : ليه يازاهر هو انت مش هتروح تجبها على الفرح
زاهر قال : لا يبقى خالد هو اللي يجابها
جده قال : ماينفعش
زاهر قال بدهشة : ماينفعش ليه
جده قال : علشان هي قدام الناس خطبتك انت مش خطيبته خالد ولا انت نسيت
زاهر قال : لا مانستش بس باين هي اللي نسيت يبقي خالد يروح يجابها وخلاص وقام ومشي
خالد قال : والعمل ياجدي
جده قال : شكله لسه زعلان علشان مشت من غير ماتقوله
ووقف زاهر وقال : خالد
خالد قال : ايوه يا زاهر
زاهر قال : ماتقولهاش اني انا اللي جابته علشان لو قوتلها مش هتاخدوا انا عارفة وماتنساش تبعت الرقم لرافت
خالد قال : طيب
ومشي زاهر وطلع علي غرفته
خالد قال : هنعمل ايه ياجدي بشكل ده عمره ماهيعترف بحبه ليها
جده قال : متقلقش ياخالد وبقولك ايه قولها قولها اللي زاهر هو اللي جايبه علشان نشوف رد فعلها
خالد قال : طيب هقوم البس علشان اروحلها
جده قال : طيب أما نشوف هتفضل عنيد لغاية امتا يازاهر
في بيت الدكتورة رانيا :
وخرجت الدكتورة رانيا من غرفتها وبتنظر لقت والداتها وقالت : صباح الخير يا ماما
والداتها قالت : صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : بابا فين امال
والداتها قالت : لسه نايم إنما انتي رايحة فين على الصبح كده
الدكتورة رانيا قالت : مافيش هعدي على واحدة صاحبتي وبعدين اطلع على المستشفى
والداتها قالت : طيب مش هتستني لما تفطري
الدكتورة رانيا قالت : لا يا ماما هفطر معها سلام
والداتها قالت : مع السلامة
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
صاحت شريفة من النوم وبتنظر جانبها وقالت لنفسها : هي ملك راحت فين ونزلت من علي السرير وخرجت وبتنظر لقيت ملك نايمة على الكنبة بلاش اصحيها خليها نايمة تليقها صاحيه طول الليل وراحت ودخل الغرفة وجابت غطاءه وطلعت من الغرفة وراحت عند ملك وغطتها وخرجت من الشقة وراحت علي شقتها وخبطت علي الباب
وفتح سامي الباب وقال : صباح الخير
ودخلت شريفة و قالت : صباح الخير ايه فطرت
سامي قال : ايوه ملك عاملة ايه دلوقتي
شريفة قالت : الحمد لله بس مش راضية تاكل ابدا حاولت معها بس هي دماغها نشفها
سامي قال : حاولي برده هي لازم تاكل
شريفة قالت : اديني بحاول معها
سامي قال : سلام
شريفة قالت : مع السلامة
في فيلا العشري :
نزل زاهر وقال : مش عاوز حاجة ياجدي
جده قال : رايح علي الشركة
زاهر قال : ايوه عاوز حاجة
جده قال : لا سلامتك
زاهر قال : مع السلامة وبينظر لقي خالد نزل ومعها التليفون متتاخرش على الشركة
خالد قال : طيب
خالد قال : مش عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا ياحبيبي زي ماقوتلك ماشي
خالد قال : طيب
جده قال : ابقي سلاملي على ملك
خالد قال : حاضر سلام
جده قال : مع السلامة
أمام بيت ملك :
وصلت الدكتورة رانيا على بيت ملك وخبطت علي الباب وقالت لنفسها : هو مافيش حد جوه ولا ايه وبتشن الجرس هيكون رايحة فين الصبح كده
وصاحت ملك وراحت وفتحت الباب وقالت : رانيا
الدكتورة رانيا قالت : ايه ياملك مش بتفتحي ليه انا قلقت عليكي
ملك قالت : معلشي انا كنت نايمة تعالي
ودخلت الدكتورة رانيا وقفلت الباب وقالت : امال فين طنط شريفة ملك قالت : تلاقيها لسه نايمة
وبتنظر الدكتورة رانيا على الكنبه وقالت : انتي كنتي نايمة هنا ولا ايه
ملك قالت : ايوه كنت بتفرج علي التليفزيون وإظهار غفلت وانا نايمة
الدكتورة رانيا قالت : طيب هروح احضر الفطار اعقبال انتي متغسلي وشك
ملك قالت : طيب هغسله واجي اساعدك
الدكتورة رانيا قالت : لا مافيش داعي انا هعمل كل حاجة انتي بس ارتاحي
ملك قالت : ازاي ده
الدكتورة رانيا قالت : زي مابقولك كده انتي تعبانه ولازم تسمعي الكلام وبعدين الدكتورة لازم المريض يسمع الكلامها
ملك قالت : طيب اتفضلي المطبخ اهوه
الدكتورة رانيا قالت : شكرا ودخلت المطبخ ولبست المريلة
وراح ملك علي الحمام
أمام بيت ملك :
ووصل خالد علي بيت ملك ونزل من العربية ومعه التليفون وطلعها وخبط علي الباب
رانيا وهي في المطبخ وقالت : ملك افتحي الباب
وبيخبط خالد علي الباب وقال لنفسه : ملك مش بتفتح ليه وبيشن الجرس
رانيا وهي في المطبخ قالت : يوووه وطلعت من المطبخ ومعها السكنية انتي روحتي فين ياملك وراحت وفتحت الباب خالد
ونظر لها خالد لقها لبسها المريلة وفي ايدها سكينة وقال بقلق : ايه ناوي تقتلي حد ولا ايه
الدكتورة رانيا قالت : ها ونظرة لسكينة لا يا انا كنت في المطبخ اتفضل
ودخل خالد وقال : شكرا إنما انتي كنتي بتعمليه إيه في المطبخ
الدكتورة رانيا قالت : بحضر الفطار
خالد قال : هو انتي بتعرفي تطبخي
الدكتورة رانيا قالت : امال انا واعاوزه بالله من كلمة انا احسن واحدة بتعرف تعمل بيض
وضحك خالد وقال : يا انتي كده طباخة ممتازة
وجاءت ملك قالت : انت هنا ياخالد
خالد قال بإبتسامة : صباح الخير يا ملك
ملك قالت : صباح الخير بتضحك على ايه
خالد قال بإبتسامة : لا ولا حاجة
ملك قالت : اعملي حساب خالد في الفطار يارانيا
خالد قال : لا انا فطرت
ملك قالت : اي يعني أفطر تاني
خالد قال : طيب
الدكتورة رانيا قالت : بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضل تعال ياخالد
وقعد خالد وقال : انتي عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله
خالد قال : اتفضلي
ملك قالت : ايه ده
خالد قال : افتحي وشوفي
ملك قالت : طيب وفتحت ايه ده يا تليفون
خالد قال : ايوه زاهر اشترها لكي
ملك قالت باستغراب : زاهر اشترهولي
خالد قال : ايوه
ملك قالت : بس ده غالي اوي
خالد قال : هو فيه حاجه تغلها عليكي
ملك قالت : امال هو مجبهوش ليه اوعها يكون تعبان وانت مخبي عليها
خالد قال : لا هو كويس بس هو قالي اعطهولك علشان كان مستعجل عنده شغل في الشركة
ملك قالت : بس ياخالد انا مش هقدر اقبله
خالد قال : ليه علشان من زاهر
ملك قالت : لا علشان انا مش هقدر أجيبله هدية بنفس الثمن
خالد قال : هو قال كده برده
ملك قالت باستغراب : هو عارف اني هرفضها
خالد قال : ايوه
ملك قالت : ومع ذلك جابه
خالد قال : ايوه قال يمكن تقبليها وبعدين ياملك احنا بينها الكلام ده برده انتي مش اختي وجدي بيعتبرك حفيدته يبقي ليه بقي الحساسية الزيادة دي
ملك قالت : بس خالد
خالد قال : مابسش خديه بقي والا والله ماعدت اجيلك
ملك قالت : طيب اشكره بالنيابة عني
خالد قال : ابقي اشكريه بنفسك لما تشوفيه انهاردة
ملك قالت : هو هيجي انهاردة
خالد قال : لا
ملك قالت : امال اشوفه فين
خالد قال : في فرح رأفت وهالة
ملك قالت : هو انهاردة
خالد قال : ايوه وجهزي علشان انا هجي اخدك
ملك قالت : طيب
خالد قال : امسكي
ملك قالت : ايه ده
خالد قال : ده خط التليفون بتاعتك يلا شغلها علشان هالة عاوزها رقمك علشان تطمن عليكي
ملك قالت بإبتسامة : ايوه صحيح يا انا نسيت
خالد قال : بس زاهر منسيتش اول ما رأفت كلمه علشان يعطيه رقمك علشان يبعته هالة على طول راح طلبك ده اون لاين وأول ماوصل قالي اعطهولك
ملك بسرحانه
ونظر لها خالد وقال : ملك امسكي ملك
ملك قالت : ها
خالد قال : امسكي يلا حطي الخط في التليفون
ملك قالت : امسك انت اعمله
خالد قال : طيب واخدها التليفون وحط الخط فيه خلصنها استني بقي أكلم رأفت علشان يعطني رقم هالة وبيتصل برافت هي رانيا بتعمل ايه ده كله في المطبخ ليكون حصلها حاجة امسكي كلميه وانا هروح اشوفها
ملك قالت بإبتسامة : طيب الووه
رأفت قال : مش ده رقم خالد
ملك قالت : ايوه انا ملك
رأفت قال : اه ااااه صباح الخير
ملك قالت : صباح الخير مبروك
رأفت قال : الله يبارك فيكي انتي عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله كويسة
رأفت قال : طيب الحمد لله
ملك قالت : انا عارف إنك مشغول علشان كده مش هطول عليك انا كنت عاوزها رقم هالة
رأفت قال : طيب معاكي ورقة وقلم
ملك قالت : طيب ثانية واحدة
رأفت قال : طيب
ملك قالت : اتفضل
ملها رأفت الرقم وقال : كلميها بقي
ملك قالت : طيب مع السلامة
رأفت قال : سلام
في المطبخ :
خالد قال : كل ده بتعملي فطار
رانيا قالت : انا خلاص خلصت
خالد قال : مش عاوزها مساعدة
وبتقطع رانيا النشون ونظرة لخالد وقالت : لا شكرا اه صبعها اتجرح
وراح لها خالد وقال بقلق : مش تخلي بالك
رانيا قالت بوجع : معلشي جات سليمة
خالد قال بقلق : سليمة ازاي وصعبك بينزف كده سيبي أخذ منها السكينة وحطها علي الترابيزة ومسك ايدها
رانيا قالت : هتعمل ايه
خالد قال بقلق : هحط صبعك تحت المياة علشان يوقف النزيف وفتحة الحنفية وحطها ايدها تحت المياة
رانيا قالت بوجع : اه ااااه
ونظر لها خالد وقال بقلق : معلشي وقفل المياة وطلع منديل من جيبه ونشف صبعها لسه بيوجعك
ونظرة له رانيا وقالت : لا
خالد قال : طيب خليكي حطها عليه المنديل وانتي متعمليش حاجة انا هعمل كل حاجة
رانيا قالت : بس
خالد قال : مابسش انتي تقعدي وبس مفهوم
رانيا قالت بإبتسامة : طيب وقعدة
ولبس خالد المريلة ونظر لها ومسك السكينة وقطع النشون وحطه في الطبق وراح حط الباقي في الثلاجة
وبينظر رانيا بإعجاب
وراح خالد وبيشيل الشاي واللبن من علي البوتجاز
رانيا قالت : خلي بالك
خالد قال بإبتسامة : متقلقيش وشالهم وحطهم علي الصنية وطفها البوتجاز
وبتنظرة له رانيا بإبتسامة
في الانتريه :
وبيتصل ملك بهالة وقالت : الووه
هالة قالت : الووه مين معايا
ملك قالت : انا ملك
هالة قالت : أخيرا ياملك اتصلتي بي
ملك قالت : معلشي يا هالة انتي عارفة اليومين اللي فاتوا كانوا عاملين ازاي
هالة قالت : عارفة ياحبيتي انتي عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله كويسة ده رقمي ابقي سجليه عندك
هالة قالت : طيب
ملك قالت : انتي عاملة ايه
هالة قالت : مشغولة اوي انتي عارفها ان انهاردة فرحي وحاسة اني متلغبطها وكل حاجة فوق بعضها
ملك قالت : لا هدي نفسك كده علشان التوتر اللي انتي فيه ده ممكن لقدر الله يحصلك حاجة وإن شاء الله كله هيمشي كويس وهيبقي الفرح كويس اوي
هالة قالت : إن شاء الله انتي هتجي مش كده
ملك قالت : اه هجي متقلقش انتي بس طيب مش عاوزها حاجة
هالة قالت : لا شكرا
ملك قالت : طيب اشوفك بالليل سلام
هالة قالت : مع السلامة
وقفلت ملك الخط وراحت علي المطبخ وقالت : الفطار جاهز وبتنظر لقت خالد لبس المريلة ايه ياخالد كده يارانيا تشغليه
خالد قال : لا يا ملك هي مالهاش ذنب انا اللي طلبت منها اني اساعدها بس هي ماكنتش راضية بس لما صبعها انجرح انا اللي اصيرت انها تقعد وانا احضره وبعدين هي مخلصها كل حاجة وانا بس عملت حاجات بسيطة
ملك قالت بإبتسامة : اه ااااه انتي كويسة يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : اه ده جرح بسيطة
خالد قال : لا مش بسيط ينجرحت بالسكينه
ملك قالت بقلق : مش تخلي بالك يارانيا
الدكتورة رانيا قالت : الحمد لله جات سليمة
خالد قال : طيب يلا تعالوا وخرج كلمت هالة
وخرجت ملك قالت : ايوه كلمتها
وخرجت رانيا وراها و قالت : مين هالة دي
ملك قالت بإبتسامة : دي صديقه خالد
رانيا قالت باستغراب : صديقته
ملك قالت : ايوه
رانيا قالت بضيق : اه ااااه
في السفرة :
ونظر خالد لرانيا وقال : هي مش صديقتي خطبها هو اللي صديقي من الطفولة
رانيا قالت : اه ااااه
ونظرة لها ملك بإبتسامة
رانيا قالت : انت مش هتاكل
خالد قال : لا هاخد شاي بس علشان لسه فاطر وبيفرغ الشاي
رانيا قالت : طيب
وطلعت شريفة من شقتها وراحت علي شقة ملك وخبطت علي الباب
وقايمة ملك
خالد قال : خليكي انتي وانا هفتح
ملك قالت : طيب
وراح خالد وفتح الباب وقال : اتفضلي
ودخلت شريفة قالت باستغراب : حضرتك هنا
وقفل خالد الباب وقال : ايوه
وراحت شريفة علي السفرة وبينظر لقت ملك ورانيا بيفطروا وقالت : طيب الحمد لله انك اكلتي
ملك قالت : اتفضلي ياطنط معانا
شريفة قالت : لا شكرا ازيك يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : الحمد لله
شريفة قالت : طيب ماندهتوش عليه ليه علشان اجي اعملكم الفطار
ملك قالت : ماكناش عاوزين نتعبك وازاي عمه سامي
شريفة قالت : الحمد لله راح الشغل مين اللي عمل الفطار اكيد الدكتورة
ملك قالت بإبتسامة : ايوه وخالد ساعدها
شريفة قالت : طيب ليه كده تتعبوه
خالد قال : ولا تعب ولا حاجة ياطنط انا كنت جاي علشان اشوف ملك وماشي على طول لقيت الدكتورة بتحضر الفطار فقولت اساعدها وبعدين ملك زي اختي وبعدين هي عملت كتير علشان جدي ودي أقل حاجة اعملها علشانها سلام ياملك
ملك قالت : ليه مالسه بدري
خالد قال : معلشي علشان عندي شغل في الشركة صحيح جدي بيسلم عليكي
ملك قالت : الله يسلمله هو عامل ايه
خالد قال : الحمد لله
ملك قالت : بياخد الأدوية في مواعيدها
خالد قال : ايوه يلا سلام
ملك قالت : مع السلامة
خالد قال : سلام يادكتورة
الدكتورة رانيا قالت : مع السلامة
وخرج خالد من الشقة ونزل في طريقه الى الشركه
الدكتورة رانيا قالت : انا كمان اتاخرت علي المستشفى ياملك
ملك قالت : طيب ياحبيتي مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : الله يسلمك وخرجت من الشقة ونزلت وركبت عربيتها ورايحة علي المستشفى
ملك قالت : شكلك اضيقتي ياطنط علشان لقتي خالد معانا فى الشقة لواحدنها صح
شريفة قالت : بصراحة ياملك ايوه كنتي المفروض تنادي عليه علشان اقعد معاكي
ملك قالت : معاكي حق تفكري كده بس انا معرفش انك مش موجودة جوه بس على فكرة خالد لما تعرفيه هتعرفي هو قده ايه محترم وبيخاف عليه وبيعتبرني زي اخته
شريفة قالت : ايوه يا ملك بس الناس والجيران مش عارفين كده
ملك قالت : معاكي حق ياطنط بعد كده لما يجي هنادي لحضرتك أو لعمو سامي تمام
شريفة قالت : انا عارفة انك محترمة ياملك وهما كمان ولاد ناس ومحترمين بس الناس متعرفش كده وحتى لوتعرف كده هيفضلوا يتكلموا برده علشان مافيش وراهم غير الكلام وانا بخاف عليكي زي بنتي
ملك قالت : عارفة ياطنط من غير ما تقولي بس خالد مدخلش المطبخ وساعدت رانيا غير لما صبع رانيا انجرح بالسكينه فاضطر هو يساعدها علشان انا تعبانها زي ما انتي شايفة
شريفة قالت : طيب كتر خيره طيب كنتي نادي عليها
ملك قالت : مرضتش ازعجك على العموم اللي حصل سوء تفاهم مش اكتر وأول ما خالد يجي تاني هندهلك علشان تجي تقعدي معايا
شريفة قالت : طيب
ملك قالت : وهو جاي النهاردة علشان ياخدني
شريفة قالت باستغراب : ياخدك
ملك قالت : ايوه
شريفة قالت : علي فين
ملك قالت : علشان فرح صديقه النهاردة والعروسه عذمنتني
شريفة قالت : بس ياملك
ملك قالت : ماتخافيش مش هنكون لواحدنها جده حامد بيه العشري هيكون معانا
شريفة قالت : بس انتي لسه تعبانة
ملك قالت : لا انا كويسة وبعدين لازم اروح علشان العروسة صاحبتي
شريفة قالت : طيب
بجانب المستشفى :
نزل زاهر من العربية ونظر علي المشروع الملجا
ونظر له المهندس محمد وراح وقال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير ايه الاخبار
المهندس محمد قال : كله تمام يافندم
زاهر قال : مش محتاجين حاجة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال : طيب شده حالكم
المهندس محمد قال : ما تقلقش يافندم احنا قربنا نخلصه
زاهر قال : طيب ربنا معاكم ومشي وركب عربيته ورايح علي الشركة
في شركة العشري :
وصل خالد علي الشركة ونزل من العربية وراح علي المكتب وقال : زاهر في مكتبه
ياسمين السكرتارية قالت : لا لسه موصلش يافندم
خالد قال باستغراب : لسه موصلش
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
خالد قال : طيب ودخل مكتبه هيكون راح فين ده أما اتصل بيه اشوفه فين
في عربية زاهر :
ورن تليفون زاهر وقال : الووه
خالد قال : الووه ايوه يا زاهر انت فين
زاهر قال : انا جاي علي الشركة ليه فيه حاجة
خالد قال : لا مافيش أصل استغربت انك مجتش لغاية دلوقتي علي الشركة
زاهر قال : أصل كنت في بشوف مشروع الملجا قولي اخدت التليفون
خالد قال : ايوه اخدته
زاهر قال باستغراب : غربية
خالد قال : غربية ليه
زاهر قال : أصل انا كنت فاكر انها هترفض انها تاخده
خالد قال : ما هي فعلا رفضت تاخده
زاهر قال : ايوه كده صح ما انا بقول برده اخدته بسهولة ازاي امال عملت ايه علشان تاخده
خالد قال : مافيش قعد أقنعها وقولتها اني معتش هجيلك لو ماخدتهوش
زاهر قال : ووقفت انها تاخده
خالد قال : ايوه
زاهر قال : وكلمت هالة
خالد قال : ايوه
زاهر قال : طيب كويس امال مال صوتك
خالد قال : لا مافيش
زاهر قال : علي العموم انا جاي يلا سلام
خالد قال : مع السلامة
وقفل زاهر الخط وقال لنفسه : كويس انها راضيت تاخده لو كانت تعرف إن انا اللي بعتهلولها ماكنتش رضت تاخده وبينظر من شباك العربية لقي ملك بتشاوله وهي لبسه فستان أحمر ووقف العربية فجأة اكيد هي مش موجودة وغمض عيونه وفتحها ونظر على المحل ملقهاش هو ايه اللي حصل ده هو انا بحلم بس انا صاحي ازاي بحلم وانا صاحي وغمض عيونه وفتحها وبينظر للفستان لقي ملك بيتشاورله ايه ده بقي أنا اتجننت ولا ايه ونزل من العربية وراح ودخل المحل وراح الناحية اللي ملك كانت واقفة فيها ولبسها الفستان وقال مافيش حد امال هي راحت فين
وجاءت الموظفة وقالت : فيه حاجة يا فندم
زاهر قال : ها ونظر لها لوسمحتي عاوز الفستان ده
الموظفة قالت : طيب اتفضل يافندم وانا هجيبه لحضرتك
وبينظر زاهر لفستان وقال باستغراب : طيب ومشي
وجابت الموظفة وحطته في كفر الفستان وقالت : اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا اتفضلي الفيزا
الموظفة قالت : شكرا واخذت منها الحساب اتفضل
زاهر قال : شكرا وطلع من المحل وركب العربية ومشي ورايح علي الشركة
في المستشفى :
رايح الدكتور مجدي ومعه قهوة على مكتب الدكتور فؤاد وخبط علي الباب
الدكتور فؤاد قال : أدخل
ودخل الدكتور مجدي وقال : ازيك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : اهلا يا دكتور اتفضل
الدكتور مجدي قال : شكرا اتفضل
الدكتور فؤاد قال : شكرا
الدكتور مجدي قال : انا قولت اجي اشرب معاك القهوة علشان بقالنها كتير مقعدناش مع بعض ولا يكون معطلك عن حاجة
الدكتور فؤاد قال : لا مافيش
الدكتور مجدي قال : الدكتورة ملك هتستلم شغلها امتا
الدكتور فؤاد قال : لا هي مش هتستلم شغلها
الدكتور مجدي قال باستغراب : ليه هو انت معرضتش عليها انها ترجع المستشفى تاني
الدكتور فؤاد قال : لا عرضت بس هي رفضت
الدكتور مجدي قال بدهشة : رفضت
الدكتور فؤاد قال : ايوه
الدكتور مجدي قال : ليه
الدكتور فؤاد قال : هي بتقول انها مش هتعرف تشتغل هنا بعد اللي حصل
الدكتور مجدي قال : معها حق ماهو اللي حصل ماكنش قليل برده امال ناويه علي ايه
الدكتور فؤاد قال : معرفش هي مقالتليش هتعمل ايه
الدكتور مجدي قال : يا انا افتكرت انها هتوافق على طول وخصوصا انها بقت خطيبته زاهر بيه العشري صاحب المستشفى
الدكتور فؤاد قال : يا ده سبب من الأسباب اللي خلها ترفض انها ترجع تشتغل هنا تاني
الدكتور مجدي قال : ليه يعني
الدكتور فؤاد قال : علشان هي مش بتفكر في المناصب بشكل انها تستغل كل اللي حوليها علشان تاخد اللي هي عاوزها ما انت عارفها
الدكتور مجدي قال : ايوه فعلا بس زاهر بيه موافق على كده
الدكتور فؤاد قال : ها احنا مالنها يادكتور بيهم اذا كان مواقف أو لا ندخل فيهم ليه بقولك ايه انا ورايها شغل وانت مش وراك شغل
الدكتور مجدي قال : ها بعد اذنك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : اتفضل
أمام شركة العشري :
وصل زاهر علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح علي مكتبه وقال : خالد معها حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
زاهر قال : طيب وراح علي مكتبه ودخل وقعد اعطلها الفستان ده ازاي مافيش غير كده وبيتصل بالفيلا الووه
فتحية قالت : الووه
زاهر قال : مين معايا
فتحية قالت : انا فتحية
زاهر قال : امال فين دادة
فتحية قالت : ثانية واحدة انديلها
زاهر قال : طيب
في فيلا العشري :
وراحت فتحية على الجنينه وقالت : ست خيرية
خيرية قالت : ايوه يا فتحية
فتحية قالت : زاهر بيه علي التليفون عاوز يكلمك
خيرية قالت : طيب وراحت علي الصالون الووه ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : ايوه يادادة انا عاوز منك حاجة
خيرية قالت : انت تأمر
زاهر قال : ربنا يخليكي يادادة
خيرية قالت : قولي بقي عاوز ايه
زاهر قال : عاوزك تروحي لملك وتعطلها فستان علشان تروح بي الفرح انهاردة بس متقولهاش مني
خيرية قالت : ليه
زاهر قال : علشان لو عرفت انه مني مش هترضها تاخدوا قولي من جدي
خيرية قالت : طيب بس هو فين الفستان
زاهر قال : في العربية بتاعتي هتعدي عليه في الشركة علشان تاخديه
خيرية قالت : بس انا معرفش هي ساكنة فين
زاهر قال : خلي ناجي يوصلك لهنا وهو هيوديكي على بيتها
خيرية قالت : طيب حاضر
زاهر قال : شكرا يادادة
خيرية قالت : تشكرني على ايه يا انت زي ابني
زاهر قال : سلام
خيرية قالت : مع السلامة يا حبيبي وقفلت الخط
وبينظر حامد بيه لقي خيرية بتكلم في التليفون وقال : مين يا خيرية اللي كان بيتصل
ونظرة له خيرية وقالت : يا زاهر بيه
حامد بيه قال : كان عاوز ايه
خيرية قالت : مافيش جايب فستان لملك علشان الفرح وعاوزني اخده اعطهلها
حامد بيه وقال بإبتسامة : اه ااااه شكله بيتطور جامد مرة تليفون ومرة فستان
خيرية قالت : بتقول حاجة ياحامد بيه
حامد بيه قال : لا مافيش وقالك انك تقولها انه مش منه صح
خيرية قالت : ايوه وحضرتك عرفت ازاي
حامد بيه وقال : مش مهم اسنتي علشان اديكي حاجة تعطيها لملك
خيرية قالت : حاضر
وطلع حامد بيه علي غرفته وفتح الدولاب وطلع علبة وفتحها وبينظر لعقد الماظ وقال لنفسه : هو ده العقد وهيبقي حلو على ملك وخرج من الغرفة ونزل امسكي ياخيريه أي ده لملك وقولها انها لازم تلبسه مع الفستان علشان هيبقي حلو عليها
خيرية قالت : حاضر
حامد بيه وقال : ولو مرضتش قولها اني هزعل منها لو مالبستهوش
خيرية قالت : حاضر هقولها طيب انا هروح البس
حامد بيه وقال : طيب
في شركة العشري :
في مكتب خالد :
وبيتصل خالد بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : زاهر وصل
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : وصل طيب وخرج من مكتبه وراح علي مكتب زاهر ودخل ايه يا زاهر اتاخرت ليه وقعد
زاهر قال : مافيش ليه فيه حاجة
خالد قال : لا مافيش
زاهر قال : امال مالك مضايق ليه
خالد قال : مافيش انا كويس
زاهر قال : انت متأكد
خالد قال : اه ليه
زاهر قال : أصل وشك بيقول غير كده
خالد قال : ليه بتقول كده
زاهر قال : ليه بقول كده ايه انت مش شايف وشك يا انت على اخرك قولي فيه ايه
خالد قال : طيب انا روحت عند ملك زي ماانت عارف
زاهر قال بخضة : ايوه حصلها حاجة
خالد قال : لا هي كويسة متقلقش
زاهر قال : امال ايه اللي حصل
خالد قال : اللي حصل إن جاريتها اللي قعدة معها شايفتني انا وملك ورانيا
زاهر قال باستغراب : رانيا مين
خالد قال : صديقه ملك
زاهر قال : اه ااااه الدكتورة
خالد قال : ايوه
زاهر قال : وحصل ايه لما شافتكم
وحكله خالد علي اللي حصل وقال : بس ده اللي حصل
زاهر قال بدهشة : وانت ساعدت الدكتورة في عمل الفطار
خالد قال : ايوه أصل صبعها انجرح زي ماقوتلك
زاهر قال : اه ااااه
خالد قال : يبقي انا غلطت في ايه
زاهر قال : انت مغلطتش بس
خالد قال : بس ايه
زاهر قال : كان لازم تسأل ملك علي جارتها دي اذا كانت موجود ولا لا قبل ماتدخل
خالد قال : ليه يعني
زاهر قال : علشان دي الأصول يا خالد
خالد قال : طيب ما كانت قعدة عندنا عادي وبنقعد مع بعض
زاهر قال : ايوه بس كان جدي موجود والدادة والشغالين في الفيلا ده غير الحرس يعني مش لواحدكم
خالد قال : بس انا بعتبرها زي اختي يازاهر وبعدين أنت بتشك في أخلاقي
زاهر قال : ايه الكلام الفارغ ده لا طبعا بس احترام لك وليها وبعدين الناس تعرف انك بتعتبرها زي اختك
خالد قال : لا
زاهر قال : طيب هناك هي بين جيران وكل واحد فيهم بيفكر بطريقة مختلفة عن التاني يبقي الاحسن انك قبل ماتدخل تسأل اذا كان حد في الشقة غيرها ولا لا انت مش يهمك سمعتها
خالد قال : ايوه طبعا
زاهر قال : طيب خلاص
خالد قال : امال انت بتقول انا مغلطتش ليه
زاهر قال : انت مغلطتش لما ساعدت الدكتورة وخصوصا إن ملك لسه تعبانة وكان لازم انك تساعدها بس فى نفس الوقت غلطت علشان دخلت لملك من غير ما تسأل علي الست دي المهم اللي حصل حصل بعد كده تبقي تاخد بالك وخلاص
خالد قال : طيب
زاهر وقال :انت رايح فين
خالد قال : علي مكتبي
زاهر قال : طيب
في فيلا العشري :
وخرجت خيرية من غرفتها وقالت : فتحية فتحية
فتحية قالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : خلي بالك انا هروح مشوار واجي ماشي
فتحية قالت : حاضر
وخرجت خيرية وراحت علي البوابة وقالت : ناجي
ناجي قال : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : انت عارف بيت ملك صح
ناجي قال : ايوه ليه انتي عاوزها ترحلها
خيرية قالت : ايوه يلا تعال وصلني
ناجي قال : طيب
وركبت خيرية العربية وقالت : بس الأول اطلع على شركة العشري
وركب ناجي قال : طيب واتحرك بالعربية
في المستشفى :
في الطرقة :
الدكتور فؤاد قال : دكتورة رانيا
ونظرة الدكتورة رانيا وراها لقت الدكتور فؤاد فاراحت له وقالت : ايوه يافندم
الدكتور فؤاد قال : بتشوفي الدكتورة ملك
الدكتورة رانيا قالت : ايوه يا دكتور ليه
الدكتور فؤاد قال : مافيش هي عاملة ايه
الدكتورة رانيا قالت : كويسة الحمد لله
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله
الدكتورة رانيا قالت : وكلها كام يوم وتجي تشوف شغلها في المستشفى
الدكتور فؤاد قال : هي مقلتلكيش
الدكتورة رانيا قال باستغراب : علي ايه يا فندم
الدكتور فؤاد قال : انها مش هترجع تشتغل تاني في المستشفى
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : ايه
الدكتور فؤاد قال : ايوه
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : هي اللي قالت لحضرتك كده
الدكتور فؤاد قال : ايوه انا لما فتحتها في الموضوع علشان ترجع تاني تشتغل في المستشفى هي رفضت انها ترجع تشتغل هنا تاني
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : طيب ليه
الدكتور فؤاد قال : علشان بسبب اللي حصل وهي قالتلي انها مش هتقدر تنسها اللي حصل طول ماهي بتشتغل هنا على العموم ربنا يوافقها بعد اذنك
الدكتورة رانيا قالت : اتفضل ازاي ملك تعمل كده وليه مقلتليش علي الموضوع ده أما أنا كنت معها الصبح مقولتليش ليه هخلص شغل وبقي اروحلها وراحت علي مكتبها
أمام شركة العشري :
وقف ناجي العربية وقال : احنا وصلنها ياست خيرية
خيرية قالت : طيب روح لزاهر بيه وقوله اني تحت
ناجي قال : ليه انتي مش هتدخلي
خيرية قالت : لا يمكن يكون عنده شغل قوله اني تحت وبس وهو عارف
ناجي قال : طيب ونزل من العربية ودخل علي الشركة وراح علي مكتب زاهر بيه زاهر بيه موجود
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
ناجي قال : طيب انا عاوز اقابله
ياسمين السكرتارية قالت : طيب هقوله مين
ناجي قال : ناجي الحارس
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وبتتصل بزاهر بيه الووه
زاهر قال : ايوه يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ناجي الحارس عاوز يقابل حضرتك
زاهر قال : طيب خليه يدخل
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط اتفضل
ناجي قال : شكرا وراح علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
زاهر قال : ايوه يا ناجي
ناجي قال : الست خيرية تحت في العربية
وقام زاهر وقال : دادة تحت
ناجي قال : ايوه
وخرج زاهر من المكتب وقال : امال متطلعتش ليه
وخرج ناجي وراها وقال : علشان مش عاوزها تعطل حضرتك
أمام الشركة العشري :
ونظرة خيرية من العربية لقت زاهر جاي عليها فنزلت من العربية
زاهر قال : مطلعتيش ليه يادادة
خيرية قالت : مش عاوزها اعطلك
زاهر قال : ده كلام برده وراح وفتح عربيته وأخذ الفستان وقفل العربية اتفضلي يادادة ده الفستان
خيرية قالت : طيب امشي انا بقي علشان متاخرش
زاهر قال : طيب
خيرية قالت : سلام عليكم
زاهر قال : وعليكم السلام
وركب خيرية العربية وقالت : يلا يا ناجي
ناجي قال : طيب وركب ومشي
وركب زاهر عربيته ومشي ورايح علي شركة أشرف نجاتي
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وبتنظر ملك لتليفون وقالت لنفسها : معقول يكون عنده شغل زي ما خالد بيقول علشان كده مقدرش يجيبه ولا هو اللي مرضش يجي من الأساس بس لوكان جيه كنتي هتقبليه منه برده ولا هترفضي طبعا هترفضي زي ما عملتي مع خالد صح مش عارفة ساعتها كنت هعمل ايه بس هو مجاش ليه هو انتي عاوزها تشوفيه مش عارفه بس بتذكره دايما مش عارف ليه الغريب اني اما افتكره ببقي فرحانه اللي بيحصل معايا ده لازم ألقيله تفسير وسرحت
أمام بيت ملك :
ووقف ناجي العربية وقال : وصلنها
وبتنظر ست خيرية من الشباك وقالت : هو ده بيتها
ناجي قال : ايوه
خيرية قالت : طيب استني هنا
ناجي قال : حاضر
ونزلت خيرية من العربية ومعها الفستان وطلعت ونظرة على الشقتين وقالت لنفسها : يا تري الشقة نهيي فيهم انا أخبط على دي وخلاص يمكن حد يقولي وخبطت علي شقة ملك
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : ايوه حضرتك عاوزها مين
خيرية قالت : عاوزها ملك هي الشقة نهيي دي ولا اللي قصدها
شريفة قالت : لا هي دي اتفضلي
خيرية قالت : شكرا ودخلت طيب ممكن اشوفها
شريفة قالت : اقولها مين
خيرية قالت : قولها الست خيرية
شريفة قالت : طيب اتفضلي اعقبال ماديها خبر
خيرية قالت : طيب وقعدة
وراحت شريفة علي غرفة ملك ودخلت وقالت : ملك
وسرحت ملك بتفكيرها
وراحت لها شريفة وقالت : ملك وهزتها
ملك قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : فيه واحدة بره وعاوزكي
ملك قالت باستغراب : واحدة مين
شريفة قالت : واحدة اول مرة اشوفها
ملك قالت : ايوه يعني هي مين
شريفة قالت : اسمها الست خيرية
ملك قالت بإبتسامة : دادة خيرية وقامت من علي السرير وخرجت من الغرفة وراحت لها ايه المفاجأة الحلوة دي
وقامت خيرية قالت : اعمل ايه ما انتي روحتي كده من غير ما تقولي لحد
ملك قالت : معلشي وحضنتها وحشتني
خيرية قالت : وانتي كمان
ملك قالت : اتفضلي
خيرية قالت : شكرا وقعدة عاملة ايه
ملك قالت بإبتسامة : الحمد لله
وبتنظر لهم شريفة باستغراب
ملك قالت : انتي اللي عاملة ايه
خيرية قالت : الحمد لله
ملك قالت : طيب الحمد لله اعرفك دي طنط شريفة جارتي
خيرية قالت : تشرفنا
ملك قالت : ودي داده خيرية هي اللي مربي خالد وزاهر
شريفة قالت : تشرفنها
ملك قالت : تشربي ايه يادادة
خيرية قالت : لا ولا حاجة
ملك قالت : ازاي بقي يا انتي اول مرة تشرفني في بيتي
خيرية قالت : طيب عصير الليمون
ملك قالت : طيب عصير الليمون لو سمحتي ياطنط
شريفة قالت : حاضر ودخلت علي المطبخ
خيرية قالت : ايه اللي انتي عمليه ده ياملك تمشي كده من غير ما تقولي لحد
ملك قالت : انا عارفة انك زعلانه مني بس لوكنت قوتلك كنتي مش هتوافقي اني امشي صح
خيرية قالت : ايوه
ملك قالت : وبعدين انا قولت لجدي وهو اللي جابني على هنا
خيرية قالت : انا عارفة خالد قالي علي كل حاجة بس برده كان لازم تقوللي
ملك قالت : معاكي حق انا آسفة
خيرية قالت : اللي حصل حصل المهم انك كويسة
ملك قالت : اه الحمد لله ونظرة للفستان ايه اللي معاكي ده يادادة
خيرية قالت : ده فستان لكي
ملك قالت باستغراب : ليها انا
خيرية قالت : ايوه علشان تروحي بيه فرح رأفت وهالة
ملك قالت بإبتسامة : جدي ده
خيرية قالت : لا مش حامد بيه هو اللي بعتهولك
ملك قالت باستغراب : امال مين خالد
خيرية قالت : لا
ملك قالت : امال مين
خيرية قالت : زاهر هو اللي بعتهولك
ملك قالت بدهشة : مين زاهر
خيرية قالت : ايوه هو اللي قالي اجبهولك
ملك قالت لنفسها باستغراب : هو ايه الحكاية مرة يبعتلي التليفون ومرة فستان هو ايه اللي حصله
خيرية قالت : ملك ملك
ملك قالت : ايوه يادادة
خيرية قالت : بتفكري في ايه
ملك قالت : مافيش
وجاءت شريفة وقالت : اتفضلي العصير
خيرية قالت : شكرا واخذت الكوباية وحطتها على الترابيزة
شريفة قالت : بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضلي
خيرية قالت : امسكي
واخذت ملك الفستان
خيرية قالت : ايه مش هتشوفيه
ملك قالت : ها
خيرية قالت : افتحيه
ملك قالت : طيب وفتحت السوستة وطلعت الفستان من الكفر ونظرة له بنبهار
خيرية قالت : يا ده فستان جميل وهيبقي أجمل عليكي
ملك قالت : فعلا الفستان جميل انا ماكنتش اعرف انه ذوقه حلو كده
خيرية قالت : لا زاهر ذوقه حلوه دايما
ملك قالت : بس
خيرية قالت باستغراب : بس ايه
ملك قالت : انا مش هقدر البسه
خيرية قالت : ليه مش انتي لسه قايلها انه حلوه
ملك قالت : ايوه وحطت الفستان في الكفر بس هو شكله غالي اوي
خيرية قالت : وده ايه علاقته انك مش عاوزها تلبسيه
ملك قالت : علاقته اني مش هقدر اقدملوه هديه بنفس ثمنها
خيرية قالت : قيمته الحاجة ياملك مش في ثمنها قيمتها من قيمة الشخص اللي انتي بتقدميها لي علشان كده زاهر جبلك الفستان ده ومفكرش في ثمنها زيك كده
ملك قالت : بس يادادة
خيرية قالت : مابسش البسيه علشان خاطري انا ولا انا ماليش خاطر عندك
ملك قالت : طيب يادادة
خيرية قالت : وامسكي
ملك قالت : وايه ده
خيرية قالت : افتحي وشوفي
وفتحت ملك العلبة وقالت : ايه ده
خيرية قالت : انا مليش دعوة ياحامد بيه هو اللي قالي اعطهولك
ملك قالت بدهشة : جدي
خيرية قالت : ايوه
ملك قالت : وبعدين هما بيعملوا فيها ليه كده
خيرية قالت : علشان بيحبوكي ياملك
ملك قالت : ايوه يادادة بس لازمته ايه الحاجات دي
خيرية قالت : أولا انتي حامد بيه بيعتبرك زي حفيدته علشان كده بعتلك العقدة ده ثانيا والأهم هو قاللي انها لومرضتش تاخده قولها اني انا هزعل منها وانتي طبعا مش هيخلصك انه يزعل
ملك قالت : قوللي اعمل ايه
خيرية قالت : اقبليه وخلاص دي حاجة بسيطة ياملك
ملك قالت : طيب يادادة بس قوليه اني انا هبعته مع خالد بعد الفرح ماشي
خيرية قالت : طيب استاذن انا بقي وقامت
وقامت ملك قالت : ليه مالسه بدري
خيرية قالت : معلشي علشان متاخرش
ملك قالت : طيب مع السلامة
خيرية قالت : الله يسلامك
ملك قالت : ابقي سلاملي على جدي
خيرية قالت : طيب وخرجت من الشقة ونزلت وركبت العربية يلا يا ناجي اطلع على الفيلا
ناجي قال : حاضر ومشي الآنسة ملك عاملة ايه
خيرية قالت : الحمد لله كويسة
أمام شركة أشرف نجاتي :
وصل زاهر علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح علي مكتب السكرتارية وقال : لوسمحتي عاوز اقابل أشرف بيه
السكرتارية قالت : مين حضرتك
زاهر قال : انا زاهر العشري
السكرتارية قالت : طيب اتفضل
زاهر قال : شكرا
وبيتصل السكرتارية بأشرف بيه وقالت : ايوه يافندم
أشرف نجاتي قال : فيه ايه
السكرتاريه قالت : زاهر بيه العشري عاوز يقابل حضرتك
أشرف نجاتي قال : خليه يتفضل بسرعة
السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا وقام وراح علي مكتب أشرف نجاتي
وطلع أشرف من مكتبه وقال بإبتسامة : اهلا يا زاهر بيه
زاهر قال : اهلا بك
أشرف نجاتي قال : اتفضل
زاهر قال : شكرا ودخل
ودخل أشرف وقال : اتفضل
زاهر قال : شكرا وقعد
أشرف نجاتي قال : تشرب إيه
زاهر قال : لا شكرا
أشرف نجاتي قال : إزاي بقي
زاهر قال : طيب قهوة مظبوط
أشرف نجاتي قال : طيب وبيتصل بالسكرتارية اثنين قهوة مظبوط
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وقفل أشرف الخط وقال : انا اسف اني مجاتش المستشفى علشان ازورك بس انا كنت مسافر موصلتش غير امبارح
زاهر قال : لا ولا يهمك
أشرف نجاتي قال : وحضرتك عامل ايه دلوقتي
زاهر قال : الحمد لله كويس
وراح الفراش على مكتب أشرف نجاتي وخبط علي الباب
أشرف نجاتي قال : أدخل
ودخل الفراش ومعه القهوة وحطها وقال : اي خدمه تانية يافندم
أشرف نجاتي قال : لا روح انت
الفراش قال : حاضر وخرج وقفل الباب وراها
أشرف نجاتي قال : اتفضل القهوة
زاهر قال : شكرا انا جيتلك علشان عاوز اعمل دعاية للعمارات الجديدة بتاعتي وطبعا مقلتش احسن من شركتك علشان تعمل الدعاية
أشرف نجاتي قال : ده شرف ليها يازاهر اني اعمل دعاية تبع شركتك
زاهر قال : ده شرف ليها انا
أشرف نجاتي قال : طبعا هتكتب سعر الشقة في الاعلانات
زاهر قال : لا مش هتكتب ثمن الشقة
أشرف نجاتي قال : طيب ليه
زاهر قال : كده انا مش عاوز اكتب ثمنها
أشرف نجاتي قال : طبعا هيكون فيه شقق تمليك وشقق أجر
زاهر قال : ايوه
أشرف نجاتي قال : طيب تمام فيه حاجة تانية عاوز تكتبها على الاعلان
زاهر قال : اشرف انت هتكتب في الإعلان اني أسعار شقق الأجر اجارها مناسب لأي حد عاوز يبتدي حياته ويتجوز
أشرف نجاتي قال : حاضر بس
زاهر قال : بس ايه
أشرف نجاتي قال : زاهر عاوز حد معين ياجر الشقق دي
زاهر قال : ايه اللي خالك تقول كده
أشرف نجاتي قال : لما قولت أي حد عاوز يبتدي حياته ويتجوز
زاهر قال : ايوه انت عارف أزمة الشقق الشباب بتعاني قده ايه علشان تلقي شقة تتجوز فيها فافكرت اعمل الشقق للاجار في العمارة أو انتين علشان اساعدهم
أشرف نجاتي قال : فكرة حلوة وتساعد شباب كتير
زاهر قال : انا عارف
أشرف نجاتي قال : طيب مانقول أجرها في الإعلان
زاهر قال : لا أجرها هيكون على حسب ظروف كل شاب هيجي ياخد شقه علشان مبقناش سوينا الغني بمتوسط الدخل
أشرف نجاتي قال : معاك حق خلاص انا هعمل لحضرتك اعلان هيكسر الدنيا
زاهر قال : انا متأكد من كده علشان كده انا جتلك اتفضل ده شيك علشان الدعاية
ونظر أشرف نجاتي في الشيك قال : تمام
زاهر قال :طيب استاذن انا
أشرف نجاتي قال : انت لسه ماشربتش قهوتك
زاهر قال : مرة تانية إن شاء الله بعد اذنك
أشرف نجاتي قال : اتفضل
وخرج زاهر من مكتب وطلع من الشركة وركب عربيته ومشي ورايح علي الشركة وقال لنفسه : يا تري ملك رضت تاخد الفستان من داده انا عارفها عنيدة ومش هتقبل بسهولة انها تاخده يارب يكون دادة عرفت تقنعها انها تاخده اما اتصل اشوفها عملت ايه ولا بلاش ليرد عليه جدي ومش عارف أقوله ايه لما اروح احسن ابقي اكلمها
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وبتنظر ملك للفستان وقالت لنفسها بدهشة : هو ايه اللى بيحصل معها علشان يفكر يجبلي فستان اكيد مش طبيعي بس رغم كده ذوقه حلو الفستان فعلا يجنن وبتذكر زاهر
ودخلت شريفة وقالت : ملك ملك
ملك قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : ايه مالك
ملك قالت : لا مافيش
شريفة قالت : احضرلك الأكل
ملك قالت : لا ياطنط انا مش جعانة
شريفة قالت : طيب على العموم هو في المطبخ لما تجوعي ابقي كولي
ملك قالت : حاضر
شريفة قالت : ايه ده
ملك قالت : ده الفستان علشان اروح بي الفرح
شريفة قالت : اه ااااه طيب ممكن اشوفه
ملك قالت : ايوه طبعا اتفضلي
وراحت شريفة ومسكت الفستان وفتحت السوستة ونظرة له وقالت : ده حلو اوي هيبقي عليكي يجنن
ملك قالت : شكرا ياطنط
وقفلت شريفة السوستة وقالت : مش ده اللي كان مع الست اللي جتلك
ملك قالت : ايوه هو
شريفة قالت : طيب انا هروح اعمل الأكل لعمك سامي لوعوزتي حاجة خبطي عليها
ملك قالت : طيب
وخرجت شريفة من الغرفة ورايح علي شقتها
في شركة العشري :
وخرج خالد من مكتبه وقال : فيه حد مع زاهر
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم بس
خالد قال : بس ايه
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه نزل
خالد قال : نزل
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه نزل مع واحد
خالد قال باستغراب : واحد مين
ياسمين السكرتارية قالت : واحد اسمه ناجي
خالد قال : ناجي الحارس
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال باستغراب : وده ايه اللي جابه
ونظر ياسمين السكرتارية لقت زاهر بيه وقالت : زاهر بيه وصل اهوه
ونظر له خالد وقال : ناجي كان بيعمل ايه هنا
زاهر قال : مافيش انا كنت عاوزه في حاجة المهم انت رايح فين
خالد قال : مافيش جيلك علشان نروح علشان نلحق نجهز
زاهر قال : طيب يلا انا كمان خلصت شغلي
خالد قال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : لو فيه حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ومشي خالد وزاهر وطلعوا من الشركة
زاهر قال : تعال اركب معايا علشان منتاخرش
خالد قال : طيب وركب
في فيلا العشري :
وصلت خيرية علي الفيلا وطلعت فتحية من المطبخ وراحت وفتحت الباب
ودخلت خيرية قالت : زاهر بيه وصل
وقفلت فتحية الباب وقالت : لا لسه موصلش
ونظر حامد بيه لقي خيرية وقال : تعالي يا خيرية
وراح له خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : ملك عاملة ايه
خيرية قالت : الحمد لله كويسة
حامد بيه وقال : اخدت العقد
خيرية قالت : ايوه بس فين وفين لما رضت تاخده
حامد بيه وقال : انا عارف انها مش هتوافق تاخده بسهولة
خيرية قالت : وبتقول لحضرتك انها هتبعته مع خالد بيه بعد الفرح
حامد بيه وقال : عنيدة واخدت الفستان اللي زاهر اشتراها
خيرية قالت : ايوه
حامد بيه قال : وانتي قولتها ان زاهر هو اللي جيبهولها
حامد بيه قال : وانتي قولتها ان زاهر هو اللي جيبهولها
خيرية قالت : ايوه
حامد بيه قال : قالت ايه
خيرية قالت : استغربت وماكنتش راضية تاخده لولا قولتها علشان خاطري
حامد بيه وقال : ووافقت تاخده
خيرية قالت : ايوه وبتسلم على حضرتك
حامد بيه قال : الله يسلامها طيب متقوليش لزاهر انك قولتها إن هو اللي جيبه
خيرية قالت باستغراب : ليه
حامد بيه وقال : كده
خيرية قالت : حاضر بعد اذنك
حامد بيه وقال : اتفضلي
أمام الفيلا :
ووقف زاهر العربية ونزل من العربية
ونزل خالد وراها وقال : إنما انت مقولتليش انت كنت فين
وشن زاهر الجرس وقال : مافيش كنت في مشوار شغل
خالد قال : ايوه فين يعني
زاهر قال : عند أشرف نجاتي علشان دعاية العمارات ارتاحت
ودخل زاهر وخالد ونظروا لجدهم في الانتريه ورحوا له وقعدوا
خالد قال : دادة دادة
زاهر قال : هي دادة هنا
جده قال : ايوه يا زاهر امال هتكون فين
وجاءت خيرية وقالت : ايوه
خالد قال : خليهم يحضروا الأكل أصل انا ميت من الجوع
خيرية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : وانت عامل ايه ياجدي
جده قال : الحمد لله
زاهر قال : بتاخد الدواء في مواعيده
جده قال : ايوه متقلقش
زاهر قال : طيب
جده قال : وملك رضت تاخد التليفون
خالد قال : ايوه اخدته بس ايه ياجدي بعد ما قولتها لو ما اخدتهوش انا معتش جيلك
جده قال : واخدته
خالد قال : ايوه وكلمت هالة
جده قال : طيب كويس
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل علي السفرة
حامد بيه قال : طيب اتفضلي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
وقام زاهر وقال : دادة
خيرية قالت : ايوه
زاهر قال بصوت منخفض : ملك اخدت الفستان
خيرية قالت بإبتسامة : ايوه
زاهر قال : شكرا
خيرية قالت : علي ايه بس انا ماكنتش اعرف انها عنيدة كده
زاهر قال باستغراب : ليه هي ماكنتش راضية تاخده
خيرية قالت : ايوه بس انا اقنعتها
ونظر له جده من السفرة وقال : ايه يا زاهر مش هتجي تأكل
زاهر قال : لا يا جدي جاي اهوه اتفضلي انتي يادادة
خيرية قالت : طيب ومشت
وراح له زاهر وقعد
جده قال بإبتسامة : فيه حاجة ولا ايه
زاهر قال : لا مافيش يا جدي
جده قال : طيب
ووصل سامي على البيت وطلع ودخل شقته وقال لنفسه : ايه الخبط ده وراح علي المطبخ ونظر لقها شريفة ايه ده انتي هنا
شريفة قالت : انت جيت ايه اللي اخرك كده
سامي قال : مافيش اعقبال مخلصت شغل ملك عاملة ايه
شريفة قالت : كويسه
سامي قال : انتي لسه بتطبخي
شريفة قالت : معلشي اعقبال ماعملت الأكل لملك علشان تأكل وبعدين انا خلصت يدوب الرز هو اللي لسه على النار
سامي قال : طيب بسرعة علشان انا ميت من الجوع
شريفة قالت : حاضر اعقبال ما تغير هدومك يكون خلص
سامي قال : طيب إنما قوللي انتي سألت ملك هي تعبانه من ايه
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : وقلتلك ايه
شريفة قالت : قالتي ان شويه برد يعني مش زي ما انت بتقول
سامي قال : غريبة
شريفة قالت : ليه يعني
سامي قال : علشان البنت اللي كانت مع زاهر العشري اسمها ملك
شريفة قالت : وايه الغريب في كده هو مافيش غيرها اللي إسمها ملك يعني
سامي قال : أصل انتي مش فاهمة البنت دي خطيبت زاهر العشري
شريفة قالت : وايه يعني فانت بقي افتكرت إن ملك تبقي خطبته صح
سامي قال : ايوه
شريفة قالت : بطل تسرح كتير ايه اللي يخلي واحد زي زاهر العشري يخطب ملك هي صحيح دكتورة وبنت كويسة جدا وأي واحد زيه يتمناها بس
سامي قال : بس ايه
شريفة قالت : هي كانت قعدة هناك علشان تعالج جده يعني بتشتغل عندهم
سامي قال : وايه يعني هو الشغل عيب
شريفة قالت : انا مقولتش كده انا أقصد ان الناس اللي زي دول لما بيحبه يتجوزه بيتجوزه ناس زيهم في مستوهم يعني
سامي قال : معاكي حق بس محدش يعرف ربنا كتبله ايه ياشريفة واللي ربنا كتبه هو اللي يحصل لوحصل ايه
شريفة قالت : طيب يلا روح غير هدومك علشان انا خلاص خلصت
سامي قال : طيب ومشي
في فيلا العشري :
في السفرة :
خالد قال : انا خلصت أكل هطلع البس بقي علشان منتاخرش
جده قال : طيب
زاهر قال : خدني معاك
وطلع زاهر وخالد علي غرفهم
حامد بيه قال : فتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : لمي الأكل
فتحية قالت : حاضر
وطلع حامد بيه علي غرفته
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
ملك قالت لنفسها : اما قوم اجهز علشان لما خالد يجي مخلهوش يستنها وقامت ومسكت الفستان وفتحت السوستة ونظرة له تعال وراحت علي الحمام وطلعت وراحت علي غرفتها وقعدة أمام المرايا بتمشط شعرها وبتلم شعرها وبتنظر في المرايا لقت بيشاورلها بايده بالا ايه ده زاهر وسابت شعرها ونظرة وراها مافيش حد ونظرة في المرايا مافيش حد ايه اللي بيحصل وغمضت عيونها اكيد انا بتخيل وفتحت عيونها وبتنظر في المرايا اكيد انا اللي كنت بتخيل اسيب شعري احسن مفرود وخلصت شعرها وحطت العقد وقامت وبتنظر في المرايا لقيت زاهر بيشاورلها بايده وبيتسم ونظرة ملك وراها مافيش حد هو ايه اللي بيحصل اكيد انا اتجننت وطلعت من الغرفة وراحت علي المطبخ وفتحت الثلاجة وأخذت زجاجة وقفلت الثلاجة ايه اللي بيحصل معايا ده وجابت الكوباية وفرغت المياه وشربت انا اتجننت وطلعت من المطبخ اقعد هنا احسن بلاش الغرفة لأحسن يظهرلي تاني
في فيلا العشري :
نزل خالد من غرفته وبينظر لقي جده قاعد في الصالون فراح له وقال : ايه يا جدي الشياكة دي
جده قال : دي أقل حاجة عندي
خالد قال : يا انت كده هتاخد منا الجوه
جده قال : امال انت فاكرني عجزت ولا ايه
خالد قال : بشكل ده انا اللي عجزت ياجدي
وضحك جده وقال : باين كده
خالد قال : طيب انا رايح لملك ماشي
جده قال : طيب
وبينظر خالد وقال : اهوه زاهر نزل
زاهر قال : ايه ده انت لسه هنا
خالد قال : انا كنت ماشي إنما ايه الشياكة دي
زاهر قال : انا طول عمري شيك يعني مش جديد عليه
خالد قال : ايوه صحيح بس انا حاسس انك انت العريس مش رأفت مش كده ياجدي
جده قال : فعلا
زاهر قال : طيب يلا ورح هاتها وانا هاخد جدي ونروح على الفرح
خالد قال : طيب ومشي وركب العربية وتحرك
زاهر قال : يلا يا جدي
جده قال : يلا
وتحرك زاهر بالعربيه إلي الفرح
أمام بيت ملك :
وصل خالد علي بيت ملك وطلع وخبط علي الباب
وراحت ملك وفتحت الباب
وبينظر لها خالد وقال : ايه الجمال ده
ملك قالت : بجد
خالد قال : ده الفستان جميل جدا عليكي جاهزة
ملك قالت : ايوه
خالد قال : طيب يلا
ملك قالت : يلا وطلعت وقفلت الباب استني
خالد:ايه
ملك:هقولك لي طنط شريفة اني هنزل
وراحت ملك على شقة سامي وخبطت علي الباب وفتحت شريفة
شريفة قالت:ملك ايه القمر ده
ملك:شكرا يا طنط انا ماشية وده مفتاح الشقة
شريفة:طيب ياحبيتي مع السلامة خلي بالك منها ياخالد بيه
خالد:حاضر دي في عنيها
ملك:سلام ياطنط
شريفة:مع السلامة
ونزل خالد وملك
وراح خالد وفتحها الباب العربية وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وقفل خالد الباب وراح وركب ومشي
في عربية زاهر :
حامد بيه وقال : كان المفروض انك انت اللي تروح تجيب ملك
زاهر قال : ليه يعني ياجدي
جده قال : علشان هي خطبتك
زاهر قال : خطبتي
جده قال : ايوه
زاهر قال : انت ليه بتنسها ياجدي إن احنا مخطوببن قدام الناس يعني مش بجد
جده قال : انا مش ناسي علشان كده بقولك انت اللي لازم تروح تجبها علشان تدخلوا مع بعض
زاهر قال : مش هتفرق ياجدي اذا روحت جبتها ولا لا وبعدين محدش بياخد باله
جده قال : طيب
زاهر قال : اهوه احنا وصلنها ووقف العربية انزل انت ياجدي وانا هركن وهحصلك
جده قال : طيب ونزل ودخل القاعة
وركن زاهر العربية ونزل من العربية ودخل القاعة وبينظر لقي جده فاراح له وقال : اتاخرت عليك ياجدي
جده قال : لا تعال نسلم على رأفت وهالة
زاهر قال : يلا
حامد بيه وقال بإبتسامة : مبروك يارافت
رأفت قال : الله يبارك فيك ياجدي
حامد بيه وقال : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيك ياجدي
زاهر قال : مبروك يارافت
رأفت قال : الله يبارك فيك يازاهر اعقبال
زاهر قال : مبروك
هالة قالت : الله يبارك فيك امال فين ملك
زاهر بدون تعليق
ونظر جده لزاهر بإبتسامة وبدون تعليق
هالة قالت : ايه هي كويسة
حامد بيه وقال : اه كويس وجايه مع خالد
هالة قالت : طيب
حامد بيه وقال : طيب احنا هنروح نقعد
رأفت قال : اتفضلوا
ومشي حامد بيه وقال : مش قوتلك انك انت اللي لازم تروح تجي ملك
ومشي زاهر قال : ماحصلش حاجة ياجدي
وقعد جده وقال : انت شايف كده
وقعد زاهر وقال : ايوه
جده قال : طيب
في عربية خالد :
خالد قال : جدي هو اللي بعتلك الفستان ده صح
ملك قالت : لا هو انت متعرفش
خالد قال : معرفش ايه
ملك قالت : إن زاهر هو اللي جيبلي الفستان ده
خالد قال بدهشة : زاهر
ملك قالت : ايوه بعتهولي مع دادة خيرية
خالد قال باستغراب : هي دادة خيرية جتلك
ملك قالت : ايوه هو مقلكش
خالد قال : ولا جبلي سيرة
ملك قالت : يمكن نسي
خالد قال : يمكن اهوه احنا وصلنها ووقف العربية انزلي انتي وانا هركن وهجيلك
ملك قالت : طيب ونزلت ووقفت
وركن خالد العربية ونزل وراح لها وقال بإبتسامة : يلا انجشي
وابتسمت ملك وقالت : طيب
على ترابيزة حامد بيه :
زاهر قال بقلق : هو خالد اتاخر ليه
جده قال : زمانه جاي
زاهر قال : يكون حصل حاجة
جده قال : انت قلقنا كده ليه زمانه جاي وبينظر لقي خالد وملك وصلوا اهوم جوم
وبينظر زاهر وراها لقي ملك لبسها الفستان ووقف
خالد قال : اهوه جدي وزاهر هناك أهم
ملك قالت :اه ااااه تعال ازيك يا جدي
حامد بيه قال : الحمد لله انتي عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله
حامد بيه وقال : ايه الجمال ده
ملك قالت : ربنا يخليكي ياجدي ازيك
زاهر قال : الحمد لله ازيك انتي
ملك قالت : الحمد لله وقعدة
خالد قال : انا هروح أسلم على العريس والعروسة
ملك قالت : خدني معاك وقامت
خالد قال : يلا
ونظر حامد بيه لزاهر لقها بينظر على ملك وقال لنفسه : هتكبر لغاية امتا يا زاهر
خالد قال : مبروك ياروفة وحضنه
رأفت قال : الله يبارك فيك ياخالدود
ملك قالت بإبتسامة : مبروك ياهالة
هالة قالت بإبتسامة : الله يبارك فيكي اعقبالك
ملك قالت : طلعها زي القمر
هالة قالت : شكرا
ملك قالت : مبروك
رأفت قال : الله يبارك فيكي اعقبالك انتي وزاهر
ملك قالت : شكرا ونظرة لزاهر
وبينظر لها زاهر بسرحان وبدون تعليق
رأفت قال : تعالوا نتصور
خالد قال : يلا
واخذها المصور الصورة
خالد قال : طيب هنروح نقعد
رأفت قال : طيب
على ترابيزة حامد بيه :
حامد بيه وقال : انتم اتاخرتم ليه كده وبينظر لزاهر
خالد قال : متاخرنش ياانا حتى لقيت ملك جاهزة ونزلنها على طول
ملك قالت : ايوه يا جدي وبتنظر لزاهر
حامد بيه وقال : طيب
ملك قالت بإبتسامة : رايقين على بعض ايوه مش كده ياجدي
حامد بيه وقال : فعلا ربنا يتمملهم على خير
خالد قال : هما رأفت وهالة بيرقصوا تسمحلي ياملك براقصة دي
ملك قالت : تاني هيحصل زي محصل المرة اللي فات
خالد قال : اه ااااه صح بلاش احسن
وجاء فلان وقال : تسمحلي بالرقصة دي
ونظر حامد بيه وخالد وزاهر باستغراب وبدون تعليق
فلان قال : ممكن
ملك قالت : لا انا آسفة مش عاوز ارقص
زاهر بغضب
فلان قال : لوسمحتي وافقي
زاهر قال بغضب : ما خلاص هي قالت مش عاوزها وبعدين دي خطبتي اتفضل
ونظر له خالد وجده باستغراب وبدون تعليق
فلان قال : اسف ومشي
ونظر لها زاهر ومسكها ايدها وقال : قومي
ملك قالت باستغراب : علي فين
زاهر قال : هنرقص
ملك قالت : بس انا مبعرفش
وقام زاهر قال : هعلمك قومي بس
وقامت ملك باستغراب وبدون تعليق
ونظر خالد وقال باستغراب : شوفت ياجدي عمل ايه زاهر
جده قال بإبتسامة : ايوه اتفرج بس عليهم
زاهر قال : تسمحي
وبتنظر ملك حوليها بإرتباك وبدون تعليق
زاهر قال : ماتنظريش حوليكي انظري ليها وبس
ونظرة له ملك وقالت بسرحان : اتفضل
زاهر قال : شكرا خليكي مع الموسيقى وتحركي معها
وسرحت ملك بتفكيرها
زاهر قال : ايوه كده وبينظر لها وسرح
خالد قال : شكلهم حلو مع بعض
جده قال : زي مايكون اتخلقوا لبعض
خالد قال : فعلا وتذكر رانيا وسرح
جده قال : اهي الراقصة خلصت وبينظر لخالد اهي روحت فين
خالد قال : ها
جده قال : روحت فين
خالد قال : لا مافيش
ونظرة ملك حوليها وقالت : الرقصة
زاهر قال بسرحان : مالها
ملك قالت : خلصت
ونظر زاهر حوليها وساب ايدها وقال بإرتباك : طيب اتفضلي
ملك قالت : طيب ومشت
حامد بيه وقال بإبتسامة : ايه رأيك في الفرح ياملك
ملك قالت : حلو ياجدي ونظرة لخالد ايه مالك يا خالد
خالد قال : مافيش يا ملك
ملك قالت : انت كويس
خالد قال : ايوه
في شقة سامي :
سامي قال : مش هتروحي تشوفي ملك
شريفة قالت : تلقيها راحت الفرح
سامي قال باستغراب : فرح
شريفة قالت : ايوه
سامي قال : فرح مين
شريفة قالت : فرح واحدة صاحبتها
سامي قال : اه ااااه بس هي لسه تعبانه
شريفة قالت : ما انا قولتها كده بس قولتلي انها لازم تروح
سامي قال : راحت لواحدها
شريفة قالت : لا مع عيلة العشري
سامي قال : هما يعرفوا العروسة
شريفة قالت : ايوه والعريس كمان
سامي قال : طيب ما تروحي تشوفها يمكن لسه مرحتش
شريفة قالت : لا راحت علشان عدت عليها قبل ما تمشي
سامي قال : طيب
أمام بيت ملك :
وصلت الدكتورة رانيا على بيت ملك وطلعت علي شقة ملك وخبطت علي الباب وقالت لنفسها : هي مش بتفتح ليه وشنت الجرس وخبطت علي الباب
في شقة سامي :
وسمعت شريفة صوت الخبط وقالت : انت مش سامع
سامي قال : سامع ايه
سامي قال : طيب روحي شوفي مين
شريفة قالت : بدل ماتقوم انت تشوف
سامي قال : انا جاي تعبان من الشغل
شريفة قالت : مافيش فايدة فيك وراحت وفتحت الباب لقيت واحدة بتخطت على شقة ملك ايوه عاوزة مين
ونظرة لها الدكتورة رانيا وقالت : امال ملك فين ياطنط
شريفة قالت : اهلا يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت : اهلا ياطنط امال ملك فين
شريفة قالت : ملك راحت فرح
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : فرح
شريفة قالت : ايوه هي مقلتلكيش
الدكتورة رانيا قالت : لا فرح مين
شريفة قالت : فرح واحدة صاحبتها
الدكتورة رانيا قالت : صاحبتها مين
شريفة قالت : معرفش هي مقلتليش بس خالد بيه جيه اخدها
الدكتورة رانيا قالت : خالد
شريفة قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : طيب ياطنط بعد اذنك
شريفة قالت : طيب ما تتفضلي
الدكتورة رانيا قالت : لا شكرا علشان اتاخرت
شريفة قالت : طيب مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : الله يسلامك ونزلت وركبت عربيتها ومشت ورايحة علي البيت
في فرح رأفت وهالة :
علي الترابيزة حامد بيه :
ملك قالت : جدي بتاخد الدواء في مواعيده
حامد بيه وقال : ايوه متقلقش
ملك قالت : طيب كويس
حامد بيه وقال : نفسي اشوفك في الكوشة زي هالة كده
ملك قالت بإبتسامة : هتلي عريس زيك وانا أوافق على طول
حامد بيه وقال بصوت منخفض : موجود بس هو ينطق وبينظر لزاهر
ملك قالت : بتقول حاجة ياجدي
حامد بيه وقال : لا يا ملك
ملك قالت : عندك واحد زيك بقي
حامد بيه وقال : فيه كتير
ملك قالت : بيتهيلك ياجدي انت مافيش زيك خالص
وضحك حامد بيه بدون تعليق
خالد قال : بتضحك على ايه ياجدي
جده قال : مافيش متخدش في بالك
ملك قالت : طيب ياجدي امسك سجلي رقمك هنا علشان ابقي اطمن عليك
جده قال : طيب عجبك التليفون
ملك قالت : اه بس انا مش يستعملهم كتير
جده قال : ليه
ملك قالت : علشان بيضيعوا الوقت على الفاضي من غير ما تعمل فيه حاجة
جده قال : معاكي حق امسكي
ملك قالت : سجلته ياجدي
حامد بيه قال : ايوه انا كمان مش بقعد عليه كتير يدوب ساعة في اليوم أو ساعتين بالكتير
ملك قالت : احسن برده علشان القعدة الطويلة عليه بتضر الصحة
حامد بيه قال : فعلا
ملك قالت : انا هروح اشوف العروسة
حامد بيه وقال : طيب
وراحت ملك عند العروسة وقالت : مش عاوزها حاجة وعدتلتها الفستان
هالة قالت : لا يا حبيبتي روح انتي ارتاحي
ملك قالت : طيب ومشت وراحت علي الترابيزة ودخلوا منظمين الفرح بالتورتة واشتغلت الموسيقى ووقفوا
ومسك رأفت ايد هالة وقاموا ورحوا أمام التورتة ومسك رأفت السكينة وحطت هالة ايدها علي ايده وقطع التورتة وحط رأفت السكينة من ايده وراح الجرسون أخذ حته من التورتة وقال : اتفضل وأخذ رأفت منه الطبق وأكل هالة منها بإبتسامةوأخذت هالة منه الطبق واكلت رأفت منها بإبتسامة
وأخذ منها رأفت الطبق وحطه على الترابيزة وحضنها ومشوا منظمين الفرح بالتورتة وشال رأفت هالة ولف بيها وصقف كل اللي في القاعة
ونزل رأفت هالة ونظر لها بإبتسامة ورحوا وقعدوا في الكوشة
رأفت قال : انتي كويسة
هالة قالت بإبتسامة : ايوه
وجاء الجرسون بالشربات وقال : اتفضلوا
وأخذ رأفت الكوباية وقال : اتفضلي يا حبيبتى
هالة قالت : شكرا
واخذتها رأفت الكوباية التانية
ومشها الجرسون ومد رأفت بايده بالكوباية وبيشرب هالة وفي نفس الوقت مد هالة ايدها بالكوباية وبتشرب رأفت وجاء الجرسون وأخذ الكوبايات ومشي وقام خالد وراح عندي المسئول عن الموسيقى وراح ناحية اذنه وقال : لوسمحت شغل اغنية شعبية
ملك قالت : هو خالد بيعمل ايه
حامد بيه قال : مش عارف
المسئول قال : حاضر و شغل الأغنية لحكيم
وراح خالد لرافت وهالة وقال : قوم يلا وقام رأفت وهالة
وبيرقص خالد وقال : يلا
ورقص رأفت معها ومسك ايده هالة وبيرقصها
وراح لهم اللي قعدين ورقصوا معهم
وشاورت هالة لملك وقالت : تعال
حامد بيه وقال : هالة بتشاولك روحلها
وقامت ملك وراحت ولها وبترقص معها ونظر رأفت لزاهر وراح له وقال : تعال ومسك ايده
زاهر قال : بس
جده قال : مابسش يا زاهر روح معها
زاهر قال : طيب ومشي مع رأفت ووقف يصقف وبينظر علي ملك
ومسك خالد والشباب رأفت ورفعوا لفوق ونزلوا ورفعوا مرة تانية ونزلوا
وحضن رأفت خالد وبيرقص معها
وبينظر لهم حامد بيه وعلي وجهه علامات الفرحة
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصلت الدكتورة رانيا على بيتها ونزلت من العربية وطلعت وخبطت علي الباب
وراحت والداتها وفتحت الباب وقالت : ايه يارانيا اتاخرتي كده ليه الدكتورة رانيا قالت : معلشي يا ماما أصل كان عندي شغل في المستشفى
والداتها قالت : طيب روحي غيري أعقبال مااحضرلك الأكل
الدكتورة رانيا قالت : طيب بس بسرعة علشان انا ميته من الجوع
والداتها قالت : طيب ودخلت علي المطبخ وراحت رانيا على غرفتها وحطت والداتها الأكل علي السفرة وقالت : يلا يا رانيا الأكل علي السفرة
رانيا من غرفتها قالت : حاضر ياماما وطلعت وراحت علي السفرة وقعدة امال بابا فين
والداتها قالت : راح السوبر ماركت
رانيا قالت : طيب وبتاكل
والداتها قالت : يا انتي شكلك جعانه اوي
رانيا قالت : ايوه أصل ماكلنش من الصبح
والداتها قالت : ليه كده
رانيا قالت : علشان كان عندي شغل كتير فى المستشفى وخلصت وراحت لصاحبتي علشان اشوفها ملقتهاش هناك
والداتها قالت : هو انتي فطرتي قبل ماتنزلي
رانيا قالت : لا فطرت مع ملك صاحبتي
والداتها قالت : ملك مين
رانيا قالت : زميلتي في المستشفى
والداتها قالت : دكتورة يعني زيك
رانيا قالت : ايوه فطرت معها وراحت علي المستشفى
والداتها قالت : طيب يلا كولي
رانيا قالت : طيب
في فرح رأفت وهالة :
وتعبت ملك وراحت وقعدة
حامد بيه قال : ايوه مالك
ملك قالت : مافيش أصل تعبت شويه
حامد بيه وقال : طيب امسكي اشربي مياة
ملك قالت : شكرا يا جدي وشربت
حامد بيه وقال : ايه احسن دلوقتي
ملك قالت : اه الحمد لله
وجاء زاهر وخالد وقعدوا
حامد بيه قال : هما العريس والعروسة هسافروا بعد الفرح
خالد قال : اه ياجدي هيسافروا علشان شهر العسل بس هيطلعوا على الاوتيل الأول والصبح هيسافروا
جده قال : طيب اهي الزفة جات
وقام رأفت وانجشه هالة وماشين والموسيقى شغالة وطلعوا بره والمعزيم وراهم وركب رأفت وهالة العربية وهما بيشاوره للي واقفين
ومشي السواق ورايح علي الاوتيل
حامد بيه قال : يلا يا خالد وصل ملك علشان الوقت اتاخر
خالد قال : حاضر ياجدي اتفضلي
ملك قالت : تصبح علي خير ياجدي
حامد بيه وقال : وانتي من اهله
ونظرة ملك لزاهر وقالت : تصبح علي خير
زاهر قال : وانتي من اهله
ومشت ملك وهي بتنظر لزاهر
وراح خالد وفتح باب العربية وقال : اتفضلي
وركبت ملك وقالت : شكرا
ونظر لها زاهر بشتياق وراح وركب خالد ومشي ونظر حامد بيه لزاهر لقها بينظر للعربية وهي ماشيه وقال : يلا يا زاهر
وسرح زاهر بتفكيره
وراح له حامد بيه وهزه وقال : زاهر
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : يلا ولا هانبات هنا
زاهر قال : لا يلا اتفضل
وراح جده وركب العربية وركب زاهر وراها ومشي ورايح علي الفيلا
ونظر له جده وقال بإبتسامة : ايه مالك يا زاهر
وسرح زاهر بتفكيره بملك
جده قال لنفسه بإبتسامة : اكيد بيفكر في ملك زاهر زاهر
ونظر له زاهر وقال : ايوه يا جدي
جده قال : ايوه ايه بتفكر في ايه
زاهر قال : مافيش يا جدي كنت بتقول ايه
جده قال : مافيش
زاهر قال : طيب
في بيت الدكتورة رانيا :
في السفرة :
رانيا قالت : الحمد لله شبعت
والداتها قالت : طيب الحمد لله
رانيا قالت : انا هقوم اويي الأطباق وهادخل أنام
والداتها قالت : لا انتي تعبانه روحي انتي ارتاحي وانا هلم الأطباق
رانيا قالت : لا يا ماما ما انتي كمان تعبانها طول النهاردة
والداتها قالت : بس
رانيا قالت : متحاوليش انا هوديها وخلاص
والداتها قالت : طيب ربنا يخليكي ليها ويرزقك بابن الحلال
رانيا قالت بإبتسامة : لسه بدري ياماما
والداتها قالت : بدري ايه اللي أصغر منك بقي عندهم أولاد
رانيا قالت : علشان مش دكاترة
والداتها قالت : هما الدكاترة مش بيتجوزوا يعني
رانيا قالت : لا طبعا بس طول الوقت عندهم شغل من الزوج بقي اللي هيرضها إن مراته تبات في المستشفى يعني بره البيت
والداتها قالت : ما انا قوتلك تدخلي أي كليه وانتي اللي صممتي تدخلي كليه الطب
وشالت رانيا الأطباق وقالت : وانا مش ندمنها ومشت
والداتها قالت : يبقي هتعنسي جانبي
رانيا قالت بصوت مرتفع : وايه يعني ودخلت المطبخ وفتح والدها باب الشقة وقال : هي رانيا جات
زوجته قالت : ايوه وفي المطبخ
زوجها قال : اتفضلي ياستي اللي انتي طلبتيه
زوجته قالت : طيب وقامت وراحت علي المطبخ وبتنظر لقيت رانيا بتغسل المواعين
رانيا قالت : هو بابا جيه
والداتها قالت : ايوه
رانيا قالت : طيب انا خلصت كفيهم انتي بقي
والداتها قالت : طيب
رانيا قالت : تصبحي علي خير
والداتها قالت : وانتي من اهله
وطلعت رانيا من المطبخ وقالت : تصبح علي خير يابابا
والدها قال : وانتي من اهله وراحت رانيا على
أمام بيت ملك :
خالد قال : وصلنها
ملك قالت : تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله
ملك قالت : اه ااااه صحيح استنا شويه
خالد قال : ليه
ملك قالت : علشان اديلك العقد تعطيته لجدي
خالد قال : ليه متخليه
ملك قالت : لا هقلعه وهنزل هدهولك ولا تطلع
خالد قال : لا هستنكي أو خليه للصبح
ملك قالت : لا استني
خالد قال : طيب
ووقف ملك أمام شقتها و قالت لنفسها : المفتاح مع طنط شريفة وراحت وخبطت علي الباب
في شقة سامي :
في غرفة سامي :
وصحها سامي من النوم وقال : شريفة شريفة قومي شوفي من اللي على الباب
ونايمة شريفة
سامي قال :شريفة ونظر لها لو قعدة انادي من هنا لبكرة أمري لله أقوم افتح انا وراح وفتحت الباب ملك
ملك قالت : انا آسفة اني صحيت حضرتك
سامي قال : لا مافيش حاجة انتي عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله كويسة بس كنت عاوز مفتاح الشقة
سامي قال : هو مش معاكي
ملك قالت : ايوه أصل انا أعطته لطنط شريفة قبل ماانزل
سامي قال : طيب استني وراح وجابه اتفضلي
ملك قالت : شكرا هي طنط شريفة نايمة
سامي قال : ايوه إنما ايه الجمال ده
ملك قالت : شكرا تصبح علي خير
سامي قال: وانتي من اهله وقفل الباب
ومشت ملك وفتحت شقتها ودخلت وقفلت الباب وراحت علي غرفتها وقلعت العقد والحلق وحطتهم في العلبة بتاعته طلعت من غرفتها وأخذت المفتاح وخرجت بسرعة من الشقة ونزلت امسك ياخالد
خالد قال : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانت من اهله وطلعت
وانتظر خالد لما ملك طلعت ومشي رايح علي الفيلا
في شقة ملك :
حطت ملك المفتاح على الترابيزة وراحت علي غرفتها وقلعت الجزمة وقعدة على السرير
في فيلا العشري :
ووقف زاهر العربية
ونزل حامد بيه من العربية ونزل زاهر وراها
ودخل حامد بيه وزاهر
في الانتريه :
حامد بيه وقال : فتحية
وراحت له فتحية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : هاتي كوباية مياه
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ وجابت المياة وجاءت اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا روحي انتي نامي وبيشرب
فتحية قالت : يمكن حضرتك تعوز حاجة
حامد بيه قال : لا انا هاطلع انام روحي نامي واطعلها الكوباية
فتحية قالت : حاضر تصبح علي خير يافندم
حامد بيه قال : وانتي من اهله
وقام حامد بيه وقال : تصبح علي خير يازاهر
زاهر قال : وانت من اهله
حامد بيه وقال : انت مش هتنام
زاهر قال : شويه كده ياجدي وهقوم انام
حامد بيه وقال : طيب وطلع علي غرفته
في بيت الدكتورة رانيا :
في غرفة رانيا :
رانيا قالت لنفسها : اتصل بخالد علشان أكلم ملك بس الوقت اتاخر ويمكن يكون نايم دلوقتي لا الفرح بيطول شويه هتصل وهرن مره واحدة ولو مرضتش يبقى نايم وبيتصل
فى عربية خالد :
ورن تليفون خالد وطلعه من جيبه ونظر فيه وابتسم رانيا وقال : الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا خالد
خالد قال : ازيك
رانيا قالت : الحمد لله
خالد قال : يعني صبعك خف
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : طيب الحمد لله
رانيا قالت : ممكن طعطي التليفون لملك
خالد قال : بس ملك مش معايا ووصل على الفيلا
رانيا قالت باستغراب : مش معاك
خالد قال : ايوه ودخل بالعربية وقف بالعربية
رانيا قالت : هو انتم مش في الفرح
خالد قال : لا الفرح خلص ووصلتها على البيت
رانيا قالت : معاك رقمها
خالد قال : لا ونزل من العربية ووقف ليه فيه حاجة
رانيا قالت : لا مافيش انا عاوزها اطمن عليه
خالد قال : هي كويسة متقلقش
رانيا قالت : طب الحمد لله والفرح كان كويس
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : طيب تصبح علي خير
خالد قال : وانتي من اهله وقفل الخط وراح وشن الجرس
وراحت زاهر وفتح الباب وقال : وصلتها
ودخلها خالد وقفل الباب و قال : ايوه بينظر امال فين جدي
زاهر قال : طلع ينام
خالد قال : طيب تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله
زاهر قال لنفسه : انا ليه حاسس اني مخنوق وطلع علي الجنينه وأخذ نفس وحطط ايده في جيوبه ومشي ووقف ونظر على غرفة ملك وسرح وبعدين في اللي انا فيه ده اول مرة مابشوفها ببقها مبسوط وأول ماتمشي بحس اني فيه حاجة ناقصاني
ونظر ناجي لقي زاهر بيه واقف فاراح له وقال : عاوز حاجة يافندم
وسرح زاهر بتفكيره
ناجي قال باستغراب : زاهر بيه زاهر بيه
زاهر قال : فيه حاجة يا ناجي
ناجي قال : لا مافيش انا شوفت حضرتك واقف فقولت يمكن حضرتك عاوز حاجة
زاهر قال : لا يا ناجي مش عاوز حاجة شكرا
ناجي قال : العفو ومشي
زاهر قال : بقولك ايه
ووقف ناجي قال : ايوه يافندم
زاهر قال : انت صحيح عاوز تجوز بنت عم حسنين الجنايني
ناجي قال بدهشة : هي الآنسة ملك قالت لحضرتك
ونظر زاهر علي غرفة ملك وقال : ايوه قالتي انت عاوز تجوزها
ناجي قال : ايوه يافندم
زاهر قال : هو انت شوفتها
ناجي قال : ايوه شوفتها مرتين
زاهر قال : وتفتكر مرتين كفاية علشان تجوزها
ناجي قال : هما مش كفاية بس انا اول ماشوفتها حاسيت بشعور غريب عمري ماحاسيته قبل كده واتلغبط ورحت في دنيا تانية وقعدة أفكر فيها طول الليل ومنمتش
ونظر له زاهر قال بدهشة : وحصل معاك كده ليه
ناجي قال : علشان حبتها يافندم
زاهر قال باستغراب : حبتها
ناجي قال : ايوه يافندم انا أما شوفتها المرة التانية كنت عاوز اشوفها واتكلم معها بأي طريقة ولما شوفتها حاسيت اني قلبي فرحان اوي وبقيت بتخيلها في كل مكان بروح فيه ولما كانت بتبكي علشان عم حسنين مسافر معايا كنت حاسس اني مضايق اوي لدرجة اني عاوز اقولها انها تبطل تبكي بس مقدرتش علشان عم حسنين ووالداتها كانوا واقفين ولما بعت عنها وجيت على هنا حاسيت اني فيه حاجة ناقصاني دخلت على قلبي على طول وقعدة فيه
زاهر قال باستغراب : يعني هو ده الحب
ناجي قال : ايوه يافندم الحب ده حالة مالهاش واصف
زاهر قال لنفسه بدهشة : يعني اللي بيحصل معايا ده علشان انا بحب ملك بحبها
ناجي قال باستغراب : زاهر بيه زاهر بيه
زاهر قال : ايوه يا ناجي
ناجي قال : حضرتك كويس
زاهر قال : ايوه اتفضل انت
ناجي قال : طيب ومشي
زاهر قال لنفسه بإبتسامة : انا بحب ملك علشان كده كان بيحصل معايا كده ونظر لغرفة ملك انا بحبك لازم اشوفها اما ارن عليها بس انا مش معايا رقمها وتذكر جدي هو اللي معها رقمها وراح مسرعا علي غرفة جده ودخل علي اطراف صوابعها وبينظر اهوه هناك اهوه واخذه وطلع براحة من الغرفة وقفل الباب ونزل مسرعا وركب العربية عربيته
وراح له ناجي وقال : اجاي مع حضرتك يافندم
زاهر قال : لا واتحرك بعربيته
أمام بيت ملك :
ووصل زاهر علي بيت ملك ووقف العربية وبيتصل بها وقال لنفسه باستعجال : رودي بقي
في بيت ملك :
في غرفة ملك :
وسمعت ملك صوت التليفون وصاحت ونظرة فيه وقالت لنفسها : جدي ايه اللي خليها يتصل بي دلوقتي ليكون حصله حاجة وفتحت الخط الووه أيوه يا جدي انا كويسه
زاهر قال : انا زاهر
ملك قالت باستغراب : زاهر وشالت التليفون من علي اذنيها زاهر ازاي وحطته مرة أخرى على اذنيها مش ده تليفون جدي
زاهر قال : ايوه انزلي
ملك قالت بدهشة : انزل فين
زاهر قال : انا تحت بيتك انزلي
ملك قالت قالت : تحت بيتي
زاهر قال : ايوه لو مش مصدقها بصي من البلكونه ونزل من العربية
ملك قالت : بيتي وقامت من علي السرير وراحت علي البلكونه وبتنظر لقت زاهر أمام العربية
زاهر قال : صدقتي بقي انزلي
ملك قالت : ليه جدي حصله حاجة
زاهر قال : لا هو كويس
ملك قالت : امال فيه ايه
زاهر قال : لما تنزلي هتعرفي يلا
ملك قالت : لا قولي الأول
زاهر قال : شوفي لومنزلتيش هطلعلك واصحي الجيران كلها قولتي ايه
ملك قالت باستغراب : خلاص هنزل وقفلت الخط وراحت ولبست الكوتشي وأخذت المفتاح هيكون ايه اللي حصل وفتحت باب الشقة وبتنظر حوليها ملقتش حد وخرجت وقفلت الباب براحة ونزلت اديني نزلت فيه ايه
زاهر قال : اركبي
ملك قالت : هنروح فين
زاهر قال : اركبي بس
ملك قالت : انت عارف الساعة كام
زاهر قال : ايوه اركبي يلا بدل ماازعق واصحي الناس
ملك قالت بدهشة : طيب وركبت
وركب زاهر ونظر لها
ونظرة له ملك وقالت : هو ايه اللي حصل
زاهر قال : دلوقتي تعرفي
ملك قالت : يعني جدي وخالد كويسين
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : اما هما كويسين امال فيه ايه علشان تنزلي دلوقتي
زاهر قال : قوتلك هتعرفي دلوقتي ممكن تسكوتي شويه
ملك قالت : طيب
ووقف زاهر العربية وقال : ادينها وصلنها
ونظر ملك من الشباك وقالت : وصلنها فين ده المقطم
زاهر قال : ايوه ما انا عارف ونزل من العربية وراح وفتحها باب العربية من ناحيتها انزل
ملك قالت : انزل فين يازاهر ماتفهمني فيه ايه
زاهر قال : انزلي ياملك وانتي هتفهمني كل حاجة انتي مش بتثقي فيها ومد ايه
ملك قالت : طبعا بثقة فيك وحطت ايدها في ايده ونزلت
وقفل زاهر باب العربية وقال : تعالي ومسك ايدها
ملك قالت : طيب
ووقف زاهر وبينظر لها بدون تعليق
ملك قالت بقلق : فيه ايه بقي
زاهر قال : انا بحبك
ملك قالت باستغراب : ايه
زاهر قال : انا بحبك
ملك قالت بإرتباك : بتحبني
زاهر قال : ايوه وقولت ان ده احسن مكان علشان اتكلم معاكي من غير دوشة
ونظرة له ملك بإرتباك وبدون تعليق
زاهر قال : طول الوقت حاسس بشعور عمري ماحسيته قبل كده ومتلغط وطول الوقت بفكر فيكي وببقي عاوزا اشوفك ومش عارف ليه ولما بشوفك بحس اني مبسوط اوي وببقي حاسس اني طاير من كتر ماانا فرحان بس لما بتبعدي عني بحس اني مخنوق وفيه حاجة ناقصاني انا مش عاوف حبتك امتا بس انا مش عارف أعيش من غيرك ولما عرفت اني بحبك كان لازم اجي واقولك اني بحبك
ونظر له ملك بخجل وبدون تعليق
زاهر قال : علشان كده ونزل علي الأرض تقابلي تتجوزني
ملك قالت بإرتباك : اتجوزك ———

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى