رواية خفايا القدر الفصل الحادي والسبعون 71 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر الجزء الحادي والسبعون
رواية خفايا القدر البارت الحادي والسبعون
رواية خفايا القدر الحلقة الحادية والسبعون
توقفنا لما زاهر قال بجانب مستشفى حياة
خالد قال باستغراب : ايه بجانب مستشفى حياة
زاهر قال : ايوه
خالد قال : مش دي اللي فيها الدكتور فؤاد
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب مين اللي هيتولي المشروع ده ويعمل التصميمات
زاهر قال : المهندس محمد هو اللي هيتولي المشروع ده
المهندس محمد قال بدهشة : انا يافندم
زاهر قال : ايوه عندك مشكلة
المهندس محمد قال : لا يا فندم
زاهر قال : طيب وانت هتكون المسئول قدامي عن كل حاجة تخص المشروع ده وأي حاجة تحتاجها في المشروع تجي تقولي عليه
المهندس محمد قال: حاضر
زاهر قال : التصميمات مش هتروح غير لما تخلصها
المهندس محمد قال : بس يافندم
زاهر قال : بس ايه الكلام اللي انا قولته يتنفذ
المهندس محمد قال : تمام يافندم
زاهر قال بعصبية : ومحدش من الشركة هيروح غير لما يخلص المهندس محمد التصميات اللي انا طلبتها
الكل قالوا بضيق : حاضر يافندم
خالد قال بصوت منخفض : يعني مش هنتغدها النهاردة
ونظر زاهر لخالد وقال :بتقول حاجه يا خالد
خالد قال بضيق : ها لا ولا حاجة
زاهر قال : وانا عاوزه تصميمات متعملتش قبل كده مفهوم يا مهندس محمد
المهندس محمد قال بقلق : حاضر يافندم
زاهر قال : اتفضلوا الإجتماع خلص
وخرج الكل وعلي وجههم علامات الضيق وبدون تعليق
خالد قال بضيق : طيب ليه
زاهر قال باستغراب : هو ايه ليه
خالد قال : اللي انت عملته
زاهر قال : ليه انا عملت ايه
خالد قال بضيق : تقعد الشركة كلها لغاية ما التصميمات تخلص
زاهر قال : مش ده شغل ولازم يخلص
خالد قال : ايوه بس الشركة تقعد ليه ما المهندس محمد هو اللي يقعد علشان يعملها وبعدين انا مش فاهم ايه وجه السرعة اني التصميمات تخلص النهاردة
زاهر قال : علشان عاوز المشروع ده يخص في أقرب وقت وبعدين مش الموظفين بس اللي هتقعد انت كمان هتقعد لغاية ما اشوف التصميمات دي علي مكتبي
خالد قال باستغراب : ايه انا كمان هقعد
زاهر قال : ايوه ولا عاوز الموظفين يقولوا اشمعنا انت مشيت مش علشان الشركة بتاعتنها يبقي خلاص نروح ونسيبهم هما في الشركة قعدين لا اللي يمشي عليهم هيمشي علينا احنا أولهم
خالد قال : بس يازاهر
زاهر قال : مابسش يا خالد الكلام اللي قولته هيتنفذ علينا قبلهم مفهوم
خالد قال بضيق : انا مش عارف ايه اللي خالك تفكر في مشروع زي ده بس وبعدين تعطيه للمهندس محمد
زاهر قال : ماله المهندس محمد مش خلص التدريب بتاعه
خالد قال : ايوه بس برده ميمسكش مشروع لواحده في اول مرة كده كنت المفروض تخلي حد يبقي معها في المشروع ده
زاهر قال : لا انا كنت قاصد انه محدش يبقي معها في المشروع ده
خالد قال باستغراب : ليه بقي
زاهر قال : علشان يبقي عنده ثقة ولما يغلط يتحمل الغلط ده متخافش انا متأكد إنه هيعمل تصميمات متعملتش قبل كده
خالد قال : يارب علشان نروح بقي
زاهر قال : المهم دلوقتي متقلش لأي حد عن المشروع ده لغاية لما يخلص حتي جدي مفهوم
خالد قال : وليه بقي مقولش لجدي
زاهر قال : انت متعرفش تعمل أي حاجة غير لما تسأل اسمع الكلام وخلاص جدي مش لازم يعرف عن المشروع ده أي حاجة
خالد قال : طيب خلاص مش هقوله
زاهر قال : ولا أي حد تاني انت فهمني طبعا
خالد قال : تقصد ملك
زاهر قال : ايوه متقلهاش أي حاجة مفهوم
خالد قال : طيب
زاهر قال : خالد
خالد قال بضيق : خلاص والله ماهقول لحد خلاص كده
زاهر قال : اوي كده عملت ايه في الأرض اللي هنبني عليها الفندق
خالد قال : بكرة إن شاء الله الراجل هيجي نمضي العقد ويسجل ويستلم فلوسه
زاهر قال : طيب كويس
خالد قال : طيب وجدي ممكن يقلقك علينا علشان هنتاخر
زاهر قال : لا متخافش انا قولته إن احنا عندنا شغل في الشركة وممكن نتاخر شويه
خالد قال : اه ااااه طيب خرج وراح علي مكتبه
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين ابعتلي يوسف
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
زاهر قال : خلي يجلي علي غرفة الاجتماعات
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
وبتصل ياسمين السكرتارية بيوسف وقالت : يوسف
يوسف قال : ايوه يا ياسمين في ايه
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه عاوزك في غرفة الاجتماعات
يوسف قال : طيب انا جاي وقفل الخط وخرج من مكتبه وراح علي غرفة الاجتماعات وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل يوسف قال : حضرتك طلبتني يا فندم
زاهر قال : ايوه يا يوسف تعال اقعد
يوسف قال : ايوه يافندم
زاهر قال : امسك العنوان ده هتروح هناك هتلقي يفطة مكتوب عليها للبيع ارض للبيع ورقم تحتها سجله علي تليفونك وتعال
يوسف قال : حاضر فيه حاجة تانية
زاهر قال : لا شكرا
يوسف قال : طيب بعد اذنك يافندم
زاهر قال : اتفضل
في الصعيد :
في الجبل :
سعد قال : انا جاهز
كبير المطاريد قال بقلق : طيب ياعويس
وجاء عويس قال : ايوه يا كبير
كبير المطاريد قال : روح مع سعد بيه
سعد قال : لا خلي عويس علشان محدش يشك من الشرطة لو شافوا
كبير المطاريد قال : بس
سعد قال : مابسش انا بالشكل ده محدش يعرفني غير لما انا اللي قولت انا مين
كبير المطاريد قال : طيب خلي بالك كويس ومطولش علشان محدش من الشرطة يشك فيك
سعد قال : طيب سلام
كبير المطاريد قال : مع السلامة
عويس قال : ليه ياكبير وافقته علي كده
كبير المطاريد قال : انا حاولت معها بس دماغه ناشفه
عويس قال : بس الشرطة مش غبية وممكن يكشف ويقول علي مكانها في الجبل
كبير المطاريد قال : لا متخافش هو صحيح دماغه نشفها بس ذكي وعارف هو بيعمل ايه كويس وحتي لو انكشف هيقدر يهرب منهم زي ماهرب المرة اللي فاتت
عويس قال : ربنا يستر
كبير المطاريد قال : يارب
في القسم :
الضابط قال : جاهزين
العساكر قالوا : ايوه يافندم
الضابط قال : انا عاوزكم تفتحوا عينكم كويس وأي حد يدخل لازم تدوني خبر مفهوم
العساكر قالوا : تمام يافندم
الضابط قال : شاويش محمد
الشاويش محمد قال : ايوه يا فندم
الضابط قال : أي حاجة غربية أديني خبر على طول
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم
الضابط قال : يلا روحوا وان شاء الله نقبض عليه
الشاويش محمد قال : ان شاء الله يا فندم ومشي
في الشركة العشري :
في مكتب المهندس محمد والمهندس هاني :
المهندس محمد قال لنفسه بقلق : معقول اقدر اعمل التصميمات في الوقت القصيرة ده وبعدين ازاي اعمل كده وده اول مشروع ابقي مسئول عنه ولو تطلعت التصميمات مش قده كده زاهر بيه ساعتها هيرفدني من الشغل ياعاوز تصميمات متعملش زيها ومعقول انا اقدر اعملها ماكنت اعتذرت عن المشروع ده وخلاص انا مالي عرقت كده ليه
المهندس هاني قال : مالك يا محمد قاعد كده ليه
المهندس محمد قال بقلق : مش عارف اعمل ايه ياهاني
المهندس هاني قال : تعمل التصميمات
المهندس محمد قال : ما انا مش عارف
المهندس هاني قال : لا يا محمد ركز كده وقوم اشتغل انت سمعت زاهر بيه قال ايه محدش هيروح غير لما تخلص التصميمات أنت بس متوتر علشان ده اول مشروع تعمله لواحدك واحنا كلنا كنا زايك في الأول بس بعد كده هتتعود وإن شاء هتعمل التصميمات غير متوقعة
المهندس محمد قال: تفتكر
المهندس هاني قال : ايوه طبعا بس قوم انت اشتغل وهتشوف
المهندس محمد قال : طيب وقام
في مكتب المهندس فارس والمهندس حسام :
المهندس حسام قال : انا مش عارف ايه اللي خلها زاهر بيه يقعد الشركة كلها لغاية ما المهندس محمد يخلص التصميمات
المهندس فارس قال : وده اول مشروع يمسكه المهندس محمد يعني ممكن زاهر بيه يرفض التصميمات اللي هو عملها ويخليها يعملها تاني
المهندس حسام قال : تفتكر
المهندس فارس قال : هو انت ماسمعتش زاهر بيه لما قال إنه عاوز تصميمات متعملتش قبل كده
المهندس حسام قال : ايوه صح
المهندس فارس قال : المهندس محمد ده اول مشروع يمسكه وتلقيه دلوقتي مش قادر يفكر في حاجة يبقي هيعمل تصميمات متعملتش قبل كده ازاي
المهندس حسام قال : يعني هنقعد كده للصبح
المهندس فارس قال : شكلها كده
المهندس حسام قال : يارب المهندس محمد يعمل تصميمات تعجب زاهر بيه من أول مرة علشان نروح يارب
المهندس فارس قال : ايوه خليك ادعى كده المهندس محمد يخلص التصميمات يمكن ربنا يقبل منك
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : حضري الأكل
خيرية قالت : حضرتك مش هتستنها زاهر بيه وخالد بيه
حامد بيه قال : لا هما هيتأخروا في الشركة علشان عندهم شغل
خيرية قالت بإبتسامة : حاضر ومشت
حامد بيه وقال : زمان خالد دلوقتي جعان واكيد كان جاي بس زاهر منعه انه يجي
ملك قالت : ايوه صحيح يا جدي هو بيحب الأكل كده ليه
حامد بيه وقال : تقصدي ايه
ملك قالت : أقصد انك مش كده مبتفكرش في الأكل اوي زيه كده ولا حتى حفيدك التاني بيفكر اوي في الأكل بس خالد عكسكوا خلاص بيحب الأكل اوي
وضحك حامد بيه وقال : أصله طالع لجدته كانت بتحب الأكل اوي زيه كده
ملك قالت : زوجة حضرتك
حامد بيه وقال : ايوه
ملك قالت بإبتسامة: يعني الموضوع ورثة عندكم بقي
وضحك حامد بيه وقال : ايوه ورثة
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل علي السفرة
حامد بيه وقال : طيب روحي انتي
خيرية قالت بإبتسامة : حاضر ومشت
في السفرة :
ملك قالت : هو هيعمل ايه دلوقتي
حامد بيه وقال : مين خالد
ملك قالت : ايوه
حامد بيه قال : ما تقلقش هو هيعرف يتصرف
ملك قالت : هيتصرف ازاي
حامد بيه وقال : اكيد هيطلب أكل من الشركة هو في حكاية الأكل بيعرف يتصرف كويس اوي
ملك قالت : تلقيه مشغول ممكن ينساها ياجدي انه يأكل
حامد بيه وقال : معقدتش كولي
وقامت ملك وبدون تعليق
حامد بيه قال : رايحه فين مش هتاكلي
ملك قالت : جايه اهوه ياجدي ودخلت المطبخ
فتحية قالت : محتاجة حاجة يا انسة ملك
ملك قالت : ايوه ممكن تجبلي اطباق
فتحية قالت : حاضر
ملك قالت : شكرا
فتحية قالت : حاضر اتفضلي
ملك قالت : شكرا وبتغرف الأكل
فتحية قالت : ممكن اساعدك
ملك قالت : لا شكرا وخلصت وحطتهم في شنطة وخرجت وراحت عند البوابة لوسمحت عاوزك تودي الأكل ده علي شركة العشري
فهد الحارس قال : حاضر
ملك قالت : تسلمه لخالد بيه
فهد الحارس قال : حاضر
ملك قالت : بس بسرعة وخلي بالك انه يقعد منك
فهد الحارس قال : حاضر ومشي
في السفرة :
حامد بيه وقال : كنتي فين
ملك قالت : مافيش يا جدي انا انهاردة عاوزها العبك شطرنج
حامد بيه قال : ماشي وهغلبك
ملك قالت : انت كل مرة تقول كده ياجدي وانا اللي بغلبك
حامد بيه وقال : بقي كده طيب المرة دي هغلبك ايه رأيكي بقي
ملك قالت : هنشوف ياجدي
في الصعيد :
من جانب فيلا الناري :
العسكري قال باستغراب : امال فين الناس ياشاويش محمد
الشاويش محمد قال : مش عارف
العسكري قال : إظهار محدش جاي من أهل البلد
الشاويش محمد قال : إظهار كده علشان اللي عرفوه عنه
العسكري قال : امال مين ده
الشاويش محمد قال : ده ابنه عمه شوقي الناري اكيد لازم يجي
سعد قال لنفسه باستغراب : امال فين الناس يا مافيش حد في العزاء أهل البلد فين امال معقول ده وراح أمام البوابة يامحروس محروس
محروس قال : ايوه مين حضرتك
سعد قال بضيق : انا شعبان الناري افتح
محروس قال : حاضر
شعبان الناري قال : الهانم جوه
محروس قال : ايوه اتفضل
شعبان الناري قال : طيب ومشي وخبط علي الباب
وراحت سنية وفتحت الباب وقالت : ايوه حضرتك مين
شعبان الناري قال : الهانم موجودة
سنية قالت : ايوه يافندم اقولها مين
شعبان الناري قال : قولها شعبان بيه ابن عم المحروم
سنية قالت : طيب اتفضل
ودخل شعبان قال : شكرا وبينظر للصورة شوقي الناري ونزلت دموعه
وراحت سنية الخادمة علي غرفة مراته ابن شوقي بيه وخبطت علي الباب
مراته ابن شوقي بيه وقالت ببكاء : أدخل
دخلت سنية الخادمة وقالت : في واحد تحت عاوز يقابل حضرتك
مراته ابن شوقي بيه قالت بعصبية : انا مش قولت اني مش عاوزة اقابل حد
سنية الخادمة قالت : بس ده بيقول انه ابن عم شوقي بيه
مراته ابن شوقي بيه قالت : ابن عم شوقي بيه
سنية قالت : ايوه ياهانم
ومسحت مراته ابن شوقي بيه دموعها وقالت : طيب روحي وانا جاية
سنية قالت : حاضر ومشت
مراته ابن شوقي بيه قالت لنفسها باستغراب : غريبة شوقي بيه معندوش ابن عم ونزلت وبتنظر لقيته بينظر الي صورة شوقي بيه ايوه يافندم
ونظر لها شعبان بحزن وقال : الباقية في حياتك
مراته ابن شوقي بيه قالت : حياتك الباقية حضرتك مين
شعبان قال : انا شعبان الناري ابن عم المرحوم
مراته ابن شوقي بيه قالت : بس شوقي بيه ماكنش عنده ابن عم شعبان قال : ممكن نتكلم في غرفة المكتب
مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : بس
شعبان قال : لوسمحتي الموضوع ضروري
مراته ابن شوقي بيه قالت بدهشة : طيب اتفضل
شعبان قال : شكرا
في غرفة المكتب :
مراته ابن شوقي بيه قالت : اتفضل
شعبان الناري قال : شكرا
مراته ابن شوقي بيه قالت بدهشة : قولي بقي حضرتك تبقى مين
شعبان الناري قال : انا سعد ياماما
والداته قالت بخضة : سعد ابني وقامت وحضنته وبتبكي انت كنت فين شوفت اللي حصل
سعد قال : اهدي ياماما اهدي اقعدي
والداته قالت ببكاء : انت كنت فين
وبيمسح سعد دموعها وقال : بطلي بكها علشان اقولك علي كل حاجة والداته قالت : طيب قولي بقي ايه اللي انت عمله في نفسك ده وكنت فين المدة دي
سعد قال : هقولك علي كل حاجة بس قوللي الأول هو محدش جيه العزاء
والداته قالت : لا
سعد قال : ليه
والداته قالت : أهل البلد كلهم لما عرفوا إن شوقي بيه قاتل ومجرم قرروا انهم ميجوش العزاء
سعد قال : وهما عرفوا منين
وحكلته والداته علي اللي حصل وقالت : هو ده اللي حصل
سعد قال : بس ياماما هو معه حق هو فعلا معملش في جدي حاجة
والداته قالت : وانت عرفت منين
سعد قال : ما انا روحت زورت جدي في الحجز وكان كويس
والداته قالت : روحت زورته
سعد قال : ايوه
والداته قالت : بس برده حتى لو ماكنش عمل فيه حاجة ماكنش المفروض يقول كده علي جدك
سعد قال : وحتى اللي قوله مظبوط ياماما جدي فعلا قتل
والداته قالت بدهشة : انت بتقول ايه يا سعد
سعد قال : للأسف ياماما هي دي الحقيقة اللي قالهالي جدي وانا عنده في الحجز
والداته قالت باستغراب : هو اللي قالك كده
سعد قال : ايوه
والداته قالت باستغراب : وقتل مين
وحكلها سعد علي اللي حصل وقال : هو ده اللي قولوا ليا
والداته قالت بدهشة : معقول ده
سعد قال : انا زايك ماكنتش مصدق غير لما زورت جدي وقالي كده بنفسه
والداته قالت : إنما قولي انت كنت فين الأيام اللي فاتت دي
سعد قال : كنت في الجبل
والداته قالت باستغراب : في الجبل
سعد قال : ايوه قاعد مع المطاريد
والداته قالت بدهشة : مع المطاريد ياسعد سعد الناري يقعد مع المطاريد
سعد قال : ماكنش قدامي حل تاني
والداته قالت : طيب ليه عملت فيا وفي نفسك كده هو انت يعني كنت محتاج فلوس علشان تتاجر في السلاح
سعد قال : خلاص يا ماما معتش يجي منه الكلام ده المهم انتي عامله ايه
والداته قالت : زي ماانت شايف بقيت وحيدة
سعد قال : سافري ياماما
والداته قالت باستغراب : أسافر
سعد قال : ايوه ياماما سافري علي مصر وقعدي هناك بدل القعدة هنا وأهل البلد يضايقوك بالكلام
والداته قالت بحزن : أسافر واسيبك
سعد قال : متخافيش عليا ياماما بس انتي لو فضلتي هنا هفضل قلقنا عليكي لازم تسافري ياماما وانا هبقي اكلمك
والداته قالت : بس ياسعد انا هناك هبقي قعدة لواحدي علي الأقل هنا انا جانبك وممكن انت تنزل وتشوفني زي ماعملت النهاردة
سعد قال : يعالم ياماما هنزل تاني ولا لا وبعدين الشرطة بدور عليا في كل مكان صدقني ياماما انا هبقي مطمن عليكي أكتر في مصر
والداته قالت : طيب بس بشرط
سعد قال باستغراب : شرط
والداته قالت : ايوه
سعد قال : ايه هو
والداته قالت : انك تكلمني في التليفون
سعد قال : طيب انا موافق وبكرة إن شاء تسافري من الصبح
والداته قالت : طيب
سعد قال : طيب انا لازم أمشي دلوقتي
والداته قالت : ماتقعد شويه كمان معايا
سعد قال : معلشي يا ماما لازم امشي
والداته قالت ببكاء : طيب خالي بالك من نفسك ماشي
سعد قال : حاضر ماتبكيش بقى انتي عارفغ اني مابقدرش اشوف دموعك
ومسحت والداته دموعها وقالت : خلاص اهوه بس ابقي طمني عليك
سعد قال : طيب سلام
والداته قالت : مع السلامة يا حبيبي
سعد قال : الله يسلامك وخرج
بره الفيلا :
العسكري قال : اهوه الرجل طلع وباين محدش جاي تاني يا شاويش
الشاويش محمد قال : باين كده هكلم حضرة الضابط أقوله وبيتصل بالضابط الووه ايوه يا حضرة الضابط
الضابط قال : ايوه يا شاويش محمد ايه الاخبار عندك
الشاويش محمد قال : مافيش يا فندم
الضابط قال : مافيش يعني ايه
الشاويش محمد قال : محدش جيه يافندم
الضابط قال : يعني أهل البلد محضروش العزاء
الشاويش محمد قال : لا يا فندم مافيش حد من أهل البلد حضر واحنا واقفين زي ماحضرتك قولت
الضابط قال : طيب محدش دخل الفيلا
الشاويش محمد قال : لا يا فندم مافيش غير واحد
الضابط قال باستغراب : مين ده
الشاويش محمد قال : ابن عم شوقي بيه
الضابط قال : وانت عرفت منين
الشاويش محمد قال : ماهو جيه القسم وحضرتك مش موجود وكان عاوز يقابل شوقي الناري
الضابط قال بنرفزه : وازاي متقوليش انه في حد جيه علشان يزوره
الشاويش محمد قال بإرتباك : أصل يافندم
الضابط قال بنرفزه : أصل ايه طبعا خليته يقابله
الشاويش محمد قال : ايوه يافندم خمس دقائق بس
الضابط قال بنرفزه : وكان اسمه ايه
الشاويش محمد قال : شعبان الناري ليه يافندم
الضابط قال بنرفزه : علشان ممكن يكون سعد الناري ومتنكر علشان متعرفهوش
الشاويش محمد قال بدهشة : ايه سعد الناري لا يا فندم مش هو الضابط قال : وايه اللي مخليك متأكد كده شوفت البطاقة بتاعته
الشاويش محمد قال : لا يا فندم بس
الضابط قال : مابسش هاتلي الرجل ده وتعال علي القسم وقفل الخط
وبينظر الشاويش محمد وقال باستغراب : هو راح فين
العسكري قال : هو مين يافندم
الشاويش محمد قال : الرجل اللي خرج دلوقتي من الفيلا
العسكري قال : معرفش
الشاويش محمد قال : دوره عليه في كل مكان لازم نلقيه
العساكر قالوا : حاضر يافندم ورحوا يدوره
الشاويش محمد قال : ها لقته
العسكري قال : لا يا فندم يازي مايكون اتبخر
الشاويش محمد قال : دورتوا كويس
العساكر قالوا : ايوه يافندم
الشاويش محمد قال : هيكون راح فين يعني
العسكري قال : مافيش غير الجبل يافندم
الشاويش محمد قال : الجبل معقول يكون طلع الجبل
العسكري قال : ما احنا دورنها في كل حته هنا ولو وكان هنا كنا لقنها
وسرح الشاويش محمد بتفكيره قال : يا ولو كان طلع والجبل يبقي حضرة الضابط معه حق لما قال إنه سعد الناري
العسكري قال : يافندم
وسرح الشاويش محمد بتفكيره وبدون تعليق
العسكري قال : شاويش محمد ياشاويش محمد
الشاويش محمد قال : ايوه فيه ايه
العسكري قال : هنعمل ايه دلوقتي هندور في الجبل
الشاويش محمد قال : لا يلا نروح علي القسم ومشي
في الشركة العشري :
في مكتب خالد بيه وقال لنفسه : وبعدين بقي شكلي النهاردة مش هنروح وانا جعان هفضل كده احسن حاجة اني اطلب اردر علشان لو طولنا يبقي أكلت ولو مشينها يبقي مافيش مشكلة عندي ايوه صح وبعدين أنت جوعت اوي وخرج ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
وبينظر خالد لقي فهد الحارس وقال باستغراب : انت بتعمل ايه هنا
فهد الحارس قال : اتفضل يافندم
خالد قال : ايه ده
فهد الحارس قال : ده أكل
خالد قال باستغراب : أكل
فهد الحارس قال : ايوه يافندم
خالد قال بدهشة : مين اللي بعته
فهد الحارس قال : الآنسة ملك قالتلي اعطيه لساعتك
خالد قال بإبتسامة : ملك
فهد الحارس قال : تامر بحاجة تانية يافندم
خالد قال : لا شكرا
خالد قال : لا شكرا
فهد الحارس قال : طيب بعد اذنك يافندم ومشي
ودخل خالد مكتبه وحط الأكل علي الترابيزة وقال لنفسه بإبتسامة : جيه في وقته انا ميت من الجوع اما اشوف ملك جيبلي ايه وطلع الأكل من الشنطة ايه ده ورقة وفتحها وبيقرا خالد انا عارفة إنك جعان دلوقتي علشان كده فكرت اني ابعتلك الأكل ده وخصوصا اني عارفة انك بتحب الأكل البيتي اوي واعي تنسها انك تأكل اختك ملك ايه ده اختي ملك معني كده انها وافقت على طلبي انها تبقي اختي ما اشوف اختي الغالية بعتتلي وبيفتح ايه ده رز وفراخ ومكرونة وايه ده كمان ملخيه الله عليكي ياملك ربنا يخليكي ليها يااجمل أخت في الدنيا وقعدة وبدأ في الأكل الله الملخية طعمها حلو اوي
في مكتب ياسمين السكرتارية :
وجاء يوسف وراح علي مكتب ياسمين السكرتارية وقال: زاهر بيه فى مكتبه
ياسمين السكرتارية قالت : لا في غرفة الاجتماعات
يوسف قال : طيب وراح علي غرفة الاجتماعات وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل ودخل يوسف
زاهر قال : ها جبت النمرة
يوسف قال : ايوه يافندم انا سجلتها علي التليفون اتفضل
زاهر قال : هي دي
يوسف قال: ايوه
زاهر قال : طيب وسجلها علي هاتفه امسك تليفونك
يوسف قال : أي خدمة تانية يافندم
زاهر قال : لا اتفضل انت
يوسف قال : حاضر ومشي
وبيتصل زاهر بصاحب النمرة وقال : الووه
صاحب النمرة قال : الووه من معايا
زاهر قال : انا زاهر العشري بكلم حضرتك بخصوص الأرض اللي حضرتك عرضها للبيع
صاحب النمرة قال : اه ااااه يعني عاوزا تشتريها
زاهر قال : ايوه وممكن حضرتك تشرفني في مكتبي ونتفق
صاحب النمرة قال : دلوقتي
زاهر قال : ايوه لو حضرتك معندكش مانع
صاحب النمرة وقال : بس انا طلب فيها مبلغ كبير
وقطعه زاهر قال : مش هنختلف
صاحب النمرة قال : طيب بعد نص ساعة هكون عند حضرتك بس حضرتك اديني العنوان
زاهر قال : شركة العشري حضرتك عارفها
صاحب النمرة قال : ايوه طبعا حضرتك زاهر العشري حفيد حامد العشري
زاهر قال : ايوه
صاحب النمرة قال : حضرتك زاهر بيه نفسه
زاهر قال : ايوه انا مستني حضرتك
صاحب النمرة وقال : حاضر انا مش هتاخر مع السلامة
زاهر قال : سلام وقفل الخط وخرج من غرفة الاجتماعات ورايح علي مكتب ياسمين خالد بيه فين
ياسمين السكرتارية قالت : في مكتبه يافندم
زاهر قال : معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
زاهر قال : طيب وراح علي مكتب خالد وخبط علي الباب
وبياكل خالد قال : أدخل
ودخل زاهر قال : خالد ايه هو فين
خالد قال : انا هنا يازاهر تعال
زاهر قال : طبعا بتاكل
وبياكل خالد قال : اعملك ايه ما انت اللي اصريت اني أفضل في الشركة زي الموظفين وانا ميت من الجوع وشوف الساعة بقت كام وانا لسه بتغدها كنت زماني اتغديت من زمان
زاهر قال : مش ده شغل ولازم يخلص وبينظر للأكل ايه ده أكل بيتي جبته منين
خالد قال : جالي لواحده
زاهر قال باستغراب : إزاي ده
خالد قال : انا كنت قاعد جعان وبفكر اطلب أكل فلقيت الأكل ده في وشي وانا بفتح الباب واخذته بس
زاهر قال : خالد اتكلم جاد شويه انت جيبته منين
خالد قال : طيب ملك بتاعته مع فهد الحارس من البيت
زاهر قال : اه ااااه ملك وهي بعت لك بس
وبياكل خالد قال :اه امال هتبعت لمين تاني
زاهر قال : لا مافيش
بياكل خالد قال : بس الأكل طعمه يجنن يازاهر
زاهر قال : تصدق بقي انك معندكش دم
خالد قال : ليه بقي
زاهر قال : علشان قاعد جنبك من ساعتها وماكلتش حاجة من الصبح وانت مقولتليش حتى اتفضل تأكل معايا
خالد قال : ليه هو انت جعان انا افتكرت انك مش بتجوع زايي
زاهر قال : ليه مش انسان زايك
خالد قال : لا مقصودش بس انت آخر حاجة بتفكر فيه الأكل علشان كده مستغرب
زاهر قال : ولا متستغربش وبعدين هي مش بعدتها الأكل ده كله لك بس اكيد عرفها اني هاكل معاك علشان كده مكتره في الأكل
خالد قال : هي هتبعتلك ليه انت طول الوقت بيتخانق معها معتقدش انها عملها حسابك معايا
زاهر قال : طيب شوف الفراخ بعتها حتتين معنى كده واحدة ليها وواحدة لك
خالد قال : معتقدش اكيد بعتها الحتتين ليها وبعدين هي قالتك أنها هتبعتلك أكل
زاهر قال : لا يعني هي قالتلك انها هتبعتلك أكل
خالد قال : بصراحة لا
زاهر قال : طيب شوف
خالد قال : ايه تاني
زاهر قال : شوف الرز
خالد قال : ماله ده كمان
زاهر قال : مالية الطبق ده يدل انها عملها حسابها اني هاكل معاك وكمان
وقطع خالد كلامه وقال : زاهر خلاص كفاية كده اتفضل كول وخلاص
زاهر قال : يعني اقتنعت
خالد قال : اقتنعت ولا مقتنعتش انا جعان وعاوز أكل كول وخلاص
زاهر قال : طيب وبدأ في الأكل
في القسم :
وراح الشاويش محمد علي مكتب الضابط وخبط علي الباب
الضابط قال : أدخل
ودخل الشاويش محمد وقال : تمام يافندم
الضابط قال : قبضتم عليه
الشاوش محمد قال : للأسف لا يا فندم دورنها عليه بس مالهوش أي أثر
الضابط قال بنرفزه : يعني هرب مرة تانية
الشاويش محمد قال بإرتباك : للأسف ايوه يافندم
الضابط قال بنرفزه : هرب وازاي متقوليش انه في حد جيه علشان يقابل شوقي الناري
الشاويش محمد قال بإرتباك : ماهو يافندم انا ماكنتش عاوز ازعجك وخصوصاً كان الوقت اتاخر
الضابط قال : تزعجني ايه مش ده شغلي وانا المسئول عنه
الشاويش محمد قال : بس يافندم
الضابط قال بنرفزه : بس ايه كان قدامنهغا فرصة إن احنا نقبض عليه وخصوصا أنه جيلنها برجليه تقوم أنت تضيعها
الشاويش محمد قال : حضرتك متأكد ليه كده انه هو اللي كان هنا علشان يزور شوقي الناري
الضابط قال بنرفزه : علشان مش ممكن يعرف أنه جده في الحجز ومايجيش يقابله فهمت بقي
الشاويش محمد قال : بس مش يمكن يافندم يكون فعلا ابنه عمه زي ماقال
الضابط قال بنرفزه : طيب خلني معاك انت شوفت الرجل ده في البلد قبل كده
الشاويش محمد قال بإرتباك : بصراحة لا يا فندم
الضابط قال بنرفزه : شوفت بقي انه سعد الناري وكان متنكر للأسف قدر يستغفلك مرتين مرة وهو هنا في القسم ومرة هناك في الفيلا
الشاويش محمد قال بإرتباك : والعمل ايه دلوقتى يافندم
الضابط قال بنرفزه : هي فيها عمل اكيد طلع الجبل ولو طلعنها وراها مش هنعرف نلقيه علشان حضرتك عارف الجبل كبير قده ايه
الشاويش محمد قال : ايوه فعلا كلام حضرتك مظبوط
الضابط قال : اسمع انا عاوز مراقبة 24 ساعة في 24 ساعة على فيلا الناري مفهوم
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم
الضابط قال : وبلغني بكل حاجة
الشاويش محمد قال : حاضر يافندم أي أوامر تانية يافندم
الضابط قال بنرفزه : لا اتفضل
الشاويش محمد قال : بعد اذنك يافندم وخرج
في الجبل :
كبير المطاريد قال بقلق : سعد اتاخر كده ليه
عويس قال : ما انا قوتلك ياكبير انه خطر عليه انه ينزل البلد دلوقتي واكيد الشرطة عملله كمين علشان تمسكه
كبير المطاريد قال بقلق : انا قولتوا الكلام ده بس اعمل ايه دماغه نشفه
عويس قال : اهوه جيه اهوه ياكبير
كبير المطاريد قال : ايه يا سعد ايه اللي اخرك كده
سعد قال : استنا عليا بس لما أخذ نفسي وقعد
كبير المطاريد قال : طيب هات مياه ياعويس
عويس قال : حاضر ياكبير اتفضل يا كبير
كبير المطاريد قال : امسك يا سعد اشرب
وشرب سعد وقال : امسك يا عويس
عويس قال : تامر بحاجة ياكبير
كبير المطاريد قال : لا روح انت
عويس قال : حاضر ومشي
كبير المطاريد قال : قولي بقي عملت ايه أخذت العزاء
سعد قال : لا
كبير المطاريد قال باستغراب : لا ليه الشرطة كانت هناك
سعد قال : معرفش انا ماشوفتش حد هناك
كبير المطاريد قال باستغراب : إزاي ده
سعد قال : علشان ماكنش فيه عزاء
كبير المطاريد قال : ليه هي والداتك معملتش عزاء لشوقي بيه
سعد قال : عملت بس محدش جيه من أهل البلد
كبير المطاريد قال باستغراب : ليه
سعد قال : علشان بعد اللي عرفوه عن جدي قرروا انهم ميحضروش العزاء
كبير المطاريد قال : اه ااااه المهم قبلت لولداتك
سعد قال : ايوه واقنعتها انها تسافر علي مصر
كبير المطاريد قال : خير مافعلت علشان خطر عليك تنزل تاني من الجبل
سعد قال : طيب انا هدخل اغير اللبس ده
كبير المطاريد قال : طيب
في شركة العشري :
في مكتب خالد بيه :
زاهر قال : الأكل فعلا تحفة
خالد قال : اكيد ملك هي اللي عملها
زاهر قال : لا طبعا هي تعرف تطبخ أكل زي ده برده
خالد قال : وليه لا بقي
زاهر قال : علشان هي متعرفش تعمل حاجة غير إنها تتخانق طول الوقت وبس
خالد قال : انت بيتهيلك هي أي حاجة بتعملها بتكون شاطرها فيها
زاهر قال : طيب ترهني انها مبتعرفش تطبخ
خالد قال : طيب انا موافق إني ارهنك ولو طلعت بتعرف تطبخ احسن من الأكل ده تعطني ايه
زاهر قال : ساعتها ابقي اطلب اللي انت عاوزه تمام
خالد قال : اللي انا عاوزه
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب
زاهر قال : طيب ولو طلعت مابتعرفش تتطبخ ساعتها هتعطني ايه
خالد قال : ساعتها ابقي برده اطلب اللي انت عاوزه تمام
زاهر قال : تمام بس فيه مشكلة
خالد قال باستغراب : ايه هي
زاهر قال : هنخليها ازاي تدخل المطبخ وتطبخ
خالد قال : ايوه صحيح دي ممكن ترفض
زاهر قال بتفكير : اكيد وبينظر ايه الورقة دي ياخالد
خالد قال : دي ملك اللي بعتها مع الأكل
زاهر قال باستغراب : بعتها مع الأكل
خالد قال : ايوه
زاهر قال : طيب هاتها كده
خالد قال : امسك
وفتحها زاهر وقراءة اللي فيها وقال باستغراب : اختك ملك
خالد قال : ايوه
زاهر قال : وايه اللي خلها تكتب الكلمة دي
خالد قال : اختي يعني
زاهر قال : ايوه
وحكله خالد علي اللي حصل وقال : بس كده والنهاردة وافقت على طلبي ده
زاهر قال : اه ااااه طيب امسك
خالد قال : طيب هنعمل ايه بقي علشان نخليها توافق
زاهر قال بتفكير : ايوه تعرف بقي إن الورقة دي هي الحل
خالد قال باستغراب : إزاي
زاهر قال : اسمعني كويس ونفذ اللي هقولك عليه علشان لو حصل أي غلطة هتكشف الموضوع كله
خالد قال : طيب
وحكله زاهر علي اللي هو يعمله وقال : عرفت ياخالد هتعمل ايه
خالد قال : ايوه
زاهر قال : خلي بالك بقي علشان لو هي شكت في الحاجة ساعتها جدك ممكن يطردنها من البيت
خالد قال : تفتكر يعملها
زاهر قال : يعملها انت نسيت هو عمل معايا ايه لما نزلت وهي زعلانها ساعت ماكنا في الدايرة الانتخابات بتاعتي
خالد قال : ايوه بس ساعتها انت فعلا كنت غلطان يازاهر
زاهر قال : طيب المهم لازم تخلي بالك
خالد قال : ربنا يستر بس تفتكر هتوافق
زاهر قال : إلا افتكر انا متأكد انها هتوافق
خالد قال : وايه اللي مخليك متأكد كده
زاهر قال : علشان انا عارف انها بتحب تساعد اللي حوليها اكتر ما بتحب تساعد نفسها
خالد قال بدهشة : شكلك بقيت عارفها كويس يازاهر
زاهر قال بنرفزه : خليك في الأكل
في مكتب ياسمين السكرتارية :
الراجل : لوسمحتي عاوز اقابل زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : أقوله مين يافندم
الرجل قال : راتب أمين
ياسمين السكرتارية قالت : بخصوص ايه يافندم
راتب أمين قال : بخصوص الأرض قوليلوا بس كده وهو هيفهم
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر ومشت وراحت علي مكتب خالد بيه وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخلت ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه
زاهر قال : تعالي يا ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : أسفه علي المقاطعة بس فيه واحد بره عاوز يقابل حضرتك
زاهر قال : مين ده
ياسمين السكرتارية قالت : اسمه راتب أمين بخصوص الأرض
زاهر قال : اه ااااه طيب دخليه مكتبي وانا جاي وشوفيه يشرب ايه
ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : حاضر وخرجت اتفضل يافندم وراحت وفتحت باب مكتب زاهر بيه
ودخل راتب أمين وقال بإبتسامة : شكرا
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه جاي لحضرتك حالا
راتب أمين قال : طيب
ياسمين السكرتارية قالت : تحب حضرتك تشرب ايه
راتب قال : لما يجي زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وخرجت
في مكتب خالد بيه :
خالد قال باستغراب : مين راتب أمين ده يازاهر
زاهر قال : ده صاحب الأرض اللي احنا هنشتريها منه علشان مشروع الملجا ودار المسنين
خالد قال : انت جبته دلوقتي
زاهر قال : ايوه ودي فيها ايه
خالد قال : لا مافيش
زاهر قال : طيب خلص اللي انت فيه ده وحصلني
خالد قال : طيب
زاهر قال : اه بقولك اما تجي ابقي خبط علي الباب متدخلش كده زي مابتعمل ماشي
خالد قال : طيب
زاهر قال : خالد
خالد قال : خلاص يا زاهر والله هخبط خلاص
زاهر قال : ايوه ومشي
خالد قال لنفسه : مابيضيعش وقت
في مكتب زاهر بيه :
زاهر قال : اهلا يا فندم
راتب أمين قال : اهلا بك يافندم
زاهر قال : اتفضل
راتب آمين قال : شكرا
زاهر قال : تشرب ايه
راتب قال : لا شكرا
زاهر قال : لا لازم تشرب حاجة
راتب قال : طيب قهوة مظبوط
زاهر قال : طيب وبيتصل بياسمين السكرتارية ياسمين اتنين قهوة مظبوط
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
راتب أمين قال : انا بسمع عن حضرتك كتير وكان نفسي اقابلك من زمان
زاهر قال : وهي جات الفرصة وتقابلنها
راتب قال : وانا سعيد جدا اني قابلت حضرتك
زاهر قال : وانا أيضا المهم انا شوفت الأرض بتاعت حضرتك وعاوزا اشتريها
راتب قال : ده من حظي يافندم علشان خلتني اقابل ساعتك
زاهر قال : طيب حضرتك عاوز فيها كام
راتب قال : ده كلام برده يازاهر بيه الأرض اعتبرها ارضك من غير فلوس
زاهر قال : شكرا ده من ذوق حضرتك بس الشغل شغل
راتب قال : طيب حضرتك شوفت الأرض
زاهر قال : ايوه
راتب قال : طيب حضرتك عاوز تتدفع فيها كام
زاهر قال : انت عاوز فيها كام
خرج خالد من مكتبه وراح علي مكتب زاهر وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل خالد بدون تعليق وقعد
زاهر قال : ده خالد ابن عمي والمسئول عن الشركة ده بقي ياخالد الأستاذ راتب أمين صاحب الأرض اللي هنشتريها
راتب قال بإبتسامة : اهلا يا فندم
خالد قال : اهلا بحضرتك
وراح الفراش علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل الفراش ومعه القهوة وحطها وقال : اي خدمة تانية يافندم
زاهر قال : لا
وخرج الفراش
زاهر قال : مقولتليش عاوز فيه كام
راتب قال : يافندم حدد السعر وانا موافق عليه
زاهر قال : لا يا استاذ راتب حضرتك لازم تقول عاوز فيها كام
راتب قال : لا يا زاهر بيه انا مش هقول حضرتك شوف هتقدرها بكام وانا موافق
زاهر قال : بس
راتب قال : مابسش كفاية اللي اتشرفت بحضرتك
زاهر قال : يا استاذ راتب الشغل شغل قول سعر الأرض كام
راتب قال : والله ماهقول شوف حضرتك عاوز تتدفع كام وانا راضي
خالد قال : بس يا استاذ قول انت عاوز تبعها بكام دي مافهاش حاجة ده حقك
راتب قال : خلاص انا حلفت وبعدين انتم عمركم مااكلتم حق حد وسيرتكم تشهد بكده شوف حضرتك هتدفع فيها كام وانا موافق
خالد قال : خلاص يا زاهر بدل هو مصمم
زاهر قال : طيب وطلع دفتر الشيكات وكتب فيه اتفضل يافندم تمام كده
ونظر راتب في الشيك وقال بإبتسامة : تمام وهنمضي العقود امتا زاهر قال : اعقبال ما تشرب قهوتك تكون العقود جهزت
راتب قال بإبتسامة : تمام
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتارية وقال : ابعتلي رءوف المحامي وخليه يجيب معه العقود
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبيتصل برءوف المحامي الووه ايوه يا متر
رءوف المحامي قال : ايوه ياسمين فيه حاجة
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه عاوزك في مكتبه وتجيب معاك العقود
رءوف المحامي قال : طيب وقفل الخط وخرج من مكتبه وراح علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل رءوف وقال : حضرتك طلبتني يا فندم
زاهر قال : ايوه يا رءوف جيبت العقود
رءوف المحامي قال : ايوه يافندم اتفضل
زاهر قال : تمام ومضها اتفضل يا استاذ راتب
راتب قال : طيب ومضها مبروك عليك الأرض يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك بكرة إن شاء هتروحت مع رءوف الشهر العقاري علشان تسجلوا العقد
راتب قال : تمام الأستاذ رءوف يعدي عليا ونروح
رءوف قال : تمام بس انا معرفش عنوان حضرتك
راتب قال : اتفضل ده الكارت بتاعي فيه عنواني ورقم تليفوني تمام
رءوف المحامي قال : تمام إن شاء الله هعدي عليك الصبح
راتب قال : وانا هكون في انتظرك بعد اذنكم
زاهر قال : مع السلامة
راتب أمين قال بإبتسامة : الله يسلمك وخرج
زاهر قال : اول ما تخلص الشهر العقاري تكلمني ماشي
رءوف المحامي قال : حاضر يافندم أي أوامر تانية
زاهر قال : لا اتفضل انت
رءوف المحامي قال : طيب بعد اذنكم وخرج
خالد قال : انت خليت رءوف يجهز العقود امتا
زاهر قال : اول بعد ما كلمت صاحب الأرض طلبت منه أنه يجهز العقود
خالد قال : يعني كنت واثق إنك هتاخد الأرض
زاهر قال : ما انت عارف اني مابدخلش في حاجة الا وانا متأكد اني اخدها
خالد قال : طيب هو المهندس محمد خلص التصميمات ولا لسه
زاهر قال : اكيد لسه علشان لو كان خلصها كان زمانه جبهالي
خالد قال : طيب وبعدين هنفضل قعدين كده لما يخلصها
زاهر قال : خالد مش هنروح غير ما التصميمات تخلص
خالد قال : طيب ما تقوم تشوف بيعمل ايه
زاهر قال : لا
خالد قال : ليه بقي
زاهر قال : علشان لو انا روحتله مش هيعرف يركز وبعدين هو مش محتاج توتر هو تلقيه متوتر بما فيه الكفاية
خالد قال : طيب اروحله انا وقام
زاهر قال : ماهي هي اقعد وسيبه يشتغل براحتة
خالد قال : طيب وقعد ويارب يخلص
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتاريه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتاريه قالت: نعم يافندم
زاهر قال : تعاللي شويه
ياسمين السكرتاريه قالت: حاضر يافندم وراحت علي مكتب زاهر بيه وخبطت على الباب
زاهر قال: ادخل
ودخلت ياسمين السكرتاريه وقالت: نعم يافندم
زاهر قال: روحي إنتي وباقي البنات اللي في الشركة علشان متتاخروش
ياسمين السكرتاريه قالت: شكرا يافندم بعد اذنكم
زاهر قال: اتفضلي
خالد قال باستغراب:اشمعنا بقي البنات اللي في الشركة إنت قولت إن مافيش حد هيروح من الشركة غير لما التصميمات تخلص
زاهر قال: أيوه بس فيهم إللي مش معها عربيه تقدر تقولى لو الوقت اتاخر هما هيلقوا مواصلات ازاي وهما بنات أنت هتوصلهم
خالد قال:هو أنا عارف امتا هامشي علشان اوصلهم
زاهر قال: طيب وبعدين إحنا مهما اتاخرنا اهالينا مش هتقول حاجه بس البنت أو الزوجة ماينفعش تقعد لوقت متأخر كدا حتى لو كانت في الشغل فهمتني
خالد قال: أيوه وأنت معاك حق
في المستشفى :
وخرجت اميرة من مكتبها وراحت علي مكتب رانيا وخبطت علي الباب
الدكتورة رانيا قالت : أدخل
ودخلت الدكتورة اميرة وقالت بإبتسامة : ايه خلصتي شغل ولا لسه
الدكتورة رانيا قالت : لا خلصت وقامت وبتقلع البالطو
وقعدة الدكتورة اميرة وقالت : طيب كويس ايه رأيك لو خرجنا نتعشها بره
الدكتورة رانيا قالت : لا يااميرة مليش نفس
الدكتورة اميرة قالت : مالك يا رانيا في ايه
الدكتورة رانيا قالت : مافيش
الدكتورة اميرة قالت باستغراب : مافيش ازاي دي اول مرة ترفضي انك تخرجي وانا عارفها انك بتحبي الخروج قده ايه اكيد فيه حاجة
الدكتورة رانيا قالت : مافيش يا اميرة انا اللي تعبانه شويه
الدكتورة اميرة قالت : لا يا رانيا المسألة مش مسألة تعبانه انتي زعلتي اني اتكلمت عن ملك كده بس انا ماكنتش أقصد اللي انتي فهمتيه
الدكتورة رانيا قالت : امال كنتي تقصدي ايه
الدكتورة اميرة قالت : انا كنت بفكر معاكي بس بصوت عالي يمكن نعرف ملك فين وبعدين انا عاوزكي تخرجي من الحالة دي اللي انتي فيها من ساعة ماهي مشت وتفكري في مستقبلك وازاي تعملي لك مكانه في المستشفى عودي نفسك انك ماتبقيش عاطفية بالشكل ده
الدكتورة رانيا قالت : عاطفية
الدكتورة اميرة قالت : ايوه
الدكتورة رانيا قالت : انتي شايفني عاطفية علشان خايفة علي صديقة مشت من المستشفى بعد اللي حصل معها ومنعرفش عنها حاجة ابقي كده من وجهة نظرك عاطفية
الدكتورة اميرة قالت : أولا ملك مش صدقتك ثانيا بقي وده الأهم هي أساسا مش بتفكر فيكي زاي انتي مابتفكري طول الوقت فيها علشان لو بتفكر فيكي كانت قالتلك علي مكانها بس هي معملتش كده
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : اميرة ممكن اسالك سؤال
الدكتورة اميرة قالت : ايوه طبعا
الدكتورة رانيا قالت بدهشة : انتي بتحبي ملك
الدكتورة اميرة قالت بإرتباك : ها ايه اللي خليكي تسالي السؤال ده
الدكتورة رانيا قالت : ردي بس على سؤالي انتي بتحبي ملك
الدكتورة اميرة قالت : ايوه بحبها
الدكتورة رانيا قالت باستغراب : مش باين من الكلام اللي بتقوليه
الدكتورة اميرة قالت : ليه يعني
الدكتورة رانيا قالت : علشان لو كنتي بتحبها ماكنتيش قولتي الكلام ده كان زمانك خايفة عليها زي ما انا خايفة عليها كده
الدكتورة اميرة قالت : لا انا خايفة عليها زيك وأكتر بس انا بقدر اتحكم في نفسي وبحكم عقلي ومبسبش مشاعري هي اللي تتحكم فيها زيك كده
الدكتورة رانيا قالت : ياريت اقدر اعمل زيك كده
الدكتورة اميرة قالت : وليه متقدريش
الدكتورة رانيا قالت : علشان انا مش عمليه زايك
الدكتورة اميرة قالت : علي فكرة يارانيا اوعي تسيبي عواطفك هي اللي تتحكم فيكي خليكي انتي اللي تتحكمي فيها علشان لو سبتها تتحكم فيكي هاتخسري كل حاجة وساعتها تقولي ياريت اللي جارها مكان المهم قومي يلا نخرج ونتبسط شويه يلا قومي
الدكتورة رانيا قالت : لا يا اميرة انا مليش نفس اني أخرج
الدكتورة اميرة قالت : شوفي بقي أنا مش هسيبك غير لما توافقي تخرجي معايا وهفضل ازن عليكي ايه رأيك بقي
الدكتورة رانيا قالت : طيب وعلي ايه أقوم احسن
الدكتورة اميرة قالت بإبتسامة : ايوه كده يلا
الدكتورة رانيا قالت : يلا ياستي
في الطرقة المستشفى :
الدكتورة اميرة قالت : تحبي تروحي فين
الدكتورة رانيا قالت : اي حته زي ما تحبي
الدكتورة اميرة قالت : لا اختاري انتي
الدكتورة رانيا قالت : لا يا اميرة اختاري انتي وخلاص
الدكتورة اميرة قالت : طيب انا هوديكي مكان هيعجبك اوي
الدكتورة رانيا قالت : طيب
أمام المستشفى :
الدكتورة اميرة قالت : تعالي اركبي معايا
الدكتورة رانيا قالت : بس عربيتي
الدكتورة اميرة قالت : سيبها أي يعني
الدكتورة رانيا قالت : بس هروح الشغل إن شاء الله بكرة ازاي
الدكتورة اميرة قالت : انا هبقي اعدي عليك اخدك يلا بقي
الدكتورة رانيا قالت : طيب وركبت
وركبت الدكتورة اميرة وقالت بإبتسامة : يلا الي الانطلاق ومشت
الدكتورة رانيا قالت : بقولك ايه يااميرة نروح بيت ملك الأول يمكن تكون رجعت
الدكتورة اميرة قالت بضيق : تاني يا رانيا ولا ادينا قولنها حاجة
الدكتورة رانيا قالت : علشان خاطري يا اميرة
الدكتورة اميرة قالت بضيق : طيب ماشي
في فلا العشري :
في الانتريه :
وجاءت خيرية وقالت : ها مين اللي كسب لغاية دلوقتي وقعدت
ملك قالت : انا طبعا
حامد بيه وقال بنرفزه : بقي كده طيب المرة دي هغلبك ايه رأيك بقي
ملك قالت : انت كل مرة بتقول كده ياجدي وانا اللي بغلبك
حامد بيه وقال بنرفزه : انا اللي بسيبك تكسبي علشان متزعليش
وضحكت ملك وقالت : يا سلام
حامد بيه وقال : ايوه
وضحك ملك وقالت : بس عجبني المبرر ده
حامد بيه قال : ده مش مبرر انا بحب اشوفك مبسوطة علشان كده انا بخسر نفسي
وضحكت ملك بدون تعليق
حامد بيه قال : ايه عندك شك في كده
ملك قالت : لا طبعا انا متأكدة من كده بس ياجدي اعترف بالخسارة وخلاص
حامد بيه وقال بنرفزه : بقي كده طيب تتحدني إن المرة الجاية انا اللي هكسبك
ملك قالت : تحدي
حامد بيه وقال : ايوه ايه خوفتي
ملك قالت : لا يا جدي انا موافقة
حامد بيه وقال : ولو انا خسرت هقولك علي حكاية الورود اللي في الجنينه
ملك قالت : لا يا جدي
حامد بيه قال : لا ايه انتي مش كنتي عاوزه تعرفيها
ملك قالت : ما انا عرفتها
حامد بيه وقال باستغراب : عرفتها
ملك قالت : ايوه
حامد بيه قال بدهشة : مين اللي قالك عليها
ملك قالت : مش مهم ياجدي المهم اني عرفتها وخلاص
حامد بيه وقال باستغراب : لا انا عاوز اعرف منين اللي قالك عليها خيرية
خيرية قالت : لا انا مقولتلهاش حاجة
ملك قالت : فعلا داده مقلتليش حاجة
حامد بيه قال : امال مين اللي قالك ايوه يبقي خالد
ملك قالت : لا خالد مقليش حاجة
حامد بيه قال بدهشة : امال مين ولا خيرية ولا خالد ولا انا ومش معقول زاهر هو اللي حكلك
ملك قالت : لا هو اللي قالي
حامد بيه وقال بدهشة : ايه زاهر هو اللي قالك
ملك قالت : ايوه هو اللي قالي
حامد بيه وقال : غربية
ملك قالت : غربية ليه يعني هو سر والمفروض محدش يعرفه
حامد بيه وقال : لا مش سر ولا حاجة بس زاهر مافتحش قلبه لأي حد ويتكلم في حياته الشخصية بسهولة كده
ملك قالت باستغراب : ليه يعني
حامد بيه وقال : أصل انتي مش فاهمة زاهر طبعه انه كتوم يبقي تعبان من جوه بس يتظهر قدامنها انه وكويس ولا اكنه فيه حاجة علشان كده انا استغربت انه حكلك موضوع زي ده تصدقني لو قولتك اني مش بيحكي معايا أي حاجة تكون مضايقها أو شغلها
ملك قالت باستغراب : طيب ليه
حامد بيه وقال : علشان بيخاف
ملك قالت بدهشة : بيخاف
حامد بيه وقال : ايوه علشان فاكر انه لو حكلي أي حاجة ممكن اشغل بالي بلي هو هيحكلهولي وساعتها صحتي ممكن تتعب
ملك قالت باستغراب : لدرجتي
حامد بيه وقال : وأكتر من كده
ملك قالت بدهشة : انت صحيح جده ولازم يخاف عليك بس مش لدرجتي
حامد بيه قال بتنهيد : أصل خايف انه يفقدني زي مافقد والده والداته علشان كده بيخاف عليا بزيادة
ملك قالت : ايه يا جدي انت نسيت التحدي ولا ايه شكلق كده هتخسر
حامد بيه وقال : هخسر شوفي انا عمري مادخلت تحدى لغير لما كسبته بفضل ربنا العبي
ملك قالت لنفسها بإبتسامة : اوي كده ياجدي انا عاوزك دايما كده فرحان
حامد بيه وقال : هاي العبي
ملك قالت : طيب وان شاء الله انا اللي هكسب
حامد بيه وقال : طيب العبي العبي وهنشوف
ملك قالت : طيب
أمام بيت ملك :
الدكتورة اميرة قالت بضيق : هو ده البيت
الدكتورة رانيا قالت : ايوه ونزلت من العربية استنني هنا وانا اطلع اشوفها واجي
الدكتورة اميرة قالت بضيق : لا انا هاجي معاك ونزلت
الدكتورة رانيا قالت : طيب يلا
أمام شقة ملك :
الدكتورة اميرة قالت : الشقة نهي دي ولا دي
الدكتورة رانيا قالت : لا دي
الدكتورة اميرة قالت بصوت منخفض وبضيق : انا عارفها مصيرة كده ليه انها تجي خبطتي بقي خلينها نخلص
الدكتورة رانيا قالت : بتقولي حاجة يا اميرة
الدكتورة اميرة قالت : لا مافيش خبطتي يلا
الدكتورة رانيا قالت : طيب وبتخبطت
الدكتورة اميرة قالت : إظهار مافيش حد جوه يلا نمشي
الدكتورة رانيا قالت : استني شويه اخبطت تاني يمكن حد يفتح
الدكتورة اميرة قالت بضيق : طيب
وطلع سامي علي السلم وبينظر لقي اتنين بيخبطوا علي شقة الشاويش عبد الرحمن وقال : عاوزين مين
الدكتورة رانيا قالت : عاوزين الدكتورة ملك هي لسه مجاتش
سامي قال : للأسف لا لسه مجاتش
الدكتورة رانيا قالت : ولا اتصلت
سامي قال : لا مش انتي اللي جيتي قبل كده كذا مرة تسالي عليها صح
الدكتورة رانيا قالت : ايوه
الدكتورة اميرة قالت لنفسها بضيق : انا مش عارفة ليه شاغلها نفسها بها ماترجع ولا ماترجعش ماهي حرة
الدكتورة رانيا قالت : طيب لو سمحت لو اتصلت أو جات ابقي
و قطع سامي كلامها و قال : عارف ابقي اكلمك تعرفوا إن ملك محظوظه انها عندها أصحاب زيكم بيخافوا عليها بالشكل ده
الدكتورة رانيا قالت : طيب نستاذن احنا
سامي قال : من علي الباب كده ماينفعش اتفضلوا تشربوا حاجة
الدكتورة رانيا قالت : معلشي مرة تانية علشان احنا اتاخرنها
سامي قال : طيب مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : الله يسلامك يلا يا اميرة ونزلت
الدكتورة اميرة قالت : طيب ونزلت مالك يا رانيا
الدكتورة رانيا قالت : مافيش
الدكتورة اميرة قالت : طيب يلا نروح نقعد في مكان نشرب حاجة
الدكتورة رانيا قالت : ياريت علشان حاسة اني مخنوقة ونفسي اشم شويه هوا وركبت
وركبت الدكتورة اميرة وقالت : شوفتي بقي إن كان معايا حق لما قولتلك نجي نخرج شويه ومشت
في الشركة العشري :
في المكتب المهندس محمد والمهندس هاني :
المهندس هاني قال بنعاس : ايه يامحمد خلصت التصميمات
المهندس محمد قال : لا لسه ورنها هاتفه
المهندس هاني قال : تليفونك بيرن
المهندس محمد قال : معلشي يا هاني ممكن تشوفوا مين
المهندس هاني قال : طيب وقام ومسك التليفون دي والداتك
المهندس محمد قال : طيب هات الووه ايوه يا ماما
والداته قالت : ايوه يا محمد اتاخرت ليه
المهندس محمد قال : معلشي يا ماما أصل عندي شويه شغل ولازم يخلص النهاردة
والداته قالت : طيب خالي بالك من نفسك
المهندس محمد قال : طيب سلام
والداته قالت : مع السلامة
المهندس هاني قال : لسه قدامك كتير
المهندس محمد قال : لسه شويه
المهندس محمد قال : طيب شد حالك وقعد ونام
في مكتب زاهر بيه :
خالد قال : هقوم اشوف المهندس محمد خلص التصميمات ولا لسه
زاهر قال : لا يا خالد سيبه يأخذ وقته ويخلصها براحته
خالد قال بنرفزه : انا مش عارف فيه ايه لو التصميمات دي خلصت بكرة لازم النهاردة يعني تخلص
زاهر قال : ايوه لازم علشان إن شاء الله نبدأ تنفذها بكرة
خالد قال بنرفزه : بدل كدا يبقي كنت تخلي حد يشتغل معها عليها دي كان زمانها خلصت
زاهر قال : مالك يا خالد
خالد قال : علشان تعبت وعاوز اروح انام
زاهر قال : مش ده شغل ولازم يخلص
خالد قال : طيب هقوم انام شويه لما نشوف هيخلصها امتا
زاهر قال : طيب
أمام بيت الدكتورة رانيا :
ونزلت رانيا من العربية وقالت : تصبحي علي خير
الدكتورة اميرة قالت : وانتي من اهله مش عاوزه حاجة
الدكتورة رانيا قالت : لا خالي بالك من نفسك
الدكتورة اميرة قالت : طيب سلام
الدكتورة رانيا قالت : مع السلامة وطلعت
أمام فيلا العشري :
وبيخبط ناجي الحارس على البوابة وقال : افتح
وفتح الحارس قال : ناجي حمد لله على السلامة
ناجي قال : الله يسلامك
عم حسنين قال : انا هروح ارتاح شويه من السفرة
ناجي قال : طيب تصبح علي خير
عم حسنين قال : وانت من اهله ومشي
فهد الحارس قال : ايه يا عم الغيبة الطويلة دي تصدقك بقي وحشتنها
ناجي قال : وانتم والله
حمزه الحارس قال : لو وحشنك فعلا كنت اتصلت بنا ولو مكالمة واحدة
ناجي قال : معلشي إنا عارف اني مقصر بس الظروف جات كده هو زاهر بيه جوه
حمزه الحارس قال : لا لسه مجاش
ناجي قال : طيب انا هدخل ارتاح شويه تصبحوا علي خير
حمزه وفهد قال : وانت من اهله
في الانتريه :
ملك قالت : برافو ياجدي كسبت التحدي
حامد بيه وقال : دي حاجة متوقع علشان تعرفي بس ان انا كنت سيبك تكسبني
ملك قالت : ايوه يا عم ما انت الكسبان ولك حق تقول اللي انت عاوزه وبتنظر جنبها ايه ده يا داده نامت
حامد بيه وقال : ليه هي الساعة كام دلوقتي
ونظرة ملك علي الساعة وقالت : الساعة 11 ونص ياجدي
حامد بيه وقال : 11 ونص امال زاهر وخالد لسه مجوش ليه
ملك قالت : زمانهم جاين ياجدي قوم انت خد الدواء ونام
حامد بيه وقال : مش هعرف انام غير لما يجوا أحفادي انا متعود علي كده
ملك قالت : بس ياجدي انت تعبت النهاردة ولازم ترتاح
حامد بيه وقال : متحوليش ياملك طول ماهما بره انا ميجليش نوم وأفضل قلقنا في السرير العبي دور كمان لما يجوهم
ملك قالت : طيب والدواء اللي لازم تاخده
حامد بيه وقال : هاتيه لما اخده ونقعد نلعب شويه لما يجوا
ملك قالت : ماينفعش ياجدي لازم تاخده وتنام علي طول علشان ترتاح
حامد بيه وقال : خلاص لما يجوا ابقي اخده العبي
ملك قالت : بس ياجدي لو هما وصلوا وشافوك لسه صاحي هيزعلوا منك علشان انت مش بتخلي بالك علي صحتك
حامد بيه وقال : متخافيش ياملك انا هقولهم اني عاوز أسهر لما يجوا
ملك قالت : جدي انا مابخافش غير من اللي خلقني
حامد بيه وقال : انا عارف وتاكد من ده لما زعقتي لزاهر قدامي
ملك قالت : انت زعلت ياجدي علشان عملت كده صح
حامد بيه وقال : بالعكس انتي لو ماكنتيش عملت كده كنت زعلت منك
ملك قالت باستغراب :يعني انت علشان كنت فرحان زعقتلوا
حامد بيه وقال : ايوه
ملك قالت بدهشة : إزاي ده ياجدي ده حفيدك ازاي تكون فرحان علشان عملت فيه كده
حامد بيه وقال : انا مفرحتش علشان عملت فيه كده انا فرحت علشان دافعتي عن نفسك قدامه وقدامنها من غير ما تخافي من أي حد أو حتى تفكري ممكن تكوني ردت فعل اللي قدامك ده ايه وممكن يعمل ايه كل اللي كان همك ساعتها انك تردي علي زاهر ساعتها عرفت انك شخصية قوية ومش بتخافي من حد وعلي فكرة انا احترمك اكتر بسبب اللي انتي عملتيه يلا بقي العبي
ملك قالت بإبتسامة : تعرف ياجدي انك احسن جده في الدنيا
حامد بيه وقال بإبتسامة : وانتي احسن حفيدها في الدنيا العبي بقي
ملك قالت : طيب بس واحدة لما هما يجوا قولت ايه
حامد بيه وقال : ماشي يلا بقي
ملك قالت : طيب بس اما اصحي داده علشان تنام جوها
حامد بيه وقال : طيب
ملك قالت : دادة داده خيرية وهزتها
وصحت خيرية وقالت : ايه في ايه
ملك قالت : روحي يادادة نامي في غرفتك
خيرية قالت بنعاس : طيب تصبحوا علي خير
ملك قالت : وانتي من اهله يلا يا جدي والمرة دي هكسبك
حامد بيه قال : هنشوف مين اللي هيكسب التاني
في شقة الدكتورة اميرة :
والداتها قالت : ليه يا اميرة اتاخرتي كده
اميرة قالت : مافيش ياماما اعقبال ما خلصت شغل في المستشفى وخرجت شويه انا رانيا
والداتها قالت باستغراب : خرجتم
اميرة قالت : ايوه ياماما أصلها كانت مضايقة شويه روحنها شربنها حاجة ووصلتها وجيت
والداتها قالت : وهي كانت مضايقها من ايه
اميرة قالت بضيق : مافيش علشان زميلتنها اللي انطردت من المستشفى روحنها نسأل عليها في بيتها ملئنهاش ومحدش يعرف عنها حاجة
والداتها قالت : يعني اختفت
اميرة قالت : ايوه باين بعد اللي حصل معها في المستشفى خافت تواجه الناس علشان كده اختفت
والداتها قالت : يارب يرجعها لأهلها بسلامة وميصبها أي سوء
اميرة قالت بضيق : انتي بتدعلها ياماما
والداتها قالت : ايوه ومستغربة ليه
اميرة قالت : هو انتي تعرفيها علشان تعديلها
والداتها قالت : مش لازم أكون أعرفها علشان ادعلها انا أم وأقدر أفهم حالة والداتها عامله ايه دلوقتي علشان بنتها متعرفش عنها حاجة
اميرة قالت بعصبية : بس والداتها ماتت
والداتها قالت حزن : الله يكون في عونها البنت ويصبرها والدها
اميرة قالت : والدها كمان متوفي
والداتها قالت بحزن : يعني البنت ملهاش حد يسأل عليها
اميرة قالت بضيق : ومالك ياماما زعلتي كده هى من بيقت عليتنها
والداتها قالت : ازاي تقولي كده يا اميرة افرضي انتي اللي كنتي مكانها وحصلك كل ده وانتي لواحدك كنتي هتعملي ايه يابنتي مافيش حد يقدر على تعويض الأب وآلام هما السند وخصوصا للبنت
اميرة قالت : اما انتي عارفة كده ياماما ليه انتي وبابا مافكرتوش فينا انا وأسامة
ونظرة لها والداتها بدون تعليق
اميرة قالت : تصبحي علي خير يا ماما
والداتها قالت بحزن : وانتي من اهله
في شركة العشري :
في مكتب المهندس فارس والمهندس حسام :
المهندس حسام قال : فارس يافارس وراح وهزه
وصح المهندس فارس قال بنعاس : فيه ايه يا حسام محمد خلص التصميمات
المهندس حسام قال : مش عارف
المهندس فارس قال : امال بتصحني ليه
المهندس حسام قال : ماكنتش عارف إنك نايم
المهندس فارس قال : طيب ماتروح تشوفوا كده خلص ولا لسه
المهندس حسام قال : طيب ومشي وراح علي مكتب المهندس محمد خلصت يا محمد ولا لسه
المهندس محمد قال : قربت اخلص
المهندس حسام قال : طيب شد حيلك ايه ده هو هاني نام
المهندس محمد قال : ايوه غفل من كتر التعب
المهندس حسام قال : مش هو بس ياالشركة كلها نايمه بره
المهندس محمد قال : ما عدها واحد
المهندس حسام قال : انت صح
المهندس محمد قال : لا مش انا
المهندس حسام قال باستغراب : امال مين
المهندس محمد قال : زاهر بيه
المهندس حسام قال : اكيد علشان مستني التصميمات دي انا كان نفسي اساعدك بس انت عارف أوامر زاهر بيه إن مافيش حد يساعدك
المهندس محمد قال : انا عارف ارتاح انت وانا قربت اخلص
المهندس حسام قال : طيب انا هقعد معاك لما تخلص ان شاء الله التصميمات هتعجب زاهر بيه ونروح بقي
المهندس محمد قال بقلق : تفتكر ونظر وراها ايه ده انت نمت وابتسم وبيكمل شغله خلاصت ياتري هتعجبك يازاهر بيه ربنا يستر وخرج من المكتب وراح علي مكتب زاهر بيه وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل المهندس محمد بدون تعليق
زاهر قال : ها خلصت
المهندس محمد قال : ايوه يافندم
زاهر قال : طيب تعال وقام
المهندس محمد قال : حاضر
زاهر قال : ورني التصميمات
المهندس محمد قال : حاضر وفتح التصميمات
وبينظر زاهر للتصميمات وبدون تعليق
المهندس محمد قال بقلق : في حاجة يافندم
زاهر قال : امال فين تصميمات الملجا
المهندس محمد قال : اهي يافندم
زاهر قال : طيب افتحها
المهندس محمد قال بقلق : حاضر يافندم وفتحها
وبنظر زاهر للتصميمات بدون تعليق
وبينظر له المهندس محمد علي وجهه علامات الخوف والقلق
زاهر قال : طبعا انت عامل حسابك إن الاتنين هيكونوا علي نفس الأرض
المهندس محمد قال : ايوه يافندم لو حضرتك سمحتلي انا عندي رأي
زاهر قال : ايه هو
المهندس محمد قال : الناس الكبير اللي هيكونوا في الدار دي هيزهقوا من العقدة وهيقعدوا طول الوقت يفكروا في اللي عملوه ولادهم فيهم واللي الدنيا عملوها فيهم وهيحسوا إنهم معتش ليهم لازم في الدنيا صح
زاهر قال : ما هيبقي فيه وسائل للتسلية لهم وبعدين هما ميعرفوش بعض اكيد هتعرفوا علي بعض وهيعقدوا يحكوا مع بعض
المهندس محمد قال : حتي لو زي ماحضرتك بتقول يافندم هيقعدوا يحكوا على ايه يعني اكيد علي اللي حصلهم من الدنيا وبقي محدش هيقدر ينسها فيهم اللي حصل معها وأي وسيلة تسلية هتكون موجودة مش هتعمل حاجة طول ماهما متذكرين اللي حصل معهم علشان كده يافندم انا فكرت إن يكون الملجا يبقي جوه دار المسنين مش جنبها
ونظر له زاهر بدهشة وبدون تعليق
المهندس محمد قال : ايه رأيك يافندم
زاهر قال : انا فعلا فكرت في كده بس راجعت قولت لا
المهندس محمد قال باستغراب : لا ليه يافندم
زاهر قال : علشان الناس الكبيره في السن بتبقى محتاجه للهدوء اكتر مش لدوشة وانت عارف قده ايه إن الأطفال بيحبوا يلعبوا ويجروا ودوشتهم مش بتخلص
المهندس محمد قال : معاك حق يا فندم خلاص يافندم يبقي جنبه
زاهر قال بتفكير : لا خليه في جوه دار المسنين انت معاك حق في اللي قولتلوا
المهندس محمد قال : حاضر يافندم
زاهر قال : التصميمات عجبتني وبكرة إن شاء هبلغك علشان تنفذ
المهندس محمد قال : تمام يافندم بعد اذنك
زاهر قال : اتفضل وبلغ الموظفين انهم يمشوا
المهندس محمد قال : حاضر ومشي وراح علي مكتبه هاني ياهاني اصح ياحسام ياجماعة اصحوا بقي
وصح حسام قال : فيه ايه يا محمد
المهندس محمد قال : يلا هنروح
المهندس حسام قال : انت خلصت
المهندس محمد قال : ايوه وعرضتهم علي زاهر بيه وعجبوه يلا روحوا صحي فارس وباقي الموظفين علشان يروحوا
المهندس حسام قال : طيب وراح علي مكتبه اصح يافارس فارس اصح وهزه
المهندس فارس قال بنعاس : في ايه تاني ياحسام
المهندس حسام قال : يلا علشان هنروح
المهندس فارس قال : بتتكلم بجد
المهندس حسام قال : ايوه محمد خلص التصميمات وعرضها على زاهر بيه وعجبته يلا بقي
المهندس فارس قال : الحمد لله انها عجبته أصل رقبتي عنقت من العقده على المكتب
المهندس حسام قال : طيب يلا بقي
المهندس فارس قال : طيب يلا ومشي
في مكتب زاهر بيه :
زاهر قال : خالد يا خالد اصح بقي
وصحها خالد وقال بنعاس : فيه ايه يا زاهر بتصحني ليه سبني انام انا تعبان اوي
زاهر قال : مش هتروح اصح
خالد قال : هروح فين ما احنا في البيت انت بتهزر
زاهر قال : لا احنا في الشركة اصح بقي
وصحها خالد وقال : ايه ده يا احنا صحيح في الشركة
زاهر قال : يلا قوم
خالد قال : هو محمد خلص التصميمات
زاهر قال : ايوه يلا بقي وخرج
خالد قال : طيب وقام وأخذ الجاكت وخرج وراها ياموظفين مشوا
زاهر قال : ايوه ما أنا قعدت اصحي فيك انا مش عارف روحت في النوم بسرعة دي ازاي
خالد قال : علشان كنت تعبان ونفسي انام
زاهر قال : طيب يلا
في الجراج:
زاهر قال : انت رايح فين
خالد قال : رايح اركب
زاهر قال : تركب ايه عربيتي اهي
خالد قال : ايوه صح
وضحك زاهر قال : اركب اركب يا انت نايم علي روحك
وركب خالد قال : طبيعي لازم انام علي روحي الساعة بقت واحدة بعد نص الليل
وركب زاهر قال : معلشي كمل نومك ولما نوصل ابقي اصحيك ومشي
خالد قال بنعس : طيب
زاهر قال لنفسه بإبتسامة : شكله تعبان اوي مش متعود علي كده انا عارف اني ظلمتك لما خليتك تستنها معايا في الشركة لغاية دلوقتي بس كان لازم اعمل كده علشان لو حصل أي حاجة بعد كده تقدر تأخذ القرار ده وتقدر تسهر علشان مش دايما الظروف في صالحنها ادينها وصلنها وبيزمر بعربيته
وفتح الحارس البوابه ودخل زاهر بعربيته
ووقف زاهر العربية وقال : خالد يا خالد وهزه
خالد قال بنعاس : ايه يا زاهر وصلنها
زاهر قال : ايوه يلا انزل واطلع نام احسن في غرفتك
خالد قال : طيب ونزل
ونزل زاهر وقال : تعال وسنده ودخل وبينظر ايه ده ياجدي لسه صاحي تعال ايه ياجدي ايه اللي مصحيك لغاية دلوقتي
جده قال : انتم ايه اللي اخركم كده
زاهر قال : مافيش كان في شغل ولازم يخلص
جده قال : ياخالد نايم علي روحه طلعه علي غرفته
زاهر قال : طيب وانت كمان قوم نام السهر مش كويس علي شأنك
جده قال : طيب طالع وراك اهوه
زاهر قال : طيب تصبح علي خير
جده قال : وانت من أهله يلا يا ملك انا سهرتك كتير قومي نامي
ملك قالت : طيب ماتنساش تاخد الدواء
حامد بيه وقال : طيب تصبحي علي خير
ملك قالت : وانت من اهله ومشت
في غرفة خالد :
وحط زاهر خالد علي السرير وقال : هتنام بهدومك قوم غير هدومك ياخالد وهزه
خالد قال بنعاس : سبني بقي انام
زاهر قال : طيب وقلعه الجزمة وغطها وخرج وبينظر لقي جده ماشي عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا يا حبيبي تصبح علي خير
زاهر قال : وانت من اهله
في الصباح :
في الصعيد :
في فيلا الناري :
مراته ابن شوقي بيه قالت : سنية سنية
وطلعت سنية الشغالة من المطبخ وقالت : صباح الخير يا هانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : اطلعي حضري الشنطة
سنية قالت : ليه يا هانم حضرتك مسافرة
مراته ابن شوقي بيه قالت : امال هتحضريها ليه يعني علشان اتصور جانبها
سنية قالت : مقصودتش ياهانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : طيب روحي اعمللي اللي قوتلك عليه سنية قالت : بس لما احضر لحضرتك الفطار
مراته ابن شوقي بيه قالت : مش عاوزها أفطر اطلعي بقي
سنية قالت : حاضر وطلعت
في الجنينه :
مراته ابن شوقي بيه قالت : يا محروس محروس
محروس قال : صباح الخير يا هانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : انا مسافرة انهاردة
محروس قال باستغراب : حضرتك مسافرها
مراته ابن شوقي بيه قالت : ايوه عند حضرتك انت كمان مانع
محروس قال : لا يا هانم مقصودتش تروحي وتجي بسلامة
مراته ابن شوقي بيه قالت : عاوزك تخلي بالك من المزرعة والفيلا ولو حصل أي حاجة ابقي كلمني
محروس قال : حاضر
مراته ابن شوقي بيه قالت : تبلغني علي طول
محروس قال : حاضر
مراته ابن شوقي بيه قالت : طيب ودخلت
ونزلت سنية وقالت : خلاص يا هانم حضرة الشنطة
مراته ابن شوقي بيه قالت : طيب اعمللي فنجان قهوة
سنية قالت : حاضر ودخلت المطبخ
في فيلا العشري :
نزل زاهر وقال بصوت مرتفع : يا داده دادة خيرية
وطلعت فتحية وقالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير امال دادة فين
فتحية قالت : في غرفتها
زاهر قال : طيب اعمللي قهوه
فتحية قالت : حاضر ودخلت علي المطبخ
في الجنينه :
ناجي الحارس قال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير انت جيت امتا
ناجي قال : امبارح
زاهر قال : وعم حسنين جيه معاك
ناجي الحارس قال : ايوه
زاهر قال : طيب وايه الأخبار هناك
ناجي قال : مافيش يا فندم غير اللي بلغته لحضرتك
زاهر قال : معرفتش شوقي الناري مات من ايه
ناجي قال : بيقولوا انه جتله أزمة قلبية وهي اللي عملت الوفاة
زاهر قال : أزمة قلبية
ناجي قال : ايوه يافندم
وجاءت فتحية بالقهوة وقالت : اتفضل يافندم القهوة
زاهر قال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
ناجي الحارس قال :
في الجنينه :
ناجي الحارس قال : صباح الخير يا فندم
زاهر قال : صباح الخير انت جيت امتا
ناجي قال : امبارح
زاهر قال : وعم حسنين جيه معاك
ناجي الحارس قال : ايوه
زاهر قال : طيب وايه الأخبار هناك
ناجي قال : مافيش يا فندم غير اللي بلغته لحضرتك
زاهر قال : معرفتش شوقي الناري مات من ايه
ناجي قال : بيقولوا انه جتله أزمة قلبية وهي اللي عملت الوفاة
زاهر قال : أزمة قلبية
ناجي قال : ايوه يافندم
وجاءت فتحية بالقهوة وقالت : اتفضل يافندم القهوة
زاهر قال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : حاضر ومشت
ناجي الحارس قال : أي أوامر تانية يافندم
زاهر قال : هما لسه ماقبضوش علي سعد الناري
ناجي الحارس وقال : لسه يافندم
زاهر قال : طيب روح انت
ناجي قال : طيب ومشي
في المطبخ :
خيرية قالت : هو مين اللي صحها يافتحية
فتحية قالت : زاهر بيه
خيرية قالت : وهو فين
فتحية قالت : في الجنينه بيشرب القهوة
خيرية قالت : طيب ومشت وراحت علي الجنينه قهوة كده علي الصبح من غير ما تفطر
زاهر قال : صباح الخير يادادة
خيرية قالت : صباح النور مش تستنها لما تفطر وبعدين تشرب القهوة
زاهر قال : معلشي يا داده أصل مستعجل
خيرية قالت : يعني مش هتفطر
زاهر قال : لا هبقي اكل أي حاجة في المكتب
خيرية قالت : طيب
زاهر قال : ماتصحيش خالد ولا جده دلوقتي يادادة
خيرية قالت : ليه
زاهر قال : علشان نايمين متأخر امبارح
خيرية قالت : ايوه صحيح يا احنا قعدنها نستنكم بس انا غلب عليها النوم فاقومت نمت انتم كنتم فين
زاهر قال : في الشركة كان عندنا شويه شغل ولازم يخلص طيب يادادة انا لازم أمشي دلوقتي
خيرية قالت : طيب مع السلامة
في بيت اميرة :
في السفرة :
اميرة قالت : صباح الخير ياماما
والداتها قالت : صباح الخير تعالي افتطري
اميرة قالت : انتي لسه زعلانه من اللي حصل امبارح
أسامة قال : هو حصل ايه
اميرة قالت : كول وانت ساكت
والداتها قالت : انتي كان معاكي حق يا اميرة في كل اللي قولتيه
أسامة قال باستغراب : ايوه معها حق في ايه
اميرة قالت : قوتلك كول وانت ساكت لا يا ماما انا عارفة انك استحملتي كتير وماكنش لازم اقولك كده علشان كده انا آسفة
والداتها قالت : ولا يهمك افتطري بقي علشان تلحقي تروحي علي المستشفى
اميرة قالت : طيب
أسامة قال : هو ايه اللي حصل ياجماعة وانا معرفوش
اميرة قالت : هو انت ايه اللي مصحيك
والداتها قالت : يا انا صحيته بالعافية علشان يروح الدرس بتاعوا
اميرة قالت : يبقي يورني لو فلح
أسامة قال : ايه رأيك بقي هافلح وهبقي دكتور وهفتح عيادة ومش هرضها اشغلك عندي حتي ممرضة
اميرة قالت : ممرضة ربنا يستر وماكتنش الفراش بتاع العيادة اللي انت هتفتحها
وضحكت والداتها وقالت : علي رأيك
أسامة قال : بقي كده طيب بكرة تشوفه انا هبقي ايه
اميرة قالت : ما احنا هنشوف علشان هبقي قريبه سلام ياماما
والداتها قالت : انتي اكلتي حاجة
اميرة قالت : الحمد لله علشان كمان لسه هعدي علي رانيا يلا سلام
والداتها قالت : مع السلامة
في الصعيد :
في فيلا الناري :
في الانتريه
جاءت سنية قالت : اتفضلي يا هانم القهوة
مراته ابن شوقي بيه قالت : حطيها عندك
سنية قالت : حاضر وحطتها حضرتك مش عاوزها حاجة تانية
مراته ابن شوقي بيه قالت : لا روحي انتي
سنية قالت : حاضر ومشت
مراته ابن شوقي بيه قالت لنفسها : ياريت ياسعد لو اشوفك قبل ما امشي ويعالم هقدر اشوفك تاني ولا لا انا مش عارفة ايه اللي خلني أوفق اني أسافر بس علي الأقل انا قعدة هنا وبشوفوا بس لما اقعد هناك مش هشوفوا خالص انا مش عارفة ليه بيحصل معايا كده انا عمري مااذيت حد ليه اخسر ابني وزوجي وعيلتي بالشكل ده استغفر الله العظيم وبكت ومسحت دموعها سنية سنية
وجاءت سنية الشغالة وقالت : ايوه ياهانم
مراته ابن شوقي بيه قالت : نزلي الشنطة وديها لمحروس يحطها في العربية
سنية قالت : حاضر وطلعت وجابت الشنطة ونزلت ياعم محروس عم محروس
وجاء محروس قال : ايوه يا سنية
سنية قالت : امسك الشنطة دي حطها في العربية
محروس قال : طيب واخذها وحطها في شنطة العربية
ودخلت سنية وقالت : خلاص يا هانم عم محروس حط الشنطة في العربية
مراته ابن شوقي بيه قالت : طيب وخرجت وركبت العربية ورايحه علي المطار
عسكري قال : توك توك اطلع وراها العربية دي بسرعة
السواق قال : طيب ومشي
من أمام بيت الدكتورة رانيا :
وبتتصل الدكتورة اميرة برانيا وقالت : الووه صباح الخير
الدكتورة رانيا قالت : صباح النور انتي فين مش قولتي هاتجي تاخدني
الدكتورة اميرة قالت : انا تحت بيتك انزلي يلا
الدكتورة رانيا قالت : طيب نزله اهوه سلام انا نزله ياماما
والداتها قالت : مش تكملي فطارك
الدكتورة رانيا قالت : لا انا شبعت وكمان علشان اميرة مستنيني تحت سلام
والداتها قالت : مع السلامة
الدكتورة رانيا قالت : سلام يابابا
والدها قال : سلام ياحبيتي متتاخرش
الدكتورة رانيا قالت : طيب ونزلت وبتنظر لقيت اميرة واقفة بعربيتها وركبت يلا اطلعي احنا متاخرين
الدكتورة اميرة قالت : طيب ومشت
بجانب المستشفى :
نزل زاهر من العربية وبينظر للأرض وقال لنفسه : اكيد لما المشروع يخلص هايخدم ناس كتيره محتاج للبيت تقعد فيه بدل ماهما قعدين في الشوارع ولما يساعدوا الأطفال دول هيحسوا ان لسه لهم دور في الحياة وحياتهم منتهتش زي ما هما فاكرين بسبب اللي حصل معاهم إن شاء الله أما اروح اقعد مع فؤاد شويه اعقبال ما رءوف يكلمني ودخل المستشفى لوسمحت الدكتور فؤاد في مكتبه
الموظف قال : لا يا فندم لسه ماوصلش
زاهر قال : طيب ومشي اطلع استنها في مكتبه لما يجي
أمام مكتب الدكتور مجدي :
والداته حالة قالت : هو الدكتور مجدي لسه مجاش
سعاد الممرضة قالت : لا لسه
والداته طفلة قالت : لسه هيتاخر
سعاد الممرضة قالت : إن شاء الله زمانه جاي
والداته طفل قالت : طيب الدكتورة ملك موجودة
سعاد الممرضة قالت : لا سابت المستشفى
والداته طفل قال : ليه ياكانت دكتورة شاطرة
والداته طفلة قالت : انتي متعرفيش وانها سابت المستشفى
والداته طفل قالت : لا معرفش أصل من ساعت ماجيت وكشفت علي ابني معتش جيت بس ابني التاني تعب فقولت أجيبه علشان تشوفوا فقوم القيها مشت يا هي اللي ليها الفضل بعد ربنا إن ابني بقي كويس ليه مشوها
والداته طفلة قالت : معرفش بس والله كانت دكتورة طيبه والأطفال حبوها
وسمع زاهر كلامهم وقال لنفسه باستغراب : مين الدكتورة ملك دي انا سمعت الاسم ده قبل كده ———–
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)