رواية خفايا القدر الفصل الثاني 2 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر البارت الثاني
رواية خفايا القدر الجزء الثاني
رواية خفايا القدر الحلقة الثانية
توقفنا لما اميرة مددت يدها بدهشة وابتسامة ابتسامة خفيفة
ملك بإبتسامة : طيب بعد اذنكم علشان عندي حالة
رانيا بإبتسامة : اتفضلي يا قلبي
ومسكت اميرة يده رانيا وقالت بصوت منخفض : تعالي بقي احكلي ايه اللى حصل ومين ملك دي بضبط علشان المستشفى كلها تكلم عنها كده تعالي
رانيا بنرفزه : طيب براحة ايه مالك
في المكتب :
رانيا بغضب : ايه يا اميرة ايدي مالك فيه ايه
وقعدت اميرة علي الكرسي وقالت بدهشة :طيب معلشي احكلي بقي مين ملك دي وايه اللي حصل في المستشفى
قعدت رانيا علي الكرسي : مافيش
اميرة باستغراب : مافيش ازاي كل ده ومافيش امال لو كان فيه هيحصل ايه ما تقوللي يابنتي ايه اللي حصل
رانيا : طيب هحكلك بس علي فكرة انا زعلانه منك علشان مجبتلش هدية وانتي جاية من باريس
اميرة :خلاص ياستي بعد مانخلص شغل تجي معايا وتتختاري الهدية اللي انتي عاوزة ماشي
رانيا بفرحة : ان كان كده ماشي
اميرة :فرحتي بقي احكلي بقي
رانيا :طيب هحكلك شوفي ياستي
فلاش باك
نزل رانيا مسرع علي السلم فنخبطت بواحدة فقالت :آسفة
واحدة وهي بيجيب الملف من علي الأرض وقالت بغضب : مش تفتحي ولا انتي عمية ورفعت راسها
رانيا :معلشي انا آسفة
واحدة : ولا يهمك
رانيا :طيب بعد اذنك
واحدة : استني لوسمحتي
رانيا :افندم
واحدة:عاوزة اسالك عن مكتب المدير فين
رانيا :ليه انتي مش جاية زيارة
واحدة :لا انا دكتورة وجايه علشان التعيين
رانيا بإبتسامة : انا الدكتورة رانيا شهاب
واحدة بإبتسامة : وانا الدكتورة ملك عبد الرحمن
رانيا:تشرفنا تعالى يادكتورة وانا هوصلك
ملك : شكرا
رانيا :وانتي اشتغلتي قبل كده في مستشفى خاصة
ملك : لا بصراحة دي اول مرة انا كنت بشتغل في مستشفى حكومي
رانيا : امال سبتيها ليه
ملك : مافيش لسة كتير
رانيا :ادينا وصلنا دي مكتب مديرالمستشفي
ملك : شكرا تعبتكي معايا
رانيا بإبتسامة: ولا تعب ولا حاجة بعد اذنك
ملك بإبتسامة : اتفضلي وخبطت علي الباب
المديرفؤاد :اتفضل
دخلت ملك : انا الدكتورة ملك عبد الرحمن
المدير فؤاد: اتفضلي
ملك : انا اللي جايه من طرف الحاج حسن اخوه حضرك
الدكتور فؤاد مدير المستشفي قال بإبتسامة : ايوه ايوه افتكرت انتي ملك عبد الرحمن فين الملف بتاعك
ملك : ايوه يا دكتور اتفضل
دكتور فؤاد مدير المستشفى: طيب يادكتورة حضرتك هتبقي فترة تحت التدريب وبعد كده هتدخلي تعملي عمليات تمام
ملك : اللي تشفه حضرك
وشنه الدكتور فؤاد الجرس
ودخلت الممرضة :ايوه يا دكتور حضرك طلبتي
الدكتور فؤاد:ايوه يا آمال خدي الدكتورة ووريها قسم الخاص بالأطفال ومكتبها
الممرضة آمال : حاضر يادكتور اتفضلي يادكتورة
ملك : بعد اذنك يادكتور
الدكتور فؤاد:اتفضلي
الممرضة آمال : ده بقي يادكتورة قسم الخاص بجراحة الأطفال ان شاء الله هتكوني مرتاحة معانا هنا
ملك : ان شاء الله
الممرضة آمال : اتفضلي معايا اوريكي مكتبك
ملك : ماشي
الممرضة آمال : اتفضلي يادكتورة ده مكتبك أي خدمة تانية يادكتورة
ملك بإبتسامة : لا شكرا اتفضلي انتي
رانيا بضحك : اقدر أدخل
ولفت ملك وشها وقالت بإبتسامة : ايوه طبعا اتفضلي
دخلت رانيا بإبتسامة : مبروك على الوظيفة
ملك باستغراب : انتي عرفتي ازاي يادكتورة
رانيا:بكرة هتعودي علينا وتعرفي اني مافيش حاجة تحصل غير والكل لازم يعرفها حتي لو سر هتتعرف هتتعرف بكرةاو بعدين المهم هتعرفي كده لما دخدي علي الجو
ملك بدهشة : علي العموم الله يبارك فيكي يادكتورة
رانيا :بقول ايه ما بلاش تقوللي يادكتورة انا اقلك يادكتورة ولا انتي مش عاوزه نبقي أصحاب
ملك : لا طبعا يا رانيا
رانيا بإبتسامة : ايوه كده ياملك اسيبك تشوفي شغلك وانا كمان اشوف شغلي سلام
ملك : مع السلامة
وبدأت شغلها فى المستشفى وبعد مرور يومين دخلت حالة مهمة المستشفى لعمل عملية جراحية خطيرة في القلب والمستشفى كلها مقلبة بسبب هذه الحالة
ملك بدهشة : استني هو فيه ايه
الممرضة نجاة : أصل فيه حاجة طفل بقوله ابن رجل مهم ويعمل عملية خطيرة النهاردة في القلب عن اذنك
ملك بدهشة : اتفضلي
فى قسم الأطفال
الدكتور فؤاد مدير المستشفى:اطمن يافندم انا بنفسي اللي هعمل العملية يعني مش عاوزك تقلق إن شاء الله خير اتفضل فى الاستراحة علشان هنجهزه للعملية
والدها الطفل : تعالي ياامي نقعد فى الاستراحة وان شاءالله خير
الدكتور فؤاد مدير المستشفى :يا آمال بلغي الدكاترة القسم اني عاوزهم فى مكتبي دلوقتي بعد ربع ساعة جهزه الطفل للعملية
الممرضة آمال : حاضر يادكتور
فى مكتب مدير المستشفى
الدكتور فؤاد:اتفضلوا يادكاترة وزي ماانتم عارفين انها عملية خطيرة وفي نفس الوقت حساسة ومن اليوم ما اتبنت هذه المستشفى مافشلنش فى أي عملية وده بفضل الله وفضلكم انتم واحنا النهاردة في اختبار صعب وان شاء الله هنجح ودلوقتي انا هختار اللي هيكون معايا في العملية بما إن الدكتور مجدي مش موجود معانا النهاردة علشان تعبان يادكتورة ملك
ملك : ايوه يا دكتور
دكتور فؤاد :حضرتك هتكوني المساعدة بتاعتي في العملية
ملك باستغراب : مين انا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)