رواية خفايا القدر الفصل الثاني والثمانون 82 بقلم أسماء صلاح
رواية خفايا القدر الجزء الثاني والثمانون
رواية خفايا القدر البارت الثاني والثمانون
رواية خفايا القدر الحلقة الثانية والثمانون
ملك قالت : بس ياحبيبي الأطفال الشطورة مش بتبكي احنا خلصنها وشالته وراح لولداته اتفضلي
وشالته الولداته وقالت : خير يا دكتورة
الدكتورة ملك قالت : خير إن شاء الله وقعدة وبتكتب
أم الطفل قالت : طيب السخنية مش بتنزل ليه
الدكتورة ملك قالت : متقلقيش ده دور ماشي في الجو بسبب تغير المناخ والأدوية دي ياخدها بانتظام اتفضلي
أم الطفل قالت : شكرا يا دكتورة واخذت الرشتة
ملك قالت : العفو
أم الطفل قالت : بعد اذنك
ملك قالت : اتفضلي
وخرجت أم الطفل من المكتب وقلعت ملك البالطو وطفت النور وخرجت وراها وبتنظر للطفل وقالت : باي باي ياجميل
ووقفت أم الطفل قالت : اعمل للدكتورة باي باي
وشاور الطفل بايده لملك بإبتسامة وبينظر زاهر لملك بإبتسامة بدون تعليق
أم الطفل قالت : بعد اذنكم
ملك قالت : اتفضلي
وخرجت أم الطفل من الشقة
ملك قالت : يلا يا زاهر
زاهر قال : يلا ياحبيتي وخرج
وطفت ملك النور وخرجت وقفلت الباب
عند العربية :
وفتح زاهر باب العربية وقالت : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وراح زاهر وركب العربية وبينظر لملك بإبتسامة ومد ايده وربطها حزام الأمان وتحرك
أمام فيلا العشري :
وصل توفيق على الفيلا وبيذمر بالعربية
وفتح الحارس البوابه وراح له وقال : عاوز مين حضرتك
توفيق قال : انا والدها الدكتورة رانيا
الحارس قال : اسف يافندم اتفضل
ودخل توفيق بالعربية ووقف وراح له حمزه قال : مين حضرتك
توفيق وهو في العربية قال : انا توفيق والدها الدكتورة رانيا
حمزه الحارس قال : احنا اسفين يافندم بس ده شغلنها
توفيق قال : لا ولا يهمك وأخذ الورد والشكولاتها ونزل عن اذنك
حمزه الحارس قال : اتفضل يافندم
وراح توفيق وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : اهلا يا فندم اتفضل
توفيق قال : شكرا ودخل حامد بيه موجود
فتحية قالت : ايوه يافندم وقفلت الباب اتفضلي يافندم ومشت ووراها توفيق على الانتريه
توفيق قال : شكرا وقعد
فتحية قالت : لحظة واحدة
توفيق قال : اتفضلي
وراحت فتحية على غرفة المكتب وخبطت علي الباب
حامد بيه قال : ايوه يافتحية فيه ايه
فتحية قالت : والده الدكتورة رانيا وصل ومستني حضرتك في الانتريه
رانيا قالت بإبتسامة:بابا
فتحية قالت : ايوه
حامد بيه قال : طيب يافتحية روحي انتي وقام
فتحية قالت : حاضر ومشت
رانيا قالت : عن اذنك ياجدي اشوف بابا
حامد بيه قال : اتفضلي
وخرجت رانيا وراح لوالدها وقالت بإبتسامة : بابا
وقام والدها قال : مبروك ياحبيتي وحضنها
رانيا قالت : الله يبارك فيك يا بابا انت وحشتني اوي
والدها قال : وانتي كمان
وجاء حامد بيه وقال : اهلا استاذ توفيق
توفيق قال : اهلا بك يا حامد بيه
حامد بيه قال : اتفضل
توفيق قال : شكرا وقعد عامل ايه
حامد بيه قال : الحمد لله حضرتك اللى عامل ايه
توفيق قال : الحمد لله كويس
حامد بيه قال : مبروك هتبقي جده
توفيق قال : الله يبارك فيك وحضرتك مبروك لك كمان هتبقي جده تاني
حامد بيه قال : الله يبارك فيك
توفيق قال : اظهار الأولاد هيعجزونها بدري
حامد بيه قال بإبتسامة : اتكلم عن نفسك انا لسه شباب
وضحك توفيق وقال : فعلا امال فين خالد وزاهر وملك
رانيا قالت : زاهر وملك خرجوا يابابا وخالد فوق
توفيق قال : طيب
حامد بيه قال : تشرب ايه
توفيق قال : لا شكرا
حامد بيه قال : لا لازم تشرب حاجة
توفيق قال : طيب شاي
حامد بيه قال : طيب فتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : اعملي شاي واطلعي قولي لخالد إن الأستاذ توفيق هنا
فتحية قالت : حاضر وطلعت علي غرفة خالد وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
خالد قال : فيه ايه يا فتحية
فتحية قالت : الأستاذ توفيق والدها الدكتورة رانيا تحت
خالد قال : طيب روحي وانا جاي
فتحية قالت : حاضر وخرجت ونزلت وراحت علي المطبخ
وخرج خالد من الغرفة ونزل وراح علي الانتريه وقال : اهلا يا عمي
وقام توفيق وقال : مبروك ياخالد وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك ياعمي اتفضل وقعد ماكنش فيه داعي حضرتك تتعب نفسك
توفيق قال : إزاي بس هو انا عندى أغلى منكم وبعدين علشان اشكرك على اللي صديقك المهندس عمرو عملوا معايا
خالد قال : علي ايه ياعمي دي حاجة بسيطة العربية معتش بتعطل دلوقتي
توفيق قال : الحمد لله لغاية دلوقتي ماشيه كويسة
خالد قال : طيب الحمد لله
وجاء فتحية بالشاي
حامد بيه قال : اتفضل الشاي
توفيق قال : شكرا واخذه
في عربية زاهر :
ملك قالت باستغراب: هو انت رايحة على فين يازاهر مش ده طريق الفيلا
زاهر قال : دلوقتي تعرفي
ملك قالت : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : مافيش ياحبيتي بس انا عاوز اروح معاكي مشوار
ملك قالت باستغراب : مشوار
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : غربية
زاهر قال : وايه الغريب في كده وهو دي اول مرة اخدك مشوار
ملك قالت : لا بس
زاهر قال : بس ايه
ملك قالت : انت كنت معارض اني أخرج اكشف على الحالة ودلوقتي واخدني على مشوار مش غريبة شويه
زاهر قال : اه ااااه بصراحة ياحبيتي المشوار ده انا كنت مستني الوقت المناسب اني اخدك عليه بس لما عرفت انك حامل والدكتور قالي انك محتاجة للراحة قولت اجيله لما تقومي إن شاء الله بالسلامة بس بما احنا خارجنها النهاردة قولت اخدك عليه بالمرة
ملك قالت بدهشة : مشوار ايه ده
زاهر قال : هتعرفي دلوقتي لما نوصل
ملك قالت : طيب
في شقة ناجي :
في الغرفة
نجاة وهي في الغرفة وقالت : بتعمل ايه ياناجي
ناجي وهو في المطبخ قال : مافيش ياحبيتي بغسل الأطباق
نجاة وهي في الغرفة قالت : طيب اجي اساعدك
ناجي وهو في المطبخ قال : لا ياحبيتي انا خلاص خلصت
نجاة وهي في الغرفة قالت : طيب
وخرج ناجي من المطبخ من المطبخ وراح علي الغرفة وقال : ميعاد الدواء وقعد جانبها على السرير
نجاة قالت : طيب ارتاح انت وانا هاخده
ناجي قال : لا يلا
وأخذت نجاة الدواء وقالت : شكرا
ناجي قال : احنا قولنها ايه متشكرنيش تاني يلا نامي ياحبيتي
نجاة قالت : انا مش جيلي نوم دلوقتي
ناجي قال : بس انتي لازم ترتاحي
نجاة قالت : ما انا مرتاحة
ناجي قال : طيب وبيفكر استني
نجاة قالت : ايه رايح فين
ناجي قال : جاي اهوه وخرج من الغرفة وراح علي الانتريه وشال التليفزيون وراح علي غرفة النوم
ونظرة له نجاة قالت : انت جيبت التليفزيون هنا ليه
ناجي قال : علشان يسليكي شويه وشغله وراح لنجاة امسكي ده الريموت علشان تقلبي براحتك وانتي مرتاحة
نجاة قالت بإبتسامة : طيب واخذته تحب فيلم ايه
ناجي قال : اللي انتي تحبيه ياحبيتي انا هتفرج عليه
نجاة قالت : لا انا عاوزة نتفرج على ذوقك قول عاوز فيلم ايه وبتقلب
ناجي قال : طيب وبينظر للتلفزيون حلوه المسرحية العيال كبرت
نجاة قالت : وانا كمان بحبها
وراح ناجي وقعد جانبها وبتفرج على التلفزيون وقال : مش عاوزة حاجة يا حبيبتي اعملهلك
نجاة قالت : لا وبتفرج
في فيلا العشري :
في الانتريه :
توفيق قال : طيب استاذن انا وقام
خالد قال : احنا لسه قاعدنها
توفيق قال : معلشي أصل اتاخرت ابقي بارك بنيابة عني لملك وزاهر
حامد بيه قال : هما زمانهم جايين ابقي بركلهم بنفسك اتفضل
توفيق قال : مش هينفع أصل عندي شغل بدري
حامد بيه قال : طيب
توفيق قال : مش عاوزة حاجة يارانيا
رانيا قالت : لا يا بابا شكرا
والدها قال : خلي بالك من نفسك
خالد قال : متقلقش ياعمي دي في عنيها من جوه
توفيق قال : انا عارف والله سلام
حامد بيه قال : ابقي خلينها نشوفك
توفيق قال : ان شاء الله ومشي
خالد قال : اتفضل ياعمي انا هوصلك
توفيق قال : لا خليك انا عارف الطريق
خالد قال : لا ازاي لازم اوصلك اتفضل
توفيق قال : طيب ومشي ووراها خالد ورحوا عند العربية
خالد قال : ابقي سلاملي على طنط ياعمي واعتذرها بنيابة عني علشان كنت في الشغل وهي كانت هنا
توفيق قال : لا ولا يهمك هي عمرها ماتزعل منك علشان انت عندها زي رانيا
خالد قال : هي برده زي والداتي
توفيق قال : طيب سلام وركب العربية
خالد قال : مع السلامة يا عمي
وتحرك توفيق على البيت
في عربية زاهر :
ملك قالت : لسه كتير يازاهر
زاهر قال : لا ياحبيتي خلاص اهوه
ملك قالت : طيب
زاهر قال : غمضي عنيكي
ملك قالت : ليه
زاهر قال : بس غمضي بس
ملك قالت : طيب وغمضت انا مش فاهمة حاجة يازاهر
زاهر قال : دلوقتي هتفهمي ياملك ووقف العربية اوعي تفتحي
ملك قالت : طيب
وشال زاهر لملك حزام الأمان وقال : ملك متفتحيش
ملك قالت : مش مفتحها يازاهر
زاهر قال : طيب ونزل من العربية
وسمعت ملك باب العربية بينفتحها قالت : زاهر انت روحت فين
وراح زاهر من ناحية ملك وفتح الباب وقال : متخافيش ياحبيتي انا هنا
ملك قالت : مش تفهمني يازاهر انت وخدني على فين
ومسك زاهر ايدها قال : تعالي بس وانتي هتفهمي كل حاجة انزلي
ملك قالت : طيب
زاهر قال : علي مهلك
ملك قالت : طيب ونزلت من العربية
وقفل زاهر باب العربية وقال : يلا ومسك ايدها وفتح البوابة ودخل الملجا خليكي هنا ياملك متتحركيش
ملك قالت : ليه انت رايح فين
زاهر قال : جاي اهوه متفتحيش
ملك قالت : طيب
وراح زاهر وسرج النور وجيه وقال : فتحي بقي بس براحة
ملك قالت : أخيرا وبتفتح وبتنظر للمكان ايه المكان ده يازاهر
زاهر قال : ده ياحبيتي مشروع ملجأ للكبار السن والأطفال
ونظرة له ملك وقالت باستغراب : ايه ملجأ للكبار السن والأطفال
زاهر قال : ايوه
وبتنظر لملك للمكان وبتذكر كلامها مع جدها وهي بتقول انها عاوزة تعمل ملجأ للكبار السن ويبقى فيه مكان للأطفال ونظرة لزاهر وقالت : زاهر هو انت سمعتني انا وجدي ساعة ما كنا بنتكلم عن الموضوع ده
زاهر قال : ايوه انا كنت نازل وسمعتكم باصدفة وانتم بتتكلموا عن الموضوع فقولت ليه لا ميبقش فيه مشروع زي ده فعملته ايه رأيك في المفاجأة دي
ملك قالت : دي أحلى مفاجأة وحضنته
زاهر قال : انا كنت متأكد انها هتعجبك
ملك قالت : بس لحقت تعمله بسرعة دي
زاهر قال : احنا كنا شغالين فيه لليل ونهار علشان يخلص بسرعة ويشتغل
ملك قالت : طيب هيشتغل امتا
زاهر قال : إن شاء الله قريب اوي
ملك قالت : تعرف يازاهر انا نفسي بنتها أو ابنيها اللي جايين إن شاء الله يبقي زيك في كل حاجة علشان انت مافيش زيك
زاهر قال : ولا انتي ياحبيتي فيه زيك
ملك قالت : طيب مش هتفرجني علي المكان
زاهر قال : تعالي المبنى ده فيه غرف الاطفال وده فيه غرف للكبار السن
ملك قالت : طيب
زاهر قال : تعالي ومسك ايدها ومشي
في فيلا العشري :
في الانتريه :
حامد بيه قال بقلق : هو زاهر وملك اتاخروا ليه
خالد قال : مش عارف ياجدي
جده قال : مش معقول ملك بتكشف على الحالة كل ده
رانيا قالت : معاك حق يا جدي فعلا هما اتاخروا
حامد بيه قال بقلق : ما تتصل بزاهر ياخالد شوفهم اتاخروا ليه ليكون ملك لقدر الله حصلها حاجة
خالد قال : طيب بدور على تليفونه فين تليفوني
رانيا قالت : تلقيه فوق
خالد قال : طيب هطلع أجيبه
جده قال : طيب
وطلع خالد علي غرفة ودخل وأخذ التليفون وخرج ونزل وراح علي الانتريه وقال : هتصل بيه اهوه ياجدي وقعد وبيتصل بزاهر
في الملجا :
في غرفة الأطفال:
رن تليفون زاهر وسمعه وبينظر وقال : ده خالد وفتح الخط الووه
خالد قال : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : ايوه يا خالد
خالد قال : انتم فين اتاخرتم كده ليه
زاهر قال : احنا جايين في الطريق
خالد قال : يعني ملك كويسة
زاهر قال : اه ااااه كويسة
خالد قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
وقفل خالد الخط وقال : هما جايين ياجدي وملك كويسة الحمد لله
جده قال : طيب الحمد الله
خالد قال : بقول ايه بما احنا اطمن علي ملك وزاهر وحالة التوتر خلصت انا هروح اعمل فشار حد عاوز اعمله معايا وقام
رانيا قالت : استنها انا جايه معاك
خالد قال : لا خليكي انتي مرتاحة
رانيا قالت : بس ياخالد
خالد قال : مابسش انتي لازم ترتاحي
رانيا قالت : طيب
خالد قال : اعملك ياجدي فشار
حامد بيه قال : طيب واعمل حساب ملك وزاهر كمان
خالد قال : طيب
جده قال : بس انت اللي هتعمله
خالد قال : ايوه طبعا
جده قال : طيب بس اوعها تحرقه
خالد قال : متخافش ياجدي هعملك فشار هتاكل صوابعك وراها
جده قال : طيب
وراح خالد علي المطبخ وقال : لوسمحتم اطلعوا بره
خيرية قالت : ليه ياخالد بيه
خالد قال : علشان هعمل فشار يادادة
خيرية قالت : طيب ارتاح انت ومتولي يعملوا
خالد قال : لا هعملوا انا يلا اطلعوا بره
فتحية ومتولي وصبحي وقالوا : حاضر وخرجوا
خيرية قالت : طيب استنها معاك علشان اساعدك
خالد قال : لا يادادة شكرا بس هو فين مكان الفشار
خيرية قالت : استنها انا هجيبهلك
خالد قال : طيب
وراحت خيرية وجات الفشار وقالت : اهوه اتفضل
خالد قال : شكرا يادادة اتفضلي انتي بقي
خيرية قالت : طيب لو احتاجت حاجة اندها عليها
خالد قال : طيب يادادة
ولبس خالد المريلة وحط بتاعت الشيف علي دماغه وبدأ في عمل الفشار
في الملجا :
في غرفة الأطفال :
ملك قالت بإبتسامة : الغرف حلوه اوي يازاهر
زاهر قال : طيب يلا علشان اتاخرنها
ملك قالت : طيب وخرجت من الغرفة ووراها زاهر وخرجوا من الملجا وقفل زاهر البوابة
وبتنظرة ملك وقالت : ايه ده يجانب مستشفى الحياة
زاهر قال : أيوه
وخرج الدكتور فؤاد من المستشفى وراح يركب عربيته بينظر بالصدفة لقي زاهر وملك واقفين فاراح لهم وقال : زاهر انت جيت امتا من السفر
ونظر له زاهر قال : امبارح
الدكتور فؤاد قال : حمد لله علي السلامة
زاهر قال : الله يسلمك
الدكتور فؤاد قال : حمد لله على السلامه يادكتورة
ملك قالت : الله يسلمك يادكتور
الدكتور فؤاد قال : كويس الحمد لله وازي حامد بيه وخالد والدكتورة رانيا
زاهر قال : الحمد لله كويسين
الدكتور فؤاد قال : طيب الحمد لله انما انت بتعمل ايه هنا
زاهر قال : ما هو الملجا ده بتاعي
الدكتور فؤاد قال بدهشة : ايه ده انت صاحب الملجا
زاهر قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : اهاااا علشان كده كنت بتجي هنا كتير وانا بقول برده مش بعادتك تسيب شغلك وتجي تشوفني طلع علشان الشغل برده
زاهر قال بابتسامة: بقي كده وبعدين ما انت ازاي متقدرش تسيب المستشفى برده
الدكتور فؤاد قال : معاك حق وبخصوص الشغل الدكتورة رانيا لقيت شغل
ملك قالت : ايوه هتشتغل معايا في العيادة بس بعد ماتولد ان شاء الله
الدكتور فؤاد قال : ايه ده هي حامل
زاهر قال : ايوه وملك كمان حامل
الدكتور فؤاد قال بابتسامة : ايه ده مبروك يازاهر وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك يافؤاد
الدكتور فؤاد قال: مبروك يادكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيكي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : ابقي بارك لخالد والدكتورة رانيا بنيابة عندي
زاهر قال : ليه ماتجي معانا تبركلهم
الدكتور فؤاد قال : ياريت ينفع يازاهر بس انت عارف شغلي
زاهر قال : عارف وانا هقولهم انك بتبركلهم
الدكتور فؤاد قال : طيب مش عاوز حاجة
زاهر قال : لا شكرا
الدكتور فؤاد قال : خلي بالك من نفسك يادكتورة انتي دكتورة وعارفة انك لازم تخدي بالك من صحتك علشان الجنين
ملك قالت :عارفة يادكتور
الدكتور فؤاد قال : طيب عن اذنكم
زاهر قال طيب : لو عوزتي حاجة ابقي كلمني
الدكتور فؤاد قال : حاضر سلام
زاهر قال : مع السلامة
ومشي الدكتور فؤاد
وفتح زاهر باب العربية وقال : يلا يا حبيبتي
ملك قالت :شكرا وركبت
وراح زاهر وركب العربية ونظر لملك بابتسامة وربطلها حزام الامان وتحرك علي الفيلا
وركب الدكتور فؤاد عربيته وتحرك
في مستشفى حياة :
في الطرقة :
وبتنظر الدكتورة نهال لقي امال وقالت : امال
ونظرة لها امال الممرضة وقالت : ايوه يادكتورة
وراحت لها الدكتورة نهال وقالت : هي الدكتورة رانيا في مكتبها
امال الممرضة قالت : لا يادكتورة هي مجاتش النهارده
الدكتورة نهال قالت باستغراب : مجاتش
امال الممرضة قالت : ايوه يادكتورة
الدكتورة نهال قالت : ليه هي تعبانه ولا حاجة
امال الممرضة قالت : لا يادكتورة بس هي استقالة
الدكتورة نهال قالت بدهشة : ايه استقالة
امال الممرضة قالت : ايوه
الدكتورة نهال قالت : وانتي عرفتي منين
امال الممرضة قالت : مين الدكتور فؤاد روحتله النهارده في مكتبه علشان الدكتورة رانيا اتاخرت وكان فيه حالات وهي ماكنتش بترد فقالي انها استقالة وخلي الدكتور سمير هو اللي يكشف عن الحالات
الدكتورة نهال قالت باستغراب : طيب استقالة ليه
امال الممرضة قالت : معرفش عن اذنك
الدكتورة نهال قالت : اتفضلي
ومشت امال الممرضة
وراحت الدكتورة نهال علي مكتب الدكتورة نهاد وخبطت علي الباب
الدكتورة نهاد قالت : ادخل
ودخلت الدكتورة نهال وقالت : نهاد شوفتي اللي حصل وقعدت
الدكتورة نهاد قالت : ايه اللي حصل
الدكتورة نهال قالت : رانيا استقالة من المستشفى
الدكتورة نهاد قالت بدهشة : ايه استقالة
الدكتورة نهال قالت : ايوه
الدكتورة نهاد قالت باستغراب : طيب ليه
الدكتورة نهال قالت : معرفش
الدكتورة نهاد قالت : وانتي عرفتي منين
الدكتورة نهال قالت : من امال الممرضة هي اللي قالتي اصل راحت تبلغ الدكتور فؤاد علشان رانيا اتاخرت وهي مش بترد علي تليفونها فقالها انها استقالة
الدكتورة نهاد قالت : تلقيها هتفتح عيادة زي الدكتورة ملك
الدكتورة نهال قالت: تفتكري
الدكتورة نهاد قالت : ايوه طبعا يامتجوزه خالد العشري من اكبر رجال الأعمال في البلد يبقي هتشتغل في المستشفى ليه
الدكتورة نهال قالت : معاكي حق اعقبالنها احنا كمان لما نتفتح عيادة
الدكتورة نهاد قالت : يارب ياستي
الدكتورة نهال قالت : اروح انا بقي اشوف شغلي وقامت
الدكتورة نهاد قالت : طيب
وخرجت الدكتورة نهال من المكتب
في شقة ملك :
في غرفة ملك :
شريفة قالت لنفسها بوجع : اهاااا اخيرا خلصت اروح اكلم ملك اقولها اني جهزت الغرفة وطفت النور وخرجت وقفلت باب الغرفة وراحت وفتحت باب الشقة وخرجت وقفلته وراها وراحت وفتحت شقتها ودخلت وقفلت الباب وراها وقعد اهااا يا انا تعبت اوي النهارده بس كويس ان ملك اتصلت بي وقالتلي علشان ماكنتش عرف اطبخ وانا تعبانها كده الحمد لله اني خلصت طبيخ قبل ما هما يجوا وراحت علي الغرفة وقعدة علي السرير واخذت التليفون وبتتصل علي ملك
في عربية زاهر :
رن تليفون ملك وطلعته في شنطتها وقالت : ده طنط شريفة وفتح الخط الووه
شريفة قالت : الووه ايوه ياملك
ملك قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : انا خلص شالت العفش وحطت المكتب فيها بقيت جاهزة ومش ناقص ان رانيا تشوفها
ملك قالت : انا متشكرة اوي ياطنط تعبتك معايا
شريفة قالت : تعبك راحة ياحبيبتي انتي زي بنتي
ملك قالت : ربنا يخليكي لي يارب ومحرمنش منك ابدا
شريفة قالت : ولا منك ياحبيبتي لوعوزتي حاجة كلمني ماشي
ملك قالت : طيب سلملي علي عم سامي
شريفة قالت : حاضر خلي بالك من نفسك وسلملي علي زاهر بيه
ملك قالت : حاضر مع السلامة
شريفة قالت : سلام
وقفلت ملك الخط وقالت : بتسلم عليك يازاهر
زاهر قال : الله يسلمها هي فرشت غرفة رانيا
ملك قالت : ايوه انما انت عرفت ازاي
زاهر قال : خالد قالي
ملك قالت : اهاااا كنت عاوزة اسالك علي حاجة يازاهر
زاهر قال : اسالي ياحبيتي انا سمعك
ملك قالت : انت ليه عملت الملجا جانب المستشفى حياة
زاهر قال : لسببين ياحبيتي وفتح باب العربية
ملك قالت : ايه هما السببين دول
زاهر قال : الأول إن الأرض مناسبة اوي للمشروع
ملك قالت : طيب والسبب التاني
زاهر قال : لوحصل حاجة لقدر الله لاي طفل او اي حد ننقله بسرعة على المستشفى ومنستناش
ونظرة له ملك بإبتسامة بدون تعليق
زاهر قال : بتبصلي كده ليه
ملك قالت : معجبها بك اوي من اللي بتعمله
زاهر قال : اه ااااه ومسك ايدها بس ياحبيتي لولا فكرتك ماكنش المشروع ده اتعمل
ملك قالت : لا يا زاهر مافيه أفكار كتير بتقال بس المهم اللي ينفذها وانت نفذتها المشروع طلع للنور وان شاء الله يشتغل ويخدم ناس كتير
زاهر قال : إن شاء الله يا حبيتي
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصل توفيق على بيته ووقف العربية ونزل وطلع علي شقته وخبط علي الباب
وراحت بسمة وفتحت الباب وقالت : اتاخرت كده ليه يا توفيق
توفيق قال : أصل كنت عند رانيا ابركلها ودخل
بسمة قالت : طيب وقفلت الباب وهي كويسة
توفيق قال : اه ااااه الحمد لله
بسمة قالت : طيب الحمد لله أدخل غير هدومك اعقبال ما احضر الأكل
توفيق قال : طيب وراح علي الغرفة
في فيلا العشري :
في الانتريه :
رانيا قالت : كل ده خالد بيعمل الفشار
حامد بيه قال : متقلقيش بدل مافيش حاجة حصلت لغاية دلوقتي يبقي الأمور تحت السيطرة
رانيا قالت : لا ياجدي انا هقوم اشوفه عمل ايه
حامد بيه قال : طيب
وراحت رانيا على المطبخ وبتنظر لقيت خالد لبس شيف وقاعد وقالت : ايه يا خالد كل ده بتعمل فشار
ونظر له خالد وقال : لا ياحبيتي انا خلصت بس مستنيه لما يخلص
رانيا قالت : طيب وقعدة بس تعرف انك شكلك حلو وانت لبس شيف
خالد قال : بجد
رانيا قالت : ايوه استنها لما أجيب تليفوني اصورك
خالد قال : لا مافيش داعي انا معايا تليفوني تعالى
رانيا قالت : طيب وراحت له وأخذت التليفون وصورته
خالد قال : وريني
رانيا قالت : طيب ايه رأيك
وقام خالد قال : حلو وشال بتاع الشيف من علي راسه وحطها علي راسه رانيا
رانيا قالت : ايه ده
خالد قال : هصورك هاتي
رانيا قالت : طيب
وأخذ خالد منها التليفون وصورها وقال : تحفة
رانيا قالت : وريني
خالد قال : طيب شوفي
وبتنظر رانيا للصورة وقالت : حلو فعلا هتشيل بتاع الشيف
خالد قال : سيبه هنصور مع بعض
رانيا قالت : طيب
وحط خالد ايده علي كتفها وصوره وقال : تحفة صح
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : زاهر وملك جوم
رانيا قالت : لا لسه
خالد قال : طيب
في شقة الدكتورة رانيا :
وخرجت بسمة من المطبخ ومعها الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا توفيق علشان تأكل
توفيق وهو في الغرفة قال : طيب
وراحت بسمة على المطبخ وأخذت الأطباق وخرجت وراحت علي السفرة وحطتهم وقعدة وقالت : يلا يا توفيق الأكل هيبرد
توفيق وهو في الغرفة قال : طيب يابسمة وخرج وراح علي السفرة وقعد علي فكرة خالد بيسلم عليكي وبياكل
بسمة قالت : الله يسلمه على فكرة رانيا قلت شغل
توفيق قال : بجد
بسمة قالت : ايوه
توفيق قال : بس هتشتغل وهي حامل
بسمة قالت : لا متخافش انا قولتها بعد ما تولد إن شاء الله تبقى تنزل الشغل
توفيق قال : طيب كويس وهتشتغل في مستشفى ايه
بسمة قالت : لا يا هتشتغل مع ملك في العيادة بتاعتها
توفيق قال : هي ملك فتحت عيادة
بسمة قالت : ايوه عملت شقتها اللي كانت ساكنها فيها عيادة
توفيق قال : طيب رانيا هتساهم بأيه في العيادة دي
بسمة قالت : مش هتساهم بحاجة ياهي هتاجر غرفة من الشقة وهتحط فيها مكتب وتشتغل
توفيق قال : اه ااااه طيب كويس مش قوتلك رانيا قويه وهتقدر تقف على رجلها تاني
بسمة قالت : ايوه وعلي فكرة ملك هي اللي قالت رانيا تجي تشتغل معها في العيادة
توفيق قال : انا اول ما شوفتها عرفت انها انسانة محترمة وطبية واخلاقها عالية
بسمة قالت : فعلا ربنا يقومها بسلامة هي ورانيا
توفيق قال : يارب
في فيلا العشري :
ووقف زاهر العربية وشال الحزام الأمان لملك وقال : براحتك وانتي نازلة
ملك قالت : متخافش يازاهر وفتحت باب ونزلت
ونزل زاهر وراها وراح وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب ودخلت ملك ووراها زاهر وبتنظر لقيت حامد بيه قعد في الانتريه فارحوا له
حامد بيه قال : اتاخرتم ليه
وقعد زاهر وقال : مافيش يا جدي
وقعدة ملك وقالت : امال فين خالد ورانيا
حامد بيه قال : في المطبخ
ملك قالت باستغراب : فيه المطبخ
حامد بيه قال : ايوه
جاء خالد ووراها رانيا وقال : وصل الفشار ياجدي وبينظر لقي زاهر وملك جوم كويس أنكم وصلتم
زاهر قال : انت عامل فشار
خالد قال : ايوه وبياكل
وقام زاهر قال : طيب حات
خالد قال : لا ده بتاعي بتاعك انت وملك جوه في المطبخ
زاهر قال : طيب مجبتهوش ليه
خالد قال : ما انا مرضتش أفرغه غير لما تيجي
زاهر قال : طيب انا هروح أجيبه وقلع الجاكت وحطه علي الكنبه ومشي
خالد قال : امسك ياجدي ده بتاعك
جده قال : شكرا واخذه
وحط خالد الفشار على الترابيزة وقال : هجبلكم بقي فيلم تحفة وفتح التليفزيون مسك الريموت وقعد
وراحت ملك وقعدت بجانب خالد وقالت بصوت منخفض : طنط شريفة جاهزة الغرفة
خالد قال بصوت منخفض : طيب كويس
ونظرة ملك لقيت رانيا جاية وقالت : اقفل علي الموضوع علشان رانيا جاية علينا
خالد قال : طيب
وراحت رانيا وقعدت بجانب خالد بتاكل الفشار وقالت : هتجيب فيلم ايه ياخالد
خالد قال : لسه بقلب ياحبيتي وبياكل الفشار ايه رأيك ياجدي في الفشار
جده قال : طعمه حلو بس انت مكتر فيه الملح شويه
خالد قال : ماهو لازم يكون الملح بتاعه كده
جده قال : طيب وبينظر للتلفزيون حلو الفيلم ده ياخالد سيبه
خالد قال : طيب وسبه
في المطبخ :
خيرية قالت : استنها وانا هفرغه
زاهر قال : لا يادادة انا هفرغه
خيرية قالت : طيب
وفرغ زاهر الفشار وخرج من المطبخ وراح علي الانتريه وقال : ايه ده انتم جبتم فيلم
خالد قال : ايوه
وراحت له ملك وقالت : حات عندك يازاهر
زاهر قال : لا ياحبيبتي اقعدي ارتاحي
ملك قالت : طيب وقعدة
وقعد زاهر جانبها وقال : اهاااا من حق فؤاد بيبركلك انت ورانيا
خالد قال : هو انت شوفته فين
زاهر قال : واحنا جاية
خالد قال : اهااا الله يبارك فيه
وبينظر زاهر علي التليفزيون وقال : ايه ده عالم العيال عيال
جده قال : ايوه ايه وحشه
زاهر قال : لا حلو جدا اتفضلي يا حبيبتى
ملك قالت : شكرا وبتاكل الفشار
وبياكل زاهر الفشار وقام
ملك قالت : رايح فين يازاهر
زاهر قال : هجيب دادة
ملك قالت : طيب وبتاكل الفشار
وراح زاهر علي المطبخ وقال : دادة
خيرية قالت : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : فيه فشار في الحله هاتي وتعالى اتفرجي معانا على الفيلم هيعجبك اوي
خيرية قالت : بس
زاهر قال : مابسش متولي
متولي الطباخ قال : ايوه يا زاهر بيه
زاهر قال : فرغ الفشار
متولي قال : طيب وجاب طبق وفرغ فيه الفشار اتفضل
وأخذ زاهر منه الطبق وقال : يلا يا دادة تعالى
خيرية قالت : طيب هات عنك
زاهر قال : طيب واعطها الطبق وخرج ووراها خيرية ورحوا علي الانتريه وقعد
ملك قالت : تعالي يادادة الفيلم ده هيعجبك
خيرية قالت : طيب وبتنظر للفيلم ده عالم العيال عيال وقعدة بجانب زاهر
زاهر قال : ايوه بياكل الفشار وبيفرج
في شقة الدكتورة رانيا :
في السفرة :
توفيق قال : الحمد لله وقام
بسمة قالت : تستاهل الحمد
وراح توفيق وفتحها التليفزيون وقعد وبيلقب
وبتلم بسمة الأطباق وقالت : اعملك شاي ياتوفيق
توفيق قال : لا يا بسمة انا هاكل فاكهة
بسمة قالت : طيب وراحت علي المطبخ وحطت الأطباق وأخذت الفاكهة وخرجت وراح علي الانتريه اتفضل الفاكهة اهي
توفيق قال : شكرا وأخذ تفاحة وبياكل وبيقلب حلو المسلسل الوتد ده
بسمة قالت : ايوه فعلا انا بحبه
توفيق قال : طيب اقعدي اتفرجي
بسمة قالت : هلم الأكل وجايه
توفيق قال : طيب
توفيق وهو في الانتريه قال : يلا يا بسمة قبل ما يخلص
بسمة وهي في المطبخ قالت : طيب ياتوفيق جاي اهوه
في شقة ناجي :
وبينظر ناجي لنجاة ولقها نايمت وشال الريموت من ايدها وغطها وقال بإبتسامة : تصبحي علي خير وقام وطفي التليفزيون وطفي النور وراح ونام
في شقة سامي :
وبتنظرة شريفة لسامي لقيت نايم وقالت : سامي سامي وهزته
وصحها سامي وقال بنعاس : ايوه يا شريفة
شريفة قالت : قوم نام جوه
سامي قال : طيب وقام تصبحي علي خير
شريفة قالت : وانتي من اهله
في شقة الدكتورة رانيا :
وخرجت بسمة من المطبخ وقالت : ها خلص المسلسل
توفيق قال : لا لسه
بسمة قالت : طيب كويس وقعدة تتفرج
توفيق قال : إنما انتي بتحبي المسلسل ده اوي كده ليه وبيتفرج
بسمة قالت : علشان عائلي وبعدين فاطمة تعلبة عجباني اوي
توفيق قال : عجبكي في ايه
بسمة قالت : انها بتحافظ على ولادها ولمهم حوليها
توفيق قال : اه ااااه بس دلوقتي مافيش كده الولد لما بيجوز بيروح يساكن لواحده ويسيب اهله
بسمة قالت : ايوه ماهو الزمن اتغير
توفيق قال : ايوه اهي خلصت
بسمة قالت : ايوه
توفيق قال : هقوم انام أصل عندي شغل بدري تصبحي علي خير
بسمة قالت : وانت من اهله
في فيلا العشري :
في الانتريه :
خالد قال : خلص الفيلم
زاهر قال : ايوه كان فيلم حلو
ملك قالت : فعلا وبتنظر لقيت حامد بيه نام ده جدي نام وهو بتفرج على الفيلم
رانيا قالت : ايوه وبتنظر لقيت دادة نامت ودادة كمان نامت
وقام زاهر قال : طيب يلا علشان الوقت اتاخر وراح قفل التليفزيون وراح لجده وشال الفشار من ايده جدي ياجدي وهزه
وفاق حامد بيه وقال بنعاس : فيه ايه
زاهر قال : قوم نام فوق
ونظر جده وحوليه وقال : هو الفيلم خلص
زاهر قال : ايوه
جده قال : طيب وقام تصبحوا علي خير
زاهر وخالد وملك ورانيا وقالوا : وانت من اهله
وطلع حامد بيه علي غرفته
وراحت ملك لخيرية وقالت : دادة دادة خيرية وهزتها
وصحت خيرية وقالت بنعاس : ايوه
ملك قالت : قومي يادادة نامي في غرفتك
خيرية قالت : هو الفيلم خلص
ملك قالت : ايوه
وقامت خيرية وقالت : طيب تصبحوا علي خير
زاهر وخالد وملك ورانيا وقالوا : وانتي من اهله يادادة
وراحت خيرية علي غرفتها
خالد قال : يلا احنا كمان نطلع نينام وقام
زاهر قال : يلا يا ملك تصبحوا علي خير
خالد ورانيا قالوا : وانتم من اهله
واخذت ملك جاكت زاهر وقالت : تصبحوا علي خير
خالد ورانيا قالوا : وانتم من اهله
زاهر قال : هاتي ياحبيتي الجاكت عنك
ملك قالت : طيب واعطته الجاكت
وطلعوا زاهر وملك على الغرفة
خالد قال : يلا ياحبيتي
رانيا قالت : يلا وقامت وبتحط الفشار
خالد قال : هاتي عنك واخذها منها وحطها علي الترابيزة يلا
وطلعوا علي الغرفة
في غرفة زاهر :
وحط زاهر الجاكت على السرير وراح وفتح الدولاب وأخذ هدوم وقفله وقال : انا هروح أخذ دش
ملك قالت : طيب
زاهر قال : متتحركيش من على السرير ماشي
ملك قالت : زاهر روح خد الدوش
زاهر قال بتنهيد : طيب بس متتحركيش
ملك قالت : طيب
في غرفة خالد :
خالد قال : يلا ياحبيتي علشان تاخدي الدواء قبل ما تنامي
رانيا قالت : طيب واخذته شكرا
خالد قال : العفو ياحبيتي يلا نامي
رانيا قالت :طيب
وغطها خالد وقال : تصبحي علي خير ياحبيتي
رانيا قالت : وانت من اهله
في غرفة زاهر :
وخرج زاهر من الحمام وبينشف شعره وبينظر لقي ملك غيرت هدومها ونامت وقال لنفسه بإبتسامة : نايمة من التعب وحط الفوطة ومشط شعره وراح لملك معلشي ياحبيتي لازم اصحيكي علشان تاخدي الدواء ملك ملك اصحي يلا ياحبيتي اصحي
وفاقت ملك قالت بنعاس : فيه ايه زاهر
زاهر قال : قومي علشان تاخدي الدواء يلا
ملك قالت : طيب وقعدة
وقعد زاهر جانبها وقال : يلا وأخذت ملك الدواء
زاهر قال : يلا ياحبيتي ارجع نامي تاني تصبحي علي خير
ملك قالت : وانت من اهله ونامت
بعد مرور تسع شهور
في الصباح :
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
ملك قالت بصوت مرتفع بوجع : اه ااااه زاهر
وفاق زاهر علي الصوت وقال بقلق : مالك يا حبيبتي
ملك قالت بوجع : باين بولد يازاهر الحقني
زاهر قال بإرتباك : بتولدي
ملك قالت بوجع وبصوت مرتفع : اه ااااه
في غرفة حامد بيه :
وصح حامد بيه علي الصوت وقال لنفسه : ده صوت ملك وقام مسرعا من علي السرير وخرج وبينظر لقي خالد ورانيا فيه ايه خالد
مسك خالد رانيا وقال : مش عارف ياجدي
جده قال بقلق : مش ملك اللي كانت بتصرخ
خالد قال : أيوه
حامد بيه قال : طيب تعال نشوف فيه ايه
خالد قال : طيب
ومشي حامد بيه ومشي خالد وراها قال : علي مهلك ياحبيتي
رانيا قالت : طيب
وراح حامد بيه علي غرفة زاهر وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل حامد بيه وقال بقلق : فيه ايه يا زاهر
زاهر قال : ملك ياجدي باين بتولد وده مش ميعادها
جده قال : تقلكم انتم حسابتها غلط بس
ملك قالت بعصبية بوجع : اه ااااه
زاهر قال بإرتباك : اه ااااه اهدي وخدي نفس
ملك قالت بعصبية : طيب وهدت وأخذت نفس اه ااااه
وقام وزاهر مسرعا من علي السرير وراح لها وقال بقلق : تعالي يا حبيبتي ومسك ايدها براحة
وقامت ملك من علي السرير بوجع وقالت : اه ااااه
جده قال بقلق : انا هغير بسرعة واجي
زاهر قال : طيب
وخرج حامد بيه من الغرفة وجاء خالد ومعه رانيا وقال بقلق : فيه يا ايه زاهر
زاهر قال : ملك بتولد
ملك قالت بوجع : اه ااااه
زاهر قال : خدي نفس ياحبيتي وخرج وهو مسك ملك من الغرفة
وخرج خالد وهو مسك رانيا ووراها وقال : طيب استنها انا جاي معاك
زاهر بدون تعليق
خالد قال : تعالي يا حبيبتي اوديكي على غرفتك علشان اروح معهم
رانيا قالت : لا انا جايه معاك
خالد قال : لا يا رانيا انتي ماينفعش تجي معايا وانتي على اخرك كده
رانيا قالت : لا انا مستحيل اسيب ملك وهي بتولد يلا ياخالد
خالد قال : طيب على مهلك
رانيا قالت : طيب
وخرجت خيرية من الغرفة وبتنظر لقيت زاهر ماسك ملك وهي بتصرخ فاراحت لهم وقالت بقلق : فيه ايه
زاهر قال بقلق : ملك بتولد يادادة
خيرية قالت : متقلقش ان شاء الله هتقوم بسلامة
زاهر قال : يارب مشي
ملك قالت بوجع : اه ااااه
ومشت خيرية ووراهم
خرج حامد بيه من غرفته ونزل مسرعا وقال بقلق : يارب قومها بسلامها
عند العربية :
وفتح زاهر الباب وقال بقلق : علي مهلك ياحبيتي
ملك قالت بوجع : اه ااااه وركبت مش قدرها يازاهر
زاهر قال : معلشي ياحبيتي وقفل الباب
وركبت خيرية وراها وقالت : خدي نفس ياملك وبتاخد ملك نفس
خيرية قالت : ايوه كده
وبيتنظر زاهر لقي جده وقال : يلا يا جدي
جده قال : طيب
وراح وركب زاهر وبيربط حزام الأمان ملك وقال بقلق : معلشي ياحبيتي استحملى
ملك قالت : اه ااااه ومسكت ايده جامدة وعطته اه ااااه
زاهر قال بوجع : اه ااااه ونظر لملك
خيرية قالت : ايه مالك
زاهر قال : مافيش عضتني
خيرية قالت : معلشي
وراح حامد بيه مسرعا وركب وبينظر لقي خيربة وقال : اهدي يا ملك إن شاء الله هتقومي بسلامة
زاهر قال : سيبي ايدي ياملك علشان اعرف أسوقك
ملك قالت بوجع : اه ااااه وشالت ايدها
وتحرك زاهر علي المستشفى
في عربية خالد :
ربط خالد حزام الأمان لرانيا
رانيا قالت بقلق : يلا ياخالد بسرعة
خالد قال : طيب وتحرك وراها زاهر
في عربية زاهر :
ملك قالت بوجع : اه ااااه
زاهر قال بخوف : خلاص ياحبيتي قربنها اهوه خدي نفس
وأخذت ملك نفس وقال : اه ااااه وحطها ايدها علي بطنها
خيرية قال : ايوه كده
حامد بيه قال بقلق : يارب قومها بسلامة
زاهر قال : اهوه وصلنها ووقف العربية ونزل مسرعا وراح من ناحية ملك وفتحها الباب وبيشيل الحزام الأمان
ونزل حامد بيه ووراها خيرية من العربية
وشال زاهر حزام الأمان و قال : علي مهلك ياملك
ونزلت ملك وقالت بوجع : انا مش قادرة يازاهر
زاهر قال : خلاص وصلنها على المستشفى اهدي
ملك قالت بعصبية : بطل تقولي اهدي دي بتعصبني اه ااااه
زاهر قال بقلق : طيب خلاص معتش هقولها انا اسف
ووقف خالد العربية وشال حزام الأمان لرانيا ونزل مسرعا من العربية وقال : علي مهلك ونزلت رانيا من العربية
في المستشفى :
زاهر قال بعصبية : فين الدكتور فؤاد
ملك قالت بوجع : اه ااااه وعضت أيده
زاهر قال بوجع : اه ااااه
خيرية قالت بقلق : خدي نفس ياملك
وبتاخد ملك نفس وقال بوجع : اه ااااه
زاهر قال بعصبية : حد يجيب الدكتور
رانيا قالت : خدي نفس ياملك
وأخذت ملك نفس وقالت بوجع : انتي ايه اللي جابك يارانيا لازم ترتاحي
رانيا قالت : ما انا مستحيل اسيبك وانتي بتولدي
وبينظر الدكتور سمير لقي الدكتورة ملك وزاهر بيه وخالد بيه والدكتورة رانيا فاراح لهم وقال : ازيك حضرتك يافندم
زاهر قال بعصبية : وده وقته انت مش شايفها بتولد
الدكتور سمير قال : سعاد سرير بسرعة
سعاد الممرضة قالت : حاضر وراحت وأخذت سرير وجات
زاهر قال بقلق : تعالي يا حبيبتي نامي هنا ومسكها هو وسعاد
نامت ملك علي السرير و قالت بوجع : اه ااااه ومسكت ايد زاهر جامد
الدكتور سمير قال : بسرعة على غرفة العمليات
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور ومشت ووراها حامد بيه وخيرية
ومسك خالد ايد رانيا وقال : علي مهلك
رانيا قالت : طيب
ومشي خالد معه رانيا وراهم
الدكتور سمير وقال : بسرعة اتصل بالدكتور فؤاد
الموظف قال : حاضر
ومشي الدكتور سمير
وبيتصل الموظف بالدكتور سمير وقال : الووه
الدكتور فؤاد قال : الووه
الموظف قال : صباح الخير يا فندم
الدكتور فؤاد قال : صباح الخير فيه ايه
الموظف قال : الدكتورة ملك في المستشفى بتولد ومعها زاهر بيه
الدكتور فؤاد قال : طيب انا جاي حالا سلام
الموظف قال : مع السلامة يا فندم وقفل الخط
أمام غرفة العمليات :
ومسكت ملك ايد زاهر وقالت بوجع : زاهر اتصل بطنط شريفة اه ااااه
زاهر قال : طيب
وسابت ملك ايده ودخلت علي غرفة العمليات وقالت بوجع : اه ااااه
ودخل زاهر ووراها
سعاد الممرضة قالت : لوسمحتم خليكم هنا
حامد بيه قال : طيب تعال يازاهر أن شاء الله هتقوم بسلامة
وجاء الدكتور سمير ودخل غرفة العمليات
خيرية قالت : يارب قومها بسلامة ومشي زاهر بقلق
ونظر له حامد بيه وقال بقلق : رايح فين يازاهر
زاهر قال : جاي اهوه ياجدي وراح علي الرسبشن ممكن تليفون
الموظف قال : اتفضل يافندم
ومسك زاهر سماعة التليفون وقال بقلق : هو رقمها كام وبيتذكر اه ااااه افتكرت وطلب الرقم
في شقة سامي :
في غرفة النوم :
رن تليفون شريفة وصحت من النوم على صوته وبتنظر جانبها لقيت سامي نايم وقالت لنفسها : يا تري من اللي بيتصل على الصبح كده واخذته وفتحت الخط الووه
زاهر قال : الووه ايوه ياطنط انا زاهر
شريفة قالت : صباح الخير يا زاهر بيه
زاهر قال : صباح الخير ملك بتولد في المستشفى
شريفة قالت : ايه بتولد
زاهر قال : ايوه لوسمحتي تعالى بسرعة
شريفة قالت : حاضر وقامت من علي السرير في مستشفى ايه
زاهر قال : في مستشفى حياة
شريفة قالت : طيب انا جاية حالا
زاهر قال : طيب مع السلامة
شريفة قالت : سلام وقفلت الخط سامي اصحي ياسامي وفتحت الدولاب وأخذت هدوم
وصحها سامي قال بنعاس : فيه ايه يا شريفة
شريفة قالت باستعجال : اصحها ملك في المستشفى بتولد
وقام سامي من علي السرير وقال : ايه بتولد
شريفة قالت : ايوه
سامي قال بقلق : مين اللي قالك
شريفة قالت : زاهر اتصل بي يلا البس قوام
سامي قال : طيب وراح مسرعا وفتح الدولاب وأخذ هدوم وقفله
شريفة قالت : يارب قومها بسلامة يارب
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
وبينظر حامد بيه لقي زاهر جاي وقال : زاهر كنت فيه
زاهر قال بقلق : مافيش يا جدي كنت بكلم طنط شريفة علشان تجي
حامد بيه قال : طيب
زاهر قال : يارب ورايح جاي هما اتاخروا كده ليه جوه
جده قال : اهدي يا زاهر ان شاء الله هتقوم بسلامة وبيقرا قرآن
رانيا قالت : متقلقش يازاهر هي الولادة الأولي بتاخد وقت شويه
وراح له خالد وحط ايده علي كتفه وقال : اهدي يا زاهر
زاهر قال بخوف : انا خايف ياخالد
خالد قال : إن شاء الله خير
زاهر قال : يارب
وحطت رانيا ايدها علي بطنها وقالت بوجع : اه
وراح لها خالد وقال : انتي كويسة ياحبيتي
رانيا قالت بإبتسامة خفيفة : اه ااااه كويسة خليك مع زاهر
خالد قال : طيب تعالي اقعدي علشان تلقيكي تعبتي
رانيا قالت : طيب وقعدة راح لزاهر
خالد قال : طيب وراح له
أمام المستشفى :
وصل الدكتور فؤاد على المستشفى ونزل من العربية ودخل مسرعا وقال : هما فين
الموظف قال : أمام غرفة العمليات يافندم
الدكتور فؤاد قال : طيب وراح علي غرفة العمليات وبينظر لقي زاهر وحامد بيه وخالد والدكتورة رانيا وراح لهم زاهر
ونظر له زاهر وقال : فؤاد
الدكتور فؤاد قال : إزيك ياحامد بيه
حامد بيه قال : الحمد لله يادكتور
زاهر قال بقلق : هما طوله ليه في غرفة العمليات فؤاد
الدكتور فؤاد قال : متقلقش يازاهر هي الولادة البكرية بتاخد وقت هو مين اللي معها جوه
زاهر قال : معرفش
الدكتور فؤاد قال : طيب اهدها وبينظر لقي الدكتورة رانيا فاراح لها عاملة ايه يا دكتورة
الدكتورة رانيا قالت بإبتسامة خفيفة : الحمد لله
الدكتور فؤاد قال : انتي مش عارفة انك مينفعش تكوني هنا علشان انتي حامل
الدكتورة رانيا قالت : ما انا مقدرتش اسيب ملك وهي بتولد
الدكتور فؤاد قال : طيب وراح لزاهر
رانيا قالت بوجع : اه واخذت نفس وحطت ايدها علي بطنها وبتنظرة لخالد بإبتسامة ونظر لها خالد بإبتسامة
في شقة سامي :
وخرجت شريفة من الغرفة وقالت : يلا ياسامي استعجل وراحت وفتحت الباب
سامي وهو فى الغرفة وقال : طيب وخرج وبيلبس الحزمة يلا
وخرجت شريفة ووراها سامي وقفل الباب ونزلوا وبتنظر لقيت تاكسي جاي فيه تاكسي هنا اهوه شاورله
سامي قال : طيب تاكسي
ووقف سواق التاكسي وركب سامي ووراها شريفة وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
رانيا قالت بصوت مرتفع وبوجع : اه ااااه
ونظر لها الكل
وراح لها خالد وقال بقلق : مالك يا رانيا
رانيا قالت بوجع : الحقني ياخالد انا بولد ها
خالد قال بخوف : ايه بتولدي
رانيا قالت بوجع : اه ااااه وحطت ايدها علي كتفه جامد
ومشي الدكتور فؤاد وبينظر لقي امال وقال : امال هاتي سرير بسرعة
امال الممرضة قالت : حاضر ومشت
وراح الدكتور فؤاد للدكتورة رانيا وقال : خدي نفس يادكتورة
وأخذت رانيا نفس وقالت بوجع : اه ااااه
خيرية قالت : ربنا يقومك بالسلامة
حامد بيه قال بقلق : اهدي يا رانيا
ومسكها خالد ايدها قال بخوف : معلشي ياحبيتي استحملى
رانيا قالت بوجع : اه ااااه
زاهر قال بقلق : اهدي يا رانيا وخدي نفس
وجاء امال الممرضة بالسرير وقالت : السرير يادكتور
الدكتور فؤاد قال : يلا يا دكتورة
وقامت رانيا وهي مسكها ايد خالد ونامت علي السرير وقالت بوجع : اه ااااه خالد اتصلي بماما وبابا
خالد قال : حاضر
الدكتور فؤاد قال : بسرعة يا امال وديها على الغرفة ويخليكي معها
امال الممرضة قالت : حاضر ومشت
ومشي خالد معها وهو مسك ايدها بقلق
خيرية قالت بقلق : انا هروح معهم
حامد بيه قال : طيب
وراحت خيرية وراهم
زاهر قال بعصبية : هو طول كده ليه جوه معقول كل ده بتولد
حامد بيه قال بقلق : اهدي يا زاهر
زاهر قال بضيق : اهدها ازاي ياجدي انا خايف ليكون حصلها حاجة فؤاد أدخل شوف ايه اللي حصل
الدكتور فؤاد قال : متقلقش يازاهر هي الولادة بس بتاخد وقت
وسمع حامد بيه صوت طفل بيكي وقال بإبتسامة : مبروك يا زاهر ملك ولدت
زاهر قال : عرفت ازاي ياجدي
جده قال : سمعت صوت طفل بيكي وبينظر لقي الممرضة خرجت من غرفة العمليات اهوه الممرضة خرجت
وراح له زاهر ووراها حامد بيه والدكتور فؤاد
سعاد الممرضة قالت : مبروك الدكتورة ملك جابت ولدين توأم زي القمر ومشت
جده قال بإبتسامة : مبروك يا زاهر وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك ياجدي
الدكتور فؤاد قال : مبروك يا زاهر وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا فؤاد وبينظر لقي الدكتور خرج من غرفة العمليات دكتور ملك عاملة ايه يادكتور
الدكتور سمير قال : مخبيش عليك الولادة كانت صعبة بس الحمد لله هي كويسة
زاهر قال : الحمد لله
حامد بيه قال : ممكن نشوفها
الدكتور فؤاد قال : هتتنقل الغرفة وممكن تشوفها
زاهر قال بإبتسامة : شكرا يادكتور
الدكتور سمير قال : العفو
الدكتور فؤاد قال : شوف الدكتورة رانيا علشان جلها طلق الولادة
الدكتور سمير قال : حاضر يادكتور ومشي
حامد بيه قال : انا هروح اشوف رانيا
زاهر قال : طيب ياجدي
أمام المستشفى :
سامي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ونزلت شريفة من العربية وقالت باستعجال : يلا يا سامي
سامي وهو فى التاكسي قال : طيب ودفع الحساب ونزل من العربية يلا
في المستشفى :
سامي قال : لوسمحت الدكتورة ملك فين
الموظف قال : في غرفة العمليات
سامي قال : طيب وفين غرفة العمليات
الموظف قال : آخر الطرقة
سامي قال : طيب شكرا
وبتنظر شريفة ووراها سامي وبتنظر لقيت زاهر ماشي هو وواحد وقالت بقلق : زاهر بيه اهوه فارحوا له زاهر بيه
ونظر لهم زاهر وقال : اهلا ياطنط
شريفة قالت بقلق : اهلا بك ملك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله ولدت
شريفة قالت : الحمد لله مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك
سامي قال : مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك
شريفة قالت : وهي فين دلوقتي
زاهر قال : في الغرفة اتفضلوا ومشي ووراها الدكتور فؤاد وشريفة وسامي ورايحين علي غرفة ملك
في غرفة رانيا :
حامد بيه قال بقلق : خدي نفس يارانيا
وأخذت رانيا نفس وقالت بوجع : ملك ولدت ياجدي
حامد بيه قال : ايوه جابت ولدين زي القمر وان شاء الله انتي كمان تقومي بسلامة
خالد قال بقلق : يارب ياجدي
رانيا قالت بوجع : اه ااااه
وجاء الدكتور سمير وقال : سعاد حضري غرفة العمليات بسرعة
سعاد الممرضة قالت : حاضر يادكتور ومشت
الدكتور سمير قال : اهدي يا دكتورة
في غرفة ملك :
وبينظر زاهر للتوام وقال بإبتسامة : حبايتي
وفاقت ملك وقالت : زاهر
وراح لها زاهر وقال : ملك انتي كويسة
ملك قالت : اه ااااه
شريفة قالت بإبتسامة : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
سامي قال : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيك ياعمي
الدكتور فؤاد قال : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك يا دكتور
وبتنظر شريفة لولدين وقالت : ما شاء الله زي القمر ربنا يحميهم يارب
الدكتور فؤاد قال : انا هروح اشوف الدكتورة رانيا
ملك قالت باستغراب : مالها رانيا
زاهر قال : بتولد
ملك قالت : رانيا بتولد
زاهر قال : ايوه وجدي وخالد ودادة خيرية معها
ملك قالت بقلق : روح شوف يازاهر وتعال طمني
زاهر قال : بس اسيبك ازاي لواحدك
شريفة قالت : متقلقش يازاهر بيه احنا معها
زاهر قال : طيب ياطنط خلي بالك منها
شريفة قالت : متقلقش دي بنتي
زاهر قال : طيب ملك لو احتاجتي حاجة ابعتلي الممرضة عند العمليات
ملك قالت : طيب بس ابقي طمني
زاهر قال : طيب وخرج ووراها الدكتور فؤاد
خرجت رانيا من الغرفة وقالت بوجع : اه ااااه
ومسك خالد ايدها وقال بقلق : استحملى ياحبيتي
رانيا قالت بوجع : مش قادره ياخالد اه ااااه
خالد قال بخوف : خدي نفس ياحبيتي
رانيا قالت بوجع : اه ااااه وشدته من القميص جامد اتصلي بماما
خالد قال : حاضر اتصل بيها
وسابت رانيا ايده ودخلت علي غرفة العمليات ووراها الدكتور وقالت بوجع : اه ااااه
حامد بيه قال : ان شاء الله هتقوم بسلامة ياخالد
خالد قال بخوف : دي تعبانة اوي ياجدي
جده قال : ان شاء الله خير
خيرية قالت : ربنا يقومها بالسلامة
خالد قال بقلق : يارب يادادة ورايح جاي
وجاء زاهر ووراها الدكتور فؤاد وقال : رانيا عامله ايه
خالد قال بخوف : تعبانه اوي يازاهر
زاهر قال : متقلقش ياخالد ان شاء الله هتقوم بسلامة
خالد قال بقلق : يارب ملك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله كويسة ومشي خالد
ونظر له زاهر قال : علي فين يا خالد
خالد قال بقلق : جاي اهوه
زاهر قال : طيب
خيرية قالت : يارب قومها بسلامة يارب
وراح خالد علي الرسبشن وقال بقلق : ممكن تليفون
الموظف قال : اتفضل يافندم
وبيتصل خالد بتوفيق
في شقة الدكتورة رانيا :
ورن تليفون توفيق وصحها على صوته وبينظر جانبه مقلش بسمة واخذه وقال : الووه
خالد قال : الووه ايوه يا عمي انا خالد
توفيق قال : صباح الخير يا خالد
خالد قال : صباح الخير رانيا في المستشفى بتولد
توفيق قال : ايه بتولد وقام من علي السرير
خالد قال : ايوه تعالوا بسرعة
توفيق قال : طيب طيب احنا جايين حالا
خالد قال : طيب
توفيق قال : انتم في مستشفى ايه
خالد قال : في مستشفى حياة
توفيق قال : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
وقفل توفيق الخط وقال بقلق : يا بسمة وخرج
بسمة وهي في المطبخ قالت : ايوه يا توفيق انا هنا في المطبخ
وراح لها توفيق
بسمة قالت : كويس أنك صحيت ومسكها الطبق
توفيق قال : رانيا في المستشفى بتولد
بسمة قالت : ايه بتولد ووقع من ايدها الطبق على الأرض انكسر توفيق قال : ايوه تعال يلا نلبس بسرعة وخرج
بسمة قالت بقلق : وانت عرفت منين
توفيق قال : خالد لسه متصل بيه دلوقتي ودخل الغرفة وقالي انها بتولد وفتح الدولاب وأخذ هدوم وحطها علي السرير
ودخلت بسمة وراها وقالت بقلق : ياحبيتي يابنتي وأخذت هدوم من الدولاب
في شقة ناجي :
في غرفة نوم :
ورن المنبه وصحها ناجي علي صوته وبينظر لقي نجاة نايمة وقام من علي السرير وخرج براحة وراح علي الحمام وبينظر لقي عايدة خارجها من الغرفة صباح الخير ياطنط
عايدة قالت : صباح الخير يا ناجي هي نجاة نايمة
ناجي قال : ايوه
عايدة قالت : طيب انا هروح احضرلك الفطار
ناجي قال : مافيش داعي ياطنط
عايدة قالت : ماينفعش تنزل من غير فطار
ناجي قال : مش مشكلة انا هفطر في الفيلا
عايدة قالت : لا ازاي انا هعملك الفطار
ناجي قال : انا كده هتعبك
عايدة قالت : ولا تعب ولا حاجة يلا اجهز يكون انا حضرته
ناجي قال : طيب ودخل الحمام
وخرج ناجي من الحمام وراح براحة على غرفته وفتحها الدولاب وبينظر لنجاة واخذها هدوم وقفله براحة
صحت نجاة وبتنظر لقيت ناجي بيلس وقالت : صباح الخير
ونظر لها ناجي وقال : صباح الخير يا حبيتي انا صحيتك ولا ايه
نجاة قالت : لا ماما صحت
ناجي قال : ايوه بتعمل الفطار
نجاة قالت : طيب وهتقوم
ناجي قال : علي فين يا حبيبتي
نجاة قالت : هغسل وشي
ناجي قال : طيب استني وراح لها ومسك ايدها علي مهلك
نجاة قالت : طيب وخرجت من الغرفة ووراها ناجي وراحت علي الحمام وراح ناجي علي الغرفة
وخرجت نجاة من الحمام وراحت علي المطبخ وقالت : صباح الخير يا ماما
والداتها قالت : صباح الخير يا حبيتي كويس أنك صحيتي
نجاة قالت : طيب هاتي اساعدك
والداتها قالت : لا ياحبيتي انتي ترتاحي
وحطت نجاة ايدها علي بطنها وقالت بوجع : اه ااااه
والداتها قالت : مالك يا نجاة
نجاة قالت بوجع مش عارفة ياماما اه ااااه
ومسكتها والداتها وقالت بصوت مرتفع : يا ناجي ناجي
وجاء ناجي وبينظر لقي نجاة بتصرخ وقال بقلق : فيه ايه ياطنط مالها نجاة
عايدة قالت بقلق : باين بتولد
ناجي قال : بتولد
عايدة قالت بقلق : اه ااااه
نجاة قالت بوجع : اه ااااه الحقني ياناجي
ناجي قال بقلق : متخافيش ياحبيتي ومسكها هنروح علي المستشفى وخرج
وطفت عايدة البوتجاز مسرعا وخرجت وقالت بقلق : استنها ياناجي لما أجيب تراحة لنجاة
ناجي قال بقلق : طيب بسرعة ياطنط
عايدة قالت : طيب راحت علي الغرفة مسرع أخذت تراحة وحطتها على شعرها وأخذت تراحة تانية وخرجت مسرعا وحطتها على شعر نجاة وقالت بقلق : أن شاء الله هتقومي بسلامة
نجاة قالت بوجع : اه ااااه
ناجي قال : متقلقيش يانجاة وخرج من الشقة ومسك نجاة ووراها عايدة وقفلت الباب
عايدة قالت : خدي نفس يانجاة
وأخذت نجاة نفس وقالت بصوت مرتفع : وجع ياماما اه ااااه
ناجي قال : معلشي ياحبيتي خلاص اهوه وبينظر لقي تاكسي جاي تاكسي ووقف سواق التاكسي
وفتح ناجي الباب وقال بقلق : علي مهلك
وركب نجاة ووراها والداتها قالت بوجع : اه ااااه ومسكت في ايده والداتها
وركب ناجي وقال : اطلع بسرعة يا اسطي علي أقرب مستشفى
السواق قال : حاضر وتحرك
في المستشفى :
أمام غرفة العمليات :
خالد قال بقلق : هما اتاخروا ليه
الدكتور فؤاد قال : متقلقش ده طبيعي في الولادة
خالد قال بخوف : جدي ليكون حصلها حاجة
جده قال : متقولش كده يا خالد أن شاء الله هتقوم بسلامة ادعلها خالد رايح جاي وقال بخوف : يارب
في غرفة ملك :
ملك قالت بقلق : يارب قوم رانيا بسلامة يارب
شريفة قالت : إن شاء الله هتقوم بسلامة
ملك قالت بقلق : بس زاهر مجاش طمني ليه
سامي قال : تلقيها لسه مولدتش
شريفة قالت : التوتر ده مش حلو علشانك انتي لسه ولادة
سامي قال : شريفة عندها حق يا ملك لازم ترتاحي
ملك قالت : مش هترتاح لما اعرف رانيا ولدت ولا لسه
شريفة قالت : متقلقيش ان شاء الله هتقوم بسلامة
ملك قالت بقلق : يارب
في شقة الدكتورة رانيا :
وخرجت بسمة من الغرفة ووراها توفيق وقالت بقلق : استعجل ياتوفيق
توفيق قال : طيب وأخذ مفتاح العربية
وخرجت بسمة من الشقة ووراها توفيق وقفل الباب ونزلوا وقالت بقلق : يلا يا توفيق وركب العربية
توفيق قال : طيب وركب وتحرك على المستشفى
بسمة قالت : خالد قالك هما في مستشفى ايه
توفيق قال : في مستشفى حياة اللي كانت رانيا بتشتغل فيها
بسمة قالت بقلق : طيب استعجل
توفيق قال : طيب
بسمة قالت : يارب قومها بسلامة يارب
في تاكسي :
نجاة قالت بوجع : مش قدرها ياماما
والداتها قالت : خدي نفس يانجاة
وأخذت نجاة نفس وقالت بوجع : اه ااااه
ناجي قال بقلق : وصلنها اهوه يانجاة
ووقف السواق العربية ودفع ناجي الحساب ونزل مسرعا وفتح الباب من ناحيتها نجاة وقال : علي مهلك يانجاة ومسك ايدها
ونزل نجاة ووراها عايدة وقالت بوجع : اه ااااه
في المستشفى :
ناجي قال : يا دكتور
نجاة قالت بوجع : اتصرف ياناجي مش قادرة اه ااااه ومسكت في ذراعه
ناجي قال بقلق : حاضر ياحبيتي يادكتورة وجاءت الدكتورة
ناجي قال : الحقني يادكتورة مراتي بتولد
الدكتورة قالت : متقلقش سرير بسرعة
وراح الممرض وأخذ سرير وجيه وقال : السرير يادكتورة
الدكتورة قالت : نامي هنا
ناجي قال : تعالي يا نجاة
ونامت نجاة على السرير هي مسكها ايده ناجي وقالت بوجع : اه ااااه ماما
والداتها قالت : متخافيش يانجاة انا هنا
الدكتورة قالت : بسرعة على غرفة العمليات
الممرض قال : حاضر ومشي ووراها الدكتورة
ومشي ناجي عايدة وراهم بقلق
ودخلت نجاة العمليات وقالت بوجع : اه ااااه
ودخل ناجي وراها وقال بقلق : نجاة
الدكتورة قالت : لوسمحت خليك هنا
ووقف ناجي بقلق ودخلت الدكتورة على العمليات
أمام المستشفى حياة :
توفيق قال : وصلنها ووقف العربية
ونزلت بسمة ووراها توفيق من العربية مسرعا ودخلوا المستشفى وبتنظر وقالت بقلق : هي غرفة العمليات فين
توفيق قال : مش عارف اسنتي وراح علي الرسبشن لوسمحت غرفة العمليات فين
الموظف قال : آخر الطرقة
توفيق قال : طيب شكرا ومشي تعالى يابسمة
بسمة قالت بقلق : طيب ومشت
وبينظر توفيق لقي خالد وزاهر وحامد بيه وقال : خالد هناك اهوه وراح له خالد
ونظر له خالد وقال بقلق : عمي
بسمة قالت : رانيا ولدت ولا لسه
خالد قال بخوف : لا لسه في غرفة العمليات
توفيق قال بقلق : أن شاء الله هتقوم بسلامة ازيك يا حامد بيه
حامد بيه قال : الحمد لله
خالد قال بعصبية : انا مش عارف هما اتاخروا ليه كده جوه
بسمة قالت : اهدها ياخالد هي الولادة البكرية بتاخد وقت شويه
وبينظر خالد لقي سعاد الممرضة خرجت من العمليات فاراح لها ووراها الكل
سعاد الممرضة قالت بإبتسامة : مبروك الدكتورة رانيا جابت بنت زي القمر ومشت
جده قال بإبتسامة : مبروك ياخالد وحضنه
خالد قال بإبتسامة : الله يبارك فيك ياجدي
توفيق قال : مبروك ياخالد وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك ياعمي
بسمة قالت : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيكي ياطنط
الدكتور فؤاد قال : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيك يا دكتور
خيرية قالت بإبتسامة: مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيك يا دادة
زاهر قال : مبروك ياخالدود وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك يازاهر ومبروك لك كمان
زاهر قال : الله يبارك فيك
بسمة قالت : ليه هي ملك ولدت
زاهر قال : ايوه
بسمة قالت بإبتسامة : الف مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيكي ياطنط
توفيق قال : مبروك يا زاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك يا عمي
بسمة قالت : و ملك جابت ايه
زاهر قال : ولدين
بسمة قالت بإبتسامة : يتربوا في عزك
زاهر قال : شكرا
وبينظر خالد لقي الدكتور خارج من غرفة العمليات فاراح له وقال : رانيا عاملة ايه يادكتور
الدكتور سمير قال : الحمد لله كويسة
خالد قال : طيب الحمد لله ممكن اشوفها
الدكتور سمير قال : هننقلها الغرفة وتتقدورا تشوفها عن اذنكم
خالد قال : اتفضل
زاهر قال : انا اروح اطمن ملك
خالد قال : طيب
الدكتور فؤاد قال : عن اذنكم
حامد بيه قال : اتفضل يادكتور تعبنك معانا
الدكتور فؤاد قال : متقولش كده يا حامد بيه يازاهر وخالد زي أخواتي عن اذنكم
حامد بيه قال : اتفضل
وراح زاهر علي غرفة ملك وخبط علي الباب
ملك قالت : أدخل
ملك قالت بقلق : ها يازاهر رانيا ولدت
زاهر قال : ايوه وجابت بنت زي القمر
ملك قالت : الحمد لله
شريفة قالت : طيب احنا هنروح نبركلها
ملك قالت : طيب ياطنط
وبينظر زاهر لي أولاده وقال بإبتسامة : تعرفي انهم شابهك
ملك قالت : لا شابهك انت
زاهر قال بإبتسامة : لا شابهك شوفي أنفه زي انفك
ملك قالت : طيب شوف عينهم شابه عينك صح ياطنط
شريفة قالت بضحك : اه ااااه طبعا
زاهر قال بإبتسامة : انا بابكم ياحبيبي
في غرفة رانيا :
وبينظر خالد لابنته
في غرفة رانيا :
وبينظر خالد لابنته وقال بإبتسامة : ايه القمر ده شايف ياجدي
جده قال : عسولة اوي انا جده ياحبيتي
وفاقت رانيا وقالت : خالد
خالد قال : رانيا وراح لها عاملة ايه ياحبيتي
رانيا قالت : الحمد لله
توفيق قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك يا بابا
بسمة قالت : مبروك ياحبيتي
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياماما
والداتها قالت : تتربها في عزك ياخالد
خالد قال : شكرا ياطنط
حامد بيه قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك يا جده
خيرية قالت : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيكي يادادة
خيرية قالت : ما شاء بنت زي القمر ربنا يخليهلكم
رانيا قالت : ربنا يخليكي يادادة
وبينظر حامد بيه لطفلة وقال : تعالي يا حبيبتي لجدك بسم الله الرحمن الرحيم وشالها وبيقرا قرآن في اذنيها تعرفي انها فيها شابها منك
وراح له توفيق وبينظر لطفلة وقال بإبتسامة : اه ااااه ومسك ايدها انا جده ياقمر
وراح لهم خالد قال : هاتها شويه ياجده
جده قال : طيب سمي الأول
خالد قال بإبتسامة : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها انا بابا يا اميرتي تعرفي انها فعلا شابهك
وراحت له بسمة ونظرة لطفلة وقالت : وفيها شابه من خالد برده انا تيته ومسكت ايدها
رانيا قالت : هاتها ياخالد
خالد قال : حاضر يلا نروح لماما
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها انا ماما
توفيق قال : ها نويتم تسموا القمر ده ايه
رانيا وخالد قالوا : حياة
توفيق قال : الله اسم حلو حياة وهي حياة
بسمة قالت : فعلا اسم حلو بس اشمعنا الاسم ده يعني
رانيا قالت : علي اسم جدة خالد الله يرحمها
بسمة وتوفيق قالوا : الله يرحمها
حامد بيه قال بإبتسامة : ربنا يبركلم في حياة
خالد قال : يارب ياجدي
جده قال : طيب انا هروح اطمن علي ملك
خالد قال : طيب
توفيق قال : انا جاي معاك ياحامد بيه
بسمة قالت : خدني معاك ياتوفيق ابارك لملك انا هروح لملك واجي
رانيا قالت : طيب
وخيرية قالت : وانا كمان جاية معاكم
وخرج حامد بيه ووراها توفيق ووراها بسمة ووراها خيرية من الغرفة ورحوا علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل حامد بيه ووراها توفيق ووراها بسمة ووراها خيرية وقال بإبتسامة : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيك ياجدي
توفيق قال : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيك ياعمي ومبروك لرانيا
توفيق قال : الله يبارك فيكي
بسمة قالت : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياطنط ومبروك لرانيا
بسمة قالت : الله يبارك فيكي
خيرية قالت بإبتسامة : مبروك يا ملوكة
ملك قالت : الله يبارك فيك يا دادة
شريفة قالت : مبروك لي رانيا ياست بسمة
بسمة قالت : الله يبارك فيكي
سامي قال : مبروك
بسمة قالت : الله يبارك فيك
وبينظر حامد بيه للطفل وقال بإبتسامة : هاته يازاهر
زاهر قال : حاضر ياجده وقام يلا روح لجده
جده قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه وبيقرا قرآن في أذنيه
زاهر قال : انت بتقوله مايسمعش كلام والده
وضحك الكل
جده قال : لا بقرأه قرآن علشان ربنا يبارك فيه وبعدين هو هيسمع كلام جده وبس صح ياجميل
زاهر قال : وهيسمع كلامي كمان علشان انا باباه ومسك ايده
جده قال : طيب امسك
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه
وراح لملك وقال بإبتسامة : هاتيه ياملك
ملك قالت : حاضر ياجده
حامد بيه قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه وبيقرا قرآن في أذنيه
وراح توفيق لزاهر وبينظر لطفل وقال : جميل اوي ربنا يخليكم ومسك ايده
زاهر قال : ربنا يخليك ياعمي
وراحت له بسمة وبتنظر لطفل وقالت بإبتسامة : ياختي جميلة هتسميهم ايه
زاهر وملك قالوا : حامد وعبد الرحمن
ونظر لهم حامد وقال : حامد
زاهر قال : ايوه يا جدي
حامد بيه قال : بس حامد بقي اسم قديم
ملك قالت : متقولش كده ياجده وعلي فكرة بقي ده اسم حلو وانا وزاهر اتفقنها عليه ومش هنغيره
حامد بيه قال : طيب ومين فيهم اللي هيكون اسمه حامد
زاهر قال : اللي انت شايله ياجدي
جده قال : طيب ومسك ايده ربنا يحرصهم وبيركلهم فيهم
زاهر قال : ربنا يخليك ياجدي
وزغرتط خيرية
توفيق قال : طيب احنا هروح رانيا وبينظر للطفل
بسمة قالت : مش عاوزة حاجة ياملك
ملك قالت : لا ياطنط شكرا
بسمة قالت : طيب
شريفة قالت : احنا جايين معاكم علشان نبارك لرانيا
بسمة قالت : اتفضلوا
وخرج توفيق ووراها بسمة ووراها شريفة وسامي من الغرفة ورحوا علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل توفيق ووراها وبسمة ووراها شريفة وسامي قال : حفيدتي وراح لها
شريفة قالت : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
سامي قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك
وبتنظرة شريفة للطفلة وقالت : ما شاء الله ربنا يحميها سمتها ايه خالد قال : حياة
شريفة قالت بإبتسامة : اسم على مسمها ربنا يخليكم
رانيا قالت : ربنا يخليك ياطنط
في المستشفى :
عايدة قالت : ناجي
ناجي قال بقلق : ايوه ياطنط
عايدة قالت : اتصل بحسنين خليه يجي
ناجي قال : حاضر وبيتصل بعم حسنين
عايدة قالت بقلق : ها رد
ناجي قال : لا مش بيرد وبيتصل تاني بعم حسنين
عايدة قالت : مرضش برده
ناجي قال : لا
عايدة قالت بقلق : ده عمره ما عملها استر يارب
ناجي قال : متقلقيش ياطنط انا هتصل بحمزه هو في الفيلا يشوفه فين
عايدة قالت : طيب الطف بنا يارب
ومشي ناجي وبيتصل بحمزه
في فيلا العشري :
ورن تليفون حمزه الحارس قال : هو ناجي مجاش لغاية دلوقتي ليه
فهد الحارس قال : مش عارف
وطلع حمزه التليفون من جيبه وقال : ده ناجي وفتح الخط الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : ايوه يا ناجي انت مجتش ليه
ناجي قال : أصل نجاة بتولد واحنا في المستشفى
حمزه الحارس قال : بتولد
ناجي قال : ايوه
حمزه الحارس قال : يا الدكتورة ملك بتولد هي كمان ورحوا علي المستشفى
ناجي قال : ربنا يقومها هي ونجاة بسلامة بقولك عم حسنين عندك
وبينظر حمزه الحارس لعم حسنين و قال : اهوه
ناجي قال : طيب اعطهوني اكلمه أصل بكلمه على تليفونه مش بيرد
حمزه الحارس قال : طيب وراح له عم حسنين
ونظر له عم حسنين وقال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : خد ناجي عاوز يكلمك
عم حسنين قال : ناجي
حمزه الحارس قال : ايوه
وأخذ عم حسنين منها التليفون وقال : الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا عم حسنين نجاة بتولد واحنا في المستشفى
عم حسنين قال بقلق : ايه بتولد
ناجي قال : ايوه وبحاول اتصل بك بس انت مش بترد
عم حسنين قال : أصل تليفوني جوه في الغرفة هي ولدت ولا لسه
ناجي قال : لا لسه في غرفة العمليات
عم حسنين قال : طيب انا جاي حالا هو انتم في مستشفى ايه
ناجي قال : هبعتلك العنوان في رسالة
عم حسنين قال : طيب مع السلامة
ناجي قال : سلام وقفل الخط وبعت العنوان وراح لعايدة
عايدة قالت : ها رد عليكي
ناجي قال : ايوه وجاي
عايدة قالت : طيب الحمد لله
في فيلا العشري :
في الجنينه :
عم حسنين قال : امسك يا حمزه
وأخذ حمزه منه التليفون وقال : إن شاء الله هتقوم بسلامة ياعم حسنين
عم حسنين قال : يارب وراح علي غرفته
وراح حمزه عند البوابة
وراح له فهد وقال : هو فيه ايه يا فهد
حمزه الحارس قال : نجاة بتولد في المستشفى
فهد الحارس قال : علشان كده ناجي اتاخر
حمزه الحارس قال : اه ااااه
فهد الحارس قال : ربنا يقومها بسلامة
حمزه الحارس قال : يارب
وخرج عم حسنين من الغرفة مسرعا وراح عند البوابة وقال : افتح
وفتح الحارس البوابه
وخرج عم حسنين وطلع علي الطريق وبينظر لقي تاكسي قال بقلق : تاكسي ووقف سواق التاكسي
وركب عم حسنين قال : طلع بسرعة يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في المستشفى :
وسمعت عايدة صوت طفل بيكي وقالت : مبروك يا ناجي
ناجي قال بإبتسامة : الله يبارك فيكي ياطنط وبينظر لقي الدكتورة خرجت من غرفة العمليات فاراح له ووراها عايدة
الدكتورة قالت : مبروك جالك ولد
ناجي قال : الله يبارك فيك نجاة عاملة ايه
الدكتورة قالت : الولادة كانت صعبة بس الحمد لله هي كويسة
عايدة قالت: الحمد لله
ناجي قال : ممكن نشوفها يادكتورة
الدكتورة قالت : هنقلها على الغرفة وتبقوا تشوفوها
ناجي قال : شكرا يا دكتورة
الدكتورة قالت : العفو ومشت
في مستشفى حياة :
في غرفة رانيا :
رانيا قالت : هي ملك كويسة ياماما
والداتها قالت : اه ااااه الحمد لله وحامد وعبد الرحمن كويسين
خالد قال : مين حامد وعبد الرحمن دول
توفيق قال : ماهو زاهر وملك سموا حامد وعبد الرحمن
خالد ورانيا قالوا بإبتسامة : حامد وعبد الرحمن ونظروا لبعض
توفيق قال : حامد على اسم حامد بيه بس عبد الرحمن على اسم مين
رانيا قالت بإبتسامة : علي اسم والد ملك
بسمة قالت : اه ااااه
خالد قال بإبتسامة : هاتي يارانيا حياة
رانيا قالت : طيب
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها ومشي
رانيا قالت : انت رايح فين
خالد قال : لزاهر
رانيا قالت : طيب بس خلي بالك منها
خالد قال : دي بنتي يارانيا يعني حته مني متقلقيش
رانيا قالت : طيب اشتلها كويس
خالد قال : طيب وخرج وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل خالد ومعه حياة وقال : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيك ياخالد ونظرة لحياة هاتلي القمر دي
وراح لها خالد وقال : سمي
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها بسم ماشاء الله زي القمر
زاهر قال : سمتها ايه يا خالد
خالد قال : حياة علي اسم جدتي
ملك قالت : حياة اسم حلو
وبينظر خالد للطفلين وقال : مين فهما حامد وعبد الرحمن
زاهر قال : اللي مع جدي حامد واللي معايا عبد الرحمن
خالد قال : طيب وراح لزاهر وبينظر لطفل انا عمو ياحبيبي ومسك ايده تعرف أنه فيه شابها منك يازاهر
زاهر قال : فعلا
خالد قال : حاته شويه يازاهر
زاهر قال : طيب سمي
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه ايه الجمال ده بس انتم هتعرفوا ازاي مين فيهم حامد ومين عبد الرحمن
زاهر قال : ما هما ولادنها واكيد هعرف مين فيهم حامد ومين عبد الرحمن
خالد قال : طيب انتم هتعرفهم انا عاوز أعرفهم بقي
زاهر قال : اه ااااه قول كده بقي وراح لملك وبينظر لحياة وبيلعب معها
خالد قال : متقول يازاهر بتعرفهم ازاي
ملك قالت : انا هقولك ياخالد عبد الرحمن اللي معاك عنده حسنه في وشه
ونظر له خالد وقال : اه ااااه صحيح
ملك قالت : وحامد اللي مع جدي معندوش حسنه
خالد قال : اه ااااه
زاهر قال : عرفت بقي
خالد قال : كويس ان هما مش متشابهين في حاجات علشان ماكنش في حد يعرفهم من بعض
زاهر قال بضحك : وخصوصا انت
خالد قال : ايوه
زاهر قال : تعالي يا حبيبتي لي عمه
ملك قالت : سمي يازاهر
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها انتي مش شابه خالد خالص
خالد قال : لا فيها شابها مني
زاهر قال : حق يا حياة بابا حلو كده زيك شوف بتقول لا
خالد قال : هي نطقت يازاهر
زاهر قال : لا بس من حركتها بتقول لا
وضحك خالد وقال : يسلام
زاهر قال : اه طبعا
ملك قالت : لا فيها شابه من خالد
خالد قال بإبتسامة : ربنا يخليكي لي يا ملوكة انتي دايما اللي بتنصفني
جده قال : يعني انا مش بقف معاك
خالد قال : لا طبعا بتنصفني ما انا كنت لسه هقول وانت كمان
جده قال : طيب
في المستشفى :
في غرفة نجاة :
وبينظر ناجي للطفل وقال بإبتسامة : ياحبيبي انا بابا
وبتنظر له عايدة وقالت : بسم الله ما شاء الله ربنا يحميه انا جدتك
وفاقت نجاة وقالت : ابني
ناجي قال : نجاة وراح لها متخافيش هو كويس
والداتها قالت : مبروك ياحبيتي
نجاة قالت : الله يبارك فيك يا ماما بابا فين
ناجي قال : زمانه جاي انا اتصلت بيه وهو جاي
نجاة قالت : طيب
أمام المستشفى :
عم حسنين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع عم حسنين الحساب ونزل مسرعا من العربية ودخل المستشفى لوسمحت فين غرفة العمليات
الممرض قال : آخر الطرقة
عم حسنين قال : متشكر وراح علي غرفة العمليات وبينظر ملقش حد أما أكلم ناجي اشوفهم فين وطلع التليفون من جيبه وبيتصل بيه
في غرفة نجاة :
رن تليفون ناجي وطلعه من جيبه وبينظر فيه وقال : ده عمي وفتح الخط الووه
عم حسنين قال : الووه ايوه يا ناجي انتم فين
ناجي قال : احنا في المستشفى ياعمي ليه
عم حسنين قال : ما انا في المستشفى وأمام غرفة العمليات بس مافيش حد فيكم
ناجي قال :احنا في الغرفة فى الدور الثاني
عم حسنين قال : هي نجاة ولدت
ناجي قال : ايوه
عم حسنين قال : طيب في غرفة رقم كام
ناجي قال : 36
عم حسنين قال : طيب سلام
ناجي قال : مع السلامة
وقفل عم حسنين الخط وطلع وراح علي غرفة نجاة وخبط علي الباب
ناجي قال : أدخل
ودخل عم حسنين وقال : الف مبروك يا نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك يا بابا
عم حسنين قال : مبروك يا ناجي
ناجي قال : الله يبارك فيك ياعمي
وبينظر للطفل وقال : ما شاء الله ده ولد ولا بنت
ناجي قال : ولد
عم حسنين قال : ربنا يحميه بسم الله الرحمن الرحيم وشاله وبيقرا قرآن في أذنيه يتربه في عزك ياناجي
ناجي قال : ربنا يخليك ياعمي
عم حسنين قال : انا جدك ياحبيبي ومسك ايده
وراحت له عايدة وبتنظر للطفل وقال بإبتسامة : ياختي عليه ها تسموا ايه
ناجي قال : نجاة هي اللي هتسميه
نجاة قالت : لا سميه انت ياناجي
ناجي قال : طيب بعد اذنك يا عمي هسميه حمزه على اسم حمزه صديقي
عم حسنين قال : حمزه اسم حلو
ناجي قال : ايه رأيك يا نجاة
نجاة قالت : حلو اسم حمزه
وراح له حمزه وقال : تعال يا حمزه
عم حسنين قال : يلا يا حمزه روح لبابا
ناجي قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه
في المستشفى حياة :
في غرفة ملك :
زاهر قال : تعال يا خالد نروح لرانيا علشان نبركلها
خالد قال : طيب
ملك قالت : خالد خلي بالك عليه
خالد قال : متخافيش ياملك
ملك قالت : طيب شيله كويس
خالد قال : طيب وخرج ووراها زاهر وراح علي غرفة رانيا ودخل شوفي يارانيا جبتلك مين
رانيا قالت بإبتسامة : تعال يا حبيبي
خالد قال : سمي الأول
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
زاهر قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك يازاهر ومبروك لك كمان
زاهر قال : الله يبارك فيكي
ونظرة رانيا للطفل وقالت بإبتسامة : ايه الجمال ده انا خالته ياحبيبي هو ده حامد ولا عبد الرحمن
خالد قال : خمني كده هو مين
رانيا قالت : حامد
خالد قال : لا ده عبد الرحمن
رانيا قالت : اه ااااه
خالد قال : تعرفي تعرفيهم ازاي
رانيا قالت : ازاي
خالد قال : حامد عنده حسنه في وشه بس عبد الرحمن لا
رانيا قالت : اه ااااه
شريفة قالت : طيب احنا هروح لملك الف مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
سامي قال : مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك يا عمي
شريفة قالت : تتربه في عزك ياخالد بيه
خالد قال : شكرا ياطنط
سامي قال : مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك
سامي قال : عن اذنكم
خالد قال : اتفضلوا
وخرج سامي ووراها شريفة من الغرفة وقال : انا هروح علي الشغل بقي ياشريفة
شريفة قالت : طيب ياسامي انا هفضل مع ملك
سامي قال : طيب ومشي
راحت شريفة علي غرفة ملك وخبط علي الباب
ملك قالت : أدخل
ودخلت شريفة وقالت : انتي كويسة ياملك
ملك قالت : ايوه ياطنط
وقعدة شريفة وقالت بإبتسامة : ربنا يخليهملك
ملك قالت : ويخليكي ليهم ياطنط ما انتي جدتهم برده
شريفة قالت : جدتهم
ملك قالت : هو انا مش بنتك ولا ايه
شريفة قالت : طبعا ياحبيتي
ملك قالت : طيب يبقى انتي جدتهم
شريفة قالت بدموع : ربنا يخليك لي يا ملك
ملك قالت : طيب بلاش تبكي علشان خاطري
شريفة قالت : دي دموع الفرحة ياحبيتي
ملك قالت : امال عم سامي فين
شريفة قالت : راح الشغل ومسحت دموعها
ملك قالت : طيب
وبتنظر شريفة لحامد بيه وقالت بإبتسامة : ياحامد بيه سرحان مع حامد الصغير
وبتنظر له ملك قالت : ايوه فرحان اوي
شريفة قالت : طبعا مش حفيده
ملك قالت : ربنا يخليه لينا رانيا عاملة ايه
شريفة قالت : الحمد لله كويسة
ملك قالت : وعبد الرحمن
شريفة قالت : متقلقيش مع رانيا شيلها
ملك قالت : طيب
في غرفة رانيا :
توفيق قال : طيب يارانيا انا رايح الشغل بقي مش عاوزة حاجة
رانيا قالت : لا يا بابا شكرا
توفيق قال : طيب وراح لزاهر وبس حياة باباي ياحبيتي سلام ياخالد
خالد قال : مع السلامة يا عمي
خالد قال : هاتها يازاهر شويه
زاهر قال : طيب امسك
خالد قال : طيب وشالها
في فيلا العشري :
عند البوابه :
وراح فهد لحمزه وقال : مالك يا حمزه
حمزه الحارس قال : انا زعلان من نفسي اوي
فهد الحارس قال : ليه يا حمزه
حمزه الحارس قال : علشان سايب ناجي لواحده في المستشفى
فهد الحارس قال : وانت يعني قاصد تسيبه لواحده
حمزه الحارس قال : لا طبعا
فهد الحارس قال : طيب وبعدين ناجي عارف طبيعة شغلنها وعمره ما يزعل منك يبقي متزعلش
حمزه الحارس قال : معاك حق وطلع تليفونه
فهد الحارس قال : هتعمل ايه
حمزه الحارس قال : هتصل بناجي اشوف نجاة ولدت ولا لا
فهد الحارس قال : طيب
وبيتصل حمزه بناجي
في المستشفى :
في غرفة نجاة :
ورن تليفون ناجي وطلعه من جيبه وقال : ده حمزه وفتح الخط الووه
حمزه الحارس قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : نجاة عاملة ايه ولدت
ناجي قال : ايوه
حمزه الحارس قال : الف مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك يا حمزه
حمزه الحارس قال : وجابت ايه
ناجي قال : ولد وبقيت عمه
حمزه الحارس قال : انا فرحلك اوي لو كان حد في الفيلا كنت زماني عندك على طول
ناجي قال : ما انت موجود برده
حمزه الحارس قال : إزاي يعني
ناجي قال : علشان حمزه الصغير موجود
حمزه الحارس قال : ايه ده انت سميته حمزه
ناجي قال : ايوه طبعا
حمزه الحارس قال : انا مش عارف اقولك ايه يا ناجي
ناجي قال : متقولش حاجة يا حمزه انت صديق عمري وبعدين أنت مش عمه
حمزه الحارس قال : طبعا وشكله ايه حمزه الصغير
ناجي قال : زي القمر
حمزه الحارس قال : اكيد طالع عمه
ناجي قال : طيب ياسيدي
حمزه الحارس قال : اول ما يجي حامد بيه أو زاهر بيه هاجي اشوفه علي طوله حبيبي حمزه ده احسن الدكتورة ملك بتولد هي كمان
ناجي قال : انت متعرفش هما في أي مستشفى
حمزه الحارس قال : لا
فهد الحارس قال : أعطني اكلمه
حمزه الحارس قال : طيب ناجي خد فهد عاوز يكلمك
ناجي قال : طيب
وأخذ فهد منه التليفون وقال : مبروك يا ناجي
ناجي قال : الله يبارك فيك يا فهد
فهد الحارس قال : مش عاوز حاجة
ناجي قال : شكرا يا حبيبي متحرمش منكم
فهد قال : طيب سلملي على حمزه الصغير
ناجي قال : طيب سلام
فهد الحارس قال : مع السلامة
عم حسنين قال : علي فكرة ملك بتولد النهاردة
نجاة قالت : بتولد
ناجي قال : ايوه حمزه بلغني انها بتولد
عايدة قالت : طيب هي في أي مستشفى
ناجي قال : معرفش
عايدة قالت : كنت عاوزة ابركلها
عم حسنين قال : لما خيرية ترجع ابقي أسالها واقولك
عايدة قالت : طيب
ناجي قال : طيب ليه ما انا معايا رقم زاهر بيه هتصل بي
نجاة قالت : طيب اتصل ياناجي
ناجي قال : حاضر وبيتصل بزاهر بيه
عايدة قالت : ها رد عليك
ناجي قال : لا مش بيرد
نجاة قالت : حاول تاني ياناجي
ناجي قال : طيب وبتصل بي برده مش بيرد متقلقيش زمان الدكتورة ملك ولدت وان شاء الله تكون كويسة
نجاة وعايدة قالوا : يارب
في مستشفى حياة :
في غرفة رانيا :
وراح زاهر لرانيا وقال : تعال يلا يا حبيبي نروح لماما
رانيا قالت : سمي يازاهر
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه عن اذنكم
خالد قال : اتفضل يا زاهر
وخرج زاهر من الغرفة وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
ملك قالت : أدخل
ملك قالت : تعال يا حبيبي
زاهر قال : يلا روح لماما
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
ونظر زاهر لي جده وقال : ايه يا جدي حامد الصغير هياخدك مننا ولا ايه وراح له
جده قال : هو انا اقدر برده بس النظر في وشه وهو عبد الرحمن وحياة تنسيك الدنيا بلي فيها
زاهر قال : فعلا وقعد وبينظر لحامد الصغير ومسك ايده
في الطرقة :
وبتنظرة الدكتورة نهاد لقيت سعاد وقالت : سعاد
ووقف سعاد وقالت : ايوه يا دكتورة
وراحت لها الدكتورة نهاد وقالت : هي الدكتورة ملك والدكتورة رانيا هنا
سعاد الممرضة قالت : ايوه والدكتور سمير ولدهم
الدكتورة نهاد و قالت : وجابوا ايه
سعاد الممرضة قالت : الدكتورة ملك جابت ولدين توأم والدكتورة رانيا جابت بنت
الدكتورة نهاد قالت : وغرفهم كام
سعاد الممرضة قالت : الدكتورة ملك في غرفة 40 والدكتورة رانيا 35
الدكتورة نهاد قالت بإبتسامة : طيب ومشت
وبتنظرة الدكتورة نهال لقيت نهاد وقالت : نهاد
ونظرة لها نهاد وقالت : نهال وراحت لها كويس أني لقيتك
الدكتورة نهال قالت : ليه فيه ايه
الدكتورة نهاد قالت : ملك ورانيا في المستشفى
الدكتورة نهال قالت باستغراب : في المستشفى
الدكتورة نهاد قالت : ايوه كانوا بيولدوا
الدكتورة نهال قالت بإبتسامة : ايه ده وجابوا ايه
الدكتورة نهاد قالت : ملك جابت ولدين توأم ورانيا جابت بنت تعالى نبركلهم
الدكتورة نهال قالت : طيب يلا
ومشت الدكتورة نهاد ووراها الدكتورة نهال ورحوا علي غرفة ملك وخبطت علي الباب
ملك قالت : أدخل
ودخلت الدكتورة نهاد ووراها الدكتورة نهال وقالت : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك يا دكتورة
الدكتورة نهال قالت : مبروك يا ملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي يا نهال
الدكتورة نهاد قالت : مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيكي
الدكتورة نهال قالت : مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيكي
وراحت الدكتورة نهال لملك وبتنظر لطفل وقالت : ما شاء الله ممكن اشيله
ملك قالت : ايوه طبعا سمي
الدكتورة نهال قالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالته ياحبيبي ومسكت ايده
وراحت له الدكتورة نهاد وقالت : جميل اوي ماشاء الله
الدكتورة نهال قالت : امسكي ياملك
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
الدكتورة نهاد قالت : وسميتهم ايه
ملك قالت : ده عبد الرحمن واللي مع جدي حامد
الدكتورة نهال قالت : طيب هنروح نبارك لرانيا
ملك قالت : طيب
وخرجت نهال ووراها نهاد من الغرفة ورحوا علي غرفة رانيا وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخلت نهال ووراها نهاد وقالت : مبروك يا دكتورة
رانيا قالت : الله يبارك فيكي يادكتورة
الدكتورة نهاد قالت : مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيكي
الدكتورة نهال قالت : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيكي
الدكتورة نهال قالت : مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك
وراحت الدكتورة نهال لرانيا وبتنظر لطفلة وقالت : ما شاء الله زي القمر سمتوها ايه
رانيا قالت : حياة
الدكتورة نهاد قالت : اسم حلو ممكن اشيلها
رانيا قالت : ايوه طبعا سمي
الدكتورة نهاد قالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها وبتلعب معها
الدكتورة نهال قالت : قمر ما شاء الله
الدكتورة نهاد قالت بإبتسامة : امسكي يارانيا ربنا يخليهلك
رانيا قالت : شكرا بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها
الدكتورة نهاد قالت : طيب بعد اذنكم
خالد قال : اتفضلوا
في شركة العشري :
المهندس فارس قال : انا هروح لزاهر بيه
المهندس حسام قال : طيب
وراح المهندس فارس على مكتب زاهر بيه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
المهندس فارس قال : زاهر بيه معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : هو مش موجود
المهندس فارس قال : هو حضرته لسه مجاش
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه
المهندس فارس قال : طيب خالد بيه فى مكتبه
ياسمين السكرتارية قالت : ولا حتى حضرته موجود
المهندس فارس قال : طيب متعرفيش هيجوا امتا
ياسمين السكرتارية قالت : لا
المهندس فارس قال : طيب وراح علي مكتبه
ونظر له المهندس حسام قال : ايه قابلت زاهر بيه
المهندس فارس قال : لا مش موجود هو لا خالد بيه
المهندس حسام قال : زمانهم جايين
المهندس فارس قال : طيب المهم أن مشروع الفندق خلاص
المهندس حسام قال : ايوه ولما يجوا نبقي نبلغهم
المهندس فارس قال : معاك حق
في فيلا العشري :
في المطبخ :
فتحية قالت : هروح انظف الغرف
متولي قال : طيب
صبحي قال : بقولك ايه يافتحية اتصلي بالست خيرية علشان نطمن علي الدكتورة رانيا والدكتورة ملك
فتحية قالت : طيب ما تتصل بيها انت
صبحي قال : مش معايا رصيد اتصلي بقي
فتحية قالت : طيب وطلعت تليفونها وبتتصل بها مش بترد
متولي قال : حاولي تاني
فتحية قالت : طيب وبتتصل مرة أخرى بالست خيرية
صبحي قال : ها ردت
فتحية قالت : لا نستنها لما تجي بقى
صبحي قال : طيب
في فيلا السعدي :
في الانتريه :
جلال قال لنفسه : اما اتصل بزاهر وحشني وبقالي كتير مكلمتوش وبيتصل بي مش بيرد أحاول تاني يمكن مشغول وبيتصل بي برده مش بيرد غريبة معقول مش سامع التليفون يمكن عمله صيلت ايوه اتصل بخالد وبتصل بي برده مش بيرد هو فيه ايه أحاول تاني وبيتصل بي طيب زاهر عمله صيلنت وخالد كمان معقول ايوه اتصل بالشركة يمكن يكون في اجتماع وبيتصل بالشركة
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ورن تليفون ورفعت ياسمين السكرتارية السماعه وقالت : الووه
جلال قال : الووه لوسمحتي عاوز أكلم زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : مين معايا يافندم
جلال قال : انا جلال السعدي
ياسمين السكرتارية قالت : اه ااااه اهلا يافندم
جلال قال : اهلا بكغ زاهر عاوز أكلم زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : بس زاهر بيه مش موجود يافندم
جلال قال : مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
جلال قال : طيب أكلم خالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : بس خالد بيه كمان مش موجود يافندم
جلال قال : هو كمان مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
جلال قال : طيب شكرا
ياسمين السكرتارية قالت : طيب تحب ابلغهم حاجة
جلال قال : لا شكرا سلام
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة
وقفل جلال الخط وقال لنفسه بقلق : ولا بيردوا ولا في الشركة كده اكيد فيه حاجة وأخذ الجاكت وخرج وركب العربية وتحرك على الفيلا
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ياسمين السكرتارية قالت لنفسها : اما اتصل بخالد بيه ابلغه وبتتصل بيه مش بيرد أحاول تاني وبتتصل بي برده مش بيرد طيب اعمل ايه ايوه اتصل بالفيلا وبتتصل الووه
فتحية قالت : الووه
ياسمين السكرتارية قالت : انا ياسمين سكرتارية خالد بيه
فتحية قالت : اه ااااه
ياسمين السكرتارية قالت : ممكن خالد بيه
فتحية قالت : بس خالد بيه مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : مش موجود
فتحية قالت : ايوه
ياسمين السكرتارية قالت : طيب زاهر بيه موجود
فتحية قالت : لا زاهر بيه برده مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : طيب متعرفيش هما فين
فتحية قالت : في المستشفى
ياسمين السكرتارية قالت : ايه في المستشفى
فتحية قالت : ايوه
ياسمين السكرتارية قالت : ليه حصل ايه
فتحية قالت : أصل الدكتورة ملك زوجته زاهر بيه بتولد
ياسمين السكرتارية قالت : اه ااااه طيب هما في مستشفى ايه
فتحية قالت : معرفش
ياسمين السكرتارية قالت : طيب شكرا سلام
فتحية قالت : مع السلامة وقفلت الخط وراحت علي المطبخ
متولي قال : مين يا فتحية اللي على التليفون
فتحية قالت : دي سكرتارية خالد بيه كانت عاوزها
صبحي قال : طيب ما تتصل بيه
فتحية قالت : باين اتصلت بيه بس زاهر بيه مش بيرد
متولي قال : طيب
أمام الفيلا :
وصل جلال على الفيلا وبيذمر بالعربية
وبيفتح الحارس البوابة وبينظر حمزه الحارس عند البوابة لقي عربية فاراح لها وقال : مين حضرتك
جلال قال : انا جلال السعدي صديق زاهر بيه
حمزه الحارس قال : اه ااااه اهلا يافندم
جلال قال : اهلا بك زاهر بيه موجود
حمزه الحارس قال : لا يا فندم مش موجود
جلال قال باستغراب : مش موجود طيب خالد بيه موجود
حمزه الحارس قال : لا يا فندم خالد بيه برده مش موجود
جلال قال بدهشة : غريبة هيكونوا ورحوا فين انت متعرفش روحوا فين
حمزه الحارس قال : روحوا المستشفى
جلال قال بدهشة : ايه المستشفى ليه حد فيهم تعبان
حمزه الحارس قال : لا يا فندم أصل الدكتورة ملك زوجته زاهر بيه بتولد النهاردة
جلال قال بإبتسامة : طيب هما في مستشفى ايه
حمزه الحارس قال : معرفش يافندم
جلال قال : أحاول أكلم زاهر تاني يمكن يرد وطلع تليفونه وبيتصل بيه برده مش بيرد وبيفكر انا اتصل بخالد يمكن يرد وبيتصل بي برده مش بيرد
حمزه الحارس قال : انا معايا رقم حامد بيه
جلال قال : طيب ممكن تعطهوني
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم وطلع تليفونه اتفضل يافندم
وأخذ جلال منه التليفون وسجل الرقم وقال : شكرا
حمزه الحارس قال : العفو واخذه
وتحرك جلال بالعربية
فهد الحارس قال : مين ده ياحمزه
حمزه الحارس قال : ده صديق زاهر بيه
فهد قال : اه ااااه طيب
في عربية جلال :
وبيتصل جلال بحامد بيه
فى المستشفى حياة :
في غرفة ملك :
رن تليفون حامد بيه وطلعه من جيبه وبينظر فيه وقال : ده رقم معرفوش وبتنظر لقي عبد الرحمن بيكي وكنسل وراح له بس ياحبيبي انا جده
ملك قالت : بس وبتحركه
ورن تليفون حامد بيه وبيتنظر وقال : برده نفس الرقم
زاهر قال : مين ياجدي
جده قال : معرفش ده رقم معرفوش انا هطلع هرد بره علشان الأطفال
زاهر قال : طيب
وخرج حامد بيه من الغرفة وفتح الخط وقال : الووه
جلال قال : الووه
حامد بيه قال : مين معايا
جلال قال : انا جلال السعدي ياحامد بيه صديق زاهر
حامد بيه قال : اه ااااه اهلا يا جلال
جلال قال : اهلا بك يا فندم انا عرفت ان الدكتورة ملك ولدت مبروك
حامد بيه قال : الله يبارك فيك بس انت جبت رقمي منين
جلال قال : ما انا روحت الفيلا بس ماكنتش موجود فأخذته من الحارس
حامد بيه قال : طيب
جلال قال : ممكن أكلم زاهر
حامد بيه قال : طيب وشال التليفون من علي أذنه ودخل الغرفة زاهر
زاهر قال : ايوه يا جدي
جده قال : جلال عاوز يكلمك
زاهر قال : طيب حطه في السرير وأخذ التليفون من جده الووه
جلال قال : مبروك يا زاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك يا جلال
جلال قال : اتصلت بك انت وخالد اكتر من مرة بس ماكنتش بترودا
زاهر قال : اه ااااه أصل نسيت التليفون في الفيلا وتلقي خالد كمان نسها
جلال قال : اه ااااه
زاهر قال : علي فكرة رانيا زوجته خالد ولدت
جلال قال : ايه ده خالد بقي آب
زاهر قال : ايوه إنما انت جبت رقم جدي منين
جلال قال : ما انا قلقت لما لقتكم مش بتردوا فاراحت الفيلا واخذته من الحارس
زاهر قال : اه ااااه
جلال قال : طيب انتم في مستشفى ايه
زاهر قال : في مستشفى حياة
جلال قال : طيب انا جاي
زاهر قال : تشرف ياحبيبي في أي وقت
جلال قال : طيب مسافة السكة سلام
زاهر قال : مع السلامة وقفل الخط امسك ياجدي
وأخذه جده منه التليفون وبينظر لعبد الرحمن وقال : انت جميل
وبكى حامد
ونظر له زاهر وقال : بس ياحبيبي بسم الله الرحمن الرحيم وشاله بس انا بابا
ملك قالت : هاته يازاهر امسكي ياطنط عبد الرحمن
شريفة قالت : انا اشتله
ملك قالت : ايوه ياطنط انتي جدته مش كده يازاهر
زاهر قال : ايوه طبعا
ملك قالت : سمي ياطنط
شريفة قالت بإبتسامة : بس الله الرحمن الرحيم وشالته ياحبيبي
زاهر قال : يلا نروح لماما
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته بس ياحبيبي وبتحركه وسكت حامد
وبتنظر ملك لشريفة لقتها فرحانه وبتلعب مع عبد الرحمن
في شركة رأفت الحوت :
وبيتصل رأفت بهالة وقال : الووه
هالة قالت : الووه ايوه يا رأفت
رأفت قال : ايوه يا هالة بقولك ايه كنت بفكر اعزم خالد وزاهر وجدي حامد وملك ورانيا على الغداء عندنها ايه رأيك
هالة قالت : فكرة حلو وخصوصا انهم عزمونا مرة واحنا مردنش العزومة وبعدين ملك وحشتني اوي
رأفت قال : طيب انا هكلمهم اعزمهم
هالة قالت : طيب وانا هروح اطبخ بنفسي علشان يدوقه اكلي
رأفت قال : طيب سلام ياحبيتي
هالة قالت : مع السلامة
وقفل رأفت الخط وبيتصل بخالد وقال لنفسه : مش بيرد ليه ده أحاول تاني اكلمه وبيتصل بي برده مش بيرود وبيفكر ايوه اتصل بزاهر وبيتصل بي برده مش بيرد اكلمه تاني وبيتصل بي برده مش بيرد هي ايه الحكاية ولا خالد ولا زاهر بيرد اما اتصل بالشركة يمكن يكونوا في اجتماع وبيتصل
في شركة العشري :
في مكتب ياسمين السكرتارية :
ورن تليفون ياسمين السكرتارية قالت : الووه
رأفت قال : الووه
ياسمين السكرتارية قالت : مين معايا
رأفت قال : انا رأفت الحوت صديق خالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : اه ااااه اهلا يافندم
رأفت قال : اهلا بك ممكن أكلم خالد بيه
ياسمين السكرتارية قالت : خالد بيه مش موجود يافندم
رأفت قال : مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
رأفت قال : طيب ممكن أكلم زاهر بيه
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه مش موجود برده يافندم
رأفت قال : ولا زاهر كمان طيب متعرفيش هما فين
ياسمين السكرتارية قالت : في المستشفى يافندم
رأفت قال : ايه في المستشفى
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
رأفت قال : ليه هو جدي حامد حصله حاجة
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم حامد بيه كويس بس الدكتورة ملك زوجته زاهر بيه بتولد
رأفت قال : ملك بتولد
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
رأفت قال : طيب هما في مستشفى ايه
ياسمين السكرتارية قالت : معرفش يافندم
رأفت قال : طيب شكرا سلام
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة
وقفل رأفت الخط وبيتصل بهالة وقال : الووه
هالة قالت : الووه ايوه رأفت
رأفت قال : ايوه يا هالة
هالة قالت : كلمتهم
رأفت قال : كلمت خالد وزاهر بس مش بيردوا
هالة قالت : مش بيردوا
رأفت قال : ايوه وكلمت الشركة والسكرتارية ردت عليه وقالتي أن ملك بتولد في المستشفى
هالة قالت : ايه ملك بتولد
رأفت قال : ايوه
هالة قالت : طيب هما في مستشفى ايه
رأفت قال : معرفش
هالة قالت : انت مسالتش السكرتارية
رأفت قال : لا سألتها بس هي قالتي متعرفش
هالة قالت : طيب هنعمل ايه احنا لازم نروح نبركلهم
رأفت قال : انا هعدي عليكي نروح الفيلا
هالة قالت : طيب سلام
رأفت قال : مع السلامة وقفل الخط وخرج من مكتبه لو حصل حاجة ابقي كلمني
السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ومشي رأفت وخرجت من الشركة وراح وركب العربية وتحرك على شركة هالة
أمام مستشفى حياة :
وصل جلال على المستشفى ووقف العربية وأخذ الورد ونزل من العربية ودخل المستشفى وقال : لوسمحت الدكتورة ملك في غرفة كام
الموظف قال : في غرفة 40 يافندم
جلال قال : طيب شكرا ومشي وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل جلال وقال : مبروك يازاهر وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا جلال
جلال قال : مبروك يا دكتورة وبيقدم الورد
ملك قالت : الله يبارك فيك وأخذت الورد شكرا
جلال قال : علي ايه دي حاجة بسيطة
جلال قال : إزي حضرتك ياحامد بيه
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
جلال قال : الحمد لله كويس وبينظر الأطفال ماشاء الله سمتهم ايه
زاهر قال : اللي مع ملك حامد واللي مع طنط عبد الرحمن
جلال قال : علي اسم حامد بيه
زاهر قال : ايوه وعبد الرحمن على اسمه والد ملك
جلال قال : ربنا يخليهملك
زاهر قال : ربنا يخليك ياجلال
جلال قال : ممكن اشيلهم
زاهر قال : ايوه طبعا
زاهر قال : هاتي ياملك
ملك قالت : سمي يازاهر
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه وراح لجلال سمي ياجلال
جلال قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه ياحبيبي ماشاء الله زي القمر على فكرة شابهك يادكتورة وانت يازاهر عنيه شابهك ومسك ايده انا صديق والدك ومعنيش مانع ابقي صديقك انت كمان ونظر لعبد الرحمن وانت كمان يا عبد الرحمن
وضحك والكل
زاهر قال : مش تاخد رأيي الأول
جلال قال : لا دي حاجة بيني وبينهم
وضحك زاهر قال : بقي كده
جلال قال بإبتسامة : ايوه سمي
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه
وبينظر جلال لعبد الرحمن وقال : ياحبيبي انت بس انت بتعرفوا ازاي أن ده عبد الرحمن وده حامد أصل هما زي بعض
زاهر قال : عبد الرحمن عنده حسنه في وشه وحامد لا
جلال قال : اه ااااه الف مبروك
زاهر وملك قالوا : الله يبارك فيك
جلال قال : طيب انا هروح ابارك لخالد
زاهر قال : طيب انا جاي معاك
جلال قال : طيب
زاهر قال : سمي ياملك
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتم
زاهر قال : يلا
جلال قال : طيب وأخذ الورد
حامد بيه قال : انا جاي معاكم
زاهر قال : طيب
جلال قال : اتفضل يا حامد بيه
وخرج حامد بيه ووراها جلال وزاهر من الغرفة ورحوا علي غرفة رانيا وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل حامد بيه ووراها جلال وزاهر وقال : عاملة ايه يا رانيا
رانيا قالت : الحمد لله كويسة
جلال قال : مبروك ياخالد وحضنه
خالد قال : الله يبارك فيك
جلال قال : مبروك يا دكتورة وبيقدم الورد
رانيا قالت : الله يبارك فيك وأخذت الورد شكرا
جلال قال : علي ايه بس دي حاجة بسيطة وبينظر لحياة
خالد قال : دي بقي حياة بنتي
جلال قال : ما شاء الله زي القمر مش شابهك خلاص
خالد قال : بقي كده
زاهر قال : شوفت بقي مش انا لواحدي
رانيا قالت : دي كلها لخالد
خالد قال : ربنا يخليك ياحبيتي شوفت ابقي
حامد بيه قال : ايوه فيها شابها من خالد
خالد قال : ايوه كده ياجدي قولهم
جلال قال : ممكن اشيلها
رانيا قالت : ايوه طبعا
وراح لها خالد قال : هاتي ياحبيتي
رانيا قالت : سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها وراح لجلال سمي
جلال قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها زي القمر ماشاء الله ياحبيتي ومسك ايدها وبيلعب ربنا يخليهلكم
خالد قال : ربنا يخليك ياجلال
جلال قال : سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها
جلال قال : طيب استاذن انا والف مبروك
رانيا وخالد قالوا : الله يبارك فيك
جلال قال : عن اذنكم
خالد قال : اتفضل
زاهر قال : استنها انا هوصلك
جلال قال : لا مافيش داعي
زاهر قال : لا ازي اتفضل
جلال قال : طيب وخرج ووراها زاهر من الغرفة
زاهر قال : قولي صحيح انت كنت بتتصل بيه ليه
جلال قال : لا مافيش أصل بقالي فترة مكلمتكش بسب الشغل فقولت اكلمك اطمن عليك وكويس اني كلمتك علشان ابركلك على عبد الرحمن وحامد ربنا يحميهم
زاهر قال : يارب
جلال قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
وخرج جلال من المستشفى ورايح علي زاهر علي ملك
وبينظر فايز لقي زاهر بيه وقال لنفسه : مش ده زاهر بيه بيعمل ايه هنا وراح علي الرسبشن لوسمحت
الموظف قال : ايوه يافندم
فايز قال : هو مين اللي هناك ده
ونظر الموظف لزاهر بيه وقال : ده زاهر بيه العشري صاحب المستشفى
فايز قال باستغراب : صاحب المستشفى
الموظف قال : ايوه يافندم
فايز قال : مش الدكتور فؤاد هو اللي صاحبها
الموظف قال : الدكتور فؤاد شريك زاهر بيه فى المستشفى
فايز قال : اه ااااه طيب وزاهر بيه بيعمل ايه هنا هو تعبان ولا حاجة
الموظف قال : لا يا فندم زوجته الدكتورة ملك بتولد
فايز قال : اه ااااه طيب شكرا
الموظف قال : العفو
وخرج فايز من المستشفى
أمام شركة هالة :
ووقف العربية وبتتصل بهالة وقال : الووه ايوه يا هالة
هالة قالت : ايوه يا رأفت انت وصلت
رأفت قال : ايوه انا تحت اهوه
هالة قالت : طيب انا نزلك
رأفت قال : طيب سلام
هالة قالت : مع السلامة وقفلت الخط وأخذت شنطتها وخرجت من مكتبها ونزلت وخرجت من الشركة وراحت وركبت العربية طيب احنا هنروح علي الفيلا ليه وهما مش هيكونوا هناك
رأفت قال : يمكن حد يعرف هما في مستشفى ايه وتحرك على الفيلا
هالة قالت : معاك حق
في التاكسي :
نادر قال لنفسه : بما اني قريب من الفيلا اعدي على زاهر وجدي اشوفهم بقالي كتير مشفتش جدي حامد اعمله لي مفاجأة اسنتي هنا يا اسطي
السواق قال : بس احنا لسه موصلنش
نادر قال : لا أقف هنا
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع نادر الحساب ونزل من العربية وراح عندها البوابه وخبط
وفتح الحارس البوابه وقال : مين حضرتك
نادر قال : انا نادر صلاح زاهر بيه موجود
والحارس قال : لا يا فندم مش موجود
وبينظر حمزه عند البوابه لقي الحارس بيتكلم مع واحد فاراح لهم وقال : عاوز مين
الحارس قال : عاوز زاهر بيه
حمزه الحارس قال : مين حضرتك
الحارس قال : انا نادر صلاح صديق زاهر
حمزه الحارس قال : اهلا يا فندم
نادر قال : اهلا بك
حمزه الحارس قال : زاهر بيه مش موجود
نادر قال : طيب جدي حامد موجود
حمزه الحارس قال : لا يا فندم محدش في الفيلا
نادر قال باستغراب : مش في الفيلا
حمزه الحارس قال : ايوه
نادر قال : امال روحوا فين
حمزه الحارس قال : المستشفى
نادر قال بقلق : ليه حد جرله حاجة
حمزه الحارس قال : لا يا فندم كلهم كويسين
نادر قال باستغراب : امال روحوا المستشفى ليه
حمزه الحارس قال : أصل الدكتورة ملك زوجته زاهر بيه بتولد النهاردة
نادر قال بإبتسامة : اه ااااه طيب هما في مستشفى ايه
حمزه الحارس قال : معرفش يافندم
نادر قال : طيب شكرا
حمزه الحارس قال : العفو يافندم
ومشي نادر وبيتصل بزاهر وقال لنفسه : مش بترد ليه يازاهر أما اتصل تاني يمكن مافيش عنده شبكة وبيتصل بي برده مش بيرد وبيفكر ايوه اتصل بخالد وبيتصل بي برده خالد مش بيرد وبينظر لقي تاكسي وشاور له تاكسي
ووقف سواق التاكسي وركب نادر وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في عربية رأفت :
رأفت قال : وصلنها وبيذمر بالعربية
وفتح الحارس البوابه وبينظر لقي رأفت وقال : اهلا يا فندم
ودخل رأفت بالعربية
وراح له حمزه وقال : اهلا يا فندم
رأفت قال : إزيك ياحمزه
حمزه الحارس قال : الحمد لله يافندم
رأفت قال : بقولك الدكتورة ملك بتولد في أي مستشفى
حمزه الحارس قال : معرفش يافندم ممكن حضرتك تكلمهم
رأفت قال : ما انا كلمتهم بس محدش بيرد
هالة قالت : والعمل يارافت
رأفت قال : مش عارف حمزه هي دادة خيرية جوه
حمزه الحارس قال : لا يا فندم الست خيرية راحت معاهم
رأفت قال : طيب انت معاك رقم حامد بيه بما انك الحرس بتاعهم
حمزه الحارس قال : ايوه يافندم
رأفت قال : طيب اعطهوني
حمزه الحارس قال : طيب وطلع تليفونه اتفضل يافندم
وأخذ رأفت منه التليفون وسجله وقال : شكرا
حمزه الحارس قال : العفو يافندم وأخذ التليفون
وبينظر رأفت وقال : امال فين ناجي
حمزه الحارس قال : ناجي مراته بتولد النهاردة
رأفت قال بإبتسامة : ايه ده وهي في المستشفى ايه
حمزه الحارس قال : معرفش يافندم
رأفت قال : إزاي ده انت مروحتلوش
حمزه الحارس قال : لا يا فندم لسه بس انا كلمته
رأفت قال : طيب أعطني رقمه
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم وبيطلعوا اتفضل يافندم
وأخذ رأفت منه التليفون وسجله وقال : امسك زوجته جابت ايه
وأخذ حمزه منه التليفون وقال : جابت ولد يافندم وسمها حمزه على اسمي
رأفت قال بإبتسامة : طيب وتحرك بالعربية وبيتصل بحامد بيه
فى المستشفى حياة :
في غرفة رانيا :
رن تليفون حامد بيه وطلعه وبينظر فيه وقال : تاني رقم
خالد قال : مين ياجدي
جده قال : رقم معرفوش أما اطلع اشوف مين علشان حياة متبكيش من الدوشة
خالد قال : طيب ياجدي
وخرج حامد بيه من الغرفة وفتحت الخط الووه
رأفت قال : الووه ايوه يا جدي
حامد بيه قال : مين معايا
رأفت قال : كده ياجدي نسيت صوتي انا زعلان منك
حامد بيه قال : رأفت
رأفت قال : ايوه يا جدي
حامد بيه قال : إزيك
رأفت قال : الحمد لله ازيك انت
حامد بيه قال : الحمد لله كويس بس انت جبت رقمي منين
رأفت قال : من حمزه ياجدي أصل انا رنت علي خالد وزاهر اكتر من مرة ماكنش بيردوا فاراحت الفيلا واخذته من حمزه
حامد بيه قال : طيب وازي هالة
رأفت قال : هالة الحمد لله كويسة هي جانبي اهي
حامد بيه قال : طيب أديهاني
رأفت قال : طيب خدي ياهالة جدي عاوزك
وأخذت هالة منه التليفون وقالت : الووه ايوه يا جدي
حامد بيه قال : ايوه يا هالة عاملة ايه
هالة قالت : الحمد لله انت اللي عامل ايه
حامد بيه قال : كويس الحمد لله
هالة قالت : مبروك يا جدي لملك
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي وانتي عرفتي
هالة قالت : ايوه يا جدي وازي رانيا
حامد بيه قال : الحمد لله كويسة وهي كمان ولدت
هالة قالت : ايه ده وجابت ايه
حامد بيه قال : جابت بنت زي القمر ماشاء الله
هالة قالت : الف مبروك ياجدي
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي ياهالة
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي ياهالة
هالة قالت : وملك جابت ايه
حامد بيه قال : جابت ولدين توأم
هالة قالت : ما شاء الله طيب ياجدي انتم في مستشفى ايه
حامد بيه قال : في مستشفى حياة
هالة قالت : طيب ياجدي احنا هنيجليكم
حامد بيه قال : طيب سلام
هالة قالت : مع السلامة وقفلت الخط رانيا كمان ولدت يارافت
رأفت قال بإبتسامة : ايه ده وجابت ايه
هالة قالت : جابت بنت
رأفت قال : وملك
هالة قالت : جابت توأم
رأفت قال : ما شاء الله
هالة قالت : بقولك ايه نروح الأول على محل اطفال نجبلهم هدية
رأفت قال : طيب
في المستشفى :
في غرفة رانيا :
خالد قال : مين ياجدي اللي كان بيتصل
جده قال : ده رأفت
خالد قال : ايه رأفت
جده قال : ايوه وعرف إن رانيا خلفت
خالد قال : طيب مقولتليش ليه ياجدي كنت اكلمه
جده قال : هما جايين
خالد قال : طيب
أمام الجريدة :
نادر قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع نادر الحساب ونزل وطلع علي الجريدة ودخل المكتب وقال لنفسه : اعرف ازاي اللي هما في أي مستشفى وقعد ما انا لازم اروح بس ازاي وزاهر وخالد قفلين تليفونتهم
أمام الجريدة :
فايز قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع فايز الحساب ونزل وطلع علي الجريدة ودخل مكتبه وبينظر لقي نادر وقال : كويس اني لقيتك وجاب كرسي وقعد جانبه
نادر قال : فايز انا مش فايقلك
فايز قال : اسمعني بس يا انا جيبلك خبر
نادر قال : مش وقته
فايز قال : ده عن صاحبك
نادر قال بعصبية : قولك مش وقته
فايز قال : طيب خلاص انت شكلك مضايق لما تهدها نبقي نتكلم وراح وقعد علي مكتبه
نادر قال لنفسه بتفكير : صاحبي فايز
فايز قال : فيه ايه
نادر قال : انا اسف أصل كنت بفكر في حاجة
فايز قال : ولا يمهك
نادر قال : طيب صاحبي مين اللي جيبلي الخبر عنه
فايز قال : زاهر العشري وراح وقعد قصده
نادر قال :ماله زاهر
فايز قال : أصل انا كنت في المستشفى بزور واحد قريبي وشوفت زاهر هناك
نادر قال : في مستشفى ايه
فايز قال : في حياة
وقام نادر وأخذ تليفونه
فايز قال : انت رايح فين مش تستنها لما اكملك
نادر قال : بعدين وخرج
فايز قال لنفسه باستغراب : هو ايه اللي حصله النهاردة
أمام الجريدة :
وبينظر نادر لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي وشاور له
ووقف سواق التاكسي
وركب نادر وقال : اطلع يا اسطي بسرعة
السواق قال : حاضر وتحرك
في عربية رأفت :
رأفت قال : وصلنها على المحل يلا
هالة قالت : طيب ونزلت ووراها رأفت ودخلوا المحل
رأفت قال : هما مش لسه صغيرين على الألعاب ياهالة
هالة قالت : ايوه بس هما بيسكتوا بيها وبتفرج على الالعاب
رأفت قال : اه ااااه
وأخذت عروسة وقالت : ايه رأيك في دي يارافت لبنت رانيا
رأفت قال : حلو وبينظر على الألعاب وراح وأخذ دبدوب كبير هالة
ونظرة له هالة قالت : ايوه يا رأفت
رأفت قال : الدوب ده حلو صح
هالة قالت : ايوه بس ده كبير اوي
وراح لها رأفت قال : مش مشكلة بنت خالد هتعجبها
هالة قالت : طيب والشخشخ دي حلو صح
رأفت قال : ايوه خدي اتنين للولدين
هالة قالت : طيب وأخذت اتنين وبتنظر للألعاب والعربيات دي حلو صح
رأفت قال : ايوه
هالة قالت : طيب وأخذت عربيتن
وبينظر رأفت للألعاب وقال : والطيارة دي حلوه
هالة قالت : ايوه يلا نحاسب
رأفت قال : طيب لوسمحت احنا هناخد دول
صاحبة المحل قالت : تمام يافندم
رأفت قال : اتفضلي الفيزا
صاحبة المحل قالت : شكرا وأخذت الحساب اتفضلي يافندم
رأفت قال : شكرا يلا يا هالة
هالة قالت : يلا وخرجت ووراها رأفت من المحل وفتحت باب العربية اللي ووراها وحطت الألعاب هات يا رأفت الدبدوب
واعطها رأفت الدبدوب وقال : هيعجبهم
هالة قالت : ايوه يلا بقي وركبت
رأفت قال : طيب وركب وتحرك
هالة قالت : اطلع بقي على محل جواهركي
رأفت قال باستغراب : ليه
هالة قالت : ليه ايه احنا مش جبنها للأطفال
رأفت قال : ايوه
هالة قالت : طيب مش لازم نجيب لملك ورانيا هدية بالمناسبة دي
رأفت قال : اه ااااه معاكي حق كويس أنك افتكرتي انا مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه
هالة قالت : وانا برده من غيرك مش هقدر اعمل حاجة
رأفت قال : بحبك ياحبيتي
هالة قالت : وانا كمان
رأفت قال : طيب هتشترلهم ايه
هالة قالت : لسه مش عارفة لما اشوف الجوهركي عنده ايه
رأفت قال : طيب وصلنها ووقف العربية يلا
هالة قالت : يلا ونزلت ووراها رأفت من العربية ودخلوا المحل وبتنظر على المجوهرات
صاحب المحل قال : اهلا يا فندم شرفتم المحل
رأفت قال : شكرا عاوزين حاجة كده تكون كويسة
صاحب المحل قال : انا عندي تشكيلة هتعجب حضرتك وجاب التشكيلة وبتنظر هالة لتشكيلة وأخذت حلق وقالت : ايه رأيك يا رأفت في الحلق ده هيبقي حلو على بنت خالد صح
رأفت قال : ايوه شكله حلو فعلا
هالة قالت : طيب مافيش أساور
صاحب المحل قال : فيه يافندم لحظة واحدة
هالة قالت : طيب
وجاب صاحب المحل تشكيلة أساور وقال : اتفضلي يافندم
هالة قالت : شكرا وبتنظر لتشكيلة وأخذت اسورة ايه رأيك يارافت حلوه لملك
رأفت قال : حلوه اوي ياحبيتي
هالة قالت : طيب وأخذت واحدة دي هتبقي حلوه على رانيا وأخذت واحدة أخرى احنا هناخد دول
صاحب المحل قال : طيب يافندم وأخذهم
رأفت قال : لمين الأسورة التالتة ياحبيبتي
هالة قالت : لنجاة صحيح انا معرفش بس لازم نقدمها حاجة بمناسبة دي
ونظر لها رأفت بإبتسامة وبينظر لتشكيلة واخذها اسورة وقال : وهناخد دي كمان
صاحب المحل قال : تمام واخذها
هالة قالت : لمين دي يارافت
رأفت قال بصوت منخفض: لحبيبتي وشريكة عمري انتي
هالة قالت : بس
رأفت قال : ما بس هروح ادفع الحساب
هالة قالت بإبتسامة : طيب
ودفع رأفت الحساب وأخذ المجوهرات وراح لهالة وقال : يلا يا حبيبتى
هالة قالت : يلا وخرجت ووراها رأفت من المحل
رأفت قال : امسكي يا حبيبتي
هالة قالت : طيب واخذتهم وركبت
وركب رأفت العربية وتحرك على المستشفى
وبتفتح هالة العلبه وقالت : دي لملك وفتحت علبة أخرى ودي لرانيا وفتحت علبة أخرى ودي لنجاة خليها هنا وحطها في التبلوه وفتحت علبة آخري ودي بتاعتي وبتنظر لها تعرف إن ذوقك حلو
رأفت قال : طبعا مش اخترتك
هالة قالت بإبتسامة : ربنا يخليك لي يا رأفت وتحطها في شنطتها
رأفت قال : ويخليكي لي يا حبيبتي
أمام المستشفى حياة :
نادر قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع نادر الحساب ونزل من العربية ومعه ورد ودخل المستشفى وقال : لوسمحت الدكتورة ملك في غرفة كام
الموظف قال : في غرفة 40 يافندم
نادر قال : شكرا وراح علي الغرفة وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل نادر وقال : مبروك
زاهر قال : نادر الله يبارك فيك يا حبيبي وحضنه
نادر قال : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيك
نادر قال : اتفضلي
واخذت ملك الورد وقالت : ليه تتعبت نفسك
نادر قال : ولا تعب ولا حاجة ازيك يادادة
خيرية قالت : الحمد لله ازيك انت
نادر قال : الحمد لله كويس
زاهر قال : إنما عرفت ازاي
نادر قال : انت نسيت اني صحفي وليها مصادري ولا ايه
زاهر قال بإبتسامة : انا ازاي بس برده انت عرفت ازاي
نادر قال : من زميل لي كان بيزور حد قريبه هنا فاشافك
زاهر قال : اه ااااه
نادر قال : بس انا روحت الفيلا الأول بس الحارس قالي إن الدكتورة بتولد واتصلت بك وخالد اكتر من مرة
زاهر قال : معلشي أصل نسينها تليفوني في الفيلا وخالد كمان
نادر وقال : مش مشكلة وبينظر للاطفال هما توأم
زاهر قال : ايوه
نادر قال بإبتسامة : ما شاء الله واسمهم ايه
زاهر قال : ده حامد وده عبد الرحمن
نادر قال : علي اسم جدي حامد
زاهر قال : ايوه وعبد الرحمن على اسم والد ملك الله يرحمه
نادر قال : الله يرحمه ممكن اشيلهم
زاهر قال : ايوه طبعا هاتي ياطنط
شريفة قالت : سمي يازاهر بيه
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله وراح له نادر سمي
نادر قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله ونظر للطفل على فكرة يازاهر فيه شابه منك يا حبيبي انت ومسك ايده وبيلعب معه انا عمه نادر
زاهر قال : ايوه يا حبيبي ده عمه نادر
نادر قال : يلا نروح لي تيته سمي ياطنط
شريفة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
وراح نادر لحامد وقال : ربنا يحميه
ملك قالت : يارب
نادر قال : امال فين جدي حامد
زاهر قال : عند خالد ما رانيا خلفت
نادر قال بإبتسامة : ايه ده وجابت ايه
زاهر قال : جابت بنت ماشاء الله زي القمر
نادر قال : طيب انا هروح ابركلهم
زاهر قال : طيب استنها انا هجي معاك
نادر قال : طيب عن اذنكم
ملك قالت : اتفضل
وخرج نادر ووراها زاهر من الغرفة وقال : عبد الرحمن فيه شبها منك وخصوصا عنيه
زاهر قال : وفيه شابه من ملك كمان
نادر قال : ايوه
وخبط زاهر علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل زاهر ووراها نادر وقال : شوف يا خالد جيبلك مين
خالد قال : نادر وحضنه
نادر قال : مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك
نادر قال : مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيك
نادر قال : إزيك ياجدي
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
نادر قال : الحمد لله كويسة وبينظر للطفلة ماشاء الله زي القمر زي ما زاهر قال
خالد قال : هاتي يارانيا
رانيا قالت : سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها وراح نادر سمي يانادر
نادر قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها يا حبيبتي سمتها ايه
خالد قال : حياة
نادر قال : حياة وهي حياة فعلا ربنا يحميها ومسك ايدها انا عمه نادر ياحياة على فكرة ياخالد فيها شابه منك
وبكت حياة
نادر قال : بس يا حبيبتي
زاهر قال : شكلها معارضة اللي انت قولته يانادر
نادر قال : اللي هو ايه
زاهر قال : اللي هي شابه خالد
وضحك الكل
خالد قال : كويس انها بتعارض وهي صغيرة علشان انا عاوزها يبقلها رأي مش تسمع وتقول حاضر وخلاص
نادر قال بإبتسامة : صح يا خالد انا معاك في كده يلا يا حبيبتي روحي لبابا سمي
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها
نادر قال : طيب استاذن انا
خالد قال : ليه انت لسه قعدت
نادر قال : معلشي أصل عندي شغل في الجريدة
خالد قال : طيب
نادر قال : بعد اذنكم
حامد بيه قال : اتفضل
زاهر وخالد قالوا : استنها لما اوصلك ونظروا لبعضهم
نادر قال : لا مافيش داعي
زاهر قال : لا إزاي اتفضل
نادر قال : طيب وخرج ووراها زاهر من الغرفة
خالد قال : سمي يا حبيبتي
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالتها
وخرج خالد ووراها من الغرفة وراح لهم وقال : وانت عامل ايه يانادر
نادر قال : الحمد لله كويس
زاهر قال : طيب الحمد لله
نادر قال : ولا وبيقتم آباء انت وهو انا مش مصدق
خالد قال : والله ولا انا برده
زاهر قال : ولا انا كمان بس تعرفوا لما شالت عبد الرحمن وحامد حاسيت بشعور عمري ماحسيت بي قبل كده حاسيت اني طير من السعادة
خالد قال : وانا كمان حاسيت بكده لما شالت حياة
نادر قال : أحساس جميل لما تشوف حته منك قدامك وشيلها
زاهر قال : فعلا إحساس في منتهى الروعة
خالد قال : ايوه
نادر قال : طيب مش عاوزين حاجة
زاهر قال : شكرا يا نادر
نادر قال : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة
زاهر قال : هروح أكلم الشركة
خالد قال : طيب انا جاي معاك
زاهر قال : طيب وراح علي الرسبشن ووراها خالد لوسمحت ممكن تليفون
الموظف قال : اتفضل
واخذ زاهر التليفون وبيتصل بالشركة وقال : الووه
ياسمين السكرتارية قالت : الووه
زاهر قال : ايوه ياسمين انا زاهر
ياسمين السكرتارية قالت : مبروك يا فندم
زاهر قال : الله يبارك فيكي هو انتي عرفتي منين
ياسمين السكرتارية قالت : أصل اتصلت بالفيلا علشان أبلغ حضرتك إن جلال بيه السعدي اتصل والشغالة قالتي
زاهر قال : طيب فيه حد سأل عليه تاني غير جلال
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : مين
ياسمين السكرتارية قالت : المهندس فارس سأل على حضرتك
زاهر قال : هو موجود عندك
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : طيب ادهوني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وبتتصل بالمهندس فارس الووه
المهندس فارس قال : الووه
ياسمين السكرتارية قالت : المهندس فارس زاهر بيه عاوزك على التليفون
المهندس فارس قال : طيب انا جاي
ياسمين السكرتارية قالت : طيب وقفلت الخط ايوه يافندم جاي حضرتك
زاهر قال : طيب لو فيه حاجة ابقي كلمني على الرقم ده
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وبتنظر لقيت المهندس فارس جيه مع حضرتك يافندم
زاهر قال : طيب
المهندس فارس قال : الووه ايوه فندم
زاهر قال :ايوه يا بشمهندس الفندق خلص ولا لسه
المهندس فارس قال : خلاص يا فندم
زاهر قال : تمام المهندس حسام جيه معاك
المهندس فارس قال : ايوه يافندم
زاهر قال : طيب أعطني ياسمين
المهندس فارس قال : حاضر يافندم امسكي ياسمين زاهر بيه عاوزك
وأخذت ياسمين السكرتارية التليفون وقالت : ايوه يافندم
زاهر قال : ايوه ياسمين الغى كل مواعيدي انا خالد النهاردة
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
زاهر قال : سلام
ياسمين السكرتارية قالت : مع السلامة يا فندم وقفلت الخط
المهندس فارس قال : هو زاهر بيه وخالد بيه مش جايين النهاردة ياسمين السكرتارية قالت : لا
المهندس فارس قال : ليه
ياسمين السكرتارية قالت : أصل الدكتورة ملك زوجته بتولد النهاردة
المهندس فارس قال بإبتسامة : ايه ده متعرفيش هما في مستشفى ايه
ياسمين السكرتارية قالت : لا
المهندس فارس قال : طيب ومشي وراح علي مكتبه
ونظر له المهندس حسام قال : فيه ايه يا فارس زاهر بيه جه
المهندس فارس قال : لا يا كان عاوزني على التليفون
المهندس حسام قال : وبلغته ان الفندق خلاص
المهندس فارس قال : ايوه
المهندس حسام قال : طيب كويس هو مش جاي ولا ايه
المهندس فارس قال : لا مش جاي أصل زوجته بتولد
المهندس حسام قال : ايه ده وانت عرفت ازاي
المهندس فارس قال : ياسمين هي اللي قالتلي
المهندس حسام قال : معرفتش في أي مستشفى علشان نروح نبركلهم
المهندس فارس قال : انا سألت ياسمين بس هي متعرفش
المهندس حسام قال : مش مشكلة لما يجي نبقي نبركله
المهندس فارس قال : معاك حق وبيشتغل
في المستشفى حياة :
في الطرقة :
خالد قال : المهندس فارس كان عاوز ايه
زاهر قال : مافيش كان بيلغني الفندق خالص
خالد قال : طيب كويس انا هروح اشوف حياة
زاهر قال : طيب
وراح خالد علي غرفة رانيا وراح زاهر علي غرفة ملك
أمام المستشفى :
رأفت قال :وصلنها ووقف العربية يلا ونزل
ونزلت هالة وراها وقال : اوعي تنسها لعبة يارافت
رأفت قال : متخافيش وفتح باب العربية اللي وراها وأخذ الالعاب امسكي يا هالة
هالة قالت : طيب وأخذت الالعاب
أخذ رأفت الدبدوب وقفل الباب وقال : يلا
هالة قالت : يلا ومشت ووراها رأفت ودخلوا المستشفى
وراح رأفت على الرسبشن ووراها هالة وقال : لوسمحت الدكتورة ملك في غرفة كام
الموظف قال : في غرفة 40 يافندم
رأفت قال : طيب الدكتورة رانيا في غرفة كام
الموظف قال : في غرفة 35 يافندم
رأفت قال : شكرا ومشي ووراها هالة ورحوا علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل رأفت وحط على وشه الدبدوب ووراها هالة وحطت على وشها العروسة وقالوا بإبتسامة : مبروك وشالوا الدبدوب والعروسة من علي وشهم
زاهر قال : رأفت وراح وحضنه
رأفت قال : مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك
وراحت هالة لملك و قالت : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي ياهالة
رأفت قال : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي
هالة قالت : مبروك يازاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك يا هالة
رأفت قال : إزيك يادادة
خيرية قالت : الحمد لله ازيك انت
رأفت قال : الحمد لله
هالة قالت : عاملة ايه يا دادة
خيرية قالت : الحمد لله يا حبيبتي ازيك انتي
هالة قالت : الحمد لله
وبتنظر هالة لحامد وقال : ما شاء الله ايه الجميل ده
ملك قالت : سمي
وحطت هالة الألعاب من ايدها وقالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالته ياحبيبي اسمه ايه
ملك قالت : حامد
رأفت على اسم جدي حامد وراح له
زاهر قال : ايوه
وبينظر له رأفت وقال : ياحبيبي ومسك ايده
هالة قالت : شوف انا جبتلك ايه وأخذت الشخشخه حلوه وبتنظر له
ملك قالت : وليه تعبتم نفسكم كده
هالة قالت : ولا تعب ولا حاجة وبعدين انا مش خالته
ملك قالت بإبتسامة : طبعا
هالة قالت : يبقي خلاص دي هدية بسيطة من خالته اتفضلي دي هدية مني انا ورافت
ملك قالت : ليه بس التعب ده
رأفت قال : ولا تعب ولا حاجة ياملك
وأخذت ملك الهدية وفتحها وقالت : شكرا يا هالة
هالة قالت : علي ايه بس احنا أخوات ومسكت أيده مش كده ياجميل انت
رأفت قال : والعربيات دي هدية من عمه ياجميل انت وراح لعبد الرحمن طيب القمر ده اسمه ايه
زاهر قال : عبد الرحمن
رأفت قال : ياجميل انت وأخذ عربية شوفت عمه جبلك ايه عجبتك ياحبيبي بص هنا ازيك ياطنط
شريفة قالت : الحمد لله
ملك قالت : دي طنط شريفة جارتي وفي مقام والداتي
هالة قالت : اه ااااه مبروك ياطنط
شريفة قالت : الله يبارك فيكي
رأفت قال : مبروك يا طنط
شريفة قالت : الله يبارك فيك
رأفت قال : أعطني القمر ده
شريفة قالت بإبتسامة: ايوه طبعا سمي
رأفت قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله ياجميل انت الحق يازاهر باين تقلنا علينا
وضحك الكل
زاهر قال بإبتسامة : امال انت فاكر ايه هيبصلك بسهولة كده
رأفت قال : لا بص وأخذ شخشخة شوف انا جيبلك ايه ده بصلي ياجميل انت
هالة قالت : تعرفي يا ملك إن حامد فيه شابه منك
ملك قالت : وفيه شابه من خالد برده
هالة قالت : ايوه طبعا
رأفت قال : بقولك ايه انت تقولي يارافت وبس بلاش عمه دي علشان احنا هنبقي أصحاب وانا هجبلك حاجات كتير
زاهر قال : ايه ده انت بترشيه قدامي كده
رأفت قال : اعمل ايه ما هو الجميل تقلنا علينا وبعدين انا عمه مش كده ياقمر انت
زاهر قال : اه ااااه إذا كان كده ماشي
هالة قالت : امال فين جدي
زاهر قال : عند خالد
هالة قالت : سمي يا ملك
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
رأفت قال : سمي يادادة
خيرية قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
رأفت قال : احنا هنروح نبارك لخالد
زاهر قال : طيب انا جاي معاكم
رأفت قال : مافيش داعي
زاهر قال : إزاي بس اتفضلوا
رأفت قال : طيب وأخذ الدبدوب باي باي ياجميل
وأخذت هالة العروسة والشخشخه وقالت : سلام يا روح خالته وبسته وراحت لعبد الرحمن بسته سلام ياحبيبي
وخرج زاهر ووراها خالد ورانيا من الغرفة ورحوا علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
حامد بيه قال : أدخل
ودخل زاهر وقال : شوف يا خالد مين اللي جاي يبركلك
ودخل رأفت ووراها هالة وقالوا : مبروك
خالد قال : رأفت وحضنه
رأفت قال : مبروك ياخالدود
خالد قال : الله يبارك فيك
وراحت هالة لرانيا وقالت : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياهالة
رأفت قال : مبروك يارانيا
رانيا قالت : الله يبارك فيك
هالة قالت : مبروك ياخالد
خالد قال : الله يبارك فيك يا هالة
رأفت قال : إزيك ياجدي
حامد بيه قال : الحمد لله يارافت انت عامل ايه
رأفت قال : الحمد لله
هالة قالت : عامل ايه ياجدي
حامد بيه قال بإبتسامة : الحمد لله ياهالة ازيك انتي
هالة قالت : كويسة الحمد لله اتفضلي يارانيا دي حاجة بسيطة مني انا ورافت
رانيا قالت : ليه تعبتم نفسكم
هالة قالت : ولا تعب ولا حاجة
وأخذت رانيا الهدية وفتحها وقالت : شكرا
هالة قالت : علي ايه بس دي حاجة بسيطة
خالد قال : إنما ايه الدبدوب الحلو ده
رأفت قال : ده مش لك ده لي حبيبت عمه
خالد قال : من أولها كده
رأفت قال : اه ااااه وراح لها ياجميلة انتي
هالة قالت : سمتها ايه
خالد قال : حياة
هالة قالت : اسم حلو ونظرة لها ياحياة ياجميلة شوفي جيتلك ايه
رانيا قالت : سمي يا هالة
هالة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها ياجميلة انتي ربنا يخليكم
رانيا قالت : ربنا يخليكي
هالة قالت : اهلا ياطنط
بسمة قالت : اهلا بك يا حبيتي
رانيا قالت : والداتي
هالة قالت : مبروك
بسمة قالت : الله يبارك فيكي
وبتنظر هالة لحياة وقالت : انتي ياجميلة انتي ومسكت الشخشخه
وراح لها رأفت وقال بإبتسامة : شوفتي يا حبيبتي الدبدوب ده انا اللي جيبهولك ياجميلة انتي
رانيا قالت : وليه تعبتكم نفسكم كده
رأفت قال : ولا تعب ولا حاجة وبعدين دي هدية من عمها
خالد قال : ايوه طبعا
هالة قالت : بس فيها شابه منك انت ورانيا ياخالد
رأفت قال : القمر ده شبها خالد
خالد قال : هو انا مش حلو
رأفت قال : حلو بس مش قمر كده
خالد قال : لسه زي ما انت
هالة قالت : لا يا خالد هي فيها شابها منك
خالد قال : شكرا يا هالة
رأفت قال : حق يا حياة انتي شابه بابا
وبتضحك حياة
هالة قالت : دي بتضحك
خالد قال : شوفت مبسوطة
رأفت قال : طبعا علشان عمها هنا هاتيها ياهالة
هالة قالت : سمي يا رأفت
رأفت قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها يا حلوة انتي إنما انا اتصلت بك انت وخالد كذا مرة بس ماكنتش بترودا
خالد قال : معلشي أصل نسيت تليفوني في الفيلا
زاهر قال : وانا كمان برده
رأفت قال : اه ااااه طيب
خالد قال : إنما انت جبت رقم جدي منين
رأفت قال : من حمزه في الفيلا
خالد قال : اه ااااه يعني انتم روحتم الفيلا
رأفت قال : ايوه وأخذت الرقم منه وعلى فكرة ناجي كمان زوجته ولدت
رانيا قالت بإبتسامة : نجاة ولدت
رأفت قال : انا معرفش اسمها بس هي زوجته ولدت
رانيا قالت : هي نجاة جابت ايه
رأفت قال : جابت ولد يلا يا حبيبتي نروح لماما
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها
رأفت قال : نستاذن احنا بقى
خالد قال : انتم لحقتم
هالة قالت : معلشي علشان رانيا تستريح والف مبروك
خالد ورانيا قالوا : الله يبارك فيكي
وبينظر رأفت لحياة وقال : باي باي ياحلوة
هالة قالت : باي ياحياة وبستها
رأفت قال : عن اذنكم
خالد قال : طيب هوصلكم
هالة قالت : مافيش داعي
خالد قال : لا إزاي اتفضلوا
رأفت قال : طيب سلام ياجدي
حامد بيه قال : مع السلامة
وخرجت هالة ووراها رأفت وخالد وزاهر من الغرفة وقال : ربنا يحميهم
زاهر وخالد قالوا : يارب
خالد قال : وانت عامل ايه رأفت
رأفت قال : الحمد لله كويس
خالد قال : الحمد لله
رأفت قال : تعرف ياخالدود حياة زي القمر ماشاء الله ربنا يخليهلك
خالد قال : ربنا يخليك يا رأفت
رأفت قال : وحامد وعبد الرحمن يازاهر ما شاء الله عليهم زي القمر
زاهر قال : شكرا يا رأفت
رأفت قال : طيب مش عاوزين حاجة
زاهر قال : شكرا يا رأفت
خالد قال : شكرا يا رأفت
رأفت قال : طيب سلام
زاهر قال : مع السلامة
هالة قالت : سلام
خالد قال : مع السلامة
وخرج رأفت وقال : يلا يا هالة
هالة قالت : حاضر وخرجت من المستشفى
خالد قال : تعال يازاهر لما نشرب حاجة انا من الصبح ماكلتش حاجة
زاهر قال : تعال تعرف انا محتاج لأيه
خالد قال : محتاج لأيه
زاهر قال : لفنجان قهوة
خالد قال : بس انت بطلتها
زاهر قال : ايوه بس عندي صداع رهيب
خالد قال : مش مشكلة لوسمحت فنجان قهوة
الجرسون قال : حاضر
زاهر قال : لا هتالي كابتشينو
الجرسون قال : حاضر
خالد قال : وانا كمان كابتشينو
الجرسون قال : حاضر يافندم
خالد قال : ليه لغيت القهوة يازاهر
زاهر قال : علشان وعدت ملك اني مش هشربها تاني وانا عمري ما اخلفت وعد أعطيته لحد ما بالك بقي زوجتي وحبيبتي وام أولادي
خالد قال : معاك حق بس تعرف حلو اوي الكلمة اللي انت قولتها دي
زاهر قال باستغراب: كلمت ايه
خالد قال : أم أولادي
زاهر قال : اه ااااه
خالد قال : تعرف يازاهر انا بتمنها لو والدي والداتي معايا دلوقتي ويشوفوا حياة
زاهر قال : الله يرحمهم ياخالد هما اكيد حاسين بينا وشايفين واكيد فرحانين
خالد قال بحزن : ايوه
زاهر قال : بعدين انا وجدي معاك ورانيا وملك وعبد الرحمن وحامد وحياة اللي مش شابهك خالص
وضحك خالد وقال : برده لا شابهي وشابه رانيا
زاهر قال : ايوه كده اضحك
الجرسون قال : اتفضلوا وحط الكابتشينو
زاهر قال : شكرا
الجرسون قال : العفو ومشي
خالد قال : ربنا يخليك لي يا زاهر
زاهر قال : ويخليك لي ياخالدود
في عربية رأفت :
وبيتصل رأفت بناجي
هالة قالت : بتتصل بمين يارافت
رأفت قال : بناجي علشان اعرف هو في أي مستشفى نروح نبركله
هالة قالت : هو انت تعرفوا
رأفت قال : ايوه يا كان من حرس الشركة
هالة قالت : اه ااااه طيب
في المستشفى :
رن تليفون ناجي وقال : هطلع ارد بره علشان صوت التليفون ميزعجش حمزه
نجاة قالت : طيب
وخرج ناجي من الغرفة وفتحت الخط وقال : الووه
رأفت قال : الووه ايوه يا ناجي انا رأفت الحوت
ناجي قال : اهلا يا فندم
رأفت قال : اهلا بك مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم حضرتك عرفت منين
رأفت قال : من حمزه
ناجي قال : اه ااااه
رأفت قال : بقولك ابعتلي عنوان المستشفى في رسالة علشان اجيلك
ناجي قال : حاضر يافندم تشرف يا فندم
رأفت قال : مع السلامة
ناجي قال : سلام وقفل الخط وبعت العنوان ودخل الغرفة
نجاة قالت : مين يا ناجي اللي كان بيكلمك
ناجي قال : ده رأفت بيه الحوت اللي كنت بشتغل في شركته قبل ما اشتغل عند حامد بيه
عم حسنين قال : وكان عاوز ايه
ناجي قال : كان بيركلي علي حمزه وقالي انه جاي علشان يبركلك
عايدة قالت : ده شكله بيعزك اوي ياناجي
ناجي قال : ايوه هو رجل محترم ويستاهل كل خير
عايدة قالت : ربنا يكتر من أمثاله
ناجي قال : يارب
في مستشفى حياة :
في الكافترية :
زاهر قال : علشان زمانهم قلقكم علينا
خالد قال : طيب وقام
زاهر قال : حاسب انت ياخالد
خالد قال : انا مش معايا فلوس نسيت المحفظة والتليفون في الفيلا هو انت مش معاك
زاهر قال : لا ما انا كمان نسيتهم
خالد قال : طيب والعمل
زاهر قال : مش عارف اقعد خلينها نفكر
خالد قال : طيب وقعد وايه يعني لو ما دفعناش مش هيحصل حاجة
زاهر قال : إزاي بقي
خالد قال : علشان انت صاحب المستشفى ولا نسيت
زاهر قال : يعني علشان انا صاحب المستشفى اخد الحاجة ببلاش انت تعرف عني كده برده
خالد قال : لا بس
زاهر قال : مابسش يا خالد انا عمري ما اقبل بكده واستغل اني صاحب المستشفى بالشكل ده وبعدين فؤاد شريك وانا مش عاوزك تنسها ده
خالد قال : ليه يعني
زاهر قال : علشان من غير ما تقصد تقول قدامه اني صاحب المستشفى وممكن يزعل هو شريك معايا في المستشفى زيه زي ويمكن اكتر كمان
خالد قال : إزاي بقي هو انت النسبة الأكبر
زاهر قال : هو صحيح شريك معايا بنسبة صغيرة بس هو اللي بيدير المستشفى دي وبجهده وبتعبه المستشفى دي من أحسن المستشفيات في البلد يعني مش بنسبة ياخالد
خالد قال : معاك حق طيب خلاص معتش هقول اني انت صاحب المستشفى المهم خلينها دلوقتي في الحساب
زاهر قال : ايوه صح
خالد قال : هنعمل ايه
زاهر قال بتفكير : ايوه
خالد قال : ها لقيت حل
زاهر قال : ايوه جدي يمكن يكون جاب فلوس معها
خالد قال : ايوه صح
زاهر قال : انت تروح وتقوله براحة كده من غير ما حد يسمعك انك عاوزه بره
خالد قال : وبعدين
زاهر قال : تاخدوا وتخرج من الغرفة وتقوله
خالد قال : ماشي وقام
زاهر قال : بس بقولك ايه اوعي حد ياخد باله ماشي
خالد قال : متقلقش يازاهر انت مش عارفني
زاهر قال : ما المشكلة اني عارفك
خالد قال : بقي كده طيب هتشوف خالد العشري هيعمل ايه وهتتفاجي
زاهر قال : ربنا يستر
خالد قال : متخافش ومشي وراح علي غرفة رانيا ودخل بنتي حبيتي عاملة ايه
رانيا قالت : كويسة
وراح خالد لجده وقعد جانبه وقال بصوت منخفض : جدي
جده قال : ايوه يا خالد
خالد قال بصوت منخفض : واطي صوت ياجدي وبينظر لرانيا بإبتسامة
ونظر له جده قال باستغراب : ليه فيه ايه
خالد قال : تعال بس عاوزك بره شويه
جده قال بصوت منخفض : فيه ايه يا خالد
خالد قال : هتعرف ياجدي بس تعال معايا
جده قال : طيب وقام ووراها خالد عن اذنكم
رانيا قالت : اتفضل يا جدي
ومشي حامد بيه ووراها خالد
وبتنظر رانيا لقيت خالد ماشي وقالت : علي فين يا خالد
ووقف خالد وقال بإرتباك : ها مافيش ياحبيتي جاي اهوه
رانيا قالت : طيب
وخرج حامد بيه ووراها خالد من الغرفة وقال : فيه ايه يا خالد
خالد قال : معاك فلوس ياجدي
جده قال : ايوه ليه
خالد قال : أصل انا وزاهر طلبنها كابتشينو من الكافترية ونسينها إن احنا مش معانا فلوس
وضحك جده وقال : اه ااااه وطلع المحفظة وأخذ فلوس امسك
وأخذ خالد منه الفلوس وقال : شكرا يا جدي بس
جده قال : متخافش مش هقول رانيا
خالد قال : شكرا يا جدي وباسه ومشي وراح علي الكافترية
وبينظر زاهر لقي خالد جاي وقال : عملت ايه
وقعد خالد وقال : كله تمام
زاهر قال : يعني عملت زي ما قوتلك
خالد قال : ايوه متقلقش
زاهر قال : طيب جدي عطاك الفلوس
خالد قال : ايوه جرسون الشيك وشاور بايده
وجاء الجرسون وقال : اتفضل يافندم
ودفع خالد الحساب وقال : يلا وقام
وقام زاهر وقال بصوت منخفض : كويس اني جدي معها فلوس
خالد قال : ايوه والا كنا هنبقي في ورطة
زاهر قال : ايوه وشكلنها كان هيبقي وحش عند غرفة ملك
خالد قال : الحمد لله ربنا ستر سلام
زاهر قال : سلام وخبط علي الغرفة
ملك قالت : أدخل
ودخل زاهر وقال بإبتسامة : أولادي الحلوين عاملين ايه
ملك قالت : كويسين الحمد لله انت كنت فين يازاهر كل ده
زاهر قال : مافيش يا حبيبتي كنت في الكافترية بشرب كابتشينو مع خالد أصل كنت حاسس بصداع قولت اشرب حاجة يمكن يخف
ملك قالت بقلق : انت كويس
زاهر قال : اه ااااه كويس متقلقش وراح لها وقعد وبينظر لحامد
وحطت ملك ايدها علي راسه وقالت بقلق : رأسك لسه بتوجعك
زاهر قال : لا يا حبيبتي انا كويس قول ياحامد لماما ان بابا كويس ومسك ايدها اه ااااه من حق رأفت بلغني ان نجاة ولدت
ملك قالت : ولدت
زاهر قال : ايوه
شريفة قالت : وجابت ايه
زاهر قال : جابت ولد
شريفة قالت بإبتسامة: ما شاء الله ربنا يحميه
خيربة قالت : وهي كويسة
زاهر قال : معرفش يادادة والله بس إن شاء الله تبقى كويسة
ملك قالت : طيب ورافت عرف منين
زاهر قال : ما هو راح الفيلا هو وهالة وأخذ رقم جده من حمزه وقاله إن نجاة ولدت
ملك قالت بإبتسامة : وسموا الولد ايه
زاهر قال : معرفش
ملك قالت : طيب انا عاوزة اكلمها علشان ابركلها
زاهر قال : بس انا مش معايا تليفوني ياملك
ملك قالت : طيب وبعدين
زاهر قال : جدي معها تليفونه هروح أجيبه منه
ملك قالت : طيب
ومشي زاهر
شريفة قالت : مافيش داعي انا معايا تليفوني وطلعته من الشنطة وفتحته اتفضل
زاهر قال : شكرا ياطنط وأخذه
ملك قالت : انت فاكر رقم ناجي
زاهر قال : ايوه وقعد وبيتصل بناجي
في المستشفى :
في غرفة نجاة :
ورن تليفون ناجي وطلعه من جيبه ونظر فيه وقال : ده رقم غريب وفتح الخط الووه
زاهر قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : مين معايا
زاهر قال : انا زاهر العشري
ناجي قال : اهلا يا زاهر بيه
عم حسنين قال : زاهر بيه
زاهر قال : مبروك يا ناجي
ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم احنا عرفنها إن الدكتورة ملك ولدت مبروك يافندم
زاهر قال : الله يبارك فيك ياناجي نجاة عاملة ايه
ناجي قال : الحمد لله كويسة
زاهر قال : طيب ممكن أكلمها ابركلها
ناجي قال : ايوه طبعا امسكي يا نجاة زاهر بيه عاوز يبركلك
نجاة قالت : طيب وأخذت التليفون الووه
زاهر قال : مبروك يا مدام نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك ومبروك لحضرتك
زاهر قال : الله يبارك فيكي
نجاة قالت : الدكتورة ملك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله كويسة خديها معاكي هي
وأخذت ملك منه التليفون وقالت : الووه ايوه يا نجاة
نجاة قالت : مبروك ياملك
ملك قالت : الله يبارك فيكي يانجاة ومبروك لكي كمان
نجاة قالت : الله يبارك فيكي جابتي ايه
ملك قالت :جبت حامد وعبد الرحمن
نجاة قالت : حامد وعبد الرحمن ما شاء الله توأم
ملك قالت : ايوه
نجاة قالت : ربنا يخليهملك
ملك قالت : ربنا يخليكي انا عرفت انك جبتي ولد
نجاة قالت : ايوه حمزه
ملك قالت : حمزه اسم حلو
نجاة قالت : شكرا
ملك قالت : علي فكرة رانيا كمان ولدت
نجاة قالت : رانيا ولدت
ملك قالت : ايوه
نجاة قالت : وجابت ايه
ملك قالت : جابت حياة
نجاة قالت : ربنا يخليها
ملك قالت : ربنا يخليكي ياحبيتي
نجاة قالت : خدي ماما عاوزة تبركلك
ملك قالت : طيب دي وحشتني اوي
نجاة قالت : طيب امسكي ياماما
وأخذت والداتها منها التليفون وقالت : الووه ايوه ياملك مبروك يا حبيبتي
ملك قالت : الله يبارك فيك ياطنط ومبروك لنجاة
عايدة قالت : الله يبارك فيكي يا حبيبتي جابتي ايه
ملك قالت : حامد وعبد الرحمن ياطنط
عايدة قالت : ربنا يحمهلك يا حبيبتي
ملك قالت : ربنا يخليك ياطنط
عايدة قالت : خدي عمك حسنين معاكي اهوه عاوز يبركلك
ملك قالت : طيب ياطنط
عايدة قالت : خد ياحسنين
وأخذ عم حسنين منها التليفون وقال : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك ياعمي
عم حسنين قال : طيب أعطني زاهر بيه ابركله
ملك قالت : حاضر امسك يا زاهر عم حسنين عاوز يبركلك
وأخذ زاهر منها التليفون وقال : الووه
عم حسنين قال : مبروك يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك ياعم حسنين ومبروك لي نجاة
عم حسنين قال : الله يبارك فيك ربنا يخليهملك انت والدكتورة ويبركلك فيهم يارب
زاهر قال : الله يخليك طيب دادة عاوزة تكلم نجاة تبركلها
عم حسنين قال : طيب امسكي يانجاة خيرية عاوزة تبركلك
وأخذت نجاة منه التليفون وقالت : الووه
خيرية قالت : ايوه يا نجاة مبروك يا حبيبتي
نجاة قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
خيرية قالت : ربنا يبركلكم فيه
نجاة قالت : يارب
خيربة قالت : أعطني ناجي ابركله
نجاة قالت : حاضر امسك يا ناجي عاوزة تبركلك
وأخذ ناجي منها التليفون وقال : الووه
خيرية قالت : الووه ايوه يا ناجي مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكي ياست خيرية
خيرية قالت : يتربه في عزك
ناجي قال : ربنا يخليكي ياست خيرية أعطني الدكتورة ملك عاوزة ابركلها
خيرية قالت : حاضر امسكي ياملك عاوز يبركلك
وأخذت ملك منها التليفون وقال : الووه
ناجي قال : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك ياناجي ومبروك لك كمان على حمزه الصغير
ناجي قال : الله يبارك فيكي
ملك قالت : خده طنط شريفة جارتي معاك اهي عاوزة تبركلك
ناجي قال : طيب
شريفة قالت : الووه ايوه يا ناجي مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكي ياطنط
شريفة قالت : أعطني نجاة ابركلها
ناجي قال : حاضر امسكي يا نجاة عاوزة تبركلك
نجاة قالت : مين
ناجي قال : طنط شريفة جارت الدكتورة ملك
نجاة قالت : اه ااااه وأخذت التليفون الووه
شريفة قالت : مبروك يا حبيبتي
نجاة قالت : الله يبارك فيكي ياطنط
شريفة قالت : انتي كويسة
نجاة قالت : الحمد لله ياطنط وحضرتك عامله ايه
شريفة قالت : الحمد لله كويسة
نجاة قالت : طيب الحمد لله ممكن تعطني ملك
شريفة قالت : حاضر امسكي ياملك نجاة عاوزة تكلمك
وأخذت ملك منها التليفون وقالت : الووه ايوه يانجاة
نجاة قالت : عاوزة ابارك لرانيا
ملك قالت : طيب خليكي معايا
نجاة قالت : طيب
ملك قالت : زاهر
زاهر قال : ايوه يا ملك
ملك قالت : لوسمحت أعطى التليفون لرانيا علشان نجاة عاوزة تبركلها
زاهر قال : طيب وأخذ التليفون وخرج من الغرفة وراح علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل زاهر وقال : رانيا
رانيا قالت : ايوه يا زاهر
زاهر قال : امسكي نجاة عاوزة تكلمك
رانيا قالت بإبتسامة : طيب وأخذت منه التليفون الووه ايوه يا نجاة نجاة قالت : مبروك يارانيا انا عرفت انك جبتي حياة الف مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياحبيتي ومبروك لك كمان
نجاة قالت : الله يبارك فيكي
رانيا قالت : سمتيه ايه
نجاة قالت : حمزه
رانيا قالت : حمزه اسم حلو ربنا يخليهلك يا حبيبتي
نجاة قالت : ربنا يخليكي انتي كويسة
رانيا قالت : ايوه الحمد لله
نجاة قالت : طيب الحمد لله
رانيا قالت : خدي خالد معاكي اهوه عاوز يبركلك
نجاة قالت : طيب
خالد قال : مبروك يا مدام نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك ومبروك لحضرتك
خالد قال : الله يبارك فيكي امال ناجي فين
نجاة قالت : مع حضرتك اهوه
وأخذ ناجي منها التليفون وقال : مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيك يا ناجي ومبروك على حمزه
ناجي قال : الله يبارك فيك
خالد قال : خد جدي معاك اهوه عاوز يبركلك
ناجي قال : طيب
حامد بيه قال : مبروك يا ناجي
ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم ومبروك لحضرتك
حامد بيه قال : الله يبارك فيك ياناجي أعطني نجاة علشان ابركلها ناجي قال : حاضر يافندم نجاة حامد بيه عاوز يبركلك
نجاة قالت : طيب وأخذت نجاة منه التليفون الووه
حامد بيه قال : مبروك يا نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك يافندم ومبروك لحضرتك
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي يانجاة وحمزه الصغير كويس
نجاة قالت : اه الحمد لله ممكن تعطني رانيا
حامد بيه قال : طيب خدي يارانيا نجاة عاوزكي
وأخذت رانيا منه التليفون وقالت : ايوه يا نجاة
نجاة قالت : خدي والداتي عاوزها تبركلك
رانيا قالت : طيب
عايدة قالت : الووه ايوه يا رانيا مبروك
رانيا قالت : الله يبارك فيكي ياطنط ومبروك لنجاة
عايدة قالت : الله يبارك فيكي ياحبيتي انتي عاملة ايه
رانيا قالت : الحمد لله كويسة وحضرتك
عايدة قالت : كويسة الحمد لله والله كنت عاوزة اجي علشان بركلك انتي وملك بس
رانيا قالت : انا عارفة ياطنط ومقدرها واتصلك بينها انا وملك زي ما يكون جيتي بظبط
عايدة قالت : ربنا يخليك يا حبيبتي ويخليلك حياة
رانيا قالت : ربنا يخليكي ياطنط
عايدة قالت : أعطني خالد بيه علشان ابركله
رانيا قالت : حاضر ياطنط امسك ياخالد طنط والداته نجاة عاوزة تبركلك
وأخذ خالد منها التليفون وقال : الووه
عايدة قالت : مبروك ياخالد بيه
خالد قال : الله يبارك فيكي ياطنط
عايدة قالت : تتربه في عزك
خالد قال : ربنا يخليك
عايدة قالت : خده حسنين عاوز يبارك
خالد قال : طيب
عم حسنين قال : الووه ايوه يا خالد بيه مبروك
خالد قال : الله يبارك فيك ياعم حسنين ومبروك لك
عم حسنين قال : الله يبارك فيك أعطني الدكتورة رانيا ابركلها
خالد قال : طيب خدي يارانيا عم حسنين عاوز يبركلك
وأخذت رانيا منه التليفون وقالت : الووه
عم حسنين قال : مبروك يا دكتورة
رانيا قالت : الله يبارك فيك ومبروك لنجاة
عم حسنين قال : الله يبارك فيكي
رانيا قالت : وحمزه الصغير عامل ايه
عم حسنين قال : كويس الحمد لله
رانيا قالت : طيب الحمد لله انا كنت عاوزة اجي لنجاة بس
عم حسنين قال : اكنك جاتي يادكتورة كفاية أنكم سألتم على نجاة رانيا قالت : متقولش كده يا عم حسنين يا نجاة دي زي اختي
عم حسنين قال : انا عارف وربنا يخليكم لبعض
رانيا قالت : ويخليك ياعم حسنين
عم حسنين قال : طيب اسيبك ترتاحي مع السلامة
رانيا قالت : سلام وقفلت الخط اتفضل يازاهر
وأخذ زاهر منها التليفون
خالد قال : هو ده تليفون مين يازاهر
زاهر قال : تليفون طنط شريفة
خالد قال : اه ااااه
زاهر قال : هروح اعطهولها
خالد قال : طيب
وخرج زاهر من الغرفة وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
شريفة قالت : أدخل
ودخل زاهر وقال : اتفضلي ياطنط
شريفة قالت : طيب واخذته لو عاوز تعمل مكالمة تانية اتفضل
زاهر قال : لا ياطنط شكرا وقعد
أمام مستشفى :
ووقف رأفت العربية وبينظر من شباك العربية وقال : هي دي المستشفى اللي ناجي بعتلي عنوانها يلا يا حبيبتي
هالة قالت : طيب ونزلت من العربية
ونزل رأفت من العربية وراح وفتح باب العربية وأخذ الالعاب وقال : امسكي يا هالة
هالة قالت : طيب وأخذت منه
وقفل رأفت الباب وقال : يلا ومشي ووراها هالة ودخلوا المستشفى
هالة قالت : هي في غرفة كام
رأفت قال : معرفش تعالى نسأل
هالة قالت : طيب
وراح رأفت على الرسبشن ووراها هالة وقال : لوسمحت
الموظف قال : ايوه يافندم
رأفت قال : مدام نجاة في غرفة كام
الموظف قال : نجاة ايه يافندم
رأفت قال : الحقيقة مش عارف اسمها بالكامل بس هي ولدها النهاردة
الموظف قال : ما فيه كذا واحدة ولدت النهاردة يافندم
رأفت قال : طيب شكرا
الموظف قال : العفو
هالة قالت : هنعمل ايه
رأفت قال : هتصل بناجي
هالة قالت : طيب
وبيتصل رأفت بناجي
في غرفة نجاة :
رن تليفون ناجي ونظر فيه وقال : ده رأفت بيه وفتح الخط الووه
رأفت قال : الووه ايوه يا ناجي
ناجي قال : ايوه يافندم
رأفت قال : احنا في المستشفى بس انتم في غرفة ايه
ناجي قال : طيب يافندم انا جاي لحضرتك
رأفت قال : طيب سلام
ناجي قال : مع السلامة وقفل الخط رأفت بيه وصل هنزل أجيبه
عم حسنين قال : طيب
وخرج ناجي من الغرفة ونزل وبينظر لقي رأفت بيه وزوجته فاراح لهم وقال : اهلا يا فندم
رأفت قال : مبروك يا ناجي
ناجي قال : الله يبارك فيك يافندم
هالة قالت : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيكي اتفضلوا ومشي ووراها رأفت وهالة ورحوا علي الغرفة وخبط علي الباب
عم حسنين قال : أدخل
ودخل ناجي وقال : اتفضلوا
ودخل رأفت ووراها هالة وقال : مبروك يا مدام نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك يافندم
هالة قالت : مبروك يا نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيكي
هالة قالت : اتفضلي دي منى انا ورافت
نجاة قالت : وليه تعبتي نفسك
هالة قالت : ولا تعب ولا حاجة اتفضلي
نجاة قالت : شكرا واخذتها
ناجي قال : طنط عايدة والداته نجاة
هالة قالت : اه ااااه مبروك
عايدة قالت : الله يبارك فيكي
رأفت قال : مبروك
عايدة قالت : الله يبارك فيك
ناجي قال : وعم حسنين والدها نجاة
رأفت قال : مبروك يا عم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك يافندم
هالة قالت : مبروك
عم حسنين قال : الله يبارك فيكي اتفضلوا
رأفت قال : شكرا وقعد
وقعدة هالة وبتنظر لحمزه وقالت : ما شاء الله زي القمر
وقام رأفت وقال : شوف انا جبتلك الألعاب دول
ناجي قال : ماكنش فيه داعي يافندم تتعب نفسك
رأفت قال : إزي بقي ياناجي وبينظر لحمزه تعرف أنه شابهك بس يارب ما ياخد فضول حمزه
وضحك الكل
هالة قالت : ممكن اشيله
نجاة قالت : ايوه طبعا
وقامت هالة وراحت لنجاة
نجاة قالت : سمي حضرتك
هالة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته ايه الجمال ده ماشاء الله ومسكت ايده شوف وأخذت الشخشخه عجبتك ياحبيبي وبتلعب معه
وبينظر له رأفت قال : بص ياحمزه انا هنا ومسك العربية
هالة قالت : دي رانيا لما عرفت فرحت اوي انك قومتي بسلامة هو انتم تعرفوا بعض من زمان
نجاة قالت : لا من فترة صغيرة علشان انا مش من هنا من الصعيد هالة قالت : اه ااااه طيب سمي
نجاة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
رأفت قال : طيب نستاذن احنا والف مبروك
نجاة وناجي قالوا : الله يبارك فيك
رأفت قال : بعد اذنكم
ناجي قال : اتفضل يافندم انا هوصلكم
رأفت قال : مافيش داعي ياناجي
ناجي قال : لا ازي يافندم اتفضل
رأفت قال : طيب
وفتح ناجي الباب وقال : اتفضلوا
وخرجت هالة ووراها رأفت وناجي من الغرفة ونزلوا
رأفت قال : مش عاوز حاجة يا ناجي
ناجي قال : شكرا يافندم
رأفت قال : طيب وخرج من المستشفى ووراها هالة
ناجي قال : مع السلامة يا فندم
رأفت قال : سلام وركب العربية ووراها هالة وتحرك
في الورشة المهندس عمرو :
المهندس عمرو وقال : انا طالع شويه البيت لو فيه حاجة ابقي كلمني في التليفون
محمود قال : حاضر يابشمهندس
ومشي المهندس عمرو وطلع علي شقته وخبط علي الباب
وراحت زوجته وفتحت الباب وقالت : عمرو ومشت اقفل الباب وراك علشان جميلة ورايحة علي المطبخ
المهندس عمرو قال : طيب وقفل الباب وبينظر لقي جميلة قاعدة على الأرض بتحبي فاراح لها حبيتي بابا ايه اللي ماقعدها علي الأرض كده وشالها ايه الجمال ده وراح علي المطبخ الأكل خلاص
زوجته قالت : خلاص اهوه معتش غير الرز
المهندس عمرو قال : طيب هاتي وانا اعمل السلطة
زوجته قالت : لا انا عملتها خد جميلة من هنا علشان الزيت ميجيش عليها
المهندس عمرو قال : طيب تعالي يا حبيبتي نلعب اعقبال ما ماما تخلص الأكل يلا ياجميلة انتي وخرج من المطبخ ورحوا وقعدوا في الانتريه وبينظر علي الأرض انتي رميها المكعبات بتاعتك كده ليه على الأرض يلا نجمعهم وقعد على الأرض وانتي اقعدي هنا جانبي وقعدها ومسك المعكب دي نحطها هنا ومسكت جميلة واحدة واخذها منها ايوه شاطرة حاتي كمان واحدة حاتي واحدة زي دي يلا ومسكت جميلة واحدة واخذها منها شطورة ياحبيبي بابا وبسها وحطها وسرحها وتذكر خالد وهما بيلعبوا بالكرة في المدرسة
وخرجت زوجته من المطبخ ومعها الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا عمرو اغسل ايدك علشان تأكل وسرح عمرو
وراحت له زوجته وقالت : عمرو وهزته ايه مالك
عمرو قال : مافيش أصل أتذكرت وانا بلعب مع جميلة خالد لما كنا بنعلب واحنا صغيرين في المدرسة
زوجته قالت : اه ااااه مش ده صديقك اللي جالنها في سبوع جميلة
عمرو قال : اه ااااه هو وقام
زوجته قالت : هو عامل ايه
عمرو قال : الحمد لله كويس
زوجته قالت : زوجته عاملة ايه انت قولتي انها حامل
عمرو قال : ايوه هروح اغسل أيدي
زوجته قالت : طيب
وراحت زوجته على المطبخ وأخذت باقي الأطباق وخرجت وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا عمرو
وخرج عمرو من الحمام وقال : طيب تعالي يا حبيبتي وشالها وراح علي السفرة وقعد
زوجته قالت : هاتها ياعمرو علشان تعرف تأكل
عمرو قال : لا خليها
زوجته قالت : مش هتعرف تأكل السمك هاتها بس
عمرو قال : طيب
وأخذتها زوجته وقعدة علي رجلها وقالت : مقولتليش مرات صديقك ولدت ولا لسه
وبياكل عمرو وقال : مش عارف
وبياكل زوجته وقالت : ليه هو انت مش بتتصل بيه
عمرو قال : لا ما انتي عارفة إن فين وفين اعقبال ماافضها
زوجته قالت : انا عارفة بس برده لازم تتصل بيه انت صديقه واجبك نحوه كصديق
عمرو قال : معاكي حق اخلص أكل واتصل بيه وبياكل
زوجته قالت : طيب وبياكل
في مستشفى :
في غرفة نجاة :
عم حسنين قال : انا همشي بقي اروح الفيلا مش عاوزة حاجة يا نجاة
نجاة قالت : سلامتك يابابا
عم حسنين قال : طيب
وقامت عايدة قالت : استنها ياحسنين انا جاية معاك
عم حسنين قال : ليه على فين
عايدة قالت : هروح أجيب هدوم لحمزه من الشقة
ناجي قال : خليكي انتي ياطنط انا هروح
عايدة قالت : لا يا حمزه خليك انت مع نجاة
ناجي قال : لا ياطنط انا هروح أجيبه واجي
عايدة قالت : طيب هتلقهم في غرفة حمزه
ناجي قال : طيب
عايدة قالت : هات الهدوم البيضة وعباية لي
ناجي قال : طيب ياطنط
نجاة قالت : وحتلي طقم ياناجي
ناجي قال : طيب وفتح الباب اتفضل ياعمي
وخرج عم حسنين ووراها ناجي من الغرفة وقال : التاكسي هيوصلك الأول وبعدين يبقي يوصلني
ناجي قال : طيب ياعمي
وخرج عم حسنين من المستشفى ووراها ناجي وبينظر لقي تاكسي وقال : فيه تاكسي جاي هنا اهوه تاكسي ووقف سواق التاكسي
وركب عم حسنين ووراها ناجي وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في شقة المهندس عمرو :
في السفرة :
وقام عمرو قال : الحمد لله
زوجته قالت : انت أكلت حاجة كمل أكلك
عمرو قال : شبعت والله
زوجته قالت : طيب
عمرو قال : هروح اغسل أيدي
زوجته قالت : طيب
زوجته وقالت : يلا ياحبيتي انزلي
ونزلت جميلة وبتحبي
وجاءت عمرو قال : تعالي يا حبيبتي وشالها وراح وقعدة في الانتريه نتصل بقي بعمك خالد تكلميه وطلع تليفونه من جيبه وبيتصل بيه مش بيرد ليه شوفتي عمك ياجميلة مش بيرد أحاول تاني يمكن يرد
عمرو قال : برده مش بيرد غريبة أحاول تاني وبيتصل بي برده مش بيرد
وجاءت زوجته ونظرة له وقالت : ايه مالك
عمرو قال : بتصل بخالد مش برد
زوجته قالت : حاول تاني
عمرو قال : ما اتصلت بي كذا مرة برده مش بيرد
زوجته قالت : يمكن مشغول ولا حاجة
عمرو قال : يمكن أحاول تاني وبيتصل بي
وراحت زوجته على السفرة ولمت الأطباق ونظرة له وقالت : ها رد
عمرو قال : لا ليكون حد حصله حاجة
زوجته قالت : متقلقش ان شاء الله خير وراحت علي المطبخ
عمرو قال بقلق : وبعدين ياجميلة ياتري ايه اللي حصل علشان عمك مش بيرد كده
وخرجت زوجته من المطبخ وقالت : انت مامعاكش رقم حد من اهله
عمرو قال بتفكير : اه ااااه صح رقم حماه الأستاذ توفيق كان جيه علشان يصلح عربية ورن عليه وقتها وسجلت رقمه
زوجته قالت : طيب كويس اتصل بي واطمن
عمرو قال : طيب
وراحت زوجته على المطبخ
وبيتصل عمرو بتوفيق وقال : الووه
توفيق قال : الووه ايوه يا بشمهندس
عمرو قال : إزيك حضرتك
توفيق قال : الحمد لله كويس ازيك انت
عمرو قال : الحمد لله كويس وأخبار العربية ايه
توفيق قال : لا الحمد لله من ساعة ماصلحتها وهي الحمد لله ومعطلتش
عمرو قال : طيب الحمد لله انا كنت بكلم خالد بس مش بيرد فقلقت قولت يمكن يكون تعبان لقدر الله ولا حاجة
توفيق قال : لا هو كويس الحمد لله بس تلقيه عامل تليفونه سيلنت
عمرو قال : اه ااااه وازي الدكتورة
توفيق قال : الحمد لله ولدت النهاردة وجابت حياة
عمرو قال : ايه ده مبروك
توفيق قال : الله يبارك فيك ومراته زاهر بيه ولدت وجابت حامد وعبد الرحمن
عمرو قال : ما شاء الله ربنا يخلي
توفيق قال : الله يخليك
عمرو قال : طيب هما في مستشفى ايه
توفيق قال : في مستشفى حياة
عمرو قال : طيب انا اسف لو كنت ازعاجت حضرتك
توفيق قال : متقولش كده انت زي خالد
عمرو قال : ربنا يخليك يافندم ولو احتاجت حاجة الورشة ورشتك في أي وقت
توفيق قال : شكرا يا بشمهندس مع السلامة
عمرو قال : مع السلامة يا فندم وقفل الخط
وجاءت زوجته بالشاي وقالت : اتصلت بي وحطت الشاي
عمرو قال : أيوه زوجته خالد ولدت
زوجته قالت : ايه ده وجابت ايه
عمرو قال : حياة ومراته زاهر بيه جابت حامد وعبد الرحمن
زوجته قالت بإبتسامة : ما شاء الله هي ولدت معها
عمرو قال : باين كده
زوجته قالت : طيب بس لازم ناخد هدية كويسة واحنا رايحين
عمرو قال : نبقي نعدي على الجوهركي واحنا رايحين
زوجته قالت : طيب يلا ياجميلة ياحبيتي نقوم نلبس وقامت وراحت علي الغرفة ووراها عمرو
في شقة ناجي :
ناجي في غرفة حمزه وفتح الدولاب وقال لنفسه : طنط قالت الهدوم البيضة القطن وبينظر اهي وأخذهم وحطهم على السرير وأخذ الشنطة وحطهم فيها وقفل الدولاب وطلع من الغرفة وراح علي غرفته وفتح الدولاب وأخذ طقم لنجاة تراحة وأخذ فلوس وقفله وطلع من الغرفة وراح علي غرفة عايدة وفتح الدولاب وأخذ عباية وتراحة وخرج وراح علي المطبخ وفتح الثلاجة وأخذ الزجاجة وشرب وحطها وأخذت تفاحة وقفل الثلاجة وخرج من المطبخ فيه حاجة ناقصة تاني بتهيلي لا انا جبت كل حاجة وخرج من الشقة ونزل وبيتنظر لقي تاكسي جاي تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب ناجي وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في شقة المهندس عمرو :
خرج عمرو من الغرفة وقال : يلا بقي احنا كده هنتاخر
زوجته قالت : خلاص اهوه وخرجت هي وشاليها جميلة
وفتح عمرو الباب وقال : يلا
وخرج عمرو من الشقة ووراها زوجته ومعها جميلة وقفل الباب ونزلوا وقال : اركبي وانا جاي
زوجته قالت : طيب وركبت هي وجميلة
وراح عمرو على الورشة وقال : محمود
محمود قال : ايوه يا بشمهندس
عمرو قال : اقفل الورشة يلا
محمود قال : ليه يا بشمهندس
عمرو قال : أصل انا رايح مشوار وممكن اغيب شويه وبعدين كفاية النهاردة كده
محمود قال : طيب وطفي النور وخرج من الورشة وقفلها اتفضل يا بشمهندس
وأخذ عمرو منه المفاتيح وقال : يلا روح انت وتجي الصبح بدري
محمود قال : طيب سلام
عمرو قال : مع السلامة ومشي وراح وركب العربية وتحرك
في مستشفى حياة :
وراح الدكتور فؤاد علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل الدكتور فؤاد وقال : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : عاملة ايه دلوقتي
ملك قالت : الحمد لله كويسة
وبيتنظر الدكتور فؤاد للأطفال وقال بإبتسامة : سمتهم ايه
زاهر قال : حامد وعبد الرحمن
الدكتور فؤاد قال : مين فيهم حامد ومين عبد الرحمن
زاهر قال : قول انت مين فيهم حامد ومين عبد الرحمن
الدكتور فؤاد قال : طيب وبينظر لهم اللي مع الدكتورة حامد واللي مع طنط عبد الرحمن صح ولا ايه
زاهر قال : صح لا برافو
الدكتور فؤاد قال : امال ممكن اشتلهم
زاهر قال : طبعا بما انك عرفتهم هاتي ياملك
ملك قالت : سمي يازاهر
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله وراح للدكتور سمي
الدكتور فؤاد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله ياجميل انت ومسك ايده تعرف يازاهر مش شابهك خلاص شابها الدكتورة
ملك قالت : لا يا دكتور فيه شابه من زاهر
زاهر قال : لا يا حبيبتي فؤاد معه حق هو شابهك اكتر
ملك قالت : لا شابهك انت
زاهر قال : بس هو شابهك اكتر
ملك قالت : بالعكس بقى هو شابهك اكتر
الدكتور فؤاد قال : خلاص انا غلطان شابهكم انتم الاتنين
وضحك الكل
الدكتور فؤاد قال : سمي يازاهر
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله
وراح الدكتور فؤاد لعبد الرحمن وبسه وقال : طيب بعد اذنكم ولازم يادكتورة ترتاحي
ملك قالت : حاضر يادكتور
الدكتور فؤاد قال : عن اذنكم
زاهر قال : اتفضل
وخرج الدكتور فؤاد من الغرفة وراح علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل الدكتور فؤاد قال : مبروك يا دكتورة رانيا
الدكتورة رانيا قالت : الله يبارك فيك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : عاملة ايه دلوقتي
الدكتورة رانيا قالت : الحمد لله يادكتور
وبتنظر للدكتور فؤاد للطفلة وقال بإبتسامة : سمتها ايه
خالد قال : حياة
الدكتور فؤاد قال : حياة علي اسم جدتك
خالد قال : ايوه
الدكتور فؤاد قال : ما شاء الله زي القمر ممكن اشتلها
خالد قال : ايوه طبعا هاتي يارانيا
رانيا قالت : سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها وراح للدكتور سمي يادكتور
الدكتور فؤاد قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها ومسك ايدها
حامد بيه قال : إنما انت عرفت ان جدتك خالد يبقي اسمها حياة
الدكتور فؤاد قال : زاهر قالي
حامد بيه قال : اه ااااه
الدكتور فؤاد قال : ربنا يخليهملك
خالد قال : ربنا يخليك يا دكتور
الدكتور فؤاد قال : سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها
الدكتور فؤاد قال : طيب انتي عارفة يادكتورة إن الراحة مطلوبة
رانيا قالت : ايوه طبعا
الدكتور فؤاد قال : طيب بعد اذنكم
خالد قال : اتفضل
في عربية عمرو :
وبينظر عمرو لجميلة وقال بإبتسامة : مين حبيبي بابا
زوجته قالت : جميلة صح يا اميرتي
وبتضحك جميلة
عمرو قال : وصلنها ووقف العربية ونزل من العربية ووراها زوجته وجميلة هاتي جميلة انا هشتلها
زوجته قالت : طيب واعطيته جميلة
عمرو قال : يا حبيبت بابا انتي ودخل المحل ووراها زوجته
صاحب المحل قال : واهلا يافندم شرفتم
عمرو قال : اهلا بك
وبتنظر زوجته على المجوهرات وقالت : عمرو ايه رأيك في سلسلة دي ده حلوة صح
عمرو قال : ايوه
زوجته قالت : طيب وايه رأيك في دي
عمرو قال : حلوه برده
زوجته قالت : طيب لوسمحت احنا السلسلة دي والسلسلة دي كمان
صاحب المحل قال : حاضر وجابهم
زوجته قالت : مافيش حلقنها
صاحب المحل قال : فيه يافندم اتفضلي
زوجته قالت : شكرا وبتنظر حلو الحلق ده صح
عمرو قال : ايوه وهيريق على حياة
زوجته قالت : طيب احنا هناخد ده كمان
صاحب المحل قال : تمام واخذه
عمرو قال : امسكي جميلة لما ادفع الحساب
زوجته قالت : طيب وأخذتها
وراح عمرو ودفع الحساب وأخذ الحاجة وقال : شكرا
صاحب المحل قال : العفو شرفتم
وراح عمرو لزوجته وقال : يلا
زوجته قالت : طيب وخرجت من المحل ووراها عمرو وركبت العربية
وركب عمرو العربية وقال : امسكي يا حبيبتي
زوجته قالت : طيب واخذتهم وقعدة جميلة على رجلها وفتحت الشنطة دي لرانيا والحلق معها وفتحت الشنطة الأخرى ودي لزوجته زاهر بيه تمام وقفلتهم
وتحرك عمرو على المستشفى
أمام فيلا العشري :
عم حسنين قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع عم حسنين الحساب ونزل وراح وخبط علي البوابه
وفتح الحارس البوابه وقال : مبروك يا عم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك ودخل
وبينظر فهد لقي عم حسنين وقال : مبروك يا عم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك يا فهد
حمزه الحارس قال : مبروك يا عم حسنين
عم حسنين قال : الله يبارك فيك يا حمزه حمزه الصغير بيسلم عليك
حمزه الحارس بإبتسامة : حبيب عمه الله يسلمه نفسي اشوفه
عم حسنين قال : طيب ما ترحله
حمزه الحارس قال : لما يجي حامد بيه استاذن وارحله
عم حسنين قال : هو محدش جيه لسه
حمزه الحارس قال : لا لسه
عم حسنين قال : طيب يجوا بسلامه وراح علي غرفته
أمام المستشفى :
ناجي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع ناجي الحساب ونزل من العربية ودخل المستشفى وراح علي غرفة نجاة وخبط علي الباب
عايدة قالت : أدخل
ودخل ناجي وقال : اتفضلي ياطنط انا جبت كل حاجة فى الشنطة عايدة قالت : طيب كويس وأخذت الشنطة
وقعد ناجي قال : أعطني يانجاة حبيبي ده
نجاة قالت : طيب سمي
ناجي قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه انا بابا يا حمزه ومسك الشخشخه حلو دي ومسك ايده
نجاة قالت : امسكه كويس ياناجي علشان ميقعش
ناجي قال : متقلقش انا مسكه كويس
نجاة قالت : طيب
أمام مستشفى حياة :
عمرو قال : وصلنها ووقف العربية
ونظرة زوجته للمستشفى وقالت : هي دي المستشفى
عمرو قال : ايوه يلا
زوجته قالت : طيب ونزلت من العربية ووراها عمرو ودخلوا المستشفى
عمرو قال : استني لما نسأل هما أي غرفة
زوجته قالت : طيب
وراح عمرو على الرسبشن وقال : لوسمحت الدكتورة رانيا في غرفة كام
الموظف قال : في غرفة 35
عمرو قال : طيب الدكتورة ملك
الموظف قال : في غرفة 40
عمرو قال : طيب شكرا
الموظف قال : العفو
وراح عمرو لزوجته وقال : يلا
زوجته قالت : طيب
مشي عمرو ووراها زوجته وجميلة روحوا على غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل عمرو ووراها زوجته وجميلة وقال : مبروك ياخالد
خالد قال : عمرو وحضنه
عمرو قال : مبروك يا حبيبي
خالد قال : الله يبارك فيك ياعمور
زوجته قالت : مبروك
خالد قال : الله يبارك فيكي جميلة واخذها حبيبت عمه
عمرو قال : مبروك يا دكتورة
رانيا قالت : الله يبارك فيك
زوجته قالت : مبروك يا دكتورة
رانيا قالت : الله يبارك فيكي
زوجته قالت : دي حاجة بسيطة مني انا وعمرو
رانيا قالت : وليه تعبتم نفسكم
زوجته عمرو قالت : ولا تعب لا حاجة اتفضلي
رانيا قالت : شكرا واخذتها
ونظرة زوجته عمرو لحياة وقالت : ماشاء الله زي القمر حياة وهي حياة ممكن اشيلها
رانيا قالت : ايوه طبعا سمي
زوجته عمرو قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالتها يا حبيبتي ربنا يخليكم
رانيا قالت : ربنا يخليكي
خالد قال : ما شاء الله جميلة كبرت عن آخر مرة شوفتها فيها
عمرو قال : ايوه طبعا
خالد قال : بتنطق ولا لسه
عمرو قال : لا لسه
خالد قال : إنما انت عرفت ازاي
عمرو قال : كلمتك كذا مرة بس مرضتش فقلقت فكلمت الأستاذ توفيق
خالد قال : أصل انا نسيت تليفوني في الفيلا طنط ده المهندس عمرو اللي صلح عربية رانيا وعمي
بسمة قالت : اه ااااه اهلا وسهلا
خالد قال : وحضرتها والداته رانيا
عمرو قال : اه ااااه مبروك يافندم
بسمة قالت : الله يبارك فيك على فكرة توفيق بيشكور فيك اوي على اللي عملته معاها
عمرو قال : دي حاجة بسيطة
زوجته قالت : مبروك يا طنط
بسمة قالت : الله يبارك فيكي
عمرو قال : إزي حضرتك ياحامد بيه
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
عمرو قال : الحمد لله كويس
حامد بيه قال : هاتي الحلوة دي ياخالد
خالد قال : حاضر يلا اميرتي انتي نروح لجده
وأخذها حامد بيه منه وقال : ايه مش عاوزة تجلي ولا ايه
عمرو قال بإبتسامة : هي تقدر برده متجيش لحضرتك
حامد بيه قال بإبتسامة : وحتى لو مش عاوزة تجي احنا نروح الجمال ده صح ياقمر انتي
وضحك جميلة وحطت ايدها في بوقها
حامد بيه قال : لا يا حبيبتي كده قخه وشال ايدها
وبكت جميلة
حامد بيه قال : لا خلاص بس البنات الشطورة مش بتبكي بس
وساكت جميلة
حامد بيه قال : ايوه كده
وراح عمرو لزوجته وقال : هاتيها شويه
زوجته قالت : طيب سمي
عمرو قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها تعرف ياخالد انها فيها شابه منك
وراح له خالد وبينظر لحياة وقال : حق يا حياة انتي شابهي
عمرو قال بإبتسامة : ربنا يخليكم
خالد قال : الله يخليك ياعمرو
وراح لهم حامد بيه ومعه جميلة وقال : شوفي ياجميلة دي حياة اختك شوفي حلوه زيك ازاي
خالد قال : ايوه يا جميلة تعالى شوفيها في أي وقت ولو ابوكي مرضيش كلمني انتي بس وانا اجي اخدك
عمرو قال : بس
وقطع خالد كلامه وقال : مالكش دعوه أنت أنا عمها
عمرو قال : طيب سمي ياخالد
خالد قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذها ماشي ياجميلة
وضحكت جميلة
خالد قال : بدل ضحكتي تبقي موافقة
عمرو قال : طيب كنا عاوزين نبارك لزاهر بيه والدكتورة
خالد قال : طيب اتفضل انا هوصلكم
عمرو قال : طيب
خالد قال : سمي يا رانيا
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذتها
عمرو قال : تعالي يا جميلة
ومرضتش جميلة تروح لولداها
حامد بيه قال : خلاص سيبها انا جاي معاكم
عمرو قال : بس كده هتتعب حضرتك
حامد بيه قال : ولا تعب ولا حاجة
عمرو قال : طيب
خالد قال : اتفضلوا
وخرج حامد بيه ووراها عمرو وزوجته ووراها خالد من الغرفة ورحوا علي غرفة ملك وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخل حامد بيه ووراها عمرو وزوجته ووراها خالد
عمرو قال : مبروك يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك
زوجته قالت : مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيكي
عمرو قال : مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيك
زوجته قالت : مبروك
ملك قالت : الله يبارك فيكي
خالد قال : ده المهندس عمرو يازاهر صديقي اللي كلمتك عنه
زاهر قال : اه ااااه اهلا و سهلا
عمرو قال : اهلا بك
خالد قال : وحضرتها زوجته
زاهر قال : تشرفنها
زوجته عمرو قالت : الشرف لينا احنا
خالد قال : اما القمر دي جميلة بنتهم
زاهر قال بإبتسامة : تشرفنها ياجميلة
زوجته قالت : دي منى انا وعمرو اتفضلي
ملك قالت : وليه التعب ده
زوجته عمرو قالت : ولا تعب ولا حاجة اتفضلي
ملك قالت : شكرا
وبتنظر زوجته عمرو لحامد وقالت : ما شاء الله ربنا يخليهلكم
ملك قالت : ربنا يخليكي
زوجته عمرو قالت : ممكن اشيله
ملك قالت : ايوه طبعا سمي
زوجته عمرو قالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالته ياحبيبي انت اسمه ايه
ملك قالت : حامد وده عبد الرحمن
زوجته عمرو قالت : هما توأم
زاهر قال : ايوه
وراح عمرو ونظر لعبد الرحمن وقال : ماشاء الله ربنا يحميهم
ملك قالت : يارب وبتنظر لجميلة ويحمي القمر دي
زوجته قالت بإبتسامة : يارب
وبتنظر ملك لجميلة وقالت : تعالي يا حبيبتي
مرضتش جميلة تروحلها ولفت وشها
ملك قالت : مش عاوزة تجلي باين شابطنها في جدي
عمرو قال : تعالي يا جميلة نروح لطنط
مرضتش جميلة تروحله
ملك قالت : خلاص سيبها جميلة ومسك الشخشخه وشخشخت بيها
ونظرة لها جميلة وبتتحرك
ونظر لها حامد بيه وقال : ايه عاوزة تروحي لملك
وبكت جميلة
حامد بيه قال : طيب خلاص وراح لملك امسكي ياملك
ملك قالت : تعالي يا حبيبتي واخذتها امسكي
وأخذت جميلة الشخشخه وسكت
زوجته عمرو قالت : شكل عندك خبرة في تعامل مع الأطفال
ملك قالت : ايوه ما انا دكتورة اطفال
زوجته عمرو قالت : علشان كده
وبتنظر ملك لجميلة وبستها وقالت : يا اميرة انتي
عمرو قال : طيب نستاذن احنا
خالد قال : انتم لسه قعدتم
عمرو قال : معلشي مرة تانية
خالد قال : طيب
وراح المهندس عمرو لملك وقال : تعالي يا جميلة
ملك قالت : يلا نروح لبابا
واخذها عمرو منها وقال : هاتي يا جميلة الشخشخه واخذها منها وبكت جميلة
ملك قالت : خلاص خليها
عمرو قال : لا شكرا هي عندها في البيت اتفضلي
واخذت ملك منه الشخشخه و قالت : دي هدية مني ليها
عمرو قال : بس
ملك قالت : مابسش هي زي ولادي خدتي يا حبيبتي
واخذت جميلة منه الشخشخه وسكت
عمرو قال : شكرا
ملك قالت : دي حاجة بسيطة علشان أميرتنها اللي شرفتنها النهاردة
زوجته عمرو قالت : سمي يا دكتورة
ملك قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذت حامد
عمرو قال : الف مبروك
زاهر وملك قالوا : الله يبارك فيك
عمرو قال : عن اذنكم
خالد قال : استنها انا هوصلك
عمرو قال : لا مافيش داعي تتعب نفسك
خالد قال : ولا تعب ولا حاجة اتفضلوا
عمرو قال : طيب ومشي
ملك قالت بإبتسامة : باي باي ياحلوة
عمرو قال : قولي للدكتورة باي باي
وشاورت لها جميلة بايدها وشاورت لها ملك
وخرج عمرو وزوجته ووراها خالد من الغرفة وقال بإبتسامة : خلي بالك بقي ياخالد
خالد قال : من ايه
عمرو قال : من عيطت حياة طول الليل مش هتنيمك
وضحك خالد وقال : اه ااااه طيب وانت كنت بتعمل ايه علشان تعرف تنام بما انك مجرب قبلي
عمرو قال : مافيش بسيب الغرفة وأخرج أو فيه حل تاني بس متعب شويه
خالد قال : ايه هو
عمرو قال : انك تقعد شيلها لما تسكت وتنام وبعدين تبقي تنام انت
خالد قال : وافرض منمتش
عمرو قال : يبقي خلاص اعمل الحل التاني
خالد قال بضحك : انا ماكنتش اعرف ان الأبوية صعب كده
عمرو قال : امال انت لسه شوفت حاجة بس تعرف برغم كل ده انا ببقى في قمة سعادتي وانا شايل جميلة وبلعب معها بحس بفرحة عمري ماحستها قبل كده
خالد قال : فعلا وانا حاسيتها لما بيشيل حياة
عمرو قال : ربنا يخليهلك
خالد قال : ربنا يخليك ياعمرو ويخليك القمر دي وراح وبسها
عمرو قال : مش عاوز حاجة
خالد قال : شكرا يا حبيبي
عمرو قال : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة باي باي ياجميلة
زوجته عمرو قالت : قولي باي باي لعمه
وشاورت جميلة له بشخشخة
وخرج عمرو ومعه جميلة ووراها زوجته من المستشفى ومشي خالد
أمام بيت ملك :
سامي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع سامي الحساب ونزل من العربية وطلع علي شقته وفتح ودخل وقفل الباب وراها وحطت الفطير على السفرة وقال : اما اتصل بشريفة علشان اطمن علي ملك وطلع التليفون من جيبه وقعد وبيتصل بها
في المستشفى حياة :
في غرفة ملك :
رن تليفون شريفة وطلعته من الشنطة ونظرة فيه وقالت : ده سامي وفتح الخط الووه
سامي قال : الووه ايوه يا شريفة
شريفة قالت : ايوه يا سامي
سامي قال : ملك عاملة ايه
شريفة قالت : الحمد لله كويسة
سامي قال : طيب الحمد لله طيب والدكتورة رانيا عاملة ايه
شريفة قالت : كويسة الحمد لله انت فين
سامي قال : انا في البيت لسه واصل
شريفة قالت : طيب
سامي قال : خليكي مع ملك النهاردة ياشريفة
شريفة قالت : طيب ياسامي
سامي قال : لو عوزتي حاجة ابقي كلمني ماشي
شريفة قالت : طيب متقلقش بس
سامي قال : متقلقيش انا جبت معايا فطير هاكله وهنام
شريفة قالت : طيب سلام
سامي قال : سلملي على اللي عندك
شريفة قالت : طيب
سامي قال : مع السلامة
شريفة قالت : سلام وقفلت الخط بيسلم عليكم
حامد بيه قال : الله يسلمه
زاهر قال : بقولك ايه ياجدي انت تعبت النهاردة روح ارتاح شويه
جده قال : لا انا كويس يازاهر متقلقش
ملك قالت : زاهر معها حق يا جدي لازم تروح ترتاح شويه وبعدين أنت لسه مخدتش الدواء بتاعتك
حامد بيه قال : طول ما انا مع حبايبي الدول يبقي مالهوش لازمها
ملك قالت : ماهو علشان حبايبيك دول ياجدي يبقي لازم تخلي بالك من صحتك وتاخد الدواء بلاش علشانها
زاهر قال : ايوه يا جدي علشان يعرفوا إن جدهم قوي وانت بتعلب معهم
جده قال : طيب أمري الي الله وراح له وبسها حامد وراح وبسها عبد الرحمن مش عاوزة حاجة ياملك
ملك قالت : لا يا جدي شكرا
حامد بيه قال : طيب
زاهر قال : انا هوصل جدي على الفيلا ياملك
ملك قالت : طيب وخده طنط كمان معاك وصلها
شريفة قالت : لا يا ملك انا هفضل معاكي
ملك قالت : لا ياطنط انتي تعبتي النهاردة معايا وبعدين لازم تروحي علشان عمه زي يمكن يكون محتاج حاجة
شريفة قالت : لا متخافيش مش محتاج حاجة
ملك قالت : علشان خاطري يا طنط ومتقلقش انا كويسة
شريفة قالت : بس ياملك
ملك قالت : مابسش ياطنط وبعدين زاهر معايا ودادة كمان
شريفة قالت : طيب وقامت لوعوزتي حاجة ابقي كلمني
ملك قالت : حاضر
شريفة قالت : في أي وقت ياملك
ملك قالت : حاضر ياطنط ابقي سلملي على عم سامي
شريفة قالت : حاضر وراحت وبسة عبد الرحمن سلام ياحبيبي وراحت وبست حامد سلام ياحبيبي
زاهر قال : اتفضلي ياطنط
خيرية قالت : زاهر بيه ابقي هات هدوم لحامد وعبد الرحمن
زاهر قال : حاضر يادادة
خيرية قالت : بس هدوم بيضة قطن وكمان هدوم لحياة
زاهر قال : حاضر يادادة فيه حاجة تانية
ملك قالت : اه ااااه الغطاء بتعهم هتلقيه مع الهدوم بتاعتهم في غرفتهم
زاهر قال : طيب يا حبيبتي مش هتاخر سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرج حامد بيه ووراها شريفة ووراها زاهر ورحوا علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل حامد بيه ووراها شريفة ووراها زاهر وقال : هاتي حبيتي جدها دي وراح لها
رانيا قالت : سمي يا جدي
حامد بيه قال : بسم الله الرحمن الرحيم وشالها يا حبيتي وبسها
زاهر قال : خالد انا رايح أوصل جدي وطنط مش عاوز حاجة من الفيلا
خالد قال : اه ااااه هاتلي تليفوني وهدوم علشان اغير
زاهر قال : طيب
بسمة قالت : زاهر وهات هدوم لحياة
زاهر قال : حاضر ياطنط
بسمة قالت : بس تكون بيضة وقطن
زاهر قال : حاضر ياطنط مش عاوزة حاجة يارانيا
رانيا قالت : لا يا زاهر شكرا
وبينظر حامد بيه لحياة وقال بإبتسامة : يا حبيبت جدك انتي ومسك ايدها وبسها مش عاوز اروح واسيبك يا حلوة انتي
خالد قال : بس انت تعبت ياجدي النهاردة ولازم ترتاح وتاخد الدواء
رانيا قالت : خالد معه حق يا جدي
جده قال : طيب سمي رانيا
رانيا قالت : بسم الله الرحمن الرحيم وشالتها
حامد بيه قال بإبتسامة : مش عاوزة حاجة يارانيا
رانيا قالت : لا يا جدي شكرا
شريفة قالت : الف مبروك
رانيا وخالد قالوا : الله يبارك فيكي ياطنط
حامد بيه قال : يلا يا زاهر
زاهر قال : اتفضل ياجدي
وخرج حامد بيه ووراها شريفة ووراها زاهر من الغرفة وقال : هنوصل حضرتها الأول يازاهر وبعدين نبقي نروح على الفيلا
شريفة قالت : مافيش داعي ياحامد بيه انا هاخد تاكسي
حامد بيه قال : إزاي ده يامدام شريفة لا طبعا لازم نوصلك
شريفة قالت : بس انا مش عاوزة اتعبكم
زاهر قال : ولا تعب ولا حاجة ياطنط اتفضلي
شريفة قالت : طيب وخرجت من المستشفى ووراها حامد بيه ووراها زاهر
وفتح زاهر باب العربية وقال : اتفضلي ياطنط
شريفة قالت : شكرا وركبت ووراها حامد بيه
وراح زاهر وركب وتحرك على بيت ملك
في المستشفى :
في غرفة نجاة :
ناجي قال بتفكير : سمي يا نجاة وراح لها
نجاة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
وطلع ناجي تليفونه
نجاة قالت : هتكلم مين يا ناجي
ناجي قال : عم دوريش نسيت اكلمه من خوفي عليكي
نجاة قالت : اه ااااه صح
عايدة قالت : طيب كلمه ياناجي
ناجي قال : طيب ياطنط وبيتصل بي
في الصعيد :
في بيت عم دوريش :
ورن تليفون وسمعه عم درويش وطلعه من جيبه وقال لنفسه : ده بيرن ياتري مين اللي بيتصل اعمل دلوقتي الست عايدة مش موجودة بتشتغل منين انت و ضغط على زرار
ناجي قال : الووه
عم دوريش قال بإبتسامة : ده فتحها الووه
ناجي قال : الووه ايوه يا عم دوريش انا ناجي
عم دوريش قال : ايوه يا ناجي ازيك
ناجي قال : الحمد لله كويس انت عامل ايه
عم دوريش قال : الحمد لله كويس ازي نجاة عاملة ايه فى الحمل ناجي قال : ما انا بكلمك علشان كده
عم دوريش قال : خير
ناجي قال : نجاة ولدت
عم دوريش قال : ولدت
ناجي قال : ايوه
عم درويش قال : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك
عم دوريش قال : وجابت ايه
ناجي قال : حمزه
عم دوريش قال : ما شاء الله ربنا يبركلك فيه
ناجي قال : ربنا يخليك ياعم درويش
عم دوريش قال : هي جانبك
ناجي قال : ايوه
عم درويش قال : طيب اعطهاني
ناجي قال : طيب خدي يانجاة عاوز يبركلك
نجاة قالت : طيب وأخذت التليفون الووه
عم دوريش قال : مبروك يا نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك ياعم درويش
عم دوريش قال : وانتي عاملة ايه
نجاة قالت : الحمد لله كويسة انت اللي عامل ايه
عم دوريش قال : كويس الحمد لله وحمزه الصغير شابهك ولا شابه ناجي
نجاة قالت : شابهنها احنا الاتنين
عم دوريش قال : ربنا يخليهلك
نجاة قالت : ويخليك ياعم درويش
عم دوريش قال : حسنين عندك
نجاة قالت : لا بابا مشي من شويه
عايدة قالت : ادهوني يا نجاة
نجاة قالت : طيب ماما معاك اهي
عم دوريش قال : طيب
عايدة قالت : الووه
عم دوريش قال : مبروك يا ست عايدة
عايدة قالت : الله يبارك فيك ياعم درويش عامل ايه
عم دوريش قال : كويس الحمد لله
عايدة قالت : طيب الحمد لله
عم دوريش قال : حسنين عامل ايه
عايدة قالت : كويس الحمد لله
عم دوريش قال : طيب أعطني نجاة
عايدة قالت : طيب امسكي يانجاة عاوز يكلمك
وأخذت نجاة منها التليفون وقالت : ايوه يا عم دوريش
عم درويش قال : مش عاوزة حاجة
نجاة قالت : شكرا ياعم درويش
عم دوريش قال : بجد والله
نجاة قالت : ربنا يخليك مش محتاجة حاجة
عم دوريش قال : كنت عاوز اجيلك بس صحتي معتش تستحمل السفر
نجاة قالت : ولا يهمك ياعم درويش اكنك جيت
عم دوريش قال : طيب ابقي سلملي على والداك والداتك بوسيلي حمزه الصغير
نجاة قالت : حاضر مع السلامة
عم دوريش قال : سلام
وقفلت نجاة الخط وقالت : امسك يا ناجي
وأخذ ناجي منها التليفون
نجاة قالت : بيسلم عليكي ياماما
والداتها قالت : الله يسلامه
أمام بيت ملك :
ووقف زاهر العربية
شريفة قالت : شكرا يا زاهر بيه
زاهر قال : علي ايه ياطنط دي حاجة بسيطة
شريفة قالت : طيب اتفضلوا
حامد بيه قال : لا معلشي مرة تانية إن شاء الله
شريفة قالت : طيب ونزلت من العربية وطلعت
وتحرك زاهر علي الفيلا
أمام شقة سامي :
خبطت شريفة علي الباب
وراح سامي وفتح الباب وقال باستغراب : شريفة حصل حاجة
شريفة قالت : لا ودخلت
وقفل سامي الباب قال : امال مبتيش مع ملك النهاردة ليه
وقعدة شريفة وقالت : ملك هي اللي أصرت اني امشي
سامي قال بدهشة : ليه
شريفة قالت : علشان قالت انك ممكن تكون محتاج لحاجة علشان كده أصرت عليها اني اروح
سامي قال : اه ااااه طيب مقولتهش ليه اني مش عاوز حاجة
شريفة قالت : قولتها بس مرضتش
سامي قال : طيب تعالي كولي فطير ده سخن لسه جيبه من الفرن و انتي ماكلتش حاجة طول اليوم
شريفة قالت : ايوه انا جعانه اوي
سامي قال : طيب تعالي
شريفة قالت : طيب وقامت هغسل أيدي واجي
سامي قال : طيب
سامي قال : يلا يا شريفة قبل ما الفطير يبرد
وخرجت شريفة من الحمام وقالت : طيب وراحت له وقعدت بسم الله الرحمن الرحيم وبتاكل طعمه حلو
سامي قال : أحلى حاجة انك تاكليه وهو سخنه
شريفة قالت : ايوه انا فرحتي النهاردة متوصفش لما شوفت ملك مع أولاده
سامي قال : ايوه ربنا يخيهملها
شريفة قالت : يارب
أمام فيلا العشري :
وصل زاهر علي الفيلا وبيذمر بالعربية
وفتح الحارس البوابه وقال : زاهر بيه ودخل
وبيتنظر حمزه لقي زاهر بيه وحامد بيه فاراح لهم وقال : مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا حمزه ونزل من العربية ووراها جده ايه الاخبار
حمزه الحارس قال : كله تمام يافندم
وراح له فهد وقال : مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا فهد
حمزه الحارس قال : مبروك يا حامد بيه
حامد بيه قال : الله يبارك فيك يا حمزه
فهد قال : مبروك يا فندم
حامد بيه قال : الله يبارك فيك ومشي ووراها زاهر
حمزه الحارس قال : حامد بيه وراح له
ووقف حامد بيه وقال : ايوه يا حمزه
حمزه الحارس قال : ممكن استاذن
حامد بيه قال : علي فين
حمزه الحارس قال : هروح ابارك لناجي في المستشفى
حامد بيه قال : طيب متتاخرش
حمزه الحارس قال : حاضر يافندم ومشي فهد خلي بالك أعقبال لما اجي واجي
فهد الحارس قال : طيب بركله بنيابة عني
حمزه الحارس قال : طيب ومشي
وراح حامد بيه ووراها زاهر وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت بإبتسامة : مبروك يا حامد بيه
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي ودخل ووراها زاهر
فتحية قالت : مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيكي
وقفلت فتحية الباب وقالت : إزي الدكتورة ملك
زاهر قال : الحمد لله كويسة
حامد بيه قال : هتلي كوباية مياه
فتحية قالت : حاضر يافندم ومشت
زاهر قال : انا هطلع ياجدي أجيب الحاجة
جده قال : طيب
وراح حامد بيه وقعد في الانتريه
وخرجت فتحية من المطبخ وراحت له وقال : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا وأخذ الكوباية وبيشرب
فتحية قالت : الدكتورة ملك جابت ايه
حامد بيه قال : جابت حامد وعبد الرحمن
فتحية قالت بإبتسامة : ما شاء الله امال الدكتورة رانيا مجتش مع حضرتك ليه
حامد بيه قال : أصل ولدت
فتحية قالت : ولدت
حامد بيه قال : ايوه
فتحية قالت : الف مبروك يافندم
حامد بيه قال : الله يبارك فيكي
فتحية قالت : جابت ايه يافندم
حامد بيه قال : جابت حياة
فتحية قالت : ما شاء الله ربنا يحميهم
حامد بيه قال : طيب اتفضلي
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت علي المطبخ مش الدكتورة رانيا ولدت
متولي قال : ايه ده وجابت ايه
فتحية قالت : جابت حياة
صبحي قال : ما شاء الله وامال الدكتورة ملك جابت ايه
فتحية قالت : جابت حامد وعبد الرحمن
متولي قال : سموا حامد على اسم حامد بيه
فتحية قالت : ايوه
متولي قال : الست خيرية جات معاهم
فتحية قالت : لا
صبحي قال : ربنا يحميهم
فتحية قالت : يارب
في غرفة حامد وعبد الرحمن:
زاهر قال لنفسه : دادة قالتلي انهم هدوم بيضها وأخذ الهدوم وجاب الشنطة وحطهم وكمان الغطاء كده تمام وطفي النور وخرج من الغرفة وراح علي غرفة حياة ودخل وفتح الدولاب انا مش عارفة ليه يعني ابيض وأخذ الهدوم وأخذ الشنطة وحطهم فيهم وطفي النور وخرج من الغرفة وراح علي غرفة خالد ودخل وفتح الدولاب وأخذ هدوم وحطهم في شنطة حياة وراح وأخذ تليفونه والمحفظة وخرج وراح علي غرفته ودخل وحط الشنط وراح وفتحها الدولاب وأخذ هدوم وراح علي الحمام
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصل توفيق على بيته ووقف العربية ونزل وطلع علي شقته وفتح ودخل وقفل الباب وراها وراح وقعد وقال لنفسه : اما اتصل بسمة اطمن علي رانيا
في المستشفى حياة :
في غرفة رانيا :
ورن تليفون بسمة وطلعته من الشنطة وقالت : ده والدك يارانيا وفتح الخط الووه
توفيق قال : الووه ايوه يا توفيق
بسمة قالت : ايوه يا توفيق
توفيق قال : رانيا عاملة ايه يا بسمة
بسمة قالت : الحمد لله كويسة
توفيق قال : طيب الحمد لله وحبيبت جدها
بسمة قالت : كويسة الحمد لله انت فين لسه في الشغل
توفيق قال : لا انا فى البيت
بسمة قالت : طيب انا هبات النهاردة مع رانيا
توفيق قال : طيب
بسمة قالت : والأكل في الثلاجة ساخنه
توفيق قال : طيب متقلقيش انا هتصرف
بسمة قالت : طيب سلام
توفيق قال : مع السلامة
رانيا قالت : ماما روحي ارتاحي انتي تعبتي النهاردة
والداتها قالت : لا انا هقعدة معاكي
رانيا قالت : متقلقيش خالد معايا
والداتها قالت : مقدرش اسيبك واروح
رانيا قالت : ربنا يخليك لي
والداتها قالت : ويخليكي لي انتي وحياة يارب
في فيلا العشري :
وخرج زاهر من الحمام وبينشف شعره ووقف أمام المرايا ومشط شعره وراح وأخذ تليفون ملك وتليفونه وقال لنفسه : كده تمام وبينظر لقي المحفظة كنت هنسها المحفظة وراح واخذها كده تمام وأخذ الشنط وخرج ونزل وبينظر لقي جده في الانتريه فاراح له عاوز حاجة ياجدي
جده قال : لا يا حبيبي اخدت كل حاجة
زاهر قال : ايوه
جده قال : انت غيرت هدومك
زاهر قال : ايوه أخذت دش
جده قال : طيب
زاهر قال : ماتنساش تأكل وتاخد الدواء
جده قال : لا انا هطلع اخد الدواء وانام
زاهر قال : لا يا جدي لازم تاكل انت ماكلتش حاجة من الصبح
جده قال : ماليش نفس يازاهر
زاهر قال : ماينفعش ياجدي تاخد الدواء على معدة فاضية
جده قال : طيب هحاول أكل أي حاجة
زاهر قال : يافتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يافندم
زاهر قال : حضري الأكل
فتحية قالت : حاضر يافندم ومشت
زاهر قال : جدي علشان خاطري كول حاجة
جده قال : طيب يازاهر هاكل والله روح انت يلا
زاهر قال : طيب لو عوزت حاجة ابقي كلمني
جده قال : طيب
زاهر قال : سلام
جده قال : مع السلامة
في تاكسي :
حمزه الحارس قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ونزل حمزه وقال : استني هنا شويه يا اسطي
السواق قال : حاضر
ودخل حمزه المحل وبينظر على الألعاب وقال لنفسه : العربية دي حلوة لحمزه واخذها والعجلة دي هتبقي حلو يقعد فيها ويمشي بها واخذها والشخشخة دي كمان واخذها ولوسمحت انا هاخد دول
صاحب المحل قال : طيب
ودفع حمزه الحساب وأخذ الحاجة وخرج وراح وركب التاكسي وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا العشري :
خرجت فتحية من المطبخ وراحت علي الانتريه وقالت : اتفضل يافندم الأكل جاهز
حامد بيه قال : طيب روحي انتي
فتحية قالت : طيب ومشت
وقام حامد بيه وراح علي السفرة وقعد
صبحي قال : مبروك يا فندم
حامد بيه قال : الله يبارك فيك يا صبحي
صبحي قال : حضرتك تأمر بحاجة تانية
حامد بيه قال : لا روح انت
صبحي قال : طيب ومشي
أمام مستشفى حياة :
وصل زاهر علي المستشفى ووقف العربية ونزل وراح وفتح باب العربية اللي وراها وأخذ الشنط وقفل الباب ودخل المستشفى وراح علي غرفة رانيا وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل زاهر وقال : امسك ياخالد دي هدوم حياة
خالد قال : طيب واخذها الشنطة
زاهر قال : وهدومك في الشنطة مع هدوم حياة وده تليفونك ومحفظتك
خالد قال : تمام يازاهر
زاهر قال : طيب عن اذنكم
خالد قال بإبتسامة : اتفضل يا حبيبي
وخرج زاهر من الغرفة وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
ملك قالت : أدخل
ودخل زاهر وقال : اتاخرت عليكم
ملك قالت بإبتسامة: شويه وحامد وعبد الرحمن زعلنين منك علشان اتأخرت
وقعد زاهر وقال : انا اسف ياحبايبي اعقبال ما اخدت دش واقعنت جدي انه يأكل وبعدين جيت على طول
ملك قالت : خلاص احنا هنسمحك المرة دي علشان خاطر جدي
زاهر قال : شكرا
وضحكت ملك وقالت : جبت الحاجة
زاهر قال : ايوه كل حاجة فى الشنطة دي
ملك قالت : طيب
زاهر قال : امسكي ده تليفونك
ملك قالت : شكرا وأخذته
وراح زاهر لدادة وقال : هاتي حبيب بابا ده
خيرية قالت : سمي
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذوا وراح وقعدة بجانب مالك ياجميل انت ومسك ايده تعرفي يا ملك انه شابهك
ملك قالت : ايوه وشابهك كمان
زاهر قال بإبتسامة : ايوه
ملك قالت : ربنا يخليك ليهم يازاهر
زاهر قال : ويخليكي لي وليهم يا حبيبتي
أمام المستشفى :
حمزه الحارس قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع حمزه الحساب وأخذ الحاجة ونزل من العربية ودخل المستشفى وقال : لوسمحت مدام نجاة في غرفة كام
الموظف قال : نجاة ايه يافندم
حمزه الحارس قال : نجاة حسنين
الموظف قال : في غرفة 36
حمزه الحارس قال : شكرا وراح علي الغرفة وخبط علي الباب
ناجي قال : أدخل
ودخل حمزه الحارس قال بإبتسامة : مبروك يا ناجي
ناجي قال بإبتسامة : حمزه وراح حضنه
حمزه الحارس قال : مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيك يا حمزه
حمزه الحارس قال : مبروك يا نجاة
نجاة قالت : الله يبارك فيك
ونظر حمزه للطفل وقال بإبتسامة : ما شاء الله شوف عمك جبلك ايه ياحبيبي
ناجي قال : ماكنش فيه داعي تتعب نفسك كده ياحمزه
حمزه الحارس قال : ولا تعب ولا حاجة وبعدين عليه يأمر بس وانا انفذ
ناجي قال :ربنا يخليك ياحمزه
حمزه الحارس قال : ويخليك لي يا ناجي ازيك ياطنط
عايدة قالت : الحمد لله ازيك انت
حمزه الحارس قال : الحمد لله كويس ممكن اشيله
ناجي قال : ايوه طبعا وراح لنجاة
نجاة قالت : سمي يا ناجي
ناجي قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذه سمي يا حمزه
حمزه الحارس قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذوا ماشاء الله ربنا يحميه
نجاة قالت : يارب
حمزه الحارس قال : علي فكرة انت مسمي على اسمي انا عمه حمزه ياحبيبي انت تعرف أنه مش شابهك ياناجي
ناجي قال : امال شابه مين
حمزه الحارس قال : شابهي انا طبعا
وضحك الكل
حمزه الحارس قال بإبتسامة : مش كده ياجميل
ناجي قال : إنما قولي حد جيه في الفيلا
حمزه الحارس قال : ايوه حامد بيه جيه واستاذنت منه وجيت
ناجي قال : طيب
حمزه الحارس قال : فهد بيقولك مبروك
ناجي قال : الله يبارك فيه
عايدة قالت : طيب مجاش معاك ليه
حمزه الحارس قال : ماينفعش ياطنط احنا الاتنين نسيب الفيلا لازم يكون حد هناك
عايدة قالت : اه ااااه
وبينظر حمزه الحارس لحمزه الصغير وقال : وانت ياحمزه الصغير وباسه
وبكها حمزه الصغير
حمزه الحارس قال : بس ياحبيبي بتبكي ليه ما انت كنت كويس سمي يا نجاة
نجاة قالت : بسم الله الرحمن الرحيم واخذته
حمزه الحارس قال : طيب استاذن انا بقى علشان لازم اروح الفيلا سلام يا حمزه ياصغير عن اذنكم
عايدة قالت : اتفضل
ناجي قال : هوصلك
حمزه الحارس قال : لا مافيش داعي
ناجي قال : إزاي ده اتفضل
حمزه الحارس قال : طيب وخرج ووراها ناجي من الغرفة حمزه الصغير جميل اوي ماشاء الله ربنا يخليهلك
ناجي قال : ويخليك ليه يا حمزه لو حصل حاجة ابقي كلمني ماشي
حمزه الحارس قال : طيب سلام
ناجي قال : مع السلامة
وخرج حمزه من المستشفى وبينظر لقي تاكسي جاي وقال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب حمزه العربية وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه قال : فتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : لمي الأكل
فتحية قالت : حاضر يافندم
ولمت فتحية الأطباق وراحت علي المطبخ وقالت : امسك يا متولي
متولي الطباخ قال : طيب وأخذهم هو حامد بيه أكل
فتحية قالت : ايوه وطلع علي غرفته
متولي الطباخ قال : طيب
صبحي قال : هو زاهر بيه موجود يافتحية
فتحية قالت : لا باين راح على المستشفى
صبحي قال : طيب
في غرفة حامد بيه :
وفتح حامد بيه الدولاب وأخذ هدوم وقفله وبينظر لصورة ولاده وقال : النهادرة ملك ورانيا خلفم وزاهر بقي آب لحامد وعبد الرحمن وخالد بقي آب لحياة النهاردة الدنيا مش سايعني من كتر الفرحة وأخيراً جيه اليوم اللي انا مستنيه واللي انتم كمان كنتم مستنينوا انا متأكد أنكم لو كنتم هنا كنتم هتبقوا زيي الدنيا مش سايعكم من الفرحة بس اكيد انتم حاسين بينا كان نفسي تبقوا معانا في اليوم ده وتشوفم احفادكم اللي زي القمر الله يرحمكم وراح ودخل الحمام
أمام الفيلا :
حمزه الحارس قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع حمزه الحساب ونزل من العربية وراح وخبط علي البوابه
وفتح الحارس البوابه
ودخل حمزه الحارس وقال : اقفل كويس
الحارس قال : حاضر وقفل البوابة
وبينظر فهد لقي حمزه فاراح وله وقال : عملت ايه ياحمزه شوفت حمزه الصغير
حمزه الحارس قال : ايوه وماشاء الله زي القمر
فهد قال : ربنا يخليهلهم
حمزه الحارس قال : يارب انا قولته انك بتبركله
فهد الحارس قال : طيب
حمزه الحارس قال : حامد بيه سأل عليه
فهد الحارس قال : لا
حمزه الحارس قال طيب
جوه الفيلا :
في غرفة حامد بيه :
خرج حامد بيه من الحمام وراح وأخذ الدواء وقال : الحمد لله وطفي النور ونام
في مستشفى حياة :
في غرفة ملك :
وبينظر زاهر وقال : دي دادة نامت
ونظرة لها ملك وقالت : تعبت اوي النهاردة معانا
زاهر قال : ايوه
وخبط الباب :
زاهر قال : أدخل
ودخلت سعادة ومعها الأكل وقالت : الأكل
زاهر قال : طيب حطيه هنا لوسمحتي
سعاد الممرضة قالت : حاضر وراحت وحطته على الترابيزة مبروك يا دكتورة
ملك قالت : الله يبارك فيكي
سعاد الممرضة قالت : عن اذنكم
زاهر قال : اتفضلي
وقام زاهر وقال : بسم الله الرحمن الرحيم وحط عبد الرحمن في سرير وراح لملك هاتي يا حبيبتي
ملك قالت : ليه يازاهر
زاهر قال : علشان تاكلي يا حبيبتي يلا
ملك قالت : طيب سمي
زاهر قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذوا
ملك قالت : علي مهلك يازاهر
زاهر قال : حاضر و بسم الله الرحمن الرحيم وحطه في سرير وراح وأخذ الأكل من علي الترابيزة وراح لمل
زاهر قال : حاضر و بسم الله الرحمن الرحيم وحطه في سرير وراح وأخذ الأكل من علي الترابيزة وراح لملك وقعدة جانبها يلا يا حبيبتي علشان تأكلي وحط الأكل جانبها
ملك قالت : بس بشرط
زاهر قال باستغراب : شرط
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : وايه هو بقي
ملك قالت : انك تأكل معايا
زاهر قال : لا يا حبيبتي انتي لازم تتغذى يلا بقي
ملك قالت : مش هاكل انت ماكلتش حاجة من الصبح ولو فاكرني اني مش واخدها بالي
زاهر قال : مش مشكلة هبقي أكل بعدين الاهم انك تاكلي علشان انتي ولدها ولازم تتغذى يلا
ملك قالت : لا هتاكل معايا غير كدا مش واكلها قولت ايه
ونظرة لها زاهر وقال : طيب خلاص يلا
واكلت ملك وقالت : هات وأخذت المعلقة يلا
ونظر لها زاهر وقال : طيب وأكل كده تمام
ملك قالت : ايوه
زاهر قال : يلا
ملك قالت : طيب واكلت هاتي يلا دوري
زاهر قال : طيب
ملك قالت : يلا
زاهر قال : طيب وأكل دوري
ملك قالت : لا يا زاهر كافية كده انا شبعت
زاهر قال : لا يا حبيبتي لازم تاكلي كل الأكل
ملك قالت : بس انا شبعت
زاهر قال : علشان خاطري معلقة كمان
ملك قالت : طيب واكلت
زاهر قال : ايوه كده ودي كمان علشان خاطر ولادنها
ملك قالت : طيب واكلت خلاص كفاية يازاهر شبعت والله
زاهر قال : طيب خلاص وراح وحط الأكل علي الترابيزة وراح لها يلا نامي
ملك قالت : طيب لسه رأسك بتوجعك
زاهر قال : لا مش اوي
ملك قالت : طيب اقعد وعطني ضهرك
زاهر قال : ليه
ملك قالت : بس اقعد
زاهر قال : طيب وقعد
وبتعمل ملك مساش لزاهر وقالت : إن شاء الله هترتاح بعد المساش ده
زاهر قال : ربنا يخليكي لي يا حبيبتي
ملك قالت : ويخليك لي ها حاسس انك احسن
زاهر قال : ايوه كفاية كده وقام يلا بقي نامي
ملك قالت : طيب بس
زاهر قال : متخافيش انا صاحي وهاخد بالي منهم
ملك قالت بإبتسامة : طيب ونامت
وغطها زاهر وقال : تصبحي علي خير
ملك قالت : وانت من اهله
في غرفة رانيا :
وبتنظرة بسمة لقي خالد نام وقال : ده خالد نام
ونظرة له رانيا وقالت بإبتسامة : نام من كتر التعب
بسمة قالت : شوفي وشيله حياة
رانيا قالت : ايوه خايف عليها حتى وهو نايم
بسمة قالت : ربنا يخليه لي ليها
وخبط الباب :
رانيا قالت : أدخل
ودخلت امال الممرضة بالأكل وقالت : الأكل
بسمة قالت : طيب هاتي هنا
امال الممرضة قالت : حاضر يافندم وحطته على السرير مبروك يا دكتورة
رانيا قالت : الله يبارك فيكي
والداتها قالت : يلا يا رانيا علشان تاكلي
رانيا قالت : طيب ماما بس روحي خدي حياة من خالد بس براحة علشان ميصحش
والداتها قالت : طيب وراحت وبتشيل حياة
رانيا قالت : براحة ياماما
والداتها قالت : طيب وشالتها براحة من خالد وراحت وحطتها في سرير وأخذت الأكل امسكي يلا كولي انتي لازم تتغذى علشان بترضعي
رانيا قالت : طيب وبتنظر لخالد ده خالد ماكلش حاجة من الصبح ياماما غريبة
والداتها قالت : ايه الغريب في كده
رانيا قالت : أصل خالد لما بيجوع بيقول انه جعان
والداتها قالت : طيب ما كل الناس كده
رانيا قالت : لا يا ماما خالد مختلف شويه
والداتها قالت : ازاي يعني
رانيا قالت : اصل خالد بيحب الاكل اوي ولما بيجوع مابيرضيش يعمل أي حاجة غير لما يأكل الأول علشان مش بيعرف يركز في حاجة طول ماهو جعان
والداتها قالت : اه ااااه
ونظرة له رانيا قالت : بس النهاردة مقلش انه جعان خالص معقوله مجاعش
والداتها قالت : يمكن الفرحة نسيته الأكل
رانيا قالت : ازاي يعني
والداتها قالت : انا أقصد فرحته بحياة لما شالها ولعب معها خلها مايفكرش في أي حاجة تانية غيرها
رانيا قالت بدهشة : معقول ده
والداتها قالت : ايوه الفرحة بتعمل اكتر من كده ما بالك بقي فرحته انه شاف بنته اللي كان قاعد يستنيها 9 شهور
ونظرة له رانيا قالت بإبتسامة : ياحبيبي ياخالد طيب هنعمل ايه ياماما هنصحيه علشان يأكل
والداتها قالت : لا خليه نايم هو تعب طول النهاردة وبعدين لو صحها مش هيرضها ينام تاني ويفضل سهرنها جانب حياة
رانيا قالت : معاكي حق يا ماما بس صعبان عليها انه نام وهو جعان
والداتها قالت : وانا كمان بس هنعمل ايه لما يصحى يأكل وهيسهر جانب حياة أو ينام يرتاح من التعب
رانيا قالت : لا خليه نايم يرتاح
والداتها قالت : طيب يلا كولي
رانيا قالت : لا يا ماما بعدين
والداتها قالت : لا لازم تاكلي علشان انتي بترضعي
رانيا قالت : هاكل بس مش دلوقتي
والداتها قالت : علشان خاطر خالد وحياة يارانيا تاكلي
ونظرة رانيا لخالد وقالت : طيب ياماما هاكل
والداتها قالت : طيب وجابت الأكل اتفضلي
رانيا قالت : شكرا وبتاكل
في مستشفى :
وراحت الممرضة علي غرفة نجاة وخبطت علي الباب
ناجي قال : أدخل
ودخلت الممرضة ومعها الأكل وقالت : الأكل
وراح لها ناجي واخذوا منها الأكل وقال : شكرا
الممرضة قالت : العفو وخرجت
وراح ناجي لنجاة وقال : يلا يا نجاة علشان تاكلي وحط الأكل جانبها هاتي حمزه
نجاة قالت : طيب سمي
ناجي قال : بسم الله الرحمن الرحيم واخذوا
عايدة قالت : لازم تاكلي كويس علشان انتي لازم تتغذى
ناجي قال : طنط معها حق يا نجاة وراح وحط حمزه في السرير وراح لها لازم تخلي بالك من نفسك
نجاة قالت : طيب انت أكلت
ناجي قال : ايوه
نجاة قالت : ناجي
ناجي قال : ايوه نجاة والله أكلت
نجاة قالت : امتا طيب
ناجي قال :لما روحت علشان أجيب هدوم لحمزه من البيت دخلت المطبخ واكلت وبعدين ماتشغليش نفسك بي كولي يلا
نجاة قالت : ازاي ماشغلش نفسي بك انتي مش جوزي وأبوه ابني
ناجي قال : ايوه
نجاة قالت : طيب لازم أشغل نفسي بك وبعدين قولي أكلت ايه متغيرش الموضوع
ناجي قال : مش مهم أكلت ايه المهم اني أكلت كولي بقي قولها ياطنط
عايدة قالت : خلاص يا نجاة كولي يلا
نجاة قالت : ناجي أكلت ايه
عايدة قالت : وقولها ياناجي أصل انا عارفة مش هترتاح غير لما تعرف
ناجي قال : طيب أكلت تفاحة يلا قولي
نجاة قالت : طيب تفاحة تعمل ايه وانت ماكلتش حاجة طول النهاردة يلا كول معايا
ناجي قال : لا انا مش جعان كولي انتي
نجاة قالت : لا هتاكل معايا يلا بقي
ناجي قال : مش جعان يانجاة كولي انتي بقي قولها ياطنط
عايدة قالت : خلاص يا نجاة بدل مش جعان كولي انتي ياحبيتي
نجاة قالت : ما انا مش هاكل غير لما يأكل معايا علشان خاطر حمزه ياناجي كول معايا
عايدة قالت : خلاص بقي يا ناجي كول معها انا عارفة لما تصر على حاجة
ناجي قال : طيب
نجاة قالت : يلا امسك المعلقة
ناجي قال : لا كولي انتي الأول
نجاة قالت : طيب واكلت امسك
ناجي قال : طيب وأخذ المعلقة وأكل
عايدة قالت : ربنا يخليكم لبعض ولحمزه الصغير
ناجي قال : ربنا يخليكي ياطنط لينا
في مستشفى حياة:
وخرج الدكتور فؤاد من مكتبه وراح علي غرفة ملك وخبط علي الباب
وراح زاهر وفتح الباب وقال : فؤاد تعال وخرج وقفل الباب براحة الدكتور فؤاد قال : الدكتورة ملك عاملة ايه
زاهر قال : الحمد لله كويسة أكلت ونامت
الدكتور فؤاد قال : طيب كويس مش عاوز حاجة
زاهر قال : لا شكرا
الدكتور فؤاد قال : طيب لوعوزت حاجة ابقي كلمني
زاهر قال : ليه انت ماشي
الدكتور فؤاد قال : ايوه
زاهر قال : طيب
الدكتور فؤاد قال : سلام
زاهر قال : مع السلامة
وفتح زاهر براحة الباب ودخل وقفله براحة وبينظر لملك والأولاد وقعد
في غرفة رانيا :
رانيا قالت : الحمد لله شبعت
والداتها قالت : شبعتي ايه كملي اكلك
رانيا قالت : ولا الله ياماما شبعت مش هقدر أكل حاجة تاني
والداتها قالت : طيب وأخذت الأكل وحطته على الترابيزة وراحت لرانيا يلا نامي علشان انتي تعبانه ومحتاجة للراحة وقعدة
رانيا قالت : بس ونظرة لحياة
والداتها قالت : متقلقيش انا جانبها
رانيا قالت : طيب
والداتها قالت : تصبحي علي خير
رانيا قالت : وانتي من اهله ياماما وبتنظر لخالد ونامت
في المستشفى :
في غرفة نجاة :
ناجي قال : الحمد لله شبعت
نجاة قالت : انت أكلت حاجة
ناجي قال : شبعت والله يانجاة وكملي اكلك انتي يلا علشان خاطر حمزه
نجاة قالت : طيب وبتاكل
وبينظر ناجي لقي عايدة نامت وقال : دي طنط نامت
ونظرة له نجاة وقالت : تعبت معايا اوي الفترة دي
ناجي قال : ربنا يخليها لينا
نجاة قالت : يارب ويخليك لي انت وحمزه
ناجي قال : ويخليكي لينا يلا بقي كملي اكلك
نجاة قالت : الحمد لله شبعت
ناجي قال : شبعتي ايه كملي اكلك
نجاة قالت : شبعت والله
ناجي قال : طيب وأخذ الأكل انا هحطه هنا يمكن تجوعي
نجاة قالت : طيب
وراح ناجي وحطه علي الترابيزة وقال : يلا نامي وراح لها
نجاة قالت : لا انا مش جيلي نوم
ناجي قال : انتي لازم ترتاحي ياحبيتي وانا هخلي بالي من حمزه نجاة قالت : طيب تصبح علي خير
ناجي قال : وانتي من اهله وغطاها وقعد جانبها
بعد مرور سنتين :
في الصباح :
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
وبيبكي عبد الرحمن وصحها زاهر من النوم على صوته وبينظر جانبه لقي ملك نايمة وقامت من علي السرير وراح له وقال : بسم الله الرحمن الرحيم وشاله بس ياحبيبي بس وحط ايده علي ضهره وبينظر لملك تعال نخرج بره علشان مانصحيش ماما وخرج من الغرفة بس متعطش ونزل وبينظر علي يمينه لقي خالد نايم في الانتريه بس ياحبيبي
وصحها خالد علي صوت عيطه وقال بفزع : حياة وبينظر لقي زاهر شال ابنه وبيتاوب هو انت
زاهر قال : ايه اللي منيمك هنا مش نايم في غرفتك ليه وقعد
خالد وقال بنعاس : حياة مبطلتش عياط طول الليل فمعرفتش انام قولت اجي انام هنا شويه
زاهر قال : اه ااااه
خالد قال بنعس : وده بيعيط ليه
زاهر قال : مش عارف انا برده صحيت على عياطته
خالد قال : امال فين ملك
زاهر قال : لسه نايمة كانت سهرنها طول الليل جانب حامد وعبد الرحمن فقولت اخدوا بره شويه علشان متصحاش
خالد قال : فجيت تصحني انا بطل يابني بقي بقولك ايه يازاهر خدوا بره في الجنينه شويه خلني انام شويه يلا يا زاهر قوم
زاهر قال : بدل ما تساكته معايا
خالد قال بنعس : كفاية عليه عياط حياة يلا يا زاهر خليني انام شويه قبل ما تصحها تكمل الفقرة بتاعت العياط
زاهر قال : طيب خلاص نام وقام بس ياحبيبي ومشي
خالد قال لنفسه : أخيرا رجع الهدوء وغطها وشه ونام
في الجنينه :
وبينظر زاهر لابنه وقال : بس ياحبيبي وراح عند الورد شوفت الورد الحلو ده جدك وجدتك الله يرحمهم هما اللي زرعوا
وساكت عبد الرحمن
وبينظر عم حسنين لقي زاهر بيه شايل ابنه فاراح له وقال : صباح الخير يا زاهر بيه
زاهر قال : صباح الخير يا عم حسنين رويت الورد دول
عم حسنين قال : لا لسه كنت لسه هرويهم
زاهر قال : طيب هات المياة انا وعبد الرحمن هنرويهم
عم حسنين قال : طيب وراح وأخذ المياة وجيه اتفضل يازاهر ببه
وأخذ زاهر منه المياة وقال : يلا ياحبيبي نرويهم ورواهم امسك يا عم حسنين المياة
عم حسنين قال : حاضر واخذها ومشي
زاهر قال : تعال نقعد شويه وراح وقعد
في شقة ناجي :
في غرفة نوم :
وبكى حمزه وصحت نجاة من النوم على صوته فقامت من السرير وراحت له وقالت : بس ياحبيبي بسم الله الرحمن الرحيم وشالته كويس أنك صاحتني علشان اصحي بابا يلا تعال نصحي بابا وراحت وقعدة بجانب ناجي اصحي ياناجي يلا قول لبابا يصحها علشان الشغل ناجي اصحها وهزته
وصحها ناجي وبينظر لقي نجاة شيلها حمزه وقال بنعاس : صباح الخير يانجاة
نجاة قالت : صباح الخير يا ناجي يلا قوم النهاردة طلع
ناجي قال : طيب وقعد علي السرير صباح الخير يا حمزه وباسه
نجاة قالت : قوم اغسل وشك اعقبال ما احضر الفطار
ناجي قال : طيب
وقامت نجاة وقالت : يلا يا حمزه نحضر الفطار لبابا وخرجت من الغرفة وراحت علي المطبخ
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
بيبكي حامد وصحت ملك من النوم على صوته وبتينظر جانبها مقلتش زاهر فقامت من علي السرير مسرعا وراحت لحامد وبتنظر ملقتش عبد الرحمن في سريره وقالت لنفسها باستغراب : عبد الرحمن فين تلقيه مع زاهر بس راح بيه فين تعال ياحبيبي بسم الله الرحمن الرحيم وشالته وحطت أيدها علي ضهره بس متعيطش حامد شطور ومش بيعط وخرجت من الغرفة ونزلت وبتنظر في الانتريه لقيت حد نايم فاراحت له بس ياحبيبي مين اللي نايم هنا وشالت الغطاء ده خالد ايه اللي منيمه هنا خالد اصحها ياخالد
وصحها خالد علي صوت عياط حامد وقال لنفسه بنعاس : حياة بدأت فقرة العياط
ملك قالت : ايه إللي منيمك كده
ونظر لها خالد وقال : ملك
ملك قالت : بس ياحبيب ماما
خالد قال : ايوه حولي تساكتيه أصل انا راسي هتنفجر
ملك قالت : ما شوفتش زاهر
خالد قال : في الجنينه بيساكت حامد
ملك قالت : ماهو حامد معايا اهوه تقصد عبد الرحمن
خالد قال بنعاس : انا عارف بقي
ملك قالت : إنما انت ايه اللي منيمك كده
خالد قال : من الصوت ده ونام
ونظرة له ملك وقالت : ده نام تعال ياحامد نشوف بابا وخرجت على الجنينه وبتنظر لقت زاهر بيتكلم مع عبد الرحمن فاراحت له صباح الخير
ونظر لها زاهر وقال : صباح الخير ايه اللي صحاكي
وقعدة ملك وقالت : حامد هو اللي صاحني كان بيبكي
زاهر قال : ما انا برده صحيت على صوت عبد الرحمن وهو بيبكي فاخدوا وخرجت علشان مصحكيش
ملك قالت : طيب جدي صحها
زاهر قال : لا لسه
ملك قالت : إنما الأب وابنه كانوا بيتكلموا في ايه قبل ما نيجي
زاهر قال : مافيش كنت بكلموا عن جده وجدته
ملك قالت بإبتسامة : اه ااااه ونظرة للورود وسرحت
ونظر زاهر لحامد وقال بإبتسامة : صباح الخير يا حبيب بابا ونظر لملك ملك
وسرح ملك بتفكيرها بدون تعليق
زاهر قال : ملك
ونظرة له ملك وقالت : ها ايوه يا زاهر
زاهر قال : ايه مالك
ملك قالت : كنت بفكر فى حاجة
زاهر قال باستغراب : حاجة ايه
ملك قالت : بفكر لو نزرعها ورود بجانب ورود والداك والداتك
ونظر زاهر للورد وقال : ايه اللي خليكي تفكري في كده
ملك قالت : مش عارفة بس حبها ان انا وانت نزرع ورود ويبقى ولادنها معانا وشايفين ده ايه رأيك
زاهر قال : موافق طبعا يلا ياحبيتي ومشت ووراها ملك عم حسنين
وجاء عم حسنين ونظر لملك وقال : صباح الخير يا دكتورة
ملك قالت : صباح الخير يا عم حسنين
زاهر قال : نات بذور ورد من الورد ده
عم حسنين قال : حاضر يافندم
زاهر قال : طيب هات كام بذرة علشان هزرعهم
عم حسنين قال : حاضر يافندم ومشي وراح وأخذ البذور وجيه
زاهر قال : هات ياعم حسنين
عم حسنين قال : عنك انت يازاهر بيه انا هزرعهم
زاهر قال : لا انا هزرعهم
عم حسنين قال : طيب اتفضل
وأخذ زاهر منه البذور وقال : روح انت
عم حسنين قال : حاضر ومشي
زاهر قال : يلا يا حبيبتي نقعد وقعد بجانب الورود وحط عبد الرحمن على رجله
ملك قالت : تعال يا حامد وقعدة على الأرض بجانب زاهر وحطت عبد الرحمن على رجلها
وحفر زاهر حفرة صغيرة وبينظر لملك وحط البذرة وردم على الحفرة وقال : امسكي ياحبيتي اعملي زي ماشي
ملك قالت : طيب وحفرت حفرة صغيرة هات يازاهر بذرة
زاهر قال : طيب امسكي
وأخذت ملك منه البذرة وحطتها في الحفرة وردمت عليه وقالت بإبتسامة : دورك
زاهر قال : طيب
عند البوابة :
وبينظر حمزه لقي زاهر بيه وملك وأولادهم في الجنينه وقال لنفسه : هو زاهر بيه والدكتورة قاعدين كده ليه على الأرض
وراح له فهد وقال : بتبص على ايه ياحمزه
حمزه الحارس قال : علي زاهر بيه والدكتورة ملك مش عارف بيعملوا ايه
ونظر لهم فهد وقال : تلقيهم بيزروعوا حاجة
حمزه الحارس قال : طيب ليه ما عم حسنين موجود
فهد الحارس قال : بقول ايه بطل فضولك ده وخلينها في شغلنها وبطل تبصلهم علشان زاهر بيه لو خد باله ممكن يزعقلك
حمزه الحارس قال : معاك حق
في شقة ناجي :
خرجت نجاة من المطبخ ومعها الأطباق وشاليها حمزه وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا ناجي علشان تفتطر
ناجي وهو في الغرفة قال : طيب يانجاة جاي اهوه وخرج من الغرفة وراح علي السفرة هاتي حمزه يا نجاة شويه
نجاة قالت : طيب
ناجي قال : يا حبيب بابا انت وشاله
نجاة قالت : انا هروح أجيب الشاي
ناجي قال : طيب
وراحت نجاة على المطبخ وأخذت صنية الشاي وخرجت وراحت علي السفرة وحطتها وقعدة وفرغت الشاي وقالت : اتفضل
ناجي قال : شكرا وبيشرب الشاي هقوم انا بقى علشان اتاخرت
نجاة قالت : بس انت لسه مافطرتش
ناجي قال : هبقي افطر هناك وقام
نجاة قالت : طيب استنها وقامت
ناجي قال : فيه ايه
نجاة قالت : هجبلك الساندوتشات تاخدها معاك
ناجي قال : بس يانجاة
نجاة قالت : مابسش ما مش هسيبك تنزل من غير فطار
ناجي قال : طيب
وراحت نجاة على المطبخ وأخذت الساندوتشات وخرجت من المطبخ وراحت لناجي وقالت : امسك
ناجي قال : طيب وأخذ الساندوتشات لوسمحت ياحبيتي اعملي كذا ساندوتش كمان
نجاة قالت : ليه دول مش هيكفوك
ناجي قال : لا هيكفوا بس علشان لو أكل معايا حمزه وفهد والحرس
نجاة قالت : طيب وقعدة وبتعمل الساندوتشات
ناجي قال : ياحبيب بابا انت وباسه
نجاة قالت : امسك دول كفاية ولا اعمل كمان
ناجي قال : لا كفاية اوي وأخذهم يلا ياحبيبي روح لماما
نجاة قالت : تعال يا حمزه واخذته
وحط ناجي الساندوتشات في الشنطة وقال : مش عاوزة حاجة
نجاة قالت : لا يا حبيبي سلامتك
ناجي قال : طيب سلام
نجاة قالت : ابقي سلملي على بابا
ناجي قال : طيب سلام ياحمزه
نجاة قالت : قول لبابا باي باي ومسكت ايده وشاورت بيها
وشاور له ناجي وخرج من الشقة
في فيلا العشري :
وخرج حامد بيه من غرفته ونزل وبينظر لقي خيربة وقال : خيرية
ونظرة له خيربة وقالت : صباح الخير يا فندم
حامد بيه قال : صباح الخير حضري الفطار
خيرية قالت : حاضر يافندم ومشت
وبينظر حامد بيه لقي خالد نايم في الانتريه فاراح له وقال : خالد اصحي ياخالد وهزه خالد وقعد
وصحها خالد وببنظر لقي جده وقال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير ايه اللي منيمك كده
وقعد خالد وقال : مافيش حياة كانت بتعيط فمعرفتش انام فنزلت نمت هنا
وضحك جده وقال : امال انت فاكر انك تبقى اب كده حاجة سهلة
خالد قال : بصراحة ياجدي انا كنت فاكر كده بس لما جيت حياة معتش بفتكر حاجة خالص غير أني انام
وضحك جده وقال : هي لسه نايمة
خالد قال : باين كده بدل مش بتعيط يبقي لسه نايمة
جده قال : رانيا صحت
خالد قال : لا لسه بس زاهر وملك صحوا على عياط حامد وعبد الرحمن
جده قال : امال هما فين
خالد قال : في الجنينه
جده قال : طيب اطلع خد دش اعقبال ما يجهزوا الفطار
خالد قال : طيب وقام واخذ المخدة والغطاء وطلع علي غرفته
وخرج حامد بيه علي الجنينه وبينظر لقي زاهر وملك وعبد الرحمن وحامد على الأرض بجانب الورود فاراح لهم وقال باستغراب : بتعملوا ايه
ونظرة له ملك وقالت : صباح الخير يا جدي
حامد بيه قال : صباح الخير يا ملوكة
زاهر قال : صباح الخير يا جدي
جده قال : صباح الخير يا زاهر بتعملوا ايه
زاهر قال : مافيش يا جدي بنزع ورود
جده قال : اه ااااه تعال ياحبيب جده وأخذ عبد الرحمن من علي رجل زاهر وباسه طيب ليه انتم اللي بتنزعوا امال حسنين بيعمل ايه هنا
وقام زاهر وقال : انا اللي قولتوا اني عاوز ازرعهم ياجدي ونظف ايده
جده قال : طيب
زاهر قال : هاتي يا حبيبتي حامد
ملك قالت : طيب ونظفت ايدها امسك يا زاهر
زاهر قال : طيب وأخذ حامد
وقامت ملك وقالت : عم حسنين عم حسنين
وجاء عم حسنين وبينظر لقي حامد بيه وقال : صباح الخير يا حامد بيه
حامد بيه قال : صباح الخير يا حسنين
ملك قالت : هات مياة ياعم حسنين
عم حسنين قال : حاضر ومشي وأخذ المياه وجيه اتفضلي يا دكتورة
ملك قالت : شكرا وأخذت منه المياة
وحط زاهر ايده علي ايدها ونظرة لها بإبتسامة وقال : يلا
ملك قالت : طيب وروتهم امسك يا عم حسنين
عم حسنين قال : حاضر وأخذ المياة
زاهر قال : خلي بالك منهم ياعم حسنين
عم حسنين قال : حاضر
حامد بيه قال : تعالوا ندخل جوه ومشي ووراها زاهر وملك
وبتنظرة ملك في الانتريه وقالت : امال فين خالد
حامد بيه قال : انا صحيته وطلع علي غرفته
ملك قالت : طيب
زاهر قال : انا هطلع اخد دش
جده قال : طيب
ملك قالت : هات ياجدي عبد الرحمن علشان اغيرله وجيبه لحضرتك تاني
جده قال : طيب امسكي
ونظر حامد بيه لحامد الصغير وقال : صباح الخير يا حبيبي وباسه
ملك قالت : عن اذنك ياجدي
حامد بيه قال : اتفضلي
وطلع زاهر معه حامد ووراها ملك ومعها عبد الرحمن
في غرفة خالد :
وفتح خالد الدولاب براحة وبياخذ الهدوم
وصحت رانيا وبتنظر لقيت خالد بيجيب هدوم وقالت : صباح الخير يا خالد
ونظر لها خالد وقال بصوت منخفض : واطي صوتك حياة نايمة
رانيا قالت : طيب وبصوت منخفض صباح الخير
خالد قال : صباح الخير
رانيا قالت بصوت منخفض : انت صحيت امتا
خالد قال : من شويه انا هدخل اخد حمام
رانيا قالت : طيب
وبكت حياة
وقامت رانيا من علي السرير وراحت لها وقالت : بس يا حبيبتي بسم الله الرحمن الرحيم وشالتها ورايحة جاية بيها في الغرفة
في غرفة زاهر :
وقعد زاهر حامد في سريره وقال : انا هروح اخد دش ياملك
ملك قالت : طيب يازاهر استنها لما اجبلك الهدوم
زاهر قال : لا يا حبيبتي خليكي انتي جانبهم وانا هجبهم
ملك قالت : طيب
فى شقة سامي :
في غرفة النوم :
وصحت شريفة من النوم وبتنظر جانبها لقيت سامي نايم وقالت : سامي اصحها ياسامي وهزته
وصحها سامي وقال : فيه ايه يا شريفة
شريفة قالت : اصحها النهار طلع يلا قوم
سامي قال : طيب وقعد علي السرير صباح الخير
شريفة قالت : صباح الخير انا هروح احضر الفطار
سامي قال : طيب
سامي قال : صبحنا وصبح الملك لله وقام من علي السرير وخرج وراح علي الحمام
أمام فيلا العشري :
ناجي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع ناجي الحساب ونزل وراح وخبط علي البوابة
وفتح الحارس البوابه وقال : صباح الخير يا ناجي
ناجي قال : صباح الخير ودخل وراح لحمزه صباح الخير يا حمزه
حمزه الحارس قال : صباح الخير يا ناجي
ناجي قال : صباح الخير يا فهد
فهد الحارس قال : صباح الخير يا ناجي
حمزه الحارس قال : أخبار حمزه الصغير ايه
ناجي قال : كويس الحمد لله
ونظر حمزه الحارس للساندوتشات وقال : ايه اللي معاك ده
ناجي قال : دي ساندويتشات نجاة عملتهملي علشان ملحقتش افطر و متخافش قولتها تزود الساندوتشات علشأنك انت وفهد
حمزه الحارس قال : طيب كويس افتحها بقي وخلينها نفطر
ناجي قال : طيب
حمزه الحارس قال : فهد تعال
وجاء فهد وقال : ايوه يا حمزه
وفتح ناجي الشنطة وأخذ ساندوتش وقال : امسك يا حمزه
وأخذ حمزه منه الساندوتش ونظر فيه وقال : ده بالجبنه
ناجي قال : أمسك يافهد
وأخذ فهد الساندوتش وقال : شكرا
حمزه الحارس قال : بتاعك بأيه يافهد
فهد الحارس قال : بلانشن
حمزه الحارس قال : طيب وانت ياناجي
ناجي قال : بالمربة ليه
حمزه الحارس قال : علشان انت وهو متخدوش بالمربة وبلانشن تاني
فهد الحارس قال : ليه يعني
حمزه الحارس قال : علشان انا مخدتش منهم وانا معتش هاخد بالجنبنه
فهد الحارس قال : طيب افرض ان باقي الساندوتشات معملولها بالمربة والجنبنه ساعتها انت هتاكلهم لواحدك
حمزه الحارس قال :حق يا ناجي كلهم بالمربة والجنبنه
ناجي قال : معرفش نجاة عملهم بأيه بس انا عندي حل
حمزه الحارس قال : ايه هو
ناجي قال : انك تأكل ساندوتش بالمربة وبالجنبنه زينها وخلاص
حمزه الحارس قال : انا موافق
فهد الحارس قال : وانا كمان
ناجي قال : طيب كويس لما نخلص الساندوتش ياحمزه ابقي اعطيك ساندوتش مربه
حمزه الحارس قال : طيب
جوه الفيلا :
في غرفة خالد :
خرج خالد من الحمام وبينشف شعره وبينظر لقي رانيا شاليها حياة ورايحة جاية في الغرفة وقال : هي حياة امتا صحت
رانيا قالت : من شويه
خالد قال : طيب وحط الفوطة على الكرسي ووقف أمام المرايا ومشط شعره
رانيا قالت : امسك يا خالد حياة لما اطلع هدومها
خالد قال : طيب واخذها
وراحت رانيا وفتحت الدولاب وأخذت هدومها وهدوم حياة وقفلته وراحت لهم وقالت : تعالي يا حبيبتي واخذتها
خالد قال : انا تحت يارانيا
رانيا قالت : طيب
وخرج خالد من الغرفة ونزل وبينظر لقي جده في غرفة المكتب فاراح له وقال : انت لسه بتقرا ياجدي
جده قال : ايوه وهفضل اقرأ هو في أحلى من انك تتعود على انك تقرأ
خالد قال : اكيد فيه ياجدي
جده قال : هتقولي الفسح والخروجات
خالد قال : ايوه طبعا
جده قال : انا معاك بس برده القراءة مهمة علشان تعرف تفهم اللي حوليك بيفكروا ازاي وعلى فكرة لو اتعودت انك تقرأ هتحب القراءة زي انا وزاهر وملك ورانيا
خالد قال : لا يا جدي انا مبسوط كده
جده قال : مافيش فايدة امال حياة فين لسه نايمة
خالد قال : لا صحت بس بتاخد حمام
جده قال : طيب
في شقة سامي :
وخرجت شريفة من المطبخ معها الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا سامي علشان تفطر
سامي وهو فى الغرفة قال : طيب ياشريفة جايه اهوه
وراحت شريفة علي المطبخ وأخذت صنية الشاي وخرجت من المطبخ وراحت علي السفرة وحطتها وقالت : يلا يا سامي وقعدة
سامي وهو فى الغرفة قال : طيب ياشريفة وخرج من الغرفة وراح علي السفرة وقعد كنت بلبس الحزمة
شريفة قالت : طيب اتفضل الشاي
سامي قال : شكرا واخذه وبياكل
شريفة قالت : بقولك كنت عاوزة فلوس علشان انزل اشتري الخضار
سامي قال : طيب ومد ايده في جيبه وطلع الفلوس امسكي كفاية واخذت شريفة منه الفلوس وقالت : ايوه كفاية
سامي قال : طيب انا هقوم بقي علشان متاخرش
شريفة قالت : طيب
سامي قال : مش عاوزة حاجة
شريفة قالت : سلامتك
سامي قال : سلام
شريفة قالت : مع السلامة
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
وخرج زاهر من الحمام وبينشف شعره وبينظر لحامد وعبد الرحمن وقال بإبتسامة : ياحبايب بابا انتم
وراحت ملك وفتحت الدولاب وأخذت هدومها وهدم حامد وعبد الرحمن وقالت : يلا علشان ناخد دش وشالت عبد الرحمن
زاهر قال : استني ياملك
ملك قالت : طيب
وراح زاهر وشال حامد وقال : يلا
وراحت ملك علي الحمام ووراها زاهر وقالت : هات يازاهر
زاهر قال : امسكي
وأخذت ملك منه حامد ودخلت وقالت : اقفل الباب يازاهر
زاهر قال : طيب وقفل الباب وراح ووقف أمام المرايا وبيمشط شعره
خرجت خيرية من المطبخ وبتنظر في الانتريه ملقتش حد فاراحت على غرفة المكتب لقيت حامد بيه وخالد بيه وحياة وقالت : صباح الخير يا خالد بيه
خالد قال : صباح الخير يا دادة
خيرية قالت : اتفضلوا الفطار جاهز
حامد بيه قال : طيب اطلعي قولي لزاهر وملك ورانيا
خيرية قالت : حاضر وطلعت وراحت علي غرفة زاهر وخبط علي الباب
زاهر قال : أدخل
ودخلت خيرية وقالت : صباح الخير
زاهر قال : صباح الخير يا دادة
خيرية قالت : امال فين ملك
زاهر قال : في الحمام بتحمم حامد وعبد الرحمن
خيرية قالت : حمام الهنا
زاهر قال : ربنا يخليكي يادادة
خيرية قالت : الفطار جاهز تحت
زاهر قال : طيب يادادة احنا جايين وراكي
خيرية قالت : طيب وخرجت وراحت علي غرفة خالد وخبطت علي الباب
رانيا قالت : أدخل
ودخلت خيرية وقالت : صباح الخير يا رانيا
رانيا قالت : صباح الخير يا دادة وبتنشف شعرها
ونظرة خيرية لحياة وقالت : صباح الخير يا حبيتي
ضحكت حياة
خيرية قالت : الفطار جاهز تحت
رانيا قالت : طيب يادادة اتفضلي انتي وانا جاية وراكي
خيرية قالت : طيب وخرجت من الغرفة
ومشطت رانيا شعرها وقالت : تعالي يا حبيبتي وشالتها وخرجت من الغرفة ونزلت يا حبيبت ماما انتي وراحت علي السفرة صباح الخير يا جدي
حامد بيه قال : صباح الخير يا رانيا ونظر لحياة ايه القمر اللي هلا علينا ده تعالي يا حبيبت جده
وراحت له رانيا وقالت : اتفضل يا جدي
وأخذ حامد بيه منها حياة وقال : يا حبيبتي انتي وبسها وقعدها على رجله
وراحت رانيا وقعدة بجانب خالد وقالت : امال فين ملك وزاهر
خالد قال : في الغرفة هتلقيهم نازلين دلوقتي
خالد قال : طيب
في غرفة زاهر :
خرجت ملك ومعها حامد وعبد الرحمن وقالت : كده باقينها حلوين مش كده يا بابا
ونظر لهم زاهر وقال : ايوه طبعا زي القمر ماشاء الله وراح لهم تعال ياحامد واخذوا تعال أما اعدلك هدومك وراح ووقف أمام المرايا وبيظبطه هدومه ايوه كده
وراحت ملك وحطت عبد الرحمن في سريره وبتنشف شعرها
وحط زاهر حامد في سريره وقال : تعال يا حبيبي وأخذ عبد الرحمن ووقف أمام المرايا وبيظبطه هدومه كده تمام وبينظر لقي ملك بتنشف شعرها ايه القمر ده وسرح
وراحت ملك ووقفت أمام المرايا بتمشط شعرها
ومسك زاهر الفرشة وقال : حبيبتي طالعه زي القمر النهادرة
ملك قالت بإبتسامة: خلاص بقي يا زاهر الأولاد هات الفرشه
زاهر قال : لا قولي انك بتحبني
ملك قالت : زاهر
زاهر قال : شوفت ماما ياعبد الرحمن بتعامل بابا إزاي
وبكى عبد الرحمن
زاهر قال : شوفتي واقف معايا بس ياحبيبي
ونظرة له ملك وقالت : بس واخذته بس انت جميل
وساكت عبد الرحمن
ملك قالت : ايوه كده هات الفرشة يازاهر
زاهر قال : لا
ملك قالت : طيب خلاص خليها مش عاوزها يلا ياحبيبي ننزل
زاهر قال : بقي كده
ملك قالت : هات حامد وتعال
زاهر قال : طيب وبيحط الفرسة فنخبطت رجله في الكرسي اه ااااه
ونظرة ملك وراها لقيت زاهر ماسك رجله وقالت بقلق : زاهر وحطت عبد الرحمن على السرير وراحت له مالك يا زاهر
زاهر قال بوجع : مافيش انخبطت رجلي في الكرسي
ملك قالت : طيب تعال اقعد ومسكت ايده
وقعد زاهر وقال بوجع : متقلقيش انا كويس
ملك قالت : ولا كلمة امسك حامد علشان ميقعش من علي السرير وقلع الحزمة
زاهر قال : طيب تعال ياحبيبي ومسكه وقلع الحزمة
وراحت ملك وفتحت الدرج وأخذت علية الاسعافات الاولية وراحت لزاهر وقعدة على السرير وقالت بقلق : ارفع رجلك على السرير
زاهر قال بوجع : طيب اه ااااه ورفع وحطها علي السرير
ملك قالت بخوف : مش تخلي بالك يازاهر وبتعقم الجرح
زاهر قال : متقلقش ياملك دي حاجة بسيطة انا كويس
ملك قالت بعصبية : كويس ازاي وفيه دم في رجلك وبعدين أنت هتفضل لغاية امتا كده مهمل في صحتك وكل حاجه تاخدها ببساطة يازاهر
زاهر قال بإبتسامة : شايف ياعبد الرحمن ماما بتزعقلي ازاي يرضيك كده وبعدين هي اللي غلطانها طول ما هي زي القمر النهادرة وانا كنت ببصلها يبقي انا غلطان كده ياعبد الرحمن وبينظر لملك
ملك قالت بإبتسامة خفيفة : خلصت وقايمة
ومسكها زاهر ايدها وقال : انا اسف
ملك قالت : عبد الرحمن قوله انا زعلانه منه علشان مش بياخد باله من صحته ومش هكلمه ومشت وراحت وحطت علبة الاسعافات الاولية في الدرج وراحت وأخذت حامد من سريره تعالى علشان متتاخرش ياعبد الرحمن وخرجت من الغرفة
ونظر زاهر لابنه وقال : عجبك كده ماما زعلانه مني اعمل ايه بقي لازم القي حل مش كده بقولك ايه تعال نأكل وقعدوا على السرير بجانبه استنها لما البس الحزمة ولبسها وقام براحة من علي السرير يلا وخرج من الغرفة
وراحت ملك علي السفرة وقالت : صباح الخير
حامد بيه وخالد ورانيا قالوا : صباح الخير يا ملك
وقعدة ملك وقالت : صباح الخير يا حياة
وضحكت حياة
حامد بيه قال : هاتلي القمر ده لما ابوسه
ملك قالت : طيب وقامت وراحت له
حامد بيه وقال : ياحبيب جده انت وباسه
خالد قال : امال فين زاهر ياملك
ملك قالت : جاي ورايها
خالد قال : طيب
وجاء زاهر قال : صباح الخير
خالد ورانيا قالوا : صباح الخير
ومشي زاهر براحة ونظر لملك وقعد
خالد قال : مالها رجلك يازاهر
زاهر قال : مافيش انخبط في الكرسي
جده قال : انت كويس
زاهر قال : اه ااااه ياجدي كويس ملك حتطلي عليها مرهم
جده قال : طيب
ونظر زاهر لحياة وقال : صباح الخير يا حبيبت عمه
وضحكت حياة
ونظر حامد بيه لحامد الصغير وقال : هاتلي حامد لما ابوسه
زاهر قال : حاضر ياجدي
حامد بيه قال : ياحبيبي انت وباسه يلا افتطروا
زاهر قال بإبتسامة : ملك ممكن تفرغلي الشاي
ونظرة له ملك بضيق : معلشي يا خالد فرغله الشاي علشان انا بأكل عبد الرحمن
خالد قال : طيب
ونظر زاهر لملك بدون تعليق
وفرغ خالد الشاي وقال : اتفضل يا زاهر
زاهر قال بضيق : شكرا واخذوا
في شقة الدكتورة رانيا :
في غرفة النوم :
صحت بسمة من النوم وبتنظر جانبها لقيت توفيق نايم وقالت : توفيق اصحها ياتوفيق وهزته
وفاق توفيق وقال بنعاس : فيه ايه يا بسمة
بسمة قالت : فيه ايه ايه اصحها النهار طلع هتتاخر على الشغل
توفيق قال : طيب وقعد علي السرير صباح الخير
بسمة قالت : صباح الخير هقوم احضرلك الفطار اعقبال ما تغسل وشك
توفيق قال : طيب
في فيلا العشري :
في السفرة :
زاهر قال : ملك ممكن تعطني الجنبنه
ونظرة له ملك وقالت بضيق : لوسمحتي يارانيا أعطى لزاهر طبق الجنبنه
رانيا قالت : طيب وأخذت الطبق اتفضل يازاهر
زاهر قال : شكرا واخذوا
رانيا قالت بصوت منخفض : خالد
نظر لها خالد و قال بصوت منخفض : ايوه يا رانيا
رانيا قالت : انت مش ملاحظ حاجة
خالد قال : حاجة ايه
رانيا قالت : زاهر وملك
ونظر لهم خالد قال : ما لهم
رانيا قالت : مش بيكلموا بعض زاهر طلب منها الشاي وملك خليتك تعطهوله والجنبنه برده خلتني اعطهاله
خالد قال : تلقيهم متخنقين
رانيا قالت : باين كده برده طيب والعمل هنفضل كده نتفرج عليهم لازم نعمل حاجة نصلحهم على بعض
خالد قال : متخافيش يا حبيبتي هما هيصلحوا بعض علشان هما مش بيقدورا يزعلوا من بعض
رانيا قالت : طيب وبتاكل
وقام زاهر وقال بصوت منخفض : هتفضلي زعلانه مني كده
ملك بدون تعليق
زاهر قال : طيب ياملك وباسه حامد يلا ياحبيبي روح لماما
ملك قالت : تعال يا حبيبي واخذته
وباس زاهر عبد الرحمن وقال : مش عاوز حاجة ياجدي
جده قال : علي فين يا زاهر
زاهر قال : علي الشركة ياجدي
جده قال : طيب ما تستريح النهادرة بما إن رجلك تعبانه
خالد قال : جدي معه حق يا زاهر
زاهر قال : لا انا كويس متقلقش ياجدي ونظر لملك
جده قال : طيب
خالد قال : متقلقش ياجدي انا معه
جده قال : طيب مع السلامة
خالد قال : سلام يا حبيبتي
رانيا قالت : مع السلامة
خالد قال : باي باي يا حبيبت بابا وباس حياة
وباس زاهر حياة وقال : سلام يا حبيبت عمه
خالد قال : تعال يازاهر اسنده عليه
زاهر قال : طيب ومسك ايده وبينظر لملك ومشي هو خالد
عند العربية :
خالد قال : أعطني المفتاح العربية علشان انا اللي هسوق
زاهر قال : طيب واعطها المفاتيح
وفتح خالد الباب وقال : اتفضل
زاهر قال : شكرا وركب
وراح خالد وركب العربية وتحرك على الشركة
في شقة الدكتورة رانيا :
خرجت بسمة من المطبخ ومعها الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا توفيق علشان تفطر
وخارج توفيق من الغرفة وقال : طيب يابسمة وراح علي السفرة وقعد
وقعدة بسمة وفرغت الشاي وقال : اتفضل
توفيق قال : شكرا واخذوا وبياكل
بسمة قالت : انا هروح لرانيا النهاردة علشان وحشنتي هي وحياة توفيق قال : طيب ابقي سلملي عليهم وبسيلي حياة
بسمة قالت : طيب
توفيق قال : وسلملي على حامد بيه وخالد وزاهر وملك
بسمة قالت : حاضر
توفيق قال : هقوم بقي علشان اتاخرت على الشغل وقام
بسمة قالت : طيب
توفيق قال : مش عاوزة حاجة
بسمة قالت : سلامتك
توفيق قال : اه ااااه نسيت وطلع فلوس من جيبه امسكي دول علشان تبقي تشتري حاجة وانتي رايحة لرانيا
وأخذت بسمة منه الفلوس و قالت : ربنا يخليك لي
توفيق قال : سلام
بسمة قالت : مع السلامة
في شقة سامي :
شريفة قالت لنفسها : اروح أجيب الخضار علشان الحق اطبخ وخرجت من الشقة وبتنظر لقيت واحدة بتخبط على شقة ملك وقالت : عاوزة مين حضرتك
فلانه قالت : عاوزة الدكتورة ملك مش دي العيادة بتاعتها
شريفة قالت : ايوه هي بس هي قفلها
فلانه قالت : طيب هتفتح امتا
شريفة قالت : طيب ماتتصلي بيها
فلانه قالت : ما انا اتصلت بيها بس محدش بيرد
شريفة قالت : طيب استني لما اتصل بيها
فلانه قالت : طيب
وبتتصل شريفة بملك
في فيلا العشري :
في السفرة :
رن تليفون ملك وبتنظر فيه وقالت : دي طنط شريفة معلشي يارانيا ممكن تمسكي عبد الرحمن اعقبال ما ارد على طنط
رانيا قالت : ايوه طبعا وراحت تعال ياحبيبي وشالته
ومسكت ملك التليفون وفتحت الخط وقالت : الووه
شريفة قالت : الووه ايوه يا ملك
ملك قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : عاملة ايه ياملك
ملك قالت : الحمد لله ياطنط كويسة انتي عاملة ايه
شريفة قالت : الحمد لله كويسة
ملك قالت : ازاي عم سامي
شريفة قالت : الحمد لله كويس وازاي حامد وعبد الرحمن
ملك قالت : كويسين الحمد لله
شريفة قالت : طيب الحمد لله بقولك فيه حالة هنا عاوزكي
ملك قالت : طيب ياطنط انا جاية ممكن تخليها عندك اعقبال موصل
شريفة قالت : طيب ياحبيتي سلام
ملك قالت : مع السلامة
وقفلت شريفة الخط وقالت : جاية اتفضلي عندي اعقبال ما توصل أم الطفلة قالت : لا شكرا انا هستنها هنا
شريفة قالت : لا مايصحش اتفضلي وفتحت الباب اتفضلي
أم الطفلة قالت : شكرا ودخلت ووراها شريفة وقفلت الباب
شريفة قالت : اتفضلي ومشت ووراها أم الطفلة اتفضلي
أم الطفلة قالت : شكرا وقعدة
شريفة قالت : تشربي ايه
أم الطفلة قالت : لا شكرا
شريفة قالت : لا ازاي لازم تشربي حاجة
أم الطفلة قالت : شكرا مش عاوزة حاجة
شريفة قالت : انا هجبلك عصير اتفضلي
أم الطفلة قالت : شكرا وأخذته وأعطت الكوباية لابنتها معلشي ازعاجنكي
شريفة قالت : ولا إزعاج ولا حاجة انتم شرفتوني وقعدة
في فيلا العشري :
في السفرة :
حامد بيه قال : هتروحي فين ياملك
ملك قالت : في حالة واقفة قدام العيادة
حامد بيه قال : طيب روحي انتي شوفي شغلك
ملك قالت : بس ياجدي حامد وعبد الرحمن
حامد بيه قال : متقلقيش انا هقعد معاهم يلا روحي
رانيا قالت : وانا كمان معاهم متقلقيش
ملك قالت : لا انتي هتجي معايا
رانيا قالت : ليه
ملك قالت : كده انا عاوزكي معايا
رانيا قالت : بس حياة
ملك قالت : متقلقيش احنا مش هنتاخر وبعدين جدي معاهم ودادة كمان
رانيا قالت : طيب بس مش تفهمني عاوزني في ايه
ملك قالت : بعدين هتفهمي فتحية يافتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يا دكتورة
ملك قالت : لوسمحتي هاتلي شنطتي من فوق
فتحية قالت : حاضر
رانيا قالت : وبتاعتي انا كمان يافتحية
فتحية قالت : حاضر وطلعت
وراحت رانيا لحياة وقالت : انا مش هتاخر ياحبيبتي متعطيش ونسمع كلام جده
حامد بيه قال : متقلقيش دي حياة شطورة وهتسمع الكلام مش كده ياحبيبت جده
وضحكت حياة
حامد بيه قال : يا خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : خدي عبد الرحمن من ملك
خيرية قالت : حاضر وراحت لملك تعالى ياحبيبي
ملك قالت : خلي بالك منهم يادادة
خيرية قالت : ليه انتي خارجة
ملك قالت : ايوه عندي حالة في العيادة هكشف عليه وهاجي
خيرية قالت : متقلقيش دول في عنيها
ملك قالت : ربنا يخليكي يادادة باباي ياحبيبي ماما وبسته امسكي يادادة
خيرية قالت : تعالي يا حبيبي واخذته
وجاءت فتحية وقالت : الشنط اتفضلي يا دكتورة رانيا
رانيا قالت : شكرا وأخذت الشنطة
وراحت فتحية لملك وقالت : اتفضلي يادكتورة
ملك قالت : شكرا يا فتحية وأخذتها وراحت لحامد باباي ياحبيبي ماما وبسته
وباست رانيا حامد وقالت : باباي وراحت لخيربة امسكي يادادة
خيرية قالت : هو انتي رايحة مع ملك يارانيا
رانيا قالت : ايوه يادادة مش هنتاخر
خيرية قالت : طيب وأخذت حامد
حامد بيه قال : فتحية قولي لناجي يجي
فتحية قالت : حاضر ومشت وراحت عند البوابة ناجي
وراح لها ناجي وقال : ايوه يافتحية
فتحية قالت : تعال كلم حامد بيه
ناجي قال : طيب
ومشت فتحية ووراها ناجي وراحت علي السفرة وقالت : ناجي اهوه يافندم
حامد بيه قال : ناجي
ناجي قال : ايوه يافندم
حامد بيه قال : وصل ملك ورانيا على العيادة
ناجي قال : حاضر يافندم انا هستنها حضرتكم بره
ملك قالت : طيب ياناجي
حامد بيه قال : يلا يا حلوين علشان نلعب خيرية
خيرية قالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : هاتي الأولاد وتعالى ورايها
خيرية قالت : حاضر
ملك قالت : علي فين يا جدي
حامد بيه قال : هنروح نلعب في غرفة حامد وعبد الرحمن
ملك قالت : طيب
وطلع حامد ومعها حياة ووراها خيرية ومعها حامد وعبد الرحمن
رانيا قالت : اسنتي ياملك لمها أكلم خالد وبتتصل بيه
فى عربية زاهر :
رن تليفون خالد وطلعه من جيبه ونظر فيه وقال : دي رانيا وفتح الخط الووه ايوه ياحبيبتي
رانيا قالت : ايوه يا خالد بقولك انا رايحة مع ملك علي العيادة
خالد قال : رايحة مع ملك العيادة
زاهر قال : ملك رايحة العيادة
وشال خالد التليفون من علي أذنه و قال : ايوه
رانيا قالت : الووه خالد انت سمعني
خالد قال : ايوه ياحبيبتي معاكي طيب وملك رايحة العيادة ليه
رانيا قالت : علشان جتلها حالة واقفة قدام العيادة
خالد قال : طيب وحياة
رانيا قالت : متقلقش هي مع جدي وانا مش هتاخر
خالد قال : طيب ياحبيبتي سلام
رانيا قالت : مع السلامة وقفلت الخط يلا ياملك
ملك قالت : طيب يارانيا لحظة واحدة ومسكها تليفونها
رانيا قالت : طيب
وبعت ملك رسالة لزاهر علي الواتس وقالت : يلا ومشت ووراها رانيا ورحوا عند البوابة
ونظر لهم ناجي وراح وفتحت باب العربية اتفضلي يا دكتورة
ملك قالت : شكرا وركبت ووراها رانيا
وراح ناجي وركب وقال : خلي بالك ياحمزه
حمزه الحارس قال : حاضر
وتحرك ناجي علي العيادة
في عربية زاهر :
زاهر قال لنفسه بدهشة : معقول ملك تخرج من غير متقولي لدرجتي هي زعلانه مني لا ملك مش كده حتى لو كانت زعلانه متعملتش كده
ونظر له خالد قال : مالك يا زاهر
زاهر قال بضيق : مافيش يا خالد وطلع تليفونه وبينظر فيه رسالة من ملك وفتحها وبيقراها فابتسم هي دي ملك حبيبتي وبيكتب لها طيب ياحبيبتي متتاخريش بحبك
في عربية ناجي :
وبعت ملك رسالة على تليفونها وفتحتها وقالت لنفسها : رسالة من زاهر وبتقرا الرسالة فابتسمت وقفلت التليفون
رانيا قالت : مش تقولي وخدني معاكي ليه
ملك قالت : هتعرفي يارانيا بس اصبري
رانيا قالت : طيب ازاي نجاة يا ناجي
ناجي قال : الحمد لله كويسة
ملك قالت : وحمزه الصغير
ناجي قال : كويس الحمد لله
رانيا قالت : طيب الحمد لله ابقي سلاملنها عليها
ناجي قال : طيب
في عربية زاهر :
وبينظر زاهر فى تليفونه قال لنفسه : باين عليها مشغولة وقفل التليفون وحطه في جيبه
خالد قال : زاهر وصلنها
زاهر قال : طيب
ووقف خالد العربية وقال : زاهر
زاهر قال : ايوه يا خالد
خالد قال : انا هروح لرانيا العيادة
زاهر قال : ليه
خالد قال : ما انت عارف اني جهزتلها مكتبها وهي متعرفش
زاهر قال : اه ااااه فهمت طيب روح
خالد قال : ماشي
وفتح زاهر باب العربية ونزل
خالد قال : علي مهلك
زاهر قال : طيب
خالد قال : سلام
زاهر قال : مع السلامة ودخل الشركة
وتحرك خالد بالعربية على بيت ملك
في عربية ناجي :
ناجي قال : وصلنها ووقف العربية
ملك قالت : طيب استنها هنا يا ناجي
ناجي قال : حاضر
ملك قالت : يلا يا رانيا
رانيا قالت : طيب ونزلت ووراها ملك وطلعوا علي الشقة وبتنظر ملقتش حد امال فين الحالة ياملك
ملك قالت : تلقيها عند طنط شريفة وفتحت باب الشقة ادخلي انتي وانا هروح اخبط علي طنط
رانيا قالت : طيب ودخلت
وراحت ملك علي شقة عم سامي وخبطت علي الباب
شريفة قالت : عن اذنك
أم الطفلة قالت : اتفضلي
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : ملك
ملك قالت : الحالة لسه عندك ياطنط
شريفة قالت : ايوه اسنتي لما اقولها انك جيتي
ملك قالت : طيب
وراحت شريفة علي الصالون وقالت : الدكتورة ملك جات
أم الطفلة قالت : جات
شريفة قالت : ايوه
أم الطفلة قالت : طيب يلا ياحبيبتي وقامت
ومشت شريفة ووراها أم الطفلة وراحت لملك وقالت : اهي ياملك
أم الطفلة قالت : ازيك يا دكتورة
ملك قالت : الحمد لله اتفضلي
أم الطفلة قالت : طيب وخرجت شكرا
شريفة قالت : العفو ملك
ملك قالت : ايوه ياطنط طيب اتفضلي انتي في العيادة وانا جاية لحضرتك
أم الطفلة قالت : حاضر
ونظرة ملك لشريفة وقالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : انا رايحة السوق مش عاوزة حاجة اجبهلك
ملك قالت : لا ياطنط شكرا
شريفة قالت : طيب انا مش هتاخر
ملك قالت : طيب ياطنط
ومشت شريفة ونزلت وبتنظر لقيت ناجي في العربية وقالت : ازيك يا ناجي
ناجي قال : الحمد لله ياطنط ازي حضرتك
شريفة قالت : الحمد لله وازي نجاة وحمزه
ناجي قال : الحمد لله كويسين
شريفة قالت : طيب الحمد لله ابقي سلملي عليهم
شريفة قالت : طيب الحمد لله ابقي سلملي عليهم
ناجي قال : يوصل
شريفة قالت : طيب ومشت
في شقة ملك :
ملك وقالت : عن اذنك يارانيا
رانيا قالت : اتفضلي
ملك قالت : اتفضلي حضرتك ومشت ووراها أم الطفلة ودخلوا غرفة المكتب وسرجت النور اتفضلي
أم الطفلة وقالت : شكرا وقعدة
رانيا قالت لنفسها : أما اروح على غرفة ملك اشوف احط المكتب فين وراحت وفتحت الغرفة وبتنظر بدهشة ايه ده مين اللي عمل كده وجاهز الغرفة ودخلت علشان كده ملك جابتني معها هي اللي عملت كده انا مش عارفة اقولها ايه بس عملت كده امتا دي تحفة
أمام بيت ملك :
وصل خالد علي بيت ملك ووقف العربية وأخذ الورد ونزل وبينظر لقي ناجي في العربية وقال : ملك ورانيا فوق
ناجي قال : ايوه يافندم
خالد قال : طيب وطلع علي شقة ملك ودخل وبينظر لقي رانيا واقفة في الغرفة فاراح لها براحة وقدم الورد مبروك
ونظرة رانيا وراها وقالت : خالد ايه اللي جابك هنا انت مش كنت رايح الشركة
خالد قال : ايوه بس لما قولتي انك رايحة مع ملك العيادة قولت لازم اجي علشان ابركلك على مكتبك الجديد
رانيا قالت : وهو انت كنت عارف
خالد قال : ايوه طبعا وحبيت اعملهلك مفاجأة ايه رأيك في مكتبك
رانيا قالت : هو انت اللي عملت كل ده
خالد قال : ايوه طبعا
رانيا قالت : يا انا افتكرت إن ملك هي اللي عملت كده
خالد قال : بصراحة ملك ساعدتني هي وطنط شريفة
رانيا قالت : طيب وعملت كل ده امتا
خالد قال : بعد ماعرفت انك حامل ياحبيبتي
رانيا قالت : طيب مقوليش ليه
خالد قال : قولت اعمهلك مفاجأة ايه رأيك
رانيا قالت : انا مش عارفة اقولك ايه وحضنته وبكت
خالد قال : متقوليش حاجة أهم حاجة عندي اني اشوفك مبسوطة
رانيا قالت : ربنا يخليك لي
خالد قال : ويخليكي لي يا حبيبتي انتي بتبكي
رانيا قالت : لا دي دموع الفرحة
خالد قال : اه ااااه طلع منديل من جيبه امسكي امسحي دموعك
رانيا قالت : طيب واخذته مسحت دموعها
خالد قال : الف مبروك ياحبيبتي وقدم الورد
رانيا قالت : الله يبارك فيك واخذته
خالد قال : إن شاء الله يتملي حالات
رانيا قالت : إن شاء الله بس المكتب تحفة
خالد قال : طيب الحمد لله انه عجبك انا مرضتش اعمل الدعاية علشان ده شغلك وزي ما وعدتك انا مش هدخل فيه
رانيا قالت : انا عارفة ياحبيبي انك قده وعدتك من غير ما تقول
خالد قال : طيب هتعملي ايه في الدعاية
رانيا قالت : هعمل زي ملك وهتكتب اعلان على الفيس بوك
خالد قال : طيب وليه كده
رانيا قالت : علشان ياحبيبي انا عاوزة ابتدى السلم من اوله مش عاوزة اطلع مرة واحدة وبعدين أقوم وقعها فهمني ياحبيبي
خالد قال : فهمك يارانيا هي فين ملك
رانيا قالت : مع الحالة جوه
خالد قال : طيب
في غرفة ملك :
ملك قالت : الأدوية دي ياخدها بانتظام وهو أن شاء الله يبقي كويسة اتفضلي
أم الطفلة قالت : شكرا واخذتها ودفعت حساب الكشف وقامت عن اذنك
ملك قالت : اتفضلي باباي ياقمر
أم الطفلة قالت : قولي باباي للدكتورة
وشاورت الطفلة بايدها
ملك قالت : باباي وشاورت بايدها
أم الطفلة قالت : عن اذنك وخرجت من الغرفة
وخرجت ملك وراها وبيتنظر لقيت خالد ورانيا في الغرفة وقالت : خالد انت جيت امتا
خالد قال : من شويه
ملك قالت : عجبتك المفاجأة
رانيا قالت : تحفة ياملك انا مش عارفة اقولك ايه
ملك قالت : متقوليش حاجة يارانيا انتي اختي وبعدين خالد هو اللي عمل كل حاجة يعني المفروض تشكريه هو مش انا
خالد قال : لا يا ملك انتي لو مساعدتك لي ماكنش ده كله حصل
رانيا قالت :انا هشكركم انتم الاتنين شكرا ياملك وحضنتها
ملك قالت : متشكرنيش علشان انتي اختي وصديقتي
رانيا قالت : ربنا يخليكي لي يا ملك
ملك قالت : ويخليكي لي يا رانيا
رانيا قالت : شكرا يا حبيبي
وفتح خالد ذراعيه وقال : ايه ده كده على المشي
رانيا قالت بإبتسامة : بس ياخالد
خالد قال : طيب هامشي انا ابقي اروح الشركة
رانيا قالت : طيب خلي بالك من نفسك
خالد قال : وانتي كمان سلام ياملوكة
ملك قالت : سلام
وخرج خالد
ملك قالت: خالد
ونظر لها خالد وقال : ايوه يا ملك
وراحت له ملك وقالت : خلي بالك من زاهر لو حصل حاجة ابقي كلمني ماشي
خالد قال : طيب
ملك قالت : ومتقولوش اني قولتك كده
خالد قال : ليه
ملك قالت : كده
خالد قال : طيب سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرج خالد من الشقة ونزل وركب عربيته وتحرك على الشركة
في شركة العشري :
في مكتب زاهر بيه :
وبيتصل زاهر بياسمين السكرتاريه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتاريه قالت : ايوه يافندم
زاهر قال : اتصللي بالملجا
ياسمين السكرتاريه قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط وبتتصل بالملجا الووه
هناء مديرة الملجا وقالت : الووه
ياسمين السكرتاريه قالت : انا ياسمين سكرتاريه زاهر بيه
هناء قالت : اهلا يافندم
ياسمين السكرتاريه قالت : اهلا بكي يافندم زاهر بيه عاوز يكلم حضرتك لوسمحتي خليكي معايا
هناء قالت : مع حضرتك
ياسمين السكرتاريه قالت : طيب وبتتصل بزاهر بيه الووه
زاهر قال : الووه
ياسمين السكرتاريه قالت : الملجا مع حضرتك يافندم
زاهر قال : طيب حوللي الخط
ياسمين السكرتاريه قالت : حاضر يافندم وحولت الخط
زاهر قال : الووه
هناء قالت : الووه ايوه يافندم
زاهر قال : اخبار الملجا ايه
هناء قالت : كله تمام يافندم
زاهر قال : طيب الاطفال مش محتاجين حاجة
هناء قالت : لا يافندم
زاهر قال : طيب لو فيه حاجة ابقي كلمني
هناء قالت : حاضر يافندم
زاهر قال : مع السلامة
هناء قالت : مع السلامة يافندم
امام الشركة العشري :
وصل خالد علي الشركة ونزل من العربية ودخل الشركة وراح علي مكتبه وقال : ياسمين
ياسمين السكرتاريه قالت : ايوه يافندم ووقفت
خالد قال : زاهر معه حد
ياسمين السكرتاريه قالت : لا يافندم
خالد قال : طيب وراح علي مكتب زاهر ودخل زاهر
ونظر له زاهر وقال : مافيش فايدة
خالد قال باستغراب : مافيش فايدة في ايه وقعد
زاهر قال : فيك
خالد قال : ليه
زاهر قال : ليه انا قولتك كام مرة ياخالد ابقي خبط علي الباب بس انت مافيش فايدة فيك اهوه انت اتجوزت وخلفت وانت لسه زي ما انت متغيرتش انا قولت انك هتتغير بس لا لسه زي ما انت
خالد قال : لا اتغيرتي
زاهر قال : ازاي بقي ما لسه عاداتك زي ماهي
خالد قال : لا اتغير فيه حاجات
زاهر قال : وايه هي بقي دي
خالد قال : كنت الاول بنام بدري بس دلوقتي لا بقت تقريبا مش بنام غير لما حياة تنام الاول حتى لو نامت الصبح بفضل سهرنا برده
زاهر قال بابتسامة : اهااا فعلا
خالد قال :شوفت بقي اني اتغيرت
زاهر قال : اهااااا
وخبط الباب :
زاهر قال : ادخل
ودخلت ياسمين السكرتاريه
زاهر قال : فيه ايه يا ياسمين
ياسمين السكرتاريه قالت : الدعوة دي جات لحضرتك
زاهر قال باستغراب : دعوة
ياسمين السكرتاريه قالت : ايوه يافندم
خالد قال : طيب واخذ الدعوة
زاهر قال : طيب اتفضلي انتي
ياسمين السكرتاريه قالت : بعد اذنكم وخرجت من المكتب
وفتح خالد الدعوة ونظر فيها وقال : ايه ده يازاهر
زاهر قال : فيه ايه ياخالد
خالد قال : انت فوزت بجائزة افضل رجل أعمال في البلد
زاهر قال : انت بتهزر
خالد قال : هي دي حاجة فيها هزار مش كده وبس يا انت كمان فوزت بجائزة الأعمال الخيرية
زاهر قال بدهشة : معقول
خالد قال : خود شوف بنفسك
واخذ زاهر منه الدعوة وقال : ايه ده ياصحيح
خالد قال : مبروك يازاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك ياخالد
خالد قال : ده جدي هيفرح اوي لما يعرف انا هبلغه
زاهر قال : لا ياخالد مش دلوقتي
خالد قال باستغراب : ليه
زاهر قال : كده انا هقولك تقوله امتا
خالد قال : طيب انا هروح علي مكتبي
زاهر قال : طيب
ومشي خالد
زاهر قال : خالد
ونظر له خالد وقال : خلاص يازاهر والله ما هقول غير لما انت تقولي تمام كده
زاهر قال : ايوه
خالد قال : انا في مكتبي
زاهر قال : طيب
وخرج خالد من مكتب زاهر وقال لنفسه : لازم نحتفل بالمناسبة دي بس ازاي وانا حالف لازم اني مش هقول لحد ودخل مكتبه وبيفكر وقعد ايوه اجهز كل حاجة من غير ما حد يعرف اما اتصل برانيا علشان تساعدني وبيتصل بيها
في شقة ملك :
رن تليفون رانيا وبتنظر فيه وقالت : ده خالد وفتحت الخط الووه
خالد قال : الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : ايوه يا خالد
خالد قال : بقولك ايه انتي لسه في العيادة
رانيا قالت : ايوه ليه
خالد قال : لا مافيش ملك جانبك
رانيا قالت : لا ملك في المطبخ
خالد قال : طيب كويس اسمعي بقي اللي هقولك
رانيا قالت : فيه ايه يا خالد
خالد قال : كنت بفكر اعمل حفلة صغيرة
رانيا قالت : حفلة
خالد قال : ايوه بس عائلية
رانيا قالت : بمناسبة ايه
خالد قال : هقولك بعدين بس متقوليش لملك حاجة ولا لجدي ولا زاهر ماشي
رانيا قالت : ليه
خالد قال : هتعرفي بعدين المهم عاوزك تساعدني
رانيا قالت : برغم اني مش فاهمة حاجة بس انا مواقفة اني اساعدك قولي اساعدك ازاي
خالد قال : تخلي دادة خيرية تجهز الأكل من غير ما جدي يعرف حاجة
رانيا قالت : طيب ودي اعملها ازاي
خالد قال : مش عارف بس لازم جدي وملك وزاهر ميعرفوش حاجة
رانيا قالت : طيب هحاول
خالد قال : وانتي اعزمي طنط شريفة وعم سامي علشان ملك
رانيا قالت : اعزمهم ازاي من غير ما جدي يعرف
خالد قال : ماهو هيعرف بس مش دلوقتي
رانيا قالت : طيب
خالد قال : وطنط بسمة وعمي توفيق
رانيا قالت : ماشي فيه حاجة تانية
خالد قال : لا
رانيا قالت : طيب الحفلة دي هتبقي الساعة كام
خالد قال : الساعة كام وبيتذكر اه على الساعة 8 كده
رانيا قالت : طيب ياخالد انا هروح اجهز كل حاجة
خالد قال : طيب ياحبيبتي سلام
رانيا قالت : مع السلامة
وقفل خالد الخط وقال لنفسه : كده تمام
أمام بيت ملك :
وصلت شريفة علي البيت وطلعت وراحت عند ملك ودخلت وبتنظر لقيت رانيا وقالت : رانيا
رانيا قالت : طنط شريفة ازيك وحضنتها
شريفة قالت : الحمد لله كويسة ازيك انتي
رانيا قالت : الحمد لله كويسة ازي عم سامي
شريفة قالت : كويس الحمد لله حياة عاملة ايه
رانيا قالت : كويسة الحمد لله
شريفة قالت : طيب الحمد لله امال فين ملك
رانيا قالت : ملك جوه
شريفة قالت : طيب انا هروح أودي الخضار ده
رانيا قالت : طيب ياطنط
وخرجت شريفة من الشقة
رانيا قالت لنفسها : دي فرصة حلوة علشان اعزمها قبل ما ملك تجي وخرجت وراها طنط
ونظرة لها شريفة وقالت : ايوه يا رانيا
رانيا قالت : احنا عملين حفلة صغيرة كده وياريت تشرفني انتي وعم سامي في الفيلا
شريفة قالت : وايه المناسبة
رانيا قالت : ها لما تشرفينها هتعرفي
شريفة قالت : طيب هكلم عمك سامي وهرد عليكي انتي عارفة اني لازم أقوله
رانيا قالت : طيب ياطنط بس متقوليش لملك حاجة
شريفة قالت : ليه هي متعرفش
رانيا قالت : لا أصل عاوزين نعملها مفاجأة
شريفة قالت : طيب وهتكون الساعة كام
رانيا قالت : علي الساعة 8
شريفة قالت : طيب يارانيا انا هدخل أكلم عمك وهقوله
رانيا قالت : طيب ياطنط وحضرتك معاكي رقمي ابقي كلمني علشان لو نزلنها وكمان ملك ماتحسش بحاجة
شريفة قالت بإبتسامة : طيب
رانيا قالت : بس لازم تجوا ياطنط
شريفة قالت : إن شاء الله
رانيا قالت : عن اذنك ياطنط
شريفة قالت : اتفضلي يا حبيبتى
وراحت رانيا ودخلت الشقة وقعدة وقالت لنفسها : كده تمام
وجاءت ملك وقالت : هو انتي كنتي بتكلمي مع مين
رانيا قالت : ها مع طنط شريفة
ملك قالت : هي جات
رانيا قالت : ايوه وراحت علي شقتها
ملك قالت : طيب
ونظرة رانيا في الساعة وقالت : يا ها اااا يا احنا اتاخرنها
ملك قالت باستغراب : اتاخرنها على ايه
رانيا قالت بإرتباك : ها أقصد أن حياة وحشنتي
ملك قالت : طيب هجيب شنطتي
رانيا قالت : طيب
وراحت ملك علي غرفة المكتب وأخذت شنطتها وتليفونها وخرجت وقالت : انا جاهزة
رانيا قالت : طيب يلا
ورن التليفون
ملك قالت : اسنتي يارانيا اما اشوف مين
رانيا قالت : طيب
وراحت ملك ورفعت سماعة التليفون وقالت : الووه
فلانه قالت : الووه مش دي عيادة الدكتورة ملك عبد الرحمن
ملك قالت : ايوه يافندم انا الدكتورة
فلانه قالت : اهلا يا دكتورة
ملك قالت : اهلا بك يا فندم
فلانه قالت : هو حضرتك فتحها العيادة النهادرة
ملك قالت : ايوه يافندم
فلانه قالت : طيب ممكن اجيلك دلوقتي أصل ابني تعبان اوي
ملك قالت : تشرفي يافندم
فلانه قالت : طيب مسافة السكة
ملك قالت : طيب يافندم انا هستنكي مع السلامة
فلانه قالت : سلام
وقفلت ملك الخط وقالت : طيب يارانيا روحي انتي وانا هبقي هحصلك
رانيا قالت : طيب بس متتاخريش
ملك قالت : طيب
رانيا قالت : سلام
ملك قالت : مع السلامة
رانيا قالت : انا هاخد تاكسي وانتي ابقي تجي مع ناجي
ملك قالت : لا ياحبيتي خلي ناجي يوصلك علشان هو بقلوا كتير مستني وكمان علشان جدي يمكن يكون عاوزوا
رانيا قالت : طيب سلام
ملك قالت : مع السلامة
وخرجت رانيا من الشقة ونزلت
وبينظر ناجي لقي الدكتورة رانيا جاية فنزل مسرعا من العربية وراح وفتح باب العربية وقال : اتفضلي
رانيا قالت : شكرا وركبت
وراح ناجي وركب وقال : امال فين الدكتورة ملك
رانيا قالت : لسه وراها شغل
ناجي قال : هنستنها
رانيا قالت : لا هي هتحصلنها
ناجي قال : طيب وتحرك
في شقة سامي :
وخرجت شريفة من المطبخ وقالت لنفسها : اما اروح أكلم سامي وقعد في الانتريه وطلعت تليفونها وبتتصل بي الووه
سامي قال : الووه ايوه يا شريفة
شريفة قالت : ايوه يا سامي بقولك ايه ياسامي رانيا عزمنها النهادرة
سامي قال : عزمنها
شريفة قالت : ايوه أصلهم عاملين حفلة في الفيلا وعزمتنها عليها
سامي قال : والحفلة دي بمناسبة ايه
شريفة قالت : معرفش هي قالتي لما نروح هنعرف قولت ايه سامي قال : مش عارف ياشريفة انتي رأيك ايه
شريفة قالت : هي عزمتنها ولازم نروح حتى علشان خاطر ملك
سامي قال : طيب وملك معزمكيش ليه
شريفة قالت : أصلها متعرفش
سامي قال : إزاي يعني تبقي في حفلة في الفيلا وهي متعرفش شريفة قالت : أصلها عملنها مفاجأة
سامي قال : اه ااااه طيب والحفلة دي الساعة كام
شريفة قالت : علي الساعة 8
سامي قال : طيب ياشريفة انا هجي بردي ونروح
شريفة قالت : طيب سلام
سامي قال : مع السلامة
وقفلت شريفة الخط وقالت لنفسها : اروح اقول لرانيا بقي لا اتصل بيها احسن علشان ملك زي ماهي قالت وبتتصل بيها
في عربية :
رن تليفون رانيا وقالت : الووه
شريفة قالت : الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : ايوه ياطنط
شريفة قالت : انا كلمت سامي واحنا هنجي أن شاء الله
رانيا قالت : شكرا ياطنط
شريفة قالت : علي ايه ياحبيتي يا انتي زي بنتي
رانيا قالت : ربنا يخليكي ياطنط
شريفة قالت : ويخليكي يارب انا كنت هروحلك عند ملك بس قولت اني اكلمك احسن زي ما قولتلي
رانيا قالت : كويس ياطنط انك عملتي كده علشان انا في العربية مروحها
شريفة قالت : ملك معاكي
رانيا قالت : لا ملك لسه عندها شغل
شريفة قالت : طيب مش عاوزة حاجة
رانيا قالت : لا شكرا
شريفة قالت : طيب سلام
رانيا قالت : مع السلامة
في شركة العشري :
في مكتب زاهر :
زاهر قال لنفسه : اما اتصل بملك اشوفها فين بس لو اتصلت مش هترد إظهار ان لازم اعمل حاجة علشان اصحلها وتجي معايا الحفلة بس اعمل ايه الأول اعرف هي فين وبعدين هشوف اعمل ايه وخرج من مكتبه ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم وقامت
زاهر قال : خالد معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم
زاهر قال : طيب وراح علي مكتب خالد وخبط علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخل زاهر وقال : خالد
خالد قال : ايوه يا زاهر
وقعد زاهر وقال : هي ملك لسه في العيادة
خالد قال : ايوه مع رانيا
زاهر قال : طيب اتصل برانيا واتاكد علشان ممكن يكونوا روحوا الفيلا
خالد قال : طيب ما تتصل بملك
زاهر قال : لا يلا ياخالد اتصل
خالد قال : قولي بس الأول انتم وملك متخنقين صح
زاهر قال : ايوه ارتاحت اتصل بقي
خالد قال : طيب وبيتصل برانيا
في العربية :
رن تليفون رانيا ونظرة فيه وقالت : خالد وفتحت الخط الووه
خالد قال : الووه ايوه يا حبيبتي
رانيا قالت : ايوه يا خالد انا اتكلمت مع طنط شريفة وهي موافقة
خالد قال : تمام هو انتي فين في العيادة
رانيا قالت : لا انا مروحها على الفيلا
خالد قال : ملك معاكي
رانيا قالت : لا ملك في العيادة لسه عندها شغل
خالد قال : طيب ياحبيبتي سلام
رانيا قالت : مع السلامة
وقفل خالد الخط وقال : ملك لسه في العيادة علشان لسه عندها شغل
زاهر قال : امال رانيا فين مش هي معها
خالد قال : ايوه كانت معها بس هي مروحها على الفيلا
زاهر قال : طيب بقولك أيه لما تروح قول لجدي وقام
خالد قال : طيب
زاهر قال : سلام
خالد قال : مع السلامة
وخرج زاهر من المكتب وراح وخرج من الشركة وركب عربيته وتحرك على بيت ملك
في فيلا العشري :
ووقف ناجي العربية ونزلت رانيا معها الورد وراحت وشنت الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب
ودخلت رانيا وبتنظر ملقتش حد وقالت : امال فين جدي والأولاد يافتحية
فتحية قالت : في غرفة حامد وقفلت الباب
رانيا قالت : طيب كويس دادة في المطبخ
فتحية قالت : ايوه
رانيا قالت : طيب وراحت علي المطبخ ووراها فتحية
ونظرة لها خيرية وقالت : عاوزة حاجة يارانيا
رانيا قالت : ايوه يادادة عاوزكي تساعدني في حاجة وانتم كمان برده
خيرية قالت باستغراب : خير يا رانيا
وحكتلها رانيا على اللي حصل وقالت : بس مش عاوزة جدي ولا ملك ولا زاهر يعرفوا حاجة
متولي الطباخ قال : بس الأكل هياخد وقت
رانيا قالت : مش مشكلة احنا هنساعدك وبعدين أنت هتبدي دلوقتي
متولي الطباخ قال : طيب هحاول
رانيا قالت : وانتي يادادة متخليش حد يدخل المطبخ ماشي
خيرية قالت : متقلقيش بس ايه اللي خلها خالد بيه يفكر يعمل الحفلة دي
رانيا قالت : مش عارفة المهم إن احنا نبدأ دلوقتي علشان معندناش وقت
خيرية قالت : هنبدا على طول
رانيا قالت : طيب يادادة
خيرية قالت : امال فين ملك
رانيا قالت : ملك لسه عندها شغل
خيرية قالت : طيب
رانيا قالت : انا هطلع اشوف جدي والأولاد
خيرية قالت : طيب اه ااااه من حق والداتك جات النهادرة
رانيا قالت : ماما جات
خيرية قالت : ايوه بس لما لقيتك اتاخرتي مشت
رانيا قالت : طيب انا هكلها
خيرية قالت : طيب
وخرجت رانيا من المطبخ وبتتصل بوالداتها
في شقة الدكتورة رانيا :
رن تليفون بسمة وطلعته من الشنطة ونظرة فيه وقالت : دي رانيا وفتحت الخط الووه
رانيا قالت : الووه ايوه يا ماما
والداتها قالت : ايوه يا رانيا كويس أنك اتصلي علشان كنت لسه هتصل بكي
رانيا قالت : ليه
والداتها قالت : لا مافيش بس علشان اطمن عليكي
رانيا قالت : انا كويسة ياماما
والداتها قالت : طيب الحمد لله
رانيا قالت : انتي عاملة ايه
والداتها قالت : الحمد لله كويسة انا كنت عندك من شويه
رانيا قالت : ايوه انا عرفت دادة خيرية قالتلي طيب انتي متصلتيش بيه ليه وقولتلي انك جاية كنت استنتك
والداتها قالت : كنت عاوزة اعملهلك مفاجأة
رانيا قالت : انا آسفة ياماما
والداتها قالت : لا ياحبيبتي محصلش حاجة وبعدين انا شوفت حياة اكني شوفتك بضبط
رانيا قالت : ربنا يخليكي لي يا ماما
والداتها قالت : ويخليكي ياحبيبتي
رانيا قالت : بقولك ايه ياماما
والداتها قالت : ايوه يا رانيا
رانيا قالت : احنا عمالين حفلة صغيرة النهادرة وانتي وبابا طبعا هتجوا انتم طبعا مش محتاجين دعوة بس انا قولت اكلمك علشان اقولك
والداتها قالت : حفلة
رانيا قالت : ايوه
والداتها قالت : بس انا كنت عندكم وحامد بيه مقليش على الحفلة دي
رانيا قالت : ما هو ميعرفش ياماما
والداتها قالت : ازاي ده انت اكيد بتهزري
رانيا قالت : لا يا ماما بتكلم بجد
والداتها قالت : ازاي ده
رانيا قالت : أصل عاوزين نعمله مفاجأة
والداتها قالت : اه ااااه طيب والحفلة دي بمناسبة ايه
رانيا قالت : لما تجوا ياماما الساعة 8 هتعرفوا
والداتها قالت : طيب ياحبيبتي أن شاء الله هنجي
رانيا قالت : طيب ياماما ابقي سلملي على بابا
والداتها قالت : طيب وسلملي على خالد
رانيا قالت : طيب سلام
والداتها قالت : مع السلامة
وقفلت رانيا الخط وطلعت علي غرفة حامد وعبد الرحمن وخبطت علي الباب
حامد بيه قال : أدخل
ودخلت رانيا وبتنظر لقيت حامد بيه بيلعب مع حامد وعبد الرحمن وحياة وقالت : حلو اوي العمارة دي
حامد بيه قال : مامتك كانت هنا
رانيا قالت : عرفت ياجدي وكلمتها
حامد بيه قال : طيب وملك فين
رانيا قالت : لسه عندها شغل
حامد بيه قال : طيب
رانيا قالت : حياة اكيد قعدة تعيط
حامد بيه قال : لا دي شطورة خلاص وقعدة تلعب مع حامد وعبد الرحمن
رانيا قالت : طيب الحمد لله هروح بس أكلم دادة وجاية تاني
حامد بيه قال : طيب
وخرجت رانيا من الغرفة ونزل وراحت علي المطبخ
في شقة الدكتورة رانيا :
في المطبخ :
بسمة قالت لنفسها : اما اروح اتصل بتوفيق وخرجت من المطبخ وراحت علي غرفة النوم وأخذت التليفون وبتتصل بيه الووه
توفيق قال : الووه ايوه يا بسمة
بسمة قالت : ايوه بتوفيق بقولك ايه ابقي تعال بدري شويه
توفيق قال : ليه فيه حاجة
بسمة قالت : أصل رانيا اتصلت بيه قالتي انهم عملين حفلة وعاوزنها نروح
توفيق قال : حفلة
بسمة قالت : ايوه
توفيق قال : طيب ودي بمناسبة ايه
بسمة قالت : هي قالت لما هنروح هنعرف
توفيق قال : طيب هحاول اجي بدري هي الساعة كام الحفلة دي
بسمة قالت : الساعة 8
توفيق قال : طيب خلاص هو انتي روحتلهم
بسمة قالت : ايوه وحامد بيه بيسلم عليكي
توفيق قال : الله يسلمه إنما رانيا اتصلت بكي ليه بما انك كنتي عندها
بسمة قالت : أصلها ماكنتش هناك كانت مع ملك في العيادة
توفيق قال : طيب هجي بدري سلام
بسمة قالت : مع السلامة
في شركة العشري :
في مكتب خالد بيه :
وبيتصل خالد بياسمين السكرتارية وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : خلي السواق يحضر العربية
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وقفلت الخط واتصلت بالجراج الووه
المسئول عن الجراج قال : الووه
ياسمين السكرتارية قالت : خلي سواق يحضر عربية لخالد بيه
المسئول عن الجراج قال : حاضر يافندم
وخرج خالد من المكتب وقال : ياسمين
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم ووقفت
خالد قال : زاهر معه حد
ياسمين السكرتارية قالت : زاهر بيه مش موجود يافندم
خالد قال : مش موجود
ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم
خالد قال : طيب لو فيه حاجة ابقي كلمني
ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم
ومشي خالد وقال لنفسه : هيكون راح فين تلقيه راح لملك وخرج من الشركة وركب عربيته وتحرك على الفيلا
أمام شقة ملك :
أم الطفل وقالت لنفسها : هي دي العيادة ودخلت سلام عليكم
ملك قالت : وعليكم السلام
أم الطفل قالت : الدكتورة ملك موجودة
ملك قالت : انا الدكتورة ملك عبد الرحمن
أم الطفل قالت : اهلا يا دكتورة
ملك قالت : اهلا بك
أم الطفل قالت : انا اللي كلمت حضرتك في التليفون
وقامت ملك وقالت : طيب اتفضلي ومشت ووراها أم الطفل ورحوا علي المكتب وسرجت النور اتفضلي
أم الطفل قالت : شكرا وقعدة
وقعدة ملك وقالت : ماله القمر بتاعنها
أم الطفل قالت : تعبان اوي يادكتورة وعنده قحه شديدة اوي يادكتورة وبيتف بالغم
ملك قالت :طيب وقامت وحطت السماعة تعالي يا حبيبي وشالته خليكي حضرتك
أم الطفل قالت : طيب
وراحت ملك وحطت الطفل على السرير وقالت : يلا يا حبيبي وبتكشف
أمام بيت ملك :
ووصل زاهر علي بيت ملك ووقف العربية وأخذ الورد ونزل من العربية وطلع علي العيادة ودخل وبينظر ملقيش حد وقال لنفسه : امال فين ملك وسمع صوت فى غرفة المكتب باين معها حالة جوه اروح اقعد في الغرفة دي
في غرفة المكتب :
ملك قالت : خلاص يا حبيبي خلصنها وشالته وراحت لوالداته يلا نروح لماما
واخذته والداته منها وقالت : خير يادكتورة
الدكتورة ملك قالت : خير إن شاء الله هو حضرتك ادتيله دواء
والداته قالت : ايوه اشترتلوا دواء قحه من الصيدلية
الدكتورة ملك قالت : طيب ليه
والداته قالت : أصل كان بيقح اوي
الدكتورة ملك قالت : طيب وبتكتب
والداته قالت : ليه يادكتورة هو الدواء ضروا
ملك قالت : لا بس بعد كده متدلوش دواء غير لما تكشفي الأول عليه
أم الطفل قالت : حاضر يادكتورة
ملك قالت : اتفضلي
أم الطفل قالت : شكرا وأخذت الرشتة ودفعت الحساب بعد اذنك
ملك قالت : اتفضلي
وخرجت أم الطفل من المكتب ووراها ملك
ملك قالت : باباي ياقمر
ام الطفل قالت : قول للدكتورة باباي
وشاور الطفل بايده باباي
ملك قالت بإبتسامة : باباي
وبيتنظر لها زاهر بإبتسامة بدون تعليق
وخرجت أم الطفل من الشقة
ودخلها ملك علي المكتب وبتنظر لقيت زاهر أمامها قاعد في الغرفة وقالت باستغراب : زاهر
زاهر قال : ايوه وقام واخذ الورد وراح لها تعرفي انك ببقي شكلك حلو اوي لما بتبتسمي
ملك بدون تعليق
زاهر قال : وبعدين ياملك انتي هتفضلي زعلانه مني كده
ملك قالت : زاهر انا مش زعلانه منك وعمري ماهزعل منك ودخلت المكتب انا خايفة عليك علشان انت حياتي
ودخل زاهر وراها وقال : وانتي كمان يا حبيبتي
ملك قالت : زاهر انا مش عاوزة أخسرك علشان مش هستحمل
زاهر قال بعصبية : ملك متقوليش كده انا مش هبعد عنك ابدا
ملك قالت : مش عاوزني اقول كده يبقى خلي بالك من صحتك
زاهر قال : طيب
ملك قالت : توعدني بكده
زاهر قال : اوعدك تمام كده
ملك قالت : تمام الورد ده علشاني
زاهر قال بإبتسامة : لا دي علشان واحدة انا بحبها ومقدرش أعيش من غيرها
وراحت له ملك قالت بضيق : وتبقي مين دي بقي
زاهر قال : تبقى الدكتورة ملك عبد الرحمن اتفضلي
ملك قالت بإبتسامة : شكرا وأخذته
زاهر قال : هي دي اللي انا عاوزها
ملك قالت : هي ايه دي
زاهر قال : ابتسامتك ياحبيبتي اللي بتنورلي حياتي
ملك قالت : طيب يلا علشان منتاخرش ومشي
ومسك زاهر ايدها و قال : اسنتي بس انا عاوزك في موضوع
ملك قالت : موضوع ايه
وطلع زاهر الدعوة من جيبه وقال : امسكي
وأخذت ملك منه الدعوة وقالت باستغراب : دعوة
زاهر قال : ايوه افتحيها
ملك قالت : طيب وفتحها وبتقرا ونظرة له ايه ده يازاهر انت فزت بجائزة أفضل رجل أعمال في البلد وجائزة الأعمال الخيرية
زاهر قال : ايوه
ملك قالت : مبروك يا حبيبي وحضنته
زاهر قال : الله يبارك فيكي ياحبيبتي
ملك قالت : هتسلمها النهادرة
زاهر قال : ايوه وعاوزك تجي معايا ايه رأيك
ملك قالت : بس يازاهر حامد وعبد الرحمن
زاهر قال : متقلقيش دادة قعدة معاهم وبعدين انا مش هروح من غيرك
ملك قالت : طيب انا فرحانه اوي يازاهر انك هتاخد الجائزة دي علشان انت فعلا تستهلها
زاهر قال : لا يا ملك الجائزة دي مش من حقي لواحدي هي من حقك ومن كل اللي تعبوا معايا علشان المشاريع الخيرية دي طلعت للنور
ملك قالت : علشان كده يازاهر انت تستحقها علشان بتقدر كل اللي حوليك مهما كان هو مين
زاهر قال : طيب علشان نلحق نلبس
ملك قالت : طيب انا عاوزك النهادرة اشيك واحد في الحفلة
زاهر قال : طيب يلا
ملك قالت : طيب استنها وقلعت البالطو وأخذت شنطتها وتليفونها والورد يلا وطفت النور وخرجت ووراها زاهر وطفت النور
وخرج زاهر وقال : يلا يا ملك
ملك قالت : طيب وطفت النور وخرجت وقفلت الباب يلا ونزلت ووراها زاهر ورحوا عند العربية
وفتح زاهر باب العربية وقال : اتفضلي
ملك قالت : شكرا وركبت
وراح زاهر وركب العربية وتحرك على الفيلا
في الصعيد :
في بيت عم حسنين :
عايدة قالت لنفسها : اما اتصل بنجاة اطمن عليها وبتتصل بيها
في شقة ناجي :
في غرفة النوم
رن تليفون نجاة فأخذته وقالت : دي تيتة ياحمزه وفتحت الخط الووه
والداتها قالت : الووه ايوه يا نجاة
نجاة قالت : ايوه ياماما
والداتها قالت : عاملة ايه ياحبيبتي
نجاة قالت : الحمد لله كويسة وانتي عاملة ايه
والداتها قالت : الحمد لله بخير وازي حمزه الصغير
نجاة قالت : زعلان منك وخرجت من الغرفة وراحت علي المطبخ
والداتها قالت : ليه
نجاة قالت : علشان سبتيه ومشيت
والداتها قالت : كان لازم أمشي يانجاة وبعدين انتي بقيت كويسة والحمد لله قولت اروح بقي اشوف بيتي
نجاة قالت : ما ده بيتك برده ياماما
والداتها قالت : لا ياحبيبتي ده بيتك انتي وبعدين انا جانبك لو احتاجتني في حاجة هتلقيني جانبك
نجاة قالت : ربنا يخليكي لي يا ماما
والداتها قالت : ويخليكي لي يا حبيبتي ولجوزك ولابنك يارب
نجاة قالت : ازي عم دوريش
والداتها قالت : الحمد لله كويس دايما بسال عليكي انتي وناجي وحمزه ناجي عامل ايه
نجاة قالت : الحمد لله كويس
والداتها قالت : طيب الحمد لله انتي مش عاوزة حاجة
نجاة قالت : لا يا ماما شكرا
والداتها قالت : طيب بوسلي حمزه
نجاة قالت : طيب سلام
والداتها قالت : مع السلامة يا حبيبتي
في فيلا العشري :
ووقف خالد العربية ونزل مسرعا وراح وشن الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : اتفضل يافندم
ودخل خالد وقال : جدي فين يافتحية
فتحية قالت : في غرفة حامد وعبد الرحمن وقفلت الباب
خالد قال : طيب رانيا معاهم
فتحية قالت : لا يا فندم الدكتورة رانيا في المطبخ
خالد قال : ملك وزاهر هنا
فتحية قالت : لا يا فندم لسه موصلوش
خالد قال : طيب كويس وراح علي المطبخ لقي رانيا بتحضر الأكل مع متولي الطباخ رانيا
رانيا قالت : ايوه يا خالد
خالد قال : تعالي شويه انتي يادادة
رانيا قالت : ليه فيه ايه
خالد قال : تعالي بس
رانيا قالت : طيب وقلعت المرايا
خالد قال : تعالي يا دادة
خيرية قالت : طيب
وخرج خالد من المطبخ ووراها رانيا وخيرية وقال : يلا وطلع
رانيا قالت : مش تقولي فيه ايه
خالد قال : هتعرفي دلوقتي وراح علي غرفة حامد وعبد الرحمن ودخل ووراها رانيا وخيرية جدي
ونظر له جده وقال : فيه ايه ياخالد حد يدخل كده فزعت العيال
خالد قال : معلشي انا اسف بس فيه حاجة انت لازم تعرفها
جده قال : حاجة ايه دي اللي تخليك تدخل كده
خالد قال : زاهر ياجدي
جده قال بقلق : ماله زاهر حصله حاجة
خالد قال : لا يا جدي هو كويس بس فاز بجائزة أفضل رجل أعمال في البلد وجائزة الأعمال الخيرية
جده قال بإبتسامة : ايه ووقف انت بتكلم بجد ياخالد وقام
خالد قال : ايوه يا جدي وهيسلتمها النهادرة
خيرية قالت : يالف نهار ابيض وزغرتط
جده قال : امال هو فين عاوز ابركله
خالد قال : زمانه جاي ياجدي
رانيا قالت بإبتسامة : علشان كده انت عاوز تعمل حفلة
خالد قال : ايوه
جده قال باستغراب : حفلة ايه
خالد قال : ما انا حضرت لحفلة ياجدي علشان نحتفل بمناسبة دي وعزمت طنط شريفة وعم سامي علشان ملك وطنط بسمة وعمي توفيق
جده قال : طيب ليه عزمت دول بس اعزم أصحابك وأصحاب زاهر
خالد قال : لا يا جدي هي هتبقي حفلة عائلية بس ياجدي محدش يقول لزاهر وملك حاجة عن الحفلة دي
جده قال : ليه
خالد قال : علشان دي مفاجأة ليهم
جده قال : طيب كويس أنك عملت كده
خالد قال : طيب ياجدي احنا هنروح نجهز كل حاجة
جده قال : طيب ياحبيبي لوعوزت حاجة أولى
خالد قال : طيب يلا يا رانيا
وخرجت رانيا ووراها خيرية وخالد وقال : وملك عرفت
خالد قال : زمانها زاهر قالها يلا بقي علشان احنا معندنش وقت
رانيا قالت : طيب يلا يا دادة
خيرية قالت : يلا ونزلت ووراها رانيا وخالد
خالد قال : خلصتم الأكل
رانيا قالت : لا لسه بس قربنها
خالد قال : طيب
رانيا قالت : بقولك ايه ياخالد لازم نجهز الفيلا
خالد قال : معاكي حق
خيربة قالت : انا هروح اشوف الأكل
رانيا قالت : طيب يادادة
رانيا قالت : انا هروح اشتري شويه حاجات علشان الحفلة
خالد قال : طيب وطلع المحفظة من جيبه امسكي الفيزا
رانيا قالت : طيب وأخذتها انا مش هتاخر
خالد قال : طيب
وراحت رانيا وأخذت شنطتها وقالت : اه ااااه من حق انا كلمت ماما وقولتها
خالد قال : طيب كويس
رانيا قالت : سلام
خالد قال : مع السلامة
ومشت رانيا وراحت عند البوابة وقالت : ناجي
ناجي قال : ايوه يافندم وراح لها
رانيا قالت : ممكن توصلني مشوار
ناجي قال : ايوه طبعا اتفضلي وراح وفتح باب العربية
رانيا قالت : شكرا وركبت
وراح وركب ناجي وتحرك
في عربية زاهر :
ملك قالت : زاهر
زاهر قال : ايوه ياحبيبتي
ملك قالت : انت قولت لجدي عن الجائزة
زاهر قال : لا بس زمان خالد قاله
ملك قالت : طيب وبتنظر من شباك العربية لقيت مول بقولك ايه يازاهر أقف هنا
زاهر قال : ليه
ملك قالت : أقف وبس
زاهر قال : طيب ووقف العربية
ملك قالت : يلا انزل
زاهر قال : هنروح فين
ملك قالت : انزل بس
زاهر قال : طيب ونزل
ونزلت ملك وراها وقالت : يلا
زاهر قال : مش تقوللي رايحين فين
ملك قالت : هتعرف دلوقتي يلا بس
زاهر قال : طيب
ومشت ملك ودخلت المول ووراها زاهر ودخلوا محل رجالي وبتنظر ملك علي البدل وقالت : دي حلوة هتبقي رايقة عليك وأخذت البدلة بلون الأسود امسك يا زاهر قيسها
زاهر قال : لقيها دي ياملك
ملك قالت : علشان الحفلة
زاهر قال : طيب ما انا عندي بدل كتير
ملك قالت : انا عارفة بس انا عاوزك اشيك واحد في الحفلة يلا بقي قيسها
زاهر قال بإبتسامة : طيب واخذها وراح علي غرفة اللبس
وبتنظر ملك علي الجرفطات وأخذت جرفطة باللون الأبيض وقالت لنفسها : حلو الجرفطة دي هتبقي حلوة على البدلة واخذتها
وخرج زاهر وقال : ايه رأيك
ونظرة له ملك وقالت : تحفة عليك وراحت له والجرفطة دي هتريق عليها
زاهر قال : ربنا يخليكي لي ياحبيبتي
ملك قالت : ويخليك لي يلا روح غير
زاهر قال : طيب وراح علي غرفة اللبس
وبتنظر ملك علي البدل وقالت لنفسها : دي حلوه لجدي بس انا معرفش مقاسه في البدل
وخرج زاهر من الغرفة وراح لها وقال : يلا ياحبيبتي
ملك قالت : زاهر هو مقاس جدي في البدل كام
زاهر قال : ليه
ملك قالت : أصل عاوزة اشتريله بدلة علشان اكيد هيجي معانا هي البدلة دي هتبقي حلوه عليه بس ممكن مش عارفة مقاسها هيبقي مظبوط ولا لا
وشاف زاهر مقاس البدلة وقال : هيبقي مظبوط ياملك جدي بيلبس المقاس ده ياملك
ملك قالت : طيب كويس واخذتها تعال بقي ننقي بدلة لخالد
زاهر قال بإبتسامة : طيب يلا
وبتنظر ملك للبدلة وقالت : ايه رأيك في البدلة دي
زاهر قال : حلوة
ملك قالت : طيب شوف مقاسها كده علشان ممكن تبقى ضيقها على خالد
زاهر قال : طيب وشاف مقاسها أصغر نمرة ياملك
ملك قالت : طيب تعال نشوف بدلة تانية
زاهر قال : طيب
ونظرة ملك للبدلة أخرى وقالت : دي حلوة صح
زاهر قال : فعلا وهتبقي حلو على خالد وشاف مقاسها ونفس مقاسها
ملك قالت : طيب كويس واخذتها تعال بقي ننقيله جرفطة
زاهر قال : طيب
وبتنقي ملك جرفطة وقالت : حلو الجرفطة دي
زاهر قال : حلو
ملك قالت : طيب وأخذتها أخذ واحدة لجدي
زاهر قال : ما انتي عارفة انه بيتخنق منهم
ملك قالت : طيب
زاهر قال : انا هروح احاسب
ملك قالت : طيب امسك الجرفطة
زاهر قال : طيب واخذها ومشي ودفع الحساب وراح لملك يلا ياحبيبتي
ملك قالت : يلا وخرجت من المحل ووراها زاهر
زاهر قال : ملك تعالي
ملك قالت : علي فين
زاهر قال : تعالي بس ومسكها ايدها ودخل محل فساتين
ملك قالت : احنا نتعمل ايه هنا
زاهر قال : هنشري فستان لك يلا بقي نقي فستان
ملك قالت : انا مش عاوزة يازاهر
زاهر قال : انتي لازم تبقي اشيك واحدة
ملك قالت : انا عندي يازاهر
زاهر قال : انا عارفة بس انا عاوز اشترلك واحد
ملك قالت : بس يازاهر
زاهر قال : مابسش يلا يا ملك روحي اختاري واحد
ملك قالت : طيب وبتنظر على الفساتين واختارت فستان بلون البني ايه رأيك في ده
زاهر قال : يعني مش حلو اوي وبينظر على الفساتين واختار فستان بلون نبتي ايه رأيك في ده
ملك قالت : شكله حلو
زاهر قال : طيب يلا روحي قسيه
ملك قالت : طيب وراحت علي غرفة اللبس
وبينظر زاهر للفساتين
وخرجت ملك وقالت : زاهر ايه رأيك
ونظر له زاهر وقال : تحفة ياحبيبتي كأنه معمول علشان انتي تلبسيه
ملك قالت : طيب انا هروح اغير
زاهر قال : طيب
وراحت ملك علي غرفة اللبس وبينظر زاهر علي الفساتين
وخرجت ملك وقالت : عاوزة اشتري فستان لرانيا
زاهر قال : طيب ياحبيبتي اشترلها واحدة
ملك قالت : ما انا معرفش مقاسها
زاهر قال : طيب خلاص اتصلي بيها
ملك قالت : طيب
زاهر قال : أعطني الفستان اروح احاسب
ملك قالت : طيب اتفضلي
زاهر قال : شكرا واخذها الفستان ومشي
وبتتصل ملك برانيا وقالت لنفسها : مش بتردي ليه أحاول تاني وبتتصل بيها برده مش بترد
وجاء زاهر وقال : ايه ياحبيتي كلمتها
ملك قالت : مش بترد
زاهر قال : طيب حاولي تاني
ملك قالت : طيب وبتتصل بيها
زاهر قال : ها ردت
ملك قالت : برده لا
زاهر قال : طيب انتي معاكي نمرة طنط
ملك قالت : لا
زاهر قال : طيب هنعمل ايه
ملك قالت : اخترلها فستان هي تقريبا في نفس جسمي
زاهر قال : طيب
وبتنظر ملك للفساتين وقالت : ده هيبقي حلو عليها علشان اللون الرصاصي بيريق عليها وشافت المقاس كويس أكبر نمرة واخذته ايه رأيك يازاهر
زاهر قال : حلو
ملك قالت : انا اخترته أكبر نمرة من بتاعي
زاهر قال : كويس ناتي علشان احاسب
ملك قالت : طيب
وراح زاهر ودفع الحساب وقال : يلا ياحبيبتي
ملك قالت : هات عنك الفساتين
زاهر قال : لا انا هشتلهم
ملك قالت : لا يا زاهر هات كفاية عليك البدل
زاهر قال : ياحبيبتي هما مش تقيلها عليها
ملك قالت : بس يازاهر
زاهر قال : مابسش يا ملك يلا بقي علشان احنا اتاخرنها
ملك قالت : طيب وخرجت ووراها زاهر ورحوا عند العربية وركبت ملك وفتح زاهر باب العربية وحطتها وقفله وراح وركب وتحرك على الفيلا
في فيلا العشري :
ووقف ناجي العربية ونزل مسرعا وفتح باب العربية وقال : اتفضلي
ونزلت رانيا معها الحاجات الحفلة وقالت : شكرا
وقفل ناجي الباب وقال : عنك يافندم
رانيا قالت : لا شكرا وراحت وشنت الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب وقالت : عنك يادكتورة وأخذت الحاجات رانيا قالت : شكرا ودخلت خالد فين
فتحية قالت : في المطبخ
رانيا قالت : طيب حطي الحاجة دي في غرفتي
فتحية قالت : طيب وطلعت
وراحت رانيا على المطبخ وقالت : بتعمل ايه ياخالد
خالد قال : مافيش المهم جبتي الحاجات
رانيا قالت : ايوه وخليت فتحية تحطهم في الغرفة
خالد قال : طيب كويس
رانيا قالت : ملك وزاهر لسه مجوش
خالد قال : لا لسه
رانيا قالت : طيب
أمام الفيلا :
وصل زاهر علي الفيلا وبيذمر بالعربية
وفتح الحارس البوابه
ودخل زاهر العربية ووقفها وقال : يلا ياحبيبتي
ملك قالت : طيب ونزلت ومعها الورد ونزل زاهر وراها وراح فتح باب العربية وأخذ الحاجة وقفله وقال : يلا
ملك قالت : طيب ومشت ووراها زاهر وشنت الجرس
وراحت فتحية وفتحت الباب
ودخلت ملك ووراها زاهر وقالت : جدي فين
فتحية قالت : في غرفة حامد وعبد الرحمن وقفلت الباب
ملك قالت : طيب
فتحية قالت : عنك يافندم وأخذت الحاجة
زاهر قال : شكرا
فتحية قالت : مبروك يافندم
زاهر قال : الله يبارك فيكي حطيهم في الانتريه
فتحية قالت : حاضر ومشت
زاهر قال : تعالي يا ملك نطلع لجدي
ملك قالت : يلا
وطلع زاهر ووراها ملك علي غرفة حامد وعبد الرحمن وخبط علي الباب
حامد بيه قال : أدخل
ودخل زاهر ووراها ملك وقال : ايه ده يا جدي انتم بتلعبوا من غيرنها
ونظر له جده وقال : زاهر وقام مبروك يا حبيبي وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك ياجدي
جده قال : انتي متعرفش انا فرحان بيك كده ايه
زاهر قال : عارف ياجدي ونجاجي ده انت السبب فيه بعد ربنا علشان لولا وجودك جانبها انا وخالد وماكنش وصلت اللي انا فيه دلوقتي دي نتيجة تعبك ياجدي
جده قال : لا يا حبيبي دي نتيجة تعبك انت وخالد علشان تعبتوا لما وصلتم لهنا انتم وكل اللي في الشركة وانا فخور أنكم احفادي
زاهر قال : ربنا يخليك لينا ياجدي
جده قال : ويخليكم لي
زاهر قال : طيب ننزل علشان انا وملك جيبلكم حاجات
جده قال : طيب وشال حياة
زاهر قال : تعال يا حبيبي وشال عبد الرحمن
ملك قالت : ياحبيبي ماما انت وشالت حامد وبسته وخرجت من الغرفة ووراها زاهر وحامد بيه
فى المطبخ:
رانيا وقالت : مين اللي جيه يافتحية
فتحية قالت : زاهر بيه والدكتورة ملك
رانيا قالت : طيب تعال ياخالد يلا قبل مايجوا المطبخ
خالد قال : طيب
وخرجت رانيا ووراها خالد وبتنظر لقيتهم وقالت : مبروك يا زاهر
زاهر قال : الله يبارك فيكي يارانيا
خالد قال : مبروك يا حبيبي
زاهر قال : الله يبارك فيك ياخالدود
وبينظر خالد في الانتريه بالصدفة وقال : ايه الحاجات دي
ملك قالت : هتعرف دلوقتي تعالوا ومشت ووراها زاهر وحامد بيه وخالد ورانيا ورحوا علي الانتريه
زاهر قال : امسك ياخالد عبد الرحمن
خالد قال : طيب واخذوا
وأخذ زاهر البدلة وفتح الجفر وقال : دي علشان ياجدي
جده قال : ايه دي
زاهر قال : بدلة علشان تروح بيها الحفلة وعلى فكرة ملك هي اللي نقتها
جده قال : طيب واخذها طول عمرها ذوقها حلو
ملك قالت : شكرا يا جدي
وأخذ زاهر بدلة وفتح الجفر وقال : دي بقي علشانك ياخالد
خالد قال : بس انا مش هروح معاك الحفلة يازاهر
زاهر قال : ليه
خالد قال : أصل علشان حياة هفضل معها هنا وانت وجدي وملك روحوا
زاهر قال : لا يا خالد انت تعبت معايا ولك حق في الجائزة دي زي
جده قال : زاهر معه حق ياخالد لازم تروح
خالد قال : أصل ياجدي
زاهر قال : ما انا مش هروح من غيرك
خالد قال : بس يازاهر
زاهر قال : مابسش يا خالد
رانيا قالت بصوت منخفض : خلاص ياخالد انت لازم تروح ومتقلقش انا هعمل كل حاجة
زاهر قال : قولت ايه
خالد قال : طيب هجي معاك
زاهر قال : طيب امسك ودي الجرفطة بتاعتك على فكرة ملك هي اللي نقتهم
خالد قال : شكرا يا ملوكة
ملك قالت : العفو وقامت وأخذت الفستان وفتحت الجفر وده لكي يارانيا
رانيا قالت : ليه
ملك قالت : ايوه وعلي فكرة انا اتصلت بكي اكتر من مرة
رانيا قالت : اتصلت بيه
ملك قالت : ايوه علشان اعرف مقاسك
رانيا قالت : اه ااااه معلشي انا مسمعتش
ملك قالت : ولا يهمك انا جبته أكبر من بتاعي نمرة يارب يجي مظبوط
رانيا قالت : شكرا بس انا مش هروح الحفلة
ملك قالت بدهشة : ليه
رانيا قالت : لو احنا كلنا هنروح مين اللي هيقعد مع الأولاد
زاهر قال : دادة هتبقي معاهم يارانيا
رانيا قالت : حتى لو كده انا برده لازم اكون معاهم علشان لو حصل حاجة لقدر الله
خالد قال : رانيا معها حق يا زاهر ماينفعش نخرج كلنا ونسيب الأولاد
ملك قالت : ايوه بس ماينفعش متحضرش حفلة زي دي
رانيا قالت : ما انا لازم اكون مع الأولاد وبعدين هي مش هتذاع على التليفزيون
ملك قالت : اكيد
رانيا قالت : خلاص هنشوفها انا وحياة وحامد وعبد الرحمن
ملك قالت : بس يارانيا
خالد بصوت منخفض : متقول حاجة ياجدي كده مش هنعرف نحضر للحفلة
جده قال : طيب ملك رانيا معها حق ماينفعش نروح كلنا ونسيب الأولاد مع خيرية
ملك قالت : طيب ياجدي
حامد بيه قال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا حامد بيه
حامد بيه قال : حضري الأكل وخلي فتحية تجي تطلع الحاجات دي فوق
خيرية قالت : حاضر مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا دادة
وراحت خيرية علي المطبخ وقالت : فتحية
فتحية قالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : روحي طلعي الحاجات اللي زاهر بيه جيبها
فتحية قالت : حاضر ومشت
خيرية قالت : حضر الأكل يامتولي
متولي قال : حاضر
في الانتريه :
حامد بيه قال : امسكي يافتحية حطتي دي في غرفتي
فتحية قالت : حاضر وأخذت البدلة
خالد قال :هاتي ياحبيبتي
رانيا قالت : اتفضلي
وأخذ خالد منها الفستان وقال : امسكي يا فتحية ودول في غرفتنها
فتحية قالت : حاضر
زاهر قال : ودول في غرفتنا
فتحية قالت : حاضر
وبتنظر ملك لحامد وقالت بإبتسامة : وحشنتي ياحبيبي ماما انت وبستها تلقيه جبلك صداع ياجدي من عياطه هو وعبد الرحمن
حامد بيه قال : هما صحيح عيطتم بس لما قعدنها نعلب بالألعاب سكتم
ملك قالت : طيب كويس
حامد بيه قال : وبعدين حتى لو عيطتم على قلبي زي العسل صح ياحياة وبسها
رانيا قالت : ربنا يخليك ليهم ياجدي
حامد بيه قال : ويخليهم لي يارب
وبكى عبد الرحمن
خالد قال : بس ياحبيبي بتبكي ليه بس وحط ايده علي ضهره بس
وبكى عبد الرحمن
خالد قال : هي حياة تسكت انت تبدي مافيش راحة
وضحك الكل
زاهر قال : تعال يا حبيبي
خالد قال : امسك يا زاهر
وأخذ زاهر منه عبد الرحمن وقال : بس ياحبيبي بابا انت
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز
حامد بيه قال : طيب ياخيريه روحي انتي
خيرية قالت : حاضر ومشت
حامد بيه قال : يلا يا حياة علشان نأكل وقام
خالد قال : انا جعان اوي وقام
حامد بيه قال : طيب يلا ومشي ووراها خالد ورانيا ووراها ملك وزاهر ورحوا علي السفرة
رانيا قالت : هات ياجده حياة أكلها
حامد بيه قال : انا هاكلها
رانيا قالت : بس كده حضرتك مش هتعرف تأكل
حامد بيه قال : لا هعرف أكل
رانيا قالت : طيب
وقعد خالد وقال : سيبها مع جدي يارانيا هي مبسوطة معها
رانيا قالت : طيب وقعدة
وبينظر زاهر للأكل وقال : هو متولي الطباخ مطبخش ياجدي
جده قال : ماهو ده اللي طبخوا يازاهر
زاهر قال باستغراب : ده
ونظر حامد بيه لخالد وقال : اه ااااه أصل انا اللي خليتهم يطبخ كده علشان احنا رايحين على حفلة وماينفعش نتقلها في الأكل
زاهر قال : طيب ياجدي وبياكل
رانيا قالت بصوت منخفض : الحمد لله اني جدي اتصرف
خالد قال : ايوه والا لو زاهركان دخل المطبخ كان هكيشف كل حاجة
رانيا قالت : ايوه ويبقي كده المفاجأة باظت
خالد قال : ايوه وبياكل بقول ايه احنا لما نخلص بسرعة علشان نلحق نلبس
جده قال : طيب وبياكل حياة
عند البوابة :
وبيتصل ناجي بنجاة
في شقة ناجي :
في المطبخ :
رن تليفون نجاة سمعته وقالت لنفسها : تليفوني بيرن وهيصحي حمزه وانا مصدقت انه نام وخرجت مسرعة من المطبخ وراحت علي الغرفة وبتنظر لقيت حمزه لسه نايم الحمد لله وراحت أخذت التليفون وخرجت ده ناجي فتحت الخط الووه
ناجي قال : الووه يا نجاة
نجاة قالت : ايوه يا ناجي
ناجي قال : حمزه عامل ايه
نجاة قالت : كويس ونايم بس بعد ايه بعد ما قعد يبكي وانت كنت هتصحيه بتليفونك
ناجي قال :وصحي
نجاة قالت : لا الحمد لله
ناجي قال : طيب مش عاوزة حاجة اجبهلك معايا وانا جاي
نجاة قالت : لا ابقي سلملي على بابا
ناجي قال : طيب سلام
نجاة قالت : مع السلامة
وقفل ناجي الخط وبيتنظر لقي عم حسنين فاراح له وقال : نجاة بتسلم عليك ياعمي
عم حسنين قال : الله يسلامها انت كنت بتكلمها
ناجي قال : ايوه
عم حسنين قال : وازي حمزه الصغير
ناجي قال : الحمد لله كويس نايم دلوقتي
عم حسنين قال : نوم الهنا ان شاء الله
في المطبخ :
خيرية قالت : روحي يا فتحية ودي الأكل ده للحرس وده حسنين
فتحية قالت : طيب وأخذت الأكل وخرجت وراحت عند البوابة امسك يا حمزه
حمزه الحارس قال : طيب وأخذ الأكل وبينظر لناجي لقها واقف مع عم حسنين يلا يا ناجي علشان تأكل
ونظر له ناجي وقال : طيب عن اذنك ياعمي
عم حسنين قال : اتفضل
ومشي ناجي
وجاءت فتحية وقالت : امسك يا عم حسنين الأكل
عم حسنين قال : طيب وأخذ الأكل
فتحية قالت : مش عاوزة حاجة تانية
عم حسنين قال : لا يا فتحية متشكر
فتحية قالت : طيب ومشت
جوه الفيلا :
في السفرة :
حامد بيه قال : الحمد لله امسكي يارانيا حياة
رانيا قالت : حاضر ياجدي وقامت واخذتها وراحت وقعدة
حامد بيه قال : انا هقوم علشان اغير هدومي
زاهر قال : طيب ياجدي
وطلع حامد بيه علي غرفته
زاهر قال : وانا كمان هقوم اجهز
ملك قالت : طيب انا جاية معاك
زاهر قال : طيب يلا ومشي ووراها ملك
خالد قال : انا مش عارف هتعملي كل حاجة لواحدك ومعاكي الأولاد ازاي
رانيا قالت : متقلقش وبعدين دادة معايا وفتحية وعم ومتولي وعم وصبحي كمان
خالد قال : بس يارانيا
رانيا قالت : مابسش يا خالد انت لازم تروح الحفلة وتبقي جانب زاهر في الوقت ده
خالد قال : طيب بس لو احتاجتي حاجة كلمني
رانيا قالت : طيب
خالد قال : انا هقوم اجهز
رانيا قالت : طيب
وبس حياة وطلع علي غرفته
رانيا قالت : فتحية فتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يا دكتورة
رانيا قالت : لمي الأكل وقامت
فتحية قالت : حاضر
وقامت رانيا وأخذت شنطتها وطلعت وبتنظر لحياة وقالت : ياحبيتي ماما انتي قمر وبستها وراحت علي الغرفة وخبطت علي الباب
خالد قال : أدخل
ودخلت رانيا ومعها حياة وقالت : ياجميلة انتي
ونظر لها خالد وقال : هي دي الحاجات يارانيا
رانيا قالت : ايوه وقعدة على السرير ايه رأيك
خالد قال : حلوة اوي ياحبيتي تسلم ايدك
رانيا قالت : ربنا يخليك يا خالد
خالد قال : ويخليكي ياحبيبتي ليه أنا هروح اخد دش
رانيا قالت : طيب
أمام بيت ملك :
سامي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع سامي الحساب ونزل وطلع علي شقته وخبط علي الباب
وراحت شريفة وفتحت الباب وقالت : سامي اقفل الباب ومشت راحت على المطبخ
سامي قال : طيب ودخل وقفل الباب وراح وراها على المطبخ انتي طبخ ايه النهادرة وحط الفاكهة
شريفة قالت : مكرونه
سامي قال : مكرونه بس
شريفة قالت : ايوه ما احنا معزومين على حفلة مرضتش اطبخ أكل كتير
سامي قال : طيب المكرونة خلصت
شريفة قالت : اه ااااه خلاص
سامي قال : طيب انا هروح اغير
شريفة قالت : طيب
وراح سامي على غرفته
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
وقلع زاهر الجاكت و قال : ملك انا هروح اخد دش
ملك قالت : طيب ياحبيبي رجلك عامله ايه دلوقتي
زاهر قال : كويسه الحمد لله دي جرح بسيط
ملك قالت : طيب
في غرفة خالد :
رانيا قالت : تعالي يا حبيبتي نقعد هنا وقعدتها في السرير وبتنظر لقيت خالد خارج من الحمام وبينشف شعره بابا اهوه
ونظر لها خالد وقال : ياقمري انتي وراح لها وبسها وبيلعب معها رانيا قالت : يلا يا خالد انت كده هتتاخر
خالد قال : طيب وراح أمام المرايا وحط الفوطة على الكرسي وبيمشط شعره وخلاص وراح وأخذ الجرفطة تعرفي اني ملك ذوقها حلو
رانيا قالت : فعلا هي ذوقها دايما حلو
خالد قال : وانتي كمان ذوقك أحلى وحط الجرفطة على رقبته وراح لها ساعدني وقعد
رانيا قالت : هو انت مش بتعرف تربطها
خالد قال : لا بعرف بس حابب إنك تربطهلي
رانيا قالت : طيب ومسكت الجرفطة
خالد قال : تعرفي انك هتوحشني
رانيا قالت : وانت كمان
وبينظر لها خالد وسرح وبدون تعليق
رانيا قالت : خلصت ونظرة لها خالد
خالد قال : ايوه ياحبيبتي
رانيا قالت : انا خلصت ونظرة لحياة
ومسك خالد ايدها و قال : انا مش عاوزة اروح الحفلة من غيرك يارانيا
رانيا قالت : مش هينفع اجي ياخالد لو جيت من هيجهز الحفلة هنا وبعدين احنا مش اتفقنها انك انت لازم تروح
خالد قال : ايوه
رانيا قالت : طيب يلا قوم كمل لبسك
خالد قال : طيب وقام
في غرفة زاهر :
خرج زاهر من الحمام وبينشف شعره وقال : قومي يلا ياملك جهزي نفسك انا هبقي جانبهم
ملك قالت : طيب وراحت وفتحت الدولاب وأخذت هدوم وقفلته وأخذت الفستان وراح علي الحمام
زاهر قال : حبايبي بابا انتم وراح لهم وقعد وبينشف شعره وحط الفوطة على السرير وبسه حامد وعبد الرحمن وبيلعب معاهم
في شقة سامي :
خرج سامي من الغرفة وراح علي المطبخ وقال : خلاص يا شريفة ولا ايه
شريفة قالت : ايوه خلاص يلا
سامي قال : طيب وخرج من المطبخ ووراها شريفة وراح علي السفرة وقعد وبينظر هي مكرونه باللبن
شريفة قالت : ايوه وحطتها وقعدة ليه
سامي قال : أصل افتكرتها مكرونه عادية مش باللبن
شريفة قالت : اه ااااه طيب اتفضل
سامي قال : طيب وبياكل هي ملك كانت هنا
شريفة قالت : ايوه هي ورانيا
سامي قال : تلقيها مشت علشان انا شوفت العيادة مقفولة
شريفة قالت : طيب وبياكل
في فيلا العشري :
في غرفة زاهر :
وخرجت ملك من الحمام وبتنشف شعرها ونظرة لزاهر وقالت : انت لسه مجهزتش يازاهر كده هنتاخر
ونظر لها زاهر وقال : ايه الجمال ده وراح لها انا مش عارف اعمل ايه
ملك قالت : تعمل ايه فى ايه
زاهر قال : في جمالك دي كل يوم بتقي أجمل من اللي قبله
ملك قالت بإبتسامة : زاهر روح البس احنا كده هنتاخر
زاهر قال : يعني بذمتك حد يشوف الجمال ده ويمشي ويسيبوا
ملك قالت : وبعدين يازاهر ومشت
ومسك زاهر ايدها قال : رايحة فين
ملك قالت : هروح أجيبلك البدلة
زاهر قال : سيبك منها دلوقتي وشدها ناحيته
ملك قالت : زاهر وبعدين
زاهر قال : وبعدين ايه
ملك قالت بإبتسامة : احنا كده هنتاخر عن الحفلة
زاهر قال : مش مشكلة
ملك قالت : ازاي يعني يلا بقي يازاهر علشان خاطري
زاهر قال : طيب وراح وأخذ الجرفطة وحطها علي رقبته وأخذ جاكت البدلة وبيلبسوا
وراحت ملك وقعدة أمام المرايا ومشطت شعرها وبتلموا
زاهر قال : لا يا ملك سبيه مفروط احسن بيبقي شكلك أحلى
ملك قالت : طيب وحطت برفان
زاهر قال : ايوه كده وراح وفتحها الدولاب وأخذ علبة وقفله وراح لها
ونظرة له ملك وقالت : ايه ده يازاهر
زاهر قال : هتعرفي دلوقتي وفتح العلبة وأخذ العقد وحطه حولين رقبة ملك ايه رأيك
ملك قالت : تحفة يازاهر ورفعت شعرها
وبلبسها زاهر وقال : تحفة عليكي
ملك قالت : بس ده شكله غالي اوي يازاهر
زاهر قال : مافيش حاجة تغلها علي مراتي حبيبتي
ملك قالت : ربنا يخليك لي يا زاهر
زاهر قال : ويخليكي لي يا حبيبتي
ملك قالت : انت جبته امتا
زاهر قال : لما نزلت من العربية بعد ما خرجنها من المول
ملك قالت : اه ااااه وقامت طيب يلا جاهز حالك
زاهر قال : طيب
خرج حامد بيه من غرفته ونزل وبينظر ملقش حد وقال لنفسه : باين لسه بيجهزوا وقعد
في غرفة خالد :
وبيحط خالد برفان وقال : كده تمام يلا ياحبيتي ننزل
رانيا قالت : طيب يلا وقامت تعالى ياحياة وشالتها
خالد قال : مش هتاخدي الحاجة دي تحت
رانيا قالت : لا لما تمشوا ابقي أنزلها علشان ملك وزاهر مايشوفهاش
خالد قال : طيب يلا
وخرجت رانيا ومعها حياة من الغرفة ووراها خالد ونزلوا وبتنظر لقيت حامد بيه وقالت : ياجدي اهوه ورحوا له ايه الشياكة دي ياجدي
حامد بيه قال : دي أقل حاجة عندي
وضحكت رانيا وقالت : ملبستش الجرفطة ليه ياجدي
حامد بيه قال : بتخنقني
رانيا قالت : اه ااااه
حامد بيه قال : ليه هو كده وحش
رانيا قالت : لا يا جدي انت في منتهى الشياكة
حامد بيه قال : شكرا يا رانيا
خالد قال : هو زاهر وملك لسه منزلوش
جده قال : لا لسه
خالد قال : احنا كده هنتاخر
جده قال : لا أن شاء الله هنوصل على الميعاد
خالد قال : طيب وقعد
جده قال : عملتم ايه علشان الحفلة
رانيا قالت : كله تمام ياجدي بس لما تكونوا في الطريق وجاين على هنا ابقي كلمني ياخالد
خالد قال : طيب
في شقة سامي :
في السفرة :
سامي قال : الحمد لله
شريفة قالت : تستاهل الحمد
وراح سامي وفتح التليفزيون وقعد وقال : شريفة
شريفة قالت : ايوه يا سامي
سامي قال : اعمللي شاي علشان يهضم
شريفة قالت : طيب ولمت الأكل وراحت علي المطبخ وحطتها وبتعمل الشاي وولعت البوتجاز سامي وبتغسل الأطباق
سامي هو في الانتريه وقال بصوت مرتفع : ايوه يا شريفة
شريفة وهي في المطبخ قالت : تعال فرغ الشاي علشان انا بغسل الأطباق
سامي وهو فى الانتريه قال : طيب وراح علي المطبخ وطفي البوتجاز وفرغ الشاي افرغلك ياشريفة شاي
شريفة قالت : لا يا سامي
سامي قال : طيب وأخذ الشاي وخرج من المطبخ وراح وقعد أمام التليفزيون
في غرفة زاهر :
وراح زاهر وأخذ الدعوة من جاكت البدلة وحطها في جيبه وقال : جاهزة ياملك
ملك قالت : ايوه وأخذت شنطتها
زاهر قال : طيب يلا
ملك قالت : تعال يا حبيبي وشالت عبد الرحمن هات حامد يازاهر
زاهر قال : طيب وشال حامد يلا
وخرجت ملك ومعها عبد الرحمن من الغرفة ووراها زاهر ومعه حامد ونازلين
وبينظر حامد بيه لقي زاهر وملك نازلين وقال : اهما زاهر وملك نزلوا اهما
زاهر قال : احنا جاهزين
ونظرة ملك لرانيا وقالت : ما شاء الله ياملك طالعه زي القمر
ملك قالت : شكرا يا رانيا كان نفسي تجي معانا
رانيا قالت : وانا كمان بس لازم اقعد مع الأولاد
ملك قالت : طيب يادادة دادة خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا ملك ايه الجمال ده ياملك
ملك قالت : ربنا يخليكي يادادة امسكي عبد الرحمن خلي بالك عليه
خيرية قالت : متقلقيش هات يازاهر بيه حامد
زاهر قال : امسك يا دادة
خيرية قالت : تعال يا حبيبي واخذته
وقام خالد وقال : يلا بقي علشان احنا هنتاخر
جده قال : يلا يا باباي ياحبايب جده وباس حياة وقام وراح وباس حامد وعبد الرحمن ومشي
وبسة ملك حامد وعبد الرحمن وقالت : باباي
وبسهم زاهر وقال : سلام ياحبايبي يلا يا ملك
ملك قالت : طيب ومشت ووراها زاهر
خالد قال : باباي يا أميرتي وبسها لو احتاجتي حاجة يارانيا كلمني رانيا قالت : طيب سلام
خالد قال : مع السلامة وباس رأسها ومشي
عند البوابة :
ونظر ناجي لقي حامد بيه فاراح له وقال : اتفضل يافندم
حامد بيه قال : لا يا ناجي خليك انت زاهر وخالد وملك جايين
ناجي قال : طيب
وبينظر حامد بيه لقي زاهر وملك وخالد جايين وقال : هما جوم اهما خلي بالك ياناجي
ناجي قال : متقلقش يافندم وفتح باب العربية اتفضل يافندم
حامد بيه قال : شكرا وركب
وراح خالد وركب بجانب جده
وفتح ناجي باب العربية وقال : اتفضلي يا دكتورة
ملك قالت : شكرا وركبت
وركب زاهر وتحرك على الحفلة
جوه الفيلا :
رانيا قالت : دادة
خيرية قالت : ايوه يا رانيا
رانيا قالت : خلي بالك من الأولاد اعقبال ما انا اجهز الفيلا
خيرية قالت : بس مين اللي هيساعدك
رانيا قالت : متقلقش يادادة انا هعمل كل حاجة يلا
خيرية قالت : لا انا لازم اساعدك
رانيا قالت : ما انتي بتساعدني برده يادادة لما تخلي بالك من حياة وحامد وعبد الرحمن وانا لواحتاجت حاجة هقولك
خيرية قالت : طيب انا هقعد جانبك هنا مع الأولاد علشان لو احتاجت حاجه
رانيا قالت : طيب
خيرية قالت : تعالوا ياحبيبي وقعدة على السجدة جانبها حامد وعبد الرحمن
رانيا قالت : فتحية يافتحية
وجاءت فتحية وقالت : ايوه يا دكتورة
رانيا قالت : هاتي الحاجة اللي عندي في الغرفة هتلقها جانب السرير
فتحية قالت : حاضر وطلعت علي الغرفة ودخلت وبتنظر لقيت الحاجة وأخذت وخرجت من الغرفة ونزلت اتفضلي يا دكتورة
رانيا قالت : شكرا واخذتهم عم متولي خلص الأكل
فتحية قالت : لسه يافندم
رانيا قالت : طيب خليكي علشان تساعدني
فتحية قالت : حاضر
وراحت رانيا لخيربة وقالت : امسكي يا دادة حياة
خيرية قالت : حاضر واخذتها
وراحت رانيا وأخذت البلونات من العلبة وقالت : امسكي يا فتحية انفخي دول
فتحية قالت : حاضر وقعدة وبتنفخ
وأخذت رانيا شريط ورد وطلعت علي السلم تزينه
أمام بيت الدكتورة رانيا :
وصل توفيق على بيته ووقف العربية ونزل وطلع علي شقته وخبط علي الباب
وراحت بسمة وفتحت الباب وقالت : كويس أنك جيت علشان تأكل حاجة قبل ما نروح
ودخل توفيق وقال : انا فعلا ميت من الجوع
بسمة قالت : حالا الأكل هيكون جاهز وقفلت الباب اعقبال ما تغير هدومك
توفيق قال : طيب وراح علي غرفته
في عربية زاهر :
زاهر وقال : وصلنها ووقف العربية يلا ونزل
ونزلت ملك وحامد بيه وخالد وراها من العربية وبتنظر للمكان وقالت : المكان حلو
وطلع زاهر الدعوة وقال : طيب يلا ومسك ايدها
وانجشته ملك وقالت بإبتسامة : يلا
ومشي زاهر وملك ووراها حامد بيه وخالد وقال : اتفضل
واخذ منظم الحفلة منه الدعوة وقال : اتفضل يافندم
ودخل زاهر وملك الحفلة ووراها حامد بيه وخالد
منظم 2 قال : حضرتك زاهر بيه
زاهر قال : ايوه
منظم 2 قال : طيب اتفضل معايا
زاهر قال : طيب ومشي ومعها ملك ووراها حامد بيه وخالد
منظم 2 قال : اتفضل يافندم ده مكان حضرتك
زاهر قال : طيب شكرا
منظم 2 قال : العفو ومشي
زاهر قال : اتفضل ياجدي
جده قال :طيب وقعد وبينظر لقي خالد مسك تليفونه تعال ياخالد اقعد
ونظر له خالد وقال : حاضر ياجدي وقعد جانبه
زاهر قال : اتفضلي يا حبيبتى
ملك قالت : شكرا وقعدة
وقعد زاهر جانبها وقال : هي الحفلة بدأت
في فيلا العشري :
رانيا قالت : خلصتي يافتحية
فتحية قالت : خلصت شويه
رانيا قالت : طيب سرعي
فتحية قالت : حاضر
خيربة قالت : تعالي يافتحية اما اعمل معاكي علشان نلحق نخلص
فتحية قالت : حاضر وراحت لها
وبنزين رانيا العمود وقالت : خلي بالك يادادة من الأولاد علشان مايعرفوش البلونات
خيرية قالت : حاضر وبتنفخ البلونات
في شقة الدكتورة رانيا :
خرجت بسمة من المطبخ ومعها الأطباق وراحت علي السفرة وحطتهم وقالت : يلا يا توفيق الأكل جاهز
توفيق وهو في الغرفة و قال : طيب يابسمة وخرج من الغرفة وراح علي السفرة وقعد وبينظر للأكل هو انتي متطختيش النهاردة
بسمة قالت : ماهو ده اللي انا تطبخته وقعدة
توفيق قال : امال فين الرز
بسمة قالت : ما انا متطختش رز
توفيق قال : ليه
بسمة قالت : علشان احنا معزومين فقولت احمر شويه بطاطس وبرجان وفلفل وناكل بالعيش وخلاص علشان لو اكلنها دلوقتي مش هنعرف نأكل في الحفلة وكده حامد بيه ورانيا وخالد هيزعلوا
توفيق قال : طيب
واخذت بسمة رغيف عيش وقالت : اتفضل
توفيق قال : شكرا واخذها الرغيف وبياكل
في فيلا العشري :
خيرية قالت : بس ياحياة خدي البلونات بعيد يافتحية
فتحية قالت : طيب وحطتها بعيد
خيرية قالت : انتي جميلة وانت كمان يا حامد شوف عبد الرحمن قاعد هداي ازاي خليهم بعيد يافتحية
فتحية قالت : حاضر وبعدتهم
خيرية قالت : ايوه كده وبتفخ
رانيا قالت : فتحية
فتحية قالت : ايوه يا دكتورة
رانيا قالت : روحي شوفي عم متولي خلص الأكل ولا لسه
فتحية قالت : حاضر وراحت علي المطبخ خلصت ياعم متولي الأكل متولي الطباخ قال : ايوه بعمل الحلو اهوه
فتحية قالت : طيب وخرجت من المطبخ وراحت لرانيا خلص الأكل يادكتورة بيعمل الحلو
رانيا قالت : طيب لوسمحتي افتحي التليفزيون علشان نشوف زاهر وهو بيستلم الجائزة
فتحية قالت : حاضر وراحت وفتحت التليفزيون وبتقلب اهوه زاهر بيه والدكتورة ملك وحامد بيه وخالد بيه اهما
وراحت لها رانيا وقالت : ملك طالعه زي القمر في التليفزيون
ونظرة خيرية وقالت : ايوه هو زاهر بيه استلم الجائزة ولا لسه
رانيا قالت : لسه يادادة
خيرية قالت : طيب تعالي يافتحية علشان نخلص
فتحية قالت : حاضر وراحت قعدة وبتنفخ
وبتنظر خيرية لحامد وعبد الرحمن وقالت : بابا وماما اهما ياحبايبي حياة بابا اهوه
في شقة سامي :
في الانتريه :
وبيقلب سامي بالريموت وقال لنفسه : مش ده زاهر العشري وحامد بيه وملك وخالد ياشريفة شريفة
شريفة وهي في المطبخ قالت : ايوه يا سامي
سامي وهو فى الانتريه : تعالي بسرعة
شريفة وهي في المطبخ وقالت : ايه اللي حصل خرجت من المطبخ وراحت له فيه ايه
سامي قال : بصي
ونظرة شريفة علي التليفزيون لقيت ملك وزاهر وحامد بيه وخالد وقالت : ايه ده زاهر وملك وحامد بيه وخالد في التليفزيون
سامي قال : ايوه
وقعدة شريفة وقالت : دي حفلة ايه
سامي قال : حفلة لرجال الأعمال علشان جائزة أفضل رجل أعمال
شريفة قالت : اه ااااه تفتكر زاهر وخالد هيخدوها
سامي قال : مش عارف اتفرجي بس
شريفة قالت : طيب بس ملك زي القمر امال رانيا مش معاهم ليه
سامي قال : اسمعي ياشريفة خلينها نسمعها
شريفة قالت : طيب خلاص اهوه
في شقة الدكتورة رانيا :
في السفرة :
توفيق قال : الحمد لله شبعت
بسمة قالت : وانا كمان وبتلم الأكل
وراح توفيق وفتح التليفزيون وقعد وبيقلب لقي زاهر وخالد وملك وحامد بيه وقال : بسمة
بسمة قالت : ايوه يا توفيق
توفيق قال : حامد بيه وملك وخالد وزاهر في التليفزيون
بسمة قالت : في التليفزيون
توفيق قال : ايوه تعالى
وراحت بسمة ونظرة علي التليفزيون وقالت : ايوه صحيح وقعد وبتقرا حفلة أفضل رجل أعمال لهذه السنه
توفيق قال : ايوه
بسمة قالت : امال رأينا مش معاهم ليه
توفيق قال : مش عارفه تليقها مع الأولاد
بسمة قالت : تفتكر من اللي هيخدها
توفيق قال : مش عارف بس شركة العشري لها وزنها في السوق
بسمة قالت : يعني ممكن هما اللي ياخدوها
توفيق قال : ممكن اسمعي بس
توفيق قال : طيب
في الحفلة :
المذيعة : الفائز بجائزة أفضل رجل أعمال لهذه السنه وأيضا جائزة الأعمال الخيرية لنشاط الخيري رحبوا معايا برجل الأعمال زاهر العشري
ونظر زاهر لملك وطلع علي المسرح وبيصقفوا الكل وبتصور ملك وخالد زاهر
وبيسلم امين فهمي علي زاهر وقال : مبروك وبيقدم الجائزة
زاهر قال : الله يبارك فيك وأخذ الجائزة ووقف بجانبه وتصوروراح عند المذيعة ممكن
المذيعة وقالت : اتفضل يافندم
زاهر قال : شكرا انا سعيد جدا لاني موجود معاكم النهادرة وبشكركم على هذه الجائزة وحابب اشكر جدي حامد العشري اللي دعمني وساندني في حياتي وعلمني ازاي يبقي عندي إنسانية وأقدر أساعد الناس مش بس ابقي رجل أعمال ناجح اتعلمت منه حاجات كتير ماكنش ممكن ابدا اتعلمها غير إلا من حامد العشري شكرا يا جدي ونظر له
وصقفوا الكل ونظرة ملك لحامد بيه بإبتسامة
زاهر قال : وحابب اشكرك اخويا وصديقي خالد العشري اللي كان معايا لحظة بلحظة في حياتي وفي الشغل والجائزة دي هو شريك فيه والعاملين في الشركة علشان تعبوا معايا ولولا هما ماكنتش اقدر اعمل أي حاجة شكرا ياخالد ونظر له
وصقفوا الكل
زاهر قال : وحابب اشكر زوجتي وشريكة حياتي الدكتورة ملك اللي دعمتني وواقفت جانبي في حياتي وساندتني في أصعب الظروف وشريكتي في أعمال الخير شكرا ونظر لها
وصقفوا الكل
زاهر قال : لوسمحتم اتفضلوا على المسرح
وقام حامد بيه وملك وخالد وطلعوا علي المسرح وبيسلم امين فهمي على عليهم
وراح لهم زاهر وحضن جده وقال : امسك ياجدي الجائزة
وأخذ حامد بيه منه الجائزة
زاهر قال : امسكي ياحبيتي الجائزة
وأخذت ملك منه الجائزة بإبتسامة
ووقفوا ملك زاهر وحامد بيه وخالد وأمين فهمي وصوروا ونزلوا من علي المسرح وقعدوا
في الفيلا العشري :
في الانتريه :
وبتنظر رانيا على التلفزيون وقالت بإبتسامة : حياة ده بابا ياحبيتي وده ماما وبابا ياحامد ويا عبد الرحمن انا فرحانة اوي يادادة
خيرية قالت : وربنا يسعدكم وتفضلوا دايما كده ناجحين ويبعد عندكم كل شر
رانيا قالت : يارب يلا بقي علشان قربوا يجوا خلصتم
خيرية قالت : ايوه
رانيا قالت : طيب يلا
في شقة سامي :
في الانتريه :
سامي قال : دي حاجة تشرف والله
شريفة قالت : فعلا ملك محظوظة ان زاهر زوجها ربنا يحميهم
سامي قال : يارب
شريفة قالت : علشان كده هما عاملين الحفلة
سامي قال : اكيد طبعا المناسبة دي فعلا لازم يحتفلوا بيها
شريفة قالت : طيب يلا نلبس علشان منتاخرش
سامي قال : طيب وقام وراح علي غرفة
في شقة الدكتورة رانيا :
في الانتريه :
توفيق قال بإبتسامة : انا بشكر ربنا اني رانيا اتجوزت من عيلة زي دي
بسمة قالت : معاك حقها
توفيق قال : انا عرفت دلوقتي ايه سبب الحفلة
بسمة قالت : طيب يلا نلبس علشان احنا كده هنتاخر
توفيق قال : طيب يلا وقام وطفي التليفزيون وراح علي الغرفة
وقامت بسمة وأخذت الأطباق من علي السفرة وراحت علي المطبخ وحطتهم وخرجت وراحت علي الغرفة
في فيلا العشري :
في الانتريه :
رانيا قالت : كده خلاص خلصنها فتحية
فتحية قالت : ايوه يا دكتورة
رانيا قالت : روحي شوفي عم متولي خلاص كده ولا لسه
فتحية قالت : حاضر وراحت علي المطبخ الدكتورة رانيا بتقولك خلصت ياعم متولي
متولي الطباخ قال : اه ااااه خلاصت كل حاجه جاهزة
فتحية قالت : طيب كويس وخرجت وراحت لرانيا خلاص يا دكتورة
رانيا قالت : طيب خليكي واقفة هنا وأول ما ملك وزاهر وخالد وجدي يجي اطفي النور على طول ماشي
فتحية قالت : حاضر
رانيا قالت : لوسمحتي يادادة هاتي حامد وعبد الرحمن على غرفتي وشالت حياة
خيرية قالت : حاضر
وطلعت رانيا على الغرفة
خيرية قالت : تعال يا حامد وشالته فتحية
فتحية قالت : ايوه يا ست خيرية
خيرية قالت : تعالي ادينى عبد الرحمن
فتحية قالت : حاضر وراحت لها وشالت عبد الرحمن امسكي
خيرية قالت : طيب واخذته وطلعت
في غرفة خالد :
وبتنظرة رانيا لقيت خيرية جاية فاراحت لها وقالت : هاتي يادادة
خيرية قالت : طيب
رانيا قالت : تعال يا حبيبي واخذت عبد الرحمن وراحت وحطته على السرير
وراحت خيرية وراها وقالت : يلا يا حامد اقعد وحطته على السرير رانيا قالت : لو سمحتي يادادة هاتي هدوم لحامد وعبد الرحمن
خيرية قالت : حاضر وخرجت وراحت علي غرفتهم ودخلت وفتحت الدولاب وأخذت هدوم لحامد وعبد الرحمن وقفلته وخرجت من الغرفة وراحت علي غرفة خالد اتفضلي يارانيا
رانيا قالت : شكرا يادادة وأخذت هدوم خلي بالك من حياة اعقبال ما أحمم حامد وعبد الرحمن
خيرية قالت : حاضر
رانيا قالت : تعال يا حامد وشالته
خيرية قالت : اسنتي انا هجبهولك
رانيا قالت : طيب
خيرية قالت : تعال يا عبد الرحمن وشالته
وأخذت رانيا منها عبد الرحمن وقالت : تعالوا يلا ناخد دش وراحت علي الحمام
في شقة سامي :
في الغرفة :
شريفة قالت : البس الجرفطة
سامي قال : انا مابعرفش اربتطها وكمان بتبقى خنقها
شريفة قالت : مش مشكلة انا هربطها وبعدين دي حفلة ولازم تبقى لبس جرفطة
سامي قال : طيب وأخذ جرفطة
ونظرة له شريفة وقالت : لا دي مش حلوة استنها
سامي قال : طيب
وأخذت شريفة جرفطة وقالت : دي هتبقي حلوه
سامي قال : طيب اربطيها
شريفة قالت : طيب وقعدة وربطتها امسك اهي
سامي قال : طيب واخذها ولبسها
شريفة قالت : ويلا بقي علشان منتاخرش
سامي قال : طيب
وأخذت شريفة الشنطة من الغرفة وراحت وأخذت المفتاح وقالت : يلا يا سامي
سامي وهو فى الغرفة قال : طيب وأخذ تليفونه وخرج من الغرفة يلا
وطفت شريفة النور وخرجت من الشقة ووراها سامي وقفلت الباب ونزلوا وبتنظر لقيت تاكسي جاي وقالت : فيه تاكسي جاي هناك اهوه
ونظر له سامي قال : تاكسي
ووقف سواق التاكسي بدون تعليق
وركب سامي العربية ووراها شريفة وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في شقة الدكتورة رانيا :
في غرفة النوم :
توفيق قال : يلا يا بسمة احنا كده هنتاخر وبيلبس الحزمة
بسمة قالت : خلاص اهوه
توفيق قال : طيب وأخذ تليفونه وخرج من الغرفة وراح علي المطبخ وأخذ كوباية وشرب وخرج يلا يا بسمة
بسمة وهي في الغرفة قالت : طيب ياتوفيق وخرجت انا جاهزة
توفيق قال : طيب يلا ومشي ووراها بسمة وطفي النور وخرج من الشقة ونزلوا
وراحت بسمة وركبت العربية وقالت : يلا
توفيق قال : طيب وركب وتحرك
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
خرجت رانيا ومعها حامد وعبد الرحمن من الحمام وقالت : احنا كده بيقنها حلوين مش صح يادادة
نظرة لهم خيرية وقالت : ما شاء الله زي القمر ربنا يحميكم
رانيا قالت : تعالوا يلا نقعد هنا وقعدتهم على السرير وأخذت فستانها وهدوم حياة تعالى ياحبيتي وشالتها خلي بالك منهم يادادة
خيرية قالت : دول في عنيها
رانيا قالت : طيب وراحت علي الحمام
عند البوابة :
وطلع فهد تليفونه وبيتصفح وقال : ايه ده يا ناجي ياحمزه
ونظر له حمزه وقال : فيه ايه يا فهد
فهد الحارس قال : تعالوا كده
وراح له ناجي ووراها حمزه وقال : فيه ايه يا فهد
فهد الحارس قال : زاهر بيه
ناجي الحارس قال : ماله حصلوا حاجة
فهد الحارس قال : لا خد جائزة أفضل رجل أعمال وجائزة الأعمال الخيرية
حمزه الحارس قال : ايه ده بجد
فهد الحارس قال : ايوه الحفلة اهي
ونظرة حمزه ووراها ناجي في التليفون وقال : ده صحيح
ناجي قال بإبتسامة : بصراحة هو يستهلها كفاية مشروع العمارات اللي عملوا للشباب
حمزه الحارس قال : معاك حقه ياناجي واللي عملوا معاك محدش يعملوا
ناجي قال : فعلا انا دلوقتي اتاكدت ان الدنيا لسه بخير طول ما لسه فيه اللي زي زاهر بيه وحامد بيه وخالد بيه والدكتورة ملك بيساعدوا الناس
فهد الحارس قال : معاك حق يا ناجي
حمزه الحارس قال : طيب اسمعوا بقي لما نشوف زاهر بيه بيقول ايه
ناجي قال : طيب وبيتفرج
جوه الفيلا :
في غرفة خالد :
خرجت رانيا ومعها حياة من الحمام وقالت : ياحبيتي انتي
ونظرة لها دادة وقالت : ما شاء الله يا رانيا طلعها زي القمر
رانيا قالت : شكرا يادادة وحطت حياة في سريرها على فكرة ده الفستان اللي جبتهولي ملك علشان اروح بيه الحفلة
دادة خيرية قالت : اه ااااه حلو عليكي
رانيا قالت : شكرا وقعدة أمام المرايا
في الحفلة :
حامد بيه قال : يلا الحفلة خلصت وقام امسك يا زاهر الجائزة
زاهر قال : لا يا جدي خليها معاك وقام
جده قال : لا دي لازم تكون معاك انت
زاهر قال : بس ياجدي
جده قال بإبتسامة : مابسش امسك
زاهر قال : طيب واخذها
ملك قالت : وامسك دي يازاهر كمان
زاهر قال : لا ياحبيتي دي خليها معاك
ملك قالت : بس دي بتاعتك
زاهر قال : ايوه وبتاعتك انتي كمان مش انتي شريكة حياتي
ملك قالت : طيب برده هتبقي بتاعتك
زاهر قال : طيب يلا
خالد قال : يلا
وجاء لهم نادر وقال : مبروك يازاهر
زاهر قال : ايه ده نادر الله يبارك فيك وحضنه
نادر قال : إزيك ياجدي
حامد بيه قال : الحمد لله ازيك انت
نادر قال : الحمد لله كويس خالدود وحضنه
خالد قال : ازيك يا نادر
نادر قال : الحمد لله ازيك انت
خالد قال : الحمد لله كويس
نادر قال : إزيكي ياملك
ملك قالت : الحمد لله ازيك انت
نادر قال : كويس الحمد لله على فكرة انا هنا علشان اعمل تقرير صحفي عن الحفلة بس ماكنتش اعرف ان زاهر هو اللي هياخد الجائزة وانا فرحان اوي انك اخدتها انت تستهلها وعن جدارها
زاهر قال : ربنا يخليك يا نادر
حامد بيه قال : يلا تعال معانا على الفيلا
نادر قال : مش هينفع ياجدي
زاهر قال : ليه يا نادر
نادر قال : لسه ورايها شغل هنا ولازم اخلصوا
زاهر قال : طيب مش عاوزة حاجة
نادر قال : لا شكرا
زاهر قال : طيب احنا هنروح لو عوزت حاجة ابقي كلمني
نادر قال : ماشي مع السلامة
ومشي حامد بيه ووراها زاهر وملك ومشي خالد وراهم وبيتصل برانيا
في فيلا العشري :
في غرفة خالد :
ورن تليفون رانيا وراحت له واخذته وقالت : ده خالد وفتح الخط الووه
خالد قال الووه ايوه يا رانيا
رانيا قالت : ايوه يا خالد
خالد قال : احنا جايين في الطريق
رانيا قالت : طيب ياخالد
خالد قال : انتي خلصتي التجهيزات
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : طيب كويس
وبينظر زاهر لقي خالد بيتكلم في التليفون و قال : يلا ياخالد
خالد قال : طيب سلام ياحبيبتي
رانيا قالت : مع السلامة
وقفل خالد الخط وراح وركب العربية
زاهر قال : كنت بتكلم مين ده كله وتحرك على الفيلا
خالد قال : مافيش يا زاهر
زاهر قال : طيب ورن تليفونه وطلعه من جيبه ده جلال وفتح الخط الووه
جلال قال : الووه مبروك يازاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك يا جلال
جلال قال : انا فرحتلك اوي لما شوفتك وانت بتستلم الجائزة انت فعلا اللي تستحقها
زاهر قال : ربنا يخليك ياجلال
جلال قال : كان نفسي اجي وابركلك بنفسي بس مش هينفع
زاهر قال : ليه
جلال قال : أصل انا في لندن
زاهر قال : طيب مش مشكلة تعال على أول طيارة ومتخافش تكاليف الرحلة على حسابي
وضحك جلال قال : والله وحشنتي
زاهر قال : طيب يلا تعال
جلال قال : مش هينفع يازاهر لسه عندي شغل هنا ولازم اخلصوا
زاهر قال : طيب ابقي طمني عليك
جلال قال : ماشي سلملي على حامد بيه وخالد
زاهر قال : حاضر
جلال قال : وحياة وحامد وعبد الرحمن بسهملي
زاهر قال : ماشي سلام
جلال قال : مع السلامة
وقفل زاهر الخط وقال : بيسلم عليك ياجدي انت وخالد
جده قال : الله يسلمه
خالد قال : وهو مش هيجي يبركلك يازاهر
زاهر قال : لا اصله في لندن ومش هينفع يجي علشان وراها شغل
خالد قال : طيب
أمام فيلا العشري :
سامي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع سامي الحساب ونزل من العربية معها الورد الشوكولاته ووراها شريفة وراح وخبط علي البوابة وقال : تفتكر يكون جوم من الحفلة
شريفة قالت : اكيد زمان الحفلة خلصت
وفتح الحارس البوابة وقال : عاوزين مين
سامي قال : زاهر بيه والدكتورة ملك
وبينظر ناجي لقي الحارس بيتكلم مع حد على البوابة فاراح لهم وقال : اهلا ياطنط اهلا يا عمي اتفضلوا
ودخلت شريفة ووراها سامي وقالت : ازيك يا ناجي
ناجي قال : الحمد لله
سامي قال : انت فين محدش بيشوفك يعني
ناجي قال : ما انت عارف ياعمي الشغل
سامي قال : ايوه ربنا يواقفك
ناجي قال : ربنا يخليك
سامي قال : وازي حمزه والمدام
ناجي قال : الحمد لله كويسين
شريفة قالت : ملك جوه
ناجي قال : لا ياطنط لسه موصلوش بس الدكتورة رانيا جوه
شريفة قالت : يجوا بسلام إن شاء الله
ناجي قال : اتفضلوا وراح وشن الجرس
فتحية قالت لنفسها : مين دول اللي مع ناجي وراحت وفتحت الباب
ناجي قال : اتفضلوا دول جيران الدكتورة ملك
فتحية قالت : اه ااااه اتفضلوا
شريفة قالت : شكرا ودخلت ووراها سامي
ناجي قال : عن اذنكم انا
سامي قال : اتفضل
فتحية قالت : اتفضلوا وقفلت الباب ومشت وراحت علي الانتريه اتفضلوا
سامي قال : شكرا وقعد
فتحية قالت : عن اذنك
شريفة قالت : اتفضلي وقعدة
وطلعت فتحية على غرفة خالد بيه
وبتنظر شريفة للفيلا وقالت : الزينة حلوة اوي
سامي قال : فعلا
وراحت فتحية على غرفة خالد بيه وخبطت على الباب
رانيا قالت : أدخل
ودخلت فتحية وقالت : جيران الدكتورة ملك وصلوا تحت يادكتورة
رانيا قالت : طنط شريفة وعم سامي
فتحية قالت : انا معرفش بس ناجي قال أنهما جيران الدكتورة ملك
رانيا قالت : طيب يافتحية روحي انتي وانا جاية وراكي
فتحية قالت : حاضر وخرجت من الغرفة
وقامت رانيا وقالت : يلا وراحت لحياة وشالتها يلا يادادة هاتي حامد وعبد الرحمن
خيرية قالت : حاضر وشالت حامد وعبد الرحمن وقامت
وخرجت رانيا من الغرفة ووراها خيرية ونزلوا وبتنظر لقيت شريفة وسامي في الانتريه فاراحت لهم وقالت بإبتسامة : اهلا يا عمي اهلا ياطنط
سامي قال : اهلا بكي يا دكتورة
شريفة قالت : ايه الجمال ده يارانيا
رانيا قالت : شكرا ياطنط وقعدة
ونظرة شريفة لحامد وعبد الرحمن وقالت : ياحبايبي تعالوا
وراحت لها خيرية بالاولاد وقالت : اتفضلي
واخذت شريفة حامد وعبد الرحمن وحطتها على رجلها وقالت : ايه الحلاوة دي وبستهم ونظرة لحياة وانتي كمان قمر ما شاء الله
خيربة قالت : عن اذنكم
رانيا قالت : اتفضلي يادادة
سامي قال : تعال يا حامد واخذوا وباسوا
ونظرة رانيا للورد والشوكولاته وقالت : ماكنش فيه داعي تتعبوا نفسكم كده
سامي قال : ولا تعب ولا حاجة احنا لما عرفنها إن زاهر بيه أخذ جائزة أفضل رجل أعمال فرحنها اوي
رانيا قالت : انتم شوفتم الحفلة
شريفة قالت : ايوه وملك كانت زي القمر ماشاء الله بس انتي مروحتش معاهم ليه
رانيا قالت : علشان الأولاد وكمان علشان اجهز للحفلة
شريفة قالت : هو انتي اللي عملها الزينة
رانيا قالت : ايوه ايه رأيك
شريفة قالت : حلوة اوي
سامي قال : يا انتي طلعتي فنانه بقي
رانيا قالت : يعني مش اوي كده ياعمي
سامي قال : لا بجد الزينة حلوة
رانيا قالت : شكرا تشربوا ايه
سامي قال : لا مافيش داعي
رانيا قالت : لا ازاي لازم تشربوا حاجة
شريفة قالت : لما يجوا ملك زاهر بيه
رانيا قالت : طيب وسمعت صوت عربية هما يافتحية
ونظرة لها فتحية وقالت : لا يا فندم دول والداك والداتك حضرتك
رانيا قالت : طيب روحي افتحلهم
فتحية قالت : حاضر وراحت وفتحت الباب اتفضلوا
بسمة قالت : شكرا ودخلت ووراها توفيق وبتنظر لقيت رانيا وشريفة زوجها فارحوا لهم رانيا
رانيا قالت : ازيك يا ماما
والداتها قالت : الحمد لله ياحبيبتي ازيك انتي
رانيا قالت : كويسة الحمد لله
ونظرة بسمة لحياة وقالت : ياحبيت ستوه واخذتها
والدها قال : إزيك يارانيا
رانيا قالت : الحمد لله يابابا ازيك انت
والدها قال : كويس الحمد لله وحط والورد والشوكولاته وقعد
بسمة قالت : ازيك يا مدام شريفة
شريفة قالت : الحمد لله ازيك انتي
بسمة قالت : كويسة الحمد لله ازيك يا استاذ سامي
سامي قال : الحمد لله ازيك حضرتك
بسمة قالت : الحمد لله
توفيق قال : إزيك يا استاذ سامي
سامي قال : الحمد لله ازيك انت يا استاذ توفيق
توفيق قال : الحمد لله كويس ازيك حضرتك
شريفة قالت : الحمد لله
توفيق قال : هو حامد بيه وزاهر وخالد وملك لسه مجوش
رانيا قالت : لسه يابابا هما على وصول
بسمة قالت : إنما انتي مروحتش الحفلة معاهم ليه يارانيا
رانيا قالت : علشان الأولاد ياماما وكمان علشان اجهز للحفلة
توفيق قال : بس الزينة تحفة يارانيا
رانيا قالت : شكرا يا بابا تشربوا ايه
والداتها قالت : لا ياحبيبتي شكرا
رانيا قالت : ازاي ده يابابا لازم تشربوا حاجة وقامت
والدها قال : اقعدي بس لما يبقوا يجوا حامد بيه وزاهر وملك وخالد
رانيا قالت : طيب وقعدة
ونظر توفيق لحياة وقال : ياحبيت جده انتي تعالى
بسمة قالت : يلا نروح لجده وقامت
توفيق قال : وحشتني واخذها وبسها ايه الجمال ده
ونظرة بسمة لحامد وعبد الرحمن وقالت : ياحبايبي انتم وراحت لهم وقعدة جانب شريفة وبستها عبد الرحمن انت حلو تعال ياحامد سامي قال : اتفضلي
واخذت بسمة منه حامد وقالت : ايه الحلاوة دي وبسته
في عربية زاهر :
حامد بيه بصوت منخفض : خالد
نظر له خالد وقال : ايوه يا جدي
جده قال : كلمت رانيا وقولتها اللي احنا جايين في الطريق
خالد قال : ايوه يا جدي
جده قال : وهي خلصت تجهيزات الحفلة
خالد قال : ايوه يا جدي كله تمام
جده قال : طيب كويس
ملك قالت : علي فكرة زاهر انا صورت كل الحفلة
زاهر قال : طيب ابقي ابعتهملي
ملك قالت : طيب
خالد قال : وعلي فكرة انا كمان صورت الحفلة
زاهر قال : تمام ورن تليفون وطلعه من جيبه ده رأفت وفتح الخط الووه
رأفت قال : الووه ايوه يا زاهر مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيك يا رأفت
رأفت قال : انا وهالة شوفنها الحفلة وكنا فرحانين اوي وانت بتستلم الجائزة
زاهر قال : انا عارف وانت عامل ايه
رأفت قال : الحمد لله كويس معلشي بقي مش هقدر أجي بركلك
زاهر قال : ليه
رأفت قال : لا أصل احنا في إيطاليا علشان هالة عندها شغل
زاهر قال : اه ااااه
رأفت قال : وعلي فكرة هالة حامل
زاهر قال : ايه ده مبروك
رأفت قال : الله يبارك فيك يازاهر
زاهر قال : هتبقي آب
خالد قال : ايه ده هالة حامل
زاهر قال : ايوه
خالد قال : طيب ادهوني
زاهر قال : طيب خد خالد عاوز يبركلك
رأفت قال : طيب ادهوني
زاهر قال : طيب امسك ياخالد
وأخذ خالد منه التليفون وقال : مبروك يا رأفت
رأفت قال : الله يبارك فيك ياخالدود
خالد قال : هتبقي آب
رأفت قال : ايوه وانت هتبقي عم
خالد قال : أعطني هالة عاوز ابركها
رأفت قال : طيب امسكي يا هالة
وأخذت هالة منه التليفون وقالت : الووه
خالد قال : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيك ياخالد
خالد قال : خدي جدي معاكي اهوه عاوز يبركلك
هالة قالت : طيب
حامد بيه قال : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيك ياجدي
حامد بيه قال : انتي عاملة ايه
هالة قالت : الحمد لله كويسة
حامد بيه قال : طيب الحمد لله
هالة قالت :انت عامل ايه
حامد بيه قال : الحمد لله كويس اديني رأفت ابركله
هالة قالت : حاضر امسك يا رأفت جدي عاوز يبركلك
رأفت قال : طيب وأخذ التليفون الووه ايوه يا جدي
حامد بيه قال : مبروك يارافت
رأفت قال : الله يبارك فيك ياجدي انت وحشتني اوي ياجدي
حامد بيه قال : وانت كمان احنا هنجيلكم
رأفت قال : بس احنا في إيطاليا ياجدي
حامد بيه قال : في إيطاليا
رأفت قال : ايوه
حامد بيه قال : بتعملوا ايه
رأفت قال : هالة كان عندها عرض أزياء
حامد بيه قال : اه ااااه وخلص العرض
رأفت قال : ايوه بس الدكتور قال إنها لازم تنام على ضهرها طول فترة الحمل ومتعملش أي مجهود
حامد بيه قال : يعني انتم هتفضلوا هناك لما تولد
رأفت قال : ايوه يا جدي
حامد بيه قال : ربنا يقومها بسلامة
رأفت قال : يارب
حامد بيه قال : خد ملك عاوزة تبركلك
رأفت قال : طيب
ملك قالت : مبروك يارافت
رأفت قال : الله يبارك فيكي ياملك
ملك قالت : أعطني هالة عاوزة ابركلها
رأفت قال : طيب امسكي هالة ملك عاوزة تبركلك
هالة قالت : ملك الووه
ملك قالت : مبروك ياحبيتي
هالة قالت : الله يبارك فيكي على فكرة كنت زي القمر في الحفلة ملك قالت : شكرا ان شاء الله هتقومي بالسلامة وترجعي
هالة قالت : يارب ياملك
ملك قالت : خلي بالك من نفسك
هالة قالت : حاضر
ملك قالت : ونفذي تعليمات الدكتور بألحرف ياهالة هي صحيح هتبقي متعبها شويه بس حاولي انك تستحملي
هالة قالت : لا اطمني رأفت بيخلني اعملها بألحرف
ملك قالت : انتي هتقولي ما انا عارفة ونظرة لزاهر
هالة قالت : رانيا عاملة ايه
ملك قالت : الحمد لله كويسة
هالة قالت : أصل قلقت عليها لما ماشوفتهاش معاكم في الحفلة
ملك قالت : لا هي كويسة بس هي فضلت مع الأولاد في الفيلا
هالة قالت : طيب ابقي سلملي عليها وعلى الأولاد
ملك قالت : حاضر
زاهر قال : ادهاني يا ملك عاوزة ابركلها
ملك قالت : طيب خدي زاهر معاكي اهوه عاوز ابركلك
هالة قالت : طيب
زاهر قال : مبروك ياهالة
هالة قالت : الله يبارك فيك يازاهر ومبروك على الجائزة
زاهر قال : الله يبارك فيكي
هالة قالت : انت تستحقها
زاهر قال : شكرا ان شاء هتقومي بالسلامة
هالة قالت : إن شاء الله مع السلامة
زاهر قال : سلام وقفل الخط وحطه في جيبه
ملك قالت : يارب يقومها بسلامة
حامد بيه قال : يارب
في مستشفى حياة :
في الطرقة :
وبتنظر سعاد لقيت امال بتنظر في تليفونها وقالت : امال
امال بدون تعليق
سعاد الممرضة قالت لنفسها باستغراب : مش بترد ليه فاراحت لها ايه يا امال بتفرج عليها شدك اوي كده لدرجة انك مش سامعني وانا بندهلك
امال الممرضة قالت : أصل زاهر بيه العشري خدها جائزة أفضل رجل أعمال في البلد
سعاد الممرضة قالت : ايه ده بجد
امال قالت : ايوه والحفلة اهي بتفرج عليها
سعاد الممرضة قالت : طيب وريني ونظرة في التليفون ايوه يا دكتورة ملك معها اهي ماشاء الله زي القمر
امال الممرضة قالت : ايوه
سعاد الممرضة قالت : بس الدكتورة رانيا مش معهم ليه
امال الممرضة قالت : مش عارفة اسمعي بس
سعاد الممرضة قالت : طيب خلاص اهوه
وخرج الدكتور فؤاد من مكتبه وبينظر لقي سعاد وامال قعدين فاراح لهم وقال : حلو اوي كده
سعاد وامال قالوا بقلق : الدكتور فؤاد وقاموا
الدكتور فؤاد قال : سايببن الشغل وقعدين على الانترنت أطلبكم حاجة تشربوها
سعاد الممرضة قالت بقلق : احنا اسفين يافندم
امال قالت بخوف : مش هتقرر تاني يافندم والله
الدكتور فؤاد قال بعصبية : اتفضلوا على شغلكم
سعاد امال قالوا : حاضر يافندم ومشين
سمع الدكتور فؤاد اسمه زاهر العشري وقال : استنم
ووقفت امال ووراها سعاد وقالت بقلق : ايوه يافندم
وراح لهم الدكتور فؤاد وقال : وريني كنتم بتفرجوا على ايه
امال قالت : اتفضل يافندم
وأخذ الدكتور فؤاد منها التليفون ونظر فيه لقي زاهر وحامد بيه وخالد وقال : ايه ده
امال الممرضة قالت : دي حفلة لجائزة أفضل رجل أعمال في البلد وزاهر بيه هو اللي اخدها
ونظر لها الدكتور فؤاد وقال : طيب امسكي وده متكررش تاني انتي وهي مفهوم
امال الممرضة قالت : حاضر يافندم وأخذت التليفون
الدكتور فؤاد قال : اتفضلوا
ومشت سعاد وأمال بدون تعليق
الدكتور فؤاد قال لنفسه بإبتسامة : زاهر اخد جائزة أفضل رجل أعمال في البلد كويس اني عرفت لازم اتصل بي وبركله وراح علي مكتبه ودخل وأخذ تليفونه وبيتصل بزاهر
في عربية زاهر :
ورن تليفون زاهر وطلعه من جيبه وقال : ده فؤاد وفتح الخط الووه
الدكتور فؤاد قال : الووه ايوه يا زاهر
زاهر قال : ايوه يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : مبروك يا زاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك يا فؤاد
الدكتور فؤاد قال : انا فرحتلك اوي لما عرفت انك اخدت جائزة أفضل رجل أعمال في البلد
زاهر قال : عارف يافؤاد
الدكتور فؤاد قال : انا اسف علشان مش هقدر أجي ابركلك علشان عندي شغل
زاهر قال : ولا يهمك ياحبيبي ادينك جيت
الدكتور فؤاد قال : طيب ابقي سلملي على حامد بيه وخالد والدكتورة ملك والدكتورة رانيا
زاهر قال : حاضر سلام
الدكتور فؤاد قال : مع السلامة
وقفل زاهر الخط وقال : بيسلم عليكم
جده قال : الله يسلمه
زاهر قال : وصلنها وبيذمر بالعربية
وفتح الحارس البوابه ودخل زاهر بالعربية
جوه الفيلا :
وبتنظر فتحية لقيت زاهر بيه وحامد بيه وخالد بيه وملك وصلوا فاراحت مسرعة للدكتورة وقالت : وصلوا يادكتورة حامد بيه وخالد بيه وزاهر بيه والدكتورة ملك وصلوا
رانيا قالت : طيب روحي بسرعة طفي النور
فتحية قالت : حاضر ومشت
والدها قال : هما ميعرفوش يارانيا إن في حفلة
والدها قال : هما ميعرفوش يارانيا إن في حفلة
رانيا قالت : لا يا بابا ملك وزاهر ميعرفوش بس جدي وخالد عارفين أصل عاوزين نعملهم مفاجأة
والدها قال : طيب
رانيا قالت : يلا يا فتحية
فتحية قالت : حاضر
رانيا قالت : والورد يافتحية ماتنسيش
فتحية قالت : حاضر وطفت النور
رانيا قالت : معلشي هنقعد ساكتين شويه
سامي قال : طيب
عند البوابة :
ونزل زاهر ومعه الجائزة من العربية ووراها ملك وحامد بيه وخالد
ناجي قال : مبروك يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك ياناجي
حمزه الحارس قال : مبروك يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا حمزه
فهد قال : مبروك يا زاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيك يا فهد
خالد قال : يلا يا زاهر
زاهر قال : طيب ومشي ووراها ملك حامد بيه وخالد وهيشن الجرس
خالد قال : لا يا زاهر ماتشنش الجرس
زاهر قال : ليه
خالد قال : علشان يمكن يكونوا ناموا
جده قال : خالد معها حق انا هفتح وفتحها الباب يلا يا زاهر انت وملك ادخلوا
زاهر قال باستغراب : طيب تعالي يا ملك ومسك ايدها ودخلوا ووراها حامد بيه وخالد
ملك قالت : هي الدنيا عتمة كده ليه يازاهر
زاهر قال : مش عارف ياملك خلي بالك لتقعي
ملك قالت : طيب
وسرجت فتحية النور ووقعت عليهم الورد
ملك زاهر قالوا : ايه ده ونظروا للورد
وواقفين الكل وقالوا : مبروك
ونظرة لهم ملك قالت بإبتسامة : ايه ده
وراح له توفيق قال : مبروك يا زاهر وحضنه
زاهر قال : الله يبارك فيك ياعمي
بسمة قالت : مبروك يازاهر
زاهر قال بإبتسامة : الله يبارك فيكي ياطنط
سامي قال : مبروك يا زاهر
زاهر قال : الله يبارك فيك
شريفة قالت : مبروك
زاهر قال : الله يبارك فيكي
رانيا قالت : مبروك يازاهر
زاهر قال : الله يبارك فيكي يارانيا
حامد بيه قال : يلا اتفضلوا
في الانتريه :
وبتنظر ملك حوليها وقالت : انتي اللي عملتي كل ده يارانيا
رانيا قالت : انا وخالد ودادة اللي عملنها كده
خالد قال : لا ياملك انا اقترحت فكرة الحفلة بس كل ده اللي انتي شايفها ده رانيا هي اللي عملتوا
ملك قالت : اه ااااه انا عرفت دلوقتي انتي ليه مجتيش معانا الحفلة
رانيا قالت : المهم ايه رأيكم عجبتكم المفاجأة
ملك وزاهر وقالوا : تحفة ونظروا لبعضهم وضحكوا
زاهر قال : وانت كنت عارف ياجدي
جده قال : ايوه طبعا
ملك قالت : وانتم ياطنط شريفة وياعمي سامي كنتم عارفين
شريفة قالت : ايوه رانيا عزمتنها على الحفلة بس منعرفش ايه المناسبة عرفنها لما شوفنكم في التليفزيون
ملك قالت بإبتسامة : اه ااااه
بسمة قالت : وعلى فكرة احنا كمان كده رانيا مقلتلنش ايه مناسبة الحفلة دي
ملك قالت : طيب وليه يارانيا مقلتلهمش
وضحكت رانيا وقالت : علشان انا ماكنتش اعرف ايه هي المناسبة بس عرفت بعد كده لما خالد قال لجدي
ملك قالت : ايه ده معقول يعني حضرتي للحفلة من غير متعرفي هي معمولة ليه
رانيا قالت : ايوه
خالد قال : فعلا ياملك انا مقولتش لرانيا ايه مناسبة الحفلة دي
جده قال : طيب ليه
زاهر قال : انا اللي قولته ياجدي اني ميقولش لحد علشان نعملهم مفاجأة
جده قال : طيب بس انتم شرفتونها النهادرة
سامي قال : ده الشرف لينا ياحامد بيه
توفيق قال : انا وبسمة فرحانها اوي لما شوفنها زاهر بيه بيستلم الجائزة وعلى فكرة انت تستهل الجائزة
زاهر قال : ربنا يخليك ياعمي
حامد بيه قال : خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت بإبتسامة : ايوه يافندم
حامد بيه قال : حضري الأكل
خيرية قالت : حاضر ومشت
ونظرة ملك لحامد وعبد الرحمن وقالت : ياحبايبي انتم هاتيه ياطنط
شريفة قالت بإبتسامة : حاضر
ملك قالت : تعال يا حبيبي واخذتهم وحشنتوني
رانيا قالت : علي فكرة يا ملك هما شوفكم على التليفزيون
ملك قالت : بجد انت شوفت ماما وبابا على التليفزيون ياحلو انت حلو اوي الفستان عليكي يارانيا
رانيا قالت : شكرا انتي كنتي زي القمر في التليفزيون
ملك قالت : شكرا يا حبيبتي
خالد قال : علي فكرة يا رانيا انا صورت الحفلة
رانيا قالت : طيب ابعتهلي
خالد قال : طيب
ملك قالت : امسك يا حبيبي دي جائزة بابا
ونظر زاهر ليخحامد وقال : تعال يا حبيبي
بسمة قالت : يلا روح لبابا
زاهر قال : ياحبيبي واخذوا وباسه وحشنتي
ونظر خالد لحياة وقال بإبتسامة : وانتي ياقمر شوفتني في التليفزيون
رانيا قالت : ايوه طبعا صح ياحياة
وضحكت حياة
وراح لها خالد وقال : يا اميرتي الحلوة واخذها وبسها
وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الأكل جاهز
حامد بيه قال : اتفضلوا وقام ومشي ووراها توفيق وبسمة ووراها شريفة وسامي وزاهر وملك ورحوا علي السفرة
رانيا قالت : هات ياخالد حياة
خالد قال : طيب يلا يا اميرتي روحي لى ماما
رانيا قالت : ياحبيتي انتي واخذتها ومشي
ومسك خالد ايدها وقال : اسنتي
رانيا قالت : ايه
خالد قال : ايه الجمال ده
رانيا قالت بإبتسامة : طيب يلا
خالد قال : بحبك
رانيا قالت : وانا كمان يلا بقي
خالد قال : يلا ومشي ووراها رانيا معها حياة ورحوا علي السفرة في السفرة :
زاهر قال : انتي اللي عملها الأكل ده يارانيا
رانيا قالت : لا طبعا يازاهر عم متولي الطباخ هو اللي عملوا انا وخالد بس ساعدنها
ملك قالت : بس حضروا كل ده ازاي واحنا كنا فين
وحكتله رانيا على اللي حصل وقالت : بس
ونظر زاهر لخالد وقال : يعني انت اللي خطط لكل ده
وبياكل خالد وقال : ايوه أصل ماكنش ينفع تعدي بمناسبة زي دي من غير ما نحتفل بيها ولا ايه ياجدي
جده قال : معاك حق طبعا وبياكل
خالد قال : وعلي فكرة الأكل طعمه حلو اوي وبياكل
زاهر قال : فعلا وبياكل
بسمة قالت : هاتي يارانيا حياة أكلها
رانيا قالت : لا يا ماما انا هاكلها
والداتها قالت : طيب وبتاكل
عند البوابة :
ناجي قال : انا همشي ياحمزه
حمزه الحارس قال : طيب ابقي سلملي على حمزه
ناجي قال : طيب سلام يافهد
فهد الحارس قال : مع السلامة يا ناجي ابقي سلملي على حمزه
حمزه الحارس قال : ما انا قدامك اهوه هيسلمك عليه ليه
فهد الحارس قال : بس ياظريف
وضحك ناجي وقال : طيب يافهد هسلمك عليه ومشي افتح
وفتح الحارث البوابة وقال : سلام
ناجي قال : سلام وخرج وطلع علي الطريق وبينظر لقي تاكسي وشاور له تاكسي
ووقف سواق التاكسي
وركب ناجي العربية وقال : اطلع يا اسطي
السواق قال : حاضر وتحرك
في شقة ناجي :
في غرفة ناجي :
نجاة قالت : ياحبيبي ماما انت وشالته يلا نتفرج على توم وجيري اعقبال ما بابا يجي وخرجت من الغرفة وراحت علي الانتريه وفتحت التليفزيون وقعدة وبتلقب اهوه توم وجيري اهوه وبتفرج
في فيلا العشري :
في السفرة :
سامي قال : الحمد لله
ونظر له حامد بيه وقال : ايه ده ماتكمل أكل يا استاذ سامي
سامي قال : لا الحمد لله شبعت
حامد بيه قال : انت أكلت حاجة
سامي قال : يا انا اول مرة أكل بالشكل ده
حامد بيه قال : بالهنا والشفا
توفيق قال : الحمد لله
حامد بيه قال : ايه ده وانت كمان يا استاذ توفيق أكلت
توفيق قال : الحمد لله على كده
بسمة قالت : هاتي ياحبيتي لما أكلها حياة وكولي انتي
رانيا قالت : لا يا ماما هي شبعت وانا كمان كملي انتي اكلك
والداتها قالت : لا انا شبعت الحمد لله
شريفة قالت : الحمد لله
وقام حامد بيه قال : طيب اتفضلوا ومشي
وقام توفيق من علي السفرة ووراها بسمة وشريفة وسامي وملك وزاهر وخالد ورانيا ومشوا وراها حامد بيه علي الانتريه
في الانتريه :
حامد بيه قال : اتفضلوا وقعد
سامي قال : شكرا وقعد ووراها شريفة
وقعد توفيق وقال : سفرة دايما ان شاء الله
وقعدة بسمة قالت : الأكل كان تحفة
رانيا قالت : بالهنا والشفا ياماما وقعدة بجانب خالد
ملك قالت : حبيبي ماما انت وقعدة
وقعد زاهر بجانب ملك وقال : هاتي ياملك عبد الرحمن شويه اصله وحشني وخدي حامد
ملك قالت : طيب امسك
زاهر قال : ياحبيبي انت وشاله
وأخذت ملك منه حامد وقالت : ياخواتي على القمر ده وبسته
حامد بيه قال : تشرب ايه يا استاذ توفيق
توفيق قال : شاي
حامد بيه قال : وحضرتك يامدام بسمة
بسمة قالت : شاي
حامد بيه قال : وحضرتك يااستاذ سامي
سامي قال : شاي
وحامد بيه قال : وحضرتك يامدام شريفة
شريفة قالت : شاي يافندم
حامد بيه قال : طيب وانت يا زاهر هتشرب ايه
زاهر قال : شاي ياجدي وملك كمان
حامد بيه قال : خالد هتشرب ايه
خالد قال : شاي ياجدي ورانيا كمان شاي
حامد بيه قال : طيب خيرية خيرية
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يافندم
حامد بيه قال : اعملي شاي وهاتي الحلو
خيرية قالت : حاضر يافندم ومشت
أمام شقة ناجي :
ناجي قال : هنا يا اسطي
السواق قال : حاضر ووقف العربية
ودفع ناجي الحساب ونزل من العربية ومعها شنطة وطلع علي شقته وفتح ودخل وقفل الباب وراها وبتنظر لقي نجاة في الانتريه فاراح لها لقها حمزه وقال : ياحبيبي انت وحشتني واخذوا وقعد ازيك ياحبيتي
نجاة قالت : احضرلك الأكل
ناجي قال : لا ياحبيتي انا أكلت
نجاة قالت : طيب
ناجي قال : انتي اكلتي
نجاة قالت : ايوه أكلت انا وحمزه إنما ايه اللي معاك ده
ناجي قال : ده لب وفول سوداني وهريسة
نجاة قالت : الله هريسة دي انا بحبها اوي
ناجي قال : عارف علشان كده جبتها امسكي
نجاة قالت : طيب واخذتهم
ناجي قال : انا هروح اغير هدومي واجي اجيب فيلم ونسهر
نجاة قالت : طيب هات حمزه
ناجي قال : طيب امسكي
نجاة قالت : تعال يا حبيبي واخذته
وراح ناجي علي الغرفة
نجاة قالت : تعال يا حبيبي وراحت علي المطبخ وأخذت الأطباق وخرجت وراحت علي الانتريه وقعدة يلا يا ناجي
ناجي وهو في الغرفة قال : طيب ياحبيبتي جاي اهوه وخرج من الغرفة وراح علي الانتريه وقعد ومسك الريموت عاوزة فيلم ايه
نجاة قالت : اللي انت عاوزه
ناجي قال : طيب وبيقلب ده مسرحية الواد سيد الشغال حلوه
نجاة قالت : فعلا حلوه اتفضل
ناجي قال : شكرا ياحبيبتي وأخذ الطبق انا بحب عادل إمام اوي
نجاة قالت : ومين مش بيحبه تمثيله
ناجي قال : معاكي حق بقولك مش زاهر بيه أخذ جائزة أفضل رجل أعمال في البلد وبياكل
نجاة قالت : ايه ده بجد
ناجي قال : ايوه انتي ماشوفتهوش في التليفزيون
نجاة قالت : هي الحفلة إذاعة في التليفزيون
ناجي قال : ايوه ورجال الأعمال كلهم كانوا هناك
نجاة قالت : هو إنسان محترم ويستهلها
ناجي قال : فعلا وانا بركتله قبل مااجي
وبتفرج نجاة قالت : طيب كويس وبتاكل الهريسة حلوة اوي
ناجي قال : بالهنا والشفا ياحبيبتي
في فيلا العشري :
وخرجت خيرية من المطبخ ووراها فتحية بالشاي وراحت علي الانتريه وقالت : اتفضلوا
وحطت فتحية الشاي على الترابيزة ومشت
خيرية قالت : الف مبروك يازاهر بيه
زاهر قال : الله يبارك فيكي يادادة
خيرية قالت : عن اذنكم ومشت
خالد قال : بقول ايه يلا ناخد صورة وقام وطلع التليفون منه جيبه
ملك قالت : فكرة حلوة يلا
وقعد خالد قال : تعالي يا رانيا هنا جانبي انتي وحياة
رانيا قالت : طيب وراحت وقعدة جانبه
خالد قال : زاهر امسك الجائزة
زاهر قال : طيب
وخالد قال : وانتي ياملك امسكي الجائزة التانية
ملك قالت : طيب
خالد قال : جاهزين
ملك قالت : استنها ياخالد دادة يادادة
وجاءت خيرية وقالت : ايوه يا ملك
ملك قالت : تعالي اصوري معانا
خيرية قالت : بس
زاهر قال : مابسش يا دادة
حامد بيه قال : اقعد ياخيريه يلا
خيرية قالت : حاضر وقعدة بجانب شريفة
خالد قال : جاهزين
جده قال : ايوه يلا
خالد قال : طيب وصوره
وتستمر الحياة مابين الانجازات والمشاكل والمواقف إللي بتغير مسار حياتنا
تمت بحمد الله
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خفايا القدر)